- Liittynyt
- 04.03.2017
- Viestejä
- 71
Joo mutta tossa setissä mitä nakki ehdottaa niin on mutkat ja yms, joten kosmeettisesti ottasin 13. Ja kyllä toi taipuu aika kivasti tuo 13mm letkukin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oliko tohon lämpöasiaan kellään mitään ajatusta? Koska prossun lämmöt saattaa olla mitä vaan väliltä 40-80c mutta vedenlämpö ei nouse tuosta 36c ylöspäin(ainakaan vielä kun ei ole kellotettu prossua eikä näyttistä). Ton takia ei ole mielestäni mitään järkeä alkaa edes ohjailla radien tuulettimia cpu:n mukaan, koska se ei tunnu vaikuttavan juuri ollenkaan veden lämpöön. Tossa valossa myös ton 7700k:n korkkaus on melkeinpä välttämätön toimi jos sitä haluaa kellottaa, koska prossun lämmöt tulee muuten heti vastaan. Lämpö ei vaan taida siirtyä ytimiltä blokin kautta veteen paskojen tahnojen ja silikooniliimakerroksen takia...
Mulla oli muistaakseni nesteet ennen kiven korkkausta aikastalaillaan 37~38 astetta maksimissaan, ja korkkaamisen jälkeen 42 astetta. siitä huolimatta sillä ei ollut näyttiksen lämpöihin mainittavaa vaikutusta, se on ollut koko ajan 47~48 asteinen. EK:n PE 240 ja 360 radit käytössä.
Oliko tohon lämpöasiaan kellään mitään ajatusta? Koska prossun lämmöt saattaa olla mitä vaan väliltä 40-80c mutta vedenlämpö ei nouse tuosta 36c ylöspäin(ainakaan vielä kun ei ole kellotettu prossua eikä näyttistä). Ton takia ei ole mielestäni mitään järkeä alkaa edes ohjailla radien tuulettimia cpu:n mukaan, koska se ei tunnu vaikuttavan juuri ollenkaan veden lämpöön. Tossa valossa myös ton 7700k:n korkkaus on melkeinpä välttämätön toimi jos sitä haluaa kellottaa, koska prossun lämmöt tulee muuten heti vastaan. Lämpö ei vaan taida siirtyä ytimiltä blokin kautta veteen paskojen tahnojen ja silikooniliimakerroksen takia...
Tuolla aiemmasta viestistä ymmärsin, että kaveria kiinnostaa millaisia nesteenlämpöjä muilla on niin vastasin siihen, enkä olettanut esittäväni ratkaisua mihinkään ongelmaan.
Mulla oli GTX 780 Ti:tä jäähdyttämässä 280 mm * 30 mm radi, nesteen lämmöt 40 ja 50 asteen välillä.Joo, tuo muiden vedenlämmöt se oli hieman mielessä.
Mulla toi 13mm letku väittäsin et toi 16 näyttää kohlolta, ainakaan mitään ongelmia ollu käsittelys tms.
Vahva ei. Kuten joku täällä joskus totesikin, ei mitään järkeä lauttaa monta tonnia ensin kiinni rautaan ja sitten säästetään pennejä jäähyssäjoku muu voisi väsätä artikkelin, missä tilataan ja kasataan custom-looppi toimivaksi todetuilla ja edullisilla kiinankamoilla
Ottaa sitä mitä sattuu vastaan tulemaan ja sitten lopuksi miettiä uuvemman kerran ja suorittaa ostokierros melkeimpä kokonaan uusiksi.Vahva ei. Kuten joku täällä joskus totesikin, ei mitään järkeä lauttaa monta tonnia ensin kiinni rautaan ja sitten säästetään pennejä jäähyssä
Mutta ns. "hintatietoisen jäähyharrastajan" näkökulmasta tehty artikkeli toki kiinnostaa. Olisi mielenkiintoista nähdä esim vertailua suosituimpien EK:n ja Alphacoolin kamojen välillä.
Tavallaan tilanne on kohtalaisen tylsä. Tämän hetken parhaat osat on tiedossa ja saatavuuskin Suomesta vakioitunut vain suurten valmistajien osiin.Vahva ei. Kuten joku täällä joskus totesikin, ei mitään järkeä lauttaa monta tonnia ensin kiinni rautaan ja sitten säästetään pennejä jäähyssä
Mutta ns. "hintatietoisen jäähyharrastajan" näkökulmasta tehty artikkeli toki kiinnostaa. Olisi mielenkiintoista nähdä esim vertailua suosituimpien EK:n ja Alphacoolin kamojen välillä.
Tuolla pärjää hyvinkin.Desertfox puhuu asiaa.Itsellä neitsyys meni customloopin kanssa juuri ja asia on vielä hyvinkin amatööri asteella.
Pumppu+liitin vuoto ensi koekäytössä,ääntely ym. saivat ottamaan askeleen varmempaan,hiljaisempaan mutta reilusti kalliimpaan suuntaan.
Toivottavasti tällä pärjää jo vaikka looppi muuttuukin ajan mittaan? EK-Waterblocks EK-XRES 140 Revo D5 PWM nestesäiliö ja pumppu - 139,90€
Pitäisi 360+240 riittää.
Noihin tuularijuttuihin viel sen verran että omien testien perusteella 45mm on about paksuin jonka kanssa vielä hyötyy kennon paksuntamisesta ilman kierrosten nostoa tai push-pullia. Koska kierrosten nosto ei tällaiselle hiljaisuusfriikille ollut vaihtoehto niin ajelen sitten tuota 280 Monstaa (80mm kenno) push-pullissa, tuulettimet säätyy kaikissa kennoissa veden lämmön mukaan, maksimit about 650rpm ja vedenlämmölle 42-44C pitkässä pelisessiossa. Tuulettimina 7x NF-P14.
Suht kovat nesteenlämmöt vai onko tuo 1kpl 280 pelkästään kierrossa?
@latee77 Luulisi riittävän, itse ajelen tällaisella kiertoa jossa 3x GTX 680, prossublokki, 60x140, 45x280 ja 80x280 kennot. Sopivan hiljainenkin kun 7v jännitteellä ajelee.
Lainaan itseäni:
Saisihan noita nesteen lämpöjä helpostikkin alaspäin, mutta melun kustannuksella. Ja noi on tosiaan maksimit mitä kesäkuumilla tulee, talvella pysytään 40C kieppeillä kun on kämppäkin viileempänä.
Noniin, oma projekti on kypsynyt sille tasolle, että sen kehtaa esitellä täällä julkisella puolella. Tässä räpellyksessä on sitten rikottu kaikkia pyhiä sääntöjä mitä tässäkin triidissä on hoettu, eli se on kasattu kiinaosista ja kierrossa on sekaisin ainakin alumiini-, kupari- ja messinkiosia. Esitellään aluksi käytettyjä osia sekä lopputulosta ja lopuksi kustannuksia ja suorituskykyä.
Jäähdyttimenä toimii VW Polon jäähdytin. Kennolla on kokoa n. 37 x 43 x 2,2 cm 17 FPI tiheydellä, pinta-alaltaan vastaa siis reilua viittä ja puolta 240mm kennoa. Haasteena oli liittäminen looppiin ja tuulettimen lämpökytkimen reiän tukkiminen, liittiminä on 32mm letkuliittimet ja liittimien välissä M22 x 1,5 koon kierteellinen reikä.
Pienen mittailun ja kokeilun jälkeen totesin, että 3/4" putkikierre sopi juuri nihkeästi (meni ja lähti kiertämällä, mutta ei suoraan vetämällä) letkuliittimien sisämittaan. Sikaflexillä letkuliittimiin 3/4" uroskierre -> 10mm letkunippa -liittimet ja IKH:sta hydrauliikkasäiliöiden täyttöreiän muovinen M22x1,5-tulppa ja jäähdytin oli valmis käytettäväksi:
Jäähdytin:
Letkuliitin:
Valmis jäähdytin:
Viimeisessä kuvassa näkyvät myös käytetyt nesteet, eli tislattu vesi ja bilteman clear pool-tökötti. Tiukan analyysin jälkeen tulin siihen tulokseen, että loopissa pyörii pelkkää vettä ja biosidia, eli kaikenlaisten pöpöjen kasvua estävää ainetta. Bilteman clear pool on samaa bentsalkoniumkloridia (pH-neutraali erittäin tehokas biosidi) kuin PT Nuke PHN, jota vesijäähdytyskäyttöön myydään, mutta 10 ml/1,65 % paketin sijasta litran pöntössä 10% vahvuisena. PT:n ohjeen mukaisesti bentsalkoniumkloridia pitää saada 2 ppm -pitoisuus kiertoon, jolloin tuosta 9,90€ litran purkista 10% ainetta riittää 50 kuutioon vettä.
Seuraavaksi vuorossa ovat halveksitut kiinablokit. Säätämisen nimissä tilasin omat blokkinsa myös emon ja näyttiksen virransyötöille. CPU- ja GPU-blokit ovat kuparipohjaisia & akryylikantisia ja virransyöttöjen blokit umpialumiinia. CPU- ja GPU-blokit kiinnittyivät suoraan mukana tulleilla tarpeilla paikoilleen, mutta virransyöttöjen kanssa mentiin suoraan DIY-osastolle.
Prossun, näyttiksen ja emon virransyötön blokit:
Lähikuvaa blokin viimeistelystä, päältä:
ja alta:
Emolevyn virransyötön blokin päädyn kanssa intoilin ja hioin sen kontaktipäädyn suoraksi, alumiiniblokit ovat koneistettuja suoraksi vain yhdeltä isolta sivultaan. Kyljet ovat hiottu ja vaihtelevan suoria. Kuvissa näkyvät myös alumiiniprofiilien pätkät, joita käytettiin lämmönlevittiminä emon ja näyttiksen virransyötön komponenttien päällä, blokkien alla. Kiinnitys tapahtui suoraan laserleikatuilla vanerinpaloilla, M3-koon kierretangolla ja muttereilla.
Näyttis blokitettuna:
Emolevyn puolisko:
Hiottu pikkublokin pääty:
Teräväsilmäisimmät jo kuvista huomasivat, että pienen ymmärryserheen vuoksi virransyöttöjen blokit vaativat 8 mm ja isot blokit 10 mm letkun. Tästä selvittiin muutamalla supistimella, T-liittimillä ja pätkällä 8 millin letkua. 10 millin letku oli halvinta PVC-letkua mitä löytyi, 10 m kieppi. Seinämävahvuus oli sen verran ohut, että tiukissa mutkissa menee varsin herkästi lyttyyn. Kaikki liitokset ovat siis tosiaan tehty ihan perinteisillä letkukaroilla ja varmistettu jousikiristimillä.
Pumppuna toimii keraamisella laakeroinnilla varustettu ebay-ihme, joka on erittäin hiljainen istuessaan vaahtokumitassuilla. Täysilläkään (4000 rpm) pumppua ei kuule tavallisen vaahtukumitassuilla istuvan samsungin Spinpoint F3:n melun rinnalla, mutta hidastettaessa 3400 rpm tasolle pumppu on käytännössä katsoen äänetön (pyörimisen kuulee ~30 cm päästä kotelo auki). Kierto toteutui seuraavasti: Jäähdytin - pumppu - prossu - (näyttis rinnakkain peräkkäin olevien virransyöttöjen kanssa). Alumiiniblokeissa oli varmaan sen verran kehnosti kairatut kavanat, että suurin osa virtauksesta kulkee onneksi näyttiksen blokin kautta.
Kuten arvata saattaa, lopputuloksena ei ole erityisen siisti rakennelma. Ensimmäinen ~kuukausi on mennyt mukavasti vuodoitta eikä mihinkään ole kehittynyt sakkaa tai jälkiä korroosiosta. Galvaanisen korroosion estämiseksi ensinnäkin käytetään tislattua vettä ja lisäksi alumiiniosat eivät ole sähköisessä yhteydessä koneen runkoon, mikäli kupariblokit sattuisivatkin maadoittumaan kiinnitystensä kautta.
TL;DR Lopputulos:
Pumpulta lähtevä letku näyttää menevän suoraan virransyötölle, mutta se taittuu CPU-blokin vasempaan liittimeen:
Koneen osina i7-2600K @ 4,7 GHz, GTX580 @ 880 MHz, emo on ASRockin Z68 Pro3. Täysin passiivisena, kenno vaakatasossa pienten palikoiden päällä perus nettiselailussa prossun ja näyttiksen lämmöt kiikkuvat siellä 35-40C välillä, vesi n. 35 C. Kevyessä pelailussa ajan mittaan prosessori vakiintuu 55-60 C kieppeille ja näyttis n. 50-55 C, vesi n. 45-50 C. Tällöin mennään Ebay-pumpun 35 C rajan yli mutta on se ainakin vielä kestänyt mukisematta.
Tuulettimien kanssa tulokset ovat vielä hieman vajavaiset, tällä hetkellä testissä on 3x120 mm Gentletyphoonit @ 600 rpm, joista kaksi vetää ilmaa muropaketista tehdyn diffuusorin läpi ja yksi istuu suoraan kennolla, eli suuri osa kennosta jää tuulettamatta. Tällöin neste pysyy rasituksesta riippumatta maksimissaan noin 30-35-asteisena. IBT/Prime95 small FFT-presetillä ajaessa package power on n. 145-150W ja prossun kuumin ydin käy n. 78 asteisena, eli veden ja ytimien välillä on noin 45 astetta. Myöhemmin tarkoituksena on rakennella jäähdyttimelle kotelo, jossa saataisiin koko pinta-ala tuuletetuksi.
Kuvia jäähdyttimestä:
Passiivina:
Tuulettimilla, huomaa muropaketista tehty "diffuusori":
Kokonaisuutena kustannukset:
Jäähdytin uutena tori.fi:stä 20€
CPU + GPU -blokit 13€/kpl Ebaysta
Virransyöttöjen blokit n. 3€/kpl Ebay
Pumppu 13€ Ebay
10 mm letku 10 m 6,99€ Puuilosta
Clear pool & Akkuvesi 15€ Biltemasta
Yht. n. 90€.
Tähän päälle vielä kympillä-parilla ebaysta, etrasta ja motonetistä noita letkukiristimiä ja -liittimiä.
Eihän tässä mitään järkeä ollut, mutta oli hauska rakennella. Kaiken lisäksi sai lähes äänettömän ja suhteellisen tehokkaan jäähdytyksen sivutuotteena.
Noniin, oma projekti on kypsynyt sille tasolle, että sen kehtaa esitellä täällä julkisella puolella. Tässä räpellyksessä on sitten rikottu kaikkia pyhiä sääntöjä mitä tässäkin triidissä on hoettu, eli se on kasattu kiinaosista ja kierrossa on sekaisin ainakin alumiini-, kupari- ja messinkiosia. Esitellään aluksi käytettyjä osia sekä lopputulosta ja lopuksi kustannuksia ja suorituskykyä.
Jäähdyttimenä toimii VW Polon jäähdytin. Kennolla on kokoa n. 37 x 43 x 2,2 cm 17 FPI tiheydellä, pinta-alaltaan vastaa siis reilua viittä ja puolta 240mm kennoa. Haasteena oli liittäminen looppiin ja tuulettimen lämpökytkimen reiän tukkiminen, liittiminä on 32mm letkuliittimet ja liittimien välissä M22 x 1,5 koon kierteellinen reikä.
Pienen mittailun ja kokeilun jälkeen totesin, että 3/4" putkikierre sopi juuri nihkeästi (meni ja lähti kiertämällä, mutta ei suoraan vetämällä) letkuliittimien sisämittaan. Sikaflexillä letkuliittimiin 3/4" uroskierre -> 10mm letkunippa -liittimet ja IKH:sta hydrauliikkasäiliöiden täyttöreiän muovinen M22x1,5-tulppa ja jäähdytin oli valmis käytettäväksi:
Jäähdytin:
Letkuliitin:
Valmis jäähdytin:
Viimeisessä kuvassa näkyvät myös käytetyt nesteet, eli tislattu vesi ja bilteman clear pool-tökötti. Tiukan analyysin jälkeen tulin siihen tulokseen, että loopissa pyörii pelkkää vettä ja biosidia, eli kaikenlaisten pöpöjen kasvua estävää ainetta. Bilteman clear pool on samaa bentsalkoniumkloridia (pH-neutraali erittäin tehokas biosidi) kuin PT Nuke PHN, jota vesijäähdytyskäyttöön myydään, mutta 10 ml/1,65 % paketin sijasta litran pöntössä 10% vahvuisena. PT:n ohjeen mukaisesti bentsalkoniumkloridia pitää saada 2 ppm -pitoisuus kiertoon, jolloin tuosta 9,90€ litran purkista 10% ainetta riittää 50 kuutioon vettä.
Seuraavaksi vuorossa ovat halveksitut kiinablokit. Säätämisen nimissä tilasin omat blokkinsa myös emon ja näyttiksen virransyötöille. CPU- ja GPU-blokit ovat kuparipohjaisia & akryylikantisia ja virransyöttöjen blokit umpialumiinia. CPU- ja GPU-blokit kiinnittyivät suoraan mukana tulleilla tarpeilla paikoilleen, mutta virransyöttöjen kanssa mentiin suoraan DIY-osastolle.
Prossun, näyttiksen ja emon virransyötön blokit:
Lähikuvaa blokin viimeistelystä, päältä:
ja alta:
Emolevyn virransyötön blokin päädyn kanssa intoilin ja hioin sen kontaktipäädyn suoraksi, alumiiniblokit ovat koneistettuja suoraksi vain yhdeltä isolta sivultaan. Kyljet ovat hiottu ja vaihtelevan suoria. Kuvissa näkyvät myös alumiiniprofiilien pätkät, joita käytettiin lämmönlevittiminä emon ja näyttiksen virransyötön komponenttien päällä, blokkien alla. Kiinnitys tapahtui suoraan laserleikatuilla vanerinpaloilla, M3-koon kierretangolla ja muttereilla.
Näyttis blokitettuna:
Emolevyn puolisko:
Hiottu pikkublokin pääty:
Teräväsilmäisimmät jo kuvista huomasivat, että pienen ymmärryserheen vuoksi virransyöttöjen blokit vaativat 8 mm ja isot blokit 10 mm letkun. Tästä selvittiin muutamalla supistimella, T-liittimillä ja pätkällä 8 millin letkua. 10 millin letku oli halvinta PVC-letkua mitä löytyi, 10 m kieppi. Seinämävahvuus oli sen verran ohut, että tiukissa mutkissa menee varsin herkästi lyttyyn. Kaikki liitokset ovat siis tosiaan tehty ihan perinteisillä letkukaroilla ja varmistettu jousikiristimillä.
Pumppuna toimii keraamisella laakeroinnilla varustettu ebay-ihme, joka on erittäin hiljainen istuessaan vaahtokumitassuilla. Täysilläkään (4000 rpm) pumppua ei kuule tavallisen vaahtukumitassuilla istuvan samsungin Spinpoint F3:n melun rinnalla, mutta hidastettaessa 3400 rpm tasolle pumppu on käytännössä katsoen äänetön (pyörimisen kuulee ~30 cm päästä kotelo auki). Kierto toteutui seuraavasti: Jäähdytin - pumppu - prossu - (näyttis rinnakkain peräkkäin olevien virransyöttöjen kanssa). Alumiiniblokeissa oli varmaan sen verran kehnosti kairatut kavanat, että suurin osa virtauksesta kulkee onneksi näyttiksen blokin kautta.
Kuten arvata saattaa, lopputuloksena ei ole erityisen siisti rakennelma. Ensimmäinen ~kuukausi on mennyt mukavasti vuodoitta eikä mihinkään ole kehittynyt sakkaa tai jälkiä korroosiosta. Galvaanisen korroosion estämiseksi ensinnäkin käytetään tislattua vettä ja lisäksi alumiiniosat eivät ole sähköisessä yhteydessä koneen runkoon, mikäli kupariblokit sattuisivatkin maadoittumaan kiinnitystensä kautta.
TL;DR Lopputulos:
Pumpulta lähtevä letku näyttää menevän suoraan virransyötölle, mutta se taittuu CPU-blokin vasempaan liittimeen:
Koneen osina i7-2600K @ 4,7 GHz, GTX580 @ 880 MHz, emo on ASRockin Z68 Pro3. Täysin passiivisena, kenno vaakatasossa pienten palikoiden päällä perus nettiselailussa prossun ja näyttiksen lämmöt kiikkuvat siellä 35-40C välillä, vesi n. 35 C. Kevyessä pelailussa ajan mittaan prosessori vakiintuu 55-60 C kieppeille ja näyttis n. 50-55 C, vesi n. 45-50 C. Tällöin mennään Ebay-pumpun 35 C rajan yli mutta on se ainakin vielä kestänyt mukisematta.
Tuulettimien kanssa tulokset ovat vielä hieman vajavaiset, tällä hetkellä testissä on 3x120 mm Gentletyphoonit @ 600 rpm, joista kaksi vetää ilmaa muropaketista tehdyn diffuusorin läpi ja yksi istuu suoraan kennolla, eli suuri osa kennosta jää tuulettamatta. Tällöin neste pysyy rasituksesta riippumatta maksimissaan noin 30-35-asteisena. IBT/Prime95 small FFT-presetillä ajaessa package power on n. 145-150W ja prossun kuumin ydin käy n. 78 asteisena, eli veden ja ytimien välillä on noin 45 astetta. Myöhemmin tarkoituksena on rakennella jäähdyttimelle kotelo, jossa saataisiin koko pinta-ala tuuletetuksi.
Kuvia jäähdyttimestä:
Passiivina:
Tuulettimilla, huomaa muropaketista tehty "diffuusori":
Kokonaisuutena kustannukset:
Jäähdytin uutena tori.fi:stä 20€
CPU + GPU -blokit 13€/kpl Ebaysta
Virransyöttöjen blokit n. 3€/kpl Ebay
Pumppu 13€ Ebay
10 mm letku 10 m 6,99€ Puuilosta
Clear pool & Akkuvesi 15€ Biltemasta
Yht. n. 90€.
Tähän päälle vielä kympillä-parilla ebaysta, etrasta ja motonetistä noita letkukiristimiä ja -liittimiä.
EDIT: ja tosiaan linjan mukaisesti lämpötahnana käytettiin Ebaysta hankittua GD900-tahnaa, jotain pari-kolme euroa/30 g purnukka
Eihän tässä mitään järkeä ollut, mutta oli hauska rakennella. Kaiken lisäksi sai lähes äänettömän ja suhteellisen tehokkaan jäähdytyksen sivutuotteena.
Noniin elikkäs minäkin liityin vedellä leikkijöiden joukkoon tuossa viikko sitten, eli 290X DcuII sai vesikierron sen mökäävän jäähyn tilalle. Osina keräilin käytettyjä osia mitä vaan sattu löytymään ja lopputulos seuraava:
Ek:n blokki ja backplate, Ek SE 360mm radi, Ek Duraclear 16/10 letkua, Ek D5 pumppu ja kansi, Ek X-Res 150, Ek:n suorat liittimet, tuulettimia ollu näin alkuun vaan kaks valmiiks löytynyttä Gentle Typhoonia tossa radissa ja kolmas tuuletin pitäs laittaa joutaissaan.
Lopputulemana kone hiljeni paljon mutta lämmöt rasituksessa 75-85 astetta kun tuulettimien ja pumpun nopeus on pienellä.
Ts tuulettimille menee 5v suoraan ja pumpun takaa säätö"ruuvista" 1 asento, neste on kans lämpösen olosta. Ja 1150rpm malli Typhooneista kyseessä.Mitä tarkoittaa "pumpun ja tuulettimien nopeus pienellä"? Mitkä kierrokset? Jos tuo lämpö on siis GPU:n, niin ei ole kyllä kaikki kunnossa. GPU lämpöjen pitäisi olla rasituksessa siellä Max 50C, varsinkin jos ei ole edes kivi mukana.