Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Onkohan tuulettimilla vaikutusta tuohon? Ainakin specsien mukaan Be Quietesissa on parempi paineentuotto, kuin noctuassa. Toki 16.7% jäähdystyspinta-alaa vaikuttaa jäähdytystehoon.
On varmasti. Siksi käytinkin samaa kierrosnopeutta. Mutta nuo tuulettimet nyt oli käytössä :)
 
Itsellä kans nuo alphacoolin pikaliittimet ja ainakaan vielä ole vuotanut.

yeEx.jpg
 
On varmasti. Siksi käytinkin samaa kierrosnopeutta. Mutta nuo tuulettimet nyt oli käytössä :)
Lähinnä tuotakin mietin paljonko noilla tuulettimilla on eroa, vaikka samoilla RPM:llä pyöriikin. Toki kokokin vaikuttaa tuohon paineeseen. Aika iso tuo ero on silti. Lähes 43% parannus lämpötiloissa. Oliko kumpanenkin radi samaa mallistoa vai eri valmistajilta?
 
Alphacoolin radeja molemmat. Jälkimmäisessä testissä oli etupaneelin pölysuoja irti. Laitoin sen takaisin niin lämmöt nousivat 57 asteeseen. Aika paljon vaikutusta tuolla näköjään. Silti, 13 asteen ero. Myöskään sisälämpötila ei varmasti ole ihan sama. Eli noin 10 asteen ero, kuulostaakin jo paljon realistisemmalta.
 
No niin! Vertailua 240 mm radi vs 280 mm radi. Loopissa pelkkä näyttis.

20 min furmark
GTX 780 Ti, core 900 MHz, memory 3499 MHz
EK:n Fullcover blokki
Pumppu: EK-SPC @ 2300 rpm

Case 1:
Radi: 240 mm x 30 mm
Tuulettimet: Noctua NF-P12 @ 800 rpm
GPU 70 astetta

Case 2:
Radi: 280 mm x 30 mm
Tuulettimet: Be Quiet Silent Wings 3 PWM @ 800 rpm
GPU 49 astetta
Neste 38 astetta

Yllättävän iso ero!

E: Kotelon etupaneelin pölysuodatin kiinni, GPU lämmöt 20 min jälkeen 57 astetta, neste 45 astetta. Paljon se vaikuttaa.
Nyt on muuten sen verran paskaa rattaissa, että rattaat jymähtänyt oikein paikoilleen :btooth:

Ensimmäisenä eri tuulettimet; staattinen paina on noctuoissa (1,68 mm H₂O) isompi kuin noissa Be Quiet (1.08H₂O) ropelleissa.

Toisena: oliko radit samaa mallia esim. Alphacool ST30? (ilmeisesti oli) En usko en sitte millään, että noin pieni radin pinta-alan nostaminen vaikuttaa lämpötiloihin noin paljoa. Aikoinaan, kun itsellä oli pelkkä 360 XT45 radi ja lisäsin siihen kylkeen XT45 280 radin niin jäähdytysteho kasvoi muutamalla asteella (nesteestä mitattuna). Tuossa on kuitenkin melko paljon enemmän pinta-alalisäystä. Tässä minimaalisella pinta-alalisäyksellä tulisi lämpötilaeroa 21 astetta GPU:sta mitattuna. Mitä tuo olisi nesteestä mitattuna?

Mitkä setupit tuossa etupaneelin pölysuodatinvertailussa oli? Tyhmä kysymys varmaan, mutta olihan radit samassa paikassa testin aikana? Riippuen loopin koosta 20min ei ehkä riitä lämpötilan tasaantumiseen...

THIS IS MADNESS!! :btooth:

Vertailuna 280 ja 360 radin revikasta.

280:
ACST30280-Z-W10DTBars.png


360:
ST30-W10DT-Bars.png
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on muuten sen verran paskaa rattaissa, että rattaat jymähtänyt oikein paikoilleen :btooth:
Toisena: oliko radit samaa mallia esim. Alphacool ST30? (ilmeisesti oli) En usko en sitte millään, että noin pieni radin pinta-alan nostaminen vaikuttaa lämpötiloihin noin paljoa. Aikoinaan, kun itsellä oli pelkkä 360 XT45 radi ja lisäsin siihen kylkeen XT45 280 radin niin jäähdytysteho kasvoi muutamalla asteella (nesteestä mitattuna). Tuossa on kuitenkin melko paljon enemmän pinta-alalisäystä. Tässä minimaalisella pinta-alalisäyksellä tulisi lämpötilaeroa 21 astetta GPU:sta mitattuna. Mitä tuo olisi nesteestä mitattuna?

Mitkä setupit tuossa etupaneelin pölysuodatinvertailussa oli? Tyhmä kysymys varmaan, mutta olihan radit samassa paikassa testin aikana? Riippuen loopin koosta 20min ei ehkä riitä lämpötilan tasaantumiseen...

THIS IS MADNESS!! :btooth:
Radit ovat samaa sarjaa eli tuo Alphacool ST30. Niin kuin tuossa ylempänä kirjoitinkin niin ero oli 13 astetta kun pölysuodatin on paikoillaan. Ympäristön lämpötilakaan tuskin ollut sama eli noin 10 asteen erosta voidaan puhua.
E: Radit kiinni Arc Midi R2:n etupaneelissa. 20 min furmark antaa kuitenkin suuntaa kun kyseessä ei ole normaali kuormitus.
E2: Nesteen lämpötilaa en tiedä 240 mm loopissa kun lisäsin anturin vasta nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Jos mä nyt tässä paljastan, että tuo paineentuotto ei ole lineaarinen tuuletinkierroksesta riippuva suure :facepalm:

Ja lisäten soppaa vielä lisää, niin radien tuulettimien valinnassa pitäisi tuijottaa tämmöistä graafia:
11a2df63a0.jpg

Taulukkoa tulkitaan siten, että maksimipaine saadaan, kun tuulettimen ulostulo on ns. täysin tukittu ja paras ilmanvaihto kun ei ole mitään edessä...

Radit ovat sitten siellä jossain välimaastossa, yleensä noiden "tasanteiden kohdilla". Ja kyseessä on 12V:lla pyörivän tuulettimen taulukko.

Noctuat ovat aikalailla tasoissa GentleTyphooneiden kanssa, niin Noctuan paineen tuotannon voisi olettaa tuolla 800 rpm olevan AP-11:n tasoissa... Eli olisko siis 0.25mmH2O, jos muistan tuon kertoimen oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Korjasin tuota ekaa viestiä. Itsekin ihmettelin tuota 21 asteen eroa mutta sitten hoksasin että testasin 280mm radin kyljet auki ja pölysuodatin puuttui. Nyt siis lukemat koppa kiinni. Ero kuitenkin mukavat 13 astetta. Ja tuulettimet eivät ainakaan äänekkäämmät ole :)
 
Nyt on muuten sen verran paskaa rattaissa, että rattaat jymähtänyt oikein paikoilleen :btooth:

Ensimmäisenä eri tuulettimet; staattinen paina on noctuoissa (1,68 mm H₂O) isompi kuin noissa Be Quiet (1.08H₂O) ropelleissa.

Toisena: oliko radit samaa mallia esim. Alphacool ST30? (ilmeisesti oli) En usko en sitte millään, että noin pieni radin pinta-alan nostaminen vaikuttaa lämpötiloihin noin paljoa. Aikoinaan, kun itsellä oli pelkkä 360 XT45 radi ja lisäsin siihen kylkeen XT45 280 radin niin jäähdytysteho kasvoi muutamalla asteella (nesteestä mitattuna). Tuossa on kuitenkin melko paljon enemmän pinta-alalisäystä. Tässä minimaalisella pinta-alalisäyksellä tulisi lämpötilaeroa 21 astetta GPU:sta mitattuna. Mitä tuo olisi nesteestä mitattuna?

Mitkä setupit tuossa etupaneelin pölysuodatinvertailussa oli? Tyhmä kysymys varmaan, mutta olihan radit samassa paikassa testin aikana? Riippuen loopin koosta 20min ei ehkä riitä lämpötilan tasaantumiseen...

THIS IS MADNESS!! :btooth:

Vertailuna 280 ja 360 radin revikasta.

280:
ACST30280-Z-W10DTBars.png


360:
ST30-W10DT-Bars.png

Kappas, mistähän repäisin sen isomman lukeman.:facepalm: Tosiaan tuo nesteen lämpötila olisi mukava tietää, jolloin pystyisi sulkemaan muut raudan muutokset pois.

Kysynpäs vielä täälläkin, että oletteko huomanneet tuolla push/pull konfiguraatiolla mitään eroa? Itse laitoin omat SP120 pull -asentoon, koska kaveri oli lukenut, että karkuuttaisi painetta toistepäin. Itse olen hieman skeptinen asian suhteen. Monissa reviikoissa tosiaan on huomautettu, että asialla ei pitäisi em. tuulettimillanikaan olla mitään merkitystä. Nesteen lämmössä mahdollisesti +/- 2 astetta.

Toinen kysymys: Oletteko saavuttaneet push&pull -konfiguraatiolla mitään selkeää etua? Kannattaako tuossa olla samanlaisia painetuulettimia molemmilla puolilla vai toisella puolella joku High flow tuuletin tms? Näistä en ole vielä löytänyt mitään suurempaa testiä missä olisi selkeästi taulukoituna eri tuulettimilla testattuna. Mietin, että kattoradille mahtuisi tuo push&pull. Kuitenkin ns. "poistoradi" jonka läpi kulkee hieman lämmennyttä ilmaa niin voisi hieman parantaa sen jäähdytyskykyä. (?):rolleyes:
 
Kappas, mistähän repäisin sen isomman lukeman.:facepalm: Tosiaan tuo nesteen lämpötila olisi mukava tietää, jolloin pystyisi sulkemaan muut raudan muutokset pois.

Kysynpäs vielä täälläkin, että oletteko huomanneet tuolla push/pull konfiguraatiolla mitään eroa? Itse laitoin omat SP120 pull -asentoon, koska kaveri oli lukenut, että karkuuttaisi painetta toistepäin. Itse olen hieman skeptinen asian suhteen. Monissa reviikoissa tosiaan on huomautettu, että asialla ei pitäisi em. tuulettimillanikaan olla mitään merkitystä. Nesteen lämmössä mahdollisesti +/- 2 astetta.

Toinen kysymys: Oletteko saavuttaneet push&pull -konfiguraatiolla mitään selkeää etua? Kannattaako tuossa olla samanlaisia painetuulettimia molemmilla puolilla vai toisella puolella joku High flow tuuletin tms? Näistä en ole vielä löytänyt mitään suurempaa testiä missä olisi selkeästi taulukoituna eri tuulettimilla testattuna. Mietin, että kattoradille mahtuisi tuo push&pull. Kuitenkin ns. "poistoradi" jonka läpi kulkee hieman lämmennyttä ilmaa niin voisi hieman parantaa sen jäähdytyskykyä. (?):rolleyes:

push&pull luo vain lisää painetta, itse ilmavirta aikalailla pysyy vakiona siltikin.
 
Ja push/pullin tuottama hyöty alkaa näkyä selkeästi vasta paksummilla (60mm ja yli) radeilla.
 
JayzTwoCents teki hyvän videon noista eroista tuulettimien suhteen. Kannattaa YouTubesta katsoa.
 
Laitoinpa vielä väärän videon, johan täällä keskusteltiin push/pullista eikä eri tuulettimista.
 
Nyt on tullut vähän laskeskeltua mitä maksaa tuo vesijäähdytyksen rakentaminen tuohon Tower900 koteloon, ei kauhean halpaa :)

Radit:
2x560mm EKWB Coolstream 280€

Tuulettimet:
8x140mm EK Vardar F1-140 160€

Pumppu:
EK X-Top Revo D5 112€

Nestesäiliöt:
2xEK-RES X3 112€

CPU Blokki:
EK Supremacy Evo 75€

GPU Blokki:
Vielä ei tietoa mikä näyttis tulee mut varmaan siellä 150€ tuntumassa tämä

Tähän lisäksi liittimiä + PTFE putkea enemmän kuin laki sallii.

Teen vielä homman niin että teen malliputket PTFE:llä ja sit käyn teettämässä pyrexistä oikean mittaiset pätkät niin että voin vain suoraan vaihtaa nuo PTFE putket lasisiin.

Eli nopeasti kun summataan niin tiedossa olevat osat on yhteensä:
890€ + liittimet + putket + nesteet niin varmaan jossain 1200€ tuntumassa pyöritään + sit vielä ne lasiputket päälle.

Onneksi näitä ei tarvii kuin kerran hommata :)

Voi olla että toki jostain muualta päädyn osia ostamaan mutta EKWB:n laatu on ainakin taattua ja kiinalaisten valmistajien kanssa ei ainakaan jaksa alkaa leikkimään.
 
Suosittelen ostamaan corsairin ml120 tuplapakkauksia. Vardereista lähtee melkoinen mökä ja corsairit tulee halvemmaksi.
 
Nyt on tullut vähän laskeskeltua mitä maksaa tuo vesijäähdytyksen rakentaminen tuohon Tower900 koteloon, ei kauhean halpaa :)

Radit:
2x560mm EKWB Coolstream 280€

Tuulettimet:
8x140mm EK Vardar F1-140 160€

Pumppu:
EK X-Top Revo D5 112€

Nestesäiliöt:
2xEK-RES X3 112€

CPU Blokki:
EK Supremacy Evo 75€

GPU Blokki:
Vielä ei tietoa mikä näyttis tulee mut varmaan siellä 150€ tuntumassa tämä

Tähän lisäksi liittimiä + PTFE putkea enemmän kuin laki sallii.

Teen vielä homman niin että teen malliputket PTFE:llä ja sit käyn teettämässä pyrexistä oikean mittaiset pätkät niin että voin vain suoraan vaihtaa nuo PTFE putket lasisiin.

Eli nopeasti kun summataan niin tiedossa olevat osat on yhteensä:
890€ + liittimet + putket + nesteet niin varmaan jossain 1200€ tuntumassa pyöritään + sit vielä ne lasiputket päälle.

Onneksi näitä ei tarvii kuin kerran hommata :)

Voi olla että toki jostain muualta päädyn osia ostamaan mutta EKWB:n laatu on ainakin taattua ja kiinalaisten valmistajien kanssa ei ainakaan jaksa alkaa leikkimään.
Kuulostaa hyvältä. Ajattelitko tehä tuonne DIY -puolelle ihan oman threardin projektille? Olisi ihan hauska lueskella ja nähdä kuvia rakentelusta. :)

Suosittelen ostamaan corsairin ml120 tuplapakkauksia. Vardereista lähtee melkoinen mökä ja corsairit tulee halvemmaksi.
Niin siis ML140. Tosin 8kpl noita maksaa jo ~300€?
 
@Hessu
Tosiaan ML140, mutta niinkuin sanoin eli tuplapakkauksina eli dualpack. Amazon.de esimerkiksi löytyy 31e per tuplapakkaus ja ilmaiset postit yli 39e tilauksiin.
 
Ajattelin vaatimattoman 14-15v tauon jälkeen kokeilla taas vesijäähdytykseen siirtymistä huvin ja urheilun vuoksi. Viimeksi kun puuhastelin niin kaikki oli melkein tee-se-itse tavaraa. Kaveri sorvasi pari todella järeää CPU blokkia kuparista amiksessa (taitaa olla vielä tallessa). Kenno oli Opel Kadetin lämppäristä (kuparinen). Vesisäiliö oli isohko itsetehty pleksistä liimattu härpäke. Sisällä joku akvaariopumppu. Koko komeus oli vaneriboksissa ulkoisesti. Vaneriboksissa oli ikkuna josta näki vesisäiliöön ja takana oli punainen LED valaistus. Eihän sen ajan ankeissa koteiloissa oltu paljon vesijäähdytyksen asentamista sisäisesti ajateltu. Muistan että yksi komponentti piti ostaa kaupasta. Se oli yleismallinen puristin socket A kannalle jolla blokin sai ruuvattua paikalleen. Kokonaishinta oli varmasti alle 200mk.

Noh se muisteluista. Nyt olen laiska ja ostan kaupasta romut. Ajattelin aloittaa GPU:n jäähdytyksestä ja jossain välissä ensi vuotta lisätä yhden kennon ja CPU blokin jahka selviää tuleeko päivitettyä prosessoria. Jos siirryn ZENiin, niin nythän ei ole mitään havaintoa onko nykyisten blokkien kiinnikkeet yhteensopivia tulevan kannan kanssa(?) Tällä hetkellä en tarvitse CPU:lle parempaa jäähdytystä (Xeon, ei kellotusmahdollisuutta).

Yritin kovasti päivittää tietoni 2010 luvulle ja päädyin seuraaviin komponentteihin:

(Ennestään kotelona Fractal R5, kennojen max mitat: http://support.fractal-design.com/s...037485-define-r5-radiator-compatibility-chart )

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ek-xres-140-revo-d5-pwm-nestesailio-ja-pumppu
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/76988/alc14169/alphacool-nexxxos-xt45-full-copper-280-jaahdytin
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ocks-ek-duraclear-9_5-15_9mm-pvc-letku-kirkas

Blokki ja liittimet pitää ostaa muualta kun jimmyn varastot huutaa tyhjää. Onkohan tämä pulju mitenkään luotettava?

http://www.aquatuning.fi/vesijaeaeh...s-fuer-radeon-r9-nano-vernickelte-ausfuehrung
http://www.aquatuning.fi/vesijaeaeh...0-anschraubtuelle-g1/4-chrome-sixpack?c=11003

Melko hupaisissa hinnoissa nuo letkuliittimet täytyy sanoa.

Kenno tulisi etupaneeliin ja sen läpi puhkuu Noctuan 140mm tuulettimet. Mahtaako joku löytää suunitelmasta ratkaisevia virheitä? o_O

e: ainiin jotain litkua pitää vielä ostaa. Ja ehkä virittää joku järjestelmän tyhjennysletku. Pakettihan tulee ikkunattomaan koteloon joten estetiikalla ei ole väliä. Luukku kiinni ja omaiset on nähnyt.
 
Ajattelin vaatimattoman 14-15v tauon jälkeen kokeilla taas vesijäähdytykseen siirtymistä huvin ja urheilun vuoksi. Viimeksi kun puuhastelin niin kaikki oli melkein tee-se-itse tavaraa. Kaveri sorvasi pari todella järeää CPU blokkia kuparista amiksessa (taitaa olla vielä tallessa). Kenno oli Opel Kadetin lämppäristä (kuparinen). Vesisäiliö oli isohko itsetehty pleksistä liimattu härpäke. Sisällä joku akvaariopumppu. Koko komeus oli vaneriboksissa ulkoisesti. Vaneriboksissa oli ikkuna josta näki vesisäiliöön ja takana oli punainen LED valaistus. Eihän sen ajan ankeissa koteiloissa oltu paljon vesijäähdytyksen asentamista sisäisesti ajateltu. Muistan että yksi komponentti piti ostaa kaupasta. Se oli yleismallinen puristin socket A kannalle jolla blokin sai ruuvattua paikalleen. Kokonaishinta oli varmasti alle 200mk.

Noh se muisteluista. Nyt olen laiska ja ostan kaupasta romut. Ajattelin aloittaa GPU:n jäähdytyksestä ja jossain välissä ensi vuotta lisätä yhden kennon ja CPU blokin jahka selviää tuleeko päivitettyä prosessoria. Jos siirryn ZENiin, niin nythän ei ole mitään havaintoa onko nykyisten blokkien kiinnikkeet yhteensopivia tulevan kannan kanssa(?) Tällä hetkellä en tarvitse CPU:lle parempaa jäähdytystä (Xeon, ei kellotusmahdollisuutta).

Yritin kovasti päivittää tietoni 2010 luvulle ja päädyin seuraaviin komponentteihin:

(Ennestään kotelona Fractal R5, kennojen max mitat: http://support.fractal-design.com/s...037485-define-r5-radiator-compatibility-chart )

https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ek-xres-140-revo-d5-pwm-nestesailio-ja-pumppu
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/76988/alc14169/alphacool-nexxxos-xt45-full-copper-280-jaahdytin
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ocks-ek-duraclear-9_5-15_9mm-pvc-letku-kirkas

Blokki ja liittimet pitää ostaa muualta kun jimmyn varastot huutaa tyhjää. Onkohan tämä pulju mitenkään luotettava?

http://www.aquatuning.fi/vesijaeaeh...s-fuer-radeon-r9-nano-vernickelte-ausfuehrung
http://www.aquatuning.fi/vesijaeaeh...0-anschraubtuelle-g1/4-chrome-sixpack?c=11003

Melko hupaisissa hinnoissa nuo letkuliittimet täytyy sanoa.

Kenno tulisi etupaneeliin ja sen läpi puhkuu Noctuan 140mm tuulettimet. Mahtaako joku löytää suunitelmasta ratkaisevia virheitä? o_O

e: ainiin jotain litkua pitää vielä ostaa. Ja ehkä virittää joku järjestelmän tyhjennysletku. Pakettihan tulee ikkunattomaan koteloon joten estetiikalla ei ole väliä. Luukku kiinni ja omaiset on nähnyt.

Itse tilaisin kaikki suoraan ekn omasta kaupasta ja kyllä tuo aquatuning on luetettava.

www.ekwb.com
 
Komppaan edellistä. Bitspowerilta saa myös ihan laadukaita ja hieman halvempia liittimiä mitä EK:n omat. Toki EK:n vehkeet tehdään pitkälti Sloveniassa mikä näkyy hinnoissa.
R5 mahtuu kyllä radia, joten kannattaa kerrasta lätkäistä myös näyttis vesille ja laittaa esimerkiksi 360mm+240mm combo. Hiljenee näyttiskin.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota tuulettimien paineen tuottoon. Itsellä on käytössä corsairin SP120 QE, jotka on kyllä olleet omaan mieleen. Toki ML -sarja on samalta valmistajalta hiljaisempi ja ainakin teoriassa pitäisi olla pitkäikäisempiäkin. EK:lta löytyy omaa tarjontaakin tuulettimiin ja kaipa nekin menee. :)
 
Näköjään tuolla www.ekwb.com hinnat on parin euron sisään samoja mitä jimmsillä. Ei taida lyödä leiville tällä kertaa.
 
Bitspowerin liittimet ovat kyllä kalleinta luokkaa mitä on olemassa. Painii ihan eri luokassa ekwb:n kanssa. Hyvä puoli kuitenkin ekwb sivulta suoraan tilattaessa on se, että saat tuotteet melko piakkoin. Tuntuu että jimmsiltä menee viikkoja ek:n tuotteissa jos niitä ei hyllystä löydy valmiina. Ainakin omien kokemuksen perusteella.
 
Bitspowerin liittimet ovat kyllä kalleinta luokkaa mitä on olemassa. Painii ihan eri luokassa ekwb:n kanssa. Hyvä puoli kuitenkin ekwb sivulta suoraan tilattaessa on se, että saat tuotteet melko piakkoin. Tuntuu että jimmsiltä menee viikkoja ek:n tuotteissa jos niitä ei hyllystä löydy valmiina. Ainakin omien kokemuksen perusteella.
Tuo näyttääkin olevan totta osassa liittimistä. Jotkut letkuliittimet kuitenkin näyttäisi tulevan halvemmaksi, kun ottaa 4-packeja bitspowerilta. :)
 
Tuo näyttääkin olevan totta osassa liittimistä. Jotkut letkuliittimet kuitenkin näyttäisi tulevan halvemmaksi, kun ottaa 4-packeja bitspowerilta. :)
Mistä noita 4packkei löytyy? Ei ole sattunut silmään kun joskus etsin ja yksittäin oli sen hintasia että jäi ostamatta.
 
Blokki ja liittimet pitää ostaa muualta kun jimmyn varastot huutaa tyhjää. Onkohan tämä pulju mitenkään luotettava?

4.11 tehty tilaus, homma ei oikein etene :p
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/76985/at63217/n-a-6mm-karaliitin-g1-4-o-rengastiiviste-hopea
https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...d-solutions-manuaalinen-tuuletinsaadin-5v-12v

Gelidin tuuletin säätimen olisin saanut monia viikkoja sitten kuten noita 6mm karojakin toisesta liikkeestä, mutta katsotaan nyt miten Jimmy hoitaa homman loppuun... Tietääpä sitten olla tilaamatta näitä 10-20 päivän toimituksen tuotteita :p
 
Juma että polttelee toi vesijäähy aina silloin tällöin. Kymmenen vuotta sitten oli viimeksi kunnes gpu-blokki kusi nesteet läpi. Ja 9v ollut varastossa eräs kuparinen oviverhopuhaltimen kenno odottelemassa sitä päivää...
Itselleni tuolla ulkonäöllä ei olisi merkitystä mutta jos jaksais ja viittisi niin käyttäisin ehdottomasti CrCu tai hehkutettua kupari putkia. Tasaussäiliön varmaan itse hitsaisin hst-putkesta.
Materiaaleina akryyli tai POM noissa blokeissa ei oikeasti innosta yhtään.
Jatketaan seurailua.....
 
Mistä noita 4packkei löytyy? Ei ole sattunut silmään kun joskus etsin ja yksittäin oli sen hintasia että jäi ostamatta.
Amazonissa näytti olevan 23 dollaria 4-pack. En tiedä mitä postit sille sitten on.
 
Näköjään tuolla www.ekwb.com hinnat on parin euron sisään samoja mitä jimmsillä. Ei taida lyödä leiville tällä kertaa.


Joo hinnat kokolailla samat mut koko ekn valikoima ja saat liittimet letkut nesteet yms. Samaan pakettiin ja todennäkösesti nopeampaa. Toki postit tulee päälle mutta nekään pahat ole ellei ota nopeinta toimitusta. Tuolta tullut 2 vuorokaudessa parhaillaan mitä itse tilaillu.
 
Kuinka paljon nestesäiliön taso normaalisti laskee täytön jälkeen käytössä?
Kallistelin kasaamisen jälkeen loopista pahimmat ilmakuplat pois ja täytin 150ml säiliön täpötäyteen. Tästä siis aikaa joku n. kuukausi.

Nyt kun kurkkasin koneen sisään niin säiliöstä n. 1/5 oli ilmaa, mikä vaikutti normaalilta. Tarkistin kuitenkin kaikki liitännät ym. vuotojen varalta ja konetta liikutellessani isommasta radista pääsi melkoinen molskaus, jonka jälkeen säiliö jäi vain puolilleen. Hitusen säikähdin tuota ääntä, mutta missään ei näyttäisi olevan vuotoa. Jokin isompi ilmakupla varmaan jäänyt sinne?
 
Kuinka paljon nestesäiliön taso normaalisti laskee täytön jälkeen käytössä?
Kallistelin kasaamisen jälkeen loopista pahimmat ilmakuplat pois ja täytin 150ml säiliön täpötäyteen. Tästä siis aikaa joku n. kuukausi.

Nyt kun kurkkasin koneen sisään niin säiliöstä n. 1/5 oli ilmaa, mikä vaikutti normaalilta. Tarkistin kuitenkin kaikki liitännät ym. vuotojen varalta ja konetta liikutellessani isommasta radista pääsi melkoinen molskaus, jonka jälkeen säiliö jäi vain puolilleen. Hitusen säikähdin tuota ääntä, mutta missään ei näyttäisi olevan vuotoa. Jokin isompi ilmakupla varmaan jäänyt sinne?

Siltä vaikuttaisi. Noissa tiiviissä loopeissahan voi mennä jopa kuukausi pari ennenku kaikki ilma poistuu varsinkin jos käytössä on isoja radeja (näin ainakin muistan lueskelleeni). Itsellä ei kokemusta ole, kun omat loopit on viimeiset 13v olleet vähemmän tiiviitä (muuttunee kohta) ja ohkaisilla radeilla. Paksuilla ilmeisesti on taipumus siihen että niihin jää helpommin ilmaa "jumiin"
 
Pikainen kysymys: Onko PUR- ja PVC-letkuissa juurikaan eroa nestehöyryjen läpipääsyn kanssa? Tygonin superletkua kun ei saa 8mm sisähalkaisijalla ainakaan jimmyltä, niin pitää tässä pohtia kumpaa käytän.

Sitten on tää, että jotkut letkujen "plasticizer" materiaalit ei oikein tykkää glycolista, niin onko PUR sitten parempaa sen suhteen?

On tää vesijäähyjen kanssa säätäminen niin kivaa, kun vaihtaa kesken projektin emoa ja kaikki menee astetta hankalemmaksi heti :D
 
Pikainen kysymys: Onko PUR- ja PVC-letkuissa juurikaan eroa nestehöyryjen läpipääsyn kanssa? Tygonin superletkua kun ei saa 8mm sisähalkaisijalla ainakaan jimmyltä, niin pitää tässä pohtia kumpaa käytän.

Sitten on tää, että jotkut letkujen "plasticizer" materiaalit ei oikein tykkää glycolista, niin onko PUR sitten parempaa sen suhteen?

On tää vesijäähyjen kanssa säätäminen niin kivaa, kun vaihtaa kesken projektin emoa ja kaikki menee astetta hankalemmaksi heti :D

Glycolia ei kannata käyttää. Se kiihdyttää bakteeristojen kasvua loopissa. Seinämävahvuus varmaankin vaikuttaa tuohon höyryjen läpipääsyyn paljon enemmän kuin se että käyttääkö pur vai pvc letkua.
 
Glycolia ei kannata käyttää. Se kiihdyttää bakteeristojen kasvua loopissa. Seinämävahvuus varmaankin vaikuttaa tuohon höyryjen läpipääsyyn paljon enemmän kuin se että käyttääkö pur vai pvc letkua.

käytännössä, kun glycolia on 20% tilavuudesta loopissa, niin bakteerit ei enää elä siellä. Mutta jooh, tässä koittanut etsiä mahdollisimman paksua, mutta eihän tommoisia saa kuin 11mm paksuisina, eli 1.5mm paksuiset seinämät.
 
käytännössä, kun glycolia on 20% tilavuudesta loopissa, niin bakteerit ei enää elä siellä. Mutta jooh, tässä koittanut etsiä mahdollisimman paksua, mutta eihän tommoisia saa kuin 11mm paksuisina, eli 1.5mm paksuiset seinämät.

No mutta ei siitä glycolista oikein mitään hyötyäkään ole. Parempi käyttää vaan akkuvettä ja vaihtaa nesteet aina välillä. Joo se voi olla vaikeaa noin pienellä sisämitalla. Itsellä on melkein päinvastainen ongelma kun käytän sisämitaltaan 12-13mm letkua joten vaikea löytää sopivan ohkaisia letkuja ettei ulkomitta kasva liikaa
 
Käyttäkää nyt herranjumala käyttötarkoitukseen sopivaa nestettä. Esim. https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...s-ek-ekoolant-evo-clear-kirkas-jaahdytysneste

Ei maksa mitään ja säästyy monelta ongelmalta. Akkuvesi voi olla ihan jees, mutta ei sisällä eliönestoaineita.

Itsellä ei ole koitunut mitään ongelmia tai kasvustoja ihan pelkän akkuveden käytöllä kunhan vaan on tullut edes kerran vuodessa vaihdettua neste. Toki itsellä on ollut avoimehko looppi joten tulee nestettä lisäiltyä useammin kuin täysin suljetussa. Toisaalta taasen esim jayztwocents myöskin suositteli pelkkää tislattua vettä ja kertoili ettei hälläkään ole ollut mitään ongelmia kunhan välillä jaksaa uusia nesteet vaikka ajeleekin ihan suljettua kiertoa.
 
Turhahan noista kirkkaista vesistä on maksaa. Eriasia jos halua väriä elämään, muuten riittää akkuvesi+biocide enemmän kuin tarpeeksi. Biociden pikkupullo riittää muutenkin vaikka parin kymmenen loopin täyttöön.
 
Kupari tappaa bakteereja paremmin kun esim. Hopea niin ei tuonne akkuvettä kummempaa tarvi laittaa. Mutta korroosion estoaineista joita nuo valmiit nesteet sisältää niin on jotain hyötyä.
 
Mutta homma karkasi off-topic kysymyksestä, mutta taidan tilata pur letkua.
 
Emmä tiiä miksi tää lähti tähän nestekeskusteluun :confused:

Kuitenkin itsellä on nesteenä Coollaboratoryn liquid coolant pro, jonka luvataan kestävän loopissa 2v ja hyllyikäkin se 3v. Toisekseen, että jos nestettä haihtuu pois, niin tarttee lisätä vain tislattua vettä joukkoon ja homma pelittää. Kolmanneksi, että looppini on kunnon mixed metal coctail, että sen takia piti katsella tommoinen neste, joka estää eri metalleista aiheuttamaa korroosiota.

Esim aiemmin linkattu EKWB ei toimi mixed metal loopeissa, koska siinä ei ole tämmöistä suojaa. (Kysytty EKWB:lta). Heidän nesteensä sopii luetuille metalleille, mutta niitä ei saa sekoittaa.

Ei mulla muuta, että jatkakaa.
 
Suosittelen aina laittamaan niin ison radin kuin koppaan mahtuu. Jäähtyy tuo prossu kellotettuna vaikka 240 radilla, mutta sama se on laittaa isompi jos vaikka haluaa laajentaa systeemiä joskus.
 
Suosittelen aina laittamaan niin ison radin kuin koppaan mahtuu. Jäähtyy tuo prossu kellotettuna vaikka 240 radilla, mutta sama se on laittaa isompi jos vaikka haluaa laajentaa systeemiä joskus.
OK. mites nuo EKn systeemit , onko noilla L, P ja X sarjan tuotteilla suuriakin eroja? Omilla sivuilla suosittelevat P sarjalaisia kellotetuille vehkeille. Vanha Corsair H115i AIO piti ainakin hyvin lämmöt kurissa, luulisi että tuollaisella L sarjan kitillä pärjää(?) Edit : koska tarve on semi akuutti, niin onko tuossa EK-KIT L240 järkeä lähteä alkuun?
 
Viimeksi muokattu:
OK. mites nuo EKn systeemit , onko noilla L, P ja X sarjan tuotteilla suuriakin eroja? Omilla sivuilla suosittelevat P sarjalaisia kellotetuille vehkeille. Vanha Corsair H115i AIO piti ainakin hyvin lämmöt kurissa, luulisi että tuollaisella L sarjan kitillä pärjää(?) Edit : koska tarve on semi akuutti, niin onko tuossa EK-KIT L240 järkeä lähteä alkuun?
Onhan noissa joitakin eroja. Radin paksuus, pumppu, blokki. Tuossa linkkaamassasi setissä ja p-sarjalaisella isoin ero on pumpussa ja blokissa, mutta kyllä tuo L240 on riittävä näin alkuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 741
Viestejä
4 556 021
Jäsenet
75 050
Uusin jäsen
Lartonki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom