Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tääkin keskustelu taitu käydä useempaankin otteeseen. Harvassa vehkeessä oikeasti olis tarvetta kahdelle pumpulle. Ei mullakaan välttämättä, mutta kahella pumpulla saa runnuttaa pienemmillä kierroksilla kun yhellä. Pikaliittimet on tossa moran ja koneen välissä vielä kuristamassa menoa ihan tarpeeks niin eipä tosta haittakaan oo.

Mut pääasiallinen tarkotus miks mulla on kaks on hiljasuus. Yhellä pumpulla ajellessa se pumppu oli äänekkäin osa. Kahdella enää sit ei. Ja jos jompikumpi noista nyt leviää niin eipähän oo koko romu korjaamolla sitä viikkoa mitä kestää et uus pumppu tulee, voi tilailla rauhassa korvaavan vermeen ja asennella sitkun jaksaa.
 
En kyllä pysty näis systeemeis ymmärtään kahta pumppua, nehän vaan ahdistaa toisiaan. :D Nesteen määrän ollessa puolesta litrasta puoleentoista, paitsi jos mora loopissa. Sekä ellei ole Y-haaraa ja pumpuilla oma feedinsä, joka yhdistyy taas yhdeksi. Kaikki pumput saanut äänettömiksi ja vesi lentää kunnolla. Kahta kennoa, kahta blokkia ja vaikka pumppuna olisi halvin Phobya/EK (Jingway).

Toki jos pumpun asentaa koteloa vasten, tai muita kovia pintoja, niin resonoi ja ääni vahvistuu pöntön kera.
 
Ei kai vesileikkejä ylipäätään kannata harrastaa jos asiaa miettii puhtaasti järkevyyden kannalta. Nykyiset ilmajäähyt on todella hyviä. Omalta osaltani ainoa syy kahteen pumppuun oli päästä käyttämään noin kilon kahden kilon painoista pump-toppia :cool:

1638711736674.png

 
Kotelona hyvä kohde rakentaa kylläkin kaikinpuolin, lähtökohtana on kysymys. Kovilla putkilla vai Letkuilla? Kovilla putkilla suosittelen Distroa ja letkuilla erillinen D5 pumppu.
Nuo komponentit eivät nyt ihan mahdottoman paljon tuota lämpöä tietääkseni. Itselläni oli joskus tuossa kotelossa 60mm katossa ja pohjassa 30mm radi, mutta sitten pitää ottaa huomioon se että Lian Li O11 Dynamicissa on laitettava näytönohjain Vertical koska GPU blokki on sen verran leveä ettei mene lasi kiinni, toisinkuin Lian Li XL menee sivulasi kiinni vaikka olisi näytönohjain ihan normaali vaaka asennossa.

Riippunee hyvin paljon näytönohjaimesta ja käytetystä blokista. Ainakin referenssi 2080 ja EK:n blokki menee horisontaalisti ja jää lasin väliin vielä tilaa parin sormen verran. Äskettäin juuri laittelin kuvaa, tuossa vielä yksi todisteeksi.

DD8D2B34-DA26-4A49-9378-3F4F9580A6D4.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kotelona hyvä kohde rakentaa kylläkin kaikinpuolin, lähtökohtana on kysymys. Kovilla putkilla vai Letkuilla? Kovilla putkilla suosittelen Distroa ja letkuilla erillinen D5 pumppu.
Nuo komponentit eivät nyt ihan mahdottoman paljon tuota lämpöä tietääkseni. Itselläni oli joskus tuossa kotelossa 60mm katossa ja pohjassa 30mm radi, mutta sitten pitää ottaa huomioon se että Lian Li O11 Dynamicissa on laitettava näytönohjain Vertical koska GPU blokki on sen verran leveä ettei mene lasi kiinni, toisinkuin Lian Li XL menee sivulasi kiinni vaikka olisi näytönohjain ihan normaali vaaka asennossa.
Oma suunnitelma olis sellanen että hommaisin 2kpl kennoja, 1kpl 360mm x 45mm ja 1kpl 240mm x 27mm-45mm mutta ei mitään hajua että piisaako noi vai onko aivan overkill ja letkuilla kiinni. sitte toki cpu blokki pitää kattella
 
Onko kellään muuten lämmön mukaan failsafe koneen sammutusta / custom loopin kanssa käytössä?

Mietin, että olisi varmaan ihan hyvä kun tuppaan jättämään koneen jauhamaan etheriä lomien ajaksi yksikseen ja jos kierto syystä X vuotaisi kuivaksi tai pumppu kuolisi, niin olisi ehkä hyvä laittaa joku automaattinen tappomekanismi.
 
Tääkin keskustelu taitu käydä useempaankin otteeseen. Harvassa vehkeessä oikeasti olis tarvetta kahdelle pumpulle. Ei mullakaan välttämättä, mutta kahella pumpulla saa runnuttaa pienemmillä kierroksilla kun yhellä. Pikaliittimet on tossa moran ja koneen välissä vielä kuristamassa menoa ihan tarpeeks niin eipä tosta haittakaan oo.

Mut pääasiallinen tarkotus miks mulla on kaks on hiljasuus. Yhellä pumpulla ajellessa se pumppu oli äänekkäin osa. Kahdella enää sit ei. Ja jos jompikumpi noista nyt leviää niin eipähän oo koko romu korjaamolla sitä viikkoa mitä kestää et uus pumppu tulee, voi tilailla rauhassa korvaavan vermeen ja asennella sitkun jaksaa.
Vesi.jpg


Oma kierto tällä hetkellä: 2x480, 2x360, prossu ja näytönohjain. Yhdellä PWM D5 ei mitään ongelmia pyörittää systeemiä. Pyörii samalla automaattinopeudella kuin tuulettimet lämpötilan mukaan (20%-70%).
 
Tuli bf hommattua definen s2 kopaksi ceen tilalle, kattoon tulisi 360mm ja c jäi 2kpl 240mm radia, onkohan mahdotomuus ahtaa s2 lattialle 240 kun kattoon tulee 360 ja eteen toinen 240 näin alustavasti :hmm: Ilmeisesti virtalähteellä tulisi ahtaat paikat jos ymmärsin netti oikein.
 
Tuli bf hommattua definen s2 kopaksi ceen tilalle, kattoon tulisi 360mm ja c jäi 2kpl 240mm radia, onkohan mahdotomuus ahtaa s2 lattialle 240 kun kattoon tulee 360 ja eteen toinen 240 näin alustavasti :hmm: Ilmeisesti virtalähteellä tulisi ahtaat paikat jos ymmärsin netti oikein.

S2 on isompi kuin Define 7 ja tukee valmistajankin mukaan alas 280mm radia, joten eiköhän se onnistu, etenkin jos eteen tulee vain 240, jolloin letkujen vedolle eturadista pohjaradiin jää riittävästi välimatkaa. Edellyttäen tietenkin, että virtalähde on normaalia ATX-kokoa.

Itse sain Define 7:n pohjaan 240-millisen, vaikka se tukee virallisesti pohjaradiksi vain 120-millistä.

 
Jospa ens viikolla tulisi jimmsiltä liittimiä niin pääsisi kasailemaan :cool:

Olis muuten pääkaupunkiseudulla tilaa yhdelle kaupalle, joka myisi tällaisia niche-tuotteita kuin vesijäähdytystarvikkeet. Nyt pitää odottaa Jimmsilta tai ulkomailta muutamasta päivästä viikkoon, mikä tietenkin on ihan liikaa, kun se yksi kulmaliitin puuttuu.
 
Riippunee hyvin paljon näytönohjaimesta ja käytetystä blokista. Ainakin referenssi 2080 ja EK:n blokki menee horisontaalisti ja jää lasin väliin vielä tilaa parin sormen verran. Äskettäin juuri laittelin kuvaa, tuossa vielä yksi todisteeksi.
MSI 2080 Trion Alphacool -blokki ei mahdu. Eikä mahtunut Vega64:n EK -blokkikaan - eli riippuu täysin kortista ja blokista.

Distroa en ite laittaisi missään tapauksessa, mutta se on makuasia. Mukava kotelohan tuo o11d on rakentaa, pisti sit kovat tai pehmeät putket. Itse kyllästyin kovien putkien kanssa konfiguraatiomuutosten hankaluuteen ja vaihdoin ZMT:t tilalle.

Jos koviin lähtee, niin PETG sit suosilla roskiin. Akryyliä on ihan yhtä helppo käsitellä (kunhan ei hengittele pölyä eikä koita käyttää putkileikkuria) eikä ole riskiä että se pettäisi normaaleissa toimintalämmöissä, toisin kuin PETG:llä. PETG voi alkaa pehmetä jo ~40C:ssä.
 
Onko kellään muuten lämmön mukaan failsafe koneen sammutusta / custom loopin kanssa käytössä?

Mietin, että olisi varmaan ihan hyvä kun tuppaan jättämään koneen jauhamaan etheriä lomien ajaksi yksikseen ja jos kierto syystä X vuotaisi kuivaksi tai pumppu kuolisi, niin olisi ehkä hyvä laittaa joku automaattinen tappomekanismi.
Aquasuite Octo tai High Flow Next tarjoaa mahdollisuuden vetää ATX:stä virrat pois hälyn lauetessa. Se ei siis kysele tai pyytele Windowsilta lupia vaan sanoo kylmästi emolle että hyvää yötä. Vaatii lisävarusteena ostettavan kaapelin joka tulee tuolta Octolta tai HFN:ltä emon virtakytkinliitäntään.

Hälyt voi sitten konfiguroida aquasuitesta:

1638730807965.png
 
En kyllä pysty näis systeemeis ymmärtään kahta pumppua, nehän vaan ahdistaa toisiaan.
Eihän kahessa pumpussa isosti järkeä toimintavarmuuden lisäksi ole. Täyttä hiljaisuutta hakiessa se pumpunkin ääni kuitenkin ärsyttää, kahdella voi ajaa ihan minimitehoilla. Toisiaan ne eivät käytännössä ahdista, D5 pumppu virtaa läpi todella kevyesti.
 
Vesi.jpg


Oma kierto tällä hetkellä: 2x480, 2x360, prossu ja näytönohjain. Yhdellä PWM D5 ei mitään ongelmia pyörittää systeemiä. Pyörii samalla automaattinopeudella kuin tuulettimet lämpötilan mukaan (20%-70%).

En nyt ole ihan varma, mutta veikkaisimpa pumpulle terveyttä ja pitkää ikää kiinteillä kierroksilla. :kahvi: Sen nopeuden ronaaminen kun ei jäähdytystehoon vaikuta. Meteliin kylläkin.

Omat pumput korvakuulolta sopivaks ja se on siinä. :geek:
 
Jos koviin lähtee, niin PETG sit suosilla roskiin. Akryyliä on ihan yhtä helppo käsitellä (kunhan ei hengittele pölyä eikä koita käyttää putkileikkuria) eikä ole riskiä että se pettäisi normaaleissa toimintalämmöissä, toisin kuin PETG:llä. PETG voi alkaa pehmetä jo ~40C:ssä.

En tiedä mitä urbaania legendaa tuo PETG:n pehmentyminen "normaaleissa" lämpötiloissa on, mutta PETG:n tekninen lämpötila missä se alkaa pehmentymään on noin 85C ja sulamispiste noin 250C. Toki akryylillä vastaavat luvut ovat ~160C (pehmentyminen) ja ~350C (sulaminen), mutta kellä noista ensimmäisistäkään voi olla oikeasti ongelma? Älkää nyt turhaan peloitelko asioilla, jotka ei oikeasti ole ongelma mikäli asiat tekee edes vähän sinne päin oikein.

Minun vinkki kaikille on se, että kannattaa tehdä just sellainen looppi kuin itse haluaa ja omaa silmää miellyttää. Ei kannata liikaa kuunnella mielipiteitä ja tehdä sitä omaa konetta muiden mieltymysten mukaan. Kunhan perusjutut on kunnossa ja järki on mukana, niin ei tämä mitään rakettitiedettä ole. :cool:
 
Onko kellään muuten lämmön mukaan failsafe koneen sammutusta / custom loopin kanssa käytössä?

Mietin, että olisi varmaan ihan hyvä kun tuppaan jättämään koneen jauhamaan etheriä lomien ajaksi yksikseen ja jos kierto syystä X vuotaisi kuivaksi tai pumppu kuolisi, niin olisi ehkä hyvä laittaa joku automaattinen tappomekanismi.
Prosessoripuolella ylikuumentumissuoja on ollut sisäänleivottuina vuodesta 2006/2007 Core 2:sta lähtien. AMD:lla viimeistään samoihin aikoihin. Näyttispuolella tapahtui samoihin aikoihin. Viimestään GTX 400-sarja ainakin osasi sammuttaa koneen.

Vuotopuoli on haastavampi. Tälle vuodelle Aquacomputer julkisti säiliön ja pumpun, jotka huomaavat alipaineen.
Harvalla noista on vielä kokemusta, mutta demojen perusteella vaikuttavat mielenkiintoisilta.
 
En tiedä mitä urbaania legendaa tuo PETG:n pehmentyminen "normaaleissa" lämpötiloissa on, mutta PETG:n tekninen lämpötila missä se alkaa pehmentymään on noin 85C ja sulamispiste noin 250C.
1638736121458.png


1638736129104.png


1638736136392.png


1638736143921.png


1638736149993.png


Oho! Törmäsimme ongelmaan! Voit liittää vain 5 tiedostoa.

Noh, urbaaniksi legendaksi jää lähinnä se, että missä lämpötilassa nämä ovat tapahtuneet. Epäilisin että jonkin verran alla 85 asteen kuitenkin.

Legenda on sen verran urbaani, että EK:n blogissa on otettu siihen kantaa ja EK:lla on tuote joka vähentää tätä riskiä...

it can also be an issue if your coolant gets really warm (above 40°C)

Tämä on ongelma joka on kokonaan, täysin, vältettävissä yksinkertaisesti käyttämällä akryyliputkia. Niiden taivuttelu ei ole sen kinkkisempää kuin PETG:nkään, kunhan ei hakkaa niitä vasaralla.

Minun vinkki kaikille on se, että kannattaa tehdä just sellainen looppi kuin itse haluaa ja omaa silmää miellyttää. Ei kannata liikaa kuunnella mielipiteitä ja tehdä sitä omaa konetta muiden mieltymysten mukaan. Kunhan perusjutut on kunnossa ja järki on mukana, niin ei tämä mitään rakettitiedettä ole.

Tästä ollaan täsmälleen samaa mieltä. :)
 
1638736121458.png


1638736129104.png


1638736136392.png


1638736143921.png


1638736149993.png


Oho! Törmäsimme ongelmaan! Voit liittää vain 5 tiedostoa.

Noh, urbaaniksi legendaksi jää lähinnä se, että missä lämpötilassa nämä ovat tapahtuneet. Epäilisin että jonkin verran alla 85 asteen kuitenkin.

Legenda on sen verran urbaani, että EK:n blogissa on otettu siihen kantaa ja EK:lla on tuote joka vähentää tätä riskiä...



Tämä on ongelma joka on kokonaan, täysin, vältettävissä yksinkertaisesti käyttämällä akryyliputkia. Niiden taivuttelu ei ole sen kinkkisempää kuin PETG:nkään, kunhan ei hakkaa niitä vasaralla.

Mikähän heillä oli ratkaisu avaamatta linkkiä? Kupariset tukiholkit putken sisälle kuten monissa muissa kiinteistöalan LVI-liitännöissä?
 
Itselläni on tilauksessa kovat putket, EK HD PETG ja oman Custom Loop lämmöt ovat olleet tähän asti max 33-35c Letkuilla siis.
En usko että vielä siinä asteessa ainakaan alkaa menettää muotoaan tai vuotamaan..
 
Joku viidakon vanha viisaus oli, että alle 45 on melko turvallinen. Tuo EK:n blogikirjoitus vetää rajan 40:een. Tuskin se 35:llä mikään ongelma on, mutta ihan oikea riski tuo PETG:n pettäminen on. Kunhan muistaa siinä vaiheessa kun vaihtaa 12900:aan ja 3090:iin ja alkaa ylikellotella niitä.
 
Joku viidakon vanha viisaus oli, että alle 45 on melko turvallinen. Tuo EK:n blogikirjoitus vetää rajan 40:een. Tuskin se 35:llä mikään ongelma on, mutta ihan oikea riski tuo PETG:n pettäminen on. Kunhan muistaa siinä vaiheessa kun vaihtaa 12900:aan ja 3090:iin ja alkaa ylikellotella niitä.
Joo, itse ekaa kertaa teen kovilla putkilla tuota 1000D niin ajattelin että PETG voi olla ensikertalaisella helpompi. Joo ei ole tulossa ennen kuin on kovat DDR5 markkinoilla ja saatavilla.
Niin kauan mennään lippulaiva 3080ti + 10900K. :) Että eiköhän noilla omilla lämpötiloilla olisi PETG olevan ihan hyvä, vaikka inserttejä ei tulekkaan.
 
No se millä mun mielestä pelotellaan ihan turhaan on akryylin vaikeus. Oma eka nestejäähybuildi oli akryyliputkilla. En tiennyt, että niiden oli tarkoitus olla vaikeat taivuttaa. Ehkä sen takia ne ei olleet. :lol:
 
1638736121458.png


1638736129104.png


1638736136392.png


1638736143921.png


1638736149993.png


Oho! Törmäsimme ongelmaan! Voit liittää vain 5 tiedostoa.

Noh, urbaaniksi legendaksi jää lähinnä se, että missä lämpötilassa nämä ovat tapahtuneet. Epäilisin että jonkin verran alla 85 asteen kuitenkin.

Legenda on sen verran urbaani, että EK:n blogissa on otettu siihen kantaa ja EK:lla on tuote joka vähentää tätä riskiä...



Tämä on ongelma joka on kokonaan, täysin, vältettävissä yksinkertaisesti käyttämällä akryyliputkia. Niiden taivuttelu ei ole sen kinkkisempää kuin PETG:nkään, kunhan ei hakkaa niitä vasaralla.



Tästä ollaan täsmälleen samaa mieltä. :)

Olen nämä kuvat nähnyt, ja EK:n artikkelista tietoinen. Tämä ei nyt valitettavasti vaan todista oikeastaan mitään muuta kuin että jotain on tehty väärin ja jostain syystä neste kierrossa on käynyt todella, todella kuumana. Se, että PETG muotoutuisi näin 40C, 50C tai edes 60C lämpötilassa, ei vaan ole kyseisen materiaalin fysiikan takia mahdollista. Jos näin on käynyt, materiaali ei silloin ole sitä mitä sen on väitetty olevan, tai asennus on tehty jollain muotoa pieleen. Tuolla tekstissä mainitaan myös että "This is especially the case in a thin wall (10/12mm) tubing. " joka on toisaalta ihan loogista kyllä. 10/12mm PETG on vaikeampaa käsitelläkkin koska se menee lyttyyn helpommin ohuemman seinämänsä takia, pitää olla millilleen oikeankokoinen insertti. 13/16mm koko on huomattavasti mukavampi käsitellä. Mutta ei tuo 10/12 putkikaan mulla mihinkään itsestään muotoutunut, ja siitä on ihan omakohtainen kokemus. Wanha Phobyan pumppu oli pysähtynyt (tai pyöri todella hiljaa) pelisession aikana enkä huomannut asiaa ennen kuin CPU:n lämpösuoja puski päälle ja sammutti koneen. Nesteenlämmöt näytti restartin jälkeenkin vielä ~52C, luultavasti kävi siis paljon korkeammalla ennen kaatumista.

En tarkoita, etteikö tuo skenaario ole mahdollinen. Tarkoitan, että se vaatii lämpöä PALJON enemmän kuin 40C. En siis pelottelisi asialla tulokkaita, koska oikeaa vaaraa ei ole olemassa jos homman tekee oikein. Jos oikeasti haluaa välttyä kaikilta kovaputkien mahdollisilta vaikeuksilta/ongelmilta, suosittelen ennemmin pehmeitä letkuja. Mutta, jokainen niin kuin haluaa ja omalla tyylillään. PETG, akryyli, lasi, messinki, silikoni ja muut letkut, kaikki toimii kun vain oikein käyttää. :)
 
Jos näin on käynyt, materiaali ei silloin ole sitä mitä sen on väitetty olevan,

Tätä pidän kaikkein todennäköisimpänä syynä. Sen verran noita tapauksia kuitenkin on, että itse en suostu petg-putkia suosittelemaan kun parempi vaihtoehto on olemassa.

Omat letkut on tosin nykyisin zmt:tä käytännön syistä. Tykkään kyllä siitä visuaalisestikin.
 
Pitäisi uutta blokkia saada 12900k kaveriksi.Mitä suosituksia olisi?Vähän olen Watercoolin blokkia suunnitellut mut ei mitään tietoa et onko hyviä.Nykyiseen am4 blokkiin olen ollut tyytyväinen Aquacomputer Cuplex Cryos.Saatavuus taitaa olla vielä rajallinen.
 
Kertokaas rehellisesti, tekeekö tämmöisellä yhtään mitään? Ajattelin että olisin laittanut vähän tuningia.. :D
Tuli meinaan äsken ihan päähänpistona.. :rolleyes:

 
Ei? Ellei ole erityinen tarve mittailla virtausta esim. komponenttien vertailumielessä.

Tuning-aspektiin toki varmaan istuu hyvin

Kertokaas rehellisesti, tekeekö tämmöisellä yhtään mitään? Ajattelin että olisin laittanut vähän tuningia.. :D
Tuli meinaan äsken ihan päähänpistona.. :rolleyes:

 
Ei? Ellei ole erityinen tarve mittailla virtausta esim. komponenttien vertailumielessä.

Tuning-aspektiin toki varmaan istuu hyvin
Joo näinhän se on, nykyisissä letku custom loop ei ole siis mitään tuommoista ja eipä toi tosiaan ole välttämätön edes.. Toiminut hyvin ilmankin.
Parin viikon päästä teen kovilla putkilla niin ajattelin että olisi tosiaan laittanut Tuning aspektia.. :D
 
Kertokaas rehellisesti, tekeekö tämmöisellä yhtään mitään? Ajattelin että olisin laittanut vähän tuningia.. :D
Tuli meinaan äsken ihan päähänpistona..

Virtausmittarilla ylipäätään ei "tee mitään", mutta onhan se "kiva" noin niin kuin datanörttimielessä. Tuolla kyseisellä virtausmittarilla ei tee senkään vertaa. Aquacomputerin mittarit ovat käytännössä ainoita harrastushintatason vehkeitä jotka näyttävät edes suunnilleen oikein.

1638813466960.png


 
Virtausmittarilla ylipäätään ei "tee mitään", mutta onhan se "kiva" noin niin kuin datanörttimielessä. Tuolla kyseisellä virtausmittarilla ei tee senkään vertaa. Aquacomputerin mittarit ovat käytännössä ainoita harrastushintatason vehkeitä jotka näyttävät edes suunnilleen oikein.

1638813466960.png


Joo näin olen itsekkin lukenut että ovat hyviä, mutta kun itse ohjaan kaikkea ArqusMonitorilla kun todennut sen erinomaiseksi omaa käyttöön.
Niin sillä meinasin vaan heittää kysymyksen ilmaan että tekeekö edes noilla muilla yhtään mitään vai ovatko vaan hyllyn koristeina. :) Niin en ala siirtymään tuohon Aqua Computer systeemiin. :)
 
O11 Minissä näytönohjain mahtuu myös normaaliasentoon blokin kanssa.

Radeissa 360 menee pohjaan ja 280 sivuun. 360 tai 240 mahtuminen kattoon riippuu emolevystä ja muisteista. Itx tai mAtx melko varmasti kyllä, ATX riippuu muistien ja emon jäähdytyssiilien korkeudesta.
O11 Minille vahva suositus. mATX emolla 360mm radit pohjassa ja katossa + D5 pumppu. Mukavan pieni kotelo verrattuna jäähdytystehoon. Tätä kehtaa jopa kuljetella, mitä en voi todeta edellisistä koteloista.

Itselläni ollut kyseinen koppa käytössä heti myynnin alusta asti ja olen todella tyytyväinen valintaan. 9700K @5,1GHz ja 3070 ~350W power limitillä pelattaessa veden lämpö 34°C luokkaa ja melutaso miellyttävä. Pölysuodattimet otin toki ensimmäisenä pois.
 
O11 Minille vahva suositus. mATX emolla 360mm radit pohjassa ja katossa + D5 pumppu. Mukavan pieni kotelo verrattuna jäähdytystehoon. Tätä kehtaa jopa kuljetella, mitä en voi todeta edellisistä koteloista.

Itselläni ollut kyseinen koppa käytössä heti myynnin alusta asti ja olen todella tyytyväinen valintaan. 9700K @5,1GHz ja 3070 ~350W power limitillä pelattaessa veden lämpö 34°C luokkaa ja melutaso miellyttävä. Pölysuodattimet otin toki ensimmäisenä pois.

Minin sijaan etsin "hovikelpoista" koteloa aikanaan, totesin että PCMR versio sopii kivasti kotiin. :) Kyllähän sitä miniä odotteli aikansa siinä sivussa, kunnes siitä ekasta 2500kpl erästä tuo, en ole tarkastanut numeroa vieläkään että mikä sattui käsiin. Kone sijaitsee tietenkin lattialla, ei kiinnosta kuunnella sitä pöydällä korvien tasalla, vaikkei juuri mitään kuuluisikaan loopin kera (en ole kasannut vielä).
 
Apua tarvittasiin custom loopissa. Olis tarkotus heittää koko oma setti vesille mutta asennuksen hoitaa yritys.
Pitäis itse tilailla osat ja eikä harmainta aavistusta mitä oikeen tilailalen että kaikki varmasti riittää.... oliskohan jollain ehdotuksia millä pääsen kaikista helpoimmalla? sigussa näkyy mun osat. Pehmeillä putkilla ajattelin asian myös hoitaa
Mitä tarvitsisin näiden lisäksi?


 
Joskus suunnittelin näyttikselle erillistä kiertoa, kun oli kaapissa ylimääräinen pumppu, mutta silti jäi tekemättä.

Jos tarpeeksi pohjoiseen menee niin ei välttämättä nouse.

Kyllä kyllä, hieman hymyilytti vaan toteamus että kierto tarvitsee pumpun. Ehkä siinä se etu, että komponentin vaihdosta tulisi helpompaa aavistuksen, kun erilliset kierrot. Tai sitten laittaen sulut juuri ennen ja jälkeen komponentin.
 
Kysymys onko kellään kokemusta alphacoolin gpu blokeista olisi kakkoskoneseen tulossa refu 6700XT kun olisi heti saatavilla ja myös paljon halvempi mitä EK:n tuleva blokki.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä, hieman hymyilytti vaan toteamus että kierto tarvitsee pumpun. Ehkä siinä se etu, että komponentin vaihdosta tulisi helpompaa aavistuksen, kun erilliset kierrot. Tai sitten laittaen sulut juuri ennen ja jälkeen komponentin.
Joskus noiduin ilmaamisen kanssa, kun oli useampaa blokkia kierrossa. Aina sillä periaatteella, että konetta en käynnistä ennen ilmausta ja muita varmistuksia. Vaikeimman kautta nuo jotenkin pitää aina tehdä, nyt tosin mora helpottaa asiaa, kun kotelossa ei ole kennoa kiinni.
 
Kysymys onko kellään kokemusta alphacoolin gpu blokeista olisi kakkoskoneseen tulossa refu 6700XT kun olisi heti saatavilla ja myös paljon halvempi mitä EK:n tuleva blokki.

Mielestäni kelpo kampsua ja nättejäkin. :tup: On tästä varmaan yli 15vuotta kun heiltä fullcovereita oli silloin jossain kortissani käytössä. Ei ollut pleksikansia, mutta terästä silloin. :D Menee siinä missä kiinablokit, tai vaikka olisi EK:n kullasta tekemä.
 
Mielestäni kelpo kampsua ja nättejäkin. :tup: On tästä varmaan yli 15vuotta kun heiltä fullcovereita oli silloin jossain kortissani käytössä. Ei ollut pleksikansia, mutta terästä silloin. :D Menee siinä missä kiinablokit, tai vaikka olisi EK:n kullasta tekemä.
Kiitos tiedosta ja olen aina itse ostanut EK blokit mustalla acetal kannella mutta aina voi koittaa jotain toista merkkiä välillä.
Tällä hetkellä Alphacool kenno ja vesisäiliö samassa konessa ja laatu on heillä hieman ailahteleva kun vesisäiliön kanssa ei voi tehdä painetestiä kun vuotaa yläpäästä melkein heti ja tuli väärät asennusruuvit mukana(Eisbecher Aurora D5 Lasi).
 
Kiitos tiedosta ja olen aina itse ostanut EK blokit mustalla acetal kannella mutta aina voi koittaa jotain toista merkkiä välillä.
Tällä hetkellä Alphacool kenno ja vesisäiliö samassa konessa ja laatu on heillä hieman ailahteleva kun vesisäiliön kanssa ei voi tehdä painetestiä kun vuotaa yläpäästä melkein heti ja tuli väärät asennusruuvit mukana(Eisbecher Aurora D5 Lasi).

Korkista vai kierreosuuden vuoksi? En tiedä minkälainen rakenne tuossa on. Paljonko kerkee painetta olla kun paineet alkaa laskemaan? Emmä sinne lykkäis juuri yhtä baaria enempää ainakaan. :D Kuulostaa aika hasardilta joku 2bar nestejäähyssä, kun normitoiminnassa taitaa paineet olla "nollaa".
 
Jos laitan pelkästään näytönohjaimen vesille nii tarviiko se D5 pumpun? Vai riittääkö siihen huonompikin?
 
Kysymys onko kellään kokemusta alphacoolin gpu blokeista olisi kakkoskoneseen tulossa refu 6700XT kun olisi heti saatavilla ja myös paljon halvempi mitä EK:n tuleva blokki.
Mulla odottaa laatikossa alphacoolin jäähy 3080:lle että saa muut palikat hommattua, mutta ainakaan ulkosesti ei mitään moittimista. Kannattaa tarkistaa lämpötyynyjen paksuudet koeasennuksella, jonkun verran ollu vissiin toleranssiongelmaa niiden kanssa. Itellä menee joka tapauksessa Extreme Odysseyt vakioiden tilalle.
 
Mulla odottaa laatikossa alphacoolin jäähy 3080:lle että saa muut palikat hommattua, mutta ainakaan ulkosesti ei mitään moittimista. Kannattaa tarkistaa lämpötyynyjen paksuudet koeasennuksella, jonkun verran ollu vissiin toleranssiongelmaa niiden kanssa. Itellä menee joka tapauksessa Extreme Odysseyt vakioiden tilalle.
Joo, mulla oli tosiaan 3080 TUFin blokin kanssa ropleemaa niitten lämpötyynyjen kanssa. Tarkemmin muistien tyynyjen kanssa. Oli 0,5mm liian ohkaset, enkä tajunnu tietenkään asennusvaiheessa tsekata kontaktia ennenku löin romun kasaan kun ajattelin et pitäs olla paremmasta päästä blokki kuitenki. Muistien lämmöthän oli sit ihan täyttä paskaa niillä vakiotyynyillä, mut kun 1mm tyynyt vaihto 1,5mm tyynyihin niin ongelma ratkes. Googlesta löyty samanlaista juttua Strixinkin blokista, et ainakin ite suosittelen alphacoolin vehkeiden kanssa tarkistamaan ne tyynyjen kontaktit. Ettei sit vitutuspäissään tarvi alkaa nesteitä tyhjentelemään ja korttia irrottelemaan.

Plus ne jotkut alphacoolinkin pikaliittimetkin (eiszapfenit muistaakseni) oli paskaa. Ostin kaks, vuotivat suoraan paketista. Meni palautuksena onneks, mut tällä esityksellä alphacool ei oo ekana valmistajana nyt näissä kilkkeissä mitä ostan. Laitoin jotkut Barrowin parin euron pikaliittimet tilalle jotka ei tähänkään mennessä oo vuotanu tippaakaan :dead:
 
Itelläki alphacoolin jotku pikaliittimet jotka lupaili ettei yhtään vuoda. Joka irrotuksella ruikkaa sellasen t-lusikallisen nesteitä pihalle.
 
mitäs lämpötyynyjä jengi täällä suosittelis? ostin tohon omaan 3080ti ventukseen alphacoolin blokin ja laittelin ne blokin mukana tulevat tyynyt mutta aloin mietiskelemään että oisko jotain parempaa saatavilla :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom