Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mites tuo tuulettimien ja pumpun säätö ois nyt fiksuiten toteutettavissa ku emolta ei näyttäis löytyvän lämpötila-anturille kytkentää?

Aikomus muuttaa tuo nesteen lämpöjen mukaan säätyväksi nykyisen cpu tempin tilalle...
Jos emolla ei ole ulkoiselle mittarille kytkentää niin aika mahdotonta on säätää veden lämpötilan mukaan emon tuulareita. Joudut siis ostamaan erillisen laitteen joka hoitaa homman, tai sitten virittelemään jotain muuta kuin veden lämpöä.

Speedfanilla pystyt luomaan myös CPU ja GPU ohjatun profiilin. Sellainen jossa laitat esim muutosnopeuden niin hitaaksi ettei 20sec CPU rasitus vielä nosta kierrosnopeuksia paljoa. Eli Delta value esim 2% niin menee hetki että tuularit ramp-uppaa. Sama toiseen suuntaan. Sitten voi myös asettaa maksimilämmöt jotka saavuttaessa softa säätää 100% ilman viiveitä. Eli jos joku paikka ylikuumenee niin sitten vetäsee suoraan 100% nopeutta. Kannattaa tosin säätää niin ettei tuohon päästä esim pelatessa oikeastaan koskaan. Tarpeellinen vain prime+furmark tyylisissä testauksissa.

Tuolla tavalla säätämällä saa ihan kohtalaisen profiilin. Ei se silti sama ole kuin veden lämpötilan mukaan ohjautuva.
 
Tuolla tavalla säätämällä saa ihan kohtalaisen profiilin. Ei se silti sama ole kuin veden lämpötilan mukaan ohjautuva.
Joo Speedfanille täältäkin peukku. GPU lämpöjen kautta tehty ohjaus on tarpeeksi lähellä nesteen lämpötilan mukaan ohjautuvaa jos tuntee sen oman kokoonpanon. Itsellä esimerkiksi työpöytäkäytössä gpu lämmöt = veden lämmöt. 1½ tunnin pelaamisen jälkeen maksimeilla käyvät gpu lämmöt ovat noin 8 astetta kovemmat kuin nesteen lämpö eli kun näyttis pyörii noin 44 asteessa niin neste on 36 asteista. Tuon haarukan mukaan kun tekee tuulettimien ohjauksen niin kyllä se käytännössä vastaa nesteen mukaan säätyvää ohjausta.
 
Joo Speedfanille täältäkin peukku. GPU lämpöjen kautta tehty ohjaus on tarpeeksi lähellä nesteen lämpötilan mukaan ohjautuvaa jos tuntee sen oman kokoonpanon. Itsellä esimerkiksi työpöytäkäytössä gpu lämmöt = veden lämmöt. 1½ tunnin pelaamisen jälkeen maksimeilla käyvät gpu lämmöt ovat noin 8 astetta kovemmat kuin nesteen lämpö eli kun näyttis pyörii noin 44 asteessa niin neste on 36 asteista. Tuon haarukan mukaan kun tekee tuulettimien ohjauksen niin kyllä se käytännössä vastaa nesteen mukaan säätyvää ohjausta.
Muuten hyvä, mutta kyllä se hieman vaikuttaa onko rasitus GPU only, CPU only vain molempia. Itse laittaisin molemmista jonkunlaisen käppyrän ja sitten "use highest" täppä päälle.
 
Muuten hyvä, mutta kyllä se hieman vaikuttaa onko rasitus GPU only, CPU only vain molempia. Itse laittaisin molemmista jonkunlaisen käppyrän ja sitten "use highest" täppä päälle.
Pelatessa ainakin itsellä pysyy kyllä aika tasaisesti toi lämpö tolleen ja pelithän rasittaa sekä prossua että näyttistä joten omalla kohdalla toi toimii.

Tietysti tilanne on eri jos välillä esimerkiksi tekee jotain CPU painotteista työtä jolloin sun esimerkki on ehdottomasti parempi :)

Yksilöitähän nämä kaikki vempeleet ja niiden käyttö ovat.
 
Muuten hyvä, mutta kyllä se hieman vaikuttaa onko rasitus GPU only, CPU only vain molempia. Itse laittaisin molemmista jonkunlaisen käppyrän ja sitten "use highest" täppä päälle.
Harvassa on ne hetket kun pelkkä näyttis on rasituksessa. Pelikäytössä taas lähes poikkeuksetta prossu on aina kuumempi mikäli käytössä on normaalit blokit. CPU taas sahaa nopeasti ylös ja alas, joten ilman hystereesiä kierrokset sahaa.
 
Harvassa on ne hetket kun pelkkä näyttis on rasituksessa. Pelikäytössä taas lähes poikkeuksetta prossu on aina kuumempi mikäli käytössä on normaalit blokit. CPU taas sahaa nopeasti ylös ja alas, joten ilman hystereesiä kierrokset sahaa.
Ylempänä juuri suosittelin että esim max 2% vaihtonopeus vähentää sahaamista.

Tuo GPU lämpötila on varmasti hyvä jos käyttöön ei liity paljoa CPU painotteista renderöintiä/laskentaa/kääntämistä vaan lähinnä pelaamista. Itsellä vain on kaikenlaista käyttöä CPU only / GPU only / ja yhdistelmää. Custom ratkaisuistahan tässä ketjussa puhutaan. Jokaisella on hieman eri näköinen ja tapainen. Hyvä niin. :tup:
 
Jokaisella on hieman eri näköinen ja tapainen. Hyvä niin. :tup:
Jep tämäpä juuri ja nimenomaan tästä syystä pidän Speedfanista. Se on vähän hankala opetella mutta kun sen osaa niin sillä voi tehdä vaikka minkälaisia ohjausprofiileita kenelle tahansa ja mihin tahansa tilanteeseen.

En tiedä olisko muuten ideaa jos perustais ihan Speedfan ketjun? Tuosta sovelluksesta tulee aina välillä joku kysymään ja tässäkin ketjussa sitä paljon suositellaan. Itse osaisin varmaan jonkinlaiset perusohjeet kirjoitella aloituspostausta varten joten jos tulette täydentelemään niin siinä vois olla pinnatulle ketjulla aihetta. Vai pidetäänkö vaan tuuletin ja jäähyketjuissa tämä aihe?
 
Jep tämäpä juuri ja nimenomaan tästä syystä pidän Speedfanista. Se on vähän hankala opetella mutta kun sen osaa niin sillä voi tehdä vaikka minkälaisia ohjausprofiileita kenelle tahansa ja mihin tahansa tilanteeseen.

En tiedä olisko muuten ideaa jos perustais ihan Speedfan ketjun? Tuosta sovelluksesta tulee aina välillä joku kysymään ja tässäkin ketjussa sitä paljon suositellaan. Itse osaisin varmaan jonkinlaiset perusohjeet kirjoitella aloituspostausta varten joten jos tulette täydentelemään niin siinä vois olla pinnatulle ketjulla aihetta. Vai pidetäänkö vaan tuuletin ja jäähyketjuissa tämä aihe?

Tuolla "wanhan muron" puolellahan siitä taisi oma ketjunsa olla ohjeiden kera, vanhentunut tosin. Ei tuosta ainakaan haittaa olisi, jos jaksat vääntää. Täydennetään sitten sitä mukaa jos tarvetta on. :tup:

Sen verran tuohon vielä, että omaan makuun CPU käppyrän teko normaalissa työpöytä/peli käytössä on turhaa imo, mutta jos renderöisi enemmän tjm. niin siinä tapauksessa omat käppyränsä olisi paikallaan CPU:lle. CPU tuottaa lyhyessä rasituksessa niin onnettoman vähän lämpökuormaa looppiin, ettei sille ole yleensä mitään hyötyä tai tarvetta lisätä jäähdytystehoa. Peleissä taasen lähes poikkeuksetta GPU kuitenkin on se, joka tuottaa lämpökuormaa looppiin merkittävästi enemmän vs. prossu.
 
Äh jää tuon ohjeen tekeminen myöhemmälle ajalle.. Eilen tosiaan vasta pistin Ryzen kokoonpanon kasaan ja Speedfan ei näköjään tunnista muuta kuin SSD:t ja varastokovon :P Ei tunnista mitään koko emolevystä vielä joten vaatii päivitystä. Laitanpa tuosta sitten ketkun pystyyn kun julkinen tai beta -versio sallii tuulettimien säätämisen myös näissä emolevyissä.
 
Houkuttelisi jossain vaiheessa rakentaa nestejäähdytys Lian Li PC-O11 -koteloon, tai vastaavaan. Onko kokemusta? Kys. kotelossa houkuttelee erityisesti radiaattorien sijainnit, pohjaan ja kattoon 360mm, tyyliin näin:



Mietiskellytkin tässä että tuollaisessa kokoonpanossa ei ole radituulettimien lisäksi lainkaan kotelotuulettimia. Onko moinen haitaksi? Ja jos haluaa pitää positiivisen ilmanpaineen niin laittaa pohjan intaket pyörimään hieman kovempaa kuin katon exhaustit, eikö?
 
Houkuttelisi jossain vaiheessa rakentaa nestejäähdytys Lian Li PC-O11 -koteloon, tai vastaavaan. Onko kokemusta? Kys. kotelossa houkuttelee erityisesti radiaattorien sijainnit, pohjaan ja kattoon 360mm, tyyliin näin:

Mietiskellytkin tässä että tuollaisessa kokoonpanossa ei ole radituulettimien lisäksi lainkaan kotelotuulettimia. Onko moinen haitaksi? Ja jos haluaa pitää positiivisen ilmanpaineen niin laittaa pohjan intaket pyörimään hieman kovempaa kuin katon exhaustit, eikö?
Tuossa tulee ongelmaksi se että lämmität alaradilla yläradia. Entä jos laitat molemmat radit ottamaan ilmaa ja taakse kaksi 80mm tuuletinta poistamaan kuuma ilma? Voi vaatia isohkot kierrokset noille poistotuulettimille eli ei ole välttämättä hiljainen.
 
Tuossa tulee ongelmaksi se että lämmität alaradilla yläradia. Entä jos laitat molemmat radit ottamaan ilmaa ja taakse kaksi 80mm tuuletinta poistamaan kuuma ilma? Voi vaatia isohkot kierrokset noille poistotuulettimille eli ei ole välttämättä hiljainen.
Tai sitten ei poistotuulareita ollenkaan? Pelkkää pushia sisään -> poistuu sieltä mistä pääsee. Toki aiheuttaa enemmän kuormaa/kierrostarvetta push tuulareille.

Käytännössä jos haluaa ylipaineistaa koneen (esim pölyjen takia) niin tarvitaan 3 tuularia sisään ja max 2 hidasta ulos. Ainakin omissa koteloissa/asennuksissa lähes aina ongelma on alipaine. Joskus oli niin kova että oli imenyt pölyjä cd-aseman aukaisukytkimeen. :D
 
Tai sitten ei poistotuulareita ollenkaan? Pelkkää pushia sisään -> poistuu sieltä mistä pääsee.
Kokeilin tuota taktiikkaa mITX kotelossa siten että poweri toimi poistotuulettimena. Ei toiminut :D Kuumeni koko kotelo aivan lämpimäksi. Toki tavallinen kotelo ei ole ihan noin tiivis eli voi toimia paremmin. Kokeilemallahan se selviää :)
 
Kokeilin tuota taktiikkaa mITX kotelossa siten että poweri toimi poistotuulettimena. Ei toiminut :D Kuumeni koko kotelo aivan lämpimäksi. Toki tavallinen kotelo ei ole ihan noin tiivis eli voi toimia paremmin. Kokeilemallahan se selviää :)
Toimii jotenkin tässä harvassa kopassa, tosiaan poistona powo ja 80mm pikkutuuletin ja sisään on 2 n.500-600rpm pintaan pyöriviä 120mm tuulettimia, lisäks rossujäähyn 120mm sotkee @400rpm kopan sisässä.
 
Jimms:iltä tuli viesti että tilaamani pumppu/säiliö combo ja muut tavarat alkavat liikahdella.:drool:
EK:n vuotavan kennon jota en vielä hävittänyt, vein Korhosen kennohuoltoon kolvattavaksi.
Katsoi mies vähän ymmyrkäisenä kun kerroin kennon tulevan tietokoneeseen...
Lattialla valutuksessa oli joku k-auton syyläri, oli 240mm kenno kohtuu pieni siinä rinnalla.
Vinkkinä muillekkin kennon puhkoneelle,kysykää paikkakunnan
kennohuollosta tai Pärnäsen korjaamolta kennon paikkausta.
Saattaapi tulla hieman halvemmaksi kuin uus 100€:n kenno.
 
Hieman alkanut tehdä mieli laitella vesijäähyä koneeseen.
Minkälaista vesijäähdytys settiä suosittelette seuraavanlaiselle ylikellotetulle CPU+GPU combolle: 5930K + 1080Ti? Koppana Fractal R5.

Katselin tuota ekwb.com configuraattoria, niin se ehdotti XE 240 (Double) + XE 360 (Triple) + EK-XRES 100 Revo D5 PWM (incl. pump) -settiä, joka tulisi maksamaan 713e ropelleineen ja muine osineen.
Onko toi ainut järkevä, vai saisiko noita halvemmallakin toimivia, joilla voisi ajella n. 4.4GHz kelloilla tuota prossua ja näyttistä sellasilla kelloilla mitä siitä irtoaa?
 
Kyllä tuolle kokoonpanolle se 360 olisi aika minimi radina. Pumppu-säiliö yhdistelmät on hyviä, vähemmän letkuvetoja. Itse kyllä laittaisin vaan suosiolla niin paljon radia kuin vain koteloon mahtuu, kestääpähän sitten ajella pienemmillä kierroksilla tuulettimia ja on jäähdytystehoa reservissä jos päätät tulevaisuudessa vaikka päivittää SLI-settiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa tulee ongelmaksi se että lämmität alaradilla yläradia. Entä jos laitat molemmat radit ottamaan ilmaa ja taakse kaksi 80mm tuuletinta poistamaan kuuma ilma? Voi vaatia isohkot kierrokset noille poistotuulettimille eli ei ole välttämättä hiljainen.
Tai sitten ei poistotuulareita ollenkaan? Pelkkää pushia sisään -> poistuu sieltä mistä pääsee. Toki aiheuttaa enemmän kuormaa/kierrostarvetta push tuulareille.

Käytännössä jos haluaa ylipaineistaa koneen (esim pölyjen takia) niin tarvitaan 3 tuularia sisään ja max 2 hidasta ulos. Ainakin omissa koteloissa/asennuksissa lähes aina ongelma on alipaine. Joskus oli niin kova että oli imenyt pölyjä cd-aseman aukaisukytkimeen. :D
Kiitos vastauksista, saas nähdä innostuisiko sitä joskus hamassa tulevaisuudessa kokeilemaan tuota koteloa, on kuitenkin omaan silmään sen verran kaunis kapistus. Varmaan sitten kun on ihan pakko kokeilla rigid putkia :rolleyes: Toki koppia tulee ja menee...
 
Kiitos vastauksista, saas nähdä innostuisiko sitä joskus hamassa tulevaisuudessa kokeilemaan tuota koteloa, on kuitenkin omaan silmään sen verran kaunis kapistus. Varmaan sitten kun on ihan pakko kokeilla rigid putkia :rolleyes: Toki koppia tulee ja menee...
Tuossa olisi ainakin tilaa johtohelvetille :D
 
Monien vuosien jälkeen taas custon looppi kasassa, pistetään nyt kuva kun on todistetusti pysynyt nesteetkin sisällä yhden vuorokauden :)

Lyhyesti:
Kennot: EK-CoolStream PE 240 ja Alphacool NexXxoS XT45 240
CPU: EK-Supreme LTX CSQ
Pump&säiliö: EK-XRES 200 DDC 3.2 PWM
Letkut: Tygon 10/16 läpinäkyvä
Liittimet: EK + Alphacool (musta)
Puhaltimet: 4x EK Vandar 1150rpm PWM

IMG_20170411_231607.jpg


Pikasesti konffattuna Speedfan pitää työpöydällä pwm tuulettimet 0% työpöydällä (350rpm) ja pumppu 0% (1200rpm). 2600k@4.5ghz työpöydällä 31astetta ja rasituksessa noin 49astetta. (rasituksessa 500rpm puhaltimilla ja pumpulla 2200rpm.) Vaikuttaisi ettei pumpun kierroksiin tarvitse minimistä koskea ollenkaan. Taitaisi riittää minimikierrokset puhaltimissakin rasituksessa, mutta virransyötön yms jäähdytystä ajatellen voi rasituksessa jättää speedfanin nostamaan hieman kierroksia tuulettimissa rasituksessa.

Vielä mietteissä jättääkö pelkät akkuvedet sisälle ja lisääkö tuonne sekaan jotain.

edit: ATX24 vielä sukittamatta.

edit2: Ei sattumoisin ole kellään tiedossa tukeeko Speedfan mitään halpaa lisäpalikkaa mistä saisi ylimääräisä lämpötila tietoja speedfanin tietoon tai saisihan siinä olla pwm lähtöjäkin, mutta lähinnä noita lämpötilatietoja tarvisi tuon veden lämpötilan takia.

Arduinolla olis kovin helppo ja halpa tehdä, mutta ilmeisesti speedfania ei ole tehty mitenkään ymmärtämään arduinoa? Onko jotain muita halpoja vaihtoehtoja tarjolla?
 
Viimeksi muokattu:
Lämpötilala kysymys.
Tuli hommattua nuiden jäähyroippeiden mukana lämpöanturi nestekiertoon joka kytketty
emon t-sensor pistokkeeseen. bios,asuksen Ai suite näyttävät aikalailla samoja lämpöjä
johtuen tietysti samasta anturista.Sitten tuo irrallaan roikkuva lämpömittari jossa myös anturi
nestekierrossa näyttää reilua 5c enemmän nesteen lämmöksi.
Kumpaa uskoa vai pitäisikö vielä joku teollisuusmittari hommata että lämmöt näkee n.asteen
tarkkuudella?
t-sensor.PNG

AI suite 25c
IMG_20170413_145132.jpg

Ja ulkoinen mittari 30c.
 
Nyt on 1080 ti founder edition ja onhan tämä kyllä varustettu helvetinmoisella turbiinilla ja silti käy todella kuumana. Pari pitkää viikkoa tulee olemaan että jimms saa toimitettua blokin :darra:
 
Lämpötilala kysymys.
Tuli hommattua nuiden jäähyroippeiden mukana lämpöanturi nestekiertoon joka kytketty
emon t-sensor pistokkeeseen. bios,asuksen Ai suite näyttävät aikalailla samoja lämpöjä
johtuen tietysti samasta anturista.Sitten tuo irrallaan roikkuva lämpömittari jossa myös anturi
nestekierrossa näyttää reilua 5c enemmän nesteen lämmöksi.
Kumpaa uskoa vai pitäisikö vielä joku teollisuusmittari hommata että lämmöt näkee n.asteen
tarkkuudella?
t-sensor.PNG

AI suite 25c
IMG_20170413_145132.jpg

Ja ulkoinen mittari 30c.
Kone yöksi sleeppiin. Aamulla starttia ja katso kaikkien mittarien lämpötilat ennen kuin neste ehtii lämmetä astettakaan. Mikä näistä lähinnä ympäristön lämpötilaa => tarkin.

Sama juttu CPU anturien kanssa. Sleepistä herätessä odottaa että kone vaipuu idleen => jäähy lähes yhtä viileä kuin ympäristö => näkee onko joku arvo jossain esim alle huoneenlämmön (=mahdotonta).

Edit:
Itsellä myös tuollainen ulkoinen anturi-mittari (ei tosin loopissa) joka näyttää noin 3 astetta liikaa. Testasin looppiin menevän anturin tosin ennen looppiin asennusta ja se näytti aika lailla ympäristön lämpötilaa => tarkka.

Edit2:
Ei se niin tarkka ollut kuin muistin. Päivän sleepissä ja herätessä vesi ilmoitti olevansa 25 asteista. Ympäristö jotain 21-22 luokkaa, eli näyttää noin 3 astetta liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat anturit samassa kennossa,tosin eri päissä kiinni.
Tässä nyt pikkuhiljaa viimeisiä ilmataskuja koitan houkutella pois.
Pitää huomen aamulla katsoa kunhan kone yön seissyt,
 
Lämpötilala kysymys.
Tuli hommattua nuiden jäähyroippeiden mukana lämpöanturi nestekiertoon joka kytketty
emon t-sensor pistokkeeseen. bios,asuksen Ai suite näyttävät aikalailla samoja lämpöjä
johtuen tietysti samasta anturista.Sitten tuo irrallaan roikkuva lämpömittari jossa myös anturi
nestekierrossa näyttää reilua 5c enemmän nesteen lämmöksi.
Kumpaa uskoa vai pitäisikö vielä joku teollisuusmittari hommata että lämmöt näkee n.asteen
tarkkuudella?
Ei veden lämpötila voi olla 25°C normaaleilla kennoilla ja tuulettimilla normaalissa huoneenlämmössä(20-22°C). Normaali idlaavan koneen lämpökuorma nostaa sen 30-35°C tasoon.
 
Ei veden lämpötila voi olla 25°C normaaleilla kennoilla ja tuulettimilla normaalissa huoneenlämmössä(20-22°C). Normaali idlaavan koneen lämpökuorma nostaa sen 30-35°C tasoon.
Ihan hyvin voi olla 25C tasoa veden lämpötilä tuolla määrällä kennoja kun on pelkästään CPU jäähdytettävänä.


Edit: Oma koneeni on ollut nyt ~6h päällä, veden lämmöt 28C, jäähdytettävänä 4930K ja 3x GTX 680, 80mm ja 45mm paksut 280 kennot ja 60mm paksu 140 kenno
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvin voi olla 25C tasoa veden lämpötilä tuolla määrällä kennoja kun on pelkästään CPU jäähdytettävänä.
Pistän vieläkin vastaan. Normaalin ilmajäähdytteisen koneenkin kopan sisätilan lämpö on idlatessa n. 30°C. Nyt koneen muiden osien näyttis mukaanlukien lämmittämällä ilmalla jäähdytetään kennoa ja kennoon saapuva ilma on itsessään jo varmasti tuo 25°C.
 
Ilmajäähy on ilmajäähy, näyttis ei idlatessa lämmitä käytännössä ollenkaan. Vesijäähyhän nimenomaan puhaltaa lämmön paremmin ympäröivään huoneeseen kuin ilmajäähy. Ja tuossa on kenno myös intakena.
 
Katsomalla 10+h sleepin jälkeen saa parhaiten selville mittarin tarkkuuden. Nyt itse tarkistin omani töiden jälkeen ja sepä olikin 25 asteessa. Todellinen on noin 22 astetta, eli mittarissa 3 astetta liikaa. Idlatessa vesi noin "30" asteista, eli todellisuudessa 27 asteista. Kovassa rasituksessa mittari näyttää noin "35", eli todellisuudessa noin 32 asteista.

Hyvä että tuli täällä puheeksi niin tarkistin oman setin enkä vain luottanut ulkomuistiin. :)
 
Ilmajäähy on ilmajäähy, näyttis ei idlatessa lämmitä käytännössä ollenkaan. Vesijäähyhän nimenomaan puhaltaa lämmön paremmin ympäröivään huoneeseen kuin ilmajäähy. Ja tuossa on kenno myös intakena.
Molemmat kennot pukkaa ilmaa ulos.Kotelon takana noctua pukkaa sisään.Pitää vielä tuota sisääntulevan ilman määrää
lisätä.Ja kohta joku taas kommentoi että overkill tuo jäähy systeemi.
Sillä 2 kennoa koska niitä löytyi 2,ja näyttis tulee jäähtymään vedellä tulevaisuudessa.
Letku poikki ja näyttis lisätä kiertoon.
 
Kyllä seuraava rakentelu aloitetaan sitten joskus reilusti tilavampaan koteloon.
Töissä saanut nuita minimalistien suunnitelmia rapata ihan tarpeeksi.Tässäkin ketjussa
esiin tullut Lian Li PC-011, olisi aika mukava vesijäähy rakentelun pohja?
 
Molemmat kennot pukkaa ilmaa ulos.Kotelon takana noctua pukkaa sisään.Pitää vielä tuota sisääntulevan ilman määrää
lisätä.Ja kohta joku taas kommentoi että overkill tuo jäähy systeemi.
Sillä 2 kennoa koska niitä löytyi 2,ja näyttis tulee jäähtymään vedellä tulevaisuudessa.
Letku poikki ja näyttis lisätä kiertoon.
Ei ole sellaista asiaa kuin liikaa radia, on vain liian vähän tai tarpeeksi radia.
 
Katsomalla 10+h sleepin jälkeen saa parhaiten selville mittarin tarkkuuden. Nyt itse tarkistin omani töiden jälkeen ja sepä olikin 25 asteessa. Todellinen on noin 22 astetta, eli mittarissa 3 astetta liikaa. Idlatessa vesi noin "30" asteista, eli todellisuudessa 27 asteista. Kovassa rasituksessa mittari näyttää noin "35", eli todellisuudessa noin 32 asteista.

Hyvä että tuli täällä puheeksi niin tarkistin oman setin enkä vain luottanut ulkomuistiin. :)
Vehje seissyt koko yön yli.Mittarin näyttämä 23,9c ja t-sensor:in lukema 18c.Heittoa n.6c.
Eipä tuolla muuuten niin isoa merkitystä ole mutta kun nuita jäähdytys profiileja koittaa saada
aikaiseksi,ja käytän tuota t-sensorin arvoa tuulettimien ja v-pumpun säätöön niin hyvä tietää tuo heitto.
 
Vehje seissyt koko yön yli.Mittarin näyttämä 23,9c ja t-sensor:in lukema 18c.Heittoa n.6c.
Eipä tuolla muuuten niin isoa merkitystä ole mutta kun nuita jäähdytys profiileja koittaa saada
aikaiseksi,ja käytän tuota t-sensorin arvoa tuulettimien ja v-pumpun säätöön niin hyvä tietää tuo heitto.
Joo jäähyprofiiliin itsekin tuota t_sensoria käytän.

Absoluuttisen oikeaa lukemaa tärkeämpiä on "veden lämpötila koneen idlatessa" -> tuulettimet minimillä, sekä "veden max lämpötila koneen rasituksessa" -> maksimi mihin tuulettimet halutaankin asettaa pyörimään.
Ei ole oikeastaan väliä onko lähtöarvo se 30 vai 60 lukema, kunhan delta-arvo pysyy loogisena ja mittari toimii. Toki on kiva tietää se veden oikeakin lämpötila, mutta ei se sinällään ole tuuletinprofiilien osalta mitenkään tärkeä. Tuuletinprofiili kuitenkin luodaan "muutos idle-lämmöstä" tyylillä.
 
Jep.
Eiköhän tuo nesteen lämpö tasaannu tuohon 30:n pintaan idlenä.
 
Veden lämpöä pääsin itsekkin nyt vihdoin seuraamaan. (kuva) Näyttäisi että veden lämmöt on nyt 28-29astetta idlessä ja max 36asteesee sain ne Siegen pelaamisessa. Onkohan jotain syytä alkaa pyörittämään ropelleja tai pumppua yhtään nykyistä nopeemmin tuohon nesteen lämpötilaan perustuen? Pumppu DCC käy nyt minimillä 1100rpm (0% pwm) ja Ek Vandarit käy 600rpm 5% pwm:llä.

Lähinnä siis hakusessa onko tarvetta nostaa koneen äänitasoa vai onko tuo ok nesteen lämpötila.
 
Veden lämpöä pääsin itsekkin nyt vihdoin seuraamaan. (kuva) Näyttäisi että veden lämmöt on nyt 28-29astetta idlessä ja max 36asteesee sain ne Siegen pelaamisessa. Onkohan jotain syytä alkaa pyörittämään ropelleja tai pumppua yhtään nykyistä nopeemmin tuohon nesteen lämpötilaan perustuen? Pumppu DCC käy nyt minimillä 1100rpm (0% pwm) ja Ek Vandarit käy 600rpm 5% pwm:llä.

Lähinnä siis hakusessa onko tarvetta nostaa koneen äänitasoa vai onko tuo ok nesteen lämpötila.
Jos nesteen lämpötila on pelatessa oikeasti tuon 36 astetta niin se on ihan hyvä enkä säätäisi tuulettimia yhtään kovemmalle. Sulla on suhteellisen virtapihi setti joten mene tuolla vaan niin ei turhaan tule meteliä.
 
Lämpötilaa koitin kotona olevilla mittareilla varmistaa :) Kuumemittari suostui toimimaan tuolla 32asteen yli lämpötiloissa sen luulisi olevan kohtuu tarkka mittari. 0.3astetta oli heittoa 32asteessa ja 36asteessa. Myös ulkolämpömittarin anturia nesteessä uittelin se oli myös 0.5asteen sisällä tuosta kuumemittarin ja tuon sinisen päänäytön lukemasta. Eli luulisi kolmella mittarilla varmistetuna olevan kohtuullisen lähellä oikeaa.

4-5h sessio siinä taisi peliä olla eli kyllä sen olisi pitänyt melkein niin paljon lämmetä kun mahdollista.

Kokoonpanona 2600k@4.9ghz 1.47vcore ja tarkemmin..
Monien vuosien jälkeen taas custon looppi kasassa, pistetään nyt kuva kun on todistetusti pysynyt nesteetkin sisällä yhden vuorokauden :)

Lyhyesti:
Kennot: EK-CoolStream PE 240 ja Alphacool NexXxoS XT45 240
CPU: EK-Supreme LTX CSQ
Pump&säiliö: EK-XRES 200 DDC 3.2 PWM
Letkut: Tygon 10/16 läpinäkyvä
Liittimet: EK + Alphacool (musta)
Puhaltimet: 4x EK Vandar 1150rpm PWM

IMG_20170411_231607.jpg


Pikasesti konffattuna Speedfan pitää työpöydällä pwm tuulettimet 0% työpöydällä (480rpm) ja pumppu 0% (1200rpm). 2600k@4.5ghz työpöydällä 31astetta ja rasituksessa noin 49astetta. (rasituksessa 500rpm puhaltimilla ja pumpulla 2200rpm.) Vaikuttaisi ettei pumpun kierroksiin tarvitse minimistä koskea ollenkaan. Taitaisi riittää minimikierrokset puhaltimissakin rasituksessa, mutta virransyötön yms jäähdytystä ajatellen voi rasituksessa jättää speedfanin nostamaan hieman kierroksia tuulettimissa rasituksessa.

Vielä mietteissä jättääkö pelkät akkuvedet sisälle ja lisääkö tuonne sekaan jotain.

edit: ATX24 vielä sukittamatta.

edit2: Ei sattumoisin ole kellään tiedossa tukeeko Speedfan mitään halpaa lisäpalikkaa mistä saisi ylimääräisä lämpötila tietoja speedfanin tietoon tai saisihan siinä olla pwm lähtöjäkin, mutta lähinnä noita lämpötilatietoja tarvisi tuon veden lämpötilan takia.

Arduinolla olis kovin helppo ja halpa tehdä, mutta ilmeisesti speedfania ei ole tehty mitenkään ymmärtämään arduinoa? Onko jotain muita halpoja vaihtoehtoja tarjolla?
 
Laitetaas kuva omasta ensimmäisestä kovilla putkilla tehdystä loopista. Löytyy kans tuolta Kotelot-osastolta.

ed3wyW6.jpg


Vähän oli alkuun tekemistä tuon kovan putken kanssa, taisin vaatia itseltä liikoja. Tuohon kahden mutkan putkeen, joka menee takaa prossulle, meni 2 x 0,5m putkea harjoitellessa. Sen jälkeen olikin suht helppoa. :)

Jäähdytys on erillisellä yksiköllä pöydän alla, rakennettu 12mm koivuvanerista ja alumiinista. Se sisältää 2 x EK CE280 radit, EK D5 pumpun ja Aquaero 5:n. Liitäntä on Alphacoolin pikaliittimillä siirrettävyyden takia.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole koolla pilattu... Oletko postannut tota tonne "M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet" ketjuun? En omaa Define Nano S-konetta viitsinyt edes sinne laittaa kun monen mielestä se ei ollut enää edes itx-kokoa :D
 
Onko kukaan käyttänyt Corsair Commanderia tuulettimien säätelyyn? Mitenköhän vertautuu esimerkiksi Aquaero 5/6?
Ilmeisesti tuossa Aquaero 5 LT:ssä ei olle kuin yksi paikka PWM tuulettimille, joten pitäisi hommata paljon kalliimpi Aquaero 6 jos haluaisin kunnolla säätää tuulettimia. Samaan hintaan saisi Suomesta tuollaisen Corsair Commander Minin, tai esim. Saksasta halvemmalla n. 50-60e hintaan. Vaikuttaisi olevan paljon helppokäyttöisempi tuo Corsairin kapistus.
Vähän myöhässä ehkä tulee, mutta haaroittimilla saa kyllä kiinni siihen yhteen lähtöön aika paljonkin tuulettimia, itselläni on 7 Noctuaa siinä.
 
Ei ole koolla pilattu... Oletko postannut tota tonne "M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet" ketjuun? En omaa Define Nano S-konetta viitsinyt edes sinne laittaa kun monen mielestä se ei ollut enää edes itx-kokoa :D

En ole postannu, viitsiköhän enää kolmanteen ketjuun edes laittaa... :btooth:
 
Vähän myöhässä ehkä tulee, mutta haaroittimilla saa kyllä kiinni siihen yhteen lähtöön aika paljonkin tuulettimia, itselläni on 7 Noctuaa siinä.

Itse pidän Aquaeron PWM-lähdössä EKn pumppua, tietenkin säädettävyyden takia. Tuulettimet ohjautuu nätisti ilman PWM-ohjausta noista muista liitännöistä, haaroittaa vaan niistä ja tekee profiilin softaan. Nostaa jännitettä kunnes alkaa tuulettimet pyöriä ja sitten laittaa sen minimitason uudeksi nollaksi. Siitä sitten säätö ylöspäin oman mielen mukaan.

Ja kannattaa huomioda tuo tuuletinliitäntöjen virta, yhdestä voi ottaa maksimissaan 1,65A @ 12V = 19,8W. Saattaa Aquaero käydä liian kuumana jos työntää liikaa tuulareita yhteen liittimeen. Itse jaoin tuulettimet kahteen liitäntään.
 
Ongelmana Asuksen lankun AI suite 3.Tuulettimet seuraa nätisti käppyrän mukaan nesteen lämpöjä mutta
pumppu seilaa cpu:n piikkien mukana.Ei niinkään haittaa pelatessa tms kun luurit päässä mutta työpöytä
käytössä pikkaisen alkaa jo ottaa kupoliin.Laittelin seuraavanlaisen käppyrän pumpulle jolla tuota soutamista ja
huopaamista saa edes vähän kuriin:
suite3 lämmöt.PNG

Mitenkä tuo homma menisi esim speedfanilla?Tuo T_sensor näyttää ulkoiseen verrattuna 4-6c liian vähän.
 
Pistin tilaukseen Webhallenista tuon Corsair Commander Minin, hintaa oli 'vain' 75e ja sattui vähän muutakin mukaan samalla.
Tosiaan tuulettimia on tulossa koppaan 11kpl ja kaikki ovat Corsairin ML-sarjaa. Yhteen PWM-liitäntään niiden ketjuttaminen ei eroaisi nykytilanteesta (CPU_FAN) niin merkittävästi että olisi mitään järkeä hankkia Aquaero 5:sta. Pitääpä sitten vielä vaihtaa virtalähde Corsairin RMi, AXi tai HXi - sarjalaiseen niin pääsee sitäkin tuon Corsair Linkin kautta säätelemään. Voisi laittaa virtalähteen yhdeksi poistotuulettimeksi. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 602
Jäsenet
74 370
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom