Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Viisaammat saa vastata: Olisikohan tuossa tapauksessa Aquaero -yhteensopiva pumppu parempi valinta? Toki sitä PWM-pumppuakin kai saa ohjattua tuolla aerolla (jos virran pumpulle ottaa suoraan powerin liittimeltä, splitterjohdolla lienee helpoin?)
 
Viisaammat saa vastata: Olisikohan tuossa tapauksessa Aquaero -yhteensopiva pumppu parempi valinta? Toki sitä PWM-pumppuakin kai saa ohjattua tuolla aerolla (jos virran pumpulle ottaa suoraan powerin liittimeltä, splitterjohdolla lienee helpoin?)

Jos haluaa PWM pumppua ohjata tarvii ottaa LT6 mallin ohjain, LT5:ssa ei ole kuin yksi(1) PWM lähtö, jolla voi ohjata tuulettimia tai pumppua.

Itellä LT5 malli ja ainoa huono puoli on että pumppua ei saa ohjattua sillä itsenäisesti. Pitäisi vaihtaa joko pumppu tai ohjain.
 
Hyvää vauhtia olen hurahtamassa vesijäähdytyksen maailmaan. Pari vuotta on nyt tapeltu ajatusta vastaan, mutta taidan antaa periksi :tup:

Kaipaisin lähinnä toisen mielipiteen loopista ennen kuin tilaan :geek:

Anna mennä vaan, vähän vaarallinen polkuhan tämä on, koska "normaali" kone ei enää kelpaa enää.

Ite olen tykästynyt Alphacoolin radeihin enemmän kuin EK:n

ite käytän näitä X-flow malleja, helpottaa ihan hitokseen loopin tekoa ja ilmaamista. Näillä myös letku/putkiliittimille kireteitä joka puolella kennoa.


https://www.alphacool.com/shop/radi...exxxos-xt45-full-copper-x-flow-360mm-radiator
 
Viisaammat saa vastata: Olisikohan tuossa tapauksessa Aquaero -yhteensopiva pumppu parempi valinta? Toki sitä PWM-pumppuakin kai saa ohjattua tuolla aerolla (jos virran pumpulle ottaa suoraan powerin liittimeltä, splitterjohdolla lienee helpoin?)

Empä osannut moista edes ottaa huomioon. Noita Aquacomputer pumppuja näkyis olevan tarjolla lähinnä Aquatuningissa. Muutin ostoskoria nyt niin, että rad/pumpun kansi combo tulee EK:lta (EK-XRES 100 Revo D5 - Acetal) ja pumppu Aquatuningilta (Aquacomputer D5 PWM). Kai tuon EK:n D5:sem olisi voinut modata, mutta kerran tuo Aquacomputerin pumppu ei ole sen kalliimpi, niin sama tilata se.

Onkos se Aquaeron XT viritys tarpeellinen vai riittääkö LT pelkästään tuulettimien ja pumpun ohjaukseen lämpötila-antureiden mukaan? Ohjaus toiminee molemmissa USB:n kautta jollain PC-softalla? Hirveän huonosti löytyy infoa noista Aquacomputerin virityksistä ja kotisivutkin ovat saksaksi...

Anna mennä vaan, vähän vaarallinen polkuhan tämä on, koska "normaali" kone ei enää kelpaa enää.

Ite olen tykästynyt Alphacoolin radeihin enemmän kuin EK:n

ite käytän näitä X-flow malleja, helpottaa ihan hitokseen loopin tekoa ja ilmaamista. Näillä myös letku/putkiliittimille kireteitä joka puolella kennoa.


https://www.alphacool.com/shop/radi...exxxos-xt45-full-copper-x-flow-360mm-radiator

Katselin noita X-flow radeja, mutta ainakaan tuo 360 ei sovi koteloon. Jos X-flow:lla menisi, niin pitäisi hommata 2x240 tai 280 ja sitten nousee loopin hinta ja kompleksisuus :beye:
 
Onkos se Aquaeron XT viritys tarpeellinen vai riittääkö LT pelkästään tuulettimien ja pumpun ohjaukseen lämpötila-antureiden mukaan? Ohjaus toiminee molemmissa USB:n kautta jollain PC-softalla? Hirveän huonosti löytyy infoa noista Aquacomputerin virityksistä ja kotisivutkin ovat saksaksi...
LT riittää. Mukana tulee softa jolla tuota hallitaan.
 
Kandee sitten muistaa, että X-flow ei pakosti sovi pystyasentoon, itsellä jää aina yläliittimeen pieni ilmalukko ja koteloa saa ravistella ja kallistella viikon välein sen poistamiseksi. Vaakatasossa toimii hienosti.

Jos joku haluaa ostaa 280mm X45 Alphacool X-flown niin voi nakata YV :D
 
Kandee sitten muistaa, että X-flow ei pakosti sovi pystyasentoon, itsellä jää aina yläliittimeen pieni ilmalukko ja koteloa saa ravistella ja kallistella viikon välein sen poistamiseksi. Vaakatasossa toimii hienosti.

Jos joku haluaa ostaa 280mm X45 Alphacool X-flown niin voi nakata YV :D

Sullon looppi väärinpäin, itellä mennään eruradiin sisään alhaalta ja siitä jatketaan kattoradiin niin ilmautuu koko roska laakista.
 
Sullon looppi väärinpäin, itellä mennään eruradiin sisään alhaalta ja siitä jatketaan kattoradiin niin ilmautuu koko roska laakista.
Väärinpäin ja väärinpäin. Virtauksen suuntaa ei pysty muuttamaan koska pumpun ulos/sisääntulot ovat miten ovat. Tietty jos alkaisi letkuja vetämään ristiin ja rastiin niin voisi onnata, en tuota jaksaa alkaa tekemään vaan mieluummin heitän normiradin X-flown tilalle koska X-flown koko tarkoitus oli vähentää letkujen vetoja.

Jos alhaalta ylös virtaus niin sitten voi X-flow toimiakin pystyssä, ylhäältä alas niin ongelmia tulee.
 
Tuossapa ensimmäinen vesiräpellys. Liekkö kuuluu edes tähän ketkuun koska ei varsinaisesti ole customloop :dead:
On tämä ainakin yks perkele ilmata, ei tuota drainia kummempaa mahista ole täytellä ja tuntuu tuo ylempi radi olevan puolillaan ilmaa edelleen vaikka kaks iltaa tuota koppaa pyöritelly ympäriinsä. Kulmia olis pitänyt olla pari-kolme enemmän niin ois saanu nuita letkuvetoja vähän paremmin esim. näyttis -> eissation ja tuo eisbaer -> kattoradi. Pitänee tilailla jokunen lisää ja tyhjätä tuo kunhan saapuvat, ei tuossa pahat lämmöt tunnu olevan vaikkei parasta lopputulosta saakaan ilman vuoksi.

Mistään ei löydy faktaa voisko tota eisstationin "katossa" olevaa 1/4 reikää käyttää inlettinä ja tulppais tuon varsinaisen in-portin. Toki pitäis saada täyteen tuo säiliö sitten ettei kovin lorise, hiljaisena tuo ois tarkotus pitää.
 

Liitteet

  • IMG_20180224_220654.jpg
    IMG_20180224_220654.jpg
    2,5 MB · Luettu: 117
No, vahinko on joka tapauksessa jo käynyt, koska pistin tilaukseen 2 x Alphacoolin 240 XT radeja :D XT:t valitsin, koska niissä on päässä ylimääräinen portti, jolloin voin viritellä drain portin pohjassa olevaan radiin. Rojuahan lähti tulemaan nyt sitten Jimmsiltä, Aquatuningilta, Amazonista sekä EK:lta :cigar2:

EDIT: Ja olivat tosiaan X-Flow nuo radit.
 
Tuossapa ensimmäinen vesiräpellys. Liekkö kuuluu edes tähän ketkuun koska ei varsinaisesti ole customloop :dead:
On tämä ainakin yks perkele ilmata, ei tuota drainia kummempaa mahista ole täytellä ja tuntuu tuo ylempi radi olevan puolillaan ilmaa edelleen vaikka kaks iltaa tuota koppaa pyöritelly ympäriinsä. Kulmia olis pitänyt olla pari-kolme enemmän niin ois saanu nuita letkuvetoja vähän paremmin esim. näyttis -> eissation ja tuo eisbaer -> kattoradi. Pitänee tilailla jokunen lisää ja tyhjätä tuo kunhan saapuvat, ei tuossa pahat lämmöt tunnu olevan vaikkei parasta lopputulosta saakaan ilman vuoksi.

Mistään ei löydy faktaa voisko tota eisstationin "katossa" olevaa 1/4 reikää käyttää inlettinä ja tulppais tuon varsinaisen in-portin. Toki pitäis saada täyteen tuo säiliö sitten ettei kovin lorise, hiljaisena tuo ois tarkotus pitää.

Käännä koppa katolleen ja täytä looppi tuosta poistoletkusta. Josko nuo radit tykkäis täyttyä sit paremmin.
 
Just noin sitä olen täytellyt ja pyöritellyt, ei tykkää tulla ilma pois :(
Sen saa meneen tuohon eisbaeriin asti vaan sinne jämähtää. Jostain syystä en saa pyöriteltyä sopivasti notta tulis pois eturadin kautta. Ehkä jos lisäis tohon baerin filliporttiin letkun kanssa jonka tulppais niin saisi sen ilman sitten sen kautta, mut vaatis varmaan tyhjennyksen ettei valahda vedet sieltä emolle.
90 asteen kulmat tuossa saattais auttaa, ei jäis letkuun se ylin kohta kun saisi vedettyä ns. suorana sen eikä u-muodossa.
 
Sori, en oikein havainnollistanut tota juttua. Ehkä sun pitää lisätä joku toinenkin täyttöpaikka.
 
Tuossapa ensimmäinen vesiräpellys. Liekkö kuuluu edes tähän ketkuun koska ei varsinaisesti ole customloop :dead:
On tämä ainakin yks perkele ilmata, ei tuota drainia kummempaa mahista ole täytellä ja tuntuu tuo ylempi radi olevan puolillaan ilmaa edelleen vaikka kaks iltaa tuota koppaa pyöritelly ympäriinsä. Kulmia olis pitänyt olla pari-kolme enemmän niin ois saanu nuita letkuvetoja vähän paremmin esim. näyttis -> eissation ja tuo eisbaer -> kattoradi. Pitänee tilailla jokunen lisää ja tyhjätä tuo kunhan saapuvat, ei tuossa pahat lämmöt tunnu olevan vaikkei parasta lopputulosta saakaan ilman vuoksi.

Mistään ei löydy faktaa voisko tota eisstationin "katossa" olevaa 1/4 reikää käyttää inlettinä ja tulppais tuon varsinaisen in-portin. Toki pitäis saada täyteen tuo säiliö sitten ettei kovin lorise, hiljaisena tuo ois tarkotus pitää.

Eikö kattoradissa ole tulppaa yläpinnassa?
Avaa se ja pyöritä systeemiä, eli pumppu päälle, ilmat pääsee ulos kun kattoradiin ei jää ilmakelloa.
Ei siltä mitään voi vuotaa kun vettä on vähemmän kuin mitä systeemi vetää.
Pysäytä pumppu välillä ja heilauta koteloa varovasti.
Täytä sitten kattoradi piripintaan sieltä ylätulpan kautta suppilolla tai vesijäähdytykseen tarkoitetulla täyttöpullolla pilleineen.
Korkki kiinni pumppu käymään heiluttele ja toista edelliset vaiheet, jos vielä ilmaa kertyy.
 
Nyt on laitettu barrowin cpu ja gpu blokit tilaukseen. Eli kai sitä pitää kokeilla saako tuohon pikkukoppaan riittävää nestejäähdytystä aikaiseksi.
 
Tuli tuollainen Barrow AM4 blokki hommattua, ihan vakuuttavan oloinen blokki kyllä ja hyvällä jäähdytysteholla. Aiempi oli EKVB MX Supremacy ja ei siinäkään sinällään mitään vikaa ollut, mutta hieman häiritsi että ei nähnyt kannen alle.

Täytyy tehdä jotain pientä tarkempaa vertailua, mutta ainakaan lämmöt ei nousseet. Hieman taisi laskea omassa kokoonpanossa jopa, mutta toki se voi johtua myös vain uuden blokin asennuksesta tms.
 
Nyt on laitettu barrowin cpu ja gpu blokit tilaukseen. Eli kai sitä pitää kokeilla saako tuohon pikkukoppaan riittävää nestejäähdytystä aikaiseksi.
Jos "huono" tuuri käy niin sieltä tulee vähemmän suosittua(?) Bykskiä :btooth: koska....
Tällä hetkellä (tämän artikkelin kirjoitus/julkaisu) Kiinassa on menossa heidän uudenvuoden juhlintansa. Kestää n. 2-3 viikkoa ja tilanteen pitäisi palautua arkiseen aherrukseen 28.2. ja Barrow ei tänä aikana toimita tuotteita jälleenmyyjille.

Pienenä lisähuomiona Kiinassa on heidän uusivuosi meneillään joten myyjä hiukan omatoimisesti vaihtoi tilaamani Barrowin blokin ja ruuviliittimet Bykskeihin.
mutta toisaalta toi vois olla ihan hyvä syy osa-refundiin, kun saa eri tuotteen minkä tilaa... :vihellys:
ja mistä pikkukopasta kyse? :hungry:
 
Tuli nyt sitten vielä ostettua D5 pumppu ja EK-BAY RES D5. Ajatuksena siis olisi siirtää pumppu ja säiliö tuonna 5.25" slotteihin kun ei tuossa 600C kotelossa ole ihan tajuttomasti tilaa tuolla itse kotelon puolella. Samalla varmaan täyttö vähän helpottuisi jne.

Samalla nyt sitten kuitenkin kutkuttelee ajatus kovaputkista (vihdoin). Pari kuvaa katsonut tuolla kotelolla olevasta vastaavasta kombosta ja siinä saa aika kivasti putket laskeutumaan tuolta ylhäältä, niin samaa voisi harkita.

Tähän liittyen kuitenkin ihan muutamia peruskysymyksiä, eli alkuun ilmeisesti pääsee kun on liittimiä, putkea, hiustenkuivaaja lämmitystä / taivutusta varten, insertti putken sisään taittumista estämään ja malttia.

Riittääkö hiustenkuivaaja lämmittämään vai tarvitaanko jotain järeämpää? Onko jotain selkeää syytä valita joku tietty putken paksuus, letkut on tällä hetkellä 13/16mm?

Kannattaako tiukkoja kulmia koettaa taivuttaa vai onko järkevämpää käyttää 90 asteen adaptereita suoraan?

Onko putkissa yhtään liikkumavaraa, eli jos vaikka tuo BAY RES säiliö pitäisi ottaa irti ja siirtää jokusen sentin eteenpäin vaikkapa täyttöä varten, niin onko tämä mahdollista? Täytty varmaan onnistunee kyllä irroittamalla kopan päällilevyn, että ei varmaan tarpeellista mutta tuli silti mieleen.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
 
Jos "huono" tuuri käy niin sieltä tulee vähemmän suosittua(?) Bykskiä :btooth: koska....
mutta toisaalta toi vois olla ihan hyvä syy osa-refundiin, kun saa eri tuotteen minkä tilaa... :vihellys:
ja mistä pikkukopasta kyse? :hungry:

Joo saa nähdä mitä tulee. Melko edullisiahan nuo mielestäni oli. Myyjä pyysi vielä gpu:sta kuvia ilman cooleria, en tiedä miksi, mutta lupasin lähetellä myöhemmin tänään.
Koppana on bitfenixin colossus mini, joten tuohon meinasin phobyan 200mm radia eteen sekä paksumpaa 120mm radia kattoon koittaa.

Pitää nuo radit ja tuulettimet tilailla ja sitten katsoa miten pumpun ja säiliön saa mahdutettua. Ideana oli ne tuohon kovokelkkojen paikalle sovitella kun käytössä on pelkästää 2,5" levyjä.
 
Tuli nyt sitten vielä ostettua D5 pumppu ja EK-BAY RES D5. Ajatuksena siis olisi siirtää pumppu ja säiliö tuonna 5.25" slotteihin kun ei tuossa 600C kotelossa ole ihan tajuttomasti tilaa tuolla itse kotelon puolella. Samalla varmaan täyttö vähän helpottuisi jne.

Samalla nyt sitten kuitenkin kutkuttelee ajatus kovaputkista (vihdoin). Pari kuvaa katsonut tuolla kotelolla olevasta vastaavasta kombosta ja siinä saa aika kivasti putket laskeutumaan tuolta ylhäältä, niin samaa voisi harkita.

Tähän liittyen kuitenkin ihan muutamia peruskysymyksiä, eli alkuun ilmeisesti pääsee kun on liittimiä, putkea, hiustenkuivaaja lämmitystä / taivutusta varten, insertti putken sisään taittumista estämään ja malttia.

Riittääkö hiustenkuivaaja lämmittämään vai tarvitaanko jotain järeämpää? Onko jotain selkeää syytä valita joku tietty putken paksuus, letkut on tällä hetkellä 13/16mm?

Kannattaako tiukkoja kulmia koettaa taivuttaa vai onko järkevämpää käyttää 90 asteen adaptereita suoraan?

Onko putkissa yhtään liikkumavaraa, eli jos vaikka tuo BAY RES säiliö pitäisi ottaa irti ja siirtää jokusen sentin eteenpäin vaikkapa täyttöä varten, niin onko tämä mahdollista? Täytty varmaan onnistunee kyllä irroittamalla kopan päällilevyn, että ei varmaan tarpeellista mutta tuli silti mieleen.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

Tarvitset kuumailmapuhaltimen, saa olla melko järeä hiustenkuivain että lämpö riittää (ehkä sellaisiakin on, itse en ole tavannut). Nuo perus kuumailmapuhaltimet maksaa ~20€ jossain biltema/hongkong/motonet sektorilta joten kovin isosta investoinnista ei ole kyse.

Tosi tiukat kulmat kannattaa kyllä liittimillä vetää, varsinkin ensikertalaisella voi mennä tiukat taivutukset herkästi ruttuun/lyttyyn vaikka inserttiä käyttääkin. Putken paksuus on lähinnä makuasia, 10/12 on yleisimmin käytetty.

Liikkumavaraa ei kyllä kovaputkilla juuri jää, kyllä ne osat on sitten siinä mihin ne putkilla rajoitat, purkamista se vaatii yleensä sit jos liikutella tarvitsee komponentteja.

Vinkkinä - varaa putkea tuplamäärä mitä arvioit tarvitsevasi, hukkapätkiä harjoitellessa tulee varmasti. Putken lämmittelyt ja taivuttelu rauhallisesti, kiireessä ei tule lasta eikä sitä itteään. :D
 
Riittääkö hiustenkuivaaja lämmittämään vai tarvitaanko jotain järeämpää?
8086cf72113737e9d044f7fdd3801295.png
Tuollasen ite ostin Verkkiksen poistomyynnistä, mutta ovat ilmeisesti ehtineet loppua ennen kuin ehdin tänne vinkkaamaan :oops: Jimmsillä 19€ Alphacoolin malli jossa 3 eri tehoasetusta. Jos päädyt Motonet tms. malliin niin kannattaa tarkistaa että sen saa "pystyyn"/puhaltamaan ylöspäin, osa noista näyttää vähän siltä ettei saisi
26832341152e0bef7a34f72a6901172a.png
 
Riittääkö hiustenkuivaaja lämmittämään vai tarvitaanko jotain järeämpää?
Kuten jo vastattiin niin ei riitä vaan tarvitset kuumailmapuhaltimen ja ne ei tosiaan maksa paljoa. Mallilla ei juuri ole väliä kunhan sen saa pystyyn tuolleen miten @Signa näytti.

Onko jotain selkeää syytä valita joku tietty putken paksuus, letkut on tällä hetkellä 13/16mm?
Estetiikka. Mitään muita käytännön syitä ei ole.

Kannattaako tiukkoja kulmia koettaa taivuttaa vai onko järkevämpää käyttää 90 asteen adaptereita suoraan?
Kaikkein tiukimmissa paikoissa kannattaa käyttää adaptereita ja kulmaliittimiä mutta perus 90 taivutukset ovat aika helppoja kun niitä on kerran-pari testaillut. Jos jokaiseen mutkaan laittaa adapterin tai kulmaliittimen niin saat varautua monenkympin lisähintaan, liittimistä tulee tosi nopeasti hintaa vaikka ne ei olekaan kovin kalliita per liitin.

Onko putkissa yhtään liikkumavaraa, eli jos vaikka tuo BAY RES säiliö pitäisi ottaa irti ja siirtää jokusen sentin eteenpäin vaikkapa täyttöä varten, niin onko tämä mahdollista? Täytty varmaan onnistunee kyllä irroittamalla kopan päällilevyn, että ei varmaan tarpeellista mutta tuli silti mieleen.
Putket ovat putkia eli ne ovat jäykkiä ja sillä paikalla mihin ne laittaa. Jos vedät vaikka nyt säiliötä missä on putki/putkia kiinni niin ne putket joko irtoavat säiliöstä tai sitten toisesta päästä missä ne sitten ovatkaan kiinni. Jos tekee loopin kovaputkilla niin se kannattaa suunnitella niin että täyttö ja tyhjäys onnistuu ilman eri palikoiden liikuttamista. Just vaikka noin että säiliöön pääsee käsiksi kotelon yläosasta ja tyhjäysporttiin edestä jne jne.
 
Kiitoksia vastauksista kaikille! Kuumailmapuhallin löytyy entuudestaan, joten se ei ole ongelma. Lähinnä ajattelin että vain tulee oikein tehtyä, ettei tule kuumailmapuhaltimella tehtyä ja sitten täällä on joku sanomassa että olisi hiustenkuivaaja riittänyt. :)

Kiitoksia kaikille vinkeistä, eiköhän tämä tästä sitten jossain vaiheessa etene. Tosiaan katsoin että nuo kulmapalat on melko hintavia, joten juuri sen takia mietiskelin että tarviiko niitä.

Katsoin tuossa että saan säiliön oikein näppärästi paikoilleen siten että sitä ei tarvitse liikutella kun haluaa täyttöaukon suht. helposti esille, joten sekin on taklattu.

Nyt pitää vain sommitella hieman palasia ja katsoa sitten mitä kaikkea pitää tilailla. Liittimet + putket + taivutukseen tarvittavat kamat tietty ihan selvyyksiä ja sitten pitää varmaan muutama noita 45+45 asteen paloja kanssa hankkia radiaattoriin kun vähän tiukassa paikassa, jokunen kappale 90 asteen kulmia jne varmasti myös menee, joten eiköhän tämä tästä. :)
 
Nyt pitää vain sommitella hieman palasia ja katsoa sitten mitä kaikkea pitää tilailla. Liittimet + putket + taivutukseen tarvittavat kamat tietty ihan selvyyksiä ja sitten pitää varmaan muutama noita 45+45 asteen paloja kanssa hankkia radiaattoriin kun vähän tiukassa paikassa, jokunen kappale 90 asteen kulmia jne varmasti myös menee, joten eiköhän tämä tästä. :)
Kannattaa suunnitella etukäteen ja vaikka piirtää miten ajattelee putkivetojen ja muiden menevän. Se helpottaa itse asennustyötä ja silleen näkee vähän jo tuota estetiikkaakin ennen kuin taivutukset on jo tehty ja tulee fiilis että "tää olis kyl periaatteessa ollu hienompi tälleen toisella tavalla" :tup:
 
Kannattaa suunnitella etukäteen ja vaikka piirtää miten ajattelee putkivetojen ja muiden menevän. Se helpottaa itse asennustyötä ja silleen näkee vähän jo tuota estetiikkaakin ennen kuin taivutukset on jo tehty ja tulee fiilis että "tää olis kyl periaatteessa ollu hienompi tälleen toisella tavalla" :tup:

Joo no sinällään homma on helpohko kun palikat ovat pääosin jo paikoillaan letkujen kanssa. Olen noita letkuja laittaessa jo katsellut miten ne putket sitten tulisi menemään. Ajatus oli, että rakennan setin ekaksi letkuilla varmistaakseni että kaikki toimii kuten pitää ja sitten laittelen putket paikoilleen kun tiedän että muutoksia ei muuten ole enää tulossa.

Käytännössä radi on samalla tapaa pohjalla kuin tässä ja samanlainen este edessä, joten ajattelin tuosta kopsata nuo vedot pohjalla olevalle radille niiltä osin kuin sovellettavissa: BUILDER SHOWCASE .. Tosin CPU ja GPU vedot ajattelin tehdä "perinteisesti", eli sarjassa eikä rinnan kuten tuossa kuvassa. Siksi siis nuo 45+45 kulmapalat. Omassa setissä kuitenkin vain yksi GPU, joten se jättää hieman enemmän tilaa muille vedoille.
 
Kiitoksia vastauksista kaikille! Kuumailmapuhallin löytyy entuudestaan, joten se ei ole ongelma. Lähinnä ajattelin että vain tulee oikein tehtyä, ettei tule kuumailmapuhaltimella tehtyä ja sitten täällä on joku sanomassa että olisi hiustenkuivaaja riittänyt. :)

Kiitoksia kaikille vinkeistä, eiköhän tämä tästä sitten jossain vaiheessa etene. Tosiaan katsoin että nuo kulmapalat on melko hintavia, joten juuri sen takia mietiskelin että tarviiko niitä.

Katsoin tuossa että saan säiliön oikein näppärästi paikoilleen siten että sitä ei tarvitse liikutella kun haluaa täyttöaukon suht. helposti esille, joten sekin on taklattu.

Nyt pitää vain sommitella hieman palasia ja katsoa sitten mitä kaikkea pitää tilailla. Liittimet + putket + taivutukseen tarvittavat kamat tietty ihan selvyyksiä ja sitten pitää varmaan muutama noita 45+45 asteen paloja kanssa hankkia radiaattoriin kun vähän tiukassa paikassa, jokunen kappale 90 asteen kulmia jne varmasti myös menee, joten eiköhän tämä tästä. :)

Tilaa tuplat putkea mitä tarvit, sitä ei voi olla liikaa. :) Tilasin omaan mITX-buildiin 2 metriä + yhden ylimääräisen ja se ylimääräinen tuli todella tarpeeseen. Jos on eka kovaputkitus niin harjoitellessa menee yllättävän paljon + mitä tulee jämäpaloja jos tekee näyttävää.

Mauseri/työntömitta kannattaa olla, sillä saa mittailtua liittimen keskeltä toisen keskelle. Auttaa mitoituksessa kun putkea väännät, tuohon taittoon on olemassa myös työkalu. Merkkiä en muista, mutta ostin Jimmsiltä. Sillä sai muutaman kinkkisen paikan tehtyä, muut meni ihan näppituntumalla. Tosin siinäkin sen minimi taittosäde oli mITXlle vähän isohko.
 
Kiitoksia vastauksista kaikille! Kuumailmapuhallin löytyy entuudestaan, joten se ei ole ongelma. Lähinnä ajattelin että vain tulee oikein tehtyä, ettei tule kuumailmapuhaltimella tehtyä ja sitten täällä on joku sanomassa että olisi hiustenkuivaaja riittänyt. :)

Kiitoksia kaikille vinkeistä, eiköhän tämä tästä sitten jossain vaiheessa etene. Tosiaan katsoin että nuo kulmapalat on melko hintavia, joten juuri sen takia mietiskelin että tarviiko niitä.

Katsoin tuossa että saan säiliön oikein näppärästi paikoilleen siten että sitä ei tarvitse liikutella kun haluaa täyttöaukon suht. helposti esille, joten sekin on taklattu.

Nyt pitää vain sommitella hieman palasia ja katsoa sitten mitä kaikkea pitää tilailla. Liittimet + putket + taivutukseen tarvittavat kamat tietty ihan selvyyksiä ja sitten pitää varmaan muutama noita 45+45 asteen paloja kanssa hankkia radiaattoriin kun vähän tiukassa paikassa, jokunen kappale 90 asteen kulmia jne varmasti myös menee, joten eiköhän tämä tästä. :)

Järkevin tapa on piirtää kuten @akselic mainitsi, vaikka askarrella ensin pehmeällä letkulla, että saisit loopin järjestelmästä yleiskuvan ja samalla kovaputkessa säästät:). Tämän jälkeen voit vapaasti harjoitella taivutus mandrelien kanssa tai ilman. Suosittelen käyttämään ensisijaisesti mandrelit. Älä hätäile jos taivutukset eivät ensi kerralla onnistu. PETG on joustavampi kuin akrylli ja se ei kovene heti taivuttaessa. Voit heti korjata väärin taivutetun putken lämmittämällä PETG uudestaan:).
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemusta/tietoo miten PETG-putket käyttäytyy Nanoxia CF1 cooling fluid pro-nesteiden kanssa?
Tuohan sisältää purkin mukaan 0.005% etyleeniglykolia joka on PETG:lle vahingollista. Pari ulkomaista lankaa oon löytäny, mutta sieltä ei löytynyt mitään mainintaa pitoisuuksista eikä kuinka nopeasti putket menevät käyttökelvottomaksi.
 
Onko kellään kokemusta/tietoo miten PETG-putket käyttäytyy Nanoxia CF1 cooling fluid pro-nesteiden kanssa?
Tuohan sisältää purkin mukaan 0.005% etyleeniglykolia joka on PETG:lle vahingollista. Pari ulkomaista lankaa oon löytäny, mutta sieltä ei löytynyt mitään mainintaa pitoisuuksista eikä kuinka nopeasti putket menevät käyttökelvottomaksi.

Pakkasneste on nesteeseen sekoitettava lisäaine, jonka tarkoitus on alentaa sen jäätymispistettä.

Ei glykolilla ole mitään tekemistä tietokoneiden jäähdytyksen kanssa.
Etyleeniglykolin ja veden seoksen sulamispiste on matalampi kuin veden sulamispiste. Seos kestää kovaa pakkasta jäätymättä. Tästä syystä etyleeniglykolia käytetään autojen jäähdytysnesteissä parantamaan pakkaskestävyyttä.

En näe mitään järkevää syytä laittaa sitä kiertoon, se nostaa hieman sähkönjohtavuutta ja heikentää myös avistuksen lämmönsiirtoa.

En ostaisi käytettyä looppia jossa on kierrossa ollut mitään muuta kuin tistlattua vettä, pelkkä jäähdyttimen kupari on bakteerimyrkky.
 
Onkos kukaan tehnyt sellasta nestejäähdytystä, missä oman koneen saisi liitettyä ja poistettua helposti jatko-loopista. Esimerkiksi koneessa voisi olla 2-3 lauhdutinta vakiokiertona, mutta jos haluaa lisää jäähdytystehoa normaalioloissa kotona, niin koneen voisi kytkeä lisäksi ulkoiseen looppiin. Käytännössä tuo ei vaatisi kuin fiksut pikaliittimet meno- ja paluulinjoihin, mutta mietin onko sellaisia saatavilla yleisiin putki / letkukokoihin. Tuli vain mieleen, kun oman kopan jäähdytys ei oikein riitä kahdelle vegalle ja koppaan ei enempää mahdu. Isompi kotelo olisi tietenkin ratkaisu, mutta sitten koneen siirtely tulee vaikeaksi.

esim: EK-QDC 10mm - Gray – EK Webshop tommosilla voisi olla mahdollista väsätä ulkoisen kierron mahdollisuus.
 
Onkos kukaan tehnyt sellasta nestejäähdytystä, missä oman koneen saisi liitettyä ja poistettua helposti jatko-loopista. Esimerkiksi koneessa voisi olla 2-3 lauhdutinta vakiokiertona, mutta jos haluaa lisää jäähdytystehoa normaalioloissa kotona, niin koneen voisi kytkeä lisäksi ulkoiseen looppiin. Käytännössä tuo ei vaatisi kuin fiksut pikaliittimet meno- ja paluulinjoihin, mutta mietin onko sellaisia saatavilla yleisiin putki / letkukokoihin. Tuli vain mieleen, kun oman kopan jäähdytys ei oikein riitä kahdelle vegalle ja koppaan ei enempää mahdu. Isompi kotelo olisi tietenkin ratkaisu, mutta sitten koneen siirtely tulee vaikeaksi.

esim: EK-QDC 10mm - Gray – EK Webshop tommosilla voisi olla mahdollista väsätä ulkoisen kierron mahdollisuus.
Sellaisia pikaliittimiä löytyy ihan helposti joissa on molemmissa päissä naaraspäiset G1/4 kierteet jolloin niihin saa käytännössä mitkä tahansa letku- tai putkiliittimet kiinni.

Tommosessa järjestelmässä varsinainen ongelma on se, että jos nestekierto katkaistaan kahdesta kohdasta (ton ulkoisen radin tulo- ja menoliitännät) niin onko kierto sen jälkeen enää kokonainen vai katkeaako se? Jos vesi ei pääse enää kiertämään kierron ympäri vaan katkeaa niin neste lämpenee ihan holtittomasti kun se ei pääse enää liikkumaan. En äkkiseltään keksi miten tuommoisen kierron toteuttaisi niin että ulkoisen radin irroittaminen ei katkaisisi koko kiertoa jostain kohtaa.
 
Sellaisia pikaliittimiä löytyy ihan helposti joissa on molemmissa päissä naaraspäiset G1/4 kierteet jolloin niihin saa käytännössä mitkä tahansa letku- tai putkiliittimet kiinni.

Tommosessa järjestelmässä varsinainen ongelma on se, että jos nestekierto katkaistaan kahdesta kohdasta (ton ulkoisen radin tulo- ja menoliitännät) niin onko kierto sen jälkeen enää kokonainen vai katkeaako se? Jos vesi ei pääse enää kiertämään kierron ympäri vaan katkeaa niin neste lämpenee ihan holtittomasti kun se ei pääse enää liikkumaan. En äkkiseltään keksi miten tuommoisen kierron toteuttaisi niin että ulkoisen radin irroittaminen ei katkaisisi koko kiertoa jostain kohtaa.
Kaksisuuntaiset sulkuventtiilit molemmille puolille, jolloin tuosta tulee H -mallinen liitäntä.
 
Painttasin vielä selventävän kuvan:
qK1Ngqw.png

Eli kummallakin puolella kahdet suljin-venttiilit, jolla tuon kierron saa yhdistettyä ilman ulkoista radia.
 
Painttasin vielä selventävän kuvan:
qK1Ngqw.png

Eli kummallakin puolella kahdet suljin-venttiilit, jolla tuon kierron saa yhdistettyä ilman ulkoista radia.
Eikös tuo olisi muuten vielä helpompi tehdä yhdellä kaksisuuntaisella sulkuventtiilillä kun tuossa on joka tapauksessa pikaliittimet? Joku tämän tyylinen joka itsellä esimerkiksi on, jossa on molemmissa päissä G1/4 kierteet.

Tähän tyyliin siis

gagagag.jpg


Eli tuossa kun pikaliittimet on yhdistetty ja venttiili kiinni niin kierto käy ulkoisen radin kautta ja kun pikaliittimet on irroitettu ja venttiili avattu niin kierto käy tuosta liitinten välistä.
 
Eikös tuo olisi muuten vielä helpompi tehdä yhdellä kaksisuuntaisella sulkuventtiilillä kun tuossa on joka tapauksessa pikaliittimet? Joku tämän tyylinen joka itsellä esimerkiksi on, jossa on molemmissa päissä G1/4 kierteet.

Tähän tyyliin siis

gagagag.jpg


Eli tuossa kun pikaliittimet on yhdistetty ja venttiili kiinni niin kierto käy ulkoisen radin kautta ja kun pikaliittimet on irroitettu ja venttiili avattu niin kierto käy tuosta liitinten välistä.
Juu, tuota ratkaisua yritin hahmotellakin, mutta piirisin näköjään sittenkin muuta. :D
 
Tein nyt selvyydeksi vielä vähän paremman kuvan, eli siis putket/letkut tulisivat kahdesta kohtaa t-haaraan, joiden välissä olisi tuo sulkuventtiili ja toisella puolella pikaliittimet

agagag.jpg
 
Pikaliittimet jotka sulkeutuu, kun ulkoisen kierron ottaa pois laitetaan tilalle lyhyt letkunpätkä jossa vastaavat liittimet. Tai sitten tuo H kytkentä jossa sulkuventtiili.
 
Pikaliittimet jotka sulkeutuu, kun ulkoisen kierron ottaa pois laitetaan tilalle lyhyt letkunpätkä jossa vastaavat liittimet. Tai sitten tuo H kytkentä jossa sulkuventtiili.

Tuosta tuli mieleen että voisi ostaa EK-QDC 10mm - Gray – EK Webshop 2 kpl ja laittaa kuvan vasempaan ylänurkkaan uros-liittimen, vasen alas naaras, oikea ylä ja ala vastaavasti naaras ja uros. Tuolloin aina konfiguraatiota muuttaessa voisi vain napsaista joko vasemmanpuoleiset haarat yhteen suljettuun koneen sisäiseen looppiin, tai sitten ylä ja alapuolen liittimillä ottaa ulkoisen kierron mukaan. Tietenkin ongelmana olisi se että liittimiin kopan sisällä tulisi olla helppoa päästä ja letkuissa sen verta löysää, että liitosten muutos ei tule vaikeaksi.
 
Juu, tuota ratkaisua yritin hahmotellakin, mutta piirisin näköjään sittenkin muuta. :D

Tein nyt selvyydeksi vielä vähän paremman kuvan, eli siis putket/letkut tulisivat kahdesta kohtaa t-haaraan, joiden välissä olisi tuo sulkuventtiili ja toisella puolella pikaliittimet

agagag.jpg

Jos tuollaisen H-haaran tekisin, etsisin tuohon keskelle venttiilin/hanan tilalle takaiskuventtiilin sopivalla jousikuormalla. Ulkoisen kierron ollessa käytössä se pysyy kiinni paineen ollessa sama molemmin puolin, sisäisellä kierrolla takaisku aukeamaan pumpun puoleisesta virtauksesta. Sitä en tiedä löytyykö sopivaa, mutta noita takaiskuventtiileitä kun hydrauliikkaa suunnitellessa joskus pyörittelin, oli niissä vaihdettavat jouset eri virtauksille.

Ulkoisen kierron puolelle pikaliittimet ja sisään päin sitten letkukaroilla.

EDIT: Eihän tuota kauan tarvinnut etsiä, Alphacool valmistaa takaiskuventtiiliä. Sopivuudesta en tiedä, olettaisin että käy jos pumpun eteen on alunperin tarkoitettu ja looppiin muutenkin tarkoitettu asennettavaksi.

Näitä olen itse käyttänyt kun letku on pitänyt saada kotelon ulkopuolelle: Alphacool Eiszapfen pikaliitin, suora, G1/4, hopea - 22,90€

Toimii.

Samoja itse käytän ulkoisen jäähdytysyksikön liitännöissä, hyvin pitäneet ja toiminta on smoothia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuollaisen H-haaran tekisin, etsisin tuohon keskelle venttiilin/hanan tilalle takaiskuventtiilin sopivalla jousikuormalla. Ulkoisen kierron ollessa käytössä se pysyy kiinni paineen ollessa sama molemmin puolin, sisäisellä kierrolla takaisku aukeamaan pumpun puoleisesta virtauksesta. Sitä en tiedä löytyykö sopivaa, mutta noita takaiskuventtiileitä kun hydrauliikkaa suunnitellessa joskus pyörittelin, oli niissä vaihdettavat jouset eri virtauksille.

Ulkoisen kierron puolelle pikaliittimet ja sisään päin sitten letkukaroilla.

EDIT: Eihän tuota kauan tarvinnut etsiä, Alphacool valmistaa takaiskuventtiiliä. Sopivuudesta en tiedä, olettaisin että käy jos pumpun eteen on alunperin tarkoitettu ja looppiin muutenkin tarkoitettu asennettavaksi.

Luulisi moisella tulevan kauhea virtausvastus. Pumppu joutuu taisteleen tuon joustakin vastaan. Toisakseen onko tuo aivan 100% tiiviskään.
 
Luulisi moisella tulevan kauhea virtausvastus. Pumppu joutuu taisteleen tuon joustakin vastaan. Toisakseen onko tuo aivan 100% tiiviskään.

Tuollaisella lautasmallisella ja jousikuormitteisella on jonkinlainen virtausvastus. Se lautasen koko rajoittaa käytettävissä olevaa virtaustilavuutta, parempi olisi malli jossa lautanen väistäisi keinuvivun avulla pois virtauksen edestä. Mutta niitä ei taida tässä kokoluokassa löytyä.

En tiedä onko kumitiivistettä lautasessa tai vastapinnassa, tuskin on tuolla hinnalla.
 
Ei kai tuohon tarvitse oikeasti kuin kaksi pikaliitinparia mihin tahansa kohtaan kiertoa. Kun ei käytetä ulkoista jäähdytystä, pikaliitinpari yhdistetään suoraan toisiinsa (uros ja naaras). Kun käytetään ulkoista jäähdytystä, pikaliitos avataan ja kytketään kumpaankin letkuun pikaliitinparin vastakappale kiinni ulkoiselle kierrolle (naaras ja uros). Lisäksi itellä on Koolancen pikaliitin G1/4 kierteellä Alphacoolin Monsta-jäähdyttimessä tyhjennystä varten eikä ole vuotanut ikinä, ollut kolme vuotta tuo ratkaisu. Kun tyhjennän, laitan siihen pikaliitinparin toisen puolen ja letkun johonkin ämpäriin. Toimii.
 
Ei kai tuohon tarvitse oikeasti kuin kaksi pikaliitinparia mihin tahansa kohtaan kiertoa. Kun ei käytetä ulkoista jäähdytystä, pikaliitinpari yhdistetään suoraan toisiinsa (uros ja naaras). Kun käytetään ulkoista jäähdytystä, pikaliitos avataan ja kytketään kumpaankin letkuun pikaliitinparin vastakappale kiinni ulkoiselle kierrolle (naaras ja uros). Lisäksi itellä on Koolancen pikaliitin G1/4 kierteellä Alphacoolin Monsta-jäähdyttimessä tyhjennystä varten eikä ole vuotanut ikinä, ollut kolme vuotta tuo ratkaisu. Kun tyhjennän, laitan siihen pikaliitinparin toisen puolen ja letkun johonkin ämpäriin. Toimii.
Tuo taas vaatii melko pitkät pätkät letkua roikkumaan takapuolelle, jotta nuo saa yhdistettyä tarvittaessa toisiinsa. Liikuteltaessa saattaa olla hieman tiellä.
 
Tuo taas vaatii melko pitkät pätkät letkua roikkumaan takapuolelle, jotta nuo saa yhdistettyä tarvittaessa toisiinsa. Liikuteltaessa saattaa olla hieman tiellä.

Onhan tuossa monia vaihtoehtoja. Voi esim. lähteä hifistelemään niin että tarvittaessa on vielä erikseen läpiviennit kotelossa pikaliittimineen eli avaa liitoksen ja kytkee pikaliittimet suoraan niihin, sitten ulkopuolella toistetaan sama homma ulkoiselle jäähdyttimelle. :D Tällöin kopan sisällä ei tarvita hirveästi ylimääräistä letkua. Tai sitten vaan tarpeeksi isoa reikää johonkin kohtaan koppaa jotta voi tuoda ulkoisen jäähdyttimen liittimet tarvittaessa kopan sisälle, oletettavasti johonkin kotelon pohjalle takaosaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 755
Viestejä
4 556 647
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom