Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mulla on tällä hetkellä neljä radia, joista kolme sisään ja yksi puhaltaa ulos. Tuo joka puhaltaa ulos on mulla ainoa missä tuulettimen kierrokset ovat vähän korkeammalla kuin muut, mutta silti todella pienillä kierroksilla ajelen pelikäytössä makisimit on 1100rpm luokkaa. Aika viileää ilmaa tulee katosta, vaikka käytännössä sitä ilmaa on lämmitetty jo neljällä radilla. Tiedä sitten olisko millään tavalla viileämpi jos olisi toisella tavalla radit ja tuulettimet.

Ei se radien määrä nosta lämpöä vaikka ne sisälle puhaltaa, mutta jos ilman lämpötila nousee suuremmaksi kuin vedenlämpö niin se viimeinen radi lämmittää sitä vettä. Eli toisinsanoen jos muutenkaan tule kauheasti lämpöä, ei väliä.
 
Itse kokeilin kanssa kolmen radin setuppeja kahdella eri kotelolla. aluksi käytössa oli Corsair 5000D Airflow ja nyt O11DEvo. Kummassakin selkeästi paras tulos tuli kun kaikki radit puhalsivat kotelosta ulos. Lämmöt sekä melutasot pysyivät parhaiten hallussa. Tärkeää tietysti on että kotelossa on riittävän hyvä tuuletus että viileää korvausilmaa saa sisään. Corsairissa minulla oli 3x120 etumaskissa puhaltamassa ilmaa sisään ja 1 X 120 takana myös puhaltamassa sisään. 011DEvossa edessä on Mesh verkko ilman tuulettimia ja takatuuletintakaan ei ole koska EK:n flt120 pumppu on kiinni niissä kiinnikkeissä.
Ei ole silti mitään ongelmia korvausilman saannissa. 9 radin läpi ulos puhaltavaa tuuletinta pitää huolen riittävästä alipaineesta. Pölyä ei näytä kertyvän yhtään enempää kuin muillakaan kokeilemillani setupeilla. Pidän toki koteloa pöydällä. Jois kotelossa ei ole riittävästi tuuletusta tätä korvausilmaa varten homma ei toimi. Jos laitan Omaan Evooni mesh - etupaneelin sijään alkuperäisen lasin, niin lämmöt nousevat nopeasti tuolla setupilla sietämättömiksi. Lasipaneelin kanssa pitäisi ainakin 1 radi laittaa puhaltamaan ilmaa sisälle.
 
Takaa sisään 120mm + 90mm, edestä ja katosta radien läpi ulos 5x120mm. Piti kokeilla muitakin vaihtoehtoja mutta jäin tähän ajatukseen jumiin että viileämpi ilman kopan sisällä on hyvä asia.
 
Yleisesti radin ilman kannattaa aina puhaltaa ulos kotelosta ellei ole joku erikoisempi kotelo kysessä..
Itsellä yksi 360mm kenno puhaltaa sivusta lämmintä ilmaa sisään koteloon mutta toisella puolella on 280mm kenno mitä puhaltaa ulos eli melkein tulee push pull kun kennojen väli on on sen verran pieni.
Muokkamaalla saisi sen suljettu kokonaan ettei tule ollenkaan ilmaa alhaalta kennoista koteloon yläosaan missä emolevy sijaitsee.
 
Raporttia tulee kyllä. Tilanne nyt: Pelatessa veden lämmöt 32-34 kun huoneessa lämpöä 21. Delta t olis tarkoitus saada 10 asteen tietämille hiljaisuuden vallitessa. Koppana pieni ja söpö Thermalright View 91 ;)
Tällä hetkellä Arcticin P14 tuulettimet säädetty 800 rpm push/pull eturadille ja 600 rpm yläradille. 3 kpl Noctua NF A12x25 tuo pohjasta raikasta ilmaa koppaan @1000 rpm. Suht vakiona ajelen prossua ja näytönohjain säädetty tuonne 360 watin luokkaan Rtx rasituksella. Veden lämmöt karkaa käsistä jos antaa Strixille kyytiä näillä säädöillä ja melua tulee liikaa jos nostaa tuulettimista kierroksia.
Kuulostaa vähän korkealta tuo veden lämpö. Jos sulla siis Mo-Ra ja kaksi muuta radia kierrossa?
Omassa eri komponentit (3080 ja 9700k @5Ghz), mutta veden lämmöt tuota 32-33c luokkaa kesällä, kun kämpässä on 27 astetta lämmintä. Kotelon tuularit (2 sisään, 1ulos) n.900rpm, ja Mo-Ran tuularit (4x180mm) n. 650rpm
Edit: siis itsellä vain Mo-Ra 360 kierrossa
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuo Mo-ra3 tuntuu olevan todella suosittu nykyään täälläkin porukassa ja ilmeisesti myöskin vaikea saada ostettua.

Onko mitään vertailukelpoisia tuloksia vedenlämpötilan kanssa esimerkiksi Mora vs 2x 360-480mm/45-60mm radit ja miten "helposti" milläkin kuormalla alkaa vesi lämpenemään? Jos lähtökohtana ambient lämpötila on 22c ja vesi idle 25-26c. Koska onhan tuo todella käytännöllinen noilla pikaliittimillä tehtynä ja huolto ystävällinen, eikä tarvi silloin järin isoa koteloa komponenteille.
Vaikea saada ostettua?


Valmistajalta saa suoraan varastosta. Linkissä se fiksuin malli, ei mun mielestä tolla hintaerolla kannata ottaa 360 mallia ja 420 malliin fiksuimmat tuulettimet on noi Noctuat niin tossa on se kiinnitysrautakin sit valmiina.

Mitä sit tohon vertailukelpoisuuteen niin epäilen vahvasti et löydät mitenkään vertailtavia tuloksia. Jokatapauksessa moralla saat paremmat lämmöt jo ihan senkin takia et siinä on enemmän pinta-alaa ja se sijaitsee myös kopan ulkona nii ei vahingossakaan se komponenttien lämmittämä ilma sit tuu sotkemaan.

Miinuksena oikeastaan vaan se et paikan löytäminen tolle voi olla haastavaa riippuen et miten sulla nurkkaus on duunattu. Ite pulttasin sähköpöydän pöytälevyn alle niin nousee ja laskee sit sen mukana + ei imeskele lattialta kaikkia pölyjä sisäänsä. Lisäks ehkä aika kivulias investointi ku ostelee moran, tuulettimet ja pari kappaletta pikaliittimiä, mut ite ainakin järkeilin sen niin et tästä ei kyllä oo mitään järkeä päivittää missään vaiheessa niin on ns. lopullinen ratkasu.
 
Kuulostaa vähän korkealta tuo veden lämpö. Jos sulla siis Mo-Ra ja kaksi muuta radia kierrossa?
Omassa eri komponentit (3080 ja 9700k @5Ghz), mutta veden lämmöt tuota 32-33c luokkaa kesällä, kun kämpässä on 27 astetta lämmintä. Kotelon tuularit (2 sisään, 1ulos) n.900rpm, ja Mo-Ran tuularit (4x180mm) n. 650rpm
Edit: siis itsellä vain Mo-Ra 360 kierrossa
Nuo lämmöt on ilman MO-RAa. En ole ehtinyt vielä testaamaan lämpöjä MO-RAn kanssa. Siitä olen varma että alas tulevat :)
 
Nuo lämmöt on ilman MO-RAa. En ole ehtinyt vielä testaamaan lämpöjä MO-RAn kanssa. Siitä olen varma että alas tulevat :)
Itsellä veden lämpö pyörii n 33-35c tuntumassa eli HW SR2 360mm+EK XTX 360 + HW SR2 280mm ja folding home rasituksessa.
En moran kanssa saisi kovin paljon alemmas kun 360mm kennon lisäys oli vaikutus todella pieni.
 
Jimmsillä kesti toimittaa 420 pro moran korotettu tuuletin suoja 10kk. Muuten tuli koko paketti parissa viikossa.
 
Vaikea saada ostettua?


Valmistajalta saa suoraan varastosta. Linkissä se fiksuin malli, ei mun mielestä tolla hintaerolla kannata ottaa 360 mallia ja 420 malliin fiksuimmat tuulettimet on noi Noctuat niin tossa on se kiinnitysrautakin sit valmiina.

Mitä sit tohon vertailukelpoisuuteen niin epäilen vahvasti et löydät mitenkään vertailtavia tuloksia. Jokatapauksessa moralla saat paremmat lämmöt jo ihan senkin takia et siinä on enemmän pinta-alaa ja se sijaitsee myös kopan ulkona nii ei vahingossakaan se komponenttien lämmittämä ilma sit tuu sotkemaan.

Miinuksena oikeastaan vaan se et paikan löytäminen tolle voi olla haastavaa riippuen et miten sulla nurkkaus on duunattu. Ite pulttasin sähköpöydän pöytälevyn alle niin nousee ja laskee sit sen mukana + ei imeskele lattialta kaikkia pölyjä sisäänsä. Lisäks ehkä aika kivulias investointi ku ostelee moran, tuulettimet ja pari kappaletta pikaliittimiä, mut ite ainakin järkeilin sen niin et tästä ei kyllä oo mitään järkeä päivittää missään vaiheessa niin on ns. lopullinen ratkasu.
Kiitos kattavasta vastauksesta Raxama, siis ihan mielenkiinnosta vaan kyselin. En ole hankkimassa tai vaihtamassa omia värkkejä pois siis. :) Joo tuolta valmistajalta saa suoraan, sieltä itsekkin ostaisin jos olisi edessä kyseinen Jäähdytin mutta ei onneksi.
 
Itsellä veden lämpö pyörii n 33-35c tuntumassa eli HW SR2 360mm+EK XTX 360 + HW SR2 280mm ja folding home rasituksessa.
En moran kanssa saisi kovin paljon alemmas kun 360mm kennon lisäys oli vaikutus todella pieni.
Loppujen lopuksi ero on yllättävän suuri, kun Mo-Ra on kotelon ulkopuolella, ja saa täten aina viileää ilmaa. Ei ole lämpimiä komponentteja lähellä, ja läpi puhallettu ilma ei koskaan ole kotelossa pyörimässä. Sitä ei voi suoraan verrata siihen, että kotelossa sisällä olisi se 3x360 radit.
 
Kerro ihmeessä minkälaisia tuloksia tulee idlessä ja rasituksessa vedenlämmön puolesta.. Toki huonelämpö on vaikuttava tekijä, mutta saa tietää jotain suuntaa. Kyllä luulen että se yksi EK D5 pumppu riittää kierrättää sitä Looppia jopa 60-80%, ettei tarvitse täysillä huudattaa.
Ohessa lupaamani lyhyt raportti mitä tapahtuu kun kiertoon lisää MO-RA 420 Pron. Metro Exodus EE RTX kaakossa 3440*1440 resolla puoli tuntia testanneena veden lämmöt tipahtivat keskimäärin 6-7 astetta verrattuna aikaisempaan :oops: Veden lämmöt piikkasi 27,5 asteessa. Huoneen lämpö molempien testien aikaan 21.5 C. Pidin tuulettimien asetukset samassa kuin aikaisemmassa viestissä totesin eli "Arcticin P14 tuulettimet säädetty 800 rpm push/pull eturadille ja 600 rpm yläradille. 3 kpl Noctua NF A12x25 tuo pohjasta raikasta ilmaa koppaan @1000 rpm."
MO-RAssa jäähdytyksen virkaa testin aikana hoiti 4 kpl Noctua NF-A20 @450 rpm.

Tavoite delta t 10 astetta tuntuu olevan mahdollinen hiljaista kokoonpanoa ajatellen mikä oli tämän aluksi "järjettömän" hankinnan tarkoitus. Korvat kiittää kun on varaa laskea EK:n radeista kierrokset tuonne 500 rpm tienoille :cool:
Testaus jatkuu ja ylläoleva pikavilkaisu lämpöihin ei välttämättä kerro koko totuutta. Omassa kokoonpanossa veden lämmöt tuntuvat tippuneen reilusti ulkoisen radiaattorin myötä.
 
Ohessa lupaamani lyhyt raportti mitä tapahtuu kun kiertoon lisää MO-RA 420 Pron. Metro Exodus EE RTX kaakossa 3440*1440 resolla puoli tuntia testanneena veden lämmöt tipahtivat keskimäärin 6-7 astetta verrattuna aikaisempaan :oops: Veden lämmöt piikkasi 27,5 asteessa. Huoneen lämpö molempien testien aikaan 21.5 C. Pidin tuulettimien asetukset samassa kuin aikaisemmassa viestissä totesin eli "Arcticin P14 tuulettimet säädetty 800 rpm push/pull eturadille ja 600 rpm yläradille. 3 kpl Noctua NF A12x25 tuo pohjasta raikasta ilmaa koppaan @1000 rpm."
MO-RAssa jäähdytyksen virkaa testin aikana hoiti 4 kpl Noctua NF-A20 @450 rpm.

Tavoite delta t 10 astetta tuntuu olevan mahdollinen hiljaista kokoonpanoa ajatellen mikä oli tämän aluksi "järjettömän" hankinnan tarkoitus. Korvat kiittää kun on varaa laskea EK:n radeista kierrokset tuonne 500 rpm tienoille :cool:
Testaus jatkuu ja ylläoleva pikavilkaisu lämpöihin ei välttämättä kerro koko totuutta. Omassa kokoonpanossa veden lämmöt tuntuvat tippuneen reilusti ulkoisen radiaattorin myötä.
Tämä on iso muutos kieltämättä ja toi ääni on kyllä Custom Loop parasta antia. Todella maltillisesti saa kyllä antaa kierroksia tuulettimelle. Eli sulla oli ostamisen arvoinen homma, paljonko pidät pumpulla kierroksia? Asunnon lämpöki on aika ihanne sulla.

Mulla tuossa omassa yksiössä vaikka iso onki 39neliö niin karkaa kesäisin lämmöt 28-31c, voin kuvitella mitä ne nesteet on..

Itsekki oon miettinyt tota Mora ulkoisesti, mutta kun on oma kotelo jo niin iso ja vaikea siirrettävä, niin siihen vielä Mora kylkeen niin ei houkuttele. :D
 
Mulla tuossa omassa yksiössä vaikka iso onki 39neliö niin karkaa kesäisin lämmöt 28-31c, voin kuvitella mitä ne nesteet on..

Jos huoneilma alkaa liikaa lämpenemään, niin hyöty ulkoisesta radista pienenee. Kova veto olisikin sijoittaa esim MO-RA aivan eri huoneeseen kuin missä itse kone on.
 
Jos huoneilma alkaa liikaa lämpenemään, niin hyöty ulkoisesta radista pienenee. Kova veto olisikin sijoittaa esim MO-RA aivan eri huoneeseen kuin missä itse kone on.
Näinhän se on ja sillein olisi muutenkin paras noissa ulkoisissa radeissa. Joskus näin ulkomaalaisilla palstoilla että, oli tehty hienosti kellariin se Jäähdytin ja jotenkin lattian läpi tuli letkut yläkertaan.

Kompuraa (chiller) joskus jopa kattelin, et olisi vetänyt ihan yli tämän homman, mutta sen verran vielä sanoi järki muuta. Täytyy tänä kesänä hyvissä ajoin varmaan ostaa vaan siirrettävä ilmastointilaite.
 
Kompuraa (chiller) joskus jopa kattelin, et olisi vetänyt ihan yli tämän homman, mutta sen verran vielä sanoi järki muuta. Täytyy tänä kesänä hyvissä ajoin varmaan ostaa vaan siirrettävä ilmastointilaite.
Chillerit on kalliita, äänekkäitä ja lähinnä meemi tuolla isojen poikien puheissa.

Jäähdyttimen sijoittaminen eri huoneeseen lähinnä siirtää sen lämpökuorman pois siitä huoneesta jossa käyttäjä sijaitsee, joka voi olla isokin hyöty. Toisaalta se myös saattaa siirtää lämmön luontaisesti viileämpään sijaintiin. Tottakai se viileämpi sijainti alkaa myös lämmetä vastaavasti.

Ratkaisu: lämpöpumpulla toimisto viileäksi.
 
Itse taas en oikein ymmärrä miten jäähdyttimen sijoittaminen eri huoneeseen vähentää kyseisen huoneen lämpökuormaa, ja sen aiheuttamaa tilan lämpenemistä :tdown:

Varmaan jos laittaa kellariin niin siellä on viileempää tai jonnekin huoneeseen missä ei oleilla niin tuulettimia voi ajaa täysillä eikä ääni häiritse?
 
Näinhän se on ja sillein olisi muutenkin paras noissa ulkoisissa radeissa. Joskus näin ulkomaalaisilla palstoilla että, oli tehty hienosti kellariin se Jäähdytin ja jotenkin lattian läpi tuli letkut yläkertaan.

Kompuraa (chiller) joskus jopa kattelin, et olisi vetänyt ihan yli tämän homman, mutta sen verran vielä sanoi järki muuta. Täytyy tänä kesänä hyvissä ajoin varmaan ostaa vaan siirrettävä ilmastointilaite.

Taidan olla joskus törmännyt samankaltaiseen Reddit postaukseen. Lopputulema oli se, että vesi oli viileämpää kuin huoneilma, mutta sitten ongelmaksi saattaa tulla kondensaatio. Löysinkin tämän postauksen. Kaverilta löytyy useampi postaus aiheesta jos kiinnostaa. Löytyy näköjään myös realiaikaista dataa.
 
Taidan olla joskus törmännyt samankaltaiseen Reddit postaukseen. Lopputulema oli se, että vesi oli viileämpää kuin huoneilma, mutta sitten ongelmaksi saattaa tulla kondensaatio. Löysinkin tämän postauksen. Kaverilta löytyy useampi postaus aiheesta jos kiinnostaa. Löytyy näköjään myös realiaikaista dataa.
Joo tämä on se toinen mikä osui omaan silmään aikoinaan, Overclock.net forumilla oli muistaakseni joku samanlainen mutta Intel 10900K vai 12900K.
Tämä on se ongelma juuri, että alkaa kondesio iskemään jossain kohtaan mahdollisesti. Minun mielestäni silti hienoja kokoonpanoja tekevät ja vie harrastuksen äärimmäisyyksiin. ;)
 
Subambient -touhut on tosiaan oma lukunsa. Siinä on vielä vähemmän järkeä kuin custom loopeissa yleensä.
 
Uudet kamat alkaa olla kasassa, aina saa paloissa tilailla jälkeen jotein + tätä hommaa varten työkaluja kun koteloa pitää modailla jonnin verran.

Mutta, mulla olis kolme vuotta vanhaa Thermal Grizzlyn Kryonauttia jäljellä, ollut vielä suljettavassa muovipussissa. Ei kait tuo miksikään mene ja edelleen parhaita sekä prossun että näyttiksen nesteblokkien väliin?

Löytyy myös EKWB:n GC Extremeä ja Artic Silver 5, mutta nämä vielä vamhempia tuubeja. Kyonautilla etiäppäi?
 
Uudet kamat alkaa olla kasassa, aina saa paloissa tilailla jälkeen jotein + tätä hommaa varten työkaluja kun koteloa pitää modailla jonnin verran.

Mutta, mulla olis kolme vuotta vanhaa Thermal Grizzlyn Kryonauttia jäljellä, ollut vielä suljettavassa muovipussissa. Ei kait tuo miksikään mene ja edelleen parhaita sekä prossun että näyttiksen nesteblokkien väliin?

Löytyy myös EKWB:n GC Extremeä ja Artic Silver 5, mutta nämä vielä vamhempia tuubeja. Kyonautilla etiäppäi?
Jos on suht työstettävissä vielä voi hyvin käyttää.
Itse siirryin MX-4 tahnasta Kryonaut extreme ja thermal grizzly on hieman vaikeampi työstää muuten on ihan ok tahna.
 
Jos on suht työstettävissä vielä voi hyvin käyttää.
Itse siirryin MX-4 tahnasta Kryonaut extreme ja thermal grizzly on hieman vaikeampi työstää muuten on ihan ok tahna.

Joo laitetaan Kryonauttia sitten prossuun sekä näyttikseen kun aika kasailla. Pärjäähän ne siellä prossun ja blokin välissäkin jonkusen aikaa niin luulis ettei nyt tuubissa sen nopeemmin ainakaan huonoksi mene.

EDIT: mitä muuten meinaat että vaikeampi työstää? Muuttuuko ajankanssa jäykemmäksi ettei levity kunnolla tms?
 
Jos mulla olisi maalämpöpumppu niin laittaisin maapiiriin lämmönvaihtimen ja shuntin, automagiigga ohjaamaan kierron menoveden arvoksi vaikka 28c. Tai sitten kondenssianturilla että pitää lämpötilan kastepisteen yläpuolella. Kun pumppukin olisi teknisessä tilassa niin olisi vaan pari vienoa tuuletinta puhaltamassa kopassa.
Kaikenlaisia ajatuksia... :lol:
 
Huonekalulakalla marinoi osat, kondensaatio-ongelma poistoon näin. ja rakennuttaa koneen siihen XBOX minijääkaappiin :thumbsup:
 
Arvon kanssa läträäjät.

Siitä on muutama vuosi vierähtänyt kun viimeksi vesileikkeihin aloin, mutta nythän se taas kiinnostelee uuden projektin myötä.
Ongelmaksi on muodostunut gpu:n (Asus Dual RTX 3060ti) blokin löytäminen.
Joillain valmistajilla(Bykski, Bitspower) näyttäisi olevan blokkeja jotka sopisivat niin Dual/Tuf 3070/ti kuin myös 3060/ti kortille, mutta ei kaikilla.
Itsellä olisi kiikarissa mahdollisesti Alphacoolin blokki, mutta pitäisi varmistaa että se käy tuohon minun korttiin ja täyttä varmuutta ei näytä löytyvän googlellakaan.
Onko täällä kellään ensikäden kokemusta?
Vaihtoehtoisesti sattuukko täältä löytymään mahdollisesti kuvia Dual/Tuf 3070/ti, 3060/ti piirilevyistä nakuina?
Näitä kun pääsisi vertaamaan ennen blokin hommaamista, niin blokin voisi mahdollisesti modata sopivaksi.
Näitäkään tietoja/kuvia en onnistunut löytämään googlella.

Edit: Bykskin sivuilta löytyi yhden blokin yhteydessä kuvat. Täytyy varmaan vielä ottaa tuo oma kortti auki ja varmistaa, mutta uskoisin että blokki käy tai on ainakin modattavissa.

Tiedostan että siihen on syynsä miksi joka valmistaja ei tuolle 3060/ti variantille ole tehnyt blokkia, mut "mä haluun" sen vesille alkavan projektin luonteen takia.

Kiitos jo etukäteen ajastanne ja vastauksistanne.
(projekti ilmestynee buildi-osioon, kunhan se on siinä vaiheessa on jotain postattavaa)
 
Viimeksi muokattu:
Joo laitetaan Kryonauttia sitten prossuun sekä näyttikseen kun aika kasailla. Pärjäähän ne siellä prossun ja blokin välissäkin jonkusen aikaa niin luulis ettei nyt tuubissa sen nopeemmin ainakaan huonoksi mene.

EDIT: mitä muuten meinaat että vaikeampi työstää? Muuttuuko ajankanssa jäykemmäksi ettei levity kunnolla tms?
Ainakin mulla oli kryonautti jäykkää kun sen sain.Alkuun tosiaan oli aika jäykkää kamaa.Pari kuukautta oli maannut laatikossa.Nyt kaverin blokkiin sitä laitoin niin oli helppo levittää/työstää.
 
Ainakin mulla oli kryonautti jäykkää kun sen sain.Alkuun tosiaan oli aika jäykkää kamaa.Pari kuukautta oli maannut laatikossa.Nyt kaverin blokkiin sitä laitoin niin oli helppo levittää/työstää.

Vaikka oisikin jäykkää niin toimii kuitenkin? Pitää levittää paremmin sitten jos tuntuu ettei meinaa purkkamaisempana enää herneen kokoinen pallero levitä itekseen.

Parin vuoden välein kun näitä tekee niin ei oikein vielä rutiiniksi kehkeydy.
 
Looppia hieman päivitetty. Alkaa olemaan melko rajoilla mitä saa tähän Lian Li O11 miniin ängettyä ATK-tavaraa sisuksiin. ATX-emolevy, 2 x 360 radit (30 mm paksut), 1 x 240 radi (45 mm paksu), 8 x Phanteks T30, Vertical GPU mountti... Kovilla putkilla voisi toki laittaa. :hmm:

IMG_20220317_230846.jpg
 
En tiedä onko tästä aikaisemmin ollut puhetta, mutta kysyn uudelleen kun ei miesmuistiin muista.
Mitä olette pitänyt max vedenlämmön että toivotte sen pysyvän kuormassa kun kuormassa alle sen?

Peleissä tuntuu tietenkin lämpöä ottavan reilusti, kun jos pusken näyttiksellä 450-550w ja prossulla 50-200w all of time? Hieron vaan meinaa curvea nyt uudelleen kokonaan.
Idle vedenlämpö yleensä 25-27c, kun tämä asunto (39neliö yksiö) tuntuu lämpenevän todella helposti, eikä talvisin tule ainakaan kylmä.
 
Tässä on alkaanu ajatus jyskyttämään takaraivossa että vois laittaa nykyisen Fractal Desing R5 vaihtoon mutta mihin? Olisko täällä porukalla jotain suosituksia antaa ?
Tällähetkellä on kaks 360 radia joista toinen on 60mm (pushpull) ja toinen 38mm(push) paksu että nämä ainakin pitäsi saada mahdutettua koteloon niin että olisi helpohko komponenttien irrottelu ilman isommin loopin purkua. Nyt oli kyllä työmaa ku ei saanut muisteja irti ilman että otti katto radin pois. :D
Ja varastosta löytyy vielä 38mm 240 radi jos tämänkin saa mahtumaan niin olisi positiivista.
 
Jos mulla olisi maalämpöpumppu niin laittaisin maapiiriin lämmönvaihtimen ja shuntin, automagiigga ohjaamaan kierron menoveden arvoksi vaikka 28c. Tai sitten kondenssianturilla että pitää lämpötilan kastepisteen yläpuolella. Kun pumppukin olisi teknisessä tilassa niin olisi vaan pari vienoa tuuletinta puhaltamassa kopassa.
Kaikenlaisia ajatuksia... :lol:

Ei ole maalämpöä mutta olen miettinyt saisiko koneellisen ilmanvaihdon yhteyteen liitettyä jäähdyttimen. Käytännössä 99% vuodesta sieltä tulee kylmempää ilmaa kuin huoneilma. Yksi helpohko konsti voisi tietty olla ohjata huoneen päässä tuloilma jäähdyttimen läpi. Ei menisi talvella energia ihan hukkaan jos vertaa vaikka kylmän tilan jäähdytin ratkaisuun.

En tiedä onko tästä aikaisemmin ollut puhetta, mutta kysyn uudelleen kun ei miesmuistiin muista.
Mitä olette pitänyt max vedenlämmön että toivotte sen pysyvän kuormassa kun kuormassa alle sen?

Peleissä tuntuu tietenkin lämpöä ottavan reilusti, kun jos pusken näyttiksellä 450-550w ja prossulla 50-200w all of time? Hieron vaan meinaa curvea nyt uudelleen kokonaan.
Idle vedenlämpö yleensä 25-27c, kun tämä asunto (39neliö yksiö) tuntuu lämpenevän todella helposti, eikä talvisin tule ainakaan kylmä.

Monesti tunnutaan suosittelevan alle 40C etenkin jos PETG putkilla tehty. Joissain pumpuissa saatta myös olla tosi matalat suosituslämmöt tyyliin max 35 C.
 
Monesti tunnutaan suosittelevan alle 40C etenkin jos PETG putkilla tehty. Joissain pumpuissa saatta myös olla tosi matalat suosituslämmöt tyyliin max 35 C.

Joo näin olen itsekkin pitänyt että 40c yläraja, oma Custom Loop on tosiaan PETG tehty ja muistaakseni EK TBE D5 pumpussa on 60c.
Olisikohan täydessä rasituksessa ollut 40-50% tuulettimilla 33-34c max.
 
Ajattelin vaihtaa uuden lämpötila anturin Looppiin, alkanut tuo oma temppuilee ja muutenkin todella huono laatuinen kun on ns lukee siitä mutterista missä vaan joku liuska suojamuovin alla eli tämä:


Onko tää mistään kotoisin tai onko muita ehdotuksia? Kun paras tietenkin on että koskettaa vettä että näyttäisi edes suurinpiirtein oikein.
 
Kaikki nuo on periaatteeltaan samoja. 10k NTC -termistori joka koitetaan saada mahdollisimman tiiviiseen vesikontaktiin. Joka tapauksessa siinä on joku metalli välissä, se onko se tuommoinen läpivirtaava jossa se liuska on tiukasti kiinni liittimessä vai tuollainen plugi jossa se on metallimötin sisällä on melko yhdentekevää.

Tuosta EK:n sensorista kannattaa huomata, että siinä on EK:n oma liitinviritys, joka pitää vaihtaa jos haluaa kytkeä sen normaaliin headeriin.

Loopin lämmöissä tyypillinen tavoitetila on ~10K delta. Kelvollisista osista rakennetulle kierrolle edes 50C veden lämpö ei ole vaarallinen, mutta eihän se enää hyvää ole nähnytkään.
 
Ei ole maalämpöä mutta olen miettinyt saisiko koneellisen ilmanvaihdon yhteyteen liitettyä jäähdyttimen. Käytännössä 99% vuodesta sieltä tulee kylmempää ilmaa kuin huoneilma. Yksi helpohko konsti voisi tietty olla ohjata huoneen päässä tuloilma jäähdyttimen läpi. Ei menisi talvella energia ihan hukkaan jos vertaa vaikka kylmän tilan jäähdytin ratkaisuun.

Monesti tunnutaan suosittelevan alle 40C etenkin jos PETG putkilla tehty. Joissain pumpuissa saatta myös olla tosi matalat suosituslämmöt tyyliin max 35 C.

No jos kanavapatterin laittaa heti lto-koneen jälkeen niin ehkä sillä saa jotain energiasäästöjä lämmityskaudella. Mutta jotenkin epäilen että olisi kovinkaan paljoa hyötyä laittaa jäähdytintä huoneen tuloilmakanavaan, siinä kun ilma määrä on jotain 10-16l/s. Kesällä sitten ei mitään hyötyä.

Xylemin D5:ssa tuo lämmönkesto riippuu ihan pumppupesästä, itse D5 kestää ainankin +95c (D5 solar joka taitaa myös olla sama moottori eri tiivisteellä kestää muistaakseni +120c)
 
Ajattelin vaihtaa uuden lämpötila anturin Looppiin, alkanut tuo oma temppuilee ja muutenkin todella huono laatuinen kun on ns lukee siitä mutterista missä vaan joku liuska suojamuovin alla eli tämä:


Onko tää mistään kotoisin tai onko muita ehdotuksia? Kun paras tietenkin on että koskettaa vettä että näyttäisi edes suurinpiirtein oikein.
Phobya malli on käytössä kakkoskoneessa ja hyvänä puolena voi asentaa helposti ja ainakin toistaseksi toimii mutta ollu alle 2kk käytössä.
Kaapeli myös hyvin punotun suojasukan sisällä eli saa siistin asennuksen.
Ulkoinen anturi sopii ainostaan ilman läpötila mittaukseen kotelon eri paikoissa tai vaikka kennon rivaston välissä.
Itsellä ovat aina tulleet emolevyn mukana niin niitä ei ole tarvinnut ostaa.
 
Täys noviisi vesijäähdytyksessä, miten ootte uudet radit huuhdelleet ennen kokoonpanoa? Kraanavedellä tai akkuvedellä vaan huljutellu läpi?
 
Täys noviisi vesijäähdytyksessä, miten ootte uudet radit huuhdelleet ennen kokoonpanoa? Kraanavedellä tai akkuvedellä vaan huljutellu läpi?

Vedenkeittimellä kuumaa vettä sisään (älä polta näppejä, radi on kuuma), tulpat kiinni ja kovaa ravistelua. Toistaa kunnes ei tule enää roskaa ulos ja akkuvedellä huuhtelu.
 
Täys noviisi vesijäähdytyksessä, miten ootte uudet radit huuhdelleet ennen kokoonpanoa? Kraanavedellä tai akkuvedellä vaan huljutellu läpi?
Pehmeään letkuun tratti päähän, kraanasta kuumaa vettä läpi ja ravistelua samalla. Vielä parempi jos sattuu oleen adapteri jolla saa suihkuletkun suoraan kiinni liittimeen.

Akkuvedellä kraanavedenjämät pois.
 
Ulkoinen anturi sopii ainostaan ilman läpötila mittaukseen kotelon eri paikoissa tai vaikka kennon rivaston välissä.
Kun teippaa tiiviisti radiaattoritankkiin tai liittimen ympärille, niin aika hyvän (=täysin riittävän) mittatarkkuuden tuommoisella liuskallakin saa. Samantyyppinen termistoriliuska tuolla phobyan muovikuoren alla on.

Kakkoskoneen looppia olen ohjannut noin mitatulla vedenlämmöllä kohta vuoden. Eihän se varmasti oikein näytä, mutta sillä ei myöskään ole juurikaan käytännön merkitystä onko vesi 32 vai 35 -asteista.
 
Oliko nuo "järkevät" (koko / laatu) pikaliittimet kaikki tuon hintaisia, että yks kpl on sen ~20€? Eli kahteen kohtaan kiertoa uros + naaras niin satasen kauppareissu?
 
Kun teippaa tiiviisti radiaattoritankkiin tai liittimen ympärille, niin aika hyvän (=täysin riittävän) mittatarkkuuden tuommoisella liuskallakin saa. Samantyyppinen termistoriliuska tuolla phobyan muovikuoren alla on.
Tuo on totta, ja toimii riittävän hyvin jotta tulosta voi käyttää esim. tuulettimien nopeuden säätöön. Tulos ei välttämättä ole kuitenkaan vertailukelpoinen eri kokoonpanojen välillä vertailemaan veden lämpötilaa; tankkien paksuudessa, materiaaleissa, liittimissä ja koteloiden ilmankierroissa on paljon eroja. Mitä enemmän ilmavirtaa on anturin seudussa, vähän riippuen myös sen tankin/liittimen(/letkun tai mikälie teippauskohta onkaan) materiaalista, lämmönjohdosta yms., niin sitä isompi virhe.

Toisaalta, tuollainen plugityyppinen anturi ei nyt maksa kovin paljoa, eli rahan säästöllä ainakaan teippausta ei kannata perustella. Onhan tuollainen plugianturi ehkä esteettisempi kuin teipattu luiska-anturi? Totta tosin sekin että halkaisematta plugianturia hankala tietää, kuinka lähellä se itse anturi on vettä, ja kuinka hyvin se edustaa oikeaa veden lämpötilaa kun materiaalien lämpötilat asettuu tasapainotilaan (ja onko se oikeasti oleellisesti parempi kuin teipattu anturi; oma veikkaus on, että on se parempi. Kuinka paljon ja onko sillä merkitystä, noooh...).
 
Taisin joskus aikaisemminkin postata tämän kuvan Phobyan lämpöanturista:
1647694290557.png

Samanailen liuska-anturi siellä on ja radiin tai johonkin hyvin kiinnitettynä antaa varmasti riittävän tarkan tuloksen veden lämmön säätöön.
 
Toisaalta, tuollainen plugityyppinen anturi ei nyt maksa kovin paljoa, eli rahan säästöllä ainakaan teippausta ei kannata perustella.
No ei toki - mutta "fuck, mulla ei oo lämpöanturia ja tarttis saada tää looppi kasaan" -ratkaisuna se menee oikein hyvin. Niillä tahtoo olla paha tapa jäädä tuotantokäyttöön, varsinkin jos se toimii ja on piilossa.
 
Oliko nuo "järkevät" (koko / laatu) pikaliittimet kaikki tuon hintaisia, että yks kpl on sen ~20€? Eli kahteen kohtaan kiertoa uros + naaras niin satasen kauppareissu?
Hyviä pikaliittimiä on monenlaisia. On QD3 ID10, QD3 ID13, QD3 threaded, QD3 musta, QD3 hopea, QD3 läpivientiliittimin ...

No toki, on myös QD4.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom