Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Jahve3

Staff
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 256
Täällä keskustellaan nestejäähdytyksestä. Tähän kasataan tietopaketti custom nestejäähdytyksestä.



Tietopaketin kokoamisessa mukana olleet käyttäjät: @Jahve3 ,@Rusna ,@Mr Nano,@Serke,@Bronson,@Starglazer,@vaiski75 (FAQ)
@Apumies Jamppa (Loopin putsaus)

Custom nestejäähdytys


Suunnittele järjestelmä huolella ennen tilaamista, jotta kaikki järjestelmän komponentit ovat yhteensopivia ja tarpeeksi tehokaita kokoonpanosi käyttötarkoitukseen. Suosittelen ottamaan kuvan kotelon sisältä, ja suunittelemaan vaikka painttia apua käyttäen. Kierron järjestyksellä ole väliä, kunhan säiliö on ennen pumppua. Useamman radiaattorin kokoonpanossa, kannattaa laittaa kaikki tuulettimet puhaltamaan samaan suntaan koteloon nähden (kaikki ulos tai kaikki sisään). Jos tuulettimet laitetaan puhaltamaan eri suuntiin, lämmittää toisesta radiaattorista tuleva lämmin ilma turhaan toista radiaatoria. Kannattaa myös mitata tarvittava letkun määrä, jotta letkua tulee kerralla tarpeeksi. Mieti tarkasti miten haluat letkut vetää ja osta tarvittaessa erilaisia kulma liittimiä.

EKWB:n sivuilta löytyy kätevä solvellus, jolla voit koota oman vedijäähdytysjärjestelmän. Kun olet täyttänyt haluamasi ominaisuudet ohjelmaan, lisää ohjelma automaattisesti kaikki tarvitsemasi tuotteet ostoskoriin.
HUOM! ohjelmassa on vielä puitteita, eikä se ota esim. huomioon prosessorin lämpökuormaa EKWB - Custom Loop Configurator

looppi.JPG



Mitä custom looppiin kuuluu?

  • Jäähdytyskenno

Ek-Coolstream SE 240
127486-b383500_300x300.jpg


  • Vesiblokki

EK-Supermacy EVO
125438-b314637_300x300.jpg


  • Vesipumppu

EK_XRES 140 Revo D5 (Tässä mallissa vesisäiliö valmiina)
127508-b128550_300x300.jpg


  • Vesisäiliö

Phobya Balancer 150
56029-b169129_300x300.jpg
+

Näiden lisäksi järjestelmään kuuluu alla olevat tarvikkeet.
  • Letkut ja letkuliittimet
  • Tuulettimet
  • Jäähdytysneste




Radiaattorin valinta

  • Kuinka paljon tarvitsen jäähdytystehoa?
  • Kuinka paljon tilaa on käytettävissä?
  • Kuinka hiljaisen kokoonpanon haluan?
  • Kuinka viileänä haluan komponenttien käyvän?

Nyrkkisääntönä radiaattorin valinnassa voidaan käyttää alla olevaa taulukkoa. Myös radiaattorin paksuus vaikuttaa jäähdytys tehoon.

  • 120/140mm radiaattori: 1 kellottamaton komponentti
  • 240/280mm: 1 kellotettu tai 2 kellottamatonta komponenttia
  • 360mm: 2 kellotettua komponenttia
  • 480mm: 4 kellottamatonta komponenttia


Yleinen sääntö radiaattorin valintaan.
  • Minimissään 120mm x 120mm per komponentti.
  • Ohut vs. paksu radiaattori
    • Ohut = Low RPM & hiljaisuus
    • Paksu = High RPM & suorituskyky
  • Suuri FPI (Fins Per Inch)
    • Vaatii suuremman paineentuoton tuulettimelta
    • Suurempi jäähdytyskapasiteetti
    • Iso vastus = iso melu
  • Pieni FPI
    • Hyvä low RPM tuulettimille ja hiljaisille kokoonpanoille
    • Hiukan pienempi suorituskyky, mutta ei merkittävästi
    • Pieni vastus = pieni melu
  • Radiaattoria valittaessa on myös hyvä ottaa huomioon "Flow restriction" eli kuinka paljon veden virtaus pienenee kulkiessaan radiaattorin läpi. Yleensä se on pientä, mutta poikkeuksia on.

Martinin radiaattori roundup (2012):
360 Radiator Shootout Summary

radthermalbarcharts7.png

Xtremerigs.com radiator roundup (2015):
Radiator Review Round Up 2016 - Page 10 of 10 - ExtremeRigs.net



rru_summary.png

JayzTwoCents - sisältää paljon tietoa vesijäähdytyksestä





Kokemukset radipinta-alan lisäämisestä on, että XT45 280 lisääminen XT45 360 rinnalle ei laskenut veden lämpötilaa kuin muutamilla asteilla. Raakaa dataa ei ole, koska tästä on aikaa enkä kirjannut niitä mihinkään ylös :)


Pumpun valinta

Pump Planning Guide

Yleinen sääntö:
  • Hyvä tähdätä 1GPM (Gallons Per Minute) virtaukseen. Looppi toimii pienemmälläkin, mutta jos laskut menee hiukan pieleen niin pelivaraa löytyy.
  • Jokainen komponentti aiheuttaa paineen laskua loopissa. Esim. Swiftech Apogee HD aiheuttaa 1GPM virtauksella 1,7PSI laskun.
  • Laing D5 pumput parhaimmistoa hiljaisuuden & tehokkuuden takia
    pump101-04.png
  • Lähes jokainen D5 setup yltää 2 asetuksellaan tuohon 1GPM virtaukseen, vaikka loopissa olisi CPU, GPU & pari radiaattoria.



Esimerkki.
  • XSPC Twin D5 reservoir tuottaa noin 2.5PSI 2 asetuksilla (arvio taulukosta)
  • XSPC Raystorm CPU block = 0,59PSI
  • XT45 360 & 280 = 0,22PSI & 0,22PSI (arvio)
  • Fittings = 0,3PSI (Martins liquidlab sivulta)
  • Kiinan GPU block = ???
  • Total = +2,5-0,59-0,22-0,22-0,3= +1,17PSI eli kiinan blockille jää 1,17PSI varaa tiputtaa painetta ja sitä se tuskin tekee.


Letkut ja putket

Letku tyyppejä on monia erilaisia, niitä saa kirkkaina,sumuisina,eri värisinä,Uv-säitelyyn reagoivina. Lisäksi vaihtoehtoina on erilaisia putkia. Alla lueteltu yleisimmät letku tyypit.

Monissa PCV-letkuissa käytetään pehmitinainetta, joka lisää letkun elastisuutta. Valitettavasti suurin osa letkuista rikkoutuu ajan kanssa, kun se on lämmönvaikutuksen alaisena.
Letkut joissa on käytetty pehmennysainetta on usein syyllinen jäähdytysjärjestemän ongelmiin. Letkusta irtoavat palaset tukkivat radiaattorin ja blokin kanavat, sekä estää pumpun siipipyörän liikkumista jolloin pumpun moottori ylikuormittuu. Suositeltavaa on, että pysyt kaukana näistä letkuista.
Aiheesta lisää: What is plasticizer? - ekwb.com

Hyväksi todettu PCV-letku, josta ei irtoa möhnää järjestelmään.
PrimoChill 19/13mm PrimoFlex Advanced LRT letku, kirkas - 8,00€

Pehmeä letku (kumi,norprene,silikooni,pvc)

  • Pemeä letku painuu helposti lyttyyn, joten sitä tulee välttää tiukoissa mutkissa.

PrimoChill soft
97948-b294886_300x300.jpg



Kova letku/putki (akryyli,polyteenitereflaatti PET)

  • Kyseistä putkityyppiä voi muotoilla kuumailmapuhaltimella tai
hiustenkuivaajalla.

Alphacool PET HardTube
142409-b143451_300x300.jpg



Messinkiputki

Alphacool kromattu messinkiputki
116442-b175705_300x300.jpg



Kovaputkista löytyy oma ketju täältä Hardline eli kovaputket


Jäähdytysneste


Jäähdytysnesteen pohjaaineena käytetään tislattua vettä. Niitä saa monen värisini, mutta itse suosittelen vain kirkasta tislattua vettä, sillä jotku väriaineet värjäävät koko järjestelmän ja putsaus on hankalaa. Jos kuitenkin haluat käyttää väriainetta, puhdista järjestelmä useammin. Laadukas tietokoneen nestejäähdytykseen tarkoitettu tislattu vesi, sitältää biologisia epäpuhtauksia estävää ainetta, joten sitä ei tarvitse erikseen hankkia. Käytä vain tietokoneen vesijäähdytykseen tarkoitettua nestettä!


Loopin putsaus


Laske luupista nesteet pihalle astiaan jossa voit sitä ihmetellä.

Ihmettele. Onko vesi sumeaa, ruosteista, likaista. Mikäli vastasit kyllä, vaihda vesiä useammin. Likaisen veden kierrättäminen vahingoittaa kierron osia pitkässä juoksussa. Mikäli vesi on sinertävää tai vihertävää niin jotain on mennyt käyttöönotossa pieleen.

Nesteestä voi myös päätellä onko levänesto ainetta liikaa tai liian vähän.
-Mikälineste on vihertävää, levänestoainetta on liian vähän.

Mikäli neste on sinertävää voi kierrossa olla sekaisin alumiinia ja kuparia tai levänestoainetta on liikaa.
-Kupari syövyttää alumiinia. Kuparin päälle rupeaa kertymään ohuita kerroksia alumiinia.
-Kuparin ja alumiinin väliin syntyy potentiaaliero ja alumiini alkaa luovuttamaan kuparille elektroneja.
-Jos luupissa on alumiininen jäähdytin ja kuparinen blokki, käytännössä tämä voit tarkoittaa sitä, että pitkässä juoksussa kuparinen blokki tukkeutuu ja alumiininen jäähdytin syöpyy.

Pura kierto ja ota kaikki osat irti toisistaan. Mikäli osat eivät olleet helppoja irrottaa, rasvaa kierteet kevyesti seuraavalla kerralla (pidä kuitenkin huoli, että rasva ei päädy kiertoon)

Tarkastele osien kuntoa. Korroosio, ruoste, kalkkeumat ja levä olennaisimmat. Muovisista läpinäkyvistä osista näkee myös hyvin korroosio/kalkkeuma/yms. määriä.
-Tarkista, että blokeissa ei ole mitään kertymiä!
-Pieni määrä korroosiota, ruostetta ja kalkkia on normaalia (yleisin on valkea hienojakoinen "pöly"). Levää ei tulisi loopista löytyä.

Mikäli kuitenkin olet tössännyt ja levää löytyy (tai olet käyttänyt likaista nestettä)
-Harjaa hammasharjalla tai vastaavalla kaikki osat mitkä pystyt. Jäähdyttimen sisälle voi kaataa ihan kaupasta saatavaa etikkaa (10%) ja antaa sen liota useita tunteja. Ravistele voimakkaasti ja lämmitä radia ajoittain.
-Kalkkeumat ja muut kertymät voi irroittaa samalla tekniikalla jäähdyttimestä.
-Etikka muuttuu väriltään siniseksi (mikäli kenno on kuparia).

Tarkastele letkujen/putkien kuntoa. Vertaa uusiin ja arvio onko letkujen/putkien uusiminen ajankohtaista. Kovettuneet letkut tulee vaihtaa uusiin ennen kun käy huonosti.
Putsaa osat ja putket/letkut huolellisesti. Tarkkastele tiivisteiden kunto. Hifistelyn nimissä kumitiivisteet voi käsitellä silikonilla eliniän nostamiseksi.

Tarkastele kaikki osat, että ne on puhtaita ja ehjiä.

Kasaa looppi.

Täytä looppi järkevällä nesteellä (akkuvesi + tippa tai kaksi levänpoistajaa on erittäin hyvä ja halpa ratkaisu). Älä käytä vanhoja nesteitä.

Kovaa ajoa.

Toista 3-6kk välein (jotkut valmisnesteet kestävät kauemmin).


Blokin putsaus

How to clean water blocks? - ekwb.com


@Apumies Jamppa @AkTechGears




Vesijäähdytys tavaraa myyvät kaupat
Sinä hyödyt siitä mitä Jimm's tietää
Aquatuning Finland
EKWB - Premium Liquid Cooling solutions
PC Systeme & Komponenten online kaufen | CASEKING

Linkkejä
Nestejäähdytys sovellettuna tietokoneeseen.
Radiator Push vs. Pull vs. Shroud Testing V2

Tekstissä käytetyt lähteet
How big should my radiator be? - ekwb.com
What is plasticizer? - ekwb.com
Sinä hyödyt siitä mitä Jimm's tietää




Kuva omasta kokoonpanostani.



Vesijäähdytys FAQ


Miten custom vesijäähdytyken ilmaus suoritetaan?
  • Kun järjestelmä on täytetty, puristele letkujen mutkia ja kääntele konetta eri asentoihin, jotta ilmataskut poistuvat järjestelmästä. Jatka tätä niin kauan, kun vesisäiliöön ei enää tule ilmakuplia. Muista ajaa pumppu täysillä, että ilma lähtee liikkeelle.

Mites noiden valmisnesteiden väriaineet, ainakin ennen vanhaan niillä oli taipumus tukkia tiukemmat raot noista blockeista?
  • Jotkut väriaineet muuttuvat limaiseksi ajan kanssa, ja saattavat tukkia järjestelmää. Väriaineet värjäävät järjestelmän osat ja niitä on vaikea puhdistaa. Emme suosittele järjestelmään väriäineita sisältäviä nesteitä.
Miten usein jäähdytysneste pitää vaihtaa järjestelmään?
  • Jos käytät tislattua vettä joka sisältää eiliönestoainetta, olisi neste hyvä vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Jos käytössäsi on väriainetta sisältävää nestettä vaihda neste useammin ja putsaa järjestelmä kunnolla.
Onko letkuliittimien kartioissa käytetty jotain tiivisteainetta vai kiinni kuivana?
Onko vesisäiliön koolla jotain merkitystä?
  • Ei ole.
Olen ymmärtänyt, että halpakomponenntien (Kiina) käyttö ei olisi suositeltavaa?
  • En nyt sanoisi noinkaan. Itse asensin tällaisen EVGA:n 1070 FTW korttiin ja hyvin on toiminut. Itse kiinnitys ja kiinnitysruuvit eivät olleet aivan viimeisintä huutoa, mutta kyllä sen kiinni sai. Jos ei kiinnitysruuvien laatu miellytä, niin voihan sitä aina hommata itse parempilaatuiset ruuvit ja kiinnittää niillä. Itse blokin toimivuuteen se ei vaikuta.

    Tässä vielä jonkunlaista jäähdytysdataa mitä tuli ajettua silloin, kun tuon kiinan ihmeen asensin.

    Heaven Valley ajoa niin kauan, kunnes veden lämpötila oli vakiintunut. Tvesi on tietenkin C eikä s :p

    WQUdqge.png

    MQDE9b0.png

    Olennaisin rauta siis...

    i5 3570K @ 4,4GHz 1,3V (blokkina XSPC Raystorm)
    1070 FTW @ 2101MHz (blokkina tämä & fettblokki mitän en löytänyt)

    Kotelon (joka on Fractal Define XL) pohjassa XT45 360 ja 3x Noctuan NF-P12 ja edessä XT45 280, joissa 2x NF-P14s redux-1200 PWM. Kotelon takana on poistona NF-P14s redux-1200 PWM.

    Kiinaliittimistä. Tilasin samalla seuraavanlaisia liittimiä Aliexpressistä.

    Compression fitting
    90 asteen kulma

    Barrow Fittings


katso liitettä 4302
 
Viimeksi muokattu:
Jaksaispa ottaa kuvaa. Oma setti alkaa olemaan kasassa.

HWlabs 360 GTS
HWlabs 360 SR2 Extreme+
HWlabs 480 GTS
Alphacool 240 XT Xflow
D5 Pumppu revon kannella
Bitspower Z-tube 150ml
EKWB Supremacy EVO
EKWB 980ti blokki
10+ alphacoolin ruuviliitintä
Primochillin letkut
6xCorsair 120ML, 4xNoctua NF-F12, 4xFractal HP-12

Kaikki tungettu Parvumin L1.0 koteloon.
 
Saataisiinko aloitusviestiin kerättyä infopaketti josta löytyisi helposti keskeiset asiat, esim:
1. Push-pull radeissa
2. Virtausnopeuksien vaikutukset loopissa
3. Linkit, josta löytyy asiasta lisää. Esim. vanha kunnon Martin's Liquid Lab

Haluammeko pitää tämän threadin custom jäähylinjalla, vai keskustellaanko myös AIO-ratkaisuista? Anyhow, kannattaisin tiedontäytteistä aloituspostausta.
 
Haluammeko pitää tämän threadin custom jäähylinjalla, vai keskustellaanko myös AIO-ratkaisuista? Anyhow, kannattaisin tiedontäytteistä aloituspostausta.

Juuh mun mielestä kans AIO:lle oma ketjunsa. Pysyy selkeämpänä kumpikin osasto.
 
Aloituspostaukseen voisi hiukan panostaa enemmän muutenkin kuin, että millainen oma "custom" setti on.

@Rusna jo listasi muutaman hyvän.

Mitä lisäisin:
- Radiaattorin valinta
- CPU blokin valinta
- Letkuvalinta
- Yleispätevä infopläjäys

JaysTwoCents & Linusilla on muutamia hyviä vesijäähytubepätkiä. Jos olisi kiinnostusta oikeasti aiheeseen, niin ketjunkin aloitus olis sen mukainen. Tuntuu, että nyt vain haluttiin tehdä äkkiä ketju pystyyn, että nimimerkki jää muistiin :shifty:
 
Olis kyllä suotavaa että aloittaja itse myös kantaa kortensa kekoon eikä kuvittele että muut tekevät työn puolestaan.
 
No jos nyt aloituspostaukseen ensin laitettaisi esimerkiksi otsikkoina nämä bulletit mitä nyt on listattu, ja sen jälkeen esim linkkeinä tai alibulletteina tarkennuksia, esim.
1. Radiaattorin valinta
1.1. Nyrkkisääntö: 120mm radiaattori yhtä jäähdytettävää komponenttia kohti (lähde: https://www.ekwb.com/blog/how-big-should-my-radiator-be/).
1.2 Suositeltuja radiaattoreita
1.2.1. (tänne radeja joltain kuka tietää) (lähde)
2 Letkut
2.1. Letkun valinnassa huomioitavat kriteerit
2.1.1 (tänne kriteerejä joltain kuka tietää)
3.
4. ...

Minäkin halusin tehdä tämän threadin, mutta arvasin että oma 15 vuotta vanha (ja outdated) tietämys ei enää anna minulle paukkuja ylläpitää aloituspostausta. Mutta autetaan nyt aloituspostaajaa. Itse ainakin arvostaisin sitä että ekasta postauksesta löytyy riittävästi eväitä jottei tarvitse 280 sivun jälkeen plärätä jok'ikistä sivua jotta löytäisi vastaukset kysymyksiin mitä kysytään kuitenkin keskimäärin 8,5 sivun välein :)

@Mr Nano:lla tuli hyviä ajatuksia myös. Näitä kun yhdistellään ja kerätään asiaa niin hyvä tulee. Minäkin olen joskus muistaakseni Linusin foorumeille eksynyt, ja siellä oli kyllä pirun hyvä FAQ asiasta // EDIT: tässä: https://linustechtips.com/main/topic/1755-water-cooling-101-a-good-place-for-newbies-to-start/ . Tuoltahan on tosi hyvä poimia olennaisia asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Alan nyt kokoamaan tota aloituspostia pikkuhiljaa. Itse haluan tehdä aloituksesta mahdollisimman yksinkertaisen, jotta kaikki tajuavat ekalla lukemalla, että mistä on kyse.

Lisäys: Mittä ootte mieltä, laitetaanko kuvat loopin komponenteista?
 
Viimeksi muokattu:
@Jahve3

Yleinen sääntö radiaattorin valintaan.
  • Minimissään 120mm x 120mm per komponentti.
  • Ohut vs. paksu radiaattori
    • Ohut = Low RPM & hiljaisuus
    • Paksu = High RPM & suorituskyky
  • Suuri FPI (Fins Per Inch)
    • Vaatii suuremman paineentuoton tuulettimelta
    • Suurempi jäähdytyskapasiteetti
    • Iso vastus = iso melu
  • Pieni FPI
    • Hyvä low RPM tuulettimille ja hiljaisille kokoonpanoille
    • Hiukan pienempi suorituskyky, mutta ei merkittävästi
    • Pieni vastus = pieni melu
  • Radiaattoria valittaessa on myös hyvä ottaa huomioon "Flow restriction" eli kuinka paljon veden virtaus pienenee kulkiessaan radiaattorin läpi. Yleensä se on pientä, mutta poikkeuksia on.

Martinin radiaattori roundup (2012):
https://martinsliquidlab.wordpress.com/2012/04/14/360-radiator-shootout-summary/
  • Thicker radiators generally can be tuned for a broader range of RPMs than thinner
  • Thicker radiators can perform better than thinner radiators, but the difference is not more than 5-10% typically
  • Slim 30mm radiators can be tuned to perform extremely well in specific areas, but generally that means loosing more in the opposite area (ie a high speed tuned slim radiator won’t perform well at slow speeds)
radthermalbarcharts7.png

Xtremerigs.com radiator roundup (2015):
http://www.xtremerigs.net/2015/02/11/radiator-round-2015/10/


Best All Round Any Thickness Radiator
  • EK’s XE 360 dominated the overall standings with it’s great performance in every area. It had features that we love such as extra ports and it had great quality. It even had a good price at $100. The only downside to the XE 360 is that it’s quite thick. At 60mm it’s the one of the thicker radiators and some cases may not fit it.
Best Runner Up – Performance – Hardware Labs SR2
  • After seeing the performance numbers on the SR2 we were sure it would take the overall win. That is until the XE came along and crushed those dreams. The SR2 is almost as good though and has HardwareLabs legendary quality and finish. It has more ports, but is more expensive though, but the lower FPI means you’ll have to worry less about dust.
Best Slim Radiator – Hardware Labs Nemesis GTS
  • The slim category again was fiercely competitive. Both the Magicool G2 Slim and the Hardware Labs Nemesis GTS did very well here. The GTS however has the performance edge due to it’s greater performance at 750RPM. The finish and quality are excellent, the only thing lacking is the flow restriction. If the design could be altered to lower the restriction without affecting performance then this clearly would be the best slim radiator.
rru_summary.png

JayzTwoCents - sisältää paljon tietoa vesijäähdytyksestä



Omat kokemukset radipinta-alan lisäämisestä on, että XT45 280 lisääminen XT45 360 rinnalle ei laskenut veden lämpötilaa kuin muutamilla asteilla. Raakaa dataa ei ole, koska tästä on aikaa enkä kirjannut niitä mihinkään ylös :)
 
Viimeksi muokattu:
Pumpun valinta

https://martinsliquidlab.wordpress.com/pump-planning-guide/comment-page-1/

Yleinen sääntö:
  • Hyvä tähdätä 1GPM (Gallons Per Minute) virtaukseen. Looppi toimii pienemmälläkin, mutta jos laskut menee hiukan pieleen niin pelivaraa löytyy.
  • Jokainen komponentti aiheuttaa paineen laskua loopissa. Esim. Swiftech Apogee HD aiheuttaa 1GPM virtauksella 1,7PSI laskun.
    • So, the resulting pressure difference at 1GPM is +4.6 PSI (Pump) -0.3 PSI (Tubing & Reservoir) -0.28 PSI (Radiator) -1.7 PSI (CPU Block) = +2.32 PSI. This means you will have more than 1GPM in flow rate and good to go!
  • Laing D5 pumput parhaimmistoa hiljaisuuden & tehokkuuden takia
    pump101-04.png
  • Lähes jokainen D5 setup yltää 2 asetuksellaan tuohon 1GPM virtaukseen, vaikka loopissa olisi CPU, GPU & pari radiaattoria.



Oma esimerkki.
  • XSPC Twin D5 reservoir tuottaa noin 2.5PSI 2 asetuksilla (arvio taulukosta)
  • XSPC Raystorm CPU block = 0,59PSI
  • XT45 360 & 280 = 0,22PSI & 0,22PSI (arvio)
  • Fittings = 0,3PSI (Martins liquidlab sivulta)
  • Kiinan GPU block = ???
  • Total = +2,5-0,59-0,22-0,22-0,3= +1,17PSI eli kiinan blockille jää 1,17PSI varaa tiputtaa painetta ja sitä se tuskin tekee.
Voin tässä vielä tehdä pienen testin noiden pumppujen nopeuksiin liittyen, mutta mitä muistan edellisistä räpellystesteistä niin eroa ei juurikaan ollut suurempii pumppujen nopeuksiin. Tämä johtuu siitä, että myös pumppu tuottaa lämpöä kiertoon ja tuo lämpö saattaa olle kymmeniä watteja.

Korjailkaa ja huomautelkaa, jos jotain jää uupumaan tai on virheellistä dataa. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Samanlaista kokemusta itsellä. Lisäsin toisen 360 radin 360+240 kaveriksi ja eroa ei juuri huomannut pienillä tuulettimen kierroksilla. Sitten lisäsin vielä 480 radin ja vaikutus korkeintaan 10 astetta komponenteissa(rasituksessa) . Vedenlämpötilalle ei ole mitään anturia tällähetkellä.
 
Vasta-alkajat (miksei kokeneemmatkin) voisi olla hyvä tutustuttaa EK:n Loop Configurator sovellukseen, joka auttaa looppiin tarvittavien osien listaamisessa. Ihan pätevä systeemi yhdeltä alan suurimmista toimijoista. Varmaan voisi lisätä myös aloituspostaukseen.

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/
 
Vasta-alkajat (miksei kokeneemmatkin) voisi olla hyvä tutustuttaa EK:n Loop Configurator sovellukseen, joka auttaa looppiin tarvittavien osien listaamisessa. Ihan pätevä systeemi yhdeltä alan suurimmista toimijoista. Varmaan voisi lisätä myös aloituspostaukseen.

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/

Näyttääpäs kätevältä. Lisäsin alkupostaukseen, sekä nimimerkkisi mukana olleiden listaan.

Btw. Haluatteko nimimerkkinne tuottamanne osan alle, vai riittääkö että ovat yhdessä nipussa postin alla?
 
Vasta-alkajat (miksei kokeneemmatkin) voisi olla hyvä tutustuttaa EK:n Loop Configurator sovellukseen, joka auttaa looppiin tarvittavien osien listaamisessa. Ihan pätevä systeemi yhdeltä alan suurimmista toimijoista. Varmaan voisi lisätä myös aloituspostaukseen.

https://www.ekwb.com/custom-loop-configurator/
Kätevä peli, mutta kun itse tuota kokeilin niin.

#1 Ei kysytty CPU mallia. En tiedä miksi, koska eikös tämä ole aika olennainen? :D
#2 Millaiseen järjestelmään tähdättäessä valitsin silence & overclocking niin sivusto ehdotti EK:n CoolStream XE 240 radia. Riittääkö tuo jäähdyttämään molempia (i5 3570K & 1070 FTW)? Tietenkin, mutta lämpötilat voivat olla hiukan korkealla. Jos tuo 28 °C lämpötila viittaa nesteen lämpötilaan, I'll call that bullshit.
YOUR TDP COOLING POWER TEMPERATURE
268W <433W = 28 °C

Mistä tuo koostuu, kun ei ole edes prossun mallia kysytty?

Tein vielä testin vuoksi toisen setupin missä tähtäsin hiljaisuuteen. Mikään ei muuttunut tuohon edelliseen verrattuna. Hiukan vielä kehitysasteella tuo sovellus :think:
 
Kätevä peli, mutta kun itse tuota kokeilin niin.

#1 Ei kysytty CPU mallia. En tiedä miksi, koska eikös tämä ole aika olennainen? :D
#2 Millaiseen järjestelmään tähdättäessä valitsin silence & overclocking niin sivusto ehdotti EK:n CoolStream XE 240 radia. Riittääkö tuo jäähdyttämään molempia (i5 3570K & 1070 FTW)? Tietenkin, mutta lämpötilat voivat olla hiukan korkealla. Jos tuo 28 °C lämpötila viittaa nesteen lämpötilaan, I'll call that bullshit.


Mistä tuo koostuu, kun ei ole edes prossun mallia kysytty?

Tein vielä testin vuoksi toisen setupin missä tähtäsin hiljaisuuteen. Mikään ei muuttunut tuohon edelliseen verrattuna. Hiukan vielä kehitysasteella tuo sovellus :think:

Tietystikään tuota ei voi lukea kuin raamattua, ja se oli vastikään vielä beta vaiheessa eli puutteita varmasti vielä on, mutta luultavasti tuosta vielä kehittyy. Mutta jos ei tiedä mistä kaikista osasista looppi rakentuu, niin tuolla sovelluksella pääsee vähintäänkin suhteellisen hyvin kärryille kokonaisuudesta.
 
Kauppoihin voisi lisätä myös https://www.caseking.de/
Ja Jimm's lisää pyynnöstä valikoimiinsa ainakin kaikki EK:n tuotteet.
Monesti saanut Jimmyn kautta yhden/kaksi osaa halvemmalla kuin suoraan EK:lta, ihan vain postikulujen takia.

Itsellä olisi InWin 303 odottamassa kotelon vaihtoa. Pitää laittaa kuvia kunhan loputkin osat saapuu ja jaksaa taas alottaa tuon vaihtorumban.
 
Aloituspostauksessa voisi olla myös se ettei kierron järjestyksellä ole väliä, kunhan säiliö on ennen pumppua. Aika monta kertaa tuota on kysytty tuolla toisella foorumilla.
 
Ja yhtenä perussääntönä useamman radin kokoonpanossa, että kaikkien radien tuulettimet puhaltaa samaan suuntaan koteloon nähden. (Kaikki ulos tai kaikki sisään) Eli ei lämmitetä suotta toisen radin "ilmoilla" toista...
 
Ja yhtenä perussääntönä useamman radin kokoonpanossa, että kaikkien radien tuulettimet puhaltaa samaan suuntaan koteloon nähden. (Kaikki ulos tai kaikki sisään) Eli ei lämmitetä suotta toisen radin "ilmoilla" toista...
Radituulettimista voi tehdä vaikka oman osion. Tuokin tuntuu olevan kuuma puheenaihe.

Mitä tulee noihin tuulettiminen suuntiin niin sillä ei ole kovin suurta merkitystä, jos kotelon muu tuuletus on kohdillaan. Testasin itse tätä, kun käänsin 280 radin tuulettimet toisinpäin (edestä ulos & pohjasta sisään). Ero nesteen lämpötilassa oli 2-3 astetta. Kai tämäkin on tapauskohtainen, mutta noin suurinpiirtein.
 
Onko kukaan ajellut cpu+gpu looppia yhdellä 120mm tai 140mm radilla? Omaan koppaan (sg13) mahtuu vain yksi mokoma, mutta tekis mieli pelleillä vesillä. Prossuna tällä hetkellä g3258 pena ja näyttikseksi tulossa joku 75-150w laitos.

Mikään hirmunen virrankulutus ei siis ole tulossa. Joku voi olla sitä mieltä, että ihan turhaa heitellä tommosia osia vesille, mutta ihan harrastuksen ilosta ja mahd. pienellä budjetilla olis tarkotus puuhastella.

Pumppu/blokki/ressi comboksi olis Alphacoolin Eisbaer Solo kun on kuulemma hiljainenkin.

Ensin tod näk tarkoitus tehä vaan prossulle tuo looppi, mutta olis kiva kuulla jos on kellään kokemuksia/ajatuksia GPU:n lisäämisen mahdollisuudesta :)
 
Jaa, voihan sitä ainakin kokeilla. Mulla oli Antec Kühler 620 nippareilla kiinni jäähdyttämässä Zotacin Amp! GTX 670:stä ja myöhemmin jopa jonkin aikaa Asus GTX 780 Ti OC:ta. Olihan tuossa jo ihan kivasti lämpökuormaa ja jäähdytyksessä oli 120 mm alumiiniradi.
E: Tuolla sanotaan että kortin laskennallinen TDP olisi 263 wattia.
 
Jaa, voihan sitä ainakin kokeilla. Mulla oli Antec Kühler 620 nippareilla kiinni jäähdyttämässä Zotacin Amp! GTX 670:stä ja myöhemmin jopa jonkin aikaa Asus GTX 780 Ti OC:ta. Olihan tuossa jo ihan kivasti lämpökuormaa ja jäähdytyksessä oli 120 mm alumiiniradi.
E: Tuolla sanotaan että kortin laskennallinen TDP olisi 263 wattia.
Kutakuinkin tuon verran voisi omassa loopissa olla lämpökuormaa. Tietysti kunnon paksulla kupariradilla :happy:
 
Onko kukaan ajellut cpu+gpu looppia yhdellä 120mm tai 140mm radilla? Omaan koppaan (sg13) mahtuu vain yksi mokoma, mutta tekis mieli pelleillä vesillä. Prossuna tällä hetkellä g3258 pena ja näyttikseksi tulossa joku 75-150w laitos.

Mikään hirmunen virrankulutus ei siis ole tulossa. Joku voi olla sitä mieltä, että ihan turhaa heitellä tommosia osia vesille, mutta ihan harrastuksen ilosta ja mahd. pienellä budjetilla olis tarkotus puuhastella.

Pumppu/blokki/ressi comboksi olis Alphacoolin Eisbaer Solo kun on kuulemma hiljainenkin.

Ensin tod näk tarkoitus tehä vaan prossulle tuo looppi, mutta olis kiva kuulla jos on kellään kokemuksia/ajatuksia GPU:n lisäämisen mahdollisuudesta :)

Eisbaer ei tietääkseni mahdu tuohon koteloon. Sen verran korkea, kun vielä laittaa letkuliittimet päälle, että ottaa virtalähde vastaan. Ei taida auttaa edes SFX-virtalähde adapterilla.
 
Eisbaer ei tietääkseni mahdu tuohon koteloon. Sen verran korkea, kun vielä laittaa letkuliittimet päälle, että ottaa virtalähde vastaan.
Tästä on juuri selvitystyö käynnissä. Itellä on SFX virtalähde, jolloin tilaa on 87mm. Tuo Eisbaer on 68mm ja matalimmat 90 kulmat mitä tähän hätään löysin vissiin 19mm korkeita. Vähän epäselvä, mistä kohtaa noiden kulmien korkeus mitataan, joten kysyin asiaa Alphacoolilta. Vielä ei ole sieltä tullut vastausta.

Sanoisin, että toivoa on mutta pitää keksiä jotain muuta jos ei mahdu.
 
Jes. Hyvin alkaa thread muotoutumaan. Tässähän pääsee kohta wanhakin suunnittelemaan taas vesileikkejä :)

Mitkä liittimet on nykyään hyviä? Onko esim. push-in -liittimet jo luotettavia?
Mitä letkun valinnassa tulee huomioida, onko automaattisesti isompi halkaisija = parempi?

Ja yhtenä perussääntönä useamman radin kokoonpanossa, että kaikkien radien tuulettimet puhaltaa samaan suuntaan koteloon nähden. (Kaikki ulos tai kaikki sisään) Eli ei lämmitetä suotta toisen radin "ilmoilla" toista...
Pistäkääs tämäkin alkupostaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jes. Hyvin alkaa thread muotoutumaan. Tässähän pääsee kohta wanhakin suunnittelemaan taas vesileikkejä :)

Mitkä liittimet on nykyään hyviä? Onko esim. push-in -liittimet jo luotettavia?
Mitä letkun valinnassa tulee huomioida, onko automaattisesti isompi halkaisija = parempi?


Pistäkääs tämäkin alkupostaukseen.

Sinne uppos.
 
EK:n markkinointimiehet vauhdissa Facebookissa?. Tästä saa sen kuvan, että joku 360 radiaattori riittäisi jäähdyttämään vaikka mitä. No ei takuulla jäähdytä 360 radilla mitään 1500 wattia. :D Itsellä oli pari Aresta Crossfiressä ja lämmöntuotto oli käsittämätön. Tuossa on sitten vielä pari 290X:ää siihen päälle. Yhdelle Arekselle (500W) tuo 360 radi ehkä riittää.



How on Earth can you cool 6 GPUs with just one 360mm radiator ?! Doubt that you can do it quietly, and even with really high speed fans (2500-3000RPM) it is a stretch ?Näytä käännös
Tykkää
· Vastaa · 22 t

EK Water Blocks
That's ~ 26°C delta at his thermal load with 2200rpm fans (Vardar F4-120ER), around 1200W in full rendering power (1500W in Furmark). Running the rig with FF5-120 Furious Vardars would further decrease temperatures by around ~6°C (delta of 19.5°C).
Honestly, Predator 360 radiator can cool ~1.7kW+ with fans at 2200prm and still keep the liquid temperature below 60°C (ambient 22°C).
 
Jestas kun on viidessätoista vuodessa tullut letkuistakin uutta tuotetta ja ominaisuuksia. 2001 muistan että se oli joko 8/10 silikonia tai kirkasta PVC-letkua mitä käytettiin, muista ei ollut tietoa. :D Muistan että kiertoon tuli hirveästi ajan kuluessa "roskaa" ja hilettä, enkä ymmärtänyt mistä se johtui. Olikohan juurikin PVC-letkun vika?

Mitä kiertoon kannattaa laittaa, tislattua vettä pelkästään?
 
Jestas kun on viidessätoista vuodessa tullut letkuistakin uutta tuotetta ja ominaisuuksia. 2001 muistan että se oli joko 8/10 silikonia tai kirkasta PVC-letkua mitä käytettiin, muista ei ollut tietoa. :D Muistan että kiertoon tuli hirveästi ajan kuluessa "roskaa" ja hilettä, enkä ymmärtänyt mistä se johtui. Olikohan juurikin PVC-letkun vika?

Mitä kiertoon kannattaa laittaa, tislattua vettä pelkästään?
Tislattu vesi / akkuvesi todettu parhaaksi. Sekaan esim. Mayhems Biocideä (en tiedä kuinka suuri vaikutus, mutta kehuvat toimivan. Itsellä testissä...)
 
Tislattu vesi / akkuvesi todettu parhaaksi. Sekaan esim. Mayhems Biocideä (en tiedä kuinka suuri vaikutus, mutta kehuvat toimivan. Itsellä testissä...)

Tislattu vesi, joka on tarkoitettu vesijäähdytykseen sisältää jo valmiiksi noi eiliön estot. Ainakin EK:n vedet.

EK-Waterblocks EK-Ekoolant EVO CLEAR, kirkas jäähdytysneste

Ominaisuudet:
- heikko sähkönjohtavuus
- biologia epäpuhtauksia estävä
- korroosionsuojaus (standardien BS5117 ja BS6580 mukainen)
- korkealaatuiset väripigmentit
- yhteensopiva mm. akryylin, POM Acetalin, kumien (NBR, EPDM ja Norpreeni) kanssa
- luontoystävällinen (90% biohajoava 10 päivässä)
- RoHS mukainen
- 3-vuoden hyllyikä pullottamisen jälkeen
- määrä: 1000 mL
 
Nyrkkisääntönä radiaattorin valinnassa voidaan käyttää alla olvevaa taulukkoa.
Typo.

Kaipa se pitäisi D5 PWM pumppu hommata nykyisen Phobya DC12-260 tilalle. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää kun kone olisi todella hiljainen, mutta pumppu vain pitää korkeahkoa vihellystä. Onkos kellään tietoa saisiko tuollaista pumppua hiljennettyä kuinka hyvin esim. bilteman/motonetin/rautakaupan äänenvaimennuslevyillä? Esim tällainen 3mm bitumi? Voisi laittaa myös kotelon kylkiin.
 
Tislattu vesi, joka on tarkoitettu vesijäähdytykseen sisältää jo valmiiksi noi eiliön estot. Ainakin EK:n vedet.

EK-Waterblocks EK-Ekoolant EVO CLEAR, kirkas jäähdytysneste

Ominaisuudet:
- heikko sähkönjohtavuus
- biologia epäpuhtauksia estävä
- korroosionsuojaus (standardien BS5117 ja BS6580 mukainen)
- korkealaatuiset väripigmentit
- yhteensopiva mm. akryylin, POM Acetalin, kumien (NBR, EPDM ja Norpreeni) kanssa
- luontoystävällinen (90% biohajoava 10 päivässä)
- RoHS mukainen
- 3-vuoden hyllyikä pullottamisen jälkeen
- määrä: 1000 mL
En tosissaan tiedä mitä nuo litkut sisältävät, mutta se mitä olen apteekista hakenut ei sisällä mitään ylimääräistä :p
 
Typo.

Kaipa se pitäisi D5 PWM pumppu hommata nykyisen Phobya DC12-260 tilalle. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää kun kone olisi todella hiljainen, mutta pumppu vain pitää korkeahkoa vihellystä. Onkos kellään tietoa saisiko tuollaista pumppua hiljennettyä kuinka hyvin esim. bilteman/motonetin/rautakaupan äänenvaimennuslevyillä? Esim tällainen 3mm bitumi? Voisi laittaa myös kotelon kylkiin.

Mullakin on phobyan rutku. Pitäs itekkin hommata parempi, ku pitää ärsyttävää sirinää.
 
D5 on tietenkin paras mutta itse olen ollut erittäin tyytyväinen EK:n SPC pumppuun. Pumpusta ei kuulu käytännössä mitään ääntä. Ajelen sitä tällä hetkellä noin 2400 kierroksella minuutissa. En tiedä miten riittää isompaan looppiin mutta pelkälle näyttikselle tuntuu riittävän mainiosti.
 
Typo.

Kaipa se pitäisi D5 PWM pumppu hommata nykyisen Phobya DC12-260 tilalle. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää kun kone olisi todella hiljainen, mutta pumppu vain pitää korkeahkoa vihellystä. Onkos kellään tietoa saisiko tuollaista pumppua hiljennettyä kuinka hyvin esim. bilteman/motonetin/rautakaupan äänenvaimennuslevyillä? Esim tällainen 3mm bitumi? Voisi laittaa myös kotelon kylkiin.

Kokeile vuorata armafleksillä se pumppu. Tappaa hyvin värinät ja vaimentaa äänet.
 
Mulla on phobyan pwn malli ja ajan sitä n.1000-1200rpm ja on käytännössä äänetön. Aikaisemmin ollu ek dcp 4.0, joutu ajaa matalilla volteilla ettei pitäny ääntä js sitten ek dcc 3.2pwm joka taas tikitti...
 
Kaipa se pitäisi D5 PWM pumppu hommata nykyisen Phobya DC12-260 tilalle. Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää kun kone olisi todella hiljainen, mutta pumppu vain pitää korkeahkoa vihellystä. Onkos kellään tietoa saisiko tuollaista pumppua hiljennettyä kuinka hyvin esim. bilteman/motonetin/rautakaupan äänenvaimennuslevyillä? Esim tällainen 3mm bitumi? Voisi laittaa myös kotelon kylkiin.

Ei ole bitumimatto oikea keino tuohon hommaan ellei aio tilkitä sillä kotelon jokaista reikää, jos silloinkaan. Sehän vain enimmäkseen massaa lisäämällä vähentää resonoinnin aiheuttamaa ääntä, jota tuo "korkea vihellys" ei ole.

Solukumi, jota Serke ehdotti, toimisi paremmin.
 
Suosittelen hiljaiseksi pumpuksi Swiftech MCP655:sta. Ostin aikoinaan vielä RPM- säädettävän mallin, mutta olen pitänyt sitä täpöillä koko ajan. Sen kuulee vasta, kun korvan tunkee siihen kiinni. Ihan hyvin on toiminut kaverinaan puolen tuuman letkut tyrkättynä MORA2:een.
 
Tupla pumput niin saa riittävät virtaukset pienillä kierroksilla ilman ääniä. Itse en ainakaan luopuisi.
 
Oma projekti etenee suunnitteluasteella. Osaako kukaan (kokemuksesta) sanoa, mahtuuko Fractal Define S -koppaan eteen 360 (45mm syvyys) ja kattoon 360 (45mm syvyys) radit siten että tavalliset 2,5cm paksut tuulettimet olisi kiinni radeissa, kalvon 18 tapaan? Kalvolla sanotaan että katon radin maksimipaksuus saisi olla 55mm, onkohan näin? Vai käykö niin kuin pelkään, että katon etummainen tuuletinpaikka joutuisi jäämään ilman tuuletinta? Mitäs ratkaisua ehdottaisitte?

Mietin siis eteen ja kattoon alustavasti nämä, toki vaihtoehtoisesti voisi suunnitella kattoon myös Slim-version? Ajattelin tosiaan päivitellä koneen Kaby Laken myötä ja rouhasta vesille CPU:n lisäksi pari uutukaista näytönohjainta myös (tammikuussa todennäköisesti 1080 Ti x 2).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 663
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom