Tämä on yksi niksi minkä olisin toivonut hoksanneeni jo vuosia sitten. Olin kyllä tietoinen tästä, mutta en arvannut miten iso vaikutus sillä oikeasti on. Tällä kertaa looppia kasatessa tuskailin taas EK:n 9,5/15,9mm letkun kanssa ja yhdessä erityisen vittumaisessa kohdassa päätin kokeilla liottaa letkun päätä kuumassa vedessä ihan hetken, ja olin vähän järkyttynyt siitä, miten helposti sen sai ruuviliittimen barbiin kiinni.Jep. Tuo on todella jytäkkää letkua vs vaikkapa perus musta EK:n letku. Lämmittää vaikka kuumassa vedessä tuota päätä hieman niin menee liukkaammin.
Mitä noihin kiristimien ruuvaamiseen tulee, niin eihän ne ikinä loppuun asti mene, ainakaan 10/16mm, mutta riittävän pitkälle kyllä. Tähän asti on toiminut hyvin se sääntö, että ruuvaa niin pitkälle kuin käsinvoimin saa ilman mitään yli-inhimillisiä ponnistuksia. Toistaiseksi ei ole yksikään vielä sen takia vuotanut. Ensimmäisellä kerralla oli kyllä vähäsen vaikeaa, kun olin tottunut perinteisiin barb-liittimiin ja letkunkiristimiin enkä ruuviliittimiin. Sitä sai ihmetellä, että mitä vittua teen väärin kun ruuviliittimien kiristimiä ei saa ruuvattua loppuun asti sitten millään vaikka kuinka vääntää. Oli silloin yllättävän vaikeaa löytää tietoa siitä, että se on ihan normaalia että kierrettä jää hitusen verran näkyviin.
En ole tuota EK:n 9,5/15,9 Duraclearia ikinä mitannut, mutta ainakin tuntuu siltä, että se olisi jytympää kuin mitä Primochillin Advanced LRT oli. Olisi muuten jännää vertailla noita letkuja joskus, jos sitä ei ole jo tehty. Voi olla, että muistan mitä haluan, mutta A-LRT saattoi olla vähän Duraclearia kirkkaampaa.