Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Sorry jos tätä on jo kysytty, mutta kysytäänpä tässä : Eikös ihan autojen jäähdytysneste olisi hyvä "lantrinki" akkuvedelle näihin hommiin? Niissä on kuiten korroosionestot, värejä, enpä ole koskan törmännyt levään syyläreissä ja myöskin voitelua on mukana. Lähinnä siksi tätä mietin että saatavuus raivohelppoa ja "radit" todennäköisesti tykkäisi näistä nesteistä.
Syyläreissä ei ole levää, koska käyttölämpötila on 70-120°C. Laimeassa seoksessa bakteerit elävät ja pilkkovat glykolia. Haju on mädän kananmunan kaltainen.
 
Sitä perinteistä vihreää ja labralaatuisia läpinäkyviä 13/19 letkuja. Autossani samat vihreät, labraletku kesää pakkasta ja kiehuvaa haurastumatta, hintaa silti n 2-3 €/m.
Ymmärsinkö oikein että ek:n letkut ei kestä pakkasnestettä? Tai ylipäätään tarvitaan labralaatusta letkua.
Mistähän tuollaista mahtaa saada ostettua?
 
Eikö olisi vaan helpompaa käyttää ihan tietokoneen vesijäähdytykseen tarkoitettuja letkuja ja nesteitä? Joo, ovat suurimmilta osin samaa kamaa kuin muualla, mutta ei siinä nyt mitään säästöä tule saamaan. Jos oikeasti kuvittelee säästävänsä ostamalla auton jäähdytysnestettä vs. EK premix, niin antaa mennä. Säästöä tulee, muutamia euroja, mutta sivuoireina saattaa saada kasan muita ongelmia. Täällä sitten ihmetellään kun ghettomodit ei toimi.
 
Joillakin on myös autoharrastuksia ja niistä jää aina ajoittain jokunen litra esimerkiksi jäähdyttimen nesteitä "yli". Silloin kun peltiereillä, LN:llä jne yksi ytimisiä kärevennettiin, kaupallisia ratkaisuja oli kovin vähän. Getto kalut oli about ainoat mitä oli ja sittemmin kaupallistuneita on tullut tarjolle.....
 
Itsekin joskus aikanaan askarrellu mm. auton syylareista/lauhdutinkennoista, puutarhaletkuista ja akvaariopumpuista vesijäähyjä kavereiden kanssa ja silloin ei tosiaan ollut mitään muuta tarjolla, kuin vettä tai jäähdytinnestettä, mutta en silti viitsi ruveta muutaman euron "säästön" takia riskeeraamaan satojen eurojen vesijäähyosia, saati sitten vielä kalliimpia komponentteja, jos vaikka joku materiaali tykkää kyttyrää väärästä nesteestä, tai sovellettu letkuliitos ei kestäkään pidemmän päälle.
Kukin toki tyylillään..

Edit. Niin ja on tossa hyllyssä muutama litra syylarinestettä auton huollosta yli jääneenä, mutta en silti sitä meinaa vesijäähyyni tunkea. Esim. Jimmssillä maksaa EK-CryoFuel Clear tiiviste 7.20€ ja sillä saa 1l käyttövalmista nestettä, tai jos valmiina haluaa, niin 1l=9.30€.
 
Viimeksi muokattu:
Joillakin on myös autoharrastuksia ja niistä jää aina ajoittain jokunen litra esimerkiksi jäähdyttimen nesteitä "yli". Silloin kun peltiereillä, LN:llä jne yksi ytimisiä kärevennettiin, kaupallisia ratkaisuja oli kovin vähän. Getto kalut oli about ainoat mitä oli ja sittemmin kaupallistuneita on tullut tarjolle.....

On minullakin punaista nestettä autotallissa, vaikka en nyt siellä autoja harrastusmielessä kunnosta tai korjaa. Ne nesteet saattaa olla vuosia vanhoja, siirrelty toisiin pönttöihin jne. Menneet on menneitä, vaikka vielä noita ghettorakentelijoita foorumilla näkyy. Nykyään on saatavilla laadukkaita osia, vaikkapa sieltä Kiinasta, joilla saa tehokkaan kierron rakenneltua. Ei siinä kannata alkaa pakkaa sekoittamaan muutaman euron säästöllä ja heittämällä kiertoon jäykkää auton jäähdytysnestettä.
 
ai ylipäätään tarvitaan labralaatusta letkua.
Tarkoitus vain lisätä vaihtoehtoja. Kestää lämpöä, pakkasta, liottimia, ei kovetu, irtoa silikaatteja tai tummu aikaa myöten. Hintaa n 5 € 2 m pätkä. Eli parempaa kuin halppis puutarhaletku, joka kovettu ja pullistuu jne. Myyntipaikkoja kaupunkipaikat täynnä, Etra Oy, Biltema, Motonet, yleensä kumituoteliikkeet, Whurst jne. Sitä lähinnä korostaen, ettei markettimatkalla ohimennen osta huonolaatuista letkua ....
On näilläkin palstoilla kerrottu, että letkut värjääntyneet, tummuneet, kovettuneet, venyneet .... mistä lie syystä.
 
Der8auer teki ihan hyvän videon loopin virtausnopeuden merkityksestä lämpötiloihin:

Inlet ja outlet ovat radiaattorin sisään- ja ulostulot
1597584369185.png

Yhteenvetona lyhyesti:
-Pumpun nopeuden muutos ihan minimistä -> puoleen (1,5L/h -> 21L/h) tuo selvästi lisää jäähdystehoa. Tuon yli kun pumpun tehoa nostaa niin hyöty alkaa olemaan marginaalinen, etenkin pumpun melun kasvaessa.
-Loopin osien järjestyksellä ei ole käytännössä merkitystä. Jos onkin niin merkitys on niin pieni, että menee jo virhemarginaaliin, kunhan neste kiertää tarpeeksi loopin sisällä.
-Kannattaa huomata, että radiaattorien ja blokkien malli vaikuttaa tuohon virtaukseen, samoin kulmien yms. osien vaikutus. Helpoin tuota loopin tehoa on siis mitata virtausmittarilla.
 
Sain vihdoinkin putket taivuteltua, mutta tehtyäni painetestin näyttäis vuotavan jostain rakosesta.

Olisko jotain vinkkejä miten löytää tuo vuotokohta ilman että pitäis täyttää koko luuppi ?
 
Sain vihdoinkin putket taivuteltua, mutta tehtyäni painetestin näyttäis vuotavan jostain rakosesta.

Olisko jotain vinkkejä miten löytää tuo vuotokohta ilman että pitäis täyttää koko luuppi ?

Jos ilmalla testasit vuodon nii pumppaa reilusti ilmaa. Korvalla kyllä kuulee missä suhisee, jos saat asunnon hiljaseks.
 
Sain vihdoinkin putket taivuteltua, mutta tehtyäni painetestin näyttäis vuotavan jostain rakosesta.

Olisko jotain vinkkejä miten löytää tuo vuotokohta ilman että pitäis täyttää koko luuppi ?
Käy läpi kaikki liitokset ja kiristele liittimet. Tarkista että tulpat yms ovat kunnolla paikallaan.
 
Huomasin, että omassa koneessa on yksi letku hieman lysähtänyt (taittunut). Tilasin jo jouset, jotta saan taitokset pois, mutta mietin että onko tuo letku vaihdettava uuteen vai pitääkö jouset lysähtäneenkin letkun skarppina?

Tygonin 10/13 letku kyseessä ja tuntuu olevan hyvin helposti taittuvaa. Onkohan jotain sellaista mustaa letkua joka olisi jämäkämpää tuossa kokoluokassa vai johtuuko nimenomaan siitä että seinämät niin ohuet?
 
Mitäs erikoista siinä on? Ihan linjassaan näyttäisi olevan.
Usein olen muualla kuullut hyvän virtauksen olevan 0.5GPM-1.0GPM eli noin 113-227 litraa tunnissa. Johan esim EK:n D5 ilmoitetaan virtaukseksi 1500 l/h, tietenkin ilman vastusta ym. mutta silti.

Tuollainen 1,5 litraa tunnissa on naurettavan vähän. Eikä tuo ”high” virtaus 37 l/h kuulosta myöskään kovin suurelta. Testissä kuitenkin oli käytössä Corsairin D5, jonka virtaukseksi ilmoitetaan 800 l/h.
 
Viimeksi muokattu:
Jos täällä on porukalla virtausmittareita loopeissa niin olisi mielenkiintoista kuulla millaisia virtausnopeuksia teillä on.
 
Virtauslukemissa ei vaikuta olevan tolkkua. Onkohan mittari näyttänyt mitä sattuu ja väärä yksikkö taulukossa.
Siinä videollakin toteaa että joku yksikkövirhe lienee luvuissa, mutta ei niillä abosluuttisilla arvoilla ole tuossa merkitystä.
 
Jos täällä on porukalla virtausmittareita loopeissa niin olisi mielenkiintoista kuulla millaisia virtausnopeuksia teillä on.
Virtausmittarit kuulemma hieman ongelmallisia, kun voivat näyttää ihan mitä sattuu. Vaatisivat varmaankin jonkinlaisen kalibroinnin, joka onkin myös hankalampi toteuttaa.
 
Jos täällä on porukalla virtausmittareita loopeissa niin olisi mielenkiintoista kuulla millaisia virtausnopeuksia teillä on.

Noin 3,5 litraa/minuutti näyttää minulla kun D5 pumppu täysillä kierroksilla. Kalibroinnista ei ole mitään taikaa, mutta minusta tuo näyttää aika loogiselta.
 
Sain vihdoinkin putket taivuteltua, mutta tehtyäni painetestin näyttäis vuotavan jostain rakosesta.

Olisko jotain vinkkejä miten löytää tuo vuotokohta ilman että pitäis täyttää koko luuppi ?
Itselläkin vuosi ensimmäinen kasaus kovaputkilla. Pelkästään äänen perusteella ei kyllä todellakaan pystynyt paikantamaan vuotoa, paine laski karkeasti n. 0,1bar / 10min kun pumppasin paineet n. 0,8 bariin (testasin EK:n testerillä). Paikansin vuodon ylimpään radiaattorin liitäntään testaamalla loopin pienemmissä osissa. Ensin testasin CPU + GPU kierron ilman radeja, jonka jälkeen arvasinkin jo vuotopaikan. Varmistin kuitenkin vielä testaamalla pelkät radiaattorin putket.

Osissa on helppo testata varsinkin jos on distro platella toteutettu looppi, siitä kun saa helposti putket irti ja tulpan tilalle.
 
Tuollainen painetesteri olis kyllä tosi näppärä. Säästyisi siltä jumpalta kun täyttää ja tyhjentää looppia, mikä alkaa jossain välissä vähän kypsyttää. Pitää laittaa listalle muiden hyödyllisten työkalujen kanssa mihin ei ole varaa sijoittaa. :facepalm:

Oonkohan yksin sen mielipiteen kanssa, että distroplatet ei kamalasti miellytä? Niiden avulla kasatut super-siistit loopit tuntuu mun makuun aika usein liian kliineiltä. Kuulin, että niihin saa jo x koteloon valmiiksi mitattuja putkisarjoja, eli senkus laittaa kasaan ja looppi on siinä. Kateellinen nestejäähdytys-konservatiivi vissiin tässä vain inisee kun on tehty liian helpoksi jos rahaa riittää. :og::rofl2:
 
Oonkohan yksin sen mielipiteen kanssa, että distroplatet ei kamalasti miellytä? Niiden avulla kasatut super-siistit loopit tuntuu mun makuun aika usein liian kliineiltä. Kuulin, että niihin saa jo x koteloon valmiiksi mitattuja putkisarjoja, eli senkus laittaa kasaan ja looppi on siinä. Kateellinen nestejäähdytys-konservatiivi vissiin tässä vain inisee kun on tehty liian helpoksi jos rahaa riittää. :og::rofl2:
Silloin kun distroplatet jokunen vuosi sitten vasta hieman raotti päätään, niin niiden ulkonäkö miellytti kovastikin, mutta ei mennyt kauaakaan kun mulla mielipide muuttui toiseen suuntaan. Ne tekee monesta loopista saman näköisiä, eikä niissä se oma kädenjälki tule niin vahvasti esiin. Monelle ensikertalaiselle ne toki soveltuu hyvin helpottaen putkien vientiä.
 
Silloin kun distroplatet jokunen vuosi sitten vasta hieman raotti päätään, niin niiden ulkonäkö miellytti kovastikin, mutta ei mennyt kauaakaan kun mulla mielipide muuttui toiseen suuntaan. Ne tekee monesta loopista saman näköisiä, eikä niissä se oma kädenjälki tule niin vahvasti esiin. Monelle ensikertalaiselle ne toki soveltuu hyvin helpottaen putkien vientiä.
Minulla täysin samat fiilikset. Aluksi ajattelin että upeita, mutta aivan huomaamatta jossain kohtaa mielipiteeni on vaihtunut päinvastaiseksi. Ne ovat myös toiminnallisuudeltaan hieman ongelmallisia, kun usein vievät 360mm radin paikan ja näin ollen tekee hyvästä kotelostakin keskinkertaisen.
 
Vähän riippuu distrosta ja komponenteista, joillakin distroilla putket saa vedettyä täysin suorilla vedoilla joka sitten tekee kokonaisuuden minusta tylsäksi (random esimerkki googlesta). Tuommoset buildit ei iske itselle, kuten ei myöskään ne joissa kaikki taipeet on tehty fittingseillä. Sitä en myöskään ymmärrä, että jos ostetaan distro mutta jätetään osa siitä kuivaksi ja käyttämättä. Noh, kaikki tyylillään.

Tuossa vielä oma distrolla toteutettu viritelmä, ledeistä ja eukosta voi olla montaa mieltä mutta putkissa ei menty helpoimman kautta :rofl2: btw, testerissä vuotanut putki oli tuo ylemmän radin todella lyhyt putki. Putki oli ehkä millin liian pitkä ja jäi sen takia hieman kanittamaan tiivistettä vasten, vaikka menikin paikalleen ihan ok.
 
Tuo PC O11D on kyllä pirun hieno koppa oikein täytettynä. Oliko tuo nyt normaali vai XL? Oon pitkään jo katellut sellasta XL version koppaa ja huvikseni suunnitellut sinne kolmen 360 radin petg loopin jos sitä vielä kerran ehtis sellaseen taloustilanteeseen, että olisi varaa heittää se pari tonnia tuon rakentamiseksi ennenku meikäläisen tuuri loppuu tässä lopulta kokonaan kesken.

Löysinpä muuten tässä kiinanihme -virtausilmaisimesta erittäin vittumaisen ongelman, eli se ropelli pääsee liikkumaan edes takaisin sitä akselia mikä pitää sitten naksutusta varsinkin jos sitä ei saa ihan luotisuoraan. 55% kierroksilla sen saa sellaiseksi, että ääni peittyy ropellien ja D5:n äänen alle eikä kuulu kopasta ulos. Isommilla kierroksilla äänestä tulee todella saatanan häiritsevä, mutta onneksi tuosta isommat kierrokset on täyttä turhuutta, kun niiden vaikutus lämpöihin on luokkaa <1c. Ehkä olisi silti pitänyt yrittää löytää varat vaikka siihen alphacoolin vastaavaan, tai hankkia sellanen edes laadukkaammalta kiinamerkiltä. :facepalm: Kannatti taas säästää.
 
Ei tarvii mitään tilaa säästellä mun kotelossa (Tower 900) nii voi ihan hyvin olla nuo isot säiliöt ja radit :)
 
Tuo PC O11D on kyllä pirun hieno koppa oikein täytettynä. Oliko tuo nyt normaali vai XL? Oon pitkään jo katellut sellasta XL version koppaa ja huvikseni suunnitellut sinne kolmen 360 radin petg loopin jos sitä vielä kerran ehtis sellaseen taloustilanteeseen, että olisi varaa heittää se pari tonnia tuon rakentamiseksi ennenku meikäläisen tuuri loppuu tässä lopulta kokonaan kesken.
XL on itsellä, normaali taitaa olla hitusen ahdas kun ei tässäkään liikaa ole tilaa. Kolmella radilla ja kovaputkilla saa varmasti hienon buildin, toivotaan että vielä onnistuu toteuttaa tuommoinen. :tup:

Mietin aluksi laittaa virtausmittarin mukaan mutta luin jostain samanlaista kommenttia, että lopulta se loopin äänekkäin komponentti olikin just se virtausmittari. Muutenkin taitaa olla melko turha komponentti, kun ei niitä pumpun kierroksia tarvitse olla säätämässä sen jälkeen kun ne kerran saa kohdalleen.
 
Olikos hyviä ehdotuksia blokiksi jossa nikkelöity pohja? Vastaan tullut lähinnä nämä pari:



Onko parempia vaihtoehtoja olemassa, erot ei toki suuria liene mutta jos nyt tuollaisen hankkii niin voihan sitä samalla hankkia kunnollisen.
 
Olikos hyviä ehdotuksia blokiksi jossa nikkelöity pohja? Vastaan tullut lähinnä nämä pari:



Onko parempia vaihtoehtoja olemassa, erot ei toki suuria liene mutta jos nyt tuollaisen hankkii niin voihan sitä samalla hankkia kunnollisen.
EK:n blokeissa (mm. Velocity, Supremacy Evo) on myös nikkelöity pohja.
 
Mulla on tuo barrowin blokki ollut nyt 2.5 vuotta ryzeneitä jäähdyttämässä, ei pahaa sanottavaa. Vähän sais mennä tiukemmalle noilla mukana tulevilla romppeilla, pari astetta jäähtyy lisää (hwinfo) ku voimalla painaa prossua vasten käsin.
 
Itellä enempi koko metallinen blokki hakusessa, kaikilta valmistajilta taitaa tosiaan nickeli pohjalla blokit löytyä. Eipä näissä taida tänä päivänä olla juurikaan mitään eroja suorituskyvyn puolesta, otti miltä vaan valmistajalta :)

Taidan päätyä tuohon jos ei löydy jotain huonoja kokemuksia jostain netin syövereistä: https://www.aquatuning.fi/vesijaeae...r-cuplex-kryos-next-am4-acetal/nickel?c=23794

Tuolta tulossa muutakin tavaraa niin samalla menis tuokin siinä kyljessä.
 
Itellä enempi koko metallinen blokki hakusessa, kaikilta valmistajilta taitaa tosiaan nickeli pohjalla blokit löytyä. Eipä näissä taida tänä päivänä olla juurikaan mitään eroja suorituskyvyn puolesta, otti miltä vaan valmistajalta :)

Taidan päätyä tuohon jos ei löydy jotain huonoja kokemuksia jostain netin syövereistä: https://www.aquatuning.fi/vesijaeae...r-cuplex-kryos-next-am4-acetal/nickel?c=23794

Tuolta tulossa muutakin tavaraa niin samalla menis tuokin siinä kyljessä.

Minä laitoin tuossa joku kuukausi sitten samanlaisen mutta kuparisen. Kyllä tuo kiristyy ja asettuu paikoilleen aivan eri jämäkästi verrattuna noihin puolimuovivalmisteisiin. On hyvä.

 
@sirguruz Laita ihmeessä kuvaa sitten jos tilaat noita uv-listoja. Kiinnostais nähdä miltä tuo EK:n power pinkin uv-aktiivisuus näyttää.

Samoista listoista puheenollen, 3 paria eli 6kpl vaati, että sai riittävän uv-valaistuksen Define S:ään. Tuohon tosin vaikuttaa jonkin verran se, että radit & tuo custom psu-shroud on väkisinkin tiellä, niin tuo sijoittelu vaati vähän kokeilua & mielikuvitusta. Kun uv-valoa on riittävästi niin tuo EK:n uv-sininen muuttuu kyllä todella hyvän näköiseksi. Siitä on vaan pirun vaikea saada kuvaa.
 
Huomasin, että omassa koneessa on yksi letku hieman lysähtänyt (taittunut). Tilasin jo jouset, jotta saan taitokset pois, mutta mietin että onko tuo letku vaihdettava uuteen vai pitääkö jouset lysähtäneenkin letkun skarppina?

Tygonin 10/13 letku kyseessä ja tuntuu olevan hyvin helposti taittuvaa. Onkohan jotain sellaista mustaa letkua joka olisi jämäkämpää tuossa kokoluokassa vai johtuuko nimenomaan siitä että seinämät niin ohuet?
Olisko tähän kenelläkään kokemusta tai tietoa?
 
Tässä tarvitaan taas projektia elämään niin ajattelin väsäillä loppuvuodesta taas looppia koneeseen. Ideana olisi ulkoinen radi (mora3 tai phobya/alphacool). Ajatus olisi säilyttää Phanteksin P600S kotelo ns. vapaana niin ettei sisälle tulisia radeja ollenkaan.

Kiinnostuin tuosta "parallel" mallisesta virityksestä. Eli koteloon keulille vaan pumppusäiliö-kombo -> GPU -> CPU -> GPU -> vienti ulkoiselle radille jonkin pci-e bracketin läpi ja sieltä paluu säiliöön. Olisi nimittäin näppärä vedellä letkut näin ja saisi aika siistin lopputuloksen helpolla. Eli hyvin pitkälti tähän tyyliin ilman radeja: r/watercooling - Plumbing achievement unlocked: NZXT H200 parallel custom loop with ZMT

Onko porukalla kokemuksia moisista? Mietin tuota miten virtaus riittää prossulle tai "tehokkuudesta" verrattuna normaaliin, mutta ilmeisesti erot hyvin pieniä keskustelujen mukaan. :hmm:
 
  • Tykkää
Reactions: Eas
Tässä tarvitaan taas projektia elämään niin ajattelin väsäillä loppuvuodesta taas looppia koneeseen. Ideana olisi ulkoinen radi (mora3 tai phobya/alphacool). Ajatus olisi säilyttää Phanteksin P600S kotelo ns. vapaana niin ettei sisälle tulisia radeja ollenkaan.

Kiinnostuin tuosta "parallel" mallisesta virityksestä. Eli koteloon keulille vaan pumppusäiliö-kombo -> GPU -> CPU -> GPU -> vienti ulkoiselle radille jonkin pci-e bracketin läpi ja sieltä paluu säiliöön. Olisi nimittäin näppärä vedellä letkut näin ja saisi aika siistin lopputuloksen helpolla. Eli hyvin pitkälti tähän tyyliin ilman radeja: r/watercooling - Plumbing achievement unlocked: NZXT H200 parallel custom loop with ZMT

Onko porukalla kokemuksia moisista? Mietin tuota miten virtaus riittää prossulle tai "tehokkuudesta" verrattuna normaaliin, mutta ilmeisesti erot hyvin pieniä keskustelujen mukaan. :hmm:

Tuossa sinun linkin esimerkissä käy juuri niin kuin rinnankytketyssä putkistossa käy: Neste kiertää siellä missä helpoiten pääsee. Jos tuon kierron aikoisi tasapainottaa, niin kiertoon pitäisi vielä lisätä kuristimia ja siinä ei ole kyllä mitään järkeä. CPU käy aika paljon lämpimämpänä:

  • Gaming: Water 40°, GPU 45°, CPU 60°, Fans at 850 RPM, Pump 1300 RPM
  • Stress: Water 45°, GPU 50°, CPU 75°, Fans at 1000 RPM, Pump 1600 RPM
 
Tuossa sinun linkin esimerkissä käy juuri niin kuin rinnankytketyssä putkistossa käy: Neste kiertää siellä missä helpoiten pääsee. Jos tuon kierron aikoisi tasapainottaa, niin kiertoon pitäisi vielä lisätä kuristimia ja siinä ei ole kyllä mitään järkeä. CPU käy aika paljon lämpimämpänä:

  • Gaming: Water 40°, GPU 45°, CPU 60°, Fans at 850 RPM, Pump 1300 RPM
  • Stress: Water 45°, GPU 50°, CPU 75°, Fans at 1000 RPM, Pump 1600 RPM

No tämäpä juuri. Toki tuo linkin tapaus on erittäin huono vertaus mahdolliseen suunnitelmaan tässä (pieni itx-koppa pienillä radeilla vs mora). Paljon juttua on vastaan ja toisaalta taas "miksipä ei". Pistäkäähän kokemuksia jos löytyy. Iso hommahan tuo ei toki ole testailla, mutta tämmöistä alkusuunnittelua vielä uusia rytseneitä odotellessa.

PS. Jos löytyy täältä jollain mora3 420 tai muuta isompaa kaveria ylimääräisenä niin saa tarjoilla.
 
Tuossa sinun linkin esimerkissä käy juuri niin kuin rinnankytketyssä putkistossa käy: Neste kiertää siellä missä helpoiten pääsee. Jos tuon kierron aikoisi tasapainottaa, niin kiertoon pitäisi vielä lisätä kuristimia ja siinä ei ole kyllä mitään järkeä. CPU käy aika paljon lämpimämpänä:

  • Gaming: Water 40°, GPU 45°, CPU 60°, Fans at 850 RPM, Pump 1300 RPM
  • Stress: Water 45°, GPU 50°, CPU 75°, Fans at 1000 RPM, Pump 1600 RPM

Ei noista lämmöistä voi todellakaan vetää mitään tuollaista johtopäätöstä. Logiikkaasi seuraamalla mullakin kiertää cpu-blokissa neste huonosti kun gpu lämmöt on 45c ja cpu 75c.

@villle

Ihan hyvin tuollainen setti toimisi. Oon rakentanut mATX koppaan vastaavan loopin kopan rajoitteiden takia mitä ruokki D5 3000rpm kierroksilla ja hyvin rullasi.
 
Tässä tarvitaan taas projektia elämään niin ajattelin väsäillä loppuvuodesta taas looppia koneeseen. Ideana olisi ulkoinen radi (mora3 tai phobya/alphacool). Ajatus olisi säilyttää Phanteksin P600S kotelo ns. vapaana niin ettei sisälle tulisia radeja ollenkaan.

Kiinnostuin tuosta "parallel" mallisesta virityksestä. Eli koteloon keulille vaan pumppusäiliö-kombo -> GPU -> CPU -> GPU -> vienti ulkoiselle radille jonkin pci-e bracketin läpi ja sieltä paluu säiliöön. Olisi nimittäin näppärä vedellä letkut näin ja saisi aika siistin lopputuloksen helpolla. Eli hyvin pitkälti tähän tyyliin ilman radeja: r/watercooling - Plumbing achievement unlocked: NZXT H200 parallel custom loop with ZMT

Onko porukalla kokemuksia moisista? Mietin tuota miten virtaus riittää prossulle tai "tehokkuudesta" verrattuna normaaliin, mutta ilmeisesti erot hyvin pieniä keskustelujen mukaan. :hmm:
Eihän tossa linkin loopissa vesi kierrä näyttiksessä lainkaan, kun vesi menee suoraan terminaalin läpi mennessä ja tullessa.

Edit: vittu mitä paskaa mobiili-firefoxilla kirjoittaa kun sivu keskittää yläreunaan jatkuvasti, ja tekstiä ei saa valittua ilmam neuroottista hakkaamista.
 
Eihän tossa linkin loopissa vesi kierrä näyttiksessä lainkaan, kun vesi menee suoraan terminaalin läpi mennessä ja tullessa.

Edit: vittu mitä paskaa mobiili-firefoxilla kirjoittaa kun sivu keskittää yläreunaan jatkuvasti, ja tekstiä ei saa valittua ilmam neuroottista hakkaamista.

Jos asia on näin niin olisi tosi hauskaa kuulla selitys sille, miksi parallel-setit toimii silti?
 
Tässä tarvitaan taas projektia elämään niin ajattelin väsäillä loppuvuodesta taas looppia koneeseen. Ideana olisi ulkoinen radi (mora3 tai phobya/alphacool). Ajatus olisi säilyttää Phanteksin P600S kotelo ns. vapaana niin ettei sisälle tulisia radeja ollenkaan.

Kiinnostuin tuosta "parallel" mallisesta virityksestä. Eli koteloon keulille vaan pumppusäiliö-kombo -> GPU -> CPU -> GPU -> vienti ulkoiselle radille jonkin pci-e bracketin läpi ja sieltä paluu säiliöön. Olisi nimittäin näppärä vedellä letkut näin ja saisi aika siistin lopputuloksen helpolla. Eli hyvin pitkälti tähän tyyliin ilman radeja: r/watercooling - Plumbing achievement unlocked: NZXT H200 parallel custom loop with ZMT

Onko porukalla kokemuksia moisista? Mietin tuota miten virtaus riittää prossulle tai "tehokkuudesta" verrattuna normaaliin, mutta ilmeisesti erot hyvin pieniä keskustelujen mukaan. :hmm:
Kyllähän tuo toimi itsellänikin 3-4 vuotta, sitten vaihdoin normaaliin kiertoon. Ei ongelmia kun huoltaa ja varmistaa ettei kiertoon jää ilmaa, CPU korkeimmalla kerää sen helposti. Itse en huoltanut ja lopulta CPU-blokki alkoi tukkeutua ja kierto meni pelkästään GPU:n kautta. Yllättävän kauan siihen meni.
 
Juuh eihän tuolla CPU ja GPU lämmön vertailu ihan noin toimi, itselläkin ollut aina näyttis siellä 45c paikkeilla ja prossun 70-75c korvilla. Nätin näköinen kyllä esteettisesti tuollainen tyyli viedä putket/letkut.

Äkkiseltään miettien tuollainen vesijäähyn pumppu tuottaa painetta ja tuottoa niin paljon, että siksi tuosta gpu blokin kohdastakin jakautuu ihan normaalisti neste gpu:lle eikä mene "vain läpi". Samoiten toki varmaan paluu linjan "imu" auttaa sitä vettä menemään tuonne gpu blokkiin. Näin ainakin mutulla järkeillen tiedä sitten mikä on totuus.
 
Eihän tossa linkin loopissa vesi kierrä näyttiksessä lainkaan, kun vesi menee suoraan terminaalin läpi mennessä ja tullessa.

Edit: vittu mitä paskaa mobiili-firefoxilla kirjoittaa kun sivu keskittää yläreunaan jatkuvasti, ja tekstiä ei saa valittua ilmam neuroottista hakkaamista.
Jos gpu kautta ei kierrä vesi niin silloin on vain kyse siitä että gpublocki vastustaa virtausta enemmän kuin cpublocki.
Esim itsellä meinas prossu lämmetä ku oli huonommin virtaava cpublocki (alphacoolin joku perus xpx tms) ja siksi suurin osa vedestä kiertikin vain gpublockin kautta.
Nyt kun on rinnanasennettuna raijintekin ja ek blockit niin vallan hyvin on toiminut
 
Jotenkin epätasapainossa. Tarvitaan toinen MORA toiselle puolelle.;)
Jouduin kyllä tekeen tukijalat moralle, kun kummasti se 8,4kg vetää pakettia kyljelleen. Ajattelin kuitenkin pitäytyä tässä yhdessä ihan käytettävyyden takia, eikä ainakaan vielä ole toi jäähdytystehokaan päässyt loppumaan. :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 656
Viestejä
4 495 180
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom