Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Virtausmittari ei oikeasti ole missään määrin tarpeellinen. Sit jos sellaisen kuitenkin haluaa, käytännössä ainoa luotettava vaihtoehto on Aquacomputer (high flow 2/ high flow next). Erilaiset Thermaltaken, Bykskin, Barrown jne. virtausmittarit ovat ihan vitsejä luotettavuudeltaan. Luonnollisesti parhaitenhan tuo high flow istuu Aquacomputerin kontrolliympäristöön (quadro/octo).

Lämpömittarikaan ei liene välttämätön, jos jäähdytysteho suhteessa laitteistoon on suurehko. Mutta kun harrastelemaan lähtee niin harrastellaan sitten kunnolla. Aquacomputerin kamoja tosiaan tuntuvat käyttävän maailman foorumeilla, kun taas EK:n hubi oli vedetty pois myynnistä, olisko ongelmien vuoksi. Aquacomputerin hinnat näyttävät halvoilta EK:hon verrattuna, jolta olen enimmät kamat tähän asti ostellut.

Edit: tässähä olis jännä idea laittaa 3 lämpömittaria: 3 radin jälken ennen cpu:ta, cpu:n ja gpu:n välissä ja gpu:n jälkeen. Sitten voisi ostaa pienen ulkoisen lcd-näytön pöydänkulmalle, johon voisi virittää dashboardin koneesta.
 
EK:n loop connectin softa oli täysi katastrofi. Eivät tainneet ihan hahmottaa kuinka iso panostus kaupallisen softan julkaisu on mekaanisia tuotteita tekevälle firmalle.

EK:han palautti rahat noista kaikille halukkaille ja tuote ajettiin alas. Taisi tulla kohtuulliset tappiot siitä harjoituksesta.

Nesteen lämmön mittaamista pitäisin kyllä aika lähelle välttämättömänä.
 
Onko porukka käyttänyt paljon väriaineita, EK nimenomaan. Kuinka kauan uskaltaa pitää kierrossa, että onko kovin usein nesteiden vaihto edessä, kerääkö paakkuja pumppuu ja miten paljon värjää? Kun ei viitti hetken takia laittaa ja sit leikkaa kiinni pumppu tai 2vk päästä uudet nesteet. Navy Blue itse miettinyt..
 
Onko porukka käyttänyt paljon väriaineita, EK nimenomaan. Kuinka kauan uskaltaa pitää kierrossa, että onko kovin usein nesteiden vaihto edessä, kerääkö paakkuja pumppuu ja miten paljon värjää? Kun ei viitti hetken takia laittaa ja sit leikkaa kiinni pumppu tai 2vk päästä uudet nesteet. Navy Blue itse miettinyt..
Aika pitkään on itsellä ollut EK:n Bloodred ja Navy Blue käytössä ja ei ole mitään ongelmia ollut.
Onko sinulla muuten minkä mukaan säädetty radien tuulettimet? Se 50% kuulostaa aika korkealta...
 
Aika pitkään on itsellä ollut EK:n Bloodred ja Navy Blue käytössä ja ei ole mitään ongelmia ollut.
Onko sinulla muuten minkä mukaan säädetty radien tuulettimet? Se 50% kuulostaa aika korkealta...
Joo, yleensä itse vaihtanut vuoden välein nesteet..
Siis 25% on 31c vedenlämpöön asti ja sen jälkeen 50% , tuohan nyt on ihan miten itse haluaa laittaa.
Periaatteessa tuossa olisi varaa vaikka vetää 38c asti 25% ja silti pysyy tosi viileänä komponentit paitsi muistit. Oma järjestelmä on vaan niin kireälle kellotettu, että muistien lämmöt saattaa nousta korkealle pelatessa ja "oltava" hyvä ilmavirta ettei vahingossa nouse yli 52c DRAM.

EDIT: @bahis , miten itse olet sitten säätänyt? Itse jotenkin aina yrittänyt pitää vedenlämmön 31-33c max pelirasituksessa, joku korvien välinen bugi.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukka käyttänyt paljon väriaineita, EK nimenomaan. Kuinka kauan uskaltaa pitää kierrossa, että onko kovin usein nesteiden vaihto edessä, kerääkö paakkuja pumppuu ja miten paljon värjää? Kun ei viitti hetken takia laittaa ja sit leikkaa kiinni pumppu tai 2vk päästä uudet nesteet. Navy Blue itse miettinyt..

Edellisellä sivulla laitoin juuri oman kokemuksen:


Nyt olisi uusittu kone kasassa, eihän se ihan mutkattomasti taaskaan mennyt mutta kuitenkin ilman suurempia vastoinkäymisiä. Koitan laitella piakkoin kuvia nähtäville.
 
Edellisellä sivulla laitoin juuri oman kokemuksen:


Nyt olisi uusittu kone kasassa, eihän se ihan mutkattomasti taaskaan mennyt mutta kuitenkin ilman suurempia vastoinkäymisiä. Koitan laitella piakkoin kuvia nähtäville.
Näin hyvä oli omakin muisti, että siitä oli puhetta! :) Itselläni kierrossa Cryofuel Clear 2.5litraa, voiko sen sekaan heittää suoraan väriainetta vai ei?
 
Näin hyvä oli omakin muisti, että siitä oli puhetta! :) Itselläni kierrossa Cryofuel Clear 2.5litraa, voiko sen sekaan heittää suoraan väriainetta vai ei?
Jos meinaat noita EK:n tiivisteitä niin ei, ne on tarkotettu akkuveden/tislatun veden kanssa käytettäviks ja sisältää noita levänpoistokemikaaleja. Jos suoraan luikautat sellasen jo valmiin cryofuelin sekaan niin sit sulla on tuplat sitä leväpaskaa nesteessä ja sekään ei nyt ihan optimaalinen tilanne oo.
 
Jos meinaat noita EK:n tiivisteitä niin ei, ne on tarkotettu akkuveden/tislatun veden kanssa käytettäviks ja sisältää noita levänpoistokemikaaleja. Jos suoraan luikautat sellasen jo valmiin cryofuelin sekaan niin sit sulla on tuplat sitä leväpaskaa nesteessä ja sekään ei nyt ihan optimaalinen tilanne oo.
Jep näin olin lukevani sieltä ohjeista. Täytyy sitten katsoa vuoden päästä huollon yhteydessä jos vedän. :) Kiitos varmistuksesta.
 
Näin hyvä oli omakin muisti, että siitä oli puhetta! :) Itselläni kierrossa Cryofuel Clear 2.5litraa, voiko sen sekaan heittää suoraan väriainetta vai ei?
Tuota voi lisäillä, saa haluamansa värin kun yhdistelee.
 
Jahas noniin, se ois projekti valmis. Uutta tuli Z590 sarjan emo ja 11700K, uusi kotelo, kaapeleita, radi, nesteet + muuta pientä vesivermettä. Aika paljon sain hyödynnettyä entisestä. Esimerkiksi muisteja ja virtalähdettä ei kannattanut vaihdella ja näytönohjainten markkinatilanne on edelleen niin karsea, että RTX2080 kelpaa vielä mainiosti.

Ensi ponnistukset tehty ja kivi tuntuisi kulkevan ainakin 5GHz all cores AVX 0 jännitteellä 1.33V. Noilla IntelBurn Test max lämmöt ~80C kuumin ydin. 2kpl 360 radit EK:n PE ja SE mallit. 5kpl Corsairin hyrriä testissä ~800rpm ja pumppu 60% (en muista paljon se on rpm, jotain 2500rpm veikkaan) Push asetus ja ulos koneesta sivusta ja katosta. Koneen nimeksi tuli "Red Rocket", koska punaista ja no... Rocket Lake. :p

Ja siitäpä kuvajaiset:

Kollaasi.jpg
 
Projekti etenee ja nyt tarvitsisi viisaamman neuvoja:
Ensimmäinen kysymys:
Hommasin octon hilavitkuttimile, mutta pähkinän aihettaa tuulettimien kytkennät.
Mikä tuuletin kannattaa kytkeä cpu-faniin vaiko laittaa siihen vesipumppu?

Huomiona octon hankin sen takia, että saan lämpötilasensorit sekä argbt kiinni järkevästi. Nämä valot kun aiheuttivat huomattavaa kelaresonanssia näytönohjaimella.

Toinen kysymys:
Tuli rakennettua 7" näytöllinen etupaneeli ja monitorointiin käytössä rainmeter. Onko joku avannut sensoreita aquasuitesta rainmeterille ja minkälainen homma tehdä?
Noviisi kun olen näissä looppiasioissa.

Kuvalla huomio
IMG-20211117-WA0002.jpeg
 
Tuli rakennettua 7" näytöllinen etupaneeli ja monitorointiin käytössä rainmeter. Onko joku avannut sensoreita aquasuitesta rainmeterille ja minkälainen homma tehdä?
HWiNFO osaa lukea Octon tiedot, ja sitä kautta olen infot saanut Rainmeteriin tällä ohjeella tämän näköseksi:
1638096160251.png

Pistä yv jos tarvitset lisää ohjeita :)
 
Projekti etenee ja nyt tarvitsisi viisaamman neuvoja:
Ensimmäinen kysymys:
Hommasin octon hilavitkuttimile, mutta pähkinän aihettaa tuulettimien kytkennät.
Mikä tuuletin kannattaa kytkeä cpu-faniin vaiko laittaa siihen vesipumppu?

Huomiona octon hankin sen takia, että saan lämpötilasensorit sekä argbt kiinni järkevästi. Nämä valot kun aiheuttivat huomattavaa kelaresonanssia näytönohjaimella.

Toinen kysymys:
Tuli rakennettua 7" näytöllinen etupaneeli ja monitorointiin käytössä rainmeter. Onko joku avannut sensoreita aquasuitesta rainmeterille ja minkälainen homma tehdä?
Noviisi kun olen näissä looppiasioissa.

Kuvalla huomio
IMG-20211117-WA0002.jpeg

Laita kaikki tuulettimet siihen Octoon, aquasuitella sitten ohjaat niitä. Cpu faniin ei tartte laittaa mitään, biossista siihen ingore niin ei valita joka kerta.
 
Ok, tänks, hyvä pointti. Mä tein jo täyttö/korvausilmaportin säiliön yläkannesta kotelon läpi. Define 7:ssä on jopa sitä varten reikä yläpaneelin reunassa niin, ettei se jää radin alle.

No niin, vihdoin sain loopin valmiiksi. Menin tyhmänä ostamaan torista halvalla 2 käytettyä radia, joista molemmissa oli vuoto. Ehkä onnistuin kokemattomuiuttami sössimään ne itse, mutta jotenkin en usko, että olisin onnistunut molemmat saamaan vuotavaksi. Nyt on sitten uudet tilalla.

Define 7:n kanssa joutui temppuilemaan letkujen kanssa että 240 radin sai alle ja 280-millisen eteen, mutta kyllä ne meni. Nesteen lämmöt pysyvät hinosti kurissa maltillisilla radeilla: EK PE240 + 2xNoctua NF-A12x15, PE360+Noctual 3xNF-A12x15, Alphacool NexXxoS ST30 + 2xNoctua NF-P14s Redux-1200.

Pari kysymystä lämmöistä:

Kevyesti ylikellotetussa Ryzen 5800x:ssa on Aida64-kuormitustestissä lämpötilat n. 80 astetta. Blokkina on EK Velocity Copper + Acetal. Ero, ajanko täydellä pumpulla vai muutamalla kymmenellä prosentilla on vain muutaman asteen ja neste pysyy hitusen yli 30 asteessa, eli kyseessä on blokin kyky ottaa lämpöä prosessorilta. Jos kuormitan muuta järjestelmää niin, että neste hiukan lämpenee lisää, prosessorin lämpötila nousee vastaavasti. Tarkasti kiinnitykset ja vääntämällä ne mahdollisiman tiukalle sain muutaman asteen lämpöjä alas. Jossain nettikeskusteluissa vaan todetaan, että Ryzenit nyt ovat kuumia. Lämpötila on aivan aavistuksen parempi kuin Arctic Liquid Freezer II 240 kanssa. Onko tämä normaali lämpötila vesijäähdytteisessä järjestelmässä?

Näytönohjain (6900 XT) on sekä GPU:n että muistin osalta maksimiin ylikellotettuna 50 asteen pinnassa, mikä on varmaan erinomainen lämpötila. Hotspot (liitoskohdan lämpötila) on kuitenkin 70 asteen tietämillä. Vaihdoin lämpötyynyt suositeltuihin Thermalrightin tyynyihin ja EK:n tahnan Kryonautiin. Onko tällainen 20 asteen ero normaali, vai onko muistien jäähdytyksessä ehkä jotain, minkä vuoksi blokki kannattaisi avata?
 
No niin, vihdoin sain loopin valmiiksi. Menin tyhmänä ostamaan torista halvalla 2 käytettyä radia, joista molemmissa oli vuoto. Ehkä onnistuin kokemattomuiuttami sössimään ne itse, mutta jotenkin en usko, että olisin onnistunut molemmat saamaan vuotavaksi. Nyt on sitten uudet tilalla.

Define 7:n kanssa joutui temppuilemaan letkujen kanssa että 240 radin sai alle ja 280-millisen eteen, mutta kyllä ne meni. Nesteen lämmöt pysyvät hinosti kurissa maltillisilla radeilla: EK PE240 + 2xNoctua NF-A12x15, PE360+Noctual 3xNF-A12x15, Alphacool NexXxoS ST30 + 2xNoctua NF-P14s Redux-1200.

Pari kysymystä lämmöistä:

Kevyesti ylikellotetussa Ryzen 5800x:ssa on Aida64-kuormitustestissä lämpötilat n. 80 astetta. Blokkina on EK Velocity Copper + Acetal. Ero, ajanko täydellä pumpulla vai muutamalla kymmenellä prosentilla on vain muutaman asteen ja neste pysyy hitusen yli 30 asteessa, eli kyseessä on blokin kyky ottaa lämpöä prosessorilta. Jos kuormitan muuta järjestelmää niin, että neste hiukan lämpenee lisää, prosessorin lämpötila nousee vastaavasti. Tarkasti kiinnitykset ja vääntämällä ne mahdollisiman tiukalle sain muutaman asteen lämpöjä alas. Jossain nettikeskusteluissa vaan todetaan, että Ryzenit nyt ovat kuumia. Lämpötila on aivan aavistuksen parempi kuin Arctic Liquid Freezer II 240 kanssa. Onko tämä normaali lämpötila vesijäähdytteisessä järjestelmässä?

Näytönohjain (6900 XT) on sekä GPU:n että muistin osalta maksimiin ylikellotettuna 50 asteen pinnassa, mikä on varmaan erinomainen lämpötila. Hotspot (liitoskohdan lämpötila) on kuitenkin 70 asteen tietämillä. Vaihdoin lämpötyynyt suositeltuihin Thermalrightin tyynyihin ja EK:n tahnan Kryonautiin. Onko tällainen 20 asteen ero normaali, vai onko muistien jäähdytyksessä ehkä jotain, minkä vuoksi blokki kannattaisi avata?
Prossun lämpötilat on aikalailla samat mitä itsellä. Mulla sama blokki, 480 ja 360 radit.

Näyttiksen puolesta voi olla että vähän on blokki huonosti. Itellä on 6900xt lämmöt rasituksessa 55/65 aikalailla. Mulla lämmöt parani huomattavasti EK:n blokilla, kun otin backplatesta ne kaksi pitkää lämpötyynyä kokonaan pois. Muistaakseni täällä joku oli linkannut kuvia tuosta hommasta. Muistien lämmöt ok IMO.
 
Prossun lämpötilat on aikalailla samat mitä itsellä. Mulla sama blokki, 480 ja 360 radit.

Näyttiksen puolesta voi olla että vähän on blokki huonosti. Itellä on 6900xt lämmöt rasituksessa 55/65 aikalailla. Mulla lämmöt parani huomattavasti EK:n blokilla, kun otin backplatesta ne kaksi pitkää lämpötyynyä kokonaan pois. Muistaakseni täällä joku oli linkannut kuvia tuosta hommasta. Muistien lämmöt ok IMO.

Kiitos kommenteista. Eli kun tyhjennysletkun osat ja muutama kulmaliitin tulee postissa muutaman viikon sisään, ostan isomman kotelon ja siirron yhteydessä avaan blokin ja tarkastan kiinnitykset ja muistien tyynyt. Ja pitää tutustua tuohon backplaten tyynyjen poistamiseen googlen kautta.
 
Kumpi on parempi, PETG vai Akryyli. Tarkoitus olisi parin viikon sisään tehdä kovilla putkilla oma 1000D
 
Kumpi on parempi, PETG vai Akryyli. Tarkoitus olisi parin viikon sisään tehdä kovilla putkilla oma 1000D
PETG:
+ Voi leikata jämerillä saksilla
+ Helpompi taivuttaa
+ Ei voi säröytyä
- Hieman sameampi
- Jos nesteen lämpötila suuri, voi putken päät liittimissä mennä "lyttyyn" ajan kanssa (insertti estää tämän)

Akryyli:
+ Kirkas
- Voi säröytyä
- Vaikeampi taivuttaa? Ilmeisesti vaatii enemmän lämpöä. Minulla ei ole tästä kokemusta, joskus olisi aikomus kokeilla akryyliäkin.
 
PETG:
+ Voi leikata jämerillä saksilla
+ Helpompi taivuttaa
+ Ei voi säröytyä
- Hieman sameampi
- Jos nesteen lämpötila suuri, voi putken päät liittimissä mennä "lyttyyn" ajan kanssa (insertti estää tämän)

Akryyli:
+ Kirkas
- Voi säröytyä
- Vaikeampi taivuttaa? Ilmeisesti vaatii enemmän lämpöä. Minulla ei ole tästä kokemusta, joskus olisi aikomus kokeilla akryyliäkin.
Kiitos tästä infosta. Oma vedenlämpö on ollut max 34c, on sen verran järeä tuo Loop.
 
Kiitos tästä infosta. Oma vedenlämpö on ollut max 34c, on sen verran järeä tuo Loop.
Ei pitäisi olla mitään ongelmia noilla lämmöillä. Eikä tuo akryylin säröytyminenkään pitäisi olla ongelma jos sen päät leikkaa nätisti esim. putkileikkureilla.
 
Miksi helkutissa nikkelillä päälystetään blockeja, kun sen lämpöarvo on viidesosa kuparista ja monesta blokista tuntuu kuoriutuvan itsestään koskematta pois.
Minua ei ainakaan haittaa kuparin patinoituminen, sehän muuttaa sen vain hienommaksi.

Alumiiniakin on vaikea käsittää edes ilman kanssa, mutta mistään ei tahdo saada pinnoittamattomia kupariblokkeja uusille emolevytyypeille.
 
Ei pitäisi olla mitään ongelmia noilla lämmöillä. Eikä tuo akryylin säröytyminenkään pitäisi olla ongelma jos sen päät leikkaa nätisti esim. putkileikkureilla.
Tilasin PETG putkella ja reilusti otinkin, ensikertaiselle varmasti "helpompi" tapa väsätä. Joo eikä olisi varmasti ollut ongelmaa sen Akryylin kanssa lämpöjen puolesta, sen verran viilentää nuo 2x EK XE480 + 1x EK CE420 .
Itse kun yritän hakea täydellisyyttä kaikkien putkien suoruuden ja kulmien kanssa.. Talviloma onneksi silloin kun alan tekemään, hermot on kumminkin koetuksella.. :D

Jokatapauksessa suuri kiitos kun heitit info paketin putkista. Laitan kuvia tänne kun valmista!
 
Tilasin PETG putkella ja reilusti otinkin, ensikertaiselle varmasti "helpompi" tapa väsätä. Joo eikä olisi varmasti ollut ongelmaa sen Akryylin kanssa lämpöjen puolesta, sen verran viilentää nuo 2x EK XE480 + 1x EK CE420 .
Itse kun yritän hakea täydellisyyttä kaikkien putkien suoruuden ja kulmien kanssa.. Talviloma onneksi silloin kun alan tekemään, hermot on kumminkin koetuksella.. :D

Jokatapauksessa suuri kiitos kun heitit info paketin putkista. Laitan kuvia tänne kun valmista!
PETG on oikein hyvä valinta ensimmäisiä taivutuksia ajatellen. :)
 
Mistä löytyisi järkevällä aikataululla veden lämpötilasensoria, eli ei mistään kiinasta tms. Tarve 2-3kpl.
Haluaisin että lämpötilan näkee suoraan sensorista tai erillisestä näytöstä, muttei Windows sovelluksesta.

Eli etsin jotain tälläistä;

Vaihtoehtoisesti.
Joku Aqua Computer Aquaero 6 tapainen + erilliset sensorit, mutta tulossa open bench käyttöön joten ei ole 5.25 paikkaa. Ja hintakin on aika suolainen tälle tarpeelle; 170+180€.
Onko halvempia vaihtoehtoja?
 
PETG:
+ Voi leikata jämerillä saksilla
+ Helpompi taivuttaa
+ Ei voi säröytyä
- Hieman sameampi
- Jos nesteen lämpötila suuri, voi putken päät liittimissä mennä "lyttyyn" ajan kanssa (insertti estää tämän)

Akryyli:
+ Kirkas
- Voi säröytyä
- Vaikeampi taivuttaa? Ilmeisesti vaatii enemmän lämpöä. Minulla ei ole tästä kokemusta, joskus olisi aikomus kokeilla akryyliäkin.
Kiitos tästä infosta. Oma vedenlämpö on ollut max 34c, on sen verran järeä tuo Loop.

Lisäisin vielä tähän että PETG naarmuuntuu todella paljon herkemmin koska se on aika pehmeää materiaalia loppujen lopuksi. Tämä kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi liittimiä ruuvatessa, ettei naarmuunnu putken reunat. PETG on oikein hyvä vaihtoehto mihin vain projektiin helpomman käsiteltävyyden vuoksi kunhan sen heikkoudet ottaa huomioon.

Kannattaa Ketku tehdä tarkoituksella testitaivutuksia ja etsiä oikea lämmitysmäärä niin ei tarvitse sitten niin paljoa yrityksiä lopullisiin taivutuksiin. Mukavaa rakentelua!
 
Lisäisin vielä tähän että PETG naarmuuntuu todella paljon herkemmin koska se on aika pehmeää materiaalia loppujen lopuksi. Tämä kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi liittimiä ruuvatessa, ettei naarmuunnu putken reunat. PETG on oikein hyvä vaihtoehto mihin vain projektiin helpomman käsiteltävyyden vuoksi kunhan sen heikkoudet ottaa huomioon.

Kannattaa Ketku tehdä tarkoituksella testitaivutuksia ja etsiä oikea lämmitysmäärä niin ei tarvitse sitten niin paljoa yrityksiä lopullisiin taivutuksiin. Mukavaa rakentelua!

 
Oli tarkoitus laittaa ohje Ketkulle. Itse olen ottanut opit tästä videosta.
Kiitos tästä! Näitä on tullut viime päivinä katsottua tosiaan reilummin. :)

Sentakia otin reilusti putkea et on varaa vähän hakea tuntumaa, tosin onhan tässä kotelolla kokoa (Corsair 1000D) ja matkaa vetää putkea. Järjestys nyt tulee muuttumaan moneen kertaan ja ideat mihin vedetään mikäki vielä kun Talvilomalla alkaa tämä projekti.

Laitan liitteeksi pari kuvaa, tuorein kuvista on missä katossa/perässä RGB tuulettimet.

IMG_20211116_180016.jpgIMG_20211124_184746.jpg
 
Kiitos tästä! Näitä on tullut viime päivinä katsottua tosiaan reilummin. :)

Sentakia otin reilusti putkea et on varaa vähän hakea tuntumaa, tosin onhan tässä kotelolla kokoa (Corsair 1000D) ja matkaa vetää putkea. Järjestys nyt tulee muuttumaan moneen kertaan ja ideat mihin vedetään mikäki vielä kun Talvilomalla alkaa tämä projekti.

Laitan liitteeksi pari kuvaa, tuorein kuvista on missä katossa/perässä RGB tuulettimet.

IMG_20211116_180016.jpgIMG_20211124_184746.jpg
Kyllä kunnon kokosiin koteloihin on ilo rakennella vesikiertoja. :thumbsup:
Tuota voisi saada hieman paremmin "täyden" näköiseksi, jos laittais pidemmän säiliön putkien vedon yhteydessä..? :hmm:
 
Kyllä kunnon kokosiin koteloihin on ilo rakennella vesikiertoja. :thumbsup:
Tuota voisi saada hieman paremmin "täyden" näköiseksi, jos laittais pidemmän säiliön putkien vedon yhteydessä..? :hmm:
Se on käynyt mielessä kyllä. Täytyy harkita jos laittaisi samalla. :)
 
Kertokaa tyhmälle käykö tähän putkeen nämä liittimet?
 
Kyllä käy, jos tarkkaan lukee tuotekuvauksen, niin liittimen tuettu putki on ulkohalkaisijaltaan 16mm. Sisähalkaisijalla ei ole niin väliä kovilla putkilla.
 
Kyllä käy, jos tarkkaan lukee tuotekuvauksen, niin liittimen tuettu putki on ulkohalkaisijaltaan 16mm. Sisähalkaisijalla ei ole niin väliä kovilla putkilla.
Joo siis tajusin sen mutta varmistin vielä kun tuossa luki joku HD Adapteri niin se sekoitti ajatusta.
 
Suunnitelmis olis rakennella ensimmäinen customloop johon laitan cpu+gpu. Niin tarvis vähän apua että minkälaiset kennot/kennon tarviin kyseiseen settiin? CPU= i7 9700k GPU=RTX 2080 super ja koteloksi ajattelin Lian li O11 Dynamic. Tietääkö joku että onko tossa kyseisessä kotelossa jotakin sellaista mitä pitää ottaa huomioon kun lähtee rakentamaan looppia?
 
Jos vesileikkeihin lähtee, niin kannattaa panostaa kunnolla. Eli molemmille komponenteille vähintään 360 jäähdytin. Jos tulevaisuudessa haluaa päivittää näytönohjainta, niin yhtään vähempi ei kyllä riitä.
 
Suunnitelmis olis rakennella ensimmäinen customloop johon laitan cpu+gpu. Niin tarvis vähän apua että minkälaiset kennot/kennon tarviin kyseiseen settiin? CPU= i7 9700k GPU=RTX 2080 super ja koteloksi ajattelin Lian li O11 Dynamic. Tietääkö joku että onko tossa kyseisessä kotelossa jotakin sellaista mitä pitää ottaa huomioon kun lähtee rakentamaan looppia?
Kotelona hyvä kohde rakentaa kylläkin kaikinpuolin, lähtökohtana on kysymys. Kovilla putkilla vai Letkuilla? Kovilla putkilla suosittelen Distroa ja letkuilla erillinen D5 pumppu.
Nuo komponentit eivät nyt ihan mahdottoman paljon tuota lämpöä tietääkseni. Itselläni oli joskus tuossa kotelossa 60mm katossa ja pohjassa 30mm radi, mutta sitten pitää ottaa huomioon se että Lian Li O11 Dynamicissa on laitettava näytönohjain Vertical koska GPU blokki on sen verran leveä ettei mene lasi kiinni, toisinkuin Lian Li XL menee sivulasi kiinni vaikka olisi näytönohjain ihan normaali vaaka asennossa.
 
Saattaisin laittaa 2x 280 kennot :kahvi: Sekä Arctic P14 tuulettimet ärkepellä tai ilman.

USAlaisten touhotuksista en ole koskaan ymmärtänyt tuota kahta pumppua. Tunkevat hyvinkin kasuaaleihin setteihin moista sekoilua.
 
Saattaisin laittaa 2x 280 kennot :kahvi: Sekä Arctic P14 tuulettimet ärkepellä tai ilman.

USAlaisten touhotuksista en ole koskaan ymmärtänyt tuota kahta pumppua. Tunkevat hyvinkin kasuaaleihin setteihin moista sekoilua.
Jep, yksi pumppu riittää täysin! Pyöritän itsekki 2x 480x60 ja 1x 420x45, mutta tuossa kotelossa distron kanssa parempi kovat putket ja letkujen kanssa esimerkiksi EK TBE 200 D5
 
Vastataampa omaan kysymykseen: eipä tuon octon sensoreita välttämättä tarvitse avata rainmeterille. Näköjään löytyy itse octosta jo sen verran namiskoita ja visuaalisuuden muokkausmahdollisuuksia, että päätin nakata rainmeterin mäelle.
Kaippa se aikalailla valmis itx-kokoonpano on. Hyvähän siitä omasta mielestä tuli ensimmäiseksi customloopiksi mitä rakentanut. Prime95 avr-disabloituna sekä heavens bench kuormalla lämmöt siinä 55°C tietämillä.


20211129_171536.jpg
 
O11 Minissä näytönohjain mahtuu myös normaaliasentoon blokin kanssa.

Radeissa 360 menee pohjaan ja 280 sivuun. 360 tai 240 mahtuminen kattoon riippuu emolevystä ja muisteista. Itx tai mAtx melko varmasti kyllä, ATX riippuu muistien ja emon jäähdytyssiilien korkeudesta.

Itselläni oli joskus tuossa kotelossa 60mm katossa ja pohjassa 30mm radi, mutta sitten pitää ottaa huomioon se että Lian Li O11 Dynamicissa on laitettava näytönohjain Vertical koska GPU blokki on sen verran leveä ettei mene lasi kiinni, toisinkuin Lian Li XL menee sivulasi kiinni vaikka olisi näytönohjain ihan normaali vaaka asennossa.
 
Sepä se! Sentakia mulla onki vain yksi EK TBE 200 niinkuin kirjoitin. :)

Mulla on nurkissa pyörimässä yksi allahin syntymänaikainen DDC, revitty Swiftech S775 Apogee Drivestä, eli pumppublokkikombosta. Siinä se PCB:lla lukee toki 3.2 jne, kolvin kanssa saa 18W moodiin sen, kun aikoinaan tuli vain yhdellä ja samalla PCB:lla noita. Tein sen modin katkaisijan taakse huvikseni. Normina riittää hönkä tosissaan, tuon 18W kera ne RPM sitä 5000 luokkaa ja kunnon pyörre käy. Ihan typerä (vaikkakin tasainen) meteli ja överitehokas tuo pumppuwanhus, vetää ykösellä kitusiinsa tuopillisen nestettä kun kasasin pöydälle vain letkulla säiliöllä loopin. Sammutin välittömästi ja hain seuraavan satsin vettä.
Testailin pöydällä ilman mitään blokkeja välissä että kuinka alhaisille RPM tuon saa (äänentuotto), ts. mikä on kaiketi kynnysjännite jolla jaksaa käynnistyä. 18W ja normi 10W?-moodissa parempi vaihtoehto pitää orggiksena, saa käytännössä äänettömäksi korvakuulolta 30-50cm päästä ja vesi lentää hyvin. 18W teholle muokattuna minimiRPM ennen sammumista on turhan korkea.

Tämän innoittamana aattelin tilailla Kiinasta mahdollisesti ryönää, D5-vaihtelun vuoksi DDC yksikköä kehiin ja tuo wanha olkoon varapumppuna kaapissa.
 
Mulla on nurkissa pyörimässä yksi allahin syntymänaikainen DDC, revitty Swiftech S775 Apogee Drivestä, eli pumppublokkikombosta. Siinä se PCB:lla lukee toki 3.2 jne, kolvin kanssa saa 18W moodiin sen, kun aikoinaan tuli vain yhdellä ja samalla PCB:lla noita. Tein sen modin katkaisijan taakse huvikseni. Normina riittää hönkä tosissaan, tuon 18W kera ne RPM sitä 5000 luokkaa ja kunnon pyörre käy. Ihan typerä (vaikkakin tasainen) meteli ja överitehokas tuo pumppuwanhus, vetää ykösellä kitusiinsa tuopillisen nestettä kun kasasin pöydälle vain letkulla säiliöllä loopin. Sammutin välittömästi ja hain seuraavan satsin vettä.
Testailin pöydällä ilman mitään blokkeja välissä että kuinka alhaisille RPM tuon saa (äänentuotto), ts. mikä on kaiketi kynnysjännite jolla jaksaa käynnistyä. 18W ja normi 10W?-moodissa parempi vaihtoehto pitää orggiksena, saa käytännössä äänettömäksi korvakuulolta 30-50cm päästä ja vesi lentää hyvin. 18W teholle muokattuna minimiRPM ennen sammumista on turhan korkea.

Tämän innoittamana aattelin tilailla Kiinasta mahdollisesti ryönää, D5-vaihtelun vuoksi DDC yksikköä kehiin ja tuo wanha olkoon varapumppuna kaapissa.
Silloin kun aloin itse katselemaan ensimmäisiä Custom Loop osia, niin tuli vastaan just tämä amerikkalaisten 2x Pumppua systeemi mikä on minun mielestä turhaa.
Olen tullut itse todella hyvin toimeen yhdellä pumpulla EK TBE 200 D5 ja 55% (2500rpm-3000rpm, kokeillut olen 100% 4800-5000rpm) on ollut useimmiten käytössä ja näkee kun vesi kulkee hienosti ja tarpeeksi kovaa, eikä pidä mitään ääntä.

En näe mitään järkeä ajaa pumppua oikeasti edes kovempaa, koska tietääkseni siitä ei ole mitään positiivista hyötyä millään tavalla, vaikka onkin iso looppi itselläni ja pitkät letkut/putket tuossa Corsair 1000D kotelossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom