Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tämmönen siitä sitten tuli alun ongelmien jälkeen. Ekana tilasin jimmsiltä letkua Tygon 16/13mm Tygon R6016 Norprene letku, musta - 7,00€ mikä oli aivan paskaa. Ei pystynyt yhtään taivuttamaan tai meni littanaksi. Piti sitten saksasta tilata uutta letkua Masterkleer tubing PVC 15,9/12,7mm (1/2"ID) UV-reactive dark Red ja tuohan oli jo ihan priimaa :) kokona 16/13. Prosessorina 4690k ja näyttis gtx690. Prossu pikaisella testillä 4.8ghz ja 1.31v ja lämmöt 53 astetta. Ei kylläkään kerennyt ajamaan muuta kuin cpu-z:n stress testiä.

IMG_20180411_194525.jpg
Noiden Tygonien kanssa näyttäisi olevan enemmän tai vähemmän kaikennäköistä ongelmaa. :tdown:

E: @Jahve3 saisko aloitukseen täydennystä hyvistä ja huonoista letkuista? Ainakin noista Tygoneista voisi varoitella ja 1,5v kokemuksella voisin jo kehua duraclearia.
 
Viimeksi muokattu:
itsellä kokoa 19/13. Siinä ei paljon ole vaihtoehtoja, joko Tygon tai Masterkleer. Toi kirkas Tygon meni kyllä nopsaan rumaksi, muutenhan se toimi ihan kyvin. Nyt laitoin sinistä Marterkleeriä. Katotaas miten tän kanssa.
 
Mulle oli lyöty value 25 usd noihin omiin. Tää on todellista asiakaspalvelua. :D
Kyllä ne tullissa varmasti tietää että niihin paketteihin lyödään ihan satunnaisia summia jotka ei juurikaan pidä paikkansa. Jos paketti pitää tullata niin ne pyytää kuittia tms. josta käy ilmi paketin oikea arvo.
Tullu huomattua nyt kun kamoja jääny moneen eri kertaan tulliin, että ei ne kerkee/kiinnosta varmistaan pitääkö ilmottama arvo paikkaansa. Viimeks jäi 312e tilaus tulliin ja ilmotin tullatessa arvoksi 50e, josta sitten maksoin reilun kympin alveja. Paketti lähti ilosesti liikkeelle ja löysi perille.
Kannattaa sitten tässä muistaa, että huijaamalla tota järjestelmää (maksamalla vähemmän veroa kuin pitäisi) syyllistyt veropetokseen. Siitä voi seurata sakkoa huonolla tuurilla. Eihän se tarvi ku kerran joku tullivirkailija manuaalisesti tarkastaa paketin ja alkaa tutkimaan aikasempia tullauksia niin voi käydä ilmi tuo veropetos. Tai mistä minä tiedän miten siellä toimitaan.
 
Kyllä ne tullissa varmasti tietää että niihin paketteihin lyödään ihan satunnaisia summia jotka ei juurikaan pidä paikkansa. Jos paketti pitää tullata niin ne pyytää kuittia tms. josta käy ilmi paketin oikea arvo.

Kannattaa sitten tässä muistaa, että huijaamalla tota järjestelmää (maksamalla vähemmän veroa kuin pitäisi) syyllistyt veropetokseen. Siitä voi seurata sakkoa huonolla tuurilla. Eihän se tarvi ku kerran joku tullivirkailija manuaalisesti tarkastaa paketin ja alkaa tutkimaan aikasempia tullauksia niin voi käydä ilmi tuo veropetos. Tai mistä minä tiedän miten siellä toimitaan.
Käsittääkseni tuomiostuimet vielä toistaiseksi jakaa suomessa tuomiot, mutta tää nyt ei varmaan kenellekään tule yllätyksenä, että liikutaan siellä harmaalla alueella. Itse voitin joskus aikanaan jenkkiturnauksesta GF3 ti200 näyttiksen, josta olisi pitänyt maksaa verot (ja/ tai tullit en nyt muista), mutta tullista tätä hakiessa virkailija vain totesi, että pitäshän tästä maksaa, mutta ei nyt olla ilkeitä.
 
Pitäis radit tilata, mutta en osaa päättää mitkä otan. Vaihtoehdot tippuu ku aion laittaa xflow radit Fractal R6:een, joilloin joko hwlabsin gts tai alphacoolin st30/xt45. Sit arvon vielä kokojen kanssa eli 2x 280 vai 1x 420 1x 280 vai 2x 360 eli kolmen mallin ja kolmen setupin kans täs arvon. :dead:
 
Itsehän en mistään mitään tiedä, mutta ottasin 420 ja 280 koska eniten pinta-alaa. Pitäs riittää ohuetkin radit jolloin saa hiljasen setin. Tietty jos hiljaisuus ei ole päämäärä niin paksumpia sitten. Mutta jos ei oo fygest kii, niin kyllä mä itse laittasin pinta-alaltaan niin isot radit kun koppaan mahtuu, eihän niistä haittaakaan ole.? Mulle vaan ei valitettavasti oikein mahdukkaan kun 360 ja 240 joten niillä mennään :D
 
Hiljast settii täs haetaan, mutta tehokast samalla, ni siks varmaan isoimmat olis paras eli tuo 420 ja 280. En ollut ihan varma miten mahtuu hwlabsin gts 420 ja 280 ennen ku näin eilen kuvan keskeneräisest buildist. Alphacool kiinnostaa kans siin mieles et siinä radeis molemmil puolil aukot. Testejä oon kattellut xtremerigsist ja thermalbenchist ja tuntuu et näitten testit vähän ristiriidas, toises kehutaan ja toises haukutaan :btooth:

edit. Ja mikä paras paikka tilata hwlabsin radeja? Watercoolinguk:sta kattellut näitä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsehän en mistään mitään tiedä, mutta ottasin 420 ja 280 koska eniten pinta-alaa. Pitäs riittää ohuetkin radit jolloin saa hiljasen setin. Tietty jos hiljaisuus ei ole päämäärä niin paksumpia sitten. Mutta jos ei oo fygest kii, niin kyllä mä itse laittasin pinta-alaltaan niin isot radit kun koppaan mahtuu, eihän niistä haittaakaan ole.? Mulle vaan ei valitettavasti oikein mahdukkaan kun 360 ja 240 joten niillä mennään :D
Edit. Aivopieru keskellä päivää :dead:
 
Viimeksi muokattu:
Hei Aquaero 6 (Pro tai LT) omistajat, mulla kun on taas joskus kesällä tulossa loopin laajennosta ja säätämistä niin meinasin aquaeron ostaa niin että saan tuon ulkoisen radin tavallaan kokonaan omaksi yksikökseen aquaeron kanssa niin ettei siitä tarvii vetää muuta kuin letkut koneeseen (ja aquaeron virtapiuhan). Pari kysymystä tähän liittyen:

Kun tossa MO-RA:ssa on 9 x maglevit ja jokaisen pitäisi saada se tasainen 12V niin pystyvätkö nuo aquaeron tuuletinliitännät tarjoamaan splitterin kanssa 5 tuulettimelle tarpeeksi virtaa? Tarkoitus olisi vetää yhteen liittimeen 4 ja yhteen 5 tuuletinta splittereillä ja lisäksi siihen tulisi 2 x D5 pumput. Spekseissä lukee että jokainen tuuletinliitäntä kykenee tökkäämään 30W mutta mun sähköopin tietämys on niin pieni etten osaa kääntää tota volteiksi. Toinen asia minkä haluan varmistaa on että olihan se niin että kun aquaeron kerran säätää windowsissa siihen tarkoitetulla ohjelmalla, se muistaa ne säädöt (tuuletinnopeudet veden lämpöjen mukaan) vaikka sitä ohjelmaa ei käyttäisi enää eli toimisi tosiaan täysin itsenäisenä ohjaimena tuon ulkoisen radin sivussa? Lisäksi googlettelin tuosta jonkin verran ja löysin muutamia kommentteja että aquaerolla on ongelmia D5 pumppujen nopeuden säätämisen kanssa. Onko kukaan törmännyt tähän tai vastaavasti onko kenelläkään aquaerossa D5:sta kiinni ja toimii moitteetta?
 
Hei Aquaero 6 (Pro tai LT) omistajat, mulla kun on taas joskus kesällä tulossa loopin laajennosta ja säätämistä niin meinasin aquaeron ostaa niin että saan tuon ulkoisen radin tavallaan kokonaan omaksi yksikökseen aquaeron kanssa niin ettei siitä tarvii vetää muuta kuin letkut koneeseen (ja aquaeron virtapiuhan). Pari kysymystä tähän liittyen:

Kun tossa MO-RA:ssa on 9 x maglevit ja jokaisen pitäisi saada se tasainen 12V niin pystyvätkö nuo aquaeron tuuletinliitännät tarjoamaan splitterin kanssa 5 tuulettimelle tarpeeksi virtaa? Tarkoitus olisi vetää yhteen liittimeen 4 ja yhteen 5 tuuletinta splittereillä ja lisäksi siihen tulisi 2 x D5 pumput. Spekseissä lukee että jokainen tuuletinliitäntä kykenee tökkäämään 30W mutta mun sähköopin tietämys on niin pieni etten osaa kääntää tota volteiksi. Toinen asia minkä haluan varmistaa on että olihan se niin että kun aquaeron kerran säätää windowsissa siihen tarkoitetulla ohjelmalla, se muistaa ne säädöt (tuuletinnopeudet veden lämpöjen mukaan) vaikka sitä ohjelmaa ei käyttäisi enää eli toimisi tosiaan täysin itsenäisenä ohjaimena tuon ulkoisen radin sivussa? Lisäksi googlettelin tuosta jonkin verran ja löysin muutamia kommentteja että aquaerolla on ongelmia D5 pumppujen nopeuden säätämisen kanssa. Onko kukaan törmännyt tähän tai vastaavasti onko kenelläkään aquaerossa D5:sta kiinni ja toimii moitteetta?
Teho = jännite x virta eli 30W / 12V = 2,5A / liitäntä. Yksi tuuletin imaisee speksien mukaan 0.219A eli 5 tuuletinta yhteensä about 1.1A ja 4 tuuletinta 0,9A eli periaatteessa pitäisi kestää vaikka yhteen liittimeen kaikki tuulettimet tehon puolesta.
 
Hei Aquaero 6 (Pro tai LT) omistajat, mulla kun on taas joskus kesällä tulossa loopin laajennosta ja säätämistä niin meinasin aquaeron ostaa niin että saan tuon ulkoisen radin tavallaan kokonaan omaksi yksikökseen aquaeron kanssa niin ettei siitä tarvii vetää muuta kuin letkut koneeseen (ja aquaeron virtapiuhan). Pari kysymystä tähän liittyen:

Kun tossa MO-RA:ssa on 9 x maglevit ja jokaisen pitäisi saada se tasainen 12V niin pystyvätkö nuo aquaeron tuuletinliitännät tarjoamaan splitterin kanssa 5 tuulettimelle tarpeeksi virtaa? Tarkoitus olisi vetää yhteen liittimeen 4 ja yhteen 5 tuuletinta splittereillä ja lisäksi siihen tulisi 2 x D5 pumput. Spekseissä lukee että jokainen tuuletinliitäntä kykenee tökkäämään 30W mutta mun sähköopin tietämys on niin pieni etten osaa kääntää tota volteiksi. Toinen asia minkä haluan varmistaa on että olihan se niin että kun aquaeron kerran säätää windowsissa siihen tarkoitetulla ohjelmalla, se muistaa ne säädöt (tuuletinnopeudet veden lämpöjen mukaan) vaikka sitä ohjelmaa ei käyttäisi enää eli toimisi tosiaan täysin itsenäisenä ohjaimena tuon ulkoisen radin sivussa? Lisäksi googlettelin tuosta jonkin verran ja löysin muutamia kommentteja että aquaerolla on ongelmia D5 pumppujen nopeuden säätämisen kanssa. Onko kukaan törmännyt tähän tai vastaavasti onko kenelläkään aquaerossa D5:sta kiinni ja toimii moitteetta?


Pumpun nopeuden säätäminen CPU: n tai GPU: n lämpötilan mukaan on vain outo ajatus... Pitää huomioida, että GPU&CPU lämpötilojen arvot vaihtelevat spontaanisti (alas-ylös). Pumppu siis pyörisi ihan hullusti. Itsellä oli aquero 5LT ja käytin tuolla tavalla ja silloin pumppu käyttäytyi oudosti. Esim, pumppu pyörii kuten Bioksessa kun laitat pyörimään turbo-asetuksilla.

Ehkä tämä voi vähän auttaa.


http://www.overclock.net/forum/61-water-cooling/1486274-help-aquaero-6-setup-4.html

You can connect two pumps with a y-adapter cable to the aquabus port.

To make this work you have to connect the pumps via USB first and change their communication priority to aquabus in the system tab of the aquasuite software. Since both pumps will use the same aquabus ID number by default you will have to change it for one of them.
 
Pumpun nopeuden säätäminen CPU: n tai GPU: n lämpötilan mukaan on vain outo ajatus... Pitää huomioida, että GPU&CPU lämpötilojen arvot vaihtelevat spontaanisti (alas-ylös). Pumppu siis pyörisi ihan hullusti. Itsellä oli aquero 5LT ja käytin tuolla tavalla ja silloin pumppu käyttäytyi oudosti. Esim, pumppu pyörii kuten Bioksessa kun laitat pyörimään turbo-asetuksilla.

Ehkä tämä voi vähän auttaa.


http://www.overclock.net/forum/61-water-cooling/1486274-help-aquaero-6-setup-4.html

You can connect two pumps with a y-adapter cable to the aquabus port.

To make this work you have to connect the pumps via USB first and change their communication priority to aquabus in the system tab of the aquasuite software. Since both pumps will use the same aquabus ID number by default you will have to change it for one of them.
Öö.. pumput ei oo tässä ongelmana. Ne tulee menemään veden lämpöjen mukaan ja minimikierroksilla 24/7. Ne tulee vaan tohon aquaeroon kiinni yhdessä tuuletinten kanssa. Ja niihin sainkin yllä hyvän vastauksen :tup:
 
Hiljast settii täs haetaan, mutta tehokast samalla, ni siks varmaan isoimmat olis paras eli tuo 420 ja 280. En ollut ihan varma miten mahtuu hwlabsin gts 420 ja 280 ennen ku näin eilen kuvan keskeneräisest buildist. Alphacool kiinnostaa kans siin mieles et siinä radeis molemmil puolil aukot. Testejä oon kattellut xtremerigsist ja thermalbenchist ja tuntuu et näitten testit vähän ristiriidas, toises kehutaan ja toises haukutaan :btooth:

edit. Ja mikä paras paikka tilata hwlabsin radeja? Watercoolinguk:sta kattellut näitä.
Tilasin ma 9.4 2x HW Labs Nemesis 360gts Highflow.nl ja tänään hain postista. En voi kuin suositella
highflow.nl.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Ihmetyttää vaan se et gts 280 xflow ja 420 xflow siellä 89,90e. Luulis et pienempi olis halvempi.
 
Teho = jännite x virta eli 30W / 12V = 2,5A / liitäntä. Yksi tuuletin imaisee speksien mukaan 0.219A eli 5 tuuletinta yhteensä about 1.1A ja 4 tuuletinta 0,9A eli periaatteessa pitäisi kestää vaikka yhteen liittimeen kaikki tuulettimet tehon puolesta.
Omat mittaukset vahvistaa tätä:
Mitattu viimeisen tuulettimen pinneistä (5 tuuletinta kiinni):
700 - 2400 rpm
12.24 - 12.17 Volttia
0.09 - 0.99 Ampeeria
 
Vaihdoinpa vihdoin kaikki tuulettimet BIOS säätöön pois tuosta bugaavasta AiSuite:sta. Pari kertaa kävi niin ettei AISuite enää ohjaillutkaan mitään, eikä ilmoitellut mistään ongelmista. Huono softa, mutta sillä voi hyvin hakea arvot mitä sitten syöttelee BIOSiin. Biosiin sain arvot syötettyä vasta sen jälkeen kun vaihdoin nopeussäädöt "auto" asetuksesta PWM modeen. "auto" ei todellakaan toimi, vaan kun yritin tehdä säätöä niin pakotti PWM ohjatut tuulettimet 100% nopeudelle, tai toisinaan minimissään 60%. Asettamalla PWM moden manuaalisesti sai tiputettua alle 30% (kunhan ensin ajaa fan tuningin).

ML120 Pro tuulettimien (400-2400rpm) säätö veden lämmön mukaan:
min 32% lämpötilaan 34°C asti
mid 50% lämpötilaan 42°C
max 100% lämpötilassa 43°C

ML120 Pro 5 fan.PNG

x-akseli mittausaika 20min. CPU + GPU mining rasitus, molemmat OC+OV.

1. Suljin Fractal R5 etuoven, jonka takana radi on puhaltamassa sisään. Tuulettimien nopeus nousi oven sulkemisen takia noin 10rpm.
2. Avasin R5 etuoven, lämpötila oli juuri kohoamassa (piikki heti jälkeen). Ovi kiinni olisi 1100rpm.
3. Irroitin 2/3 peittävän pölysuodattimen

Sanoisin että noista ML120 Pro malleista kannattaa valita niitä 1600rpm malleja niin saa tasaisemman säädön. Näillä 2400rpm malleilla saa toki pölyt putsattua kun heittää vain täysille. :D
 
Tulipa testattua rakentaa vanhan (ebay) lämpömittarin anturista toinen DIY lämpötila-anturi koneeseen:
upload_2018-4-15_16-19-29.png

Hyvin toimii ja näyttää jopa oikeaa lukemaa. Phobyan kierreanturi näyttää aina 3 astetta liikaa, mutta tämä näyttää juuri oikein. Testasin laittaa phobyan anturin karan juureen teipillä ja hyvin pysyi synkassa. Nyt asennettuna pienen pehmusteen ja nippusiteen kanssa radin sisääntuloon, eli saan veden lämmön ennen ja jälkeen radin... josta päästäänkin seuraavaan aiheeseen:

Eli koneessa D5 pumppu @1800rpm, EK Vega blokki ja Phobyan CPU blokki sekä Phobyan 360(60mm) radi.
Kevyehköllä mining kuormalla ja tuolla 1800rpm pumpun nopeudella veden delta radille/radilta oli kolme astetta. Nyt testaan samalla kuormalla ja pumppu täysillä niin lämpötilojen ero on asteen (tai alle). Ei siis mitään ihan kauheaa eroa, mutta olisihan se kiva saada nuokin pari astetta pois kuleksimasta.

Harmi että D5 pumppu ei ole riittävän hiljainen, ainakaan ilman kunnon äänieristystä. Laitoinkin siis äsken tilaukseen EK-Waterblocks EK-UNI pumpun kiinnike (140mm tuuletinpaikkaan), vertikaali, musta - 13,90€ ja ajattelin asentaa pumpun kotelon pohjalla olevan 140mm tuularin päälle. Tuulari kiinni kotelon pohjassa kumitassuilla ja tuon kehikon kiinnitän vielä tuulariin kumitassuilla. Pumppu tietysti kehikkoon kumireunuksen kanssa jne. Ympärille sitten vanhoja äänieristepaloja (cd-aseman kokoisia). Jokohan D5 pumpun saisi tarpeeksi äänettömäksi että sitä viitsisi ajella täydellä teholla. Saas nähdä oliko turha ostos (ja turhaa työtä).
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa testattua rakentaa vanhan (ebay) lämpömittarin anturista toinen DIY lämpötila-anturi koneeseen:
upload_2018-4-15_16-19-29.png

Hyvin toimii ja näyttää jopa oikeaa lukemaa. Phobyan kierreanturi näyttää aina 3 astetta liikaa, mutta tämä näyttää juuri oikein. Testasin laittaa phobyan anturin karan juureen teipillä ja hyvin pysyi synkassa. Nyt asennettuna pienen pehmusteen ja nippusiteen kanssa radin sisääntuloon, eli saan veden lämmön ennen ja jälkeen radin... josta päästäänkin seuraavaan aiheeseen:

Eli koneessa D5 pumppu @1800rpm, EK Vega blokki ja Phobyan CPU blokki sekä Phobyan 360(60mm) radi.
Kevyehköllä mining kuormalla ja tuolla 1800rpm pumpun nopeudella veden delta radille/radilta oli kolme astetta. Nyt testaan samalla kuormalla ja pumppu täysillä niin lämpötilojen ero on asteen (tai alle). Ei siis mitään ihan kauheaa eroa, mutta olisihan se kiva saada nuokin pari astetta pois kuleksimasta.

Harmi että D5 pumppu ei ole riittävän hiljainen, ainakaan ilman kunnon äänieristystä. Laitoinkin siis äsken tilaukseen EK-Waterblocks EK-UNI pumpun kiinnike (140mm tuuletinpaikkaan), vertikaali, musta - 13,90€ ja ajattelin asentaa pumpun kotelon pohjalla olevan 140mm tuularin päälle. Tuulari kiinni kotelon pohjassa kumitassuilla ja tuon kehikon kiinnitän vielä tuulariin kumitassuilla. Pumppu tietysti kehikkoon kumireunuksen kanssa jne. Ympärille sitten vanhoja äänieristepaloja (cd-aseman kokoisia). Jokohan D5 pumpun saisi tarpeeksi äänettömäksi että sitä viitsisi ajella täydellä teholla. Saas nähdä oliko turha ostos (ja turhaa työtä).
Pyörittele pumpun ympärille äänieristeet? D5 kanssa ei pitäis olla ongelmia, koska pyöritettävä vesi jäähdyttää myös itse pumpun.

Ite testailin äsken noiden barrowin ja bykskin kamojen ledit, ja huomasin, että bykskin näyttisblokki menee asuksen emon rgb -ohjaukseen (aura sync) suoraan kiinni, mikä on ihan hauska yksityiskohta. Melkein harmittaa laittaa ne umpinaiseen koteloon. :D
 
Eli koneessa D5 pumppu @1800rpm, EK Vega blokki ja Phobyan CPU blokki sekä Phobyan 360(60mm) radi.
Kevyehköllä mining kuormalla ja tuolla 1800rpm pumpun nopeudella veden delta radille/radilta oli kolme astetta. Nyt testaan samalla kuormalla ja pumppu täysillä niin lämpötilojen ero on asteen (tai alle). Ei siis mitään ihan kauheaa eroa, mutta olisihan se kiva saada nuokin pari astetta pois kuleksimasta.
Testasin tätä myös huomattavasti kovemmalla GPU+CPU rasituksella, eikä tulos ollutkaan ihan niin yksinkertainen.

Kun ajoin pumppua täysillä, oli in/out lämpötiloissa noin asteen ero. 40 asteista radiin ja 39 asteista taas kiertoon.
Kun ajoin pumppua 1800rpm, oli in/out lämpötiloissa 3 asteen ero. 41 asteista radiin ja 38 asteista taas kiertoon.

Eli pumppaamalla kovempaa tasaan kyllä kierron lämpötilan paremmin, mutta silloin radi jäähdyttää huonommin kun sille tuleva vesi onkin viileämpää. Periaatteessa ihan loogista, mutta hauska huomata se ihan mitattuna faktana.

Taidan siis jättää pumpun 1800rpm:lle. Tällöin tietysti GPU:n jälkeen kierrossa oleva CPU saa ehkä asteen pari kuumempaa vettä, mutta koska CPU ei ole tappiin asti vedetty niin ei väliä. :)
 
Kun ajoin pumppua täysillä, oli in/out lämpötiloissa noin asteen ero. 40 asteista radiin ja 39 asteista taas kiertoon.
Kun ajoin pumppua 1800rpm, oli in/out lämpötiloissa 3 asteen ero. 41 asteista radiin ja 38 asteista taas kiertoon.

Eli pumppaamalla kovempaa tasaan kyllä kierron lämpötilan paremmin, mutta silloin radi jäähdyttää huonommin kun sille tuleva vesi onkin viileämpää. Periaatteessa ihan loogista, mutta hauska huomata se ihan mitattuna faktana.
Tää on ihan hauska testi kun se kuitenkin murtaa sen myytin mikä jostain kumman syystä vieläkin elää vesijäähyjen kanssa että kovempi virtausnopeus = parempi jäähdytysteho. Tosiasiassahan riittää että se vesi liikkuu. Jos radille/radeille tulee lämpimämpää vettä ne hoitaa sen jäähdytyksen paremmin ja jos radille/radeille tulee viileämpää vettä niin ne jäähdyttää sitä vähemmän tehokkaasti. Molemmissa tapauksissa se veden lämpö tasaantuu ennemmin tai myöhemmin ja nopeammalla virtausnopeudella se tasaantuminen vain tulee vastaan nopeammin. Se vesi ei silti ole sen viileämpää tai lämpimämpää.

Ja jos komponenttien jäähdytys tosiaan hoidetaan vedellä niin se tarkoittaa samalla sitä että pumpun nopeus ei vaikuta palikoiden lämpötilaan kuin hetkellisesti. Kun nesteen lämpö on tasaantunut niin pumppu täysillä ei jäähdytä palikoita sen paremmin kuin pumppu pienillä kierroksilla. Kunhan vesi liikkuu. Hyvä testi, tykkäsin!
 
Varmaan jossakin mittakaavassa tulee vastaan myös se, että nopeammin virtaava neste viettää siellä syylärissä vähemmän aikaa, ja ehtii luovuttaa lämpöä vähemmän. (= Ehtii lämmittään kennoa vähemmän)

Olis itseasiassa ihan hauska tietää mitkä seikat (lämpötilaerot, virtausnopeus, pinta-ala yms.) vaikuttaa erilailla kun vertaa tietokoneen jäähdyttelyä ja vaikka talon lämmittämistä. Kuitenkin se kämppä lämpenee aika paljon reippaammin kun termostaatin vääntää täysille. Lämpötilaero toki ilman ja nesteen välillä on tässä tapauksessa merkittävästi suurempi, kuten myös pinta-ala pattereissa, vaikkeivät kennomaisia olekaan. Mitä jos laittais patterin tilalle helvetinmoisen syylärin tuulettimineen?

Itse pohdiskelin tässä aiemmin, että onko merkitystä missä järjestyksessä looppiin osat laittaa, ja tulin siihen tulokseen, että tuskinpa. Jos se neste virtaa edes jotenkin niin eipä se edes hetkellisesti ehdi kauheasti lämpenemään, ja taas jäähdytysteho kun on mitoitettu oikein, niin tasapaino huoneen lämpötilan ja loopin nesteen välilä löytyy kyllä riippumatta osien järjestyksestä.

Ei taida muuten montaa sekuntia mennä kun yksittäinen vesipisara kiertää täyden kierroksen loopissa?
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kun olis ollut virtaus mittari tuossa testissä. Eikös tuo yleisesti ole ollut tiedossa että tietyn virtauksen jälkeen ole mitään merkitystä tai jopa jäähtyy huonommin kun neste kerkiää olla vähempi aikaa radeissa ja tietty pumpitkin lämpee enempi mitä suuremmalla ovat.
 
Yhtenä muuttujana pitää ottaa huomioon myös se, minkä verran pumppu lämmittää vettä. Isommilla kierroksilla tietysti enemmän kuin pienillä.
 
Yhtenä muuttujana pitää ottaa huomioon myös se, minkä verran pumppu lämmittää vettä. Isommilla kierroksilla tietysti enemmän kuin pienillä.
400-500w teholuokassa pumpun pari wattia ei paljoa tunnu.

Vielä kun olis ollut virtaus mittari tuossa testissä.
Valitettavasti ei moista ole. Emossa kyllä paikka olisi.

Vielä parempi mittaus olisi jos pitäisi tuulettimet vakiona. Nyt siis säätyy ulos tulevan veden lämpötilalla. Eli tuossa voi olla todellisuudessa tuotakin testiä isompi ero. Viileämpää ulos -> tuularit pienemmällä.
 
Vielä kun olis ollut virtaus mittari tuossa testissä. Eikös tuo yleisesti ole ollut tiedossa että tietyn virtauksen jälkeen ole mitään merkitystä tai jopa jäähtyy huonommin kun neste kerkiää olla vähempi aikaa radeissa ja tietty pumpitkin lämpee enempi mitä suuremmalla ovat.

Mitä enemmän virtausta sitä enemmän jäähdytystehoa, aina.
Perustuu tehonyhtälöön Q= qv * cp * roo * delta T
Jossa,

Q = lämm. tai jäähd.teho kW
qv = tilavuusvirta m3/s
cp = ominaislämpökapasiteetti 4,2 kJ/kgK (Luonnonvakio)
roo = tiheys 1000kg/m3 (Luonnonvakio)
delta T = Meno/paluu lämpötilaero C

Jos suunnittelisin omaa looppia, niin laittaisin 2 pumppua rinnan, jolloin virtaus 2 kertaistuisi. :D

Edit: Kieltämättä hauskaa luettavaa täällä mutupuheet virtauksesta ja termodynamiikan säännöistä.
LVI-ins
 
Viimeksi muokattu:
Mitä enemmän virtausta sitä enemmän jäähdytystehoa, aina.
Perustuu tehonyhtälöön Q= qv * cp * roo * delta T
Jossa,

Q = lämm. tai jäähd.teho kW
qv = tilavuusvirta m3/s
cp = ominaislämpökapasiteetti 4,2 kJ/kgK (Luonnonvakio)
roo = tiheys 1000kg/m3 (Luonnonvakio)
delta T = Meno/paluu lämpötilaero C

Jos suunnittelisin omaa looppia, niin laittaisin 2 pumppua rinnan, jolloin virtaus 2 kertaistuisi. :D

Edit: Kieltämättä hauskaa luettavaa oli täällä mutupuheet virtauksesta ja termodynamiikan säännöistä.
LVI-ins
Tässä kaavassa vaan taitaa olla sellainen ominaisuus että kun qv kasvaa niin delta t laskee, koska radi ei ehdi jäähdyttää nestettä kun se virtaa liian nopeasti radin läpi.
 
Mitä enemmän virtausta sitä enemmän jäähdytystehoa, aina.
Perustuu tehonyhtälöön Q= qv * cp * roo * delta T
Jossa,

Q = lämm. tai jäähd.teho kW
qv = tilavuusvirta m3/s
cp = ominaislämpökapasiteetti 4,2 kJ/kgK (Luonnonvakio)
roo = tiheys 1000kg/m3 (Luonnonvakio)
delta T = Meno/paluu lämpötilaero C

Jos suunnittelisin omaa looppia, niin laittaisin 2 pumppua rinnan, jolloin virtaus 2 kertaistuisi. :D

Edit: Kieltämättä hauskaa luettavaa oli täällä mutupuheet virtauksesta ja termodynamiikan säännöistä.
LVI-ins
Kyllä. Mitä kovempi virtaus, sitä paremmin lämpö tasaantuu loopin eri osiin.

Mutta kun nestejäähdytysjärjestelmä ei ole pelkästään vettä, vaan mukana on myös muuta fysiikkaa mm. johtuminen vedestä rivastoon ja rivastosta ilmaan sekä tietysti ilman lämpötilaerot.

Ymmärrät varmaan LVI-insinöörinäkin että seisovan veden saa jäähdytettyä samaan lämpötilaan kuin ympäröivä ilma. Hitaasti virtaavan kuuman veden saa puolestaan jäähdytettyä viileämmäksi kuin kovaa virtaavan viileämmän. Jäähdytysteho on tietysti sama, koska muuten komponentit ylikuumenisivat, mutta suuremmilla lämpötilaeroilla saadaan parempi jäähdytysteho pienemmillä ilmavirroilla.

Edit:
Eli siis 45 asteisen veden jäähdytys 35 asteisella ilmalla on helpompaa kuin 40 asteisen veden jäähdytys samalla 35 asteisella ilmalla. Nyt ei olla missään jäähdytysjärjestelmän maksimitehoissa muutenkaan, vaan etsitään hiljaisinta ratkaisua PC:n nestejäähdytykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kaavassa vaan taitaa olla sellainen ominaisuus että kun qv kasvaa niin delta t laskee, koska radi ei ehdi jäähdyttää nestettä kun se virtaa liian nopeasti radin läpi.
Kyllä. Mitä kovempi virtaus, sitä paremmin lämpö tasaantuu loopin eri osiin.

Mutta kun nestejäähdytysjärjestelmä ei ole pelkästään vettä, vaan mukana on myös muuta fysiikkaa mm. johtuminen vedestä rivastoon ja rivastosta ilmaan sekä tietysti ilman lämpötilaerot.

Ymmärrät varmaan LVI-insinöörinäkin että seisovan veden saa jäähdytettyä samaan lämpötilaan kuin ympäröivä ilma. Hitaasti virtaavan saa puolestaan jäähdytettyä viileämmäksi kuin kovaa virtaavan. Jäähdytysteho on tietysti sama, koska muuten komponentit ylikuumenisivat, mutta suuremmilla lämpötilaeroilla saadaan parempi jäähdytysteho pienemmillä nopeuksilla.

Vastaan molempiin tässä samallla.

Delta T voi pienentyä virtauksen kasvaessa, jos radiaattorin (konvektorin käytettäessä puhaltimia) teoreettinen lämmönluovutuskyky ylittyy.
Tämä tuskin on keissi, jos jäähdytetään vain CPU:n tuottamaa lämpökuormaa.

Tässä tapauksessa virtauksen kasvattaminen nostaa jähdytystehoa, kun muut tekijät ovat vakioita Delta T.
Jos Delta T lähtee tippumaan virtauksen kasvaessa, silloin radiaattorin lämmönluovutus on pullonkaula

jolloin meidän täytyy,
1. Kasvattaa lämmönluovutus pinta-alaa
2. Kasvattaa radiaattorin ja väliaineen Delta T:tä (Ilma)
3. Nostaa ilmanvirtausnopeutta
4. Pienentää lämmönlähteen tuottamaa lämpökuormaa.

Myöskin isompaa suljettuaverkostoa rakentaessa täytyy huomioida painehäviöt. Liian pieni nostokorkeus pumpulla aiheuttaa verkostoon liian laminaarisen
virtauksen, joka puolestaa sekin heikentää väliaineen (veden) lämmön absorbointikykyä. Virtauksen tulisi olla turbulenttinen läpi radiaattorin.
Voit tutustua Reynoldsin lukuun ja bernoullin yhtälöön, jos oikeasti kiinnostaa tietää veden kanssa lotraamisesta.

Ja virtausnopeuden vaikutus kiertoon konkreettinen testi kaikille kiinnostuneille.
Kokeile kesällä:
1. Ota ämpäri täyteen kuumaa vettä
2. Laita puutarha letku ämpäriin, niin että osa letkusta kulkee ämpärin veden kautta. (Vesi tulee ulos ämpärin jälkeen, ei ämpäriin)
3. Säädä virtaus todella pieneksi & purista hellästi letkua kämmennellä (letkun päästä tulee vähän vettä ulos)
4. Laita täysille virtaus & purista hellästi letkua kämmennella
Kätesi on siis tässä tapauksessa prosessori. Kummassa tapauksessa tuntuu enemmän jäähdytystehoa? (Oma verenkiertosi toimii ns. radiaattorina, jossa ei tule kapasiteetti vastaan)
Tämä tapaus on siis aivan sama suljetussa PC-nestejäähdytysloopissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaan molempiin tässä samallla.

Delta T voi pienentyä virtauksen kasvaessa, jos radiaattorin (konvektorin käytettäessä puhaltimia) teoreettinen lämmönluovutuskyky ylittyy.
Tämä tuskin on keissi, jos jäähdytetään vain CPU:n tuottamaa lämpökuormaa.

Tässä tapauksessa virtauksen kasvattaminen nostaa jähdytystehoa, kun muut tekijät ovat vakioita Delta T.
Jos Delta T lähtee tippumaan virtauksen kasvaessa, silloin radiaattorin lämmönluovutus on pullonkaula

jolloin meidän täytyy,
1. Kasvattaa lämmönluovutus pinta-alaa
2. Kasvattaa radiaattorin ja väliaineen Delta T:tä (Ilma)
3. Nostaa ilmanvirtausnopeutta
4. Pienentää lämmönlähteen tuottamaa lämpökuormaa.

Myöskin isompaa suljettuaverkostoa rakentaessa täytyy huomioida painehäviöt. Liian pieni nostokorkeus pumpulla aiheuttaa verkostoon liian laminaarisen
virtauksen, joka puolestaa sekin heikentää väliaineen (veden) lämmön absorbointikykyä. Virtauksen tulisi olla turbulenttinen läpi radiaattorin.
Voit tutustua Reynoldsin lukuun ja bernoullin yhtälöön, jos oikeasti kiinnostaa tietää veden kanssa lotraamisesta.

Ja virtausnopeuden vaikutus kiertoon konkreettinen testi.
Kokeile kesällä:
1. Ota ämpäri täyteen kuumaa vettä
2. Laita puutarha letku ämpäriin, niin että osa letkusta kulkee ympärin veden kautta. (Vesi tulee ulos ämpärin jälkeen, ei ämpäriin)
3. Säädä virtaus todella pieneksi & purista hellästi letkua kämmennellä (letkun päästä tulee vähän vettä ulos)
4. Laita täysille virtaus & purista hellästi letkua kämmennella
Kätesi on siis tässä tapauksessa prosessori. Kummassa tapauksessa tuntuu enemmän jäähdytystehoa?
Tämä tapaus on siis aivan sama suljetussa PC-nestejäähdytysloopissa.

Et siis vieläkään ymmärtänyt?

jolloin meidän täytyy,
1. Kasvattaa lämmönluovutus pinta-alaa
2. Kasvattaa radiaattorin ja väliaineen Delta T:tä (Ilma)
3. Nostaa ilmanvirtausnopeutta
4. Pienentää lämmönlähteen tuottamaa lämpökuormaa.
Ei ei ei ja vielä kerran ei!

Haluamme mahdollisimman pienellä pinta-alalla (mitä koteloon mahtuu / on ostettu) saada mahdollisimman pienellä ilmavirralla (äänellä) tietty maksimilämpökuorma johdettua pois ilman että meidän itse määrittelemä veden "maksimilämpötila" ylittyy. Siihen maksimivirtaus ei vain sovellu, kuten todettua.
 
Et siis vieläkään ymmärtänyt?


Ei ei ei ja vielä kerran ei!

Haluamme mahdollisimman pienellä pinta-alalla (mitä koteloon mahtuu / on ostettu) saada mahdollisimman pienellä ilmavirralla (äänellä) tietty maksimilämpökuorma johdettua pois ilman että meidän itse määrittelemä veden "maksimilämpötila" ylittyy. Siihen maksimivirtaus ei vain sovellu, kuten todettua.

Niin? Kasvata virtausta siinä tapauksessa.

Onko sinulla vesijäähy? ja pystytkö mittaamaan radiaattorille menevän ja palaavan veden lämpötilaa, kun puhaltimet ovat vakionopeudella. Muuttelet vain virtausta.
Jos mahdollista teeppä mittaukset eri virtauksilla ja pistä tänne tulokset.
Niin toivottavasti itse ymmärrät.
 
Niin? Kasvata virtausta siinä tapauksessa.

Onko sinulla vesijäähy? ja pystytkö mittaamaan radiaattorille menevän ja palaavan veden lämpötilaa, kun puhaltimet ovat vakionopeudella. Muuttelet vain virtausta.
Jos mahdollista teeppä mittaukset eri virtauksilla ja pistä tänne tulokset.
Niin toivottavasti itse ymmärrät.

Ole hyvä:
Testasin tätä myös huomattavasti kovemmalla GPU+CPU rasituksella, eikä tulos ollutkaan ihan niin yksinkertainen.

Kun ajoin pumppua täysillä, oli in/out lämpötiloissa noin asteen ero. 40 asteista radiin ja 39 asteista taas kiertoon.
Kun ajoin pumppua 1800rpm, oli in/out lämpötiloissa 3 asteen ero. 41 asteista radiin ja 38 asteista taas kiertoon.

Eli pumppaamalla kovempaa tasaan kyllä kierron lämpötilan paremmin, mutta silloin radi jäähdyttää huonommin kun sille tuleva vesi onkin viileämpää. Periaatteessa ihan loogista, mutta hauska huomata se ihan mitattuna faktana.

Taidan siis jättää pumpun 1800rpm:lle. Tällöin tietysti GPU:n jälkeen kierrossa oleva CPU saa ehkä asteen pari kuumempaa vettä, mutta koska CPU ei ole tappiin asti vedetty niin ei väliä. :)

Tuulettimien säätö:
ML120 Pro tuulettimien (400-2400rpm) säätö veden lämmön mukaan:
min 32% lämpötilaan 34°C asti
mid 50% lämpötilaan 42°C
max 100% lämpötilassa 43°C

ml120-pro-5-fan-png.93517

x-akseli mittausaika 20min. CPU + GPU mining rasitus, molemmat OC+OV.

1. Suljin Fractal R5 etuoven, jonka takana radi on puhaltamassa sisään. Tuulettimien nopeus nousi oven sulkemisen takia noin 10rpm.
2. Avasin R5 etuoven, lämpötila oli juuri kohoamassa (piikki heti jälkeen). Ovi kiinni olisi 1100rpm.
3. Irroitin 2/3 peittävän pölysuodattimen

Vieläkö pitää tarkemmin kertoa että uskot? Puhaltimet eivät olleet vakionopeudella, vaan säätyivät ULOS tulevan veden lämpötilan mukaan.
 
Onko sinulla vesijäähy? ja pystytkö mittaamaan radiaattorille menevän ja palaavan veden lämpötilaa, kun puhaltimet ovat vakionopeudella. Muuttelet vain virtausta.
Jos mahdollista teeppä mittaukset eri virtauksilla ja pistä tänne tulokset.
Niin toivottavasti itse ymmärrät.
Oliko sinulla vesijäähy? Kerrohan omat tuloksesi kun saat ne mitattua. ;)
 
Ole hyvä:


Tuulettimien säätö:


Vieläkö pitää tarkemmin kertoa että uskot? Puhaltimet eivät olleet vakionopeudella, vaan säätyivät ULOS tulevan veden lämpötilan mukaan.

Säädä puhaltimet vakioksi, niin sitten katsotaan uudestaan. Tuo ei kerro mitään.
 
Testisi ei ollut sitten luotettava. Usko pois.
En jaksa vääntää enempään kanssasi. Termodynaamikan lait eivät muutu oli kyseessä mikä tahansa. Tai sitten sinulla on vaan liian vähän lämmönluovutuspinta-alaa. Jos virtausta kasvattaessa deltaT pienenee noin äkisti.
 
Viimeksi muokattu:
Testisi ei ollut sitten luotettava. Usko pois.
En jaksa vääntää enempään kanssasi. Termodynaamikan lait eivät muutu oli kyseessä mikä tahansa.

Ei niin, mutta tavoittelemme eri päämäärää. Sinä yrität maksimoida tehon, minä (ja muut) yritämme maksimoida hiljaisuuden.

Ollaanko kuitenkin yhtä mieltä siitä että korkeammalla nesteen lämpötilalla on helpompi johtaa 400W edestä lämpötehoa pois jos kaikki muu pysyy samana?
 
Nyt on kuukausi odoteltu jimmsiltä radeja joiden piti tulla viikko sitten... Samaan aikaan kun ajattelin perua tilauksen ja tilata suoraan ek:lta niin ek:n web shopissa tuon isomman radin hinta onkin noussut 20€... Ehkä pitääkin vaihtaa vielä radeja ja tilailla aquatiningilta osat.
 
Nyt on kuukausi odoteltu jimmsiltä radeja joiden piti tulla viikko sitten... Samaan aikaan kun ajattelin perua tilauksen ja tilata suoraan ek:lta niin ek:n web shopissa tuon isomman radin hinta onkin noussut 20€... Ehkä pitääkin vaihtaa vielä radeja ja tilailla aquatiningilta osat.
Itsellä kans tilaus kesti noin kuukauden. Kun kuulemma tilaavat isomman erän kerralla kun on tarvetta. Ek:lta ite saanu tuotteen aina alle kahdessa viikossa. Mut nythän nuo mainosti että nyt ois paremmat toimitusajat, saatavuudet ja valikoima.
 
Mitä enemmän virtausta sitä enemmän jäähdytystehoa, aina.

Jos suunnittelisin omaa looppia, niin laittaisin 2 pumppua rinnan, jolloin virtaus 2 kertaistuisi. :D


Tulosero on erilainen kun virtausnopeus kasvaa, mutta kun saavutat yli 1 gpm, niin ei tarvitse miettiä paljon.

Ymmärrän, mitä sanot ja yritän selittää. Toivottavasti ymmärrät?

Veden lämpökapasiteetti on niin paljon korkeampi kuin ilman, että virtausnopeus yli 0,5 gpm, jonka takia omasta mielestäni optimaalinen. Suurin suorituskykyero on jäähdyttimen pinta-ala, mutta vielä tärkeämpää on delta-T itse. Tämä virtausnopeuden laskenta on tyypillisesti 1,0 - 1,5 gpm, (tuotettu ja siirretty lämpö wattissa). Tähän vaikuttaa lisäksi -> käytössä olevat lämpöpatterit ja niiden lämmönhukka ominaisuudet, tuulettimien tyypit / nopeudet ja ympäristön/huoneilman lämpötila.

Deltaan vaikuttavat virtausnopeudet, mutta useimmat pumput saavat todennäköisesti alle 2,0 gpm tavallisessa tilanteessa, voi poiketa esim; ( 0,75-1,5 gpm). Pitää myös huomioida että tehokkaampi pumppu tuottaa enemmän lämpöä...

Yksinkertaisesti sanottuna:
Nopea virtaus ei tee mitään hyvää lämpötilalle. Kahden pumpun sarjassa voidan laskea pumppujen nopeudet riittävän alas.
Toisaalta, kun veden lämpötila laskee isommalla virtauksella, niin (neste siirtyy pois komponenteista nopeammin, mikä nopeuttaa myös lämmön tuotantoa) mutta se myös viettää vähemmän aikaa jäähdyttimessä. Todellisuudessa lisäämällä virtausta ei auta .. ja yleensä se on noin 1,5 GPM.

Tämän olisin voinut kyllä toteuttaa testaamalla pidemmällä periodilla. Mutta kiitos @mRkukov lle kun on tehnyt jo tuon yksinkertaisen testin. .
Edit: Pahoittelen kielivirheistä!
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom