Ihan hyvin voi laittaa alumiiniosia vesijäähyyn muiden metallien sekaan asiallisilla nesteillä.
Paitsi jos käyttäjä on ikkunakoteloihmisiä, niin en suosittele. Aina voi tulla vastaan nesteet jotka ei toimi korroosioneston osalta tjsp.
Alumiinista pääosin nämä hommat alunperin alkoi 90-luvun lopussa. Alumiinipalasta (onnekkaat kuparista) sahattiin ja porattiin itelle blokki ja jäähynä oli juuri esim. auton lämppärin kenno tai muu. Pumppuna joku suihkulähdepumppu.
Ja nesteenä glykoli.
Pari kuukauta oli pelkkää hanavettä vesisängyn levänestoaineen kera
kierrossa millon tuli mm. jonkun verran korroosiota alumiiniblokkeihin, mutta ei sillonkaan mitään katastrofaalista. Pidemmällä käytöllä olis varmaan pumpun laakerit ottanut nokkiinsa sakasta ja ehkä jopa vesikanavat tukkiutunut, mutta se siis normaalivedellä.
Metalleja oli sikin sokin alumiinista ja kuparista noihin lämppärikennojen ilmeisesti messinkisiin osiin yli 10 vuoden ajan glykolin kera.
Muutamat (vai kymmenen?
) vuodet sitten kupariset jäähdyttimet oli luxusta.
Mulla on tälläkin hetkellä käytössä mun vesijäähdytyksen uusintakierroksella parin vuoden tauon jälkeen alumiinijäähdyttimiä kupariblokkien ja nikkelöityjen liittimien kera. Nesteenä jotkut vesijäähylitkut. Ei mitään ongelmia, blokeissa pleksikannet ja kanavat alla on vielä kiiltävät.
Niin miksi ei vois sitten vaikka käyttää radiaattorina auton kennoa tai jotain pientä syylaria jopa ? Että kunnon jäähy sitte kerralla
Eihän se lisää kotelon leveyttä vaikka juurikaan jos kylkeen ripustas kunnon kennoston vaikka. Olisi ainakin pinta-alaa jäähyllä ja nestettä paljon kierrossa. Vai olenko nyt ihan hakoteillä tälläsillä ideoilla ja kuin helposti tällänen olisi toteutettavissa vai onko järkevämpää pysyä valmiskamassa.
Et oo hakoteillä ollenkaan, mutta askartelua varmasti vaatii.
Automaattivaihteistojen jälkiasenteisista öljynjäähdyttimistä löytyy isohkoja ihan ok näköisiä kennoja (luokkaa 25x38cm), joista mä olen kaavaillut itelle passiivista jäähdytintä seinälle.
http://www.ebay.com/itm/Four-Seasons-53007-Transmission-Oil-Cooler-/272138122955
Tässä rinnakkaisvirtauksella:
http://www.ebay.com/itm/Four-Seasons-53007-Transmission-Oil-Cooler-/272138122955
Tässä S-putkisena:
Auto Trans Oil Cooler fits 1965-2015 Volvo 245 V70 244,245 HAYDEN | eBay
Vastaavaa oli myös mustana.
Toi passiivinen vaan tulis maksamaan ihan liikaa, kun noita tarveis joku 5 järkeville vedenlämpötiloille ylikellotuksilla. Mutta tollanen tai ehkä noita S-putkisia jopa kaksi päällekkäin + 230mm tuuletin vois olla aika kova juttu.
Syylarikin menis muuten hyvin ja ois halpa kiinaosana jostain tusina-autosta, mutta siiinä pitää viritellä isojen letkujen aukkoihin tulpat/jotkut adapterisysteemit. Ja ois ruma.
Normaali epoksi pitää muuten sitten huonosti vesijäähyvirityksissä esim. juuri adapterien teossa. Tai pitää hyvin siihen asti kunnes käytössä vesi ujuttautuu liitoksen alle ja irrottaa liimauksen.