Mulla on vähän epäilys, että tuo ei pidä paikkaansa. Olen työpaikassani asentanut useita VFD:tä ja näillä säästetään pumpun impelleriä sekä sähköä. Samalla putkisto säästyy (vedessä nyt on aina kaikkea eroosiota aiheuttavaa mukana), vuotomahdollisuudet pienenee sekä paineiskut vähenee kun hidastus & kiihdytys ajat ovat oikeat...
En näe mitään mikä haittaa pumpun aktiivista säätämistä. Täydet kierrokset toki kuluttaa pumppua enemmän kun pienet, mutta säätäminen itsellään ei vaikuta mitenkään elinikään.
Oikeastaan ainot mihin toi voisi päteä on D5 ja siinäkin vain siinä tapauksessa, että säätää pumpun liian hitaalle ja pumppu alkaa pyörimään kupissaan kuin hullun m¤%&"# mielettömän ¤%#&#¤%.
Vaikka näitä customlooppeja on rakennettu viitisen kappaletta useilla eri pumpuilla ja
aina täydet kierrokset, eikä reilusti yli kymmenen vuoden aikana ole tullut yhtään pumppurikkoa.
Siitä huolimatta enemmän kokemuksia on mm. Eheimin akvaariopumpuista joita olen tosin käyttänyt vesijäähdytyksissäkin, niin nämä sakemannien pumput ovat toimineet huomattavasti paskaisemmissa olosuhteissa mm. 15 vuotta 24/7 ja aina täysillä kierroksilla.
Eli ainakin kokemuksieni mukaan kestävät yhtämittaista käyttöa ympäri vuorokauden vuosia ja taas vuosia tietokonekäyttöä vaativamissa olosuhteissa.
Tästä voisi päätellä, joko täällä on käytössä todella ala-arvoisia pumppuja tai sitten ne pelaavat parhaiten ilman jatkuvaa säätelyä ja käynnistelyä.