Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Fractalin tuulettimet tuntuivat omaan korvaan hirveän äänekkäiltä vs. Arcticin P14. Heivasin kaikki fractalit laatikkoon. Tosin - ehkä ne olisi kierroksia säätämällä saanut siedettäviksi, en tiedä. En jaksanut miettiä kun Arcticeja myytiin 5-päckinä hyvään hintaan.
Mitä fractaleja sulla oli?
 
Jos haluan ohjata niitä suoraan biosista voinko liittää tuon splitty9 suoraan emolevyyn? Kuinka saan virrat tuulettimille? Vai täytyykö olla octo tai quadro, tms välissä ?

Vastaan itselleni: arctic fanhubi varmaan riittää..

Mulla on splitty 9 pitkällä rpm kaapelilla suoraan emossa. Siitä virrat parhaimmillaan 8x 180mm tuulettimelle. Nyt tosin vaan 4, koska hyöty oli marginaalinen ja ääni oli turhan kova minimi kierroksilla.
 
Mitä jos:

Laittaa PC:n HiFi laitetasolle ja latoo alemmalle tasolle kolme moraa lappeeltaan ja antaa olla passiivisena :) Jokin pieni kotelo josta letkut alakertaan.
 
Mitä jos:

Laittaa PC:n HiFi laitetasolle ja latoo alemmalle tasolle kolme moraa lappeeltaan ja antaa olla passiivisena :) Jokin pieni kotelo josta letkut alakertaan.
Samantien voisit laittaa siihen vain ison vesisäiliön eli näkisin tuon enemmänkin nyt varaaja-tyyppisenä ratkaisuna. Idea kuitenkin radissa on, että siinä on pinta-alaa, joka auttaa siirtämään lämpöä pois -- käytännössä tämä kuitenkin edellyttää ilmavirtaa toteutuakseen mitenkään järkevästi. Toinen kysymys on siinä, että millaisesta hifi-laitetasosta on kyse. Jos nämä on kuitenkin saman "kaapin" sisällä, niin lämpöhän ei sieltä lähde sinällään pois, joskin sitä lämmitettävää massaa on enemmän ympärillä, jolloin lämpö sitten jossain vaiheessa tasaantuu johonkin. Ihan lähtökohtaisesti laittaisin kanssa koneen alemmalle tasolle ja radiaattori(t) ylemmälle, koska lämpö tunnetusti pyrkii nousemaan ylöspäin.
 
Samantien voisit laittaa siihen vain ison vesisäiliön eli näkisin tuon enemmänkin nyt varaaja-tyyppisenä ratkaisuna. Idea kuitenkin radissa on, että siinä on pinta-alaa, joka auttaa siirtämään lämpöä pois -- käytännössä tämä kuitenkin edellyttää ilmavirtaa toteutuakseen mitenkään järkevästi. Toinen kysymys on siinä, että millaisesta hifi-laitetasosta on kyse. Jos nämä on kuitenkin saman "kaapin" sisällä, niin lämpöhän ei sieltä lähde sinällään pois, joskin sitä lämmitettävää massaa on enemmän ympärillä, jolloin lämpö sitten jossain vaiheessa tasaantuu johonkin. Ihan lähtökohtaisesti laittaisin kanssa koneen alemmalle tasolle ja radiaattori(t) ylemmälle, koska lämpö tunnetusti pyrkii nousemaan ylöspäin.

Vaikka tällaiselle tasolle:


Kaksi kerrosta riittää, alas jokin MoRa tms. Yksi toki riittää mutta jos haluaa passiivista pinta-alaa niin menishän niitä makuulle tuonne, vaikka omiin kerroksiin. Ja tietty päälle PC esille :)
 
Mitä jos:

Laittaa PC:n HiFi laitetasolle ja latoo alemmalle tasolle kolme moraa lappeeltaan ja antaa olla passiivisena :) Jokin pieni kotelo josta letkut alakertaan.
Normaaliradit eivät toimi kovinkaan hyvin passiivisena vaikka olisi kuinka paljon pinta alaa. Jo ihan pieni ilmavirta nostaa tehokkuuden ihan eri tasolle. Passiiviradeja oli vielä joku sitten myytävänä Aquatuningilla mutta kadonneet sieltäkin. Ilmeisesti ei ole kysyntää.
Tuossa setupissa laittaisin kuitenkin yhden moran ja tuulettimet minimillä pyörimään. On varmasti tehokkaampi ja hiljaisempi kuin kolme passiivimoraa kun voi pumpunkin pitää pienemmällä.
 
Normaaliradit eivät toimi kovinkaan hyvin passiivisena vaikka olisi kuinka paljon pinta alaa. Jo ihan pieni ilmavirta nostaa tehokkuuden ihan eri tasolle. Passiiviradeja oli vielä joku sitten myytävänä Aquatuningilla mutta kadonneet sieltäkin. Ilmeisesti ei ole kysyntää.
Tuossa setupissa laittaisin kuitenkin yhden moran ja tuulettimet minimillä pyörimään. On varmasti tehokkaampi ja hiljaisempi kuin kolme passiivimoraa kun voi pumpunkin pitää pienemmällä.

No tuo passiivisuus ei sitten toimi niin kuin kuvittelin, olin siinä uskossa että jo yksi iso mora riittää jäähdyttämään ”jonkin verran” ja pari kolme toki enempi. Pari viestiä aiemmin oli taas kokemusta miltä useampi potkuri kuullostaa. Tuossa passiivisuudessa olis oma juttunsa.

Mutta tuulettimiin jos ei takerruta (niiden laittaminen tuonne helppoa kuin mikä) niin nähkää toki innovatiivinen ja nerokas tapa hyödyntää HiFi laitetasoa PC maailmassa :)
 
No tuo passiivisuus ei sitten toimi niin kuin kuvittelin, olin siinä uskossa että jo yksi iso mora riittää jäähdyttämään ”jonkin verran” ja pari kolme toki enempi. Pari viestiä aiemmin oli taas kokemusta miltä useampi potkuri kuullostaa. Tuossa passiivisuudessa olis oma juttunsa.

Mutta tuulettimiin jos ei takerruta (niiden laittaminen tuonne helppoa kuin mikä) niin nähkää toki innovatiivinen ja nerokas tapa hyödyntää HiFi laitetasoa PC maailmassa :)
Valmistaja lupaa 420 Mo-ra:lle 200W jäähdytystehoa passiivisena, eli toimii kuten ajattelit, mutta niitä jäähdyttimiä ei kannata laittaa jäähdytettävän laitteen alle tai samaan suljettuun tilaan. Kun lämpö nousee kennoista ylöspäin. Eli jäähdyttimien sijoituksella on merkitystä. 3 Moraa saattaa jo vaatia tupla pumpun tai ehkä menee yhdellä tehokkaalla ja korkealla pyörimisnopeudella. Tai riippunee tietenkin paljon tarvii olla virtausnopeutta..
 
Vihdoin jaksoi vaihtaa näytönohjaimelle puuttuvan punotun piuhan (loppui kesken kasatessa). Seuraava modaus onkin EK:n jäädytetty takalevy tuohon 3090 Strixiin (kunhan saavat tuotantoon)...
 

Liitteet

  • 1.jpg
    1.jpg
    517,9 KB · Luettu: 169
  • 2.jpg
    2.jpg
    524 KB · Luettu: 168
Valmistaja lupaa 420 Mo-ra:lle 200W jäähdytystehoa passiivisena, eli toimii kuten ajattelit, mutta niitä jäähdyttimiä ei kannata laittaa jäähdytettävän laitteen alle tai samaan suljettuun tilaan. Kun lämpö nousee kennoista ylöspäin. Eli jäähdyttimien sijoituksella on merkitystä. 3 Moraa saattaa jo vaatia tupla pumpun tai ehkä menee yhdellä tehokkaalla ja korkealla pyörimisnopeudella. Tai riippunee tietenkin paljon tarvii olla virtausnopeutta..

Miksei alle? Ja jos katsoit linkkaamaani esimerkki laitetasoa niin lämpö ei siirry PC moralle, ja saisi vaikka kolme moraa eri kerroksiin joten varmasti erillään lämpöjen suhteen.

Tosin kuten sanoit niin varmaan tarvisi jo toisen D5 jos tuollatavalla alkaa usealla isolla radilla pelleilemään.
 
Hieman tyhmä kysymys, mutta kumman nuolen kohdalle se tiivisterengas tulee ?
 

Liitteet

  • kiristin.jpg
    kiristin.jpg
    66,2 KB · Luettu: 63
Hieman tyhmä kysymys, mutta kumman nuolen kohdalle se tiivisterengas tulee ?
Tarkoitat ilmeisesti tuota metallista kiristysrengasta, kun kuvassa on pehmeän letkun liitin, johon ei mitään kumitiivisteitä tule? Metallirengas kiristuu sinisen nuolen kohdalle. Ja letkun pää asettuu punaisen nuolen kohdille.
 
Tarkoitat ilmeisesti tuota metallista kiristysrengasta, kun kuvassa on pehmeän letkun liitin, johon ei mitään kumitiivisteitä tule? Metallirengas kiristuu sinisen nuolen kohdalle. Ja letkun pää asettuu punaisen nuolen kohdille.

Okei eli ne värillisen kumitiivisteet mitä mukana tuli ovat vain koristeita ?
 
Okei eli ne värillisen kumitiivisteet mitä mukana tuli ovat vain koristeita ?
Taitaa olla vaan eri "kovuisia" tiivisteitä tuon linkkaamasin liittimessä olevan mustan tiivisteen tilalle. Tosiaan niinkuin @Eksuu sanoi ei noihin nuolen osoittamiin paikkoihin tule kumpaankaan tiivistettä ruuviliittimissä pehmeille putkille. Vaan koska letku on pehmeä tuo metallinen ruuvattava osuus kiristää ja tiivistää letkun tuota paksua kohtaa vasten
 
Letkun puoli on jo tiivistetty kun letku itsessääm prässäytyy holkkiin, mutta toisen puolen kierteet olisi metalli metallia vasten ilman o rengasta.
 
sain viimein ensimmäisen custom loopin rakennettua ja toimimaan. Koska kyseessä oli eka rakennelma niin jäi tietysti joitakin juttuja loopista pois,
kuten virtausmittari ja veden lämpömittari. Kysymys onkin että onko ne edes kovin tarpeellisia?
Tarviiko mun edes tietää veden lämpötilaa kunhan prossan ja näytönohjaimen lämmöt pysyy edes suurin piirtein kurissa?

sain viimein ensimmäisen custom loopin rakennettua ja toimimaan. Koska kyseessä oli eka rakennelma niin jäi tietysti joitakin juttuja loopista pois,
kuten virtausmittari ja veden lämpömittari. Kysymys onkin että onko ne edes kovin tarpeellisia?
Tarviiko mun edes tietää veden lämpötilaa kunhan prossan ja näytönohjaimen lämmöt pysyy edes suurin piirtein kurissa?
Suosittelen kyllä veden lämpömittaria asentaa ja jos emo tukee sitä tuuletinkäyrät sen kautta ohjamaan ja ei tarvitse mitään muita ohjelmia ellei halua.
Itsellä on D5 pumpussa integroitu lämpömittari/virtausmittari sekä säiliön yhdessä ulostulossa sekä muita antureita mitä mittaa radien ilman lämpöjä
Itse olen virtausmittaria harkinnut mutta se mitä haluan ei ole saatavilla mistään kun covid varman on sotkenut markkinoille tuloa ja tuo pumpun mittari on enemmän suunta antava eikä toimi alhaisilla nopeuksilla.
 
Sattuisiko joku tietää sopiiko Barrow SPG40A-X pumppuun oikea D5 moottori, esim EK:lta? Tuo on siis kiinalainen D5 kopio ja vaikuttaisi siltä, että kävi huono mäihä ja pumppu on hajalla out of the box. Pitää melkoista rahinaa kun päällä, mutta vesi vaikuttaisi virtaavan ihan hyvin, kun MO-RA3 420 kyljessä kiinni. Vielä en ole päässyt kokeilemaan pwm-signaalin muuttamista, mutta täysillä ääni on todella paha verrattuna EK:n D5 pumppuun.

Eli ideana olisi mahdollisesti ostaa tuohon uusi moottori, kun tuo kotelointi on varmaan ihan hyvä.
 
Sattuisiko joku tietää sopiiko Barrow SPG40A-X pumppuun oikea D5 moottori, esim EK:lta? Tuo on siis kiinalainen D5 kopio ja vaikuttaisi siltä, että kävi huono mäihä ja pumppu on hajalla out of the box. Pitää melkoista rahinaa kun päällä, mutta vesi vaikuttaisi virtaavan ihan hyvin, kun MO-RA3 420 kyljessä kiinni. Vielä en ole päässyt kokeilemaan pwm-signaalin muuttamista, mutta täysillä ääni on todella paha verrattuna EK:n D5 pumppuun.

Eli ideana olisi mahdollisesti ostaa tuohon uusi moottori, kun tuo kotelointi on varmaan ihan hyvä.
Ite oon sujuvasti vaihellu ek, alphacoolin ja barrowin pumppuja keskenään toistensa koteloissa. Mut kannattanee ennen uuden tilaamista vähän purkaa sitä nykyistä et onko vaan joku roska sopivassa välissä. Muutamakin pumppu pitänyt vähän ihme ääniä ja toistaseks joka kerta oon myös saanut ne "taiottua" pois
 
Ite oon sujuvasti vaihellu ek, alphacoolin ja barrowin pumppuja keskenään toistensa koteloissa. Mut kannattanee ennen uuden tilaamista vähän purkaa sitä nykyistä et onko vaan joku roska sopivassa välissä. Muutamakin pumppu pitänyt vähän ihme ääniä ja toistaseks joka kerta oon myös saanut ne "taiottua" pois
Joo ehdottomasti täytyy tehdä niin!
 
Nyt no kyllä hieman ruvennut kuumottelemaan tuo MO-RA ja sen lisääminen jo olemassa olevaan looppiin. Olen ruvennut pyöritelemään ajatusta kokoonpanosta, jossa vedenvirtaamisen moraan saa suljettua venttiil(e)illä ja pikaliittimillä poistettua kokonaan, mutta vinkkejä otetaan vastaan. Tällainen on varmasti ihan kätevä, mutta onko esimerkiksi ylimääräinen säiliö D5-pumpulla Morassa kiinni tarpeellinen jos kotelon sisällä on jo yksi D5-pumppu työntämässä vettä eteenpäin?
 
Nyt no kyllä hieman ruvennut kuumottelemaan tuo MO-RA ja sen lisääminen jo olemassa olevaan looppiin. Olen ruvennut pyöritelemään ajatusta kokoonpanosta, jossa vedenvirtaamisen moraan saa suljettua venttiil(e)illä ja pikaliittimillä poistettua kokonaan, mutta vinkkejä otetaan vastaan. Tällainen on varmasti ihan kätevä, mutta onko esimerkiksi ylimääräinen säiliö D5-pumpulla Morassa kiinni tarpeellinen jos kotelon sisällä on jo yksi D5-pumppu työntämässä vettä eteenpäin?
Tässä oma setuppini. Poislukien kotelon takana ulkopuolelta puuttuu kaksi letkunpätkää, joissa vastaavasti pikaliitin. Lisäksi kotelon sisältä puuttuu kovaputkivedot läpivientiin, koska näyttis on takuureissulla.

Linkkaamasi läpivienti korvaa minun tapauksessani itse tehdyt reiät.

Eli saan eristettyä moran pois kierrosta halutessani ja itse laitoin moraan oman pumpun, jotta yksi D5 pumppu ei ole niin kovilla ja Moran täyttäminen ehkä helpompaa. Kyseessä siis Mora 420 ja kotelon sisällä kierrossa vielä GPU, CPU ja 2x EKWB PE360 -radit.

Edit: Lisäilin tietoa
 

Liitteet

  • 28EBDC01-B2B9-499E-A6F4-D2F72B7BD744.jpeg
    28EBDC01-B2B9-499E-A6F4-D2F72B7BD744.jpeg
    836,8 KB · Luettu: 98
  • 87E0251C-DAF6-4E2B-861C-ABC88F7A2144.jpeg
    87E0251C-DAF6-4E2B-861C-ABC88F7A2144.jpeg
    963 KB · Luettu: 109
  • C1B76479-37D1-453E-8A96-CF6A7DF83EDA.jpeg
    C1B76479-37D1-453E-8A96-CF6A7DF83EDA.jpeg
    1 MB · Luettu: 106
Viimeksi muokattu:
Onko noissa Morissa nyt jotenkin erikoisen kova virtausvastus? Äkkiseltään hölmömpi luulisi, että isoon radiin on helppo tehdä avarat kanavat ja virtausvastus olisi varsin vähäinen.

Jos virtausvastus on pieni, niin mitään syytä lisäpumppuihin ei ole - yleensä CPU-blokki on isolla marginaalilla se ahdistavin komponentti kierrossa ja voit lyödä sen lisäksi vaikka mitä, eikä sen pitäisi juuri virtausnopeuteen vaikuttaa kun se yksi pullonkaula sanelee nopeuden.
 
Onko noissa Morissa nyt jotenkin erikoisen kova virtausvastus? Äkkiseltään hölmömpi luulisi, että isoon radiin on helppo tehdä avarat kanavat ja virtausvastus olisi varsin vähäinen.

Jos virtausvastus on pieni, niin mitään syytä lisäpumppuihin ei ole - yleensä CPU-blokki on isolla marginaalilla se ahdistavin komponentti kierrossa ja voit lyödä sen lisäksi vaikka mitä, eikä sen pitäisi juuri virtausnopeuteen vaikuttaa kun se yksi pullonkaula sanelee nopeuden.
Ei oo, kyllä se yhellä D5 kans menee. Tuplapumpuilla saa vaan kierrokset matalemmalle, plus siinä on sellanenkin plussa et jos toinen pumppu sattuu leviimään niin ei tarvi heti alkaa purkamaan koko vehjettä, vaan säilyy toimintakuntosena sillä yhelläkin pumpulla.
 
Helpoimmallahan tuo onnistuisi laittamalla pikaliittimet kotelon ulkopuolelle, pienen letkunpätkän päähän kotelosta, siten että naaras ja urospuolet ovat "ristissä": Toisessa letkussa naaraspuoli on kotelon puolella, toisessa taas uros. Näin MO-RAn voisi ottaa pois kierrosta yksinkertaisesti avaamalla pikaliittimet, ja sen jälkeen kytkemällä kotelon päähän jääneet pikaliittimet toisiinsa. Näin kierto olisi taas ehjä. Vaatisi toki säiliön ja pumpun sijoittamista kotelon sisään. Toivottavasti ajatus aukesi, en nyt pääse piirtelemään.

Läpivientien osalta olin myös itse ensin hommaamassa kuvan PCIE-paikkaan menevää, mutta eivät oikein osuneet järkevästi oman loopin varrelle. Päädyin siis poraamaan koteloon reiät ja reikiin epoksilla tälläiset: Muhvi



Nyt no kyllä hieman ruvennut kuumottelemaan tuo MO-RA ja sen lisääminen jo olemassa olevaan looppiin. Olen ruvennut pyöritelemään ajatusta kokoonpanosta, jossa vedenvirtaamisen moraan saa suljettua venttiil(e)illä ja pikaliittimillä poistettua kokonaan, mutta vinkkejä otetaan vastaan. Tällainen on varmasti ihan kätevä, mutta onko esimerkiksi ylimääräinen säiliö D5-pumpulla Morassa kiinni tarpeellinen jos kotelon sisällä on jo yksi D5-pumppu työntämässä vettä eteenpäin?
 
Viimeksi muokattu:
Helpoimmallahan tuo onnistuisi laittamalla pikaliittimet kotelon ulkopuolelle, pienen letkunpätkän päähän kotelosta, siten että naaras ja urospuolet ovat "ristissä": Toisessa letkussa naaraspuoli on kotelon puolella, toisessa taas uros. Näin MO-RAn voisi ottaa pois kierrosta yksinkertaisesti avaamalla pikaliittimet, ja sen jälkeen kytkemällä kotelon päähän jääneet pikaliittimet toisiinsa. Näin kierto olisi taas ehjä. Vaatisi toki säiliön ja pumpun sijoittamista kotelon sisään. Toivottavasti ajatus aukesi, en nyt pääse piirtelemään.

Läpivientien osalta olin myös itse ensin hommaamassa kuvan PCIE-paikkaan menevää, mutta eivät oikein osuneet järkevästi oman loopin varrelle. Päädyin siis poraamaan koteloon reiät ja reikiin epoksilla tälläiset: Muhvi
Minulla homma on toteutettu Moran osalta juuri kuvailemallasi tavalla ja nähdäkseni hyvä ratkaisu, jos haluaa pystyä käyttämään konetta myös ilman Moraa.
 
Helpoimmallahan tuo onnistuisi laittamalla pikaliittimet kotelon ulkopuolelle, pienen letkunpätkän päähän kotelosta, siten että naaras ja urospuolet ovat "ristissä"

Tämä kävi myös itsellä mielessä. Pikaliittimistä ei ole kokemusta, mutta ymmärtääkseni ne aiheuttavat jonkin verran virtausvastusta looppiin. Onko ehdottaa hyviä liittimiä tai joitain merkkejä mitä välttää?
 
Onko noissa Morissa nyt jotenkin erikoisen kova virtausvastus? Äkkiseltään hölmömpi luulisi, että isoon radiin on helppo tehdä avarat kanavat ja virtausvastus olisi varsin vähäinen.
Suosittelen perehtymään fluidien virtauksen perusteisiin. Morassa paljon putkea ja putkikäyriä. En tiedä paljonko Morassa on putken halkaisija mutta arvioisen sen olevan sama kuin muissakin viitaten virtausvastuksen kasvuu.
Virtausvastus kasvaa nopeasti tilavuusvirran kasvaessa. Tuossa moran tapauksessa tilavuusvirtalla 6,44 l/min 20,7kPa virtausvastus.

 

Liitteet

  • mora.jpg
    mora.jpg
    38 KB · Luettu: 40
Viimeksi muokattu:
Suosittelen perehtymään fluidien virtauksen perusteisiin. Morassa paljon putkea ja putkikäyriä. En tiedä pajonko Morassa on putken halkaisija mutta arvioisen sen olevan sama kuin muissakin viitaten virtausvastuksen kasvuu.
Virtausvastus kasvaa nopeasti tilavuusvirran kasvaessa. Tuossa moran tapauksessa tilavuusvirtalla 6,44 l/min 20,7kPa virtausvastus.

Eli siis morassa on suuri virtausvastus. Isossa radissa luulisi voivan auttaa tilannetta pistämällä putkia rinnakkain sen sijaan, että laittaa kaiken putken sarjaan.

Ainakin tuo 420 MORA on siis poikkeuksellisen vaikea ajettava pumpuille muihin radeihin verrattuna.
 
Eli siis morassa on suuri virtausvastus. Isossa radissa luulisi voivan auttaa tilannetta pistämällä putkia rinnakkain sen sijaan, että laittaa kaiken putken sarjaan.

Ainakin tuo 420 MORA on siis poikkeuksellisen vaikea ajettava pumpuille muihin radeihin verrattuna.
HTRpJtb.jpeg


Tää kuva varmaan selventää miten ne kupariputket siellä menee. Ei tossa mikään päätähuimaava virtausvastus ole, yhellä D5 menee parilla pikaliittimellä varsin mallikkaasti ilman ongelmia eikä ees tartte täysiä pumppua pyöritellä. Ei sitä oikeen sen paremmaks fiksusti saa, enkä ite ainakaan nopeasti keksi et olis tarvettakaan.
 
Tää kuva varmaan selventää miten ne kupariputket siellä menee. Ei tossa mikään päätähuimaava virtausvastus ole, yhellä D5 menee parilla pikaliittimellä varsin mallikkaasti ilman ongelmia eikä ees tartte täysiä pumppua pyöritellä. Ei sitä oikeen sen paremmaks fiksusti saa, enkä ite ainakaan nopeasti keksi et olis tarvettakaan.
Juu, Moralle pitää valita tehokas pumppu. Onhan noista pikaliittimistä löytynyt testejä. Yllättävän suuriakin eroja voi olla. Tai no mikä yllätys se on kun paineen pitää voittaa jousivoima joka taas lisää virtausvastusta. Siis ainakin kahdella eri mekanismilla olevaa löytyy.
 
Käsittääkseni absoluuttisesti mitattuna morassa on melko suuri virtausvastus, mutta jos vertaa esim 3x 420 radeihin, niin Mora vastustaa vähemmän. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Käsittääkseni absoluuttisesti mitattuna morassa on melko suuri virtausvastus, mutta jos vertaa esim 3x 420 radeihin, niin Mora vastustaa vähemmän. Korjatkaa jos olen väärässä.
Edit: siis tarkoitit 3kpl eikä yksi radi. Mulle tuli mieleen radi kolmella tuulettimella, oma moka.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, Moralle pitää valita tehokas pumppu. Onhan noista pikaliittimistä löytynyt testejä. Yllättävän suuriakin eroja voi olla. Tai no mikä yllätys se on kun paineen pitää voittaa jousivoima joka taas lisää virtausvastusta. Siis ainakin kahdella eri mekanismilla olevaa löytyy.
Pikaliittimiä on tosiaan sen verran erilaisia ja nekin lisää vastusta enempi tai vähemmän. Koolancen QD3 on se ns. paras mitä kuullu ja pienimmällä vastuksella oleva, mut ellei niillä koko konettansa kasaile niin tuskin ihan hirveen suuri merkitys loppupeleissä tulee olemaan. Mulla on itellä Barrowin pikaliittimet nyt käytössä jotka on loppujenlopuks aika pahastikin kuristavia, Bykskin pikaliittimet (aikalailla kopiot QD3:sta) odottaa pöydällä et jaksais vaihdella, mut ne jo tuntuu nopean puhallustestin perusteella jo vapaavirtasemmilta. Mut en usko et mitään eroa tuun huomaamaan vaihdon jälkeenkään mihinkään suuntaan, mielenkiinnon puolesta noi tilasin.

Mut jos moraa on muutenkin hommaamassa niin vaikee uskoa et kukaan mitään tehotonta pumppua yrittäis sen kanssa parittaa, D5 on minimi aikalailla ja senkin saa paritettua sen moran kylkeen jos jotain pienempää koppaa haluaa.
 
Käsittääkseni absoluuttisesti mitattuna morassa on melko suuri virtausvastus, mutta jos vertaa esim 3x 420 radeihin, niin Mora vastustaa vähemmän. Korjatkaa jos olen väärässä.
3x 420 radit voi laittaa rinnakkain, eikä sarjaan, jolloin se on vähemmän kova vastus pumpulle kuin yksi 420 radi.
 
Cpu, gpu ja vrm -blokit moran kanssa, ja ddc-pumpulla kierrokset kiinteenä jossain 27 pinnan kohdilla. Toki itsellä ei ole nousua juurikaan, kun mora on kotelon kyljessä kiinni. Tais olla 36m putkea, jos en nyt ihan väärin muista. 1.4L tilavuus.

edit:
36m kuulostaa melkoiselta määrältä, mutta aika reippaasti sitä jokatapauksessa on. Joku korjatkoon jos joutaa googlettamaan.
 
Kokemusta on vaan näistä:

Virtausvastuksesta en osaa sanoa enempää, kuin että laittamalla pumput(2 x Alphacoolin 12W DDC) täysille alkaa neste edelleenkin loiskumaan iloisesti säiliössä. Loopissa Mora 360, CPU, GPU, säiliö ja pumput. Alakierroksilla en vastaavasti ole huomannut lämmönnousuja joten virtaus lienee riittävä.

Tärkeimpänä liittimet eivät vuoda ja irrotettaessa tulee max. pari tippaa nestettä. Kierrevarmistus kiinnitykseen oli plussaa, sen verran harvoin näitä tarvitsee availla.

Tämä kävi myös itsellä mielessä. Pikaliittimistä ei ole kokemusta, mutta ymmärtääkseni ne aiheuttavat jonkin verran virtausvastusta looppiin. Onko ehdottaa hyviä liittimiä tai joitain merkkejä mitä välttää?
 
Valmistaja lupaa 420 Mo-ra:lle 200W jäähdytystehoa passiivisena, eli toimii kuten ajattelit, mutta niitä jäähdyttimiä ei kannata laittaa jäähdytettävän laitteen alle tai samaan suljettuun tilaan. Kun lämpö nousee kennoista ylöspäin. Eli jäähdyttimien sijoituksella on merkitystä. 3 Moraa saattaa jo vaatia tupla pumpun tai ehkä menee yhdellä tehokkaalla ja korkealla pyörimisnopeudella. Tai riippunee tietenkin paljon tarvii olla virtausnopeutta..
Paljonko tuon moran jäähdytys teho on jollain vakio 800 rpm föönillä?
 
Paljonko tuon moran jäähdytys teho on jollain vakio 800 rpm föönillä?
Itellä on NF-A20 tuulettimet pyörimässä karvan alle 600rpm ja ei tota tosiaan kauheasti kiinnosta mitä siinä nupissa on kiinni. 5900x ja RTX 3080 jäähtyy tehokkaasti, veden lämpötila hipoo 30c muistaakseni täydessä rasituksessa kun on vedet saatu lämpimäks. En muista enään ku ei tuu seurattua, ei tosta jäähdytysteho kuitenkaan pitäs oikeastaan koskaan loppua jos vetää ns. normaalilla setillä, eli 1x CPU ja 1x GPU. Tuskin tukehtuu vaikka toisen näyttiksen laittaskin.
 
Mistä saisi halvalla XSPC:n TX240/crossflow jäähyt ja hardware labsin GTS 280? Jostain syystä jimmsin hinnat nousseet turhan paljon noissa TX240 ja samalla GTS:n hinta onkin jo aika silmiä vetistyttävä.
 
ajattelin laittaa 420 ulkoiseksi radiksi kunhan standikikkareet tulee kiinasta.
Millaiset kikkareet, linkkiä?

Bykskin pikaliittimet (aikalailla kopiot QD3:sta) odottaa pöydällä et jaksais vaihdella, mut ne jo tuntuu nopean puhallustestin perusteella jo vapaavirtasemmilta.
Tarkoitatko CC-FWP-X mallia? Voisi tilailla "testiin" vaikkei ole itsellä ollut mitään ongelmia noiden Alphacoolien kanssa. Ei muuten olleet alla linkatut vaan molemmissa päissä lisäksi läpivientikiinnitys. Vastaavia en löydä enää mistään, oiskohan poistunut Aquatuningin valikoimista silloin kun ostin omani ~2018. Mekanismi kuitenkin sama. Sun liittimet vaikuttaa olleen huonoa erää, jos heti vuosivat.
On muute paskimmat pikaliittimet ikinä. Tilasin 2, molemmat vuos suoraan paketista. Meni palautukseen ja nyt on Barrowin pikaliittimiä kaks kappaletta, näitten kanssa ei oo ollu mitään ongelmaa.
 
Millaiset kikkareet, linkkiä?


Tarkoitatko CC-FWP-X mallia? Voisi tilailla "testiin" vaikkei ole itsellä ollut mitään ongelmia noiden Alphacoolien kanssa. Ei muuten olleet alla linkatut vaan molemmissa päissä lisäksi läpivientikiinnitys. Vastaavia en löydä enää mistään, oiskohan poistunut Aquatuningin valikoimista silloin kun ostin omani ~2018. Mekanismi kuitenkin sama. Sun liittimet vaikuttaa olleen huonoa erää, jos heti vuosivat.
Joo sama malli. Ei ihan hirveesti kiinnosta oliko maanantaimalleja vai vaan paskaa suunnittelua, lopputulos silti sama et molemmat vuos suoraan paketista ja alphacool pääs liittimien yms suhteen shitlistille.
 
Alphacoolilta tulossa luultavasti kesän aikana Palitin GameRock +OC, sekä Gainward Phantom +GS 3080 ja 3090 korteille blokkia, niin ei tartte ruveta sen takia korttia vaihtelemaan. Muita valmistajia ei näköjään noiden korttien omistajat kiinnostanu..
Jotain tiiseriäkin laiteltu jo esille;
GameRock_fast_shot.png

Lähde.
 
Alphacoolilta tulossa luultavasti kesän aikana Palitin GameRock +OC, sekä Gainward Phantom +GS 3080 ja 3090 korteille blokkia, niin ei tartte ruveta sen takia korttia vaihtelemaan. Muita valmistajia ei näköjään noiden korttien omistajat kiinnostanu..
Jotain tiiseriäkin laiteltu jo esille;
GameRock_fast_shot.png

Lähde.
Mahtaneekohan ac valmistaa näitä yhtä nopeesti ku noita amd blockeja... Nimim tammikuussa 6800xt red devil blockin tilannut odottaa edelleen
 
Mahtaneekohan ac valmistaa näitä yhtä nopeesti ku noita amd blockeja... Nimim tammikuussa 6800xt red devil blockin tilannut odottaa edelleen
En osaa sanoa, mutta näiden kohdalla ac:n edustaja sanoi, ettei tule ennakkotilattavaksi ennen kuin on vahvistetusti jo matkalla eurooppaan. Ilmeisesti noiden Radeon blockien kanssa avattiin tilaukset jo ennen kuin tavara oli edes tuotannossa. Kuulemma yleensä 6-8 viikkoa ottaa tuotannon aloittamisesta siihen, että kamat on ac:n käsissä ja siitä sitten toimitukset eteenpäin.

Edit. Toki aasian konttipula yhdistettynä muihin haasteisiin logistiikkapuolella varmasti vielä osaltaan tuohonkin vaikuttaa..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom