Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Nyt tarviaisi viisaita päitä. 1080 lämpötilan kanssa ongelmia. Idlessä pysyy n. 28-30 astetta mutta kuormassa pomppaa parissa sekunnissa yli 70 asteen ja menee aina temp limittiin asti.
Kortti oli blokkeineen vanhassa koneessa, ennenkuin otin sen irti ja seisoi pitkän aikaa ilman tarkoitusta. Sitten päätin ottaa blokin irti ja laittaa ilmajäähyn takaisin. Ilmajäähyn kanssa lämpötilat oli ok.

Nyt sitten kasasin olohuoneeseen uuden koneen ja laitoin vesiblokin takaisin. Huomasin korkeat lämpötilat joten otin kortin irti, laitoin uudet tahnat ja kiristin ruuvit tarkasti.
Kortti takaisin looppiin ja sama homma jatkuu. Uudelleen irti ja tahnat vaikutti hyvältä. Tarkistin että käytin oikeita ruuveja ja niissä ei ollut ongelmaa.

Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa? Mahtaisikohan piirilevy olla vääntynyt/mennyt koveraksi jotenkin ettei ydin ota kunnon kontaktia vaikka tahna vaikuttaisi leviävän ihan hyvin.
Onko noita ytimen ympärillä olevia ruuveja mahdollista ylikiristää? Ei ole aikaisemmin ollut tällaisia ongelmia vaikka kunnolla kiristänyt ne.

Blokin mikrourissa ei ainakaan ole mitään ongelmaa. Puhdistettu perusteellisesti ennen loopin rakentamista ja vielä tarkastettu ensimmäisen kuormitusyrityksen jälkeen. Vesi virtaa oikein mainiosti blokin läpi.
 
Kontaktin näkee aina tahnasta? Paljonko se nesteen lämpötila sitten kierrossa on. Vähän voisit muutenkin avata sitä looppia enemmän vaikka vika indikoisikin sinne kontaktin puolelle...

Ja ainahan voit tehdä "koeistutuksen". Kortti irti, ruuvit irti jne. Putsaat kaiken, pistät ihan pienen nokareen keskelle gpu:ta. Kiristä vain ne coren neljä ruuvia katso miten levittyy. Jos levittyy hyvin, niin kontakti on hyvä. Mitä tahnaa? Onko tahna mennyt jo vanhaksi ja siksi on ennemmin eriste kun johde. Tuossa ei oikein ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Kontakti coreen tai virtaus.
 
Kyseessä Phanteks Shift X kotelossa oleva single loop. Prossu on 6600k vakiokelloilla (ainakin toistaiseksi), ja 1080 näyttis. Radina EK:n 240mm PE malli. EK:n D5 pumppu/säiliö kombo. 13mm letkulla tehdyt vedot. Looppi järjestys on pumppu/säiliö kombo --> CPU --> GPU --> Rad --> säiliö.

Kyllähän tuossa varmasti lämmöt tulee nousemaan suht korkealle kun vain 240 radi molemmille mutta ei kyllä pitäisi pompata parissa sekunnissa yli 70 asteen. Corsairin maglev tuulettimet käytössä ja niiden nopeus ei vaikuttanut GPU lämpöihin kun testasin. CPU lämmöt oli Time Spy:ssa ihan viileät ~50 astetta ja varsinaisen CPU-testin aikana ~55.

Nesteen lämpötilaa en päässyt toteamaan. Pitää katsoa jos saisi seuraavalla kerralla anturin johonkin kohti että pääsisi näkemään missä asteissa neste menee kuormituksessa.

Pitää vielä tehdä noita "koeistutuksia" pienellä nokareella tahnaa niinkuin suosittelit, kun kieltämättä vaikea sanoa varmaksi sitä kontaktia kun laittaa ison määrän tahnaa. Molemmilla kerroilla taisi olla tahnana Noctua NT-H1. Ei nuo vanhaksi pitäisi kovin nopeasti mennä ja koostumukseeltaan oli ihan normaalia.
Testailen samalla tahnalla kosketusta mutta vaihdan mahdollisesti Kryonauttiin, kun taas kasaan kortin testailua varten.

Voihan se olla että pitää vielä sitä ilmajäähyäkin testata uudestaan ja katsoa lämmöt. Jos tämä ei tästä selviä.
 
Osien haalinta jatkuu ja nyt tilailtu radit eli ek:n 180mm we ja 120mm pe. Kohta alkaa olemaan kaikki osat kasassa.
 
Kyseessä Phanteks Shift X kotelossa oleva single loop. Prossu on 6600k vakiokelloilla (ainakin toistaiseksi), ja 1080 näyttis. Radina EK:n 240mm PE malli. EK:n D5 pumppu/säiliö kombo. 13mm letkulla tehdyt vedot. Looppi järjestys on pumppu/säiliö kombo --> CPU --> GPU --> Rad --> säiliö.

Kyllähän tuossa varmasti lämmöt tulee nousemaan suht korkealle kun vain 240 radi molemmille mutta ei kyllä pitäisi pompata parissa sekunnissa yli 70 asteen. Corsairin maglev tuulettimet käytössä ja niiden nopeus ei vaikuttanut GPU lämpöihin kun testasin. CPU lämmöt oli Time Spy:ssa ihan viileät ~50 astetta ja varsinaisen CPU-testin aikana ~55.

Nesteen lämpötilaa en päässyt toteamaan. Pitää katsoa jos saisi seuraavalla kerralla anturin johonkin kohti että pääsisi näkemään missä asteissa neste menee kuormituksessa.

Pitää vielä tehdä noita "koeistutuksia" pienellä nokareella tahnaa niinkuin suosittelit, kun kieltämättä vaikea sanoa varmaksi sitä kontaktia kun laittaa ison määrän tahnaa. Molemmilla kerroilla taisi olla tahnana Noctua NT-H1. Ei nuo vanhaksi pitäisi kovin nopeasti mennä ja koostumukseeltaan oli ihan normaalia.
Testailen samalla tahnalla kosketusta mutta vaihdan mahdollisesti Kryonauttiin, kun taas kasaan kortin testailua varten.

Voihan se olla että pitää vielä sitä ilmajäähyäkin testata uudestaan ja katsoa lämmöt. Jos tämä ei tästä selviä.

Ei tuossa nouse lämmöt sen korkeammalle kun hyvällä ilmajäähylläkään. 120mm kenno on suunnilleen sen tehoinen mitä isot tornit suhteutettuna esim 2000rpm tuulettimiin. Täydellistä tai hiljaista tuosta ei saa kuten loopin tulisi olla, mutta kellotettunakin riittävän tehokas ehdottomasti.

Mikäli ongelma olisi virtauksessa, myös cpu kärsisi siitä. Sulla olisi pakko olla ilmauksessa feelua (helppo todeta jos sinulla on akryyliblokki), sillon cpu ei kärsisi siitä niin paljoa, mutta kärsisi kuitenkin. Useimmissa blokeissa tuollaista haitallista taskua gpu arealle ei pääse muodostumaan, joten en usko siihenkään mutta en kyllä tiedä mikä blokki sinulla on. Järjestyksellä ei ole merkittävää merkitystä.

Jos emos ei tue temperature sensor probe paikkoja niin N/A Kierretulppa G1/4 kierre + lämpötilanäyttö - 13,50€ tuollainen on aika halpa ja voidaan poistaa jälkikäteen ongelman poistuessa. Muutoin pelkkä probe ja infot emolle toki.

Uskon silti aika vahvasti tuohon kontaktin puuttumiseen - tahnaa liikaa tms väärä levitys metodi. Itse kun FC blokkeja olen asentanut, niin kontaktin olen aina varmistanut. levitystapana olen käyttänyt kahta palkoa X asennossa ja ennen ruuvien paikalle laittamista "kevyttä pyörittämistä" jollon ylimääräinen tahna leviää coren päältä pois. Varovasti siksi, että sinulla on ihan hyvä mahdollisuus halkasta kiven kulma ja saada kirjahyllyyn kiva kortiste. Kryonautti (liquid mikä tahansa) on vielä tarkempi hyvästä kontaktista, jota noilla FC blokeilla ei eimo saa, siksi VGA core blokki itselläni käytössä :D

e.ääh. Conductonauttihan tuo TG liquidi on... ei vaan jää mieleen kun en em valmistajan tuotteisiin ole tutustunut...
 
Kyseessä Phanteks Shift X kotelossa oleva single loop. Prossu on 6600k vakiokelloilla (ainakin toistaiseksi), ja 1080 näyttis. Radina EK:n 240mm PE malli. EK:n D5 pumppu/säiliö kombo. 13mm letkulla tehdyt vedot. Looppi järjestys on pumppu/säiliö kombo --> CPU --> GPU --> Rad --> säiliö.

Kyllähän tuossa varmasti lämmöt tulee nousemaan suht korkealle kun vain 240 radi molemmille mutta ei kyllä pitäisi pompata parissa sekunnissa yli 70 asteen. Corsairin maglev tuulettimet käytössä ja niiden nopeus ei vaikuttanut GPU lämpöihin kun testasin. CPU lämmöt oli Time Spy:ssa ihan viileät ~50 astetta ja varsinaisen CPU-testin aikana ~55.

Nesteen lämpötilaa en päässyt toteamaan. Pitää katsoa jos saisi seuraavalla kerralla anturin johonkin kohti että pääsisi näkemään missä asteissa neste menee kuormituksessa.

Pitää vielä tehdä noita "koeistutuksia" pienellä nokareella tahnaa niinkuin suosittelit, kun kieltämättä vaikea sanoa varmaksi sitä kontaktia kun laittaa ison määrän tahnaa. Molemmilla kerroilla taisi olla tahnana Noctua NT-H1. Ei nuo vanhaksi pitäisi kovin nopeasti mennä ja koostumukseeltaan oli ihan normaalia.
Testailen samalla tahnalla kosketusta mutta vaihdan mahdollisesti Kryonauttiin, kun taas kasaan kortin testailua varten.

Voihan se olla että pitää vielä sitä ilmajäähyäkin testata uudestaan ja katsoa lämmöt. Jos tämä ei tästä selviä.
Oma EK:n fullcover blokki pitää GPU:n lämmön reilun 10 asteen päässä nesteen lämmöistä. Siltä pohjalta tuollainen välitön lämmön pomppaus ja korkea lämpötila viittaisi kyllä ongelmaan kontaktissa.
Omaan tuli tahnaksi ihan EK:n blokin mukana tullutta perusmönjää, ja vieläpä melkoisen reilusti kun laitoin ohjeen mukaan ensin plussan pitkiltä sivuilta toiselle ja päälle ristiin kulmasta kulmaan vedot. Eipä tuosta näemmä haittaa ollut.

Jos ongelmana olisi ilmatasku tms. ongelma kierrossa niin blokin pitäisi tuntua melkoisen kuumalta, ja toisekseen lämmön ei pitäisi silloin välittömästi pompata kattoon kun tuo kupari kuitenkin sitoisi sitä jonkin verran.

Onkohan se sun blokki varmasti ihan suora?

Reilusti tahnaa:
 

Liitteet

  • IMG-0867.JPG
    IMG-0867.JPG
    840,5 KB · Luettu: 111
@Manicelli Viittaa kyllä kontaktiin kuten tuossa ylläkin on uumoiltu. Tahnan lisäksi kannattaa tarkistaa ne thermal padit, että on oikea korkeus oikeassa paikassa (ettei ole liian korkeita). Muuten voi käydä siten että kun kiristät, niin ei ota kunnolla kontaktia coren kohdalta.

Kun vaihdoit sen vakiojäähyn takaisin paikoilleen, niin miten tahnat olivat levittyneet coren kohdalta blokkiin?
 
GPU:n kanssa mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Itse laitoin blockin alle näin:
upload_2018-3-19_16-30-9.png

Juuri näin. Kunhan ei vaan siis ole sähköä johtavaa, niin saa vaikka uida se siru siinä tahnassa, liika puristuu kyllä pois sieltä alta kiristäessä.
 
Eikös tuo X ole just se mitä aijemmin suosittelin :confused2: Olet silti oikeassa, mielummin liikaa kuin liian vähän. Koko kivi/et pitää olla peitossa ja mielummin hyvän kontaktin kera. Näyttistä on vähän paha peilailla pisaralla vettä lasiavasten kun tarttee tietää miten se blokki siihen istuu, siksi se nökäre testi aina ensin. Koska edes tuolla X tai EK "överi suosituksella" et voi olla varma, että kontaktia on, jos vaikka jossain on jokin shimmi liikaa tms. Vain testaamalla voi olla varma, että blokki painuu edes teoriassa tarpeeksi lähelle. Se antaa myös hyvän käsityksen siihen, kuinka paljon sitä tavaraa siihen päälle oikein tarvitsee..
 
Kyseessä Phanteks Shift X kotelossa oleva single loop. Prossu on 6600k vakiokelloilla (ainakin toistaiseksi), ja 1080 näyttis. Radina EK:n 240mm PE malli. EK:n D5 pumppu/säiliö kombo. 13mm letkulla tehdyt vedot. Looppi järjestys on pumppu/säiliö kombo --> CPU --> GPU --> Rad --> säiliö.

Kyllähän tuossa varmasti lämmöt tulee nousemaan suht korkealle kun vain 240 radi molemmille mutta ei kyllä pitäisi pompata parissa sekunnissa yli 70 asteen. Corsairin maglev tuulettimet käytössä ja niiden nopeus ei vaikuttanut GPU lämpöihin kun testasin. CPU lämmöt oli Time Spy:ssa ihan viileät ~50 astetta ja varsinaisen CPU-testin aikana ~55.

Nesteen lämpötilaa en päässyt toteamaan. Pitää katsoa jos saisi seuraavalla kerralla anturin johonkin kohti että pääsisi näkemään missä asteissa neste menee kuormituksessa.

Pitää vielä tehdä noita "koeistutuksia" pienellä nokareella tahnaa niinkuin suosittelit, kun kieltämättä vaikea sanoa varmaksi sitä kontaktia kun laittaa ison määrän tahnaa. Molemmilla kerroilla taisi olla tahnana Noctua NT-H1. Ei nuo vanhaksi pitäisi kovin nopeasti mennä ja koostumukseeltaan oli ihan normaalia.
Testailen samalla tahnalla kosketusta mutta vaihdan mahdollisesti Kryonauttiin, kun taas kasaan kortin testailua varten.

Voihan se olla että pitää vielä sitä ilmajäähyäkin testata uudestaan ja katsoa lämmöt. Jos tämä ei tästä selviä.

Mulla oli vähän sama homma kui sullakin et lämmöt nous ja se korjantui kun vaihdoin ne neljä ruuvia siitä gpun ympäriltä.
 
Mulla oli vähän sama homma kui sullakin et lämmöt nous ja se korjantui kun vaihdoin ne neljä ruuvia siitä gpun ympäriltä.
Eihän se nyt herranjumala ole ruuveista kiinni? Ellet siis laita lyhyempiä, jolla on mahdollista ylikiristää tms. Ettet vain siis olisi alunperinkin laittanut väärät tai ilman prikkoja?
 
GPU:n kanssa mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Itse laitoin blockin alle näin:
upload_2018-3-19_16-30-9.png

Toki pitäisi laittaa paljon tahnaa, erityisesti jos kyseessä on Vega näytönohjain. Tähän lisätään vielä, että tahnan pitää vielä levittyä tasaisesti koko sirulle + Hbm-muistien päälle. Tuo X malli ei riitä. Henkilökohtaisesti kokeilin 2 eri valmistajien korttia (Sapphire ja Gigabyte Vega 64). Laitoin molemmille saman verran tahnaa ja asensin + testasin samalla blokilla (Barrow). Sapphire oli idle:ssä 28c ja rasituksessa 56c gigabyte idle:ssä ~ 24-26 ja rasituksessa 52c. Huom! Kiristin X-bracketin kunnolla, ettei olisi mitään Gap kontaktin suhteen. Lopun lopuksi purin molemmat näytönohjaimet ja tutkin vähän. Huomasin, että Sapphire:n Hbm-muistit olivat vielä matalampia kuin Gigabyte:n muistit. Eli, sapphire:n siru ja hbm eivät ole tasaisia verrattuna gigabyteen. Lisäsin enemmän tahnaa sapphire:lle ja lämpötila korjaantui.
 
Eihän se nyt herranjumala ole ruuveista kiinni? Ellet siis laita lyhyempiä, jolla on mahdollista ylikiristää tms. Ettet vain siis olisi alunperinkin laittanut väärät tai ilman prikkoja?

Täällä on juttua siitä. sama juttu kui tossakni videolla noin 15min kohdalla. Mulla on barrowin blocki ja niiten ruuveilla lämmöt nous ja sit vaihdoin alkuperäiset niin tippui lämmöt.
 
Täällä on juttua siitä. sama juttu kui tossakni videolla noin 15min kohdalla. Mulla on barrowin blocki ja niiten ruuveilla lämmöt nous ja sit vaihdoin alkuperäiset niin tippui lämmöt.
Ai vittu että tekee vieläkin kipeää kattoa tota jäähykiinnitinten sahaamista vaikka oon ton nähny jo varmaan sata kertaa :D @Kapteeni_kuolio mun idoli :joy:
 
Sahalla emolevyä, kaikkea sitä näkee.

Noh tietty jos on jumissa tolleen niin pakkohan ne on jollain siitä ottaa irti, itse olisin ehkä ennemmin kuitenkin ottanut Dremelin käteen. :)
 
Oolrait. Nyt on tehty testailua näyttiksen kanssa ja kyllä se kosketuksesta oli kiinni. Laitoin noin riisin kokoisen nokareen ytimen päälle ja kiristin blokista vain ytimen ympärillä olevat ruuvit. Levittyi tosi huonosti.

Siinä samassa sitten heräsi ajatus siitä mitä oli (todennäköisesti) käynyt tämän näyttiksen kanssa. Muutama kuukausi takaperin kun laitoin ilmajäähyn takaisin kiinni, niin en löytänyt alkuperäisiä ruuveja. Päädyin sitten testailemaan vesiblokin mukana tulleita ruuveja ja sain ne käymään aika mukavasti ja testatessa lämmöt oli ok.
Todennäköisesti tämä oli virhe ja ylikiristin ytimen ympärillä olevat ruuvit. Eikä sekään varmaan auttanut että kyseinen näyttis oli n. 3 viikkoa louhinta testissä kuorma päällä. Jos oikein veikkaan niin tämä sai piirilevyn menemään koveraksi ytimen kohdalta.
Ainakin virheistä oppii jos ei muuta. Vaikkakin niitä virheitä ei mielellään tekisi näin kalliin raudan kanssa.

Toistaiseksi kuitenkin tarinalla onnellinen loppu. Otin pienimuotoisen riskin ja laitoin blokin kiinni niinkuin aikaisemminkin. Ainoana erona se että laitoin taustalevyn alle kolminkertaisen määrän lämpötarraa ja kiristin ruuvit hemmetin varovasti. Tarkistin tahnan ja levisi paljon paremmin.
Sitten eikun oikea määrä tahnaa ja kortti kasaan samalla tavalla eli kolminkertaisella lämpötarralla taustalevyn alla. Laitoin vielä pienen painon kortin taustalevyn päälle ytimen kohtaan ja annoin olla yön yli. Tosin en tiedä oliko tästä mitään apua.

Nyt tässä kun tätä kirjoittelen niin Heaven benchmark pyörinyt n. 45 min ja näyttiksen lämpö tuntuisi jämähtäneen 58-62 asteen tienoille. Prossu 50 asteen hujakoilla.
En ole vielä pahemmin muutellut tuuletinkäyriä ja pitää vielä testailla lämpöjä pelien puolella jossain vaiheessa.

Useammalle varmaan päivän selvä asia mutta menkööt varoituksena silti. Jos meinaat laittaa jäähyn kiinni jollain muilla kuin sen omilla ruuveilla niin ole pirun varovainen kiristyksissä.

Kiitokset kaikille ketkä antoivat vinkkejä. Välillä ei oma ajatusmaailma toimi tarpeeksi.

PS. Otti muuten aika pahasti "pumpusta" kun laitoin koneen päälle tuon uudelleen kasauksen jälkeen ja ei tullut kuvaa näyttöön. Onneksi ongelma oli simppeli, PCI-e riseri oli päässyt osittain irtoamaan emosta :D
 
Toki pitäisi laittaa paljon tahnaa, erityisesti jos kyseessä on Vega näytönohjain. Tähän lisätään vielä, että tahnan pitää vielä levittyä tasaisesti koko sirulle + Hbm-muistien päälle. Tuo X malli ei riitä. Henkilökohtaisesti kokeilin 2 eri valmistajien korttia (Sapphire ja Gigabyte Vega 64). Laitoin molemmille saman verran tahnaa ja asensin + testasin samalla blokilla (Barrow). Sapphire oli idle:ssä 28c ja rasituksessa 56c gigabyte idle:ssä ~ 24-26 ja rasituksessa 52c. Huom! Kiristin X-bracketin kunnolla, ettei olisi mitään Gap kontaktin suhteen. Lopun lopuksi purin molemmat näytönohjaimet ja tutkin vähän. Huomasin, että Sapphire:n Hbm-muistit olivat vielä matalampia kuin Gigabyte:n muistit. Eli, sapphire:n siru ja hbm eivät ole tasaisia verrattuna gigabyteen. Lisäsin enemmän tahnaa sapphire:lle ja lämpötila korjaantui.

Itse olen niin nipo, että levitän jäähdytystahnat aina vanhasta muovikortista leikatulla liuskalla aivan tasaisesti maalaten koko coren pinnan, oli sitten kysymys CPU:sta tai GPU:sta, eikä ikinä ole tarvinnut operaatiota toistaa tahnan huonon johtavuuden takia.
 
Mites noi lämpötyynyt, tuleeko vaihtaa aina jos korttia käyttää auki esim. putsausta varten vai pystyykö uudelleenkäyttämään? Jos pystyy niin montako kertaa?

Löytyy Aorus Waterforce WB jossa "tehtaan blokki" ja toisen blokillisen (Aquacomputer full-cover) näyttiksen olen ostanut käytettynä eli en ole kumpaankaan korttiin asentanut blokkia itse.
Aoruksen mukana tuli joku lämpötahnatuubi josta Gigabyten supporttikaan ei oikein osannut sanoa mitä se on tai edes minkä alihankkijan valmistamaa tököttiä kyseessä, joten tuskinpa lämpötyynyjen paksuudestakaan saa sieltä tietoa jos niitä tarvis vaihtaa :oops:
 
Mites noi lämpötyynyt, tuleeko vaihtaa aina jos korttia käyttää auki esim. putsausta varten vai pystyykö uudelleenkäyttämään? Jos pystyy niin montako kertaa?

Löytyy Aorus Waterforce WB jossa "tehtaan blokki" ja toisen blokillisen (Aquacomputer full-cover) näyttiksen olen ostanut käytettynä eli en ole kumpaankaan korttiin asentanut blokkia itse.
Aoruksen mukana tuli joku lämpötahnatuubi josta Gigabyten supporttikaan ei oikein osannut sanoa mitä se on tai edes minkä alihankkijan valmistamaa tököttiä kyseessä, joten tuskinpa lämpötyynyjen paksuudestakaan saa sieltä tietoa jos niitä tarvis vaihtaa :oops:

Luonnollisesti menettää tehoa availusta ja liasta jne, mutta ei haittaa. Ongelmaksi muodostuu venyminen sekä halkeileminen. Usein kuitenkaan tyynytjä ei ole niin kriittisissä paikoissa, että tarvitsisi mitään liquid metallia tai muuta huippu johtamisen omaavaa. Tyynyt on helppo korvata vaikka tahnalla. Joskin sillon joutuu aika tarkkaan miettimään kuinka paljon sitä tarvitsee (kaksi korttia) ja prkl mikä siivoaminen jälkeenpäin.

ARCTIC MX-4 lämpötahna, 20g - 18,90€ tuollanen tilaukseen ja rohkeasti auki vain. Jos menee tyynyt päreiksi niin putsaa ipalla ja korvaa tahnalla. Riittää loistavasti virransyötön komponenteille sekä muisteille.
 
No ei tuo vieläkään hyvältä kuulosta. Kyllä mulla ainakin prossu on rasituksessa se lämpimämpi ja menetät turhaan tehoja liian kuumalla kortilla. Shimmejä väliin tai varmin vaihtoehto, myyt sen FC blokin ja ostat tilalle VGA blokin. EK-Thermosphere - Acetal – EK Webshop

Ei jäänyt mieleen mikä malli tai kortti sulla nyt sitten olikaan?

Ei varmasti optimaalinen tilanne ole. Kyseessä siis EVGA 1080 founders edition. Eikä tuo pelkkä Heaven vielä kerro koko totuutta lämmöistä. Pitää vielä testailla muita skenaarioita.

Pääkoneessa itsellä CPU ja GPU menevät aikalailla samoissa lämmöissä, CPU ehkäpä muutaman asteen lämpimämpi riippuen tottakai siitä minkälainen kuorma kyseessä.

Kun ottaa huomioon että kasailin tuon koneen olohuoneeseen puoliksi osista mitkä lojuivat ilman tarkoitusta, niin olen jo tuohon aika tyytyväinen. Eikä hirveästi kehtaisi lisää rahaa laitella siihen. Suurimman osan ajasta tuo tulee olemaan HTPC kun pääkone hoitaa pelaamispuolen melkein kokonaan.
Kovimmat kuormat olohuoneen koneelle tulee olemaan rallipelit tai mahdollisesti VR-pelit.

Enkä tiedä hyödyttäisikö tuo blokin vaihto ollenkaan kun testien jälkeen olen 90% varma että GPU-piirilevy on montulla ja blokki on suora. Shimmit kävi mielessä mutta pitää nyt katella miten nuo lämmöt pysyy kurissa.
 
Millasia mielipiteitä on ammattimiehillä. Mulla on kone kasattu diy seinäkoteloon. Asus crosshair vi, ryzenn 1700, gtx1080ti. Nyt pelkästään prossu vesillä. 360 radi on kotelon yläreunassa heti emolevyn yläpuolella niin että vetää ilmaa alhaalta ylöspäin. Pummpu pyörii aikalailla minimillä ja samoin 3kpl 120mm ropelleja radilla. Varsinainen kysymys kuuluu että pitäskö olla joku tuuletin vähän siirtämässä ilmaa ja jäähdyttämässä emoa/muisteja? Vai riittääkö että komponentit on "vapaasti" huoneilmassa ja noi 3 ropelia mitkä vähän siirtää lämmintä ilmaa pois?
 
Enkä tiedä hyödyttäisikö tuo blokin vaihto ollenkaan kun testien jälkeen olen 90% varma että GPU-piirilevy on montulla ja blokki on suora. Shimmit kävi mielessä mutta pitää nyt katella miten nuo lämmöt pysyy kurissa.
No onhan tuossa ero, FC blokki on just sillä etäisyydellä mille se on sorvattu ja universali painuu suoraan piiriin kiinni?
Universaleissa on muutenkin jetplate ja näin tehokkaampi lämmönjohtuminen nesteeseen. Sinällään suopein vaihtoehto esim korteille jossa on baseplate ja backplate jotka tukevat korttia.

Minä taas en usko, että tuollainen monikerroksinen PCB voisi vääntyä niin kuprulle, että johteet eivät menisi ennen paskaksi... Ei tuo monestakaan sadasta mikrosta voi olla kiinni.

Millasia mielipiteitä on ammattimiehillä. Mulla on kone kasattu diy seinäkoteloon. Asus crosshair vi, ryzenn 1700, gtx1080ti. Nyt pelkästään prossu vesillä. 360 radi on kotelon yläreunassa heti emolevyn yläpuolella niin että vetää ilmaa alhaalta ylöspäin. Pummpu pyörii aikalailla minimillä ja samoin 3kpl 120mm ropelleja radilla. Varsinainen kysymys kuuluu että pitäskö olla joku tuuletin vähän siirtämässä ilmaa ja jäähdyttämässä emoa/muisteja? Vai riittääkö että komponentit on "vapaasti" huoneilmassa ja noi 3 ropelia mitkä vähän siirtää lämmintä ilmaa pois?
Ammattimiehistä tai henkilöistä en tiedä, mutta kysymyksessä on niin monta muuttujaa, ettei mitään järkevää vastausta voi oikein antaa. Usein näillä infoilla paras vastaus onkin, jos lämmöt ovat hyvät ja ei ole vakauden kanssa ongelmaa - luultavasti ongelmaa ei ole. Tähän kun lisää kysymysmerkiksi tuon kiven kellot tai muistien kulut niin mahdoton sanoa.

Kuva setupista, lämmöt HW infosta tms, primeä minimi 2h testausta varten niin ehkä sitten voisi joku jotain hyödyllistä palautetta antaa.
 
Minä taas en usko, että tuollainen monikerroksinen PCB voisi vääntyä niin kuprulle, että johteet eivät menisi ennen paskaksi... Ei tuo monestakaan sadasta mikrosta voi olla kiinni.
Eihän sitä uskoisi ei, mutta jo tuosta omasta testailusta näkee että kyllä se PCB voi taipua. Kun tuon korjauksen tein painamalla piirilevyä toiselta puolelta lämpötarrojen ja taustalevyn avulla. Ja helkkarin tarkkaahan tuo etäisyys on. Ei paljoakaan tarvitse olla rakoa että ei johda enää lämpöä kunnolla. En usko muutenkaan siihen blokki vikaan kun tuo blokki on aikaisemmin toiminut tuolla samalla kortilla. Tämä lämpötila ongelma ilmeni vasta sen jälkeen kun olin käyttänyt ilmajäähyä vähän aikaa ja laitoin blokin takaisin käyttöön.
 
Onko miulla jossakin vuoto, vai mikä mahtaa olla syynä kun loopista häviää nestettä vauhdilla 1dl vuodessa?
 
Onko miulla jossakin vuoto, vai mikä mahtaa olla syynä kun loopista häviää nestettä vauhdilla 1dl vuodessa?
Silikoniletkut käytössä? Itsellä kanssa tyhjenee looppi ja ei 100% varmana pysty olemaan ensinnäkään ilmaa eikä kyllä vuodakaan mistään. Olen tutkinut tuota jo pitkään enkä keksi muuta kuin, että nuo letkut hengittää jonkun verran kuukaudessa tai sitten jossain vuotaa niin vähän, että se haihtuu samantien.
 
Silikoniletkut käytössä? Itsellä kanssa tyhjenee looppi ja ei 100% varmana pysty olemaan ensinnäkään ilmaa eikä kyllä vuodakaan mistään. Olen tutkinut tuota jo pitkään enkä keksi muuta kuin, että nuo letkut hengittää jonkun verran kuukaudessa tai sitten jossain vuotaa niin vähän, että se haihtuu samantien.
Advanced LRT letkut. Vähän samaa miettinyt että haihtuis letkujen läpi...
 
Jostain haihtuu. on silti aika paljon? Kannattais mulkata wc paperilla looppi läpi. Kierrä liittimien ympärille paperia ja jos mitään kosteutta ilmenee, niin tiedät mistä johtuu. Haihtuminen kun ei jätä mitään jälkiä paperiin.

Esim WC paperi liittimen ympärille ja sähköteipillä kiinni.

Onko loopissa o-renkaalla varustettuja kulmaliittimiä? Niistä kannattaa alottaa...
 
Jostain haihtuu. on silti aika paljon? Kannattais mulkata wc paperilla looppi läpi. Kierrä liittimien ympärille paperia ja jos mitään kosteutta ilmenee, niin tiedät mistä johtuu. Haihtuminen kun ei jätä mitään jälkiä paperiin.

Esim WC paperi liittimen ympärille ja sähköteipillä kiinni.

Onko loopissa o-renkaalla varustettuja kulmaliittimiä? Niistä kannattaa alottaa...
Saman testin tein. Viikon verran jokaisen liittimen ympärillä paperituppo eikä yhtikäs mitään kosteutta, vaikka joka ilta tarkastin tilanteen. Ja n. 1dl nestettä lähtee itsellänikin vuodessa. DuraClear käytössä.
 
Jotain samaa luokkaa omassakin loopissa haihtuminen/nestevajaus, letkut Advanced LRT:tä. Suurin muutos oli parin ekan kuukauden aikana jolloin pääosa muutoksesta oli varmaan ihan vain ilman poistumista loopista, sen jälkeen pinta on laskenut jonkin verran mutta huomattavasti hitaammin.

Eihän nuo ihan täysin suljettuja systeemejä ole, kyllähän tuollaisella liitosmäärällä jotain pääsee väistämättä haihtumaan vähitellen varsinkin kun nestettä lämmitellään ja jäähdytellään jatkuvasti edestakaisin.
 
Jotain samaa luokkaa omassakin loopissa haihtuminen/nestevajaus, letkut Advanced LRT:tä. Suurin muutos oli parin ekan kuukauden aikana jolloin pääosa muutoksesta oli varmaan ihan vain ilman poistumista loopista, sen jälkeen pinta on laskenut jonkin verran mutta huomattavasti hitaammin.

Eihän nuo ihan täysin suljettuja systeemejä ole, kyllähän tuollaisella liitosmäärällä jotain pääsee väistämättä haihtumaan vähitellen varsinkin kun nestettä lämmitellään ja jäähdytellään jatkuvasti edestakaisin.


Muoviputket aina täynnä mikroreikiä.
Tuossa alla olevassa lainauksessa syy, tapahtuu saamaa kuin vesijohtoputkissa:


LVV-kuntotutkimusopas 2013: 103.

"3.6 Muovi- ja komposiittiputket Muoviputkien materiaalina voi olla melkein mikä tahansa muovi (kuva 2). Muoviputkien läpi diffuusioituu kaasuja ja nesteitä. Diffuusio on kuitenkin niin hidasta, että se ei aiheuta ongelmia kiinteistöverkostoissa. Käyttövesijärjestelmissä muoviputket asennetaan suojaputkien sisälle, jotta vuodot voidaan havaita ja putki on myös vaihdettavissa. Muoviputkien liitostapana käytetään mekaanisia liitoksia, erilaisia liitoskappaleita sekä hitsausta. "

Kovaputket kun vääntäis kuparista, kuten jotkut ovat tehneet, niin päästäis tuosta ongelmasta joka on kuitenkin varsin pieni.

Puoli desiä kun pistää korvausvettä kerran vuodessa pumpun korkin kautta, niin homma hoidettu.
 
Viimeksi muokattu:
Kuparin hapettuma ei itselleni ole ikinä aiheuttanut nesteen värin vaihtumista (Mahdollisimman puhdasta vettä, tislattua, akkuvettä jne ollut vain kierrossa). Jos se on letkuista, ota letkuliitin irti ja tutki sisäpinta. Mitä jää jos pyyhkäisee paperilla tms?

UV:stä vain UV-C on bakteereita tappavaa (ja pari muuta suht lähellä sitä olevaa taajuutta) mutta niitä ei yleinsä ole UV valoissa jotka ovat silmillä nähtävissä. Johtuen pitkälti siitä, että ne ovat silmille haitallisia. Joten on mahdollista, että esim letkut ovat ottaneet tuosta uv valosta itseensä.
 
Kertokaas viisaammat, että onko kyseessä levä vai letkuista irronnutta töhnää vai jotain muuta?

Kone on ollut hyvin vähällä käytöllä useamman kuukauden muiden kiireiden ja viallisen pumpun takia. Nyt aloin vaihtamaan pumppua ehjään, ja huomasin että neste oli muuttunut kirkkaasta vihreäksi. Väri on vaaleahko kirkkaanvihreä, vähän niinkuin legendaarinen hartsport. Nestesäiliötä on valaissut Uv-ledit, onko nämä pilanneet nesteen?

Neste on alphacoolin jotain valmista sekoitetta ja letkut masterkleerin mustat. Ei vaikuta että nesteessä olisi mitään sakkaa tms, joten ongelma vaikuttaisi olevan vain tuo värin muuttuminen. Blokit acetal ja radit kuparia, alumiinia ei pitäisi olla seassa. Voiko väri olla kuparin hapettumaa?

Kiitos.

Epäilisin tuota alphacoolin nestettä, onko siinä glykolia?
Mullakaan ei tislattu vesi ole ikinä muuttunut vihreäksi vaikka jäähdyttimet ja blockit on olleet kuparia, varmaan neljäs tai viides looppi menossa.

Jos muoviletkuista irtoaa ftalaatteja(pehmentimiä), se ilmenee pieninä vaaleina hiutaleina, joten siitäkään ei ole kyse.
 
Loop v1.1 valmis. Kiinasta tuli barrowin säiliö, d5 pumppu ja barrowin blokki. Lämmöt tippui aikaa paljon entiseen verrattuna kun vettä liikutti vain eisbaerin pumppu.

IMG_20180323_173306_785.jpg
 
Hyvältä näyttää, mutta vähän on vettä säiliössä. Prkl keskellä säiliötä ilmanotto? nin eikö tuo ole justiinsa hörppäämässä ilmaa?

Paljonko jouduit maksamaan vs EK pumppu. Minusta näytti, että noi D5 kopiot (tai aidot) kiinassa oli suhteessa niin kalliita, että panostaminen "aitoon PWM malliin houkutteli enemmän".
 
Ei hörppää ilmaa, mut lisään kyllä vettä koneeseen kunhan kotiudun appiukolta.
Pumppu kustansi tän päivän kurssilla ~43€ posteineen. Pwm tuntuu toimivan hyvin. Pitää vielä kokeilla retkipatjaa tms tuonne alle, ei tuo vaahtomuovi mitä laitoin maha olla paras. Tai sit vetäsen tuonkin velkrolla kiinni pohjaan, luulis senkin vaimentavan.
 
Viimeksi muokattu:
Siis pumppu ja säiliö vai vain pumppu :think: Linkatkaa ihmeessä shoppeja jos mahdollista :)
 
Viimeksi muokattu:
Tota olen ihmetellyt, että mitään alennusta posteihin ei taida tulla vaikka alista tilaakin kaikki samasta (tai eri) shopista? Olen varmaan ymmärtänyt tuon konseptin väärin. Eikö tuo ole paikallinen amazon?
 
Tota olen ihmetellyt, että mitään alennusta posteihin ei taida tulla vaikka alista tilaakin kaikki samasta (tai eri) shopista? Olen varmaan ymmärtänyt tuon konseptin väärin. Eikö tuo ole paikallinen amazon?
Pikemminkin paikallinen eBay. Sekä konseptin, toteutuksen ja valikoiman osalta.
 
Jos viittii katella niin lähes kaiken sais joltain myyjältä ilmaisilla posteilla.
Tekis mieli laittaa punasta kiertoon, oisko jos laittais ek:n cryofuelin tiivistettä ja biltsun akkuvettä :oops:
Letkut on bykskin silikoniletkua.

Edit: nyt on kierrossa alphacoolin neste ja kuten aiemmin tuli ilmi niin ainakin pulloon takasin lirutettuna ottanu vihreää väriä, ei sitä kierrossa huomaa
 
Kandee myös kokeilla mitä myyjä vastaa, jos keräät isomman setin yhdeltä myyjältä ja pyydät tarjouksen. Esimerkiksi tarjouksen ilmaisin postikuluin. Vastailevat (välttävällä englannilla) ihan mukavan nopeasti viesteihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom