Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mitenpäin sulla tuulettimet on? Edestä sisään ja pohjasta ulos?

Edessä 240 radi, sen edessä tuulettimet jotka puhaltaa sisään. Pohjassa 360 radi ja sen päällä tuulettimet jotka puhaltaa radin / pohjan läpi ulos. Takana 120 tuuletin, joka puhaltaa ulospäin. Takatuuletin tässä setissä on lähinnä sen takia, että pohjasta tuleva lämpö ei päädy takaisin koteloon.

Miten korkealle lämmöt nousivat tuon yhden 360 radin kanssa?

Jonnekin 40-42 asteen välille pelatessa (esim. useamman tunnin PUBG sessio).
 
Tietääkö joku DDC:eistä enemmän? Tässä nyt rakentamassa toista konetta vesille ja tuli Aquatuningilta tilattua pikkuhilppeitä ja heräteostoksena Laing DDC-Pumpe 12V DDC-1T PWM Black Cable factory outplet pump koska vaikutti halvalta siihen nähden että kokomustat johdot ja heatsink (erikseen ~20€) mutta sieltä tuli melko selvä asiakaspalautus ja reklamoin asiasta. Nyt sitten vastausta odotellessa katsellut josko vaihtaisin DDC 3.25:een tai DDC-1T Plus PWM:ään (jonkun mukaan = "DDC 3.2"), jotka molemmat tehokkaampia (18W) vai pyydänkö samanlaisen tilalle? DDC-toppi löytyy valmiiksi.

Kyseessä d5 12v water cooling pump use for water cooling-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group tämä pumppu, josta letkut lähtisi ylöspäin ja nuo eteenpäin olevat reiät siis voisi käyttää drainiin uros-uros+sulku kombolla.
OUT ehkä parempi draini kun se on vähän alempana, mutta niin kuin sanottua - toimii. Tossa ei btw ole tota HISHINETECH-tekstiä ;)
 

Liitteet

  • 20180210_102931.jpg
    20180210_102931.jpg
    1,1 MB · Luettu: 53
OUT ehkä parempi draini kun se on vähän alempana, mutta niin kuin sanottua - toimii. Tossa ei btw ole tota HISHINETECH-tekstiä
Ei haittaa vaikkei olekaan :D
Ajatus oli laittaa tuo kyljelleen niin et se olematon teksti olis kohti kopan keulaa, tässä taas alin reikä on tuo keskellä toppia oleva inlet.
 
Pohdiskelin tässä hiukan tulevaisuuden suunnitelmia koneen ja samalla loopin päivityksen suhteen ja alkoi himoittamaan tuo Define R6 koppa Enhtoo Evolv ATX:n tilalle. Minkälasisia kokemuksia kyseisestä kopasta ihmisillä on, näin niin kuin vesijäähdytyksen suhteen?
Tuo katon fillport vaikuttaa eri jännältä, eikös se toimisi myös drainina jos kopan kääntää katolleen (sama portti olisi siis ylin ja alin kohta loopissa)? Ajattelin jos nykyisen 30x360mm ja 45x280mm radin lisäksi laittaisi vielä R6:n pohjaan yhden 240mm radin, jolloin drain olisi aika vaikea toteuttaa muuten.
 
Ottakaa huomioon että pelkkä tyhjennys ei riitä vaan on saatava jostakin kautta korvausilmaa että toimii kunnolla. Tosin siihen riittää joku radin extra tulppakin.
 
Itse aattelin ottaa ilman kääntämällä kopan naamalleen ja avaamalla resen korkin, josta myös täyttö tapahtuu.
 
Ottakaa huomioon että pelkkä tyhjennys ei riitä vaan on saatava jostakin kautta korvausilmaa että toimii kunnolla. Tosin siihen riittää joku radin extra tulppakin.
Niin siis jos hankkisin Define R6:n niin eturadiksi tulisi tuo 45x280mm radi, jossa on myös tappi pohjassa. Tämän hetkisessä loopissa se toimiikin drainina (90° kulma ja pätkä letkua), mutta jos sen alapuolelle tulisi vielä yksi radi lisää niin ei varmaan onnistu tyhjennys niin hyvin kuin jos drain olisi oikeasti alin kohta loopissa.

Siksi mietin siis tuota fillporttia mahdollisena drainina myös -> koppa ympäri ja eturadista tulppa auki pohjasta (joka siis nyt olisi ylöspäin). Kellään tämmöisestä kokemusta? Tietty voisi myös jättää moiset kikkailut sikseet ja mennä vain 360 ja 280 radeilla, overkill vaan olisi hauska toteuttaa, jos siihen olisi järkevä mahdollisuus. :D
 
Nyt kun tästä 600C on ollut puhetta, niin hieman mietityttää tuo kopan yläosan lämpötila kun siellä ei käytännössä ole mitään muuta poistoa kuin powerin tuuletin. Powerikin on semi-passiivinen, joten se ei aina ole päällä.

Olen hieman alkanut kyseenalaistamaan lämpöjen mittaustuloksia anturilta joka on resbayn inputissa kiinni, eli siis juurikin kotelon yläosassa. Käytännössä siinä on tuollainen perus anturi jossa kierteet uros/naaras ja tulee liitoksen väliin. Anturi on suoraan inlet portissa kiinni ja melko lähellä on myös D5 pumppu. Kysymys siis kuuluu, että kuinka paljon tuollainen anturi mahtaa ottaa lukemaa sen ympäröivästä ilmasta, jos se onkin lämpimämpää kuin vesi? Onko mahdollista että ulkopuolen lämpötila vaikuttaa lukemaan paljonkin?

Käsittääkseni D5 pumppu ei pahemmin kuumene, vaan viilentää itsensä vedellä samalla kun sitä pumppaa, joten siitä ei kaiketi pitäisi pahemmin lämpöä erittyä sensorille. Mietin vain että kuinka pahasti kotelon yläosa tällä hetkellä toimii lämpötaskuna kun eturadi kuitenkin puskee sisäänpäin ja varmasti osa ilmasta jää imeytymättä alhaalla oleville tuulettimille.
 
Pohdiskelin tässä hiukan tulevaisuuden suunnitelmia koneen ja samalla loopin päivityksen suhteen ja alkoi himoittamaan tuo Define R6 koppa Enhtoo Evolv ATX:n tilalle. Minkälasisia kokemuksia kyseisestä kopasta ihmisillä on, näin niin kuin vesijäähdytyksen suhteen?
Tuo katon fillport vaikuttaa eri jännältä, eikös se toimisi myös drainina jos kopan kääntää katolleen (sama portti olisi siis ylin ja alin kohta loopissa)? Ajattelin jos nykyisen 30x360mm ja 45x280mm radin lisäksi laittaisi vielä R6:n pohjaan yhden 240mm radin, jolloin drain olisi aika vaikea toteuttaa muuten.

Miksi se on vaikea toteuttaa, jos radi on pohjassa, ja jos tila riittää? Valitse pohjan radiksi vaikka Alphacool XT45, jolloin laitat tyhjennysportin yhteen tuon radin porteista. Tuossa on muistaakseni 6x noita portteja, joten aika lähelle alinta kohtaa saa. Sitten kun tyhjennysportti on auki, niin avaat vaikka täyttöruuvin säiliöstä tms. jolloin lähtee neste liikkumaan.

Esimerkki omasta drainportista johon voi kytkeä pikaliittimen toisen puolen letkunpätkän kanssa. Näin ollut about vuodesta 2014. :vihellys: On tämä joskus aikaisemminkin täällä ollut.

uG2UA1k[1].jpg
 
Miksi se on vaikea toteuttaa, jos radi on pohjassa, ja jos tila riittää? Valitse pohjan radiksi vaikka Alphacool XT45, jolloin laitat tyhjennysportin yhteen tuon radin porteista. Tuossa on muistaakseni 6x noita portteja, joten aika lähelle alinta kohtaa saa. Sitten kun tyhjennysportti on auki, niin avaat vaikka täyttöruuvin säiliöstä tms. jolloin lähtee neste liikkumaan.

Esimerkki omasta drainportista johon voi kytkeä pikaliittimen toisen puolen letkunpätkän kanssa. Näin ollut about vuodesta 2014. :vihellys: On tämä joskus aikaisemminkin täällä ollut.
Siksi kyselenkin että millaisia kokemuksia tuosta kopasta ihmisillä on, kun ei ole esimerkiksi varmaa miten paksu radi mahtuu pohjaan yhtä aikaa kun edessä on myös paksu radi (ja katossa slimmi 360). XT45 voisi ehkä mahtua pohjaan mutta epäilen että aika tiukkaa tulee sinne PSU shroudin alle laittaa paksumpaa radia ja vielä vetää letkut/putket järkevästi, etenkin kun porttien pitäisi vissiin olla siellä PSU:n puolella tai sitten jäädä eturadin alle.
Googlettelemalla ei löytynyt oikein ketään joka olisi laittanut radia tuonne pohjaan, mutta hiukan vaikuttaa siltä ettei tila riitä PSU:n vuoksi järkevästi kuin max 140mm radille. :bored: Pitänee ensin hankkia tuo koppa ja sitten alkaa itse mittailemaan, hankalahan näitä on etukäteen aina miettiä.
 
Onko muuten kukaan rakentanut tohon Dark Base 700 koteloon looppia täällä? Tietysti vielä enemmän kiinnostaisi jos se olisi tehty inverted layoutilla, kun siinähän pystyy vaihtamaan niitä puolia.
 
Siksi kyselenkin että millaisia kokemuksia tuosta kopasta ihmisillä on, kun ei ole esimerkiksi varmaa miten paksu radi mahtuu pohjaan yhtä aikaa kun edessä on myös paksu radi (ja katossa slimmi 360). XT45 voisi ehkä mahtua pohjaan mutta epäilen että aika tiukkaa tulee sinne PSU shroudin alle laittaa paksumpaa radia ja vielä vetää letkut/putket järkevästi, etenkin kun porttien pitäisi vissiin olla siellä PSU:n puolella tai sitten jäädä eturadin alle.
Googlettelemalla ei löytynyt oikein ketään joka olisi laittanut radia tuonne pohjaan, mutta hiukan vaikuttaa siltä ettei tila riitä PSU:n vuoksi järkevästi kuin max 140mm radille. :bored: Pitänee ensin hankkia tuo koppa ja sitten alkaa itse mittailemaan, hankalahan näitä on etukäteen aina miettiä.
Mitä tuossa nyt pikaisesti omaa r6 kahtelin niin kyllä sinne 240 slim radin saisi kohtuu helposti. Tällä hetkellä 280 eturadin ja pohjan 120 tuulettimien väliin jää parit senttiä rakoa ja tuota eturadia nostamalla saisi toiset pari senttiä sinne tilaa lisää. Ja kyllähän tuota vieläkin ylemmäs saisi jos ottaisi takatuulettimen pois ja siirtäisi katosta 360 radin ihan takaosaan ja eturadin sitten ylös asti niin että liitokset jää alas päin
 
Ajattelin jos nykyisen 30x360mm ja 45x280mm radin lisäksi laittaisi vielä R6:n pohjaan yhden 240mm radin, jolloin drain olisi aika vaikea toteuttaa muuten.

Eipä kannata moinen, kopasta loppuu ilmankierto ja tehot katoo koko loopista.

Itellä oli 2x360x45mm radi kopassa, molemmat puhalti sisäänpäin ilmaa.

Nyt vain katossa 360x45mm radi ja etupaneelista 3 tuuletinta puhaltaa samalla teholla viileetä sisään kuin kattoradi ulos. Lämmöt alemmat ja alemmat kierrokset tuulettimissa.

Kopasta siis menee ulostulevan ilman aukot "tukkoon". radin läpi sisään ja ulos taas ei kannata koskaan.

S5 mallissa mulla oli 360mm radit pohjassa ja katossa puhaltamassa ulos molemmat. Se toimi ihan ok, kun esti ettei lämmin ilma päässyt kiertämään takaisin etupaneelille.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli EK:n 280x45 radi pohjalla aluksi sfx virtalähteen kanssa, mutta siirsin sen eteen kun vaihdoin atx virtalähteeseen.
 
Eipä kannata moinen, kopasta loppuu ilmankierto ja tehot katoo koko loopista.

Itellä oli 2x360x45mm radi kopassa, molemmat puhalti sisäänpäin ilmaa.

Nyt vain katossa 360x45mm radi ja etupaneelista 3 tuuletinta puhaltaa samalla teholla viileetä sisään kuin kattoradi ulos. Lämmöt alemmat ja alemmat kierrokset tuulettimissa.

Kopasta siis menee ulostulevan ilman aukot "tukkoon". radin läpi sisään ja ulos taas ei kannata koskaan.

S5 mallissa mulla oli 360mm radit pohjassa ja katossa puhaltamassa ulos molemmat. Se toimi ihan ok, kun esti ettei lämmin ilma päässyt kiertämään takaisin etupaneelille.
Jännä juttu. Tällä hetkellä itselläni on siis Enthoo Evolv ATX kopassa 280x45mm edessä ja 360x30mm radi katossa, molemmat puhaltamassa sisään push-pull (10 ML tuuletinta) ja yksi 140mm tuuletin puhaltamassa pois noin 100-300rpm kovempaa kuin radien tuulettimet veden lämpötilan mukaan. Meinasin laittaa virtalähteenkin poistamaan ilmaa kotelosta, mutta päätin lopulta toisin ihan vain mahdollisien loopin vuotojen pelossa. Veden ja CPU/GPU lämmöissä ei ole ollut ongelmaa pitkälläkään rasituksella, eli ei kai vielä ole systeemi mennyt pahemmin tukkoon poistoilman kannalta. Kopan sisällä tosin voi olla aikamoinen hotbox, pitääpä ehkä testailla lisää joku päivä ja kenties kääntää tuo PSU myös avittamaan ilman poistoon. Lämpöantureita on kopan sisäilmaakin tarkkailemassa, mutta en ole niihin pahemmin ehtinyt kiinnittää huomiota.

Define R6:n kuitenkin luulisi olevan ilmankierron suhteen paljon parempi kuin tämä Phanteksin koppa. Mietin jos kolmannen radin hommaisi niin pistäisin pohjasta ja edestä sisään ja katosta ja takaa ulos, jos ilma kiertää tarpeeksi nopsaan niin ei kai se kattoradi ehdi kauheasti lämmitä vaikka ottaisi hiukan lämmintä ilmaa edestä ja alhaalta? Tai lähinnä mietin että vaikka kattoradin teho laskee, niin ei kai se aivan hyödyttömäksi jäisi. Tietty vain kahdella radilla saisi tuohon R6:een hyvin myös molemmat radit puhaltamaan ulos ja viileää ilmaa kopan takaa ja lattiasta yhteensä kolmella 140mm tuulettimella (filtteri taakse tietty). :think:

Noh, pitää miettiä. Sinällään ei olisi edes tarvetta luopua tästä Phanteksin kotelosta, mutta kun sivupaneelin akryylin tilalle olisi kiva saada lasia (ehkäpä tämän voisi itsekin modailla).
 
Tartteeko tota muka miettiä jotenkin muuten kuin ilman sivupeltiä ja sivupelti kiinni scenaarioissa?
 
Ei kukaan ole itse vääntänyt isompaan koteloon ilmaa eristävää väliseinää josta menisi kumiset tiiviit letkuläpiviennit radeille?
Jos tähän eristettyyn raditilaan sitten saisi suoraan ulkopuolelta viileämpää ilmaa, jonka taas radituulettimet puhaltaisivat ulospäin kotelosta.

Kaikki muu tauhka emo, pumput jne. olisi erikseen tuuletettavassa isommassa tilassa.
 
Löytyy valmiinakin esim. caselabsin sth10,tt:n w(p)100, jne.

Joo meinasin vaan, että se ratkaisisi monia täälläkin askarruttaneita ongelmia.
Lisäksi itseäni kinnostavat enemmän jäähdytysoptimoidut ratkaisut kuin ulkonäköön panostavat.
 
Ongelma monella on pieni kotelo jossa alkujaankin huono ilmanvaihto-> menty ulkonäkö edellä, tehokkaat komponentit,alimitoitettu/väärät komponentit jäähdytyksessä,tuulettimien ääni. Tuosta "yhtälöstä" jos jättää tehokkaat komponenti jäljelle joutuu muita karsimaan,rajustikkin.
 
Ei kukaan ole itse vääntänyt isompaan koteloon ilmaa eristävää väliseinää josta menisi kumiset tiiviit letkuläpiviennit radeille?
Jos tähän eristettyyn raditilaan sitten saisi suoraan ulkopuolelta viileämpää ilmaa, jonka taas radituulettimet puhaltaisivat ulospäin kotelosta.

Kaikki muu tauhka emo, pumput jne. olisi erikseen tuuletettavassa isommassa tilassa.
Mulla on tuon henkinen ratkaisu. Eli erillinen jalusta (pedestal, miten toi nyt kääntyykään...) jonka sivuissa Alphacool UT60 360mm ja XT45 240mm radit. Ilma tulee sivuista (push) radien läpi ja puhalletaan takaa kahdella flektillä ulos. Pumppu tosin on tuolla keskellä. Itse kotelon lattiassa on pari läpivientiä joiden läpi letkut, tuulettimien ja lämpöantureiden johdot tulee.

Looppi on: Säiliö --> alas pumpulle --> UT60 --> XT45 --> ylös aquaero:lle --> prossu --> GPU --> säiliö.

Vedenlämpöanturi on XT45:n outletissä. Ilmanlämpöantureita on jalustan katossa (radien outlet), ssd/hdd -kehikon edessä, virtalähteen flektiä ennen ja yksi kotelon etupanelin sisässä mittaamassa huoneen lämpöä. Vedenlämpö vs huoneenlämpö (juuri nyt +6) ohjaa tuulettimia (juuri nyt UT60 0rpm ja XT45 350rpm). Tuulettimet radeissa on Gentle Typhoonit 1850rpm versioina.
Kun vesi vs ilma on rasituksessa +10-11 niin tuulettimet pyörii n.1200rpm. Vesi tuolloin 33-34 astetta, kuumana kesäpäivänä (ei montaa viime kesänä) pari astetta enemmän.

Farcry4 tuntuu lämmittävän eniten, CPU ja GPU noin 50 astetta, Fallout4/Mass effect andromeda lämmöt 43-45 astetta (CPU 4700Mhz GPU 2123Mhz), en yhtään muista mitä synteettiset testit tekee.

Yhdessä vaiheessa oli toinen vedenlämpöanturi pumpun inletissä, ero sen ja radien jälkeen olevan kanssa puolen asteen luokkaa. Otin pois kun alkoi vuotaa.
Kuvassa on vielä kasausvaiheessa ollut pikkuradi, nyttemmin tosiaan vaihtunut.

Vuoden päivät tuo nyt ollut, pitäisi löytää sopiva hetki nauttia virvokkeita ja testailla taas eri juttuja, vähän iskenyt laiskuus.
Niin, tuo taitaa mennä tuohon "isompaan" -kategoriaan :)
 

Liitteet

  • _MG_9391.jpg
    _MG_9391.jpg
    1,1 MB · Luettu: 120
  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    1,5 MB · Luettu: 117
Nyt on laitettu barrowin cpu ja gpu blokit tilaukseen. Eli kai sitä pitää kokeilla saako tuohon pikkukoppaan riittävää nestejäähdytystä aikaiseksi.

Cpu blokki saapui tänään ja ihan barrowin tuote sieltä saapui. Muita kamoja vielä odotellaan.
 
Jep. Liittimet ja lämpömittarikin tuli tänään itselle. Laadukaan oloisia ovat ainakin nuo kulmat. :tup:
 
Rakenteleeko joku foorumin jäsenistä kompurajäähdytyksiä? Olisi tarkoitus saada mainauskalusto vesille ja veden jäähdytykseen tarvitsisi kompressorin. 200 litran tynnyri pitäisi saada jäähdytettyä. Noin 2000W tulee lämpökuormaa prossuista ja näytönohjaimista.
 
Rakenteleeko joku foorumin jäsenistä kompurajäähdytyksiä? Olisi tarkoitus saada mainauskalusto vesille ja veden jäähdytykseen tarvitsisi kompressorin. 200 litran tynnyri pitäisi saada jäähdytettyä. Noin 2000W tulee lämpökuormaa prossuista ja näytönohjaimista.
Jos päädyt toteuttamaan tuollaisen niin tee ehdottomasti joku projektikettu tännekin kuvien kera. Itseänikin kiinnostaisi, mutta ajan ja tilan puitteissa mahdoton yhtälö.
 
Ei ymmärrä yhtälöä. Jos ja kun jäähdytät kompuralla, niin ylimräinen 200l rese on vain turha taakka tai sitten se pitää eristää hyvin. Mitä noihin hailean hintoihin tulee, niin en usko, että joku foorumilainen kykenee tekemään halvemmalla, joten missä punainen lanka?
 
Sisääntulo säiliön EK X3 Multiport korkissa vuotaa. Kokeilin kahta eri sisääntuloa ja toiseen vielä lisäksi extenderin kanssa jonka väänsin kiinni kumihansikkaan avulla. Silti sieltä vettä puskee hiljalleen pintaan, varsinkin kun vähäsen kääntelee koteloa kierron ilmaamiseksi.

En siis usko suoranaisesti että vika on korkissa muuten kuin ehkä suunnittelutasolla. Yön pimeinä tunteina mietiskelin josko tuossa voisi käyttää kierreteippiä tiivistämään liitos. Onko kokemusta täällä kenelläkään tuon multiport korkin falskaamisesta ja kierreteipistä tai muusta loitsusta jolla tuon saisi tiiviiksi?
 
Ei ymmärrä yhtälöä. Jos ja kun jäähdytät kompuralla, niin ylimräinen 200l rese on vain turha taakka tai sitten se pitää eristää hyvin. Mitä noihin hailean hintoihin tulee, niin en usko, että joku foorumilainen kykenee tekemään halvemmalla, joten missä punainen lanka?
Muron puolella tehtiin niitä paljonkin 15 vuotta sitten, joten kopasin kepillä jäätä, jos täällä on tekijöitä. Silloin ainakin tekivät hyvin edullisesti.

Suora kompressorijäähdytys on pitkälti pois laskuista, kun putkien juottaminen neljään koneeseen sitoo ne niille sijoilleen, mihin ne on kasattu. Vedot kahteen eri huoneeseen on kallista ja työlästä. Kylmäaine on melko paljon kalliimpaa kuin täyttää letkut vedellä, niinikään vesiletku maksaa huomattavasti vähemmän kuin kylmäaineen/paineen kestävä letku. Jäähdytysblokit kylmäaineelle pitää teettää erikseen. Vesille on saatavana kohtuuhintaan valmiit ratkaisut.

Kompura, lauhdutin+jäähdytin, täyttö, kaksi pumppua, jakotukki, letkut ja pikaliittimet sekä tarvittava määrä valmiita blokkeja tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin edes yhden prosessorin+kahden näytönohjaimen jäähdyttäminen suoralla kompressorijäähdytyksellä.

Pikasella googletuksella löysin kylmävesiasemia alkaen 4500€, niin mennään aika pitkälle yli harrastebudjetin.

Tässä punainen lanka lyhykäisyydessään.
 
Eikös suora vesijäähy isolla radilla olisi parempi systeemi? Veden lämpöjen antaa olla vaan +20c yli ympäristön niin saa tehoa aika mukavasti jo.

Ite jos moista miettis niin tekisin tallille tuon, jossa vesikiertoinen lattialämmitys. Kesällä toki tulisi ongelmaksi kuumuus jo tallissa!
 
Muron puolella tehtiin niitä paljonkin 15 vuotta sitten, joten kopasin kepillä jäätä, jos täällä on tekijöitä. Silloin ainakin tekivät hyvin edullisesti.

Suora kompressorijäähdytys on pitkälti pois laskuista, kun putkien juottaminen neljään koneeseen sitoo ne niille sijoilleen, mihin ne on kasattu. Vedot kahteen eri huoneeseen on kallista ja työlästä. Kylmäaine on melko paljon kalliimpaa kuin täyttää letkut vedellä, niinikään vesiletku maksaa huomattavasti vähemmän kuin kylmäaineen/paineen kestävä letku. Jäähdytysblokit kylmäaineelle pitää teettää erikseen. Vesille on saatavana kohtuuhintaan valmiit ratkaisut.

Kompura, lauhdutin+jäähdytin, täyttö, kaksi pumppua, jakotukki, letkut ja pikaliittimet sekä tarvittava määrä valmiita blokkeja tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin edes yhden prosessorin+kahden näytönohjaimen jäähdyttäminen suoralla kompressorijäähdytyksellä.

Pikasella googletuksella löysin kylmävesiasemia alkaen 4500€, niin mennään aika pitkälle yli harrastebudjetin.

Tässä punainen lanka lyhykäisyydessään.
Eikö tuo olisi järkevämpää toteuttaa, vaikkapa muutamalla mora3 ja useammalla pumpulla? Radit sijoittelet siten, että kesäksi vaikka parvekeelle pöhisemään ja talvella lämmittää vaikkapa eteistä.
 
Yksi ääni puhtaalle vesijäähdytykselle täältäkin. Vie vähemmän sähköä (joka tosin ei taida olla ongelma tässä tapauksessa?), helpompi, halvempi ja jälleenmyynnin kannalta myös helpompi ja arvoltaan parempi tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Taikasana: kierretiiviste. Osta haluamasi yrityksen tekemä / teettämä purkki, pari pisaraa mönjää kierteisiin, ruuvaa kiinni, anna kuivua. Tässä käytössä lienee yksi ja sama minkä firman valmistama. Tässä vain yksi esimerkki: LVI-tiiviste - Kierretiiviste Kaasutiiviste - Biltema


Juoni alkaa selvitä. Ilmeisestikin noiden syvennyksessä olevien porttien kanssa olisi pakollista käyttää erillistä EK:n valmistamaa jatkokalikkaa joka on juuri tähän tarkoitukseen. Tämä tieto paljastuu jonkin aivan toisen tuotteen manuskasta eikä vastaavaa tekstinpätkää ole viitsitty laittaa esimerkiksi juurikin sen tarvikekorkin yhteyteen (viimeinen sivu kohdasta 'Important notes': https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109841372.pdf). Vielä parempi olisi ollut jos moinen värkki tulisi vaikkapa itse korkin mukana kun kerran on pakollinen.

Täytynee laittaa siis tuommoinen tilaukseen ja viimeistellä kasaus myöhemmin.
 
Muron puolella tehtiin niitä paljonkin 15 vuotta sitten, joten kopasin kepillä jäätä, jos täällä on tekijöitä. Silloin ainakin tekivät hyvin edullisesti.

Suora kompressorijäähdytys on pitkälti pois laskuista, kun putkien juottaminen neljään koneeseen sitoo ne niille sijoilleen, mihin ne on kasattu. Vedot kahteen eri huoneeseen on kallista ja työlästä. Kylmäaine on melko paljon kalliimpaa kuin täyttää letkut vedellä, niinikään vesiletku maksaa huomattavasti vähemmän kuin kylmäaineen/paineen kestävä letku. Jäähdytysblokit kylmäaineelle pitää teettää erikseen. Vesille on saatavana kohtuuhintaan valmiit ratkaisut.

Kompura, lauhdutin+jäähdytin, täyttö, kaksi pumppua, jakotukki, letkut ja pikaliittimet sekä tarvittava määrä valmiita blokkeja tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin edes yhden prosessorin+kahden näytönohjaimen jäähdyttäminen suoralla kompressorijäähdytyksellä.

Pikasella googletuksella löysin kylmävesiasemia alkaen 4500€, niin mennään aika pitkälle yli harrastebudjetin.

Tässä punainen lanka lyhykäisyydessään.
15v sitten R22:sta päästettiin ilosesti taivaantuuliin. Ei juurikaan ollut ympäristöasioista niin kärryillä ja ketään ei kiinnostanut. Viimeksi lasku tais olla pelkästään R22 hävittämisestä toista tonnia, joten "vanhat laitteet ei tule kysymykseen". Toki vanhoista laitteista voisi vaikka sitten sen lauhduttimen, evaporaattorin, expansionvalven ect rojut pl filtterit yms kierrättää. Tää ei silti tekis projektista ilmasta. Myöskin kylmäaineiden hinnat on noussut aika sikana, noin kymmenkertaisiksi viimeisessä 5 vuodessa.

Onhan näitä tehtailtu aina. Puolisenvuotta sitten jouduin kanssa korjailla perus danfossin kylmälaitetta. Taisi olla pelkkä kompura 800€. Toki joudutaan "hädissään" aina maksaa toimittajalle ja välikäsille hiukan extraa, mutta tuollaista alle 500€ vehjettä ei saa mistään vaikka löytäisi kompurat romikselta tms "kauppojen kylmiöistä". Niihin vielä uudet filsut, mahdolliset kylmäaineen poistot jos ei luontoa raiskaa vastuuttomasti päästelemällä freoneita taivaantuuliin. Siksi en usko, että kukaan kykenee ainakaan uusien laitteitten hinnoilla kilpailla valmisratkaisua vastaan esim hailea 1000 tai hailea 2000. https://geizhals.eu/hailea-floor-cooler-hc-2000-a1102071.html

En hakenutkaan mitään 5k tuollaista kevyttä haileaa. Ainahan noita voi laittaa pari rinnan jos ei usko, että yhdessä potku riittää.

Ei ollut siis tarkoitus lytätä ja mielellään kyllä itsekkin kuulen & kattelen kuvia prokkiksesta sekä hinnoista jos siellä on jotain mitä uskaltaa jakaa :D Epäilen kuitenkin vahvasti, että jos kyseessä ei ole niin kutsuttu monkey business niin paukkuu hailean hinnat yli aika pahasti.
 
Jahas jahas. Siellä oltiin huutelemassa käytettyä tavaraa ;) Ihan hyvät kaupat taisit tehdä, ja itsekkin myöhästyin pumpun kanssa (siitä tarjottiin imo aika paljon)
 
Jahas jahas. Siellä oltiin huutelemassa käytettyä tavaraa ;) Ihan hyvät kaupat taisit tehdä, ja itsekkin myöhästyin pumpun kanssa (siitä tarjottiin imo aika paljon)
Kyllähän sitä on hyvä olla hereillä. :geek: Juuri tarvitsemani kamat löytyivät suht nopeasti. Aiemmin löytyi nuo e-loopit kanssa käytettynä. :tup:
 
15v sitten R22:sta päästettiin ilosesti taivaantuuliin. Ei juurikaan ollut ympäristöasioista niin kärryillä ja ketään ei kiinnostanut. Viimeksi lasku tais olla pelkästään R22 hävittämisestä toista tonnia, joten "vanhat laitteet ei tule kysymykseen". Toki vanhoista laitteista voisi vaikka sitten sen lauhduttimen, evaporaattorin, expansionvalven ect rojut pl filtterit yms kierrättää. Tää ei silti tekis projektista ilmasta. Myöskin kylmäaineiden hinnat on noussut aika sikana, noin kymmenkertaisiksi viimeisessä 5 vuodessa.

Onhan näitä tehtailtu aina. Puolisenvuotta sitten jouduin kanssa korjailla perus danfossin kylmälaitetta. Taisi olla pelkkä kompura 800€. Toki joudutaan "hädissään" aina maksaa toimittajalle ja välikäsille hiukan extraa, mutta tuollaista alle 500€ vehjettä ei saa mistään vaikka löytäisi kompurat romikselta tms "kauppojen kylmiöistä". Niihin vielä uudet filsut, mahdolliset kylmäaineen poistot jos ei luontoa raiskaa vastuuttomasti päästelemällä freoneita taivaantuuliin. Siksi en usko, että kukaan kykenee ainakaan uusien laitteitten hinnoilla kilpailla valmisratkaisua vastaan esim hailea 1000 tai hailea 2000. https://geizhals.eu/hailea-floor-cooler-hc-2000-a1102071.html

En hakenutkaan mitään 5k tuollaista kevyttä haileaa. Ainahan noita voi laittaa pari rinnan jos ei usko, että yhdessä potku riittää.

Ei ollut siis tarkoitus lytätä ja mielellään kyllä itsekkin kuulen & kattelen kuvia prokkiksesta sekä hinnoista jos siellä on jotain mitä uskaltaa jakaa :D Epäilen kuitenkin vahvasti, että jos kyseessä ei ole niin kutsuttu monkey business niin paukkuu hailean hinnat yli aika pahasti.
Tämä selvensi hienosti asiaa. Nimimerkki on jotenkin tuttu, niin olet siis mahdollisesti kirjoitellut asiasta murossa 2000-luvun alkupuolella. Ainakin kirjoituksesta päätellen on asia hallussa.

En arvannut, että akvaarion jäähdyttimiä on noinkin tehokkaana. Ajaa varmasti täysin asian. Pumppuja hommatessa törmäsin johonkin 400 euron hintaluokassa pyöriviin jäähdyttimiin, joissa ei teho riittänyt. Tuon kanssa pääsen paljon helpommalla. Kaikenlaista säätämistä on ikääntyessä alkanut välttämään, niin itse rakentelee vasta, jos ei valmista ratkaisua kohtuuhintaan ole saatavilla. Menee tuo hailea yli budjetin, mutta jos halvemmalla ei pääse, niin pitää karsia jostain muusta.

Kiitos tästä. =)
 
Ei nyt sinänsä. Ammattini sivuaa kylmätekniikkaa ja teen hätä sekä perushuoltoja en niinkään laajennuksia ja modifikaatioita. Olen myös tietenkin itselleni harkinnut kaskadia yms muita herkkuja johon en kuitenkaan ole vielä toistaiseksi lähtenyt - ehkä vielä joskus, mutta se on tullut selväksi, että säännöt tiukkenee maailmanlaajuisesti, kasvihuonekaasujen hävittäminen tulee maksamaan törkeästi sekä hommat ovat "monimutkaistuneet" vuosien saatossa merkittävästi, koska muuttjia on tullut huomattavasti mukaan. Siinä missä ennen oli tehokas R22 on nytten meilläkin R417A, R600A, R407A, R404A ja luultavasti jotain joudutaan vielä seuraavan 5-10 vuoden aikana vaihtamaan johonkin vähemmän vahingolliseen yhdisteeseen...

En ole vielä ihan 2000 luvun alussa kirjoittanut murossa, mutta joskus 2003-5 aloin lukemaan, ja rekisteröidyin nähtävästi 19.03.2009. Eli ihan perus kusipäinen virgin näissä touhuissa...

Itse vain pisti silmään tuo 200L säiliö, joka sinällään on "turha", ja eristämättä vain haitta. Toki jos haluat laajennettavuutta, niin sillon voit hommata ensin yhden hailean ja jos tai siis kun projekti karkaa lapasesta, voit liittää samaan säiliöön monta haileaan ja näin saat toki tehokerrannaisia (toki joudut ostamaan oman pumpun joka hailealle erikseen, sekä itse loopille tai loopeille).

Itse myös varmaan harkitsisin GPU blokkeja ja tuulettimia mielummin kuin myöhemmin arvottomia FC blokkeja.

Mutta kokonaisuutena? miten tuo voi olla kannattavaa. Olen ymmärtänyt, että mainausta kannattaa tehdä mahdollisimman pienillä kuluilla, eli sijoitettu pääoma vs saavutettu hyöty. Jos tuohon yhtälöön lisää kompuran joka kuluttaa energiaa, niin hyötysuhde laskee ja homma saattaa mennä joka tappiolliseksi ja joka tapauksessa vaatii sijoitettua pääomaa. Eikö siis tuo ilma ole kaikkein tehokkain ratkaisu jos nyt ei pinnasängyn alla louhi? Miksei itse rigit voi olla siellä mihin kompura oli suunniteltu? Samassa hintaluokassa painii myös ilmalämpöpumput.. Ihan vain ideana :think: :kippis:
 
Ei nyt sinänsä. Ammattini sivuaa kylmätekniikkaa ja teen hätä sekä perushuoltoja en niinkään laajennuksia ja modifikaatioita. Olen myös tietenkin itselleni harkinnut kaskadia yms muita herkkuja johon en kuitenkaan ole vielä toistaiseksi lähtenyt - ehkä vielä joskus, mutta se on tullut selväksi, että säännöt tiukkenee maailmanlaajuisesti, kasvihuonekaasujen hävittäminen tulee maksamaan törkeästi sekä hommat ovat "monimutkaistuneet" vuosien saatossa merkittävästi, koska muuttjia on tullut huomattavasti mukaan. Siinä missä ennen oli tehokas R22 on nytten meilläkin R417A, R600A, R407A, R404A ja luultavasti jotain joudutaan vielä seuraavan 5-10 vuoden aikana vaihtamaan johonkin vähemmän vahingolliseen yhdisteeseen...

En ole vielä ihan 2000 luvun alussa kirjoittanut murossa, mutta joskus 2003-5 aloin lukemaan, ja rekisteröidyin nähtävästi 19.03.2009. Eli ihan perus kusipäinen virgin näissä touhuissa...

Itse vain pisti silmään tuo 200L säiliö, joka sinällään on "turha", ja eristämättä vain haitta. Toki jos haluat laajennettavuutta, niin sillon voit hommata ensin yhden hailean ja jos tai siis kun projekti karkaa lapasesta, voit liittää samaan säiliöön monta haileaan ja näin saat toki tehokerrannaisia (toki joudut ostamaan oman pumpun joka hailealle erikseen, sekä itse loopille tai loopeille).

Itse myös varmaan harkitsisin GPU blokkeja ja tuulettimia mielummin kuin myöhemmin arvottomia FC blokkeja.

Mutta kokonaisuutena? miten tuo voi olla kannattavaa. Olen ymmärtänyt, että mainausta kannattaa tehdä mahdollisimman pienillä kuluilla, eli sijoitettu pääoma vs saavutettu hyöty. Jos tuohon yhtälöön lisää kompuran joka kuluttaa energiaa, niin hyötysuhde laskee ja homma saattaa mennä joka tappiolliseksi ja joka tapauksessa vaatii sijoitettua pääomaa. Eikö siis tuo ilma ole kaikkein tehokkain ratkaisu jos nyt ei pinnasängyn alla louhi? Miksei itse rigit voi olla siellä mihin kompura oli suunniteltu? Samassa hintaluokassa painii myös ilmalämpöpumput.. Ihan vain ideana :think: :kippis:
Harrastaminen on mukavaa ja vielä kun siitä itsekin rahallisesti hyötyy. :D:dead:
 
Ei kukaan ole itse vääntänyt isompaan koteloon ilmaa eristävää väliseinää josta menisi kumiset tiiviit letkuläpiviennit radeille?
Jos tähän eristettyyn raditilaan sitten saisi suoraan ulkopuolelta viileämpää ilmaa, jonka taas radituulettimet puhaltaisivat ulospäin kotelosta.

Kaikki muu tauhka emo, pumput jne. olisi erikseen tuuletettavassa isommassa tilassa.
Paljon helpompaa vetää ne letkut ulos kotelosta ja laittaa se radi niiden letkujenpäässä sellaiseen tilaan (kuten ulos).

Paljon järkevämpää viedä se radi viileän ilman luo kuin yrittää kuljettaa se viileä ilman sen kotelon sisään (viileän ilman kanto säkissa tms ;-p).


Itse harkitsin tuommoisen systeemin tekoa mutta idea kaatui siihen kun huomasin kuinka huono lämpödelta luvataa Kolancen lämmönvaihtimelle (Heat Transfer: 4.0 kW (13,600 BTU/hr) (@5LPM, Delta between inlets = 20°C)
ts jos radi on ulkoan sen hyöty on mitätön koska tuo delta on niin huono että tietokoneen kieron puolella vedenlämmön täytyisi olla liian korkea suurimman osaa vuotta/talvea) koska en halua vetää suoraan koneen sisäisen kierron letkuja niin pitkälle.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kokonaisuutena? miten tuo voi olla kannattavaa. Olen ymmärtänyt, että mainausta kannattaa tehdä mahdollisimman pienillä kuluilla, eli sijoitettu pääoma vs saavutettu hyöty. Jos tuohon yhtälöön lisää kompuran joka kuluttaa energiaa, niin hyötysuhde laskee ja homma saattaa mennä joka tappiolliseksi ja joka tapauksessa vaatii sijoitettua pääomaa. Eikö siis tuo ilma ole kaikkein tehokkain ratkaisu jos nyt ei pinnasängyn alla louhi? Miksei itse rigit voi olla siellä mihin kompura oli suunniteltu? Samassa hintaluokassa painii myös ilmalämpöpumput.. Ihan vain ideana :think: :kippis:
Sähkö kuluu vuokraan. Ei se muuten olisikaan millään laskuopilla kannattavaa. Siitä huolimatta puhutaan lähinnä harrastuksesta, ei minkään sortin bisneksestä =)

Jäähdyttimen rahallinen arvo ei tipahda samalla tavalla kuin näytönohjaimissa ja käyttöarvo ei tipahda lainkaan. Joten en ajattele sen hommaamista mainaukseen liittyvänä kuluna.

Parveke on ainut paikka, mihin sijoittaa tavaroita murjun ulkopuolella. Täällä kaupungissa pienhiukkaset tuhoaa elektroniikan jälleenmyyntiarvon hyvin nopealla aikataululla. (Pidin siis konetta ulkona 1½ vuotta joskus 2005. Kaikki osat emoa lukuunottamatta olivat toimivia, mutta näyttivät lasten hiekkalaatikkoleluilta.) Tämän kokemuksen pohjalta en halua kuskata rigiä parvekkeelle, kun näyttikset on tarkoitus tulevaisuudessa myydä/vaihtaa uudempiin.

Vuokrakämppä, niin ilmalämpöpumpun asentaminen on pois laskuista. Ei puhettakaan, että vuokranantaja hyvittäisi sitä millään tavalla.

Ja en todellakaan ota pahakseni, että tulee kriittistä kommenttia. Jos touhuaa kuin aasi ymmärtämättä mistään mitään, niin pitää olla vaan tyytyväinen, kun joku asiasta ymmärtävä tulee kertomaan, että vittu nyt valot päälle ihan oikeasti. Näitä esimerkkejä näkyi aiemmin jatkuvalla syötöllä, kun porukka oli työntämässä konetta pakastimeen. :D
 
Ihan mielenkiinnosta, missä kämpässä sähköt kuuluvat vuokraan ja eikö kukaan kiinnitä huomiota sähkönkulutukseen jos siellä on joku 2kw:n härveli pyörimässä 24/7?
 
Sähkö kuluu vuokraan. Ei se muuten olisikaan millään laskuopilla kannattavaa. Siitä huolimatta puhutaan lähinnä harrastuksesta, ei minkään sortin bisneksestä =)

Jäähdyttimen rahallinen arvo ei tipahda samalla tavalla kuin näytönohjaimissa ja käyttöarvo ei tipahda lainkaan. Joten en ajattele sen hommaamista mainaukseen liittyvänä kuluna.

Parveke on ainut paikka, mihin sijoittaa tavaroita murjun ulkopuolella. Täällä kaupungissa pienhiukkaset tuhoaa elektroniikan jälleenmyyntiarvon hyvin nopealla aikataululla. (Pidin siis konetta ulkona 1½ vuotta joskus 2005. Kaikki osat emoa lukuunottamatta olivat toimivia, mutta näyttivät lasten hiekkalaatikkoleluilta.) Tämän kokemuksen pohjalta en halua kuskata rigiä parvekkeelle, kun näyttikset on tarkoitus tulevaisuudessa myydä/vaihtaa uudempiin.

Vuokrakämppä, niin ilmalämpöpumpun asentaminen on pois laskuista. Ei puhettakaan, että vuokranantaja hyvittäisi sitä millään tavalla.

Ja en todellakaan ota pahakseni, että tulee kriittistä kommenttia. Jos touhuaa kuin aasi ymmärtämättä mistään mitään, niin pitää olla vaan tyytyväinen, kun joku asiasta ymmärtävä tulee kertomaan, että vittu nyt valot päälle ihan oikeasti. Näitä esimerkkejä näkyi aiemmin jatkuvalla syötöllä, kun porukka oli työntämässä konetta pakastimeen. :D

Sillä erotuksella, että murossa taisin juuri sillon 2000 luvun alkupuolella lukea stoorin jossa kone oli asennettu pakastimeen ja kaskadit viereen? Tällöinhän suurin osa lämpökuormasta jää kaskadille. Pakastimelle vain, emo, ram jne jotka se jaksaa lattiatasossa taisi olla silikaa tms keräämässä sen kosteuden joka sinne sisälle jäi...

Paljon helpompaa vetää ne letkut ulos kotelosta ja laittaa se radi niiden letkujenpäässä sellaiseen tilaan (kuten ulos).

Paljon järkevämpää viedä se radi viileän ilman luo kuin yrittää kuljettaa se viileä ilman sen kotelon sisään (viileän ilman kanto säkissa tms ;-p).


Itse harkitsin tuommoisen systeemin tekoa mutta idea kaatui siihen kun huomasin kuinka huono lämpödelta luvataa Kolancen lämmönvaihtimelle (Heat Transfer: 4.0 kW (13,600 BTU/hr) (@5LPM, Delta between inlets = 20°C)
ts jos radi on ulkoan sen hyöty on mitätön koska tuo delta on niin huono että tietokoneen kieron puolella vedenlämmön täytyisi olla liian korkea suurimman osaa vuotta/talvea) koska en halua vetää suoraan koneen sisäisen kierron letkuja niin pitkälle.
Minun fysiikka sanoo, että tuo 20°C on nimen omaan 4kW kuormalla. 2kW kuormalla karkeasti puolet tuosta eli dT 10°C ja tai kahdella lämmönvaihtimella tuolla samalla kuormalla? Ei tuo minun mielestäni huonosti ole!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom