Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Jep. Tuo on todella jytäkkää letkua vs vaikkapa perus musta EK:n letku. Lämmittää vaikka kuumassa vedessä tuota päätä hieman niin menee liukkaammin.
Tämä on yksi niksi minkä olisin toivonut hoksanneeni jo vuosia sitten. Olin kyllä tietoinen tästä, mutta en arvannut miten iso vaikutus sillä oikeasti on. Tällä kertaa looppia kasatessa tuskailin taas EK:n 9,5/15,9mm letkun kanssa ja yhdessä erityisen vittumaisessa kohdassa päätin kokeilla liottaa letkun päätä kuumassa vedessä ihan hetken, ja olin vähän järkyttynyt siitä, miten helposti sen sai ruuviliittimen barbiin kiinni.

Mitä noihin kiristimien ruuvaamiseen tulee, niin eihän ne ikinä loppuun asti mene, ainakaan 10/16mm, mutta riittävän pitkälle kyllä. Tähän asti on toiminut hyvin se sääntö, että ruuvaa niin pitkälle kuin käsinvoimin saa ilman mitään yli-inhimillisiä ponnistuksia. Toistaiseksi ei ole yksikään vielä sen takia vuotanut. Ensimmäisellä kerralla oli kyllä vähäsen vaikeaa, kun olin tottunut perinteisiin barb-liittimiin ja letkunkiristimiin enkä ruuviliittimiin. Sitä sai ihmetellä, että mitä vittua teen väärin kun ruuviliittimien kiristimiä ei saa ruuvattua loppuun asti sitten millään vaikka kuinka vääntää. Oli silloin yllättävän vaikeaa löytää tietoa siitä, että se on ihan normaalia että kierrettä jää hitusen verran näkyviin.

En ole tuota EK:n 9,5/15,9 Duraclearia ikinä mitannut, mutta ainakin tuntuu siltä, että se olisi jytympää kuin mitä Primochillin Advanced LRT oli. Olisi muuten jännää vertailla noita letkuja joskus, jos sitä ei ole jo tehty. Voi olla, että muistan mitä haluan, mutta A-LRT saattoi olla vähän Duraclearia kirkkaampaa.
 
Suurin ongelma oli että noita kiristimiä oli todella vaikea saada edes ottamaan kierteeseen asti, halpis letkulla pysty kiristämään kierteen pohjaan. Jotenkuten sain kiristimet kierteen huulilla pysymään todella kovaa painamalla. Jos ton letkun oikeasti kuuluu olla noin paksua niin ens kerralla sorvaan noiden kiristimien reikiä suosiolla isommiksi, ei tarvi väkivalloin yrittää saada niitä painumaan kierteeseen asti.
 
@Ozmoosi

En ole itse koskaan käyttänyt muuta kuin 10/16 tai 13/19 letkua niin en osaa kamalasti sanoa tuosta, mutta ainakaan 10/16 letkujen kanssa (Primo A-LRT & se paskempi edeltäjä eli pro?, jotkut alphacoolin letkut ja EK:n nykyiset ja vanhemmat letkut) ei ole tullut vastaan sellaista tilannetta, että kiristintä ei olisi saanut ollenkaan kierteille. Tiukille on välillä ottanut sen jälkeen kun oli pakko siirtyä EK:n duracleariin kun Primot hävisi jimmsin valikoimasta, mutta aina kiristimen on saanut kierteille alkuun.

En tiedä pitäisikö tuosta kysyä EK:lta suoraan - kuulostaa kuitenkin siltä, että kyseessä voisi olla erä vähän paksumpaa letkua. Liitinten kiinni ruuvaaminen ja letkun saaminen barbin päälle on jo valmiiksi ihan riittävän vaikeaa. Ei siihen kaipaa vääränkokoisesta letkusta johtuvia lisävaikeuksia .
 
Tässä oli sopivasti käsillä sekä uutta & vanhaa EK:n 9,5/15,9 letkua, niin laitoin mittaillen. Letkut on ostettu pari-kolme vuotta sitten & ihan äskettäin. Vanhemman mitat oli 9,7mm/15,5mm, uudemman taas 9,6mm/16,6mm.
 
Looppi menee kuitenkin jossain välissä uusiks niin en ala mitään ihmeempiä heittämään, mutta jees jos väriaine ok. Kuitenkin tyhjäyksen ohella putsaan blokin ja huuhtelen säiliön ja kennon jne. :tup:
Eipä noi biosidit hirveitä maksa, mutta kukin tekee kuten tykkää. :)
Se ehkä kannattaa vielä ottaa huomioon ennen kuin rupeaa värjäämään, että väriaineesta riippuen se saattaa tarttua letkujen tai muiden komponenttien pintaan. Yleensä lähtee pesemällä irti, mutta letkut voi olla hankalampi rassailla.
 
Looppi menee kuitenkin jossain välissä uusiks niin en ala mitään ihmeempiä heittämään, mutta jees jos väriaine ok. Kuitenkin tyhjäyksen ohella putsaan blokin ja huuhtelen säiliön ja kennon jne. :tup:

Älä helvetissä tee sitä virhettä, että lähdet ajamaan pelkällä akkuvedellä vaikka lähtisitkin jossain välissä sitä purkamaan, ellei se purku ole suunnilleen ensi viikon hommia. Säästät omia hermojasi ja blokkejasi sillä kun heität sinne mukaan jonkinlaiset biocidet. Mun mielipide on nykyään se, että varsinkin jos meinaat väriainetta heittää mukaan, niin miksi et ottaisi suoraan EK:n tiivistettä? Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia EK:n nesteistä viimeisen 4v ajalta (clear, blood red, indigo violet) ja vaikuttaa siltä, että nykyiset litkut on taas ottaneet askeleen eteenpäin.
 
Älä helvetissä tee sitä virhettä, että lähdet ajamaan pelkällä akkuvedellä vaikka lähtisitkin jossain välissä sitä purkamaan, ellei se purku ole suunnilleen ensi viikon hommia. Säästät omia hermojasi ja blokkejasi sillä kun heität sinne mukaan jonkinlaiset biocidet. Mun mielipide on nykyään se, että varsinkin jos meinaat väriainetta heittää mukaan, niin miksi et ottaisi suoraan EK:n tiivistettä? Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia EK:n nesteistä viimeisen 4v ajalta (clear, blood red, indigo violet) ja vaikuttaa siltä, että nykyiset litkut on taas ottaneet askeleen eteenpäin.
Ja minä olen tämän virheen tehnyt jo noin neljän vuoden ajan. Looppi toki vaihtunut välillä. Tuossahan tuo hurisee :) Ei ainakaan säiliössä näy ylimääräistä elämää.
Näyttisblokki olisi pöydällä, se pitäisi lisätä kiertoon. Samalla voisi toki kurkata prossublokin miltä se näyttää kun en koskaan ole avannut.
 
Ja minä olen tämän virheen tehnyt jo noin neljän vuoden ajan. Looppi toki vaihtunut välillä. Tuossahan tuo hurisee :) Ei ainakaan säiliössä näy ylimääräistä elämää.
Näyttisblokki olisi pöydällä, se pitäisi lisätä kiertoon. Samalla voisi toki kurkata prossublokin miltä se näyttää kun en koskaan ole avannut.

Onneksi olkoon, elämässä tarvitsee myös tuuria! :)

Ihan siis vilpittömästi olen iloinen puolestasi, että looppisi ei kasva paskaa. Omat kokeilut pelkällä akkuvedellä on aina päättyneet siihen, että blokkien mikrokanavat on täynnä paskaa ja kaikki pitää puhdistaa huolellisesti, paitsi letkut mitkä menee suosiolla roskiin. Kerran on looppia avatessa tullu niin kypsät hajut pihalle, että piti heittää kaasunaamari päähän ja siirtää koko sirkus ulos. :facepalm:

Ehkä en sitten vaan osaa.

Letkua kun käytän niin ei tää ees köyhää miestä konkurssiin vie.. :D


Onko näin? Mulla ollu akkuvettä kierrossa pari kk, mitäs toi EK neste on mitä suosittelet?

Nesteet - Vesijäähdytys - Jimms.fi - Näistä mulla on hyviä kokemuksia. En tiedä muiden jutuista, mutta omia kamoja nuo EK:n nesteet on myös värjännyt selvästi vähiten muihin verrattuna, mitä niitä nyt oli Nanoxia, Mayhems ja alphacool ainakin. Kun looppiin jäi yli kahden vuoden ajaksi nesteet pyörimään ilman mitään huoltoa ja harvalla käytöllä, niin tuloksena oli vähän likaa säiliössä. Pesu saippuavedellä ja hammasharjalla ja lopputulos oli kuin uusi, tosin kyllä se olisi tullut ihan vedellä huuhtomallakin puhtaaksi. Kummatkin blokit oli täysin kunnossa, yli 3v jatkuvan käytön jälkeen mikroevissä oli ihan vähän kulumaa parissa kohtaa. Kyseessä on siis EK:n kupari-pleksi blokit. Nikkelöityjä blokkeja olen välttänyt viime vuodet ikävien kokemusten vuoksi (nikkelipinnoite kulunut ja irronnut blokeista).

Olen toisaalta vain yksi ihminen, ja omistan yhden loopin. Mun kokemukset on erittäin positiivisia, mutta muilla saattaa sitten olla kauhutarinoita. Tästä huolimatta ainakin jonkinsortin biocide on yksinkertaisesti fiksu lisä looppiin. Pienellä panostuksella voi säästää itsensä huomattavalta vaivalta tai laskulta. Ainakin mulle tuo tuntuu ihan no-brainerilta. Ei se biocide tai vaikka EK:n tiiviste maksa juuri mitään, ja senkus kaadat sen looppiin tai 1l akkuveteen. Varsinkin jos tarkoitus on värjätä neste, niin miksei ottaisi sellaista väriä mikä tarjoaa samalla suojaa mikrobeja ja korroosiota vastaan. Se vaikutus tulee ikäänkuin kaupan päälle.
 
Kysely onko joku tilannut viime aikoina HW labs kennoja jostain kun itse olen kohta 2kk odottanut 280mm SR2 ja huonolta näyttää.
Koitin katsoa ulkomailta mutta suurimman osa kaupoista ei edes myy HW labs enää ainstaan nämä corsair slim malleja..

Onhan noita tuolla Watercooling:lla mistä ainakin ite 3-4 kertaa tilannu ilman ongelmia.

 
Tässä nyt suunnittelen alustavasti seuraavaa buildia ja ajattelin kokeilla kovaputkia. Törmäsin netissä uuteen tuttavuuteen nimeltä "mini chop saw"; 2 in. Mini Bench Top Cut-Off Saw mutta en onnistunut suomesta vastaavaa löytämään. Kellään hyviä ideoita mistä hommata?
Ja joo, Dremeli, sekä letku-/putkisakset löytyy jo, mutta akryyliputkea mietiskelin ja tommosella sahalla ois muutakin käyttöä.
 
Muistakseni oliko se nyt pauls hardware tai jokin toinen tubettaja mitä tuota käytti.
Ihan tavalliseen jiirisahaan saa kaikenlaisia teriä jos tilaa löytyy niin saa monipuolisemman vaihtoehdon.
Tietysti haittapuolena on korkea hinta.
 
Muistakseni oliko se nyt pauls hardware tai jokin toinen tubettaja mitä tuota käytti.
Ihan tavalliseen jiirisahaan saa kaikenlaisia teriä jos tilaa löytyy niin saa monipuolisemman vaihtoehdon.
Tietysti haittapuolena on korkea hinta.
Juu, kyllähän niitä ihan oikeita jiirisahoja löytyy, mutta omaan nikkarointitilaan ja tarpeeseen ovat aivan liian isoja ja kalliita (muutaman kerran vuodessa jos jotain pientä katkoo) ja tommosella pienelläkin sais kuitenkin paremmin leikattua suoraan kuin vapaalla kädellä Dremelillä.
 
Juu, kyllähän niitä ihan oikeita jiirisahoja löytyy, mutta omaan nikkarointitilaan ja tarpeeseen ovat aivan liian isoja ja kalliita (muutaman kerran vuodessa jos jotain pientä katkoo) ja tommosella pienelläkin sais kuitenkin paremmin leikattua suoraan kuin vapaalla kädellä Dremelillä.
 
Jiiriboksikin työkalulaatikosta löytyy, joten sekään ei ollut hakusessa.
 
Okei, kiitän neuvoista ja täytyy tollasta laitella ens kerralla kun tilailen jotain. Menkööt siihen asti tislatulla vedellä. :tup:

Eipä siellä mitään kasva, jos ei ole mistä lähteä kasvamaan. Steriilivesi itsellä ollut kierrossa sen pari vuotta, osat "putsattu" about kiehuvan kuumalla vedellä... Katsotaan montako vuotta menee, että alkaisi jotain edes näkymään. Ja sitten miten oikeasti kannattaa tehdä: Mayhems biocide+ kestää sun koko eliniän, vaikka rakentaisit 100 looppia. 0.5ml tarvitsee laittaa suurimpaan osaan buildeista, annosteluun suosittelen apteekista ostamaan sellaisen injektioneula pakkauksen, niin saa yleensä tarpeeksi pitkän neulan, että voi imaista siihen 3ml ruiskuun oikean määrän tavaraa.
 
Nyt kun viimeinkin tuli paketti kiinasta (4kk) ja pääsi asentamaan tuon ramien jäähyn paikalleen. Vaikka kämppä onkin helvetin esikartano niin hyvin näkyy byksi tehtävänsä hoitavan :D Ennen nousi lämmöt pitkälle yli 40 asteen.
muisti jäähy1.png
 
Taisin aiemminkin tänne kirjoitella raporttia oman akkuvesiloopin tilanteesta reilun kahden vuoden jälkeen kun tuli MO-RAn myötä vaihdeltua vesiä.

Ei mitään kasvustoa missään mutta prossun ja näyttiksen kupariblokit oli oksidoituneet ihan mustiksi sisältä. Kuparihan on eläväisiä tappavaa jo itsessään joten en aio vastaisuudessakaan stressata lisänesteistä (ellei joku todista että estävät kuparin hapettumisen kokonaan). Läpinäkyvän GPU-blokin vaihdan kyllä seuravaan näyttikseen läpinäkymättömään malliin niin ei tarvi tuosta oksidoitumisestakaan niin huolehtia.

En erityistä sterilointia tehnyt osille ekan kerran kasatessa, kunhan huuhdoin ensin kuumalla kraanavedellä ja sen jälkeen akkuvedellä kraanaveden mineraalit pois.

Liekö erona sitten että joillain on nikkelöityjä blokkeja käytössä ja ne eivät sitten tapakaan pöpöjä samaan malliin ja kasvustoa kertyy?
 
Taisin aiemminkin tänne kirjoitella raporttia oman akkuvesiloopin tilanteesta reilun kahden vuoden jälkeen kun tuli MO-RAn myötä vaihdeltua vesiä.

Ei mitään kasvustoa missään mutta prossun ja näyttiksen kupariblokit oli oksidoituneet ihan mustiksi sisältä. Kuparihan on eläväisiä tappavaa jo itsessään joten en aio vastaisuudessakaan stressata lisänesteistä (ellei joku todista että estävät kuparin hapettumisen kokonaan). Läpinäkyvän GPU-blokin vaihdan kyllä seuravaan näyttikseen läpinäkymättömään malliin niin ei tarvi tuosta oksidoitumisestakaan niin huolehtia.

En erityistä sterilointia tehnyt osille ekan kerran kasatessa, kunhan huuhdoin ensin kuumalla kraanavedellä ja sen jälkeen akkuvedellä kraanaveden mineraalit pois.

Liekö erona sitten että joillain on nikkelöityjä blokkeja käytössä ja ne eivät sitten tapakaan pöpöjä samaan malliin ja kasvustoa kertyy?
Itellä myös pelkkää akkuvettä pyörinyt loopissa, ja moraan vaihdon yhteydessä availin ja putsailin kaikki blokit. Parin vuoden saldona oli jonkun verran kertymää, lähinnä gpu -blokissa, mutta lähinnä avarissa kohdissa, eikä niinkään rivastossa, eli vaikutukset virtaukseen lähellä nollaa.
Sen sijaan selvästi eniten korroosiota oli hanassa, ja nimenomaan messinkisessä tulpassa, eli seisova vesi ja materiaaliero oli tehnyt tehtävänsä. Pitäisi tässä kesän aikana mielenkiinnosta vaihtaa vedet, ja samalla katsoa tuon tulpan tilanne näin about puolen vuoden jälkeen.

Korroosion esto on varmaan ihan paikallaan, mutta ei tuolla kyllä mitään kasvustoa pitäisi olla, ellei sinne lisätä vettä paskaisilla välineillä, tai esim. tyhjentäessä mennä puhaltamaan toisesta päästä. Itse putsaillessa vedän isopropanolilla ja hammasharjalla noi blokit, ja vältän käsin sörkkimistä, niin lähtökohtaisesti bakteerikanta pitäis olla suht pientä. Eikai niissä cryofueleissa varsinaisesti mitään vikaa ole, ja taitaa hoitaa sen korroosiopuolenkin samalla, mutta itse en kyllä ole jaksanut nähdä vaivaa moiseen. Varmasti nostaa huoltoväliä, mutta itse kyllä mieluusti kerrran puoleen vuoteen vaihtelen vedet ja samalla tulee kurkattua missä kunnossa metalliosat on.
 
Mulla taas on jokainen akkuvesilooppi alkanut kasvaa paskaa jossain välissä vaikka osat olisi putsattu miten hyvin. Tämä ilman mitään lisäaineita. Kukin kuitenkin tavallaan, itse olen ollut tosi tyytyväinen EK:n premixeihin ja tiivisteisiin. Nanoxian värilliset nesteet sen sijaan oli aivan kamalia.

Huomasin tuossa veden lämpötilaa mittaavan sensorin lukemissa jotain kummaa - tai sitten cpu:n sensorit näyttää mitä sattuu. Rasituksessa se näyttää sellaisia lukemia mitkä on järkeenkäypiä ja odotettavissa olevia, mutta idlessä veden lämmön pyöriessä näillä keleillä 27-30c, näyttää HWinfo välillä cpu:n ytimien lämpötilaksi 25-27c minkä nyt ei ymmärrykseni mukaan pitäisi olla edes mahdollista. Kysymys kuuluukin, että kumpi lukema mahtaa olla pielessä?
 
Mulla taas on jokainen akkuvesilooppi alkanut kasvaa paskaa jossain välissä vaikka osat olisi putsattu miten hyvin. Tämä ilman mitään lisäaineita. Kukin kuitenkin tavallaan, itse olen ollut tosi tyytyväinen EK:n premixeihin ja tiivisteisiin. Nanoxian värilliset nesteet sen sijaan oli aivan kamalia.

Huomasin tuossa veden lämpötilaa mittaavan sensorin lukemissa jotain kummaa - tai sitten cpu:n sensorit näyttää mitä sattuu. Rasituksessa se näyttää sellaisia lukemia mitkä on järkeenkäypiä ja odotettavissa olevia, mutta idlessä veden lämmön pyöriessä näillä keleillä 27-30c, näyttää HWinfo välillä cpu:n ytimien lämpötilaksi 25-27c minkä nyt ei ymmärrykseni mukaan pitäisi olla edes mahdollista. Kysymys kuuluukin, että kumpi lukema mahtaa olla pielessä?
Joko olet saanut jotain paskaa sinne nesteiden sekaan, tai korkeammat nesteen lämmöt vaikuttaa niin paljon tuohon, että alkaa jotain kasvustoa yms ilmetä. Melkein kaksi vuotta ollut itsellä Nanoxian valkoinen neste kierrossa, ja olen jopa purkanut kahdesti, ja laittanut samat nesteet kiertoon. Ei mitään kertymiä eikä mitään muutakaan outoa seassa. Kämpässä on ilmastointi, ja ympäri vuoden lämmöt n. 23c, joten Mo-ran kanssa nesteen lämmöt pysyvät aina alhaisina.
 
Itsellä ainakin näyttää phobyan vedenlämpömittari 2°C liikaa. Mittaa vedenlämpö erillisellä mittarilla vaikka säiliöstä niin saat todellisen lukeman.
 
Mulla taas on jokainen akkuvesilooppi alkanut kasvaa paskaa jossain välissä vaikka osat olisi putsattu miten hyvin. Tämä ilman mitään lisäaineita. Kukin kuitenkin tavallaan, itse olen ollut tosi tyytyväinen EK:n premixeihin ja tiivisteisiin. Nanoxian värilliset nesteet sen sijaan oli aivan kamalia.

Huomasin tuossa veden lämpötilaa mittaavan sensorin lukemissa jotain kummaa - tai sitten cpu:n sensorit näyttää mitä sattuu. Rasituksessa se näyttää sellaisia lukemia mitkä on järkeenkäypiä ja odotettavissa olevia, mutta idlessä veden lämmön pyöriessä näillä keleillä 27-30c, näyttää HWinfo välillä cpu:n ytimien lämpötilaksi 25-27c minkä nyt ei ymmärrykseni mukaan pitäisi olla edes mahdollista. Kysymys kuuluukin, että kumpi lukema mahtaa olla pielessä?
Se elämähän on siellä loopissa jo siinä vaiheessa kun viimeisen tulpan pistää paikoilleen. Toki kasvu on merkittävästi ripeämpää kun lähestytään sitä 40 asteen rajapyykkiä. Valoisa tila, ja ikkunallinen kotelo aktivoi varmasti myös kasvua.
 
Mitäs pikaliittimiä suosittelette? Ajattelin laittaa gpu:n pikareilla kiinni tulevaisuudessa ja löysät letkut käytössä.
 
Joko olet saanut jotain paskaa sinne nesteiden sekaan, tai korkeammat nesteen lämmöt vaikuttaa niin paljon tuohon, että alkaa jotain kasvustoa yms ilmetä. Melkein kaksi vuotta ollut itsellä Nanoxian valkoinen neste kierrossa, ja olen jopa purkanut kahdesti, ja laittanut samat nesteet kiertoon. Ei mitään kertymiä eikä mitään muutakaan outoa seassa. Kämpässä on ilmastointi, ja ympäri vuoden lämmöt n. 23c, joten Mo-ran kanssa nesteen lämmöt pysyvät aina alhaisina.

Nanoxian punainen neste värjäsi aivan kaiken mihin koski ja sitä sai sitten (yrittää) pestä kaikella mahdollisella, vaihtoi nopeasti väriä ensin likaisen punaiseksi ja sitten koko aja haaleammaksi ja keräsi punaista skeidaa blokkeihin. Vähän kuin olisi väri hävisi nesteestä ja päätyi blokkeihin. Ajattelin ensimmäisen pullon olleen paskaa erää, mutta kun toinenkin aiheutti samat ongelmat niin luovutin ja siirryin takaisin EK:n nesteisiin. Tuo haalistuminen tapahtui parin kuukauden sisällä, eli pirun nopeasti.
 
Mitäs pikaliittimiä suosittelette? Ajattelin laittaa gpu:n pikareilla kiinni tulevaisuudessa ja löysät letkut käytössä.

Itsellä ihan alphacoolin eisbaerin pikaliittimet, jimmy myy pitkillä jatkoletkuilla varustettuna 13€ hintaan tai aquatuningista pelkkä liitinpari on se 7€ kpl.

Ekassa voit valita omat liittimet, muissa on 8/11 letku.

Tämmöseltä oma blokki näyttää 2v jälkeen:
DSCF3045.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijaan selvästi eniten korroosiota oli hanassa, ja nimenomaan messinkisessä tulpassa, eli seisova vesi ja materiaaliero oli tehnyt tehtävänsä.

Väärää messinkiä tuo tulppa jos on koroosiota tullut, pitäisi olla sinkkikadonkestävää erikoismessinkiä.
 
Mulla oli ajatuksena seuraavaan buildiin heittää MoRa kiinni pikaliittimillä, niin varmistan nyt ehkä tyhmällä kysymyksellä; periaatteessa en tarvitse muuta kuin 2x noita alphacoolin GPX kittejä niin qdc-puoli on siinä? Eli liittimet kiinni MoRaan & kopan läpivientiin ja punainen liitin siniseen?

Oletin, että pikaliittimiin pitäisi varata luokkaa 100€ mutta tuollahan selviäisi alle kolmella kympillä.
 
Mulla oli ajatuksena seuraavaan buildiin heittää MoRa kiinni pikaliittimillä, niin varmistan nyt ehkä tyhmällä kysymyksellä; periaatteessa en tarvitse muuta kuin 2x noita alphacoolin GPX kittejä niin qdc-puoli on siinä? Eli liittimet kiinni MoRaan & kopan läpivientiin ja punainen liitin siniseen?

Oletin, että pikaliittimiin pitäisi varata luokkaa 100€ mutta tuollahan selviäisi alle kolmella kympillä.

Juuh, kahdella tommoisella setillä saa liitettyä, huomaa tosin, että jos koppa on pöydällä, niin pituus ei riitä moran olemiseen lattialla. Lisäksi joko pyörität Moraa passiivisena, omalla virtalähteellä tuulettimia, tai tuot kotelosta jatkopiuhalla myös tuuletinohjauksen. Itse laitoin noita Arcticin P12 PST PWM tuulettimia Nova 1080 Extremeen, niin pystyy ajamaan yhdellä kaapelilla 9 tuuletinta.
 
Mulla oli ajatuksena seuraavaan buildiin heittää MoRa kiinni pikaliittimillä, niin varmistan nyt ehkä tyhmällä kysymyksellä; periaatteessa en tarvitse muuta kuin 2x noita alphacoolin GPX kittejä niin qdc-puoli on siinä? Eli liittimet kiinni MoRaan & kopan läpivientiin ja punainen liitin siniseen?

Oletin, että pikaliittimiin pitäisi varata luokkaa 100€ mutta tuollahan selviäisi alle kolmella kympillä.

Ei mitään kokemusta mutta epäilen että nuo pikaliittimet + tuollainen letkukoko saattaa jo vaikuttaa virtauksiin jonkin verran
 
Mulla on suunnitelma tuon MoRan ripustamiseksi Ikean hyllyn taakse, sopiva bracket löytyisi jo. Tulin vaan itsekin miettineeksi, että noiden letkujen pituus jää silti liian lyhyeksi. Pitää suosiolla vaan ostaa liittimet erikseen ja vetää omat letkut.

Mitä ropellien pyörittämiseen tulee, niin multa löytyy pari ulkoista virtalähdettä molexilla niin eiköhän se toimisi hyvin. Ajatuksena olisi pyörittää ropelleja reilusti alle 1k rpm mikä ei ikinä muutu. Tasainen humina ei häiritse, vaan oikeastaan auttaa tinnituksen kanssa.
 
Ei mitään kokemusta mutta epäilen että nuo pikaliittimet + tuollainen letkukoko saattaa jo vaikuttaa virtauksiin jonkin verran

Ei ole juurikaan vaikutusta, itselläni 7 kpl noita loopissa ja pyörittelen 40% pwm (emon minimi) D5 pumppua.
Testattu myös Noilla Asetekin AOI jäähyllä adapterin avulla ja jaksaa sekin tollasen Nova 1080 läpi pumpata.
 
Itse tilasin kaikki (Mo-Ra, jalat, shroudi, säiliönteline) Watercoolilta, taisi viikossa tulla Suomeen ja hinnassa ei nyt montaa kymppiä eroa ollut. Kaikki noita osia ei edes Jimm'siltä saanut.


Liittyen säiliötelineeseen, laitoitko säiliön (pumpun?) kiinni Mo-Raan?
 
No niin nyt tuli sit aio jäähystä custom herkes pumppu toimimasta ni tein tälläsen ratkaisun.
IMG_20200729_215757.jpg
Hee jos jollain on tollanen rikkinäinen aio ni vois ostoo pois ni sais toisen kennon.

Voin antaa 3x 120mm alumiiniradit jos haluat, samaan sössiin voin nakata asetekin pumppuosat, joista yksi on kasassa, toinen on purettu, mutta pitäisi toimia kun kasaa, acceleron hybrid gpu bracket / shroud systeemin, letkujen jämät.
 
Voin antaa 3x 120mm alumiiniradit jos haluat, samaan sössiin voin nakata asetekin pumppuosat, joista yksi on kasassa, toinen on purettu, mutta pitäisi toimia kun kasaa, acceleron hybrid gpu bracket / shroud systeemin, letkujen jämät.
Kyllä toi vain passaa. Toi pumppukin on jo niin suuri apu tohon kun toi pumppu 10 halpis mitä nyt satuin netistä tähän hätään löytämään.
 
Ei kellään täällä sattuisi olemaan alphacoolin Eisfluegel-virtausilmaisinta ylimääräisenä? Ostaisin nimittäin heti pois. Myös vastaavat voisi sopia. Just sopivasti loppu jimmsiltä ja ensi viikoksi pitäisi saada tuo hyppysiin. Jos ei Suomesta löydy niin joutuu tilailemaan alphacoolilta/aquatuningilta pikana mikä onkin sitten kallis homma.
 
Ei mitään kokemusta mutta epäilen että nuo pikaliittimet + tuollainen letkukoko saattaa jo vaikuttaa virtauksiin jonkin verran
Ei oikeastaan käytännössä mitään vaikutusta virtauksiin. Sen takia, että vesijäähdytysblokista tulevan liittimen koko "G1/4 "on standardinen.

P.s: Montako noita pikaliittimiä tarvitset? Itseltä löytyy barrowin ylimääräisiä liittimiä U-N muodossa. En muista tasan tarkkaan minkälainen koko oli näillä. Voisin vaikka antaa pari kappaletta kokeiltavaksi:).
 
Viimeksi muokattu:
Heh. Kyllä tuollaine looppi jo tarttee kaksi pumppua. Olisi vain järkevämpää käyttää koko jäähdytys kapasiteetti tuohon koko looppiin eli dual loop on todettu huonommaksi vaihtoehdoksi lähes joka tapauksessa :3 Se on ainakin oikein, että 1 GPM on suunnilleen se, mitä pitäisi olla...

Linkkiä noihin?
 
Siinä negrottiin vissiin ihan huolella. En nyt jaksa alkaa käymään koko threadia uudestaan läpi, jotta voisin palata asiayhteyteen, mutta:


e. eli linkin pumpun tarvittavaan headpressurea varten - ei vertailuun dual vs single loop.
Valitettavasti näköjään single vs dual loop settiä ei enää löydy sivustolta, mutta pähkinänkuoressa juttu on pääteltävissäkin.

Jos sinulla on GPU joka tuottaa 300W lämpöä ja CPU joka tuottaa 300W lämpöä ja molemmilla samat pumput ja kennot samoilla vakiokierroksilla ja yhtä viileällä ilmalla, et häviä mitään dual loopissa. Muuta kuin rahaa siis.

Jos taas, kuten realimaailmassa, kuormat vaihtelee ja CPU tuottaa tuon 300W kennolle ja GPU 0W, ei sinun jäähdytyskapasiteetti ole se "kaksi kennoa" vaan 1 kenno ja näin ollen CPU suoriutuu "puolet huonommin" kuin single loopilla.

Koska käytännössä kennopinta-alan tuplaaminen tälläisissä tapauksissa aina tuplaa mahdollisen jäähdytystehon ja näin puolittaa deltaT:n ei dual loopeissa ole järkeä.
 
Linkkiä noihin?
Eiköhän tuo ole ihan yksinkertaisesti pääteltävissäkin?

Esimerkki:
  • Loop 1: cpu + vrm + ram + 2 radia
  • Loop 2: gpu + 2 radia
Kun rasitetaan molempia suorittimia, niin molempien looppien radit joutuvat töihin, mutta yleensä rasitetaan vain toista suoritinta, jolloin toisen loopin radit "istuvat tyhjänpanttina" sillä ne eivät ole mukana kuumempana käyvän suorittimen jäähdyttämisessä eli
Olisi vain järkevämpää käyttää koko jäähdytys kapasiteetti tuohon koko looppiin
Toki dual loopissa voi olla järkeä niissä harvoissa skenaarioissa, joissa molempia suorittimia rasitetaan.

edit: hidas :)
 
Ei, vaan niissä keisseissä, jossa halutaan erivärinen neste GPU:lle ja CPU:lle ;)

ja niissä keisseissä, missä halutaan huomattavasti matalampi lämpötila, jollekkin tietylle vähän virtaa kuluttavalle komponentille. Esim "muisteille".

Jos laitat yhden loopin muisteille, jossa esim 360 kenno, on neste varmasti viileämpää muisteille aina, kuin loopissa, jossa samalla ajetaan esim cpu + gpu:s yms. En silti näe tälläisen asian mainostamista tarpeellisena, koska ne ketkä moista "harrastaa" tietävät muutenkin mitä tekevät..
 
Löytyi suora kopio alphacoolin eisfluegelista amazonista. Näköjään lähes identtinen alphacoolin ilmaisimen kanssa, vähän eri värinen ja halvempi. Laitoin UPS Expressillä tulemaan niin alkuviikosta saa loopin kuntoon.

Löytyi myös ratkaisu UV-ledeille kun aquatuning myi phobyan 30cm uv-listoja 4€/kpl. Nappasin niitä 4 & phobyan ulkoisen led-virtalähteen, niin saan ne tarvittaessa pois päältä.

Toimitusmaksut vähän haittaa penninvenytystä, mutta luurien myynnistä jäi lopulta perheenjäsenen auttamisen jälkeen vähän rahaa omaankin käyttöön. Periaatteessa looppi on sitten valmis seuraaviksi vuosiksi. Ensi vuonna kun vaihtuu emo-cpu-muistit-gpu niin periaatteessa sen pitäisi olla helppo homma, kun ei tarvitse vaihtaa muuta kuin gpu-blokki. Supremacy EVO on edelleen ihan riittävän pätevä blokki ja AM4 kiinnikkeet saa tarvittaessa ostettua. MoRa oli tarkoitus lisätä mutta en tiedä viitsinkö ryhtyä siihen. Aika näyttää.

Edit:

Voi vittu.

Laitoin jimmsin tilaukseen mukaan litran tislattua vettä kun just nyt vähän liikuntavammaisena sen hakeminen Tokmannista kuulosti paskalta idealta. Tuon pullon korkki oli vaan hajonnut ja koko muovikassi missä se ja muut vesikamat oli ui vedessä. Yllätys oli aikamoinen kun nostin kassin laatikosta ja sitten tulikin iso sotku lattialle kun en heti hokannut, että vettä se on täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
UV-litkut ja coldzero.eu:n Define S psu shroud sisässä, huomenna tulee vielä custom piuhat. En keksi enää mitään syytä vaihtaa Define S2:een. S2:ssa pohjaan saisi vielä 240 radin, mutta ennemmin hankkisin suoraan MoRan jos radipinta-alaa pitää kasvattaa. 360+240 on jo ihan riittävästi yhdelle kortille. Tällä kertaa käytetyistä liittimistä vuosi vain yksi.

Huomenna iltapäivällä mennään veitsen alle, eli viime tinkaan meni.


20200804_190130.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 879
Viestejä
4 559 563
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom