Hardline eli kovaputket

Ok.
Siisti kotelo kyllä teikäläisellä.
Jos nyt ensin koittaa cpu.n laittaa customina ja jos ei höyry nouse niin ehkä sitten muutakin
 
Antakaapas nyt vinkkejä minkälaista putkea kannatta käytää jos kovilla haluaa tehdä.
Ja ennen kaikkea miten taivuttaa.
Ensimmäinen custom juuri tekeillä ja ei tahdo kovan putken tiukat mutkat oikein onnistua

Eihän ne lyttyyn voi mennä, jos sulla on silikonituubi putken sisällä!
 
Mulla tosiaan sama pro bender kitti, enkä varmaan toiste ostaisi :S Jotenkin tuntuu, että katkasuun on parempia laitteita, hiontaan hieno hiomapaperi tuntui paremmalta, jotain muuta itselleni "turhaa" oli tuossa, joten enemmän saisi rahoille vastinetta ostamalla sen kulmat + insertti kitin ja käyttää sitten perus rautasahaa katkasuun. Alphacoolin kuumailmapuhallin oli kylläkin tosi hyvä ja halpa. Ei taida suomesta saada alta 20€ tuollaista? Ei ainakaan motonetistä.
 
Miten tuossa katkaisussa toimisi
tommoinen kupari/mustan-raudan putkille tarkoitettu putkileikkuri?
0f1b75ec6b468de11d4c2300f90dc768.jpg


Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
 
Miten tuossa katkaisussa toimisi
tommoinen kupari/mustan-raudan putkille tarkoitettu putkileikkuri?
Tollanen käy ihan hyvin tai sahalla saa myös. Molemmissa tapauksissa pitäisi niitä reunoja pyöristää vähän hiomalla tms ettei terävät reunat tuhoa liitäntöjen kumisia o-renkaita.
 
Tollanen käy ihan hyvin tai sahalla saa myös. Molemmissa tapauksissa pitäisi niitä reunoja pyöristää vähän hiomalla tms ettei terävät reunat tuhoa liitäntöjen kumisia o-renkaita.
Jep,reunat toki siistiä leikkauspinnoista.Jos tuolla saisi suoremmat nuo katkaisut?
Pikkuisen on poltetta ruveta hardline kokoonpanoa tekemään.
 
Miten tuossa katkaisussa toimisi
tommoinen kupari/mustan-raudan putkille tarkoitettu putkileikkuri?

Tein ekat hardlinet juuri uusimpaan koneeseen, EKlta tuli tilattua se niiden setti jossa on saha, hiomapaperi ja silikoni-insertit. Aika rouheat jäljet tulee sahalla ja santapaperilla. Kävin hakemassa juuri tuollaisen putkileikkurin ja sillä tulikin priimaa. Ainoa miinus oli se terä, oli niin tylsä ettei katkaissut putkea vaan teki siihen uran. Terävällä veitsellä sain tuon poikki ja sen uran ulkopuolinen painauma ei vaatinut edes pyöristystä, sisäpinnan pyöräytin samalla veitsellä kartioksi ja putki paikalleen. Eli toimii tosi hyvin tähän käyttötarkoitukseen.
 
Onkos kokemusta Barrow merkkisistä liittimistä,adaptereista ym?Kiinan ihmeessä aliexpressissä nuita tuijottelin
tovosen,ja hinta ainakin mieluisa.
 
Onkos kokemusta Barrow merkkisistä liittimistä,adaptereista ym?Kiinan ihmeessä aliexpressissä nuita tuijottelin
tovosen,ja hinta ainakin mieluisa.
Onhan noita kertynyt hyväkin kasa. Varsinkin noita 90 asteen kulma-adaptereita paljon. Hyvää tavaraa, melkein bitspowerin vertaista.
 
Oma Ryzen-kokoonpano on nyt hetkisen ollut kasassa. Tarkoituksenani ei ollut tehdä kulmia metallisilla kulmapaloilla, mutta kun tuosta Alphacoolin 16mm petg-putken taivutuksesta ei vaan kerta kaikkiaan tullut mitään. Saattoi olla vahvaa user erroria, mutta sisäkaarteet meni kerta toisensa jälkeen ruttuun (kyllä, oli insertti sisässä). Onneksi noita kulmapaloja oli kertynyt komea kasa, ja sai niillä koneen kasaan. Ei tuo omaan silmään kuitenkaan hassummalta näytä vaikka mutkat ovatkin noin toteutettu, vaikka aluksi olin hieman skeptinen. Muutama kuvatus lopputuloksesta:

punakone1 – kopio.jpg
punakone8 – kopio.jpg
punakone9 – kopio.jpg
punakone11 – kopio.jpg
punakone12 – kopio.jpg

"Kotelona" Thermaltake Core P5, joka myös olisi tarkoitus nostaa seinälle kiikkumaan kunhan vaan aikaiseksi saa. Loppusijoituspaikka siis ei tule olemaan lattialla. :rolleyes: Emolevyn ledit eivät myöskään ole violetit/pinkit kuten kuvassa näkyy, kuva vain tuli otettu heti ensimmäisellä käynnistyksellä. :geek:
 
P5:ssa näyttääpi olevan tuota tilaa vetää putket vaikka reilummalla säteellä taivuttaen.Mutta miksipä ei hommaa nuinkin voi toteuttaa.
Näppää kuva sitten kun koppa ripustettu paikoilleen ns.käyttömoodiin.
 
Oma Ryzen-kokoonpano on nyt hetkisen ollut kasassa. Tarkoituksenani ei ollut tehdä kulmia metallisilla kulmapaloilla, mutta kun tuosta Alphacoolin 16mm petg-putken taivutuksesta ei vaan kerta kaikkiaan tullut mitään. Saattoi olla vahvaa user erroria, mutta sisäkaarteet meni kerta toisensa jälkeen ruttuun (kyllä, oli insertti sisässä). Onneksi noita kulmapaloja oli kertynyt komea kasa, ja sai niillä koneen kasaan. Ei tuo omaan silmään kuitenkaan hassummalta näytä vaikka mutkat ovatkin noin toteutettu, vaikka aluksi olin hieman skeptinen. Muutama kuvatus lopputuloksesta:

punakone1 – kopio.jpg
punakone8 – kopio.jpg
punakone9 – kopio.jpg
punakone11 – kopio.jpg
punakone12 – kopio.jpg

"Kotelona" Thermaltake Core P5, joka myös olisi tarkoitus nostaa seinälle kiikkumaan kunhan vaan aikaiseksi saa. Loppusijoituspaikka siis ei tule olemaan lattialla. :rolleyes: Emolevyn ledit eivät myöskään ole violetit/pinkit kuten kuvassa näkyy, kuva vain tuli otettu heti ensimmäisellä käynnistyksellä. :geek:

Samaa ihmettelin minäkin tuon kyseisen putken kanssa.
Mistä nuo liittimet olet hommaillut.
Tyylikkään näkönenhän tuo liittimilläkin on.
 
Samaa ihmettelin minäkin tuon kyseisen putken kanssa.
Mistä nuo liittimet olet hommaillut.
Tyylikkään näkönenhän tuo liittimilläkin on.
EK:n liittimiä ovat kaikki. Jimmyltä tai EK:n omasta putiikista noita olen hommaillut, vähän saatavuuksista ja valikoimasta riippuen.
 
Oma Ryzen-kokoonpano on nyt hetkisen ollut kasassa. Tarkoituksenani ei ollut tehdä kulmia metallisilla kulmapaloilla, mutta kun tuosta Alphacoolin 16mm petg-putken taivutuksesta ei vaan kerta kaikkiaan tullut mitään. Saattoi olla vahvaa user erroria, mutta sisäkaarteet meni kerta toisensa jälkeen ruttuun (kyllä, oli insertti sisässä). Onneksi noita kulmapaloja oli kertynyt komea kasa, ja sai niillä koneen kasaan. Ei tuo omaan silmään kuitenkaan hassummalta näytä vaikka mutkat ovatkin noin toteutettu, vaikka aluksi olin hieman skeptinen. Muutama kuvatus lopputuloksesta:

punakone1 – kopio.jpg
punakone8 – kopio.jpg
punakone9 – kopio.jpg
punakone11 – kopio.jpg
punakone12 – kopio.jpg

"Kotelona" Thermaltake Core P5, joka myös olisi tarkoitus nostaa seinälle kiikkumaan kunhan vaan aikaiseksi saa. Loppusijoituspaikka siis ei tule olemaan lattialla. :rolleyes: Emolevyn ledit eivät myöskään ole violetit/pinkit kuten kuvassa näkyy, kuva vain tuli otettu heti ensimmäisellä käynnistyksellä. :geek:

Ei ollenkaan hassumman näköinen, ihan kivat itse asiassa noi kulmapalat kyseisessä buildissa! :cool:
 
Onko kukaan käyttänyt Alphacoolin 16mm kompressioliittimiä 16mm alphacoolin putkelle.
Tilasin jimmyllätä putket ja liittimet mutta putki ei mene edes saippua litkulla liittimen sisään.
O-renkaat tuntuvat turhan tiukoilta.
Alphacool Eiszapfen 16mm Hardtube -kompressiosovittimet, G1/4, pyälletty, musta (6-pack) - 39,90€
Ja
Alphacool Eisrohr 16/13mm PETG HardTube , 80cm, 4-pack - 27,00€
Onko tähän mitään lääkettä.

Oletan että olet tehnyt tarvittavat pyöristykset putkeen ennen liittimeen työntämistä? Millä ne teit?
 
Jos pyöristys on kunnossa niin vaikea sanoa, ei ole kokemusta kuin EKn putkista ja liittimistä. Toleranssit voi olla huonot, muuta en keksi. Jos olisi viisaampia tai jotain jolla on kokemusta noista Alphacoolin tarvikkeista.
 
Onko kukaan käyttänyt Alphacoolin 16mm kompressioliittimiä 16mm alphacoolin putkelle.
Tilasin jimmyllätä putket ja liittimet mutta putki ei mene edes saippua litkulla liittimen sisään.
O-renkaat tuntuvat turhan tiukoilta.
Alphacool Eiszapfen 16mm Hardtube -kompressiosovittimet, G1/4, pyälletty, musta (6-pack) - 39,90€
Ja
Alphacool Eisrohr 16/13mm PETG HardTube , 80cm, 4-pack - 27,00€
Onko tähän mitään lääkettä.

Itsellä oli monsoon- liittimessä niin paksusti maalia, että jouduin dremelillä pyöräyttämään liittimen puhtaaksi. Oletko mitannut liittimet ja putket erikseen?
 
Putken päälihalkaisija on digi työntömitalla 16,1mm
Liittimestään on vaikea saada tarkkaa mittaa o-renkaan kohdalta mutta näyttäisi olevan
15,7 suurinpiirtein. Voisi koittaa hakea hieman ohuemmat o-renkaat jos löytyy.
 
Putken päälihalkaisija on digi työntömitalla 16,1mm
Liittimestään on vaikea saada tarkkaa mittaa o-renkaan kohdalta mutta näyttäisi olevan
15,7 suurinpiirtein. Voisi koittaa hakea hieman ohuemmat o-renkaat jos löytyy.

Eihän putki voi mahtua, kun liitin on tuumien mukaan (5/8) inch =1.5875 cm ja samoin pitäisi putkenkin olla. Onko putket varmasti pyöreitä ja kaikki "ylimittaisia"?
Meneekö liittimen "kansi" putkesta läpi?
 
Liittimen kansi tai korkki mikä nyt onkaan menee putkesta läpi. Samoin kannessa oleva irtonainen kartiorengas. Mulla on kaksi pakettia putkia eli 8x80cm pätkä ja kaikissa ulkohalkaisija 16,1mm
 
Liittimen kansi tai korkki mikä nyt onkaan menee putkesta läpi. Samoin kannessa oleva irtonainen kartiorengas. Mulla on kaksi pakettia putkia eli 8x80cm pätkä ja kaikissa ulkohalkaisija 16,1mm

Eli asennus: kansi putkeen, aluslevy putkeen ja sitten pyörittelet vielä tiivisterenkaan mukaan. Putki liittimeen ja pyörittelet kannella tiiviiksi.
.
 
Juuri näin.
Pointti vaan se että kun putken kuuluisi mennä "perusliittimessä" olevan O-renkaan läpi niin että putken pää törmää liittimen pohjalla olevaan kolmanteen O-renkaaseen niin putkella ei ole mitään
toivoa mennä tuosta perusliittimen O- renkaasta läpi.
Mulla oli myös joitakin Ek:n liittimiä ja niiden kanssa ei ongelmaa.
Täytyy Heivata Alphacoolit ja tilata Ek:n liittimet.
 
14mm petg putkea ? Esim jimmsillä 12,13 ja 16mm ulkohalkaisijalla olevaa muttei 14mm.
Löytyyköhän Suomesta vai pitääkö tilata Kiinasta?
 
Edellinen buildi kärsi muutamista ongelmista mistä nyt mainitakseni esimerkiksi täyttäminen oli vaikeaa, koska säiliön paikka ei juuri mahdollistanut kun kaikki pellit irrottamalla käsiksipääsyn. Sen lisäksi tarvitsi irroittaa etupanelia ja kattopanelia. Filtterit putsatakseen tarvitsi irroittaa kylkipelti ja sitä ennen "paneli katosta" eli ei mikään irroita, putsaa, kiinnitä homma". En liittänyt aquaeroa, joten tuulettimien säätäminen oikein oli vaivalloista ja vaati trimmaamista. Letkuissa ja liittimissään ei itsessään ollut vikaa. Mutta halusin kokeilla kovaputkia. Päätin etten lähde soitellen sotaan, joten tein yhden koeprojektin halpis osista ja näin pääsin ilman hoppua harjottelemaan taivuttelua.

Koneessa on Fractal design R5
Gigabyte GA-990FXA-UD3 R5
AMD FX9590
Gskill. Trident X 2x4GB
Gainward Geforce GTX 580 Phantom
Kingston 60GB SSD now
Seasonic 660W P-660 (XP²)

Jäähdytyksestä vastaa
XSPC RX360
Eheim 1046
EK supermacy
EK fullcover

Itse hardline puolelta käytin monsoon pro kittiä taivutteluun ja alphacoolin kuumailmapuhallinta lämmittelyyn.
Monsoon Hardline All Pro Deluxe Bender Kit 16/12mm (ID 1/2" OD 5/8")
Alphacool HardTube Heat Gun Pro 2000W

Monsoon Hardline 16/13mm (ID 1/2" OD 5/8") compression fitting 6pack - Matte Black
Liittimistä ei ole kun hyvää sanottavaa. Mukana tulevalla avaimella voi vääntää itse kannan kiinni riittävän kireälle ja helposti. Mukana tulee spare tiiviste ja o-rengas kahdella värillä. Itse liittimet tuntuvat ja luultavasti ovat korkealaatuisia ja helppokäyttöisiä.

Joskin mukana saisi suoraan tulla lock collareita. Monsoon Hardline Premium replacement Lock Collar 16/13mm (ID 1/2" OD 5/8") Näitä kannattaa ehdottomasti tilata, varsinkin jos on ensikertaa liikenteessä ja miksei muutenkin. Esimerkiksi omassa koneessa yksi 90 kulma alkoi vuotamaan, joten jouduin taivuttamaan uuden erilaisen putken. Mitään ei olisi ollut tehtävissä, ellei varalla olisi ollut lock collareita. Kusin myös liimaamisen kerran sadekuuron takia, eli sama homma.

Liimaksi käytin Monsoon Hardline UV Cure Adhesive for Acrylic - 8ml, joka oli suhteellisen riittoisa, huomioon ottaen, että olen nyt tehnyt kaksi konetta eli karkeasti 12 putkea, jollon tuubista on kulunut noin puolet. Liima ei ole kuivunut yli kuukauden aikana edes jääkaapissa avattuna, joten tuo UV liima oli muutenkin parasta ja ainotta jonka sain toimimaan. Kokeilin locktiteä, jolla en saanut mitään aikaan. Se ei kuivunut tiiviiksi kaikissa liittimissä, joten luovutin. Perus liimat eivät myöskään toimi tuon PETG kanssa, joten tämä on aika ehdoton. Mitään UV lamppua en ostanut vaan odotin liimausten kanssa aurinkoista päivää, pilvinen ei riitä. Aurinkoisena päivänä kuivui noin 1-10 min aikana. Lähes heti tarttui, mutta otin varman päälle. En myöskään yrittänyt saada mitään koko collarin täydellistä liimapintaa vaan tyydyin siihen, että putken pää on täysin liimattu collarissa kiinni. Toki laitoin liimaa, mutta tuo putken pää muuttuu helposti hiukan johonkin suuntaan, joten itselleni ainakin oli "täydellistä mahdoton saada kun taivuttamattomalla putkella".

Putkena käytin myös Monsoon PETG Tubing 16/12mm (ID 1/2" OD 5/8") 4x90cm - Black erivärisiä vaihtoehtoja testimielessä. Helpointa oli taivutella mustaa. Valkoinen tahriintui tautisen helposti ja läpinäkyvä tuntui jotenkin erilaiselta. Joskin muutenkin suosin mustaa. Käytin taivutellessa sinin sinisiä kertakäyttöhanskoja. Putkea kului kaksi ja puoli pakettia eli 10 putkea näihin kahteen koneeseen. Tämä vain siksi, että kusin liimapelleilyn ennen uv liimaa ja muutamat mutkat yms tein uudestaan. Toisaalta tämä putki verrattuna letkuun tuntuu halvalta - ainoona asiana :D

Lopputulos banaanilla kuvattuna
DSC_0199.JPG DSC_0201.JPG
 
Sitten pääsinkin jo oman koneen kimppuun. Kuten aikaisemmin sanoin, edellisessä kokoonpanossa oli ongelmia, joita halusin parantaa.
Mutta tälläinen se kuitenkin oli ennen urakan alkua.
DSC_0163.JPG
Sattumalta törmäsin vaihtokauppaan yrittäessäni myydä vanhaa 1070, sain vaihdossa 3970X:n, valitettavasti se ei vain kulkenut paremmin kun aikaisempi 3930K, joten kakun koossa oli ainot ero. Kivi oli myös putsattu "merkinnöistä hiomalla" joten pinta oli aivan helvetin huono :D, jos siis hiotte niitä kiviä niin kulmasta kulmaan ja jonkun tasaisen pinnan päällä. Noh, 240, 500, 800, 1000 tuli tutuksi. Sen jälkeen ei oikeastaan ole kun ulkonäöllä merkitystä, joten jätin siihen ja päälle leivoin liquid pro:t. Lämmöt tippuivat 80 - 60 hiomalla ja looppia vaihtamalla noin 50 pintaan. (arvot eivät absoluuttisia, koska huoneen ja veden lämpöä ei pystynyt ottamaan labraoloissa talteen, nytten on vain vielä kuumempi)
DSC_0169.JPG
Tuolta kuitenkin näyttää, kun kontakti ei ole hyvä keskeltä, saati koko kiven alueelta.

Menin muuten vanhoilla ja hyviksi todetuilla EK blokeilla, joten sama puhdistus operaatio edessä kun aina ennenkin.
DSC_0166.JPGDSC_0167.JPG DSC_0168.JPG
Suola ja teollinen viinietikka saa ihmeitä aikaan :) Kuvan kiilto ekassa kuvassa tosin ei paljasta kevyttä tummumaa blokin pinnassa.
 
No sitten alkoi suunnittelu tekemisen jälkeen, eli aloin mittailemaan miten tuo tuleva 1080 TI FTW3 mahtuisi jos tuulettimet ja kenno olisi siällä, kuten alkuperäisessä. No 5mm liian vähän tilaa, sitten alkoikin soveltaminen. Pohta rälläkällä veke, reijät tuulettimia varten ja kenno sisäpuolelle. Jalat alta "taakse" ja vola.
DSC_0173.JPGDSC_0185.JPG
Tässä vaiheessa huomasin, että täyttämisestä ja ilmaamisesta tulee helppo projekti, koska sain kennon liittimet tuulettimen yläpuolelta ja tulevan kotelon katosta näkyviin. Niin ne pitäisi aina olla :)

Sitten aloin sovittamaan korttia yms rojua koteloon sisään.
DSC_0174.JPG
Tälläkertaa tilaa jäi riittävästi ja projekti voi jatkua pidemmän kaavan kautta.

DSC_0176.JPGDSC_0196.JPG
Sitten hetken jo luulin olevani prototyypin kanssa valmis - ja vitut. Yli musta "S" putki tuli säiliölle 90 mutkaan, (joka on tulpattu T pala, jos en asiasta muista mainita myöhemmin)
 
Itse näyttistä voin suositella varauksetta kaikille ketkä harkitsee uutta korttia, jossa on baseplate ja backplate sekä aikoo jäähdyttää kortin core blokilla. Näyttis on hullun viileä kiitos lämpötyynyjen, jota kortti on käytännössä täysi. Kortti oli hiukan hankalampi purkaa kun aikaisemmat, mutta tehtävissä, sen sijaan en suosittele korttia FC blokin kera samaisesta syystä. Hitto mikä homma kiinnittää kaikki takaisin :D Tämän sai tehtyä vain tuulettimien suojan irroittamalla, jotta sain neljä ruuvia alta, jolla jäähy on päältä kiinni ja core ympäriltä neljä, jolla cooleri painetaan coreen kiinni. Hiukan ahtaita paikkoja mutta toimi.

Tilasin huvikseni kaksi 90 asteen kulmaa sekä kaksi 45 asteen kulmaa. Ratiolla yksi 90 asteen kulma vuoti heti kärkeen. Jouduin siis taivuttamaan uuden putken säiliöltä ilman kulmaa kennolle. Vuoto oli hyvin pieni, mutta tiputti kivasti uuden kortin päälle, joten vieläkin on hiukan skeptinen olo noiden suhteen. Auttavat kyllä helvatusti, koska kun tuonlaista lyhyttä putkea taivuttelee, johon tulee 180 asteen kulma sekä 90 heti perään on toi insertti helvettiä ottaa irti ilman saippuavettä sisällä... Se taas jättää tasan yhden mahdollisuuden taivuttelulle.
Monsoon 16/10mm (OD 5/8") Rotary 90° - White kyseessä siis tuonlainen. Muuten laatuvaikutelma oli hyvä, mutta hitto että pelottaa koska toiset alkavat vuotamaan.

DSC_0202.JPG


Jotta tätä projektia voisi sanoa onnistuneeksi, tulee tuulettimien ympärille sekä kattoon tehdä ohut vanerireunus, sekä sinne alle mangneetti jotta saan demiflexin paikoilleen hoitamaan suodattamisen.

Myöhemmin myös jotain jorinaa ja kuvia aquaeron profiilista, ulko, sisä yms lämmöistä ja juttua tuulettimista, jahka saan uutena jo paskana olleen AP182 tuulettimen potikan paikoilleen. Samalla varmaan kameralla kuvat loopista, oli vain pakko jorista, koska muuten jää taas tekemäti :kippis: Risuja, ruusuja ja parannusehdotuksia otetaan vastaan.

ps. Tämä on tehokkain ja hiljaisin looppi joka minulla on ollut, valitettavasti vain kellottelut yms vaatii sillon manuaalisesti potikan väännön, koska aquaero ei jaksa käyttää koko tuulettimen aluetta lämpenemättä liikaa ilman moista kikkailua.

teaser.
aquaero low.JPG (potikat low, 2 tuuletin ohitettu, koska potikkaa ei ole vielä, siksi korkeammat kierrokset. Tämä kone on näin hiljaisempi kun oma nassini, sleep proof niin sanotusti. Tuulettimet on automaattisesti ohjattu 200-400rpm)

Prime, kombustor aquaero.JPG
Tuossa vielä tupakkatauvon mittainen prime + kombustor. Normaali pelirasitus ei toki tuota noin paljon lämpöä, joten tuo 200-400 rpm tuntuu riittävän normaalikäytössä. Samoin kun editoinnissa. Silti delta T noin 4 astetta, näilläkin helteillä helpottaa :)
 
Viimeksi muokattu:
"koska aquaero ei jaksa käyttää koko tuulettimen aluetta lämpenemättä liikaa ilman moista kikkailua." herätti kiinnostuksen koska moista vehjettä
olen harkinnut omaan käyttöön.6:s malli koska pwm liitäntöjä enemmän.5:s malliinhan sai jonkinlaisen lisäjäähdytys siilen,6:seen taas oli piirilevyn mittainen
jäähdytyslevy johon sai vesiblogin kiinni.
Asia kärjistettynä: jos käyttö on lämpöjä sahaavaa ei lämmönsäätöön tarkoitettu yksikkö toimi lämpöongelmien takia.Luulisi tehtaalla kiinnitetyn moiseen huomiota?
 
"koska aquaero ei jaksa käyttää koko tuulettimen aluetta lämpenemättä liikaa ilman moista kikkailua." herätti kiinnostuksen koska moista vehjettä
olen harkinnut omaan käyttöön.6:s malli koska pwm liitäntöjä enemmän.5:s malliinhan sai jonkinlaisen lisäjäähdytys siilen,6:seen taas oli piirilevyn mittainen
jäähdytyslevy johon sai vesiblogin kiinni.
Asia kärjistettynä: jos käyttö on lämpöjä sahaavaa ei lämmönsäätöön tarkoitettu yksikkö toimi lämpöongelmien takia.Luulisi tehtaalla kiinnitetyn moiseen huomiota?

Minulla on siilet kiinni aquaerossa, joskin ei alkupeäinen. Jännä sinällään, että aikaisemmin ei ollut ongelmia AP15 kanssa. Ongelma johtuukin jokseen näiden silverstonen air penetratorien sähköisessä rakenteessa ja koossa. Jännä sinällään, että muistelen maximin olevan 1.5A per kanava, kun nytten kiinni on max 1.3A tuulettimet, jollon kuvittelin tuon riittävän vaan eipä riitä. Esimerkiksi normaali 120mm tuuletin kuluttaa 20% tuosta, joten yhdellä tai kahdella normituulettimella tuskin tulee kokemaan samaa. Rajoittava tekiä on nimen omaan tuo lämpeneminen ei niinkään komponenttien tehokesto.

6:sta en hommannut parista syystä. mm kolminkertainen hinta, koska näytötöntä mallia ei ollut saatavilla. Näyttöä en tarvitse mihinkään, koska tarvittavat asiat saa helposti suoraan työpöydälle ja koneeni on pöydän alla, joten luonnollisesti en sinne vilkuile tai sieltä halua mitään ohjailla. Luulisi, että 150€ laitteeseen olisi suoraan saatu jäähdytyselementit päälle... ja kolmantena tieto siitä, että nuo 5" paikat ovat kortilla. Varmasti tosin hyvä laite, jos haluaa premiumista maksaa.
 
Vähän ehkä off-topic mutta kysytään silti. Oliko joku tilannut noita barrowsin liittimiä tuolta Aliexpress:ltä? Miksi postikulut nousevat per liitin? :D
Yksi liitin = ~2dollarin postit 6kpl = ~30dollarin postit? Luulis, että liittimet saa johonkin pakettiin fiksuilla kuluilla.

Edit:

Taisi olla tietty tuote missä näin käy:

2ue2sdc.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ehkä off-topic mutta kysytään silti. Oliko joku tilannut noita barrowsin liittimiä tuolta Aliexpress:ltä? Miksi postikulut nousevat per liitin? :D
Yksi liitin = ~2dollarin postit 6kpl = ~30dollarin postit? Luulis, että liittimet saa johonkin pakettiin fiksuilla kuluilla.
Mä oon joskus noita barrowseja just Aliexpressistä tilannu eikä sillon ollu mitenkään ihmeelliset postit. Itse asiassa tais olla jopa ilmaiset postikulut sillä hetkellä.
 
Minulla on siilet kiinni aquaerossa, joskin ei alkupeäinen. Jännä sinällään, että aikaisemmin ei ollut ongelmia AP15 kanssa. Ongelma johtuukin jokseen näiden silverstonen air penetratorien sähköisessä rakenteessa ja koossa. Jännä sinällään, että muistelen maximin olevan 1.5A per kanava, kun nytten kiinni on max 1.3A tuulettimet, jollon kuvittelin tuon riittävän vaan eipä riitä. Esimerkiksi normaali 120mm tuuletin kuluttaa 20% tuosta, joten yhdellä tai kahdella normituulettimella tuskin tulee kokemaan samaa. Rajoittava tekiä on nimen omaan tuo lämpeneminen ei niinkään komponenttien tehokesto.

6:sta en hommannut parista syystä. mm kolminkertainen hinta, koska näytötöntä mallia ei ollut saatavilla. Näyttöä en tarvitse mihinkään, koska tarvittavat asiat saa helposti suoraan työpöydälle ja koneeni on pöydän alla, joten luonnollisesti en sinne vilkuile tai sieltä halua mitään ohjailla. Luulisi, että 150€ laitteeseen olisi suoraan saatu jäähdytyselementit päälle... ja kolmantena tieto siitä, että nuo 5" paikat ovat kortilla. Varmasti tosin hyvä laite, jos haluaa premiumista maksaa.

Olisiko apu lämpenemiseen sitten esim. tämä Aqua Computer Homepage - poweradjust 2 vai siirretäänkös ongelmaa vain seuraavaan portaaseen ?
 
Ei oikeastaan, ton tehokesto on yli tuplasti parempi. Mulla ongelmaksi muodostuu ns kun tuulettimet hidastuessaan myös heikentää tietenkin jäähdytystä ja juuri sillon kun tuota virtaa pienennetään tuo aquaero tekee työtä, jollon se joutuu hukkaamaan lämmön jonnekkin, joten oravanpyörä on valmis. Kun tuota tuuletinta rajottaa omalla potikalla saa säätöalueeksi vaikka 200-400 rpm, jollon nesteen lämpö pyörii pelatessa esim maksimissaan 35 asteessa, jollon tuulettimet on siinä maksimin kieppeillä koska pyrin 33 asteeseen (johtuen huoneiston lämmöstä jota riittää, eli kennoa ennen oleva anturi näyttää rapiaa 27 astetta..)
 
Jep - paitsi, että blokki maksaa 20€ maksaa liittimet lisää 2x8€ ja loopista tulee monimutkasempi, jollon ilmaaminen vaikeampaa. Tää oli jo ihan value, eikä ongelmia tuskin tule normi 120mm tuulettimilla. Noh, jossain täytyy vissiin aina pihistellä, ja toiseen tunkee sikana rahaa. Nyt vähän harmittaa, ettei ottanut sitä jokseenkin turhaa 6:sta. Olisi toki ollut future prooffimpi - ei vain selkä kestän ajatusta, että tuuletinsäädin maksaa niin paljon :D
 
Onko kukaan lähtenyt niin DIY linjalle, että putket olisivat perus hehkutettua kupariputkea ja vesijohtoliittimiä?
 
Onko kukaan lähtenyt niin DIY linjalle, että putket olisivat perus hehkutettua kupariputkea ja vesijohtoliittimiä?

Aikoinaan oli pari setuppia kupariputkilla ja toimii aivan samalla periaatteella kuin muutkin kovaputket. Miksi vesijohtoliittimet?
 
Oma setti kasattu hehkutetusta ja kromatusta kupariputkesta, mutta tavan 12mm vesijäähyliittimillä.

Oma setti kans alunperin paljaalla kupari putkella mutta ekn liittimillä. Myöhemmin tullut prossu ja gpu vedot vaihdettua letkuun ja pikaliittimiin osien irroitusta helpottamaan. Ja nyt saa käytännössä koko setin vaidettua ilman nesteiden tyhjäystä.
 
Voishan nuo loopit vetää swagelokin hydrauliikka littimillä jä rosteri putkella jos kallista överi settiä haluaa :wtf: kestää painettakin 2-300 baaria tarvittaessa.
 
Voiskohan noilla tehdä sillai setin että säiliö ja radi alas ja kaikki muut komponentit vain putkien varaan eli ns avokoppa:)
 
Moi kaikille. Konseptina nestejäähdytys on kiinnostanut enemmän ja vähemmän muutaman viimeisen vuoden aikana ja luin muutaman ulkomaalaisen foorumin threadit aiheesta ja täältä luin tuon "custom nestejäähdytys"-threadin ja tämän kyseisen, kun halusin tehdä loopin kovasta putkesta. Buildi oli ensimmäinen custom ja muutama tuollainen EK:n 50cm pituinen petg-putki meni taivuteltuina pätkinä roskikseen ennenkuin oli tyytyväinen lopputulokseen.

Kuvia olisi aika paljon mutten löytänyt foorumilta projekti-osiota niin laittelen parit kuvat tähän postaukseen. Aihiona oli 2014 kasattu puucee; kotelo on 750D josta nyt veistelin tuon 5.25" telakan pois radin tieltä, emo z97 msi xpower ac, i7-4790K kivellä jonka nyt korkkasin kun EK:lta sai tuota Naked Ivy -mount kittiä. Muistit perus DDR3 @ 1600Mhz Kingston 16GB. Näyttiksen päivitin nyt tuohon 1080 TI strixiin. Aikasemmin oli Radeon R290 jonka myin kaverille ja hetken aikaa päristelin tuolla vanhalla GTX660 kortilla mikä on kuvissa. Keltainen väriteema luonnollisesti emolevyn takia ja pienenä innovaationa toimi Jayn Skunkworks :D

EK:lta D5 pumppu/reso, 420 radi, cpu evo blokki, gpu strix blokki & taustalevy, T-haara & tyhjennysventtiili, 3kpl 90 mutkaliittimiä, 8kpl tavallisia putkiliittimiä ja 12/10mm petg-putkea + jotain pientä rompetta. Tuulettimiksi 6kpl Akasa Viper 140mm jotka maalasin lähemmäs väriteeman mukaisella värillä kun ne olivatkin neon vihreitä, samalla värillä vedin myös rammit.

Samalla pientä yleisilmeen ehostusta. Prossun korkkaaminen ei muuten omalla kohdallani tuonut minkäänlaisia parannuksia lämpöihin, pubgia pelatessa lämmöt huitelee 55-60c kun kelloja on 4600Mhz @ 1.265V (aikaisemmin prossua jäähdytti H100i). CPU blokissa kyllä näkyy pari pienen pientä ilmataskua jota en saanut millään pois enkä usko että ne olisivat tuohon syyllisiä. Sen sijaan näyttiksen lämmöt putosi rasituksesta riippuen aikasempaan Asuksen strix jäähyyn verrattuna ainakin 5-10c astetta. Nyt idlessä 29c ja pubgissa n. 40-45c vakio boost kelloilla.

Toivottavasti jollekkin on tästä jotain hyötyä jos miettii vaikkapa juuri sitä ensimmäistä custom looppia, voin laittaa kuvia buildin erivaiheista jos joku haluaa jotain tiettyä nähdä.


IMG_20170502_165735.jpg


IMG_20170609_201806.jpg


IMG_20170609_231620.jpg
 
@Riok onko tuo poweri kuinka äänekäs, kun lähtee hyrrä pyörimään? Kerro esim kotelotuulareiden kierrosnopeus idlatessa, ja vertaa siihen? Itsellä Seasonicin vanhempi 1200w poweri, ja mielestäni sen tuuletin on kovin äänekäs verrattuna muihin tuulareihin. Mieli tekisi vaihtaa jokin hiljaisempi tilalle.
 
@Riok onko tuo poweri kuinka äänekäs, kun lähtee hyrrä pyörimään? Kerro esim kotelotuulareiden kierrosnopeus idlatessa, ja vertaa siihen? Itsellä Seasonicin vanhempi 1200w poweri, ja mielestäni sen tuuletin on kovin äänekäs verrattuna muihin tuulareihin. Mieli tekisi vaihtaa jokin hiljaisempi tilalle.

Moro, mulla oli kanssa aikaisemmin Seasonicin XM 1250w poweri mikä näkyykin tossa 'ennen' kuvassa. Tuo Prime hybridi asetuksella ei pidä omaan korvaan minkäänlaista ääntä ja tosiaan tuo vanha 1250w piti ihan havaittavaa meteliä, tosin en nyt yhtään muista oliko hybridillä vai normaalitilassa, tarkistetaan kun pääsen kotiin.

Kun en oikeen muuta keksinyt niin nykyasetuksella kaikki kotelon tuulettimet ottaa saman kierrosnopeuden CPU_FAN1:sta eikä tuo powerin tuulettimen ääni missään tilanteessa kyllä nouse esille ja hiljaisimmillaan nuo kotelotuulettimet pyörii siinä 900rpm tienoilla.

Tietysti pelatessa on luurit päässä, enkä ole ehtinyt tutustumaan miten tuo Primen fani ottaa kierroksia kuorman alla, mutta varmasti silloinkin peittyy kaiken muun metelin alle. Mutta tosiaan perus työpöytä surffailuun niin ei pidä mitään havaittavaa ääntä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 755
Viestejä
4 564 820
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom