Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Teen tuuletinohjaimen alusta asti täysin ilman omaa vesijäähyn testailua, olitte kaikki vastanneet oikeassa. :asif: Se lämpöoppikin oli tosiaan päässyt unohtumaan. Ja lisäksi 500€ sais emon missä on lämpöanturin paikka mikä hoitais puolet tosta tehtävästä ja pitäis vaihtaa aina kun päivittää, miksen heti älynnyt.
Joka tapauksessa teetän tollasen tai pari itelle ja nautin käytännössä äänettömästä pumpusta nopealla reagointiajalla ja vedenlämmön mukaan toimivista kotelotuulettimista. Epäsymmetristen kuormien kanssa ei ollut mahdollista ilman tota ohjainta.
No ei sitä nyt noin henkilökohtasesti kannata ottaa. Mulla on omassa 209,90€ maksavassa emolevyssä ihan suoraan t-sensor liitäntä ja jokasen kotelotuulettimen liittimen saa säätymään ton lukeman mukaan, et en sit tiedä mistä ton 500€ maksavan emon oot keksiny vaatimukseks sille et noinkin yksinkertanen asia siitä löytyis.

Ja joo, mäkin tykkään äänettömästä pumpusta ja vedenlämmön mukaan toimivista tuulettimista, mitkä sain investoimalla sen pari euroa lämpöanturiin. Ei vaan oo sellanen asia mikä on hirveen vaikea saavuttaa vaikkei emosta sitä t-sensor liitäntää oliskaan. Jos pelottaa ettei emoista tulevaisuudessakaan tuu löytymään sitä t-sensor liitäntää niin osta Quadro, maksaa sen neljäkymppiä ja vähemmän yllättäen sillä voi tehdä samoja asioita mitä tolla omallas suunnittelet tekeväs. Toki en tiedä voiko säätää pumppua nostamaan kierroksia CPU/GPU lämpöjen mukaan, mutta sillä ei kyllä sen veden lämpötilan puolesta oo kyllä yhtään mitään väliä, olettaen ettei sitä ajele jollain 10% nopeudella idlenä josta se sit nostaa kierroksia veden lämpötilan mukana. Mut toikin hoituu aquasuitella jos sen tolleen haluaa säätää, ite en vaan oo nähny mitään järkeä tai hyötyä siitä et pitääkö pumpun lukittuna tiettyyn nopeuteen vai antaako sen seilata korkeemmalle.

Harrastelut toki harrasteluna, eihän sitä kukaan kiellä tollasia rakentelemasta jos taitoa ja mielenkiintoa löytyy. Ite oon vaan havainnu et markkinoilla on sen verran kohtuuhintasia vekottimia erittäin toimivalla softalla, ettei oo tarvinnu ajatella et jotain lisäsäädettävää tartteis.
 
Teen tuuletinohjaimen alusta asti täysin ilman omaa vesijäähyn testailua, olitte kaikki vastanneet oikeassa. :asif: Se lämpöoppikin oli tosiaan päässyt unohtumaan. Ja lisäksi 500€ sais emon missä on lämpöanturin paikka mikä hoitais puolet tosta tehtävästä ja pitäis vaihtaa aina kun päivittää, miksen heti älynnyt.
Joka tapauksessa teetän tollasen tai pari itelle ja nautin käytännössä äänettömästä pumpusta nopealla reagointiajalla ja vedenlämmön mukaan toimivista kotelotuulettimista. Epäsymmetristen kuormien kanssa ei ollut mahdollista ilman tota ohjainta.
Todennäköisesti saat enemmän ääntä aikaiseksi tuolla edes takas sahaavalla pumpulla.
 
Niinhä siinä sitten kävi et meni setit täysin uusiks. Moraa tulossa ja heräs sellanen ajatus et mitähän tolla O11 Dynamic XL kotelolla enään tekee kun radit lähtee sieltä kävelemään kokonaan pois. Nykynen emo Prime X570-Pro, eli ihan normi ATX kokonen ja vähän kävi mielessä sellanen ajatus et jos vaihtais samalla kotelonkin pienempään. Plussaa ois jos emoa vaihtamatta selviäis, mutta on tuolla mATX koossa tierlistejä katellessa ihan näppäriä vaihtoehtoja joita pienellä välirahalla sais vaihtaen. Kotelon kun myy ja ostaa pikkukoteloa tilalle niin tuskin tässä projektissa kotelonvaihdon takia rahaa ihan tuhottomasti menee, mutta selasin noita koppia pikkasen ja oikeen mikään ei tuntunu vakuuttavan, tai oikeastaan edes sopivan. Ongelmalliseks osottautuu se et miten pumppu ja näyttiksen blokki mahtuu sit.

Eli hakusessa mahdollisimman pientä koteloa minne mahtuu joko ATX tai mATX emo. Näyttikselle pitäs sen verran olla tilaa, että tässä nykysessä kopassa on näyttiksen maksimileveydeks ilmotettu 169mm, eikä tohon ihan liian montaa milliä näytöstäs jäävän, eli varmaan joku 165mm ois ihan fiksu olla sitä etäsyyttä kylkeen. Toki jos pystyasennuksella mahdollisuus laittaa niin eihän sekään toki ongelma ole sit. Pumppu on mulla siinä mitassa et about tasan 240mm radin verran vaatii korkeutta, mutta ton ei luulis koituvan ongelmaks. Näyttis on blokin kanssa itessään lyhyempi mitä tää ATX emo, eli siitä ei tartte murehtia. Letkut pitäs tosiaan saada kotelosta ulos kans edes jotenkin etäisesti fiksusti, mutta sitähän voi ranettaa vaikka miten, leikkaa sopivan kokoset reiät joihin laittaa g1/4 läpiviennin.

Niin joo ja virtalähde on HX1200 mitä en ajatellu jaksaa lähteväni vaihtamaan. Täähän on sen 200mm pitkä.

Onko tällästä koteloa olemassakaan?
 
Niinhä siinä sitten kävi et meni setit täysin uusiks. Moraa tulossa ja heräs sellanen ajatus et mitähän tolla O11 Dynamic XL kotelolla enään tekee kun radit lähtee sieltä kävelemään kokonaan pois. Nykynen emo Prime X570-Pro, eli ihan normi ATX kokonen ja vähän kävi mielessä sellanen ajatus et jos vaihtais samalla kotelonkin pienempään. Plussaa ois jos emoa vaihtamatta selviäis, mutta on tuolla mATX koossa tierlistejä katellessa ihan näppäriä vaihtoehtoja joita pienellä välirahalla sais vaihtaen. Kotelon kun myy ja ostaa pikkukoteloa tilalle niin tuskin tässä projektissa kotelonvaihdon takia rahaa ihan tuhottomasti menee, mutta selasin noita koppia pikkasen ja oikeen mikään ei tuntunu vakuuttavan, tai oikeastaan edes sopivan. Ongelmalliseks osottautuu se et miten pumppu ja näyttiksen blokki mahtuu sit.

Eli hakusessa mahdollisimman pientä koteloa minne mahtuu joko ATX tai mATX emo. Näyttikselle pitäs sen verran olla tilaa, että tässä nykysessä kopassa on näyttiksen maksimileveydeks ilmotettu 169mm, eikä tohon ihan liian montaa milliä näytöstäs jäävän, eli varmaan joku 165mm ois ihan fiksu olla sitä etäsyyttä kylkeen. Toki jos pystyasennuksella mahdollisuus laittaa niin eihän sekään toki ongelma ole sit. Pumppu on mulla siinä mitassa et about tasan 240mm radin verran vaatii korkeutta, mutta ton ei luulis koituvan ongelmaks. Näyttis on blokin kanssa itessään lyhyempi mitä tää ATX emo, eli siitä ei tartte murehtia. Letkut pitäs tosiaan saada kotelosta ulos kans edes jotenkin etäisesti fiksusti, mutta sitähän voi ranettaa vaikka miten, leikkaa sopivan kokoset reiät joihin laittaa g1/4 läpiviennin.

Niin joo ja virtalähde on HX1200 mitä en ajatellu jaksaa lähteväni vaihtamaan. Täähän on sen 200mm pitkä.

Onko tällästä koteloa olemassakaan?
Oisko Define 7 Compact sopiva noihin? Nuo mainitsemasi romut menee ainakin. Tietysti meshify C ja define C ovat myös vastaavia vaihtoehtoja Fractalilta.
 
:hmm: Miksipä et pumppua siirtäisi Moran yhteyteen ... sähköä sinne kuitenkin vietävä
Joo mut optimissa tilanteessa moralta ei tartte viedä kun 1x 4-pin piuha koneesta, pumpun jos lykkää samaan niin se on heti virta + 1x4-pin lisää.
Oisko Define 7 Compact sopiva noihin? Nuo mainitsemasi romut menee ainakin. Tietysti meshify C ja define C ovat myös vastaavia vaihtoehtoja Fractalilta.
Näyttäs olevan varmaankin se kivuttomin vaihtoehto, pitää vähän katella. O11 Mini ois muuten upea, mutta max SFX-L virtis vaatii yhen komponentinvaihdon.
 
Itsellä on lämpötilan mukaan säätyvä pumppu ja olen minimi ja maksimi kierrosluvun säätänyt ja normaalisti pumppu käy tuossa minimi asetuksella ja itse olen huomannut niin kauan kun virtaus on riittävä niin ei tarvitse nostaa kierrosnopeuksia ja hyöty siinä on todella pieni.
Veden lämpötila anturia suosin aina jos kunnollisen vesikierron haluaa rakentaa ja olen athlon xp ajoista lähtien sellaista käyttänyt.
Noita emolevyn anturipaikkoja en ole ikinä koittanut vaikka omissa emolevyissä niitä on ollut
Oisko Define 7 Compact sopiva noihin? Nuo mainitsemasi romut menee ainakin. Tietysti meshify C ja define C ovat myös vastaavia vaihtoehtoja Fractalilta.
Itse olen miettimyt tuon O11 mini ostoa kun löytyisi emo,muistit,blokki,kenno,tuulettimet,ssd asema, ja d5 pumppu,
Joutuisin ostamaan kotelon,virtalähteen,prossun ja säiliön niin saisi koneen kasaan ilman näytönohjainta tietysti kun sellaisen ei pysty edes käytettynä ostamaan.
 
Sen veden lämpötilan saa riittävän hyvin jos teippaa anturin johonkin letkuun kiinni taikka blokin päälle.
Minä olen käyttänyt Asuksen Maximus Impact:n mukana tullutta irtonaista anturia, tokihan tuollainen tulppa anturi ei montaa euroa maksa.
Sen anturin näyttämän voi helposti tarkastaa kun tekee vesikuppiin lumisohjoa niin lämpötila on melko tarkasti 0 astetta. Yleensä siellä on heittoa 2-3 astetta jompaan kumpaan suuntaan.
 
Onko jengillä ottaa kantaa asiaan...Kasailin tuossa ensimmäisen custom loop setin ek:n 16mm/12mm petg kovaputkilla. Liittiminä Ek-htc classic 16mm liittimet.
Jotenkin tuntuu että nuo liittimet eivät purista putkea kunnolla niin tiukkaan kun omassa pienessä mielessäni ajattelin. Sain eilen illalla loopin kasaan ja pistin loop testerillä n. 0.65bar paineen loopiin ja n.15min kuluttua ponnahti prossun blockista toinen putken pää irti. Olin ainakin kuvitellut kiristäneeni liittimet kunnolla...Noh, pistin putken kiinni ja kiristin uudestaan. Jätin yöksi paineet loopiin ja aamulla edelleen kaikki kunnossa eikä vuotoja. Nyt kuitenkin pieni luottamuspula on noihin liittimiin, kun ei niitä loppupelissä kovaa tarvitse vetää että irtoavat liittimestä. Mukava vielä tuosta prossun kohdalta jos loksahtaa vedet sisällä, kun alla vielä rtx3090...

Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta noista liittimistä? Tästä siis kyse : EK-Waterblocks EK-HTC Classic 16mm - Nickel, suora putkiliitin, hopea - 4,60€

Itsellä ei ole kokemusta muista liittimistä, olisiko suuria eroja valmistajien välillä???
 

Liitteet

  • 20210212_112919.jpg
    20210212_112919.jpg
    1,6 MB · Luettu: 110
Onko jengillä ottaa kantaa asiaan...Kasailin tuossa ensimmäisen custom loop setin ek:n 16mm/12mm petg kovaputkilla. Liittiminä Ek-htc classic 16mm liittimet.
Jotenkin tuntuu että nuo liittimet eivät purista putkea kunnolla niin tiukkaan kun omassa pienessä mielessäni ajattelin. Sain eilen illalla loopin kasaan ja pistin loop testerillä n. 0.65bar paineen loopiin ja n.15min kuluttua ponnahti prossun blockista toinen putken pää irti. Olin ainakin kuvitellut kiristäneeni liittimet kunnolla...Noh, pistin putken kiinni ja kiristin uudestaan. Jätin yöksi paineet loopiin ja aamulla edelleen kaikki kunnossa eikä vuotoja. Nyt kuitenkin pieni luottamuspula on noihin liittimiin, kun ei niitä loppupelissä kovaa tarvitse vetää että irtoavat liittimestä. Mukava vielä tuosta prossun kohdalta jos loksahtaa vedet sisällä, kun alla vielä rtx3090...

Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta noista liittimistä? Tästä siis kyse : EK-Waterblocks EK-HTC Classic 16mm - Nickel, suora putkiliitin, hopea - 4,60€

Itsellä ei ole kokemusta muista liittimistä, olisiko suuria eroja valmistajien välillä???
Ovatko putket varmasti liittimen pohjassa, sisemmän o-renkaan ohi? Itsellä vanhempaa EK-HDC -mallia varten piti tehdä putkeen isompaa viistettä, kastella päätä yms. että meni pohjaan asti. Pysyi jo sillä todella hyvin, saati sitten kiristyksen jälkeen.
Siistit vedot :thumbsup:
 
Onko jengillä ottaa kantaa asiaan...Kasailin tuossa ensimmäisen custom loop setin ek:n 16mm/12mm petg kovaputkilla. Liittiminä Ek-htc classic 16mm liittimet.
Jotenkin tuntuu että nuo liittimet eivät purista putkea kunnolla niin tiukkaan kun omassa pienessä mielessäni ajattelin. Sain eilen illalla loopin kasaan ja pistin loop testerillä n. 0.65bar paineen loopiin ja n.15min kuluttua ponnahti prossun blockista toinen putken pää irti. Olin ainakin kuvitellut kiristäneeni liittimet kunnolla...Noh, pistin putken kiinni ja kiristin uudestaan. Jätin yöksi paineet loopiin ja aamulla edelleen kaikki kunnossa eikä vuotoja. Nyt kuitenkin pieni luottamuspula on noihin liittimiin, kun ei niitä loppupelissä kovaa tarvitse vetää että irtoavat liittimestä. Mukava vielä tuosta prossun kohdalta jos loksahtaa vedet sisällä, kun alla vielä rtx3090...

Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta noista liittimistä? Tästä siis kyse : EK-Waterblocks EK-HTC Classic 16mm - Nickel, suora putkiliitin, hopea - 4,60€

Itsellä ei ole kokemusta muista liittimistä, olisiko suuria eroja valmistajien välillä???
Ovatko putket varmasti liittimen pohjassa, sisemmän o-renkaan ohi? Itsellä vanhempaa EK-HDC -mallia varten piti tehdä putkeen isompaa viistettä, kastella päätä yms. että meni pohjaan asti. Pysyi jo sillä todella hyvin, saati sitten kiristyksen jälkeen.
Siistit vedot :thumbsup:

Tämä sama tuli itselle mieleen. Saa oikeasti työntää aika kovaa että menee sen toisen o-renkaan ohi. Kannattaa mitata kuinka syvällä putken pitäisi olla silloin kun ne on pohjassa esim. jollain tikulla ja verrata sitä siihen kuinka syvällä putket oikeasti on.
 
Onko jengillä ottaa kantaa asiaan...Kasailin tuossa ensimmäisen custom loop setin ek:n 16mm/12mm petg kovaputkilla. Liittiminä Ek-htc classic 16mm liittimet.
Jotenkin tuntuu että nuo liittimet eivät purista putkea kunnolla niin tiukkaan kun omassa pienessä mielessäni ajattelin. Sain eilen illalla loopin kasaan ja pistin loop testerillä n. 0.65bar paineen loopiin ja n.15min kuluttua ponnahti prossun blockista toinen putken pää irti. Olin ainakin kuvitellut kiristäneeni liittimet kunnolla...Noh, pistin putken kiinni ja kiristin uudestaan. Jätin yöksi paineet loopiin ja aamulla edelleen kaikki kunnossa eikä vuotoja. Nyt kuitenkin pieni luottamuspula on noihin liittimiin, kun ei niitä loppupelissä kovaa tarvitse vetää että irtoavat liittimestä. Mukava vielä tuosta prossun kohdalta jos loksahtaa vedet sisällä, kun alla vielä rtx3090...

Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta noista liittimistä? Tästä siis kyse : EK-Waterblocks EK-HTC Classic 16mm - Nickel, suora putkiliitin, hopea - 4,60€

Itsellä ei ole kokemusta muista liittimistä, olisiko suuria eroja valmistajien välillä???

Barrowin kovaputkiliittimet lähtevät kohtuullista voimaa käyttämällä vetämällä. Paineilmalla vedin myös joku 0,7bar ja menin nukkumaan. Ei ollut laskenut yhtää ja samoin pysyi vesi sisällä.

Olisko tosiaan jäänyt vaan painamatta kunnolla pohjaan? Joku mielestäni joskus täällä sanoi ettei se veden tuottama paine ole yhtä suuri kuin leaktesterillä vedetty paine, mutta tätä en nyt väitä faktana :rofl2:
 
On varmasti pohjassa putket, siitä ei kyse.

0.7bar meni tuossa pari tuntia ainakin mutisematta ja sain tuolta googlaamalla tongittua, että ilmeisesti ei yli 0.2barin paine loopissa nouse, joten pitäisi olla good to go.
 
Juuri puhdistin oman 5700XT Liquid Devilin ja vaihdoin samalla tahnat kun takuutarra oli tippunut GPUn ruuveista jo aiemmin.
Tuota vesiblokkia ei saa auki jos ei ota niitä kahta mustaa, metallista koristetarraa ensin pois, kun suurin osa vesiblokin ruuveista on tarrojen alla. Kovin ei ole ajateltu käyttäjää tuon blokin huollettavuudessa noilla tarroilla.
Kannattaa tutkia hiukan sitä korttia ensin ennen kuin alkaa hutkimaan.
Ne tarrat kannattaa irrottaa eka, sen jälkeen backplate ja sen 5 ruuvia, sekä backplaten alta 2 ruuvia. Gpun 4 ruuvia ei tarvi irrottaa. Niiden tarrojen alta kun ottaa isot kuusiokoloruuvit auki niin lähtee blokki auki. Ledin virtapiuhaa kannattaa vielä varoa kun blokin aukaisee.

Kokoaminen sitten käänteisessä järjestyksessä ja ne tiivistekumit ja jetplate huolella oikein ja sen jälkeen kuusiokoloruuvit tiukkaan ettei jetplate pääse liikkumaan. EK:lta saa uusia tarroja tilattua sitten blokkiin jos haluaa blokin entiselleen. Good luck:)
Eli onko tuo iso musta osio mikä peittää puolet blokista myöskin tarra?? Voi vittu. Irrotin ton pienemmän just ja sekin oli jo niin vitun tiukassa et voin vaan kuvitella mitä tuskaa ton isomman irrottaminen on.
 
Teen tuuletinohjaimen alusta asti täysin ilman omaa vesijäähyn testailua, olitte kaikki vastanneet oikeassa. :asif: Se lämpöoppikin oli tosiaan päässyt unohtumaan. Ja lisäksi 500€ sais emon missä on lämpöanturin paikka mikä hoitais puolet tosta tehtävästä ja pitäis vaihtaa aina kun päivittää, miksen heti älynnyt.
Joka tapauksessa teetän tollasen tai pari itelle ja nautin käytännössä äänettömästä pumpusta nopealla reagointiajalla ja vedenlämmön mukaan toimivista kotelotuulettimista. Epäsymmetristen kuormien kanssa ei ollut mahdollista ilman tota ohjainta.
Monissa edullisemmissakin emoissa on tuo lämpöanturin header-liitin.

AM4:

LGA1200:
 
Eli onko tuo iso musta osio mikä peittää puolet blokista myöskin tarra?? Voi vittu. Irrotin ton pienemmän just ja sekin oli jo niin vitun tiukassa et voin vaan kuvitella mitä tuskaa ton isomman irrottaminen on.
Joo, se iso tarra lähtee näppärästi sieltä kortin päästä taittamalla ja sit laidoista nitkuttamalla. Kuhan varot ettei ledit jää tarraan laitaa taittaessa.
Tämän kortin suunnittelussa ei ole ajateltu selvästikään blokin putsausta tai että se olisi helppoa. EK:n supportista saa toki varatarroja mutta niitä ei kyllä kannata blokkiin liimata kuin vasta myydessä.
 
Joo, se iso tarra lähtee näppärästi sieltä kortin päästä taittamalla ja sit laidoista nitkuttamalla. Kuhan varot ettei ledit jää tarraan laitaa taittaessa.
Tämän kortin suunnittelussa ei ole ajateltu selvästikään blokin putsausta tai että se olisi helppoa. EK:n supportista saa toki varatarroja mutta niitä ei kyllä kannata blokkiin liimata kuin vasta myydessä.
Sain auki. Onko tuo blokki ottanut jotenkin itseensä kun pyyhkäisin kevyesti hammasharjalla tahnan kera noita ruostekohtia ja alta tuli kupari näkyviin?
 
Tollasta alphacoolin backplatea uskaltaa varmaan sahata vähän pienemmäksi, kun ottaa tällä hetkellä kiinni piirisarjan jäähdyttimeen?

Kuvasta näkee mikä kohta on ottanut kiinni.
 

Liitteet

  • IMG_20210212_155821.jpg
    IMG_20210212_155821.jpg
    1,3 MB · Luettu: 127
Siinä se ny olis tulilla väliaikais kokoonpanossa
 

Liitteet

  • 16131678803983770208155177506099.jpg
    16131678803983770208155177506099.jpg
    1,5 MB · Luettu: 126
Tollasta alphacoolin backplatea uskaltaa varmaan sahata vähän pienemmäksi, kun ottaa tällä hetkellä kiinni piirisarjan jäähdyttimeen?

Kuvasta näkee mikä kohta on ottanut kiinni.

Joo eikai se oo ku alumiinia ja tossa kohtaan tuskin mitään ihmeelistä jäähdytettävääkään on. Toki lienee itsestään selvää, että se kannattaa ensin irrottaa ja vasta sitten sahata :rofl2:
 
Onko tällästä koteloa olemassakaan?
Ite itelleni vastaten niin ei ole. O11 Mini olis täydellinen, mutta sen sijaan et olisivat raaskineet lisätä sille pari senttiä leveyttä, niin pakottivat sen kanssa käytettäväks noita SFX ja SFX-L virtalähteitä. Ei kehtaa muuten hiljaseen koneeseen alkaa ottamaan mitään äänekästä pikkuvirtistä, niin se sit ainakin toistaseks jää haaveeks. Muut kotelot sit joko on liian ahtaita näyttiksen leveyden suhteen, virtalähde ei mahdu tai sit pumpulle ei saa keksittyä järkevää paikkaa. mATX kotelotkin on vähän ongelmallisia, kerkesin jo vähän innostua Corsairin 280X:stä kun toi tuplakammion mahdollistama pieni korkeus viehättää, mut sinne ei luonnollisesti näyttis blokkeineen sit mahdu.
 
Ite itelleni vastaten niin ei ole. O11 Mini olis täydellinen, mutta sen sijaan et olisivat raaskineet lisätä sille pari senttiä leveyttä, niin pakottivat sen kanssa käytettäväks noita SFX ja SFX-L virtalähteitä. Ei kehtaa muuten hiljaseen koneeseen alkaa ottamaan mitään äänekästä pikkuvirtistä, niin se sit ainakin toistaseks jää haaveeks. Muut kotelot sit joko on liian ahtaita näyttiksen leveyden suhteen, virtalähde ei mahdu tai sit pumpulle ei saa keksittyä järkevää paikkaa. mATX kotelotkin on vähän ongelmallisia, kerkesin jo vähän innostua Corsairin 280X:stä kun toi tuplakammion mahdollistama pieni korkeus viehättää, mut sinne ei luonnollisesti näyttis blokkeineen sit mahdu.
Ei tuo SF750 ainakaan päästä käytännössä pihahdustakaan.
 
Käykö 3090 gaming x trion originalli backplate ek:n blokin kanssa? Osaisko joku sanoa

Eikö siellä ek:n sivuilla sanota? Ainakin, kun katsoin ftw ultralle ja suprimille niin muistaakseni molemmissa luki ettei käy. Varnaan tarkoituksella rakenettu blokit niin, että käy vain heidän backplate. Bykskin blokin kanssa käy oma backplate, mutta näyttää hölmöltä, kun on pidempi kuin blokki.

Löytyy muuten myydään osiosta gaming x/suprim x blokki+backplate ;)
 
Käykö 3090 gaming x trion originalli backplate ek:n blokin kanssa? Osaisko joku sanoa
Vähän niin ja näin. Nopeasti ohjekirjaa vilkasemalla ruuvit kyllä osuu kohdilleen, mut voi olla et täytyy iteltä löytyä sit sopivat ruuvit siihen hommaan. Vakiot voi olla liian pitkät ja blokin mukana tulevat liian lyhyet.

Jos backplatesta ei kiinnosta maksaa, niin alphacoolilta saa sekä blokin että backplaten samassa paketissa halvemmalla kun EK:lta pelkän blokin.

 
Vähän niin ja näin. Nopeasti ohjekirjaa vilkasemalla ruuvit kyllä osuu kohdilleen, mut voi olla et täytyy iteltä löytyä sit sopivat ruuvit siihen hommaan. Vakiot voi olla liian pitkät ja blokin mukana tulevat liian lyhyet.

Jos backplatesta ei kiinnosta maksaa, niin alphacoolilta saa sekä blokin että backplaten samassa paketissa halvemmalla kun EK:lta pelkän blokin.

Minulla on jo ek:n blokki. Aloin vain nyt miettimään miten tässä kortissa oli tarve backplatelle. Meinaan että kortti on pystyasennossa. Passiivinen jäähdytys onkin sitten toinen seikka..
 
2080Ti ja 9700K kellotettuina. Ei ne mulla ihan 600w kuluta, enimmillään ehkä 530w.
Oke, pitää jäädä asiaa ihmettelemään. Silverstonelta on just tulossa se 1000w SFX-L kokonen virtis, hintaa varmaan tuntuvasti. Tuntuu vaan typerältä maksaa siitä et saa kamat vaihdettua ns. huonompaan, eli varmaan jään odottelemaan et josko tekisivät tosta Ministä ihan pikkasen leveemmän version joka sit ottais ihan perus ATX virtiksen sisäänsä. Tai jos jotain muuta fiksumpaa sattuu ilmaantumaan, kompromisseja ei oikeen huvittais tehdä ja joutua niistä sit maksamaan samassa rytäkässä.
Minulla on jo ek:n blokki. Aloin vain nyt miettimään miten tässä kortissa oli tarve backplatelle. Meinaan että kortti on pystyasennossa. Passiivinen jäähdytys onkin sitten toinen seikka..
No 3090 ei ilman backplatea kannata ajella niitten selkäpuolella olevien muistien takia, alkaa olemaan lämmintä menoa jos sitä lähtee yrittämään. Helpostihan toi asia selviää, otat blokista yhen ruuvin pois ja ihmettelet et onko se riittävän pitkä et sen saa kiristettyä blokkiin kiinni kun se backplate on välissä. Jos ei niin vertaa orkkisruuviin ja funtsi et meneekö liian pitkäks. Lämpötyynyt kannattaa toki huomioida, en tiiä ite kuinka paksuja ne tossa Triossa on backplaten puolella.
 
Oke, pitää jäädä asiaa ihmettelemään. Silverstonelta on just tulossa se 1000w SFX-L kokonen virtis, hintaa varmaan tuntuvasti. Tuntuu vaan typerältä maksaa siitä et saa kamat vaihdettua ns. huonompaan, eli varmaan jään odottelemaan et josko tekisivät tosta Ministä ihan pikkasen leveemmän version joka sit ottais ihan perus ATX virtiksen sisäänsä. Tai jos jotain muuta fiksumpaa sattuu ilmaantumaan, kompromisseja ei oikeen huvittais tehdä ja joutua niistä sit maksamaan samassa rytäkässä.

No 3090 ei ilman backplatea kannata ajella niitten selkäpuolella olevien muistien takia, alkaa olemaan lämmintä menoa jos sitä lähtee yrittämään. Helpostihan toi asia selviää, otat blokista yhen ruuvin pois ja ihmettelet et onko se riittävän pitkä et sen saa kiristettyä blokkiin kiinni kun se backplate on välissä. Jos ei niin vertaa orkkisruuviin ja funtsi et meneekö liian pitkäks. Lämpötyynyt kannattaa toki huomioida, en tiiä ite kuinka paksuja ne tossa Triossa on backplaten puolella.
Muisteja juurikin mietin. Ei siinä mitään tilaa backplaten ja sillä selvä.
 
Muisteja juurikin mietin. Ei siinä mitään tilaa backplaten ja sillä selvä.
Joo, helpoimmallahan siinä pääsee ku lompakkoa taskustansa kaivelee et ei siinä. Aika sikahintasia vaan noi EK:n kamat nykyään ku blokki + backplate lähtee yli 200€ näillä Ampereilla, samalla ku alphacoolilta saa koko setin jollain 140€. Lämpötiloissa tuskin merkittävää eroa, ainakaan hinnalla perusteltavissa olevaa. Ulkonäkö sit erikseen toki.
 
Oke, pitää jäädä asiaa ihmettelemään. Silverstonelta on just tulossa se 1000w SFX-L kokonen virtis, hintaa varmaan tuntuvasti. Tuntuu vaan typerältä maksaa siitä et saa kamat vaihdettua ns. huonompaan, eli varmaan jään odottelemaan et josko tekisivät tosta Ministä ihan pikkasen leveemmän version joka sit ottais ihan perus ATX virtiksen sisäänsä. Tai jos jotain muuta fiksumpaa sattuu ilmaantumaan, kompromisseja ei oikeen huvittais tehdä ja joutua niistä sit maksamaan samassa rytäkässä.

No 3090 ei ilman backplatea kannata ajella niitten selkäpuolella olevien muistien takia, alkaa olemaan lämmintä menoa jos sitä lähtee yrittämään. Helpostihan toi asia selviää, otat blokista yhen ruuvin pois ja ihmettelet et onko se riittävän pitkä et sen saa kiristettyä blokkiin kiinni kun se backplate on välissä. Jos ei niin vertaa orkkisruuviin ja funtsi et meneekö liian pitkäks. Lämpötyynyt kannattaa toki huomioida, en tiiä ite kuinka paksuja ne tossa Triossa on backplaten puolella.
Kyllä ainakin oma SF750 huoletta 5950x ja 3080 on porskutellut menemään, pysyisin henk koht poissa silverstonesta kun corsairiin vaihdoin, paremmat takuut ja vakiopiuhat.
 
Kyllä ainakin oma SF750 huoletta 5950x ja 3080 on porskutellut menemään, pysyisin henk koht poissa silverstonesta kun corsairiin vaihdoin, paremmat takuut ja vakiopiuhat.
Hmmm, tää kääns homman taas päälaelleen. Mites tuulettimen meteli pelikäytössä tossa Corsairissa? Hukkuuko pumpun/kotelotuulettimien sekaan?

Ja joo, tossa SF750 on kyllä komeet kaapelit ihan suoraan vakiona. Koitin googletella ja joko en ite tajua selityksiä tai Corsairin sivuilla on hankalasti selitetty, mutta mulla on emossa 8+4-pin virtaliittimet, niin onko tossa SF750 riittävästi piuhoja et tohon saa sen nelipinnisenkin kiinni? Toki PCI-E piuhoja on vaan sen 2kpl, ei nykysellä kortilla aiheuta ongelmia mut jos joskus 3x8-pin tulee hommattua.
 
Hmmm, tää kääns homman taas päälaelleen. Mites tuulettimen meteli pelikäytössä tossa Corsairissa? Hukkuuko pumpun/kotelotuulettimien sekaan?

Ja joo, tossa SF750 on kyllä komeet kaapelit ihan suoraan vakiona. Koitin googletella ja joko en ite tajua selityksiä tai Corsairin sivuilla on hankalasti selitetty, mutta mulla on emossa 8+4-pin virtaliittimet, niin onko tossa SF750 riittävästi piuhoja et tohon saa sen nelipinnisenkin kiinni? Toki PCI-E piuhoja on vaan sen 2kpl, ei nykysellä kortilla aiheuta ongelmia mut jos joskus 3x8-pin tulee hommattua.
Tämän pitäisi selventää asiaa:
1613211050248.png
 
succed3.jpg


3090 Suprim vakiossa selkäpellissähän on noita lämpöputkiakin. Itsellekin EK:n vesiblokki ja backplate tulossa ja mietin mikä noista olisi sitten paras yhdistelmä. Emolle muisteille pitäs kehitellä jotain ilmanvaihtoa niin samalla vois ohjata jotain ilmavirtaa GPU selkäpuolelle mutta tuollaista sileää levyä turha puhaltaa, jotain siiliä se kaipaisi. EK:ltahan piti olla tulossa jotain vesijuttua selkäpuolellekin mutta muutamaa teaseria enempää ei taida olla näkynyt?

edit: EK at CES 2021: Active Backplate, New Torque Fittings, Concept Cases!
 
Viimeksi muokattu:
Ite ajattelin kiinnittää backplateen barrowin m.2 blokin, ja vetää lämpöteippiä kortin takapuolelle oikein antaumuksella.
 
Hmmm, tää kääns homman taas päälaelleen. Mites tuulettimen meteli pelikäytössä tossa Corsairissa? Hukkuuko pumpun/kotelotuulettimien sekaan?

Ja joo, tossa SF750 on kyllä komeet kaapelit ihan suoraan vakiona. Koitin googletella ja joko en ite tajua selityksiä tai Corsairin sivuilla on hankalasti selitetty, mutta mulla on emossa 8+4-pin virtaliittimet, niin onko tossa SF750 riittävästi piuhoja et tohon saa sen nelipinnisenkin kiinni? Toki PCI-E piuhoja on vaan sen 2kpl, ei nykysellä kortilla aiheuta ongelmia mut jos joskus 3x8-pin tulee hommattua.
Hukkuu ainakin itellä kotelotuulettimien sekaan kun custom loopilla vetelen, tuohon tuossa yllä jo vastattiinkin
 
Sain auki. Onko tuo blokki ottanut jotenkin itseensä kun pyyhkäisin kevyesti hammasharjalla tahnan kera noita ruostekohtia ja alta tuli kupari näkyviin?
Sehän on sitten nikkelipinta lähteny kuikkaan jos kupari paistaa. Itellä pysyi ainakin nikkelit joka paikassa blokkia kun sievästi sen putsasin.
 
Sehän on sitten nikkelipinta lähteny kuikkaan jos kupari paistaa. Itellä pysyi ainakin nikkelit joka paikassa blokkia kun sievästi sen putsasin.
No ei voi minkään. Nuo ruostekohdat oli nestekanavien ulkopuolella, ihan kevyesti pyyhkäsin niin tyyliin ekalla vetäsyllä lähti ruosteet ja tuli kuparit esiin. En sitten enempää viitsinyt edes hangata ettei tule lisää vaurioita
 
No ei voi minkään. Nuo ruostekohdat oli nestekanavien ulkopuolella, ihan kevyesti pyyhkäsin niin tyyliin ekalla vetäsyllä lähti ruosteet ja tuli kuparit esiin. En sitten enempää viitsinyt edes hangata ettei tule lisää vaurioita
Suorituskykyyn sillä ei oo merkitystä onks siinä se nikkelipinnote vaiko ei. Jos se on lähteny jo kuoriutumaan, niin todennäköstä on et se lähtee siitä kävelemään enemmissäkin määrin, mikä ei kauheen hyvä juttu oo sitä ajatellen et ne paskat on sitten pitkin looppia.
 
Onko jengillä ottaa kantaa asiaan...Kasailin tuossa ensimmäisen custom loop setin ek:n 16mm/12mm petg kovaputkilla. Liittiminä Ek-htc classic 16mm liittimet.
Jotenkin tuntuu että nuo liittimet eivät purista putkea kunnolla niin tiukkaan kun omassa pienessä mielessäni ajattelin. Sain eilen illalla loopin kasaan ja pistin loop testerillä n. 0.65bar paineen loopiin ja n.15min kuluttua ponnahti prossun blockista toinen putken pää irti. Olin ainakin kuvitellut kiristäneeni liittimet kunnolla...Noh, pistin putken kiinni ja kiristin uudestaan. Jätin yöksi paineet loopiin ja aamulla edelleen kaikki kunnossa eikä vuotoja. Nyt kuitenkin pieni luottamuspula on noihin liittimiin, kun ei niitä loppupelissä kovaa tarvitse vetää että irtoavat liittimestä. Mukava vielä tuosta prossun kohdalta jos loksahtaa vedet sisällä, kun alla vielä rtx3090...

Onko muilla ollut vastaavaa kokemusta noista liittimistä? Tästä siis kyse : EK-Waterblocks EK-HTC Classic 16mm - Nickel, suora putkiliitin, hopea - 4,60€

Itsellä ei ole kokemusta muista liittimistä, olisiko suuria eroja valmistajien välillä???

Mulla EK akryyliputket ja EK HD adapteri liittimet. Niissä ei ole mitään kiristettävää vaan ovat pelkkien tiivisteiden varassa.
Kahden tiivisteen puristuksiin niissä jäävät.
Pysynyt ainakin vuoden verran karkeasti.
Kerran vaihtanut nesteet ja irrotin yhden putken ja oli aika hyvin kiinni.
 
Mulla EK akryyliputket ja EK HD adapteri liittimet. Niissä ei ole mitään kiristettävää vaan ovat pelkkien tiivisteiden varassa.
Kahden tiivisteen puristuksiin niissä jäävät.
Pysynyt ainakin vuoden verran karkeasti.
Kerran vaihtanut nesteet ja irrotin yhden putken ja oli aika hyvin kiinni.
Kyllähän se o-rengas kiristyy siihen putken päälle kun liittimen kirii.
 
Kotelossa kun ei ole tilaa tuolle mun Alphacoolin pumppusäiliölle, niin olisiko täysin aivoton idea jos tuota pitäisi ulkoisena ja vetää vaan letkut ja virtajohdon korttipaikan läpi?
Ei sitä pumppua kiinnosta missä se on, enemmänkin se on itestä kiinni et jaksaako sitä katella siinä pöydällä ja miten homman toteuttaa sit jos konetta pitää liikutella yms.
 
Kotelossa kun ei ole tilaa tuolle mun Alphacoolin pumppusäiliölle, niin olisiko täysin aivoton idea jos tuota pitäisi ulkoisena ja vetää vaan letkut ja virtajohdon korttipaikan läpi?

Hyvin toimii. Oli pumppu ulkosen radin kyljessä ja porasin koteloon reijät ja ostin läpivienti holkit.
 
Hmmm, tää kääns homman taas päälaelleen. Mites tuulettimen meteli pelikäytössä tossa Corsairissa? Hukkuuko pumpun/kotelotuulettimien sekaan?

Ja joo, tossa SF750 on kyllä komeet kaapelit ihan suoraan vakiona. Koitin googletella ja joko en ite tajua selityksiä tai Corsairin sivuilla on hankalasti selitetty, mutta mulla on emossa 8+4-pin virtaliittimet, niin onko tossa SF750 riittävästi piuhoja et tohon saa sen nelipinnisenkin kiinni? Toki PCI-E piuhoja on vaan sen 2kpl, ei nykysellä kortilla aiheuta ongelmia mut jos joskus 3x8-pin tulee hommattua.

Nii sillä 4 pin liittimellä ei sinällään tee mitään ellei nestemäistä typpeä käytä ja silloinkin vähä nii ja näin.
 
Nii sillä 4 pin liittimellä ei sinällään tee mitään ellei nestemäistä typpeä käytä ja silloinkin vähä nii ja näin.
Joo, tottahan tämäkin. Ei tullu aikasemmin pysähdyttyy miettimään et paljonko siitä 8-pin saa virtaa irti, 200w imeskelee pahimmillaan 5900x pelkkä PBO naksautettuna päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 078
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom