Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Siinäpä on ensimmäinen nesteräpellys. Cpun lämpöihin ei tullut juurikaan vaikutusta, mutta gpun average ja peak lämmöt tippui yli 20 asteella verrattuna aikaisempaan pelatessa. Veden lämpötila nousi maksimissaan 37 asteeseen pumpun pyöriessä 25% teholla ja ilman kiertäessä eturadista sisään ja katto radista pihalle sekä niiden lisäksi takana yhden ja pohjassa kahden tuulettimen tuodessa raikasta ilmaa sisään. Pitää tässä vielä testailla eri pumpun nopeuksia ja eri tuulettimen suuntia miten ne sitten vaikuttaisi tuohon IMG_20180310_205229.jpg
 
Kompaktin näköinen paketti. Mitäs itse sanot putkien vääntelystä, oliko helppoa/vaikeaa ja millä teit?
 
Kovilla putkilla tuli suoraan tehtyä. Alunperin tarkoitus oli tehdä jokaiseen kohtaan jonkunlainen putki ja sitten ruveta korjaamaan niitä huonoinmasta lähtien, mutta sitten tuli ongelmia noiden gpulta lähtevien putkien kanssa saada taipumaan niitä sivupaneeli alle ilman 90 kulmia. Ne kun sain tehtyä niin ajettelin, että jääköön kaikki semmoiseksi minkälaiseksi ne ekalla vedolla meni ja korjaa sitten kun on 90 kulmat hommannut. Ainakin tuo pumpun ja radin väli pitäs paremmin tehdä
 
Semmoisen radin tekemine on hurjasti kalliimpaa (koska potentiaalisia vuotokohtia on paljon enempi) joten ei niitä suoraan tietokone vesi käytöön ole mutta joku autoon tarkoitettu öljyn jäähdytys radi voisi löytyä joka on sen mallinen (tosin ne on alumiinia).

Joo näin vähän pelkäsinkin, noh pitipähän kysyä silti. :)

Stäkkää kaks 140 singleä kyljelleen :rofl:

Tämä on yksi vaihtoehto. Yksi löytyisi entuudestaan, joten toinen pitäisi vain tilata. Tuli tuollainen 240mm hommattua nyt kuitenkin, niin ehkä sovittelen sitä ensiksi ja katson sitten olisiko tuo 2x140mm myös vaihtoehto. :)

---

Asioista muuten, tuli eilen laitettua EKWB RES BAY + D5 pumppu looppiin ja näin jäi kyllä kivasti tilaa kotelon sisälle kun säiliö ja pumppu katosi viemestä tilaa. Pitää seuraavaksi sovitella sitten tuo 240mm radi vielä paikoilleen + testata toiminnallisuus, jonka jälkeem vuorossa putket vihdoin.

Kävin eilen piipahtamassa jälleen @AkTechGears luona hakemassa hieman tarvikkeita, niin on taas millä puuhastella.
 
Mitäs mieltä porukka kun itselle tulee corsairin 460x kotelo ja siihen keulille 45mm paksu 360mm kenno niin laitanko ilmankierron takaa kotelon sisään jolloin tuulettimet imisivät radin läpi lämpimän ilman ulos vai tuulettimet puhaltamaan radin läpi lämpimän ilman koteloon ja yhdellä tuulettimella ulos? Ja miten riittää tuommoinen kenno jäähdyttämään 8700k ja gtx980. Kattoon saisi vielä jonkun näköisen radin.
 
Mitäs mieltä porukka kun itselle tulee corsairin 460x kotelo ja siihen keulille 45mm paksu 360mm kenno niin laitanko ilmankierron takaa kotelon sisään jolloin tuulettimet imisivät radin läpi lämpimän ilman ulos vai tuulettimet puhaltamaan radin läpi lämpimän ilman koteloon ja yhdellä tuulettimella ulos? Ja miten riittää tuommoinen kenno jäähdyttämään 8700k ja gtx980. Kattoon saisi vielä jonkun näköisen radin.
Oli 360/30 ja 240/45 kennot ek:n d5 säiliö-pumppu kombolla moisessa kotelossa, aika millipeliksi meni sovittelu.
Etutuulettimet piti laittaa lasin ja kotelon väliin.
 
Jotenkin alkaa kyllä tuntumaan että ei tuo 600C ole myöskään tehty kovin järkeväksi näitä vesihommia varten. Sama juttu että 360 ja 240 radien sijoittelu on aika millipeliä, vaikka on slim mallit. En tiedä vielä mitä tuo 240 radin lisääminen looppiin tekee veden lämmöille, mutta tuon 360 radin kanssa tuntuu jo sieltä että tuo pohjan kautta puhaltava radi ole kovinkaan tahokas.

Toinen vaihtoehto on että sensori näyttää väärin, mutta en nyt ihan siihenkään usko. Sensori säiliön sisääntulossa, eli pitäisi näyttää veden lämpöä sen jälkee kun tulee radiaattorilta säiliöön.
 
Täälläkin, kun on pohdittu positiivisen/negatiivisen paineen vaikutuksia pölynkerääntymiseen jne. niin tuossapa olisi Linusin testi:
 
Tyhmä kysymys; voiko teoriassa toimia rakenne jossa koppa itsessään toimisi nestesäiliönä ja vesijäähdytyksessä ei olisi kuin yksi aktiiviosa eli pumppu? Eli ts. erilliisiä radeja ei olisi vaan neste kiertäisi kopan ulko- ja sisävaipan sisällä ja luovuttaisi lämmön ulkomaailmaan seinämien kautta?

Jos ajattelee että kopan mitat olisi esim. 400x200x300 ja säiliön muodostaisi kyljet ja katto, 10mm ero vaippojen välillä antaisi tilavuudeksi (400x300x10) x2 + (400x200x10) = 1.2L x 2 (kyljet) + 0,8L(katto) = 3,2L tilavuuden jossa neste kiertäisi, ideana että blokilta neste menisi kyljen alaosaan, lämmin neste nousisi ylös katolle ja sieltä viileämpi vesi valuisi alas toista kylkeä pitkin ja takaisin pumpulle.

Mikä tässä on suurin este toimivuudelle?

Korostan että tämä on vain teoria jota olen pohtinut tuon Calypso konseptin pohjilta, erona siihen että tässä olisi aktiivinen pumppu (tai jos oikein ymmärsin tuon Calypso konseptin jossa kaikki on passiivisia)
 
Tyhmä kysymys; voiko teoriassa toimia rakenne jossa koppa itsessään toimisi nestesäiliönä ja vesijäähdytyksessä ei olisi kuin yksi aktiiviosa eli pumppu? Eli ts. erilliisiä radeja ei olisi vaan neste kiertäisi kopan ulko- ja sisävaipan sisällä ja luovuttaisi lämmön ulkomaailmaan seinämien kautta?

Jos ajattelee että kopan mitat olisi esim. 400x200x300 ja säiliön muodostaisi kyljet ja katto, 10mm ero vaippojen välillä antaisi tilavuudeksi (400x300x10) x2 + (400x200x10) = 1.2L x 2 (kyljet) + 0,8L(katto) = 3,2L tilavuuden jossa neste kiertäisi, ideana että blokilta neste menisi kyljen alaosaan, lämmin neste nousisi ylös katolle ja sieltä viileämpi vesi valuisi alas toista kylkeä pitkin ja takaisin pumpulle.

Mikä tässä on suurin este toimivuudelle?

Korostan että tämä on vain teoria jota olen pohtinut tuon Calypso konseptin pohjilta, erona siihen että tässä olisi aktiivinen pumppu (tai jos oikein ymmärsin tuon Calypso konseptin jossa kaikki on passiivisia)
Ei taida tuolla systeemillä saada lämpöä vedestä pois kovinkaan tehokkaasti, jolloin vesi ja kaikki muukin lämpenee liikaa.
 
Tyhmä kysymys; voiko teoriassa toimia rakenne jossa koppa itsessään toimisi nestesäiliönä ja vesijäähdytyksessä ei olisi kuin yksi aktiiviosa eli pumppu? Eli ts. erilliisiä radeja ei olisi vaan neste kiertäisi kopan ulko- ja sisävaipan sisällä ja luovuttaisi lämmön ulkomaailmaan seinämien kautta?

Jos ajattelee että kopan mitat olisi esim. 400x200x300 ja säiliön muodostaisi kyljet ja katto, 10mm ero vaippojen välillä antaisi tilavuudeksi (400x300x10) x2 + (400x200x10) = 1.2L x 2 (kyljet) + 0,8L(katto) = 3,2L tilavuuden jossa neste kiertäisi, ideana että blokilta neste menisi kyljen alaosaan, lämmin neste nousisi ylös katolle ja sieltä viileämpi vesi valuisi alas toista kylkeä pitkin ja takaisin pumpulle.

Mikä tässä on suurin este toimivuudelle?

Korostan että tämä on vain teoria jota olen pohtinut tuon Calypso konseptin pohjilta, erona siihen että tässä olisi aktiivinen pumppu (tai jos oikein ymmärsin tuon Calypso konseptin jossa kaikki on passiivisia)
Tuossa näkisin kolme ongelmaa. Vaikka pinta-alaa näyttää olevan paljon, niin ei sitä oikeasti taida olla massiivisesti. Vertailuksi voisi laskea vaikkapa normaalin kennon lamelien pinta-alan.
Sisäosa ei ole kovinkaan jäähdyttävää pinta-alaa kun kotelon sisäilma on 10-15°C huoneenlämpöä lämpimämpää.
Ulkovaipan pitänee olla kohtalaisen edustavassa kunnossa, eli kunnolla maalattu. Siitä tulee eristettä.
Materiaalivalinnat varmasti tuovat omat murheensa toteutukseen. Pelti ei johda lämpöä, alumiinia ei olisi suotavaa käyttää ja kupari on painavaa, kallista ja vaikeasti työstettävää.
 
Tuossa näkisin kolme ongelmaa. Vaikka pinta-alaa näyttää olevan paljon, niin ei sitä oikeasti taida olla massiivisesti. Vertailuksi voisi laskea vaikkapa normaalin kennon lamelien pinta-alan.
Sisäosa ei ole kovinkaan jäähdyttävää pinta-alaa kun kotelon sisäilma on 10-15°C huoneenlämpöä lämpimämpää.
Ulkovaipan pitänee olla kohtalaisen edustavassa kunnossa, eli kunnolla maalattu. Siitä tulee eristettä.
Materiaalivalinnat varmasti tuovat omat murheensa toteutukseen. Pelti ei johda lämpöä, alumiinia ei olisi suotavaa käyttää ja kupari on painavaa, kallista ja vaikeasti työstettävää.

Jeps, mietinkin että optimiratkaisussa sisävaippa olisi peltiä ettei johda lämpöä koteloon ja ulkovaippa ohutta alumiinia.

En ole metallurgian tai koneistamisen asiantuntija millään tasolla mutta minulla on käsitys että alumiinin tai kuparin naittaminen peltiin on haastavaa, varsinkin kun pitäisi saada 100% luotettava/vuotamaton liitos.
 
Täälläkin, kun on pohdittu positiivisen/negatiivisen paineen vaikutuksia pölynkerääntymiseen jne. niin tuossapa olisi Linusin testi:


Ihan mielenkiintoinen testi vaikka tuo oltaisiin voitu toteuttaa paljon fiksummin. Olisivat voineet laittaa filtterin aina "joka sisääntuloon" ja peittää jokaisen tyhjän slotin. Muutenkin normi ympäristö ja esim 4kk on fiksumpi aikaväli kuin vuosi. Jokainen filtteri on jo "tukossa" 4kk jälkeen. Mielestäni tämä testi depunkkaa typerimmän väitöksen ikinä joka on, että pölyä tulee enemmän lattialta kun ylempää. Esimerkiksi 8.30 filtteri on just yhtä tasan yhtä likanen alhaalta kuin ylhäältä. En muutenkaan huomaa, että pohja filtteri olisi ihan älyttömän likainen?

Tää antais kuitenkin vihreää valoa buildille jossa olisi kenno edessä sisään filttereiden läpi, ja takaata sisään alhaalta ulos tuulettimet ja taas katossa ulos kenno. Oli hetken tuollainen setuppi, mutta en oikein pitänyt siitä.
 
Tämmönen oli GGF:n TT P90-buildissa :D Mikäköhän mahtaa olla suorituskykyero 4x120 vs 2x240 vs 1x480? :think:
Eikait siinä suorituskykyeroa ole jos ei virtaus muka heikkenisi niin paljon.. Ilmaaminen on vaikeampaa ja kokonaisuus kalliimpi. Eikös tässä kuitenkin ollut ideana se, että 240 tai 2x140, koska 280 ei olisi mahdollinen, eli teoriassa (ei saa samoja tuulettimia) saisit kuitenkin enemmän jäähdytystehoa johtuen suuremmasta pinta-alasta.
 
Tyhmä kysymys; voiko teoriassa toimia rakenne jossa koppa itsessään toimisi nestesäiliönä ja vesijäähdytyksessä ei olisi kuin yksi aktiiviosa eli pumppu? Eli ts. erilliisiä radeja ei olisi vaan neste kiertäisi kopan ulko- ja sisävaipan sisällä ja luovuttaisi lämmön ulkomaailmaan seinämien kautta?

Jos ajattelee että kopan mitat olisi esim. 400x200x300 ja säiliön muodostaisi kyljet ja katto, 10mm ero vaippojen välillä antaisi tilavuudeksi (400x300x10) x2 + (400x200x10) = 1.2L x 2 (kyljet) + 0,8L(katto) = 3,2L tilavuuden jossa neste kiertäisi, ideana että blokilta neste menisi kyljen alaosaan, lämmin neste nousisi ylös katolle ja sieltä viileämpi vesi valuisi alas toista kylkeä pitkin ja takaisin pumpulle.

Mikä tässä on suurin este toimivuudelle?

Korostan että tämä on vain teoria jota olen pohtinut tuon Calypso konseptin pohjilta, erona siihen että tässä olisi aktiivinen pumppu (tai jos oikein ymmärsin tuon Calypso konseptin jossa kaikki on passiivisia)

Epäilen myös, että tuo ei ole riittävän tehokas. Sen sijaan "vaikka jotkun luotettavat tahot" väittävät, että säiliön koolla ei ole väliä (väittämä on väärä) harkitsisin esimerkiksi 300L akvaariota. Tuossa ongelmaksi muodostuu lähinnä suuri nestemäärä ja sen arvokkuus. Väittäisin, että aika hiljaisen koneen saisi ja alle 10c delta T tuollaisella viritelmällä. Tuo akvaario kuitenkin säteilee lämpöä aika paljon ympärille ja esim liskot ja eksoottiset kalat saattaa tarvita jopa 1000w lämmittimiä (tosin jo isompiin akvaarioihin). Muotonahan olisi paras joku todella lättänä. Olenkin koittanut ihmetellä josko seuraavassa kämpässä olisi sopiva seinä johon saisi esim 20cm leveän ja kuuden neliön akvaarion.. Ainot ongelma mikä tuossa on, on vuotovahinkojen suuruus...
 
Eikait siinä suorituskykyeroa ole jos ei virtaus muka heikkenisi niin paljon.. Ilmaaminen on vaikeampaa ja kokonaisuus kalliimpi. Eikös tässä kuitenkin ollut ideana se, että 240 tai 2x140, koska 280 ei olisi mahdollinen, eli teoriassa (ei saa samoja tuulettimia) saisit kuitenkin enemmän jäähdytystehoa johtuen suuremmasta pinta-alasta.
Niin toi kysymys ei periaatteessa liittynyt tähän caseen vaan omaan pohdintaani. Tuskinpa merkittävää eroa olisi, varsinkin kun tossa esimerkkibuildissa 2 erillistä pumppua.
Toin ton esiin lähinnä syystä ettei rinnakkaiset radit ole kauheen yleinen toteutustapa. Tosta tulisi myös enemmän letkuja/putkia, mutta samalla mahdollisuus tehdä näyttävämpi loop :happy:
 
Epäilen myös, että tuo ei ole riittävän tehokas. Sen sijaan "vaikka jotkun luotettavat tahot" väittävät, että säiliön koolla ei ole väliä (väittämä on väärä) harkitsisin esimerkiksi 300L akvaariota. Tuossa ongelmaksi muodostuu lähinnä suuri nestemäärä ja sen arvokkuus. Väittäisin, että aika hiljaisen koneen saisi ja alle 10c delta T tuollaisella viritelmällä. Tuo akvaario kuitenkin säteilee lämpöä aika paljon ympärille ja esim liskot ja eksoottiset kalat saattaa tarvita jopa 1000w lämmittimiä (tosin jo isompiin akvaarioihin). Muotonahan olisi paras joku todella lättänä. Olenkin koittanut ihmetellä josko seuraavassa kämpässä olisi sopiva seinä johon saisi esim 20cm leveän ja kuuden neliön akvaarion.. Ainot ongelma mikä tuossa on, on vuotovahinkojen suuruus...

Mulla oli 1100l akvaario jonka lämpö piti nostaa lähelle 30C. kiekkokalojen vuoksi.
2 x350W, eli molemmissa päissä oli 350w lämmitin.

Nestettä oli todellisuudessa noi 900l, mutta vaikka pehmensin vettä kalojen kutuun kääteisosmoosilla, tietokone käytössä ei tulisi kalliiksi, sillä kunnon laite tislaa nestettä 200l tunnissa.

Osti omani TYKSin poistoista 50 000mk maksanut laite maksoi jotain 150-200€

Jos päätät kokeilla :) ota tynnyreitä/kanistereita mukaan niin tislataan sulle ilmaiseksi niin paljon kuin autoon mahtuu :)

Tässä sulle vahva nestesäiliö, nyt tyhjänä varastossa, lasit 16mm karkaistua lasia ja kehykset polttomaalattua haponkestävää terästä.

akvaario kypsyy.jpg


akvaario valimis 2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aloin tuossa tänä iltana noita rojuja vähän mallailemaan toisiinsa ja katastrofi iski. Hommasin noita EK:n ruuviletkuliittimiä ja Alphacoolin X-Flow radit. No eihän nuo fittingit lähde puoliinkaan noista Alphacoolin lähdöistä kierteille :kahvi: Uskoisin vian olevan noissa Alphacoolin kierteissä, koska osaan menee ja osaan ei. Ja niihin mihin ei mene, niin ei mene sitten mikään EK:n liitin tai tulppa, mitä ostin. Alphacoolin oma tulppa kyllä menee, mutta siinä tuntui olevan vähän pidemmät kierteet. Meinasin kierretapin käydä ostamassa ja kokeilen sillä hieman "korjata" noita kierteitä, josko sillä ratkeaisi. Onko muilla käynyt samanlaista? En voi olla ainoa tämän ongelman kanssa.

Toinen ongelma on sitten tuo pumppu. Ei meinaa sopivaa kohtaa löytyä Corsair 600Q kotelosta sille. Yllätyin sen pumppu/res kombon koosta, koska aikaisemmassa vesijäähyssä ollut pumppu oli oikein siro ja ei tuo D5/res nyt niin isolle kuvissa näyttänyt. Täytyy taiteilla johonkin 120mm tuulettimen jatkoksi. Ongelmaa ei oikeastaan olisi ollut, jos olisin ottanut toisen radeista 30mm paksuna, nyt molemmat on 45mm.
 
@Tuxi Itsellä 600C kotelo, joka about sama. Pumpulle ja säiliölle ei tosiaan pahemmin ole tilaa jos edessäkin on radi. Jotkut ovat laittaneet ne taakse kuten täällä: Corsair 600C Inverted Case Review - www.watercooled.ch

Myös pohjan radin tuulettumien päälle onnistuu 120/140mm adapterilla.

Itsellä ei edessä ollut radia, pohjassa pelkästään 360mm. Nyt kuitenkin lisäsin 240mm radin eteen, niin laitoin säiliön + pumpun 5,25" paikkoihin jotta jää enemmän tilaa alaosastoon.

Itse mietiskelin noita X-Flow myös jossain vaiheessa, mutta koska kotelossa muutenkin hieman naftisti tilaa niin oten radit joissa liittimet vain toisessa päässä. Ilmoittele ihmeessä miten noi X-Flow sinne istuu.
 
@copter Voin jo nyt sanoa, että aika huonosti. Takatuuletin on vaihdettava 120mm ja ainoa paikka pumpulle on tosissaan tuuletinkiinnikkeellä joko eturadin alareunaan tai pohjaradin etureunaan. Letkutuksesta tulee ruma, mutta pitäähän sitä parannettavan varaa jättää :D Stressaa nuo liittimet, mutta rahallahan kai sitä tästäkin selviää.
 
@copter Voin jo nyt sanoa, että aika huonosti. Takatuuletin on vaihdettava 120mm ja ainoa paikka pumpulle on tosissaan tuuletinkiinnikkeellä joko eturadin alareunaan tai pohjaradin etureunaan. Letkutuksesta tulee ruma, mutta pitäähän sitä parannettavan varaa jättää :D Stressaa nuo liittimet, mutta rahallahan kai sitä tästäkin selviää.
Jos ei kiirettä ole niin tilaa aliexpressistä barrowin littiimiä niin saat halvemmalla. :tup:
 
Corsair obsidian 1000d.
Olisiko siinä sitten seuraava kotelo tulevalle projektille/koneelle?
Hinta 499,- dollareina.
https://www.google.fi/amp/s/www.techpowerup.com/242279/corsair-obsidian-1000d-leaked-to-amazon?amp

En noiden läpivientien ja ylimääräisten pellitysten vuoksi maksaisi muuten täysin perusmallisesta kotelosta tuota hintaa.
Vesijäähdytyskotelossa pitäisi olla reilusti enemmän karkaistua lasia ja vapaa näkyvyys mahdollisimman monesta suunnasta.
 
Ei näytä 1000D mitenkään erikoiselta jos vertaa vaikka omaan Primoon. Tuleekohan tuota valkoisena. Ihan poskettoman kokoinen ja painoinen, ei tuota voi edes liikutella mihinkään eikä taida tulla pyörillä.
 
Kaikille koteloillehan pitää enemmän tai vähemmän laikkaa näyttää jos meinaa saada omanlaisensa.
Kyllähän nää nykykotelot myydään lasin&ledin voimin.
Vesileikit kumminkin niin marginaalilaji että pelkästään sen ehdoilla ei taida montaa koppaa löytyä?
 
Huoh, vieläkin väkisin yritetään 120 millisiä tuulettimia työntää kansalle tuossa 1000D Obsidianissa.

Edessä 8x120mm paikat, jos olisi ollut vaikka 3x140 niin vaihtoon olisi lähtenyt vanha 750D.

Toki rälläkällä saa kaikki sopimaan, niin oli pakko tehdä nykyisen kotelonkin kanssa. Tuossa kuitenkin hintaa lähes viisi kertaa enemmän.
 
Jos ei kiirettä ole niin tilaa aliexpressistä barrowin littiimiä niin saat halvemmalla. :tup:

Totta kai on kiire :rofl:

Mitä tulee Alphacoolin radien kierteisiin, niin kahdella eri kierretapilla kävin kaikki portit läpi ja nyt toimii kuten kuuluukin. Aika reilusti lähti osasta kuparia, mutta paskankos sillä väliä, jos kierre vain toimii. Kertoo lähinnä siitä, että kuinka huonot ne alkuperäiset kierteet olivat. Oli tosiaan kaksosanen tuo kierretappi tuolle G1/4 kierteelle. Toinen oli vähän "hellempi" ja sillä lähti lähinnä maalit. Eipä tosin mennyt sekään sormin vaan tarvitsi jatkovartta. Toinen sitten jyrsi ihan kunnolla ja sitä hirvitti alkuun vähän käyttää, mutta lopputulos oli hyvä :tup:
 
Totta kai on kiire :rofl:

Mitä tulee Alphacoolin radien kierteisiin, niin kahdella eri kierretapilla kävin kaikki portit läpi ja nyt toimii kuten kuuluukin. Aika reilusti lähti osasta kuparia, mutta paskankos sillä väliä, jos kierre vain toimii. Kertoo lähinnä siitä, että kuinka huonot ne alkuperäiset kierteet olivat. Oli tosiaan kaksosanen tuo kierretappi tuolle G1/4 kierteelle. Toinen oli vähän "hellempi" ja sillä lähti lähinnä maalit. Eipä tosin mennyt sekään sormin vaan tarvitsi jatkovartta. Toinen sitten jyrsi ihan kunnolla ja sitä hirvitti alkuun vähän käyttää, mutta lopputulos oli hyvä :tup:

Itellä samaa vikaa noissa Xflow sarjan radeissa. Pitää miettiä pyöräyttääkö kierteet puhtaaksi. Tapit löytyy kuitenkin iteltäkin.
 
Enpä ole itse moiseen törmännyt. Mulla ei ole kuin millinen tappisarja. Mistäs olette tuon G1/4 himaan hommanneet?
 
Niinpä tietysti. Kun ei oman paikkakunnan mätänetissä ole - niin ei sitä muuallakaan voi olla :eek: Nää kierteet on kyl yks syöpä. mm, hienokierre, kartiokierteet, normit, unc, unf, g, pg, mitä vielä... Liki puolivuotta sitten etin ilmanpainejärjestelmään 1/2 kierretappia ja prkl ei missään. Olisi vain pitänyt tajuta tilata mötönettiin :facepalm: Jännä muuten et on noin halpa. Näyttäs tuo 1/2 olevan jo 40€ (tuli halvemmaks ostaa briteistä ja kärrää himaan)
 
Nyt kun löytyy kierteiden asiantuntijoita, niin mikä on käytännön ero G1/4 ja G3/8? Speksien mukaan toki niissä on eroa, mutta itselläni on tuossa säiliössä G3/8 kierteiselle tulpalle paikka ja melkein väittäisin että siinä on tällä hetkellä G1/4 tulppa, joka kuitenkin toimii ihan kuten pitää.
 
Nyt kun löytyy kierteiden asiantuntijoita, niin mikä on käytännön ero G1/4 ja G3/8? Speksien mukaan toki niissä on eroa, mutta itselläni on tuossa säiliössä G3/8 kierteiselle tulpalle paikka ja melkein väittäisin että siinä on tällä hetkellä G1/4 tulppa, joka kuitenkin toimii ihan kuten pitää.

Ero on 3,6mm eli uskaltaisin väittää että säiliössäsi on G1/4 kierre. G1/4 tulpan ei pitäisi millään kyllä kiristyä G3/8 kierteeseen.
 
Kyllä, tuolta löytyy hyvää tietoa myös kierteistä Fittings and Tubing Guide - ekwb.com

Kiitoksia. Olisihan tämä Googlella tullut toki myös selville.

Kyllä siinä sitten varmaan on ihan oikeanlainen tulppa, eli G3/8. Hämäännyin vain kun tulpat tulivat pussissa jossa luki G1/4 ja kun laiton paikoilleen, niin en siinä vaiheessa kiinnittänyt huomiota sen enempää. Joten rupesin tässä miettimään että tuliko siihen G3/8 paikkaan laitettua vääränlainen tulppa (= ts. onko mahdollista etä se siihen jotenkin sopisi) vai oliko pussissa kenties väärät merkinnät. Jälkimmäinen taisi käydä toteen.
 
Suunnittelin looppia uusiksi, ja tilasin lisää kamaa kiinasta.
Toimisko draini jos laitan sen pumpun toiseen inlettiin/outlettiin, pumppu tulee alimmaksi osaksi looppia. Kyseessä d5 12v water cooling pump use for water cooling-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group tämä pumppu, josta letkut lähtisi ylöspäin ja nuo eteenpäin olevat reiät siis voisi käyttää drainiin uros-uros+sulku kombolla.
Ts. kiertääkö sieltä vesi ulos ilman että pumppu virroissa?
 
Olisi tarkoitus itsekin siirtyä customlooppien ihmeelliseen maailmaan ja tarvittais vähän asiantuntevaa apua; kotelona corsair 600c ja radien asettelua mietin, mikä olisi järkevin ratkaisu. Pohjaan ainakin 360mm radi menisi, mutta en osaa päättää laittaisiko eteen vielä 240/280 radin vai taakse 120/140mm kaveriksi? Jäähdytettävät osat 6850k ja 1080ti (ehkä tulevaisuudessa SLI).
Jos pohjaan 360mm ja taakse singleradi poistamaan lämmennyttä ilmaa, niin viileän tuloilman saisi etutuulettimilla hoidettua. Vai miten te laittaisitte?
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarkoitus itsekin siirtyä customlooppien ihmeelliseen maailmaan ja tarvittais vähän asiantuntevaa apua; kotelona corsair 600c ja radien asettelua mietin, mikä olisi järkevin ratkaisu. Pohjaan ainakin 360mm radi menisi, mutta en osaa päättää laittaisiko eteen vielä 240/280 radin vai taakse 120/140mm kaveriksi? Jäähdytettävät osat 6850k ja 1080ti (ehkä tulevaisuudessa SLI).
Jos pohjaan 360mm ja taakse singleradi poistamaan lämmennyttä ilmaa, niin viileän tuloilman saisi etutuulettimilla hoidettua. Vai miten te laittaisitte?

Sama kotelo itsellä ja kokemuksesta voin sanoa, että tiukkaa on mahduttaa kahta radia. 360mm pohjaan ja 240mm eteen menee juuri ja juuri, riippuen radien tarkoista mitoista (menee ihan millitouhuksi). Taakse ei radia saa mahtumaan kovinkaan helpolla vaikka pohjassa ei olisi mitään ja jos pohjassa tuo 360mm radi, niin silloin taakse ei voi laittaa muuta kuin tuulettimen (eikä kyllä tarvitsekaan).

Suosittelen siis katsomaan 360 ja 240 radit, katsomaan niiden tarkat mitat ja mittaamaan vielä että varmasti mahtuu. Tässä tulee myös huomioida liittimien ja tuulettimien korkeus. 360 radi pohjassa käytännössä menee ihan päädystä päätyyn, jolloin takana takatuuletin ja edessä radiaattori + tuuletin tulee tuon 360 radin päälle, joten tuon 360 radin liittimien / porttien osalta on tiukkaa jos ei halua sivulta kierrättää letkuja.
 
Sama kotelo itsellä ja kokemuksesta voin sanoa, että tiukkaa on mahduttaa kahta radia. 360mm pohjaan ja 240mm eteen menee juuri ja juuri, riippuen radien tarkoista mitoista (menee ihan millitouhuksi). Taakse ei radia saa mahtumaan kovinkaan helpolla vaikka pohjassa ei olisi mitään ja jos pohjassa tuo 360mm radi, niin silloin taakse ei voi laittaa muuta kuin tuulettimen (eikä kyllä tarvitsekaan).

Suosittelen siis katsomaan 360 ja 240 radit, katsomaan niiden tarkat mitat ja mittaamaan vielä että varmasti mahtuu. Tässä tulee myös huomioida liittimien ja tuulettimien korkeus. 360 radi pohjassa käytännössä menee ihan päädystä päätyyn, jolloin takana takatuuletin ja edessä radiaattori + tuuletin tulee tuon 360 radin päälle, joten tuon 360 radin liittimien / porttien osalta on tiukkaa jos ei halua sivulta kierrättää letkuja.
Hyvä että löytyi joku jolla sama koppa ja ongelmat. 240 ja 360 radit siis näillänäkymin laitetaan, pitää vielä mittailla.
Minkä paksuista radia sulla on? Riittäisiköhän pelkkä 360 jäähdyttämään näitä komponentteja? Jos 240 ja 360 tulee niin varmaan laitan molemmat puhaltamaan sisään ja takatuuletin ja poweri hoitavat poistoilman.
 
Hyvä että löytyi joku jolla sama koppa ja ongelmat. 240 ja 360 radit siis näillänäkymin laitetaan, pitää vielä mittailla.
Minkä paksuista radia sulla on? Riittäisiköhän pelkkä 360 jäähdyttämään näitä komponentteja? Jos 240 ja 360 tulee niin varmaan laitan molemmat puhaltamaan sisään ja takatuuletin ja poweri hoitavat poistoilman.

360x45mm radi riittää 8700k + 1080ti vakiokelloilla ihan mainiosti.

Molemmat radit puhaltamaan sisään ei välttämättä auta yhtään jäähytystehossa, koska ulosmenevää ilmaa ei ole riittävästi.
 
Hyvä että löytyi joku jolla sama koppa ja ongelmat. 240 ja 360 radit siis näillänäkymin laitetaan, pitää vielä mittailla.
Minkä paksuista radia sulla on? Riittäisiköhän pelkkä 360 jäähdyttämään näitä komponentteja? Jos 240 ja 360 tulee niin varmaan laitan molemmat puhaltamaan sisään ja takatuuletin ja poweri hoitavat poistoilman.

Itsellä on 1700X ja Vega56 kortti melko tappiin kellotettuna, näistä lähtee varmaankin enemmän lämpöä kovemman tehonkulutuksen vuoksi. Kun hommasin tuon kotelon, niin törmäsin näihin sijoitusongelmiin heti alkuunsa. Tarkoitus oli laittaa 280 radi pohjaan (45mm) ja 140 radi taakse (45mm). 280 meni pohjaan kauniisti, mutta 140 ei taakse mahtunut käytännössä mitenkään. Laitoin aluksi setin vain tuolla 280 radilla kiinni ja sillä pystyin kyllä konetta käyttämään, mutta vesien lämmöt nousi melko korkeiksi. Lisäsin tuon 140 radin sitten myöhemmin ulkopuolelle ja se auttoi tilannetta, mutta esteettisistä syistä halusin ottaa sen pois. Käytännössä siis 280 + 140 riitti, mutta eivät istuneet kauniisti.

Tämän johdosta hommasin 360 radin ja laitoin sen pohjaan, ajatuksena oli että en toista radia tarvitsisi. Eroa tuohon 280 radiin ei kuitenkaan niin paljoa ollut, että tilanne oli käytännössä about sama kuin pelkällä 280 radilla, jäähdytys toimi mutta vedet oli edelleen omaan makuun liian lämpimät. Nyt 360+240 combolla kaikki on hyvin.

Uskon siis että yhdellä 360mm radilla pystyt nuo kyllä jäähdyttämään, mutta vesien lämmöt saattanee olla melko korkeat. Paremman tuloksen saat 360+240 combolla. Varmaankin 30mm korkeat kannattaa hankkia, 45mm korkeilla tulee jo sitten kulmissa ongelmia.

Tosin tuon 280+140mm setin suhteen, niin se varmaan kyllä toimisi jos ottaisi sellaisen 140mm radin jossa on pyöristetyt kulmat. Silloin saisi 280mm pohjaan ja 140mm taakse. Edestä saisi sitten raikasta ilmaa sisään, että ei tarvitsisi sinne radia sijoittaa. Oma EKWB 140 CE radiaattori siis jäi parista millistä kiinni että ei mahtunut, mikäli 280mm olisi sijoittanut pohjaan mahdollisimman eteen. Tosin ilmeisesti tuosta radista pystyy purkamaan nuo kuoret, niin sen jälkeen se varmaan mahtuisi.
 
Itsellä on 1700X ja Vega56 kortti melko tappiin kellotettuna, näistä lähtee varmaankin enemmän lämpöä kovemman tehonkulutuksen vuoksi. Kun hommasin tuon kotelon, niin törmäsin näihin sijoitusongelmiin heti alkuunsa. Tarkoitus oli laittaa 280 radi pohjaan (45mm) ja 140 radi taakse (45mm). 280 meni pohjaan kauniisti, mutta 140 ei taakse mahtunut käytännössä mitenkään. Laitoin aluksi setin vain tuolla 280 radilla kiinni ja sillä pystyin kyllä konetta käyttämään, mutta vesien lämmöt nousi melko korkeiksi. Lisäsin tuon 140 radin sitten myöhemmin ulkopuolelle ja se auttoi tilannetta, mutta esteettisistä syistä halusin ottaa sen pois. Käytännössä siis 280 + 140 riitti, mutta eivät istuneet kauniisti.

Tämän johdosta hommasin 360 radin ja laitoin sen pohjaan, ajatuksena oli että en toista radia tarvitsisi. Eroa tuohon 280 radiin ei kuitenkaan niin paljoa ollut, että tilanne oli käytännössä about sama kuin pelkällä 280 radilla, jäähdytys toimi mutta vedet oli edelleen omaan makuun liian lämpimät. Nyt 360+240 combolla kaikki on hyvin.

Uskon siis että yhdellä 360mm radilla pystyt nuo kyllä jäähdyttämään, mutta vesien lämmöt saattanee olla melko korkeat. Paremman tuloksen saat 360+240 combolla. Varmaankin 30mm korkeat kannattaa hankkia, 45mm korkeilla tulee jo sitten kulmissa ongelmia.

Tosin tuon 280+140mm setin suhteen, niin se varmaan kyllä toimisi jos ottaisi sellaisen 140mm radin jossa on pyöristetyt kulmat. Silloin saisi 280mm pohjaan ja 140mm taakse. Edestä saisi sitten raikasta ilmaa sisään, että ei tarvitsisi sinne radia sijoittaa. Oma EKWB 140 CE radiaattori siis jäi parista millistä kiinni että ei mahtunut, mikäli 280mm olisi sijoittanut pohjaan mahdollisimman eteen. Tosin ilmeisesti tuosta radista pystyy purkamaan nuo kuoret, niin sen jälkeen se varmaan mahtuisi.
Mitenpäin sulla tuulettimet on? Edestä sisään ja pohjasta ulos?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom