Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Tämä systeemi on ollut käytössä, katsotaan mihin päädytään tällä kertaa!

Näköjään aika samaan... Piti vaan vaihtaa jäähyn tuulettimet ja asentaa uudet lyhyemmät kaapelit. No tuli nuokin tehtyä, mutta myös oli kone kaks päivää pöydällä kun alkoi näyttää mahdolliselta tollanen vaihtoehtoinen pumpun asennusorientaatio... Olihan se mahdollinen, aika paljon olis vaan auttanut kun ois ollut yksi jatko tosta radilta. Ei nyt kuitenkaan ollut niin tuli tehtyä helvetin ruma kolmen mutkan putki.

D69AD7D0-228D-4CDC-85BA-9ACC9BAD388B.jpeg


Mutta hyvältä vaikuttaa, ei resonoi enää juurikaan!
 
Saatanan saatana. Ihminen ei näköjään opi sitten millään. Tottakai piti kiristää EK:n ruuviliitin sormin vaikka kuusiokoloavain oli ihan vieressä ja aikaisempaa kokemusta siitä miten kierteet voi toimia kivoina leikkureina. Lopputuloksena liittimen kierteet veti peukkuun ja etusormeen harvinaisen komeat ja pitkät haavat mitä piti käydä näyttämässä päivystyksessä asti. En kehdannut kertoa mistä tulivat. :rofl2:

Nyt pitäisi blokki sitten siivota kuivuneesta verestä ja jatkaa kokoamista vähän fiksummin.

Edit: Elättelin toiveita, että olisin tänään illalla saanut loopin uudelleen kasaan ja vuototestaamaan, mutta posti/jimms päätti toisin. Kolmesta paketista se tärkein olikin lähipostin sijaan toimitettu ihan toiselle puolelle kaupunkia ja vielä pakettiautomaattiin. Sattumalta juuri siinä on uudet letkut, nesteet, lisäliittimet ja Noctuat, eli kaikki seisoo nyt paikallaan. Tässä on nyt toista viikkoa ollut kone palasina pitkin kämppää mikä alkaa vähitellen vituttaa jo itseänikin - tyttöystävä ei jaksa enää edes valittaa, huokailee vaan luovuttaneen oloisena. :rofl2: Täytyy sitten huomenna lähteä etsimään tuota automaattia ja toivoa, että sisältö on edes oikein.
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20200626_183022.jpg
Jaahas, pitää varmaan tosissaan alkaa mallaamaan tuota kiertoon. Vähän putsaamista ja pientä laittoa. Periaatteessa pitäisi olla helposti kytkettävissä, testimielessä, ennen alakennoa.
Suurin homma taitaa olla siinä että saa tuon kennon putket puhtaaksi sisältä.
Tämä projekti etenee tuskallisen hitaasti
IMG_20200716_205048.jpgIMG_20200716_205209.jpgIMG_20200716_204828.jpg

Kävin hallilla tarkoituksena saada kenno puhtaaksi vähän kovemmalla aineella. Tuli juoteltua hanamuhvit noiden ilmauspiiskojen tilalle ja annettua vähän maalia pintaan. Ei näköjään Mastonin purkilla kovin isoa alaa pysty maalaamaan, juuri sai tuon kahteen kertaan.
No, eihän noi virtausputket tulleet puhtaaksi joten seuraavaksi sisään konetiskiainetta ja kiehuvaa vettää. Ja taas tuli öljy/ruostehile paskaa ulos. Tietenkin sitä saamarin konetiskiainetta meni "hienon" maalatun pinnan päälle, prkl.
Kiinni olevat venttiiliryhmät laitoin helpottamaan puhdistamista ja laiskana varmaan jätänkin ne paikalleen. Kenno täyteen vettä ja partsille odottelemaan huomista. Katsotaan kummalta loppuu ensin, kennolta paskahile vai minulta hermot :D.
Nopeella matematiikalla tuohon meni noin 2-3 litraa nestettä joten päädyn sekoittamaan akkuvettä Alphacoolin CKC:iin, kun/jos pääsen niin pitkälle että saan tuon koneeseen kiinni.
 
En kyllä ihan heti uskaltaisi laittaa tuommoista looppiin, jos noin paljon tulee paskaa ulos niin miten paljon sitä onkaan vielä jäljellä kennon syövereissä :wtf:
 
Kävin hallilla tarkoituksena saada kenno puhtaaksi vähän kovemmalla aineella. Tuli juoteltua hanamuhvit noiden ilmauspiiskojen tilalle ja annettua vähän maalia pintaan. Ei näköjään Mastonin purkilla

Sitruunahappo riittää puhdistamiseen, tollanen ½kg purkki maksaa 5-6€ ja siitä vaan sopivan jyty seos ja tyrkkää radiin sisään sen.
 
Sitruunahappo riittää puhdistamiseen, tollanen ½kg purkki maksaa 5-6€ ja siitä vaan sopivan jyty seos ja tyrkkää radiin sisään sen.
Jep. Kannattaa kyllä useampi liuotus tehdä tuollaiselle laitokselle. Huuhtelussa kannattaa kyllä laittaa letku suoraan vesihanaan ja juoksuttaa ihan kovemmilla paineilla vettä läpi, sekä vaihdeilla sitä virtaussuuntaa aktiivisesti. Kyllä tuosta puhtaan saa, mutta saattaa joutua kyllä monta kertaa huuhtelemaan. Itse olisin tilannut moran jo heti alkujaan niin olisi tuolta savotalta selvinnyt.:kahvi:
 
Ensimmäinen custom-looppi, joka lähti ihan käsistä yhden vaivaisen gpu-tuulettimen laakerin takia. Jimms ei huolinut korttia takuuseen ja jouduin maksamaan tarkistusmaksun. Siitä suivaantuneena päätin laittaa koko laitoksen vesille, niin häviää se ääni :kippis:

Aluksi hommailin Alohacool Eisbaer 280mm setin, jonka ympärille homma lähti rakentamaan. Looppiin tuli seuraavaksi luonnollisesti blokki 5700 XT:lle, jotta saadaan se laakerin ääni pois kokoonpanosta!

Ääni katosi ja muutenkin melutaso ihan kohdillaan. Nälkä kasvoi syödessä ja tänään asensin lisäksi 120mm radin, virtausmittarin ja alphacoolin backplaten gpulle. ITX-koppaan oli oma sovittamisensa, mutta nyt se on valmis. Pari kehnoa kuvaa:

IMG_20200717_180344.jpg
IMG_20200717_180408.jpg

edit. enpä huomannut miten surkeat kuvat tuleekaan Nokialla kun vasta koneelta katsoin
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen custom-looppi, joka lähti ihan käsistä yhden vaivaisen gpu-tuulettimen laakerin takia. Jimms ei huolinut korttia takuuseen ja jouduin maksamaan tarkistusmaksun. Siitä suivaantuneena päätin laittaa koko laitoksen vesille, niin häviää se ääni :kippis:

Aluksi hommailin Alohacool Eisbaer 280mm setin, jonka ympärille homma lähti rakentamaan. Looppiin tuli seuraavaksi luonnollisesti blokki 5700 XT:lle, jotta saadaan se laakerin ääni pois kokoonpanosta!

Ääni katosi ja muutenkin melutaso ihan kohdillaan. Nälkä kasvoi syödessä ja tänään asensin lisäksi 120mm radin, virtausmittarin ja alphacoolin backplaten gpulle. ITX-koppaan oli oma sovittamisensa, mutta nyt se on valmis. Pari kehnoa kuvaa:

IMG_20200717_180344.jpg
IMG_20200717_180408.jpg
Hyvältä näyttää :kahvi:
 
Ääni katosi ja muutenkin melutaso ihan kohdillaan. Nälkä kasvoi syödessä ja tänään asensin lisäksi 120mm radin, virtausmittarin ja alphacoolin backplaten gpulle. ITX-koppaan oli oma sovittamisensa, mutta nyt se on valmis. Pari kehnoa kuvaa:
Mites hyvin siipiratas pyörii tuon pumpun voimin?
 
Mites hyvin siipiratas pyörii tuon pumpun voimin?

Noh, syyttä en sitä hankkinut ja ainakin näin amatöörin silmin aika verkkaisesti, vaikka laitoin pumpun nyt täysille. Lämmöt kuitenkin ok (~50cpu/~60gpu pelikäytössä), joten saa olla noin nyt. Ainakin seuraavaan kertaan.. Pumppu pitää ainakin olla sitten "oikea".
 
Noh, syyttä en sitä hankkinut ja ainakin näin amatöörin silmin aika verkkaisesti, vaikka laitoin pumpun nyt täysille. Lämmöt kuitenkin ok (~50cpu/~60gpu pelikäytössä), joten saa olla noin nyt. Ainakin seuraavaan kertaan.. Pumppu pitää ainakin olla sitten "oikea".
Tuohon koppaan varmaan mahtuisi tehokkaampi pumppu.
Mulla on Eisbaer LT johon vaindettu tehokkaampi pumppu, vastaava mittari (ylimpänä, toimii enemmänkin säiliönä), ja eihän se oikein jaksa liikkua:rolleyes:
Lämmöt myös melko ok ,cpu ja gpu, 240mm radi
 
Noh, syyttä en sitä hankkinut ja ainakin näin amatöörin silmin aika verkkaisesti, vaikka laitoin pumpun nyt täysille. Lämmöt kuitenkin ok (~50cpu/~60gpu pelikäytössä), joten saa olla noin nyt. Ainakin seuraavaan kertaan.. Pumppu pitää ainakin olla sitten "oikea".

Minulla oli alussa myös tuommoinen Alphacoolin pumppu/säiliöcombo. Oli kyllä onneton tuotto ja parin kuukauden jälkeen alkoi pumppu naksuttelemaan. Samassa loopissa on gpu, cpu, emolevyt powerit ja iso radiaattori.

Nyt on d5-pumppu ilman minkäänlaista säiliötä ja cpu:lla pelkkä blokki. Hyvin pelaa ja siipiratas pyörii pienemmälläkin pumpun nopeudella, niin että näyttää 3l/min tuottosta. Kalibroinnista en tiedä mitään, että mitä todellisuudessa on.

Ahdas kotelo minullakin, siksi olen tuommoisen rakennellut.
 
Minulla oli alussa myös tuommoinen Alphacoolin pumppu/säiliöcombo. Oli kyllä onneton tuotto ja parin kuukauden jälkeen alkoi pumppu naksuttelemaan. Samassa loopissa on gpu, cpu, emolevyt powerit ja iso radiaattori.

Nyt on d5-pumppu ilman minkäänlaista säiliötä ja cpu:lla pelkkä blokki. Hyvin pelaa ja siipiratas pyörii pienemmälläkin pumpun nopeudella, niin että näyttää 3l/min tuottosta. Kalibroinnista en tiedä mitään, että mitä todellisuudessa on.

Ahdas kotelo minullakin, siksi olen tuommoisen rakennellut.

Ajattelinkin, että tuossa nykyisessä pumpussa loppuu potku ja siksi halusinkin visuaalisen vahvistuksen asialle...

Tippuvatko lämmöt merkittävästikin kun neste kiertää kunnolla, miten sulla kävi?

Kohta sitä olen pumppukaupoilla, tosin arvasin sen jo ennen kuin postasin tänne :comp:
 
Tippuvatko lämmöt merkittävästikin kun neste kiertää kunnolla, miten sulla kävi?

Ei se ero ole iso silloin, kun neste vähänkään kiertää, mutta minulla kävi niin että se pumppu alkoi naksuttelemaan ja samaan aikaan huomasin, että lämmöt pomppii kovasti ylös. Käytännössä se pumppu vissiin pysähtyi aina kun se naksutteleva ääni alkoi kuulumaan.

Laita kunnon pumppu niin alkaa siipiratas pyörimään kunnolla, eikä tarvi epäröidä että milloin se Alphacool pumppu/säiliö hirttää kiinni.
 
Miten pitkä tuon riser cablen pitäisi olla o11 dynamicia varten?
En koskaan riseria varsinaisesti mittaillut paikoilleen ja omaan tarkoitukseen ostin 10 senttisen, mutta luulisin, että 15cm riittäisi. Varmuuden vuoksi voi ehkä ottaa 20cm.
 
Ajattelinkin, että tuossa nykyisessä pumpussa loppuu potku ja siksi halusinkin visuaalisen vahvistuksen asialle...

Tippuvatko lämmöt merkittävästikin kun neste kiertää kunnolla, miten sulla kävi?

Kohta sitä olen pumppukaupoilla, tosin arvasin sen jo ennen kuin postasin tänne :comp:

Paremman pumpun kanssa saat myös mielenrauhaa, ja ainakin nyt saisit lisättyä sen rauhassa ja hyvin suunnitellusti, vs nykynen pumppu hajoaa ilman varoitusta ja joutuu hätäilemään ja miettimään mitä tekee.

Nämä vesihommat lähtee kyllä aina käsistä. :kippis: Parempi kuitenkin mun mielestä melkeinpä kerralla laittaa kaikki kuntoon ja vetää vähän överiksi. Muuten sitä lisää sitten pieniä juttuja vähän väliä hirveellä vaivalla.

Edit: Piti laittaa tuo täältä ostettu EVGA:n 1080 SC vesille, mutta se lähteekin tyttöystävän uuteen pelikoneeseen kunhan nyt posti toisi puuttuvat osat. Sain tilalle toisen 1080:n joka sattui olemaan jo valmiiksi varustettu EK:n blokilla. Ihan sattumalta naapuri myi korttia minkä kanssa oli harrastettu hc-kellotusta ja ylipäätään pahoinpidelty kunnolla, eli sain tuon susihalpaan 80€ hintaan. Taitaa olla nestemetallit myös kortin ja blokin välissä.

20200718_053221.jpg

Viides vuototesti menossa - käytettynä ostetut liittimet eivät olleetkaan kovin hyvässä kunnossa. Pari kulmaliitintä vuosi kuin seulat, mutta eivät samaan aikaan tietenkään. Se olisi ihan liian helppoa. Lisäksi parista EK:n ruuviliittimestä oli näköjään o-renkaat paskana. Nyt näyttää paremmalta kun on pari tuntia takana ilman vuotoja. Päivällä sitten akkuvesi ulos ja EK:n nesteet sisään. Toista viikkoa ehti looppi olla palasina vääntämisen ja osien odottelun kanssa. Alkoi jo riittää kun ruokapöydässä mahdu edes yksin syömään kilkkeiden keskellä.

Onko kellään muuten ratkaisua tuohon D5 pwm-ongelmaan kun pyörii vain minimikierroksilla jos pyörittää vain molexilla. Jos pumpun pwm-liittimen iskee emolevyyn kiinni ja levystä on virrat pois, niin tuo ei pyöri ollenkaan. Saako tuohon millään isompia kierroksia ilman pwm-signaalia?
 
Viimeksi muokattu:
Sitruunahappo riittää puhdistamiseen, tollanen ½kg purkki maksaa 5-6€ ja siitä vaan sopivan jyty seos ja tyrkkää radiin sisään sen.

Tällä hetkellä onkin sitruunahapot sisällä, tuommoinen 750g purkki vajaaseen 2 litraan vettä

Jep. Kannattaa kyllä useampi liuotus tehdä tuollaiselle laitokselle. Huuhtelussa kannattaa kyllä laittaa letku suoraan vesihanaan ja juoksuttaa ihan kovemmilla paineilla vettä läpi, sekä vaihdeilla sitä virtaussuuntaa aktiivisesti. Kyllä tuosta puhtaan saa, mutta saattaa joutua kyllä monta kertaa huuhtelemaan. Itse olisin tilannut moran jo heti alkujaan niin olisi tuolta savotalta selvinnyt.:kahvi:

Nuo dn15 venttiilit onkin laitettu juuri sen takia että saa suihkuletkun kiinni (Pideen kautta olisi parempi mutta omalla kohdalla vaikeampaa) ja vaihdeltua suuntaa. Paineen vaihtelut irroittelee paremmin hilettä.
Ilmaiseksi tuo hommattu joten Moran Airplex Gigant 3360 hinnalla tuota viittsii muutamaa kertaa huuhdella :lol:

Tuohon voi myös laittaa filtterin väliin ennen pumpulle palaavaa letkua.

1594989548109.jpeg

En tuohon nyt mutataskua viitsi alkaa laittelemaan, tuo hile kun tukkisi sen samantien.
 
Budjetti-ledihelvetti on taas valmis.

20200719_075043.jpg

4770k & GTX1080 eli vanhaa rautaa vielä vuoden ajaksi. Edessä Alphacoolin XT45 240 & katossa EK:n 360 PE, eli 40mm vissiin? Vähän erikoinen drainport-ratkaisu todettu tosi hyväksi. Saa lähes kaiken nesteen nopeasti kierrosta pois. Eli, kahden venttiilin lisäksi XT45:n inlet on EK:n y-haara. Tyhjennyksen lopuksi pieni purkki sen alle ja tulppa auki niin saa loputkin nesteet ulos. Kolmas venttiili hävisi postissa niin kärsimättömänä en jäänyt enää odottamaan. Ihan hyvin tuokin toimii.

Löytyi muuten Define S:n ensimmäinen tosi vittumainen puute. Etupaneelin tuuletinraiteet ei kulje koko matkaa alhaalta ylös. Tuolla ei ole vaikutusta ilmajäähdytyksen tai 360 radin kanssa, mutta 240 radia ei saanut mitenkään halutulle korkeudelle tuulettimet radin ja etupaneelin välissä. Nytkin radi on kiinni vain neljällä ruuvilla, mutta ainakin sen sai sopivaan kohtaan, eli pohjan venttiili mahtui mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys.

Miten kannataisi alkaa putsamaan tuota vesijäähdytys järjestelmää, onko mitään ainetta että laskee nesteet ulos ja laittaa kiertämään joksikin aikaa? neste on jotenkin samean oloista että epäilen että tarvitsee tehdä "desifioionti", tosiaan 480 ja 2kpl 360mm radiaattoreja löytyy. Onnistuisiko tuo ilman suurempia irrotus ja harjaus talkoita? ja mitä nestettä kannattaisi laittaa nyt on käytössä alphacoolin nesteet koska looppi on alphacoolin.
 
Tuo loopin putsaaminen purkamatta voi olla vaikeaa, kun blokkien/säiliöiden/pumppujen akryyli ei ainakaan tykkää mistään jytymmistä aineista. Muistaakseni Primochill myi jotain loopin puhdistukseen tarkoitettua tiivistettä minkä piti olla turvallinen akryylin yms kanssa.

Lisäksi varsinkin pehmeät putket tuppaa olemaan ainakin oman kokemuksen perusteella usein aika tahriintuneita jos neste alkaa näyttää likaiselta. Olen yleensä suosiolla vaan vetänyt uudet letkut, en tiedä millä niitä edes lähtisi putsaamaan ja kirkastamaan.

Jos putket on edelleen kirkkaat ja neste vaan sameaa eikä blokit ole tukossa, niin eiköhän pelkkä nesteen vaihto, tai välissä huuhtelu akkuvedellä, voisi riittää ihan hyvin.

Mitä nesteisiin tulee niin EK:n premixit on toimineet tosi hyvin omissa jutuissa. En ole yhteenkään ongelmaan törmännyt vaikka yhdessä vaiheessa loopissa oli samat EK:n punaiset nesteet sisällä parisen vuotta putkeen. Vähän väri haalistui.
 
Joo kyllä blokit on auki näyttiksen blokissa näkyy jotain pientä kertymää muttei ole tukossa, putket suht kirkkaat mutta neste vähän tummanoloista, täytyy tuolta katsoa jotain puhdistus hommaa varastoon ja nyt tehdä akkuvedellä puhdistus ja vaihtaa uudet nesteet sisään.
 
Thermaltaken core x71 semmonen jumalaton kotelo =D alphacoolin letkuja joo pehmoset suunitteilla olis tehä kovilla. voihan se olla toi alphacoolin letkuki et tummenee ajan myötä, ollu jonkun 8kk kiinni nyt.

Core X71 kotelon linkki
 
PrimoChill System Reboot - Cooling Loop Treatment - tuossa on se Primochillin puhdistusaine mistä puhuin. En ole itse koskaan kokeillut, mutta voisi melkein tilata pullon kun vaihdan taas nesteen väriä seuraavan kerran.

Tässä alkaa nyt funtsittamaan miksi perkeleessä en delidannut tuota 4770k:ta. Tuota ei saa millään viileäksi, loopista riippumatta ja se oli jo tiedossa kauan sitten. Alunperin odottelin takuun loppumista, mutta sen jälkeen asia vaan unohtui. Jos tässä Turussa tulee vastaan sopiva delid-työkalu niin voisi kyllä harkita sitä. Onneksi ei ollut budjettia petg-ruljanssiin, niin cpu:n saa irti ilman loopin tyhjentämistä.

EK:n indigo violet premix reagoi muuten näköjään melkein uv-aktiivisen nesteen tavoin tiettyyn ledien väriin. Näyttää pirun hyvältä jos siitä estetiikasta tykkää.
 
En nyt saa editoitua tuota viestiä;

Onko kukaan saanut Speedfania lukemaan (asuksen Z97-A/Z97-AR) emon T_sensor liittimeen kiinnitettyä lämpötilasensoria ja sitä kautta ohjattua tuulettimia veden lämpötilan mukaan? HWinfo lukee tuon SENSOR1:na mutta Speedfanista en löydä lukemaa. En keksi muutakaan keinoa ohjata ropelleja veden lämpötilan mukaan.
 
En nyt saa editoitua tuota viestiä;

Onko kukaan saanut Speedfania lukemaan (asuksen Z97-A/Z97-AR) emon T_sensor liittimeen kiinnitettyä lämpötilasensoria ja sitä kautta ohjattua tuulettimia veden lämpötilan mukaan? HWinfo lukee tuon SENSOR1:na mutta Speedfanista en löydä lukemaa. En keksi muutakaan keinoa ohjata ropelleja veden lämpötilan mukaan.

Eikö Asuksen AISuite:lla voi tällä lankulla ohjata tuulettimia? Omalla Asuksen AM4-lankulla säädän sillä T_sensorin avulla tuulettimet.
 
En nyt saa editoitua tuota viestiä;

Onko kukaan saanut Speedfania lukemaan (asuksen Z97-A/Z97-AR) emon T_sensor liittimeen kiinnitettyä lämpötilasensoria ja sitä kautta ohjattua tuulettimia veden lämpötilan mukaan? HWinfo lukee tuon SENSOR1:na mutta Speedfanista en löydä lukemaa. En keksi muutakaan keinoa ohjata ropelleja veden lämpötilan mukaan.

Säädä suoraan biosista nuo käyrät kohdilleen
 
Ei toimi biosin kautta. Käyrät voi säätää, mutta mitään ei tapahdu. Tuon kanssa säädettiin aikaisemmin aivan saatanasti, siis se oli yli vuoden mittainen näytelmä, ja se sai myös mut lopulta siirtymään takaisin Speedfaniin kun tuo Asuksen bioskontrolli & fan xpert tuotti jatkuvasti uusia ongelmia.
 
Ei toimi biosin kautta. Käyrät voi säätää, mutta mitään ei tapahdu. Tuon kanssa säädettiin aikaisemmin aivan saatanasti, siis se oli yli vuoden mittainen näytelmä, ja se sai myös mut lopulta siirtymään takaisin Speedfaniin kun tuo Asuksen bioskontrolli & fan xpert tuotti jatkuvasti uusia ongelmia.
Uudemmilla asus lankuilla ainakin pitää biosista olikohan monitor välilehdeltä laittaa toi ohjaus päälle että alkaa tapahtumaan. T_sensor lähteeksi.
 
Ei toimi biosin kautta. Käyrät voi säätää, mutta mitään ei tapahdu. Tuon kanssa säädettiin aikaisemmin aivan saatanasti, siis se oli yli vuoden mittainen näytelmä, ja se sai myös mut lopulta siirtymään takaisin Speedfaniin kun tuo Asuksen bioskontrolli & fan xpert tuotti jatkuvasti uusia ongelmia.
Argus Monitor voi olla myös yksi kokeilun arvoinen vaihtoehto jota tällä langalla ollaan useammin huudettu, omakohtaista kokemusta ei ole kun oma Asus lankku saa T_sensorin mukaan käyrät bioksesta.
 
Ei toimi biosin kautta. Käyrät voi säätää, mutta mitään ei tapahdu. Tuon kanssa säädettiin aikaisemmin aivan saatanasti, siis se oli yli vuoden mittainen näytelmä, ja se sai myös mut lopulta siirtymään takaisin Speedfaniin kun tuo Asuksen bioskontrolli & fan xpert tuotti jatkuvasti uusia ongelmia.
Asuksen ongelma on se, että esim. cpu fan liittimiin ohjausta ei saa t-sensoriin, vaan ne ohjautuu aina cpu tempin mukaan. Aivan järjetön ominaisuus vesileikkeihin. Tästä syystä itselläkin mo-ran tuulettimet (4 noctua ja 5 arctic) on kahdessa kanavassa, cha-fan 1& 2, että saa sen lämpöanturin lukeman ohjaamaan tuulettimia. Vastaavasti pumpun kierrokset onkin kiinteillä lukemilla, ja cpu fan liittimessä. Jos pumppu leviää, niin kone sammuttaa itsensä.

Hieman turhauttavaa säätämistä oli, mutta lopputulos on toimiva, kun noita virrallisia splittereitä käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei toimi biosin kautta. Käyrät voi säätää, mutta mitään ei tapahdu. Tuon kanssa säädettiin aikaisemmin aivan saatanasti, siis se oli yli vuoden mittainen näytelmä, ja se sai myös mut lopulta siirtymään takaisin Speedfaniin kun tuo Asuksen bioskontrolli & fan xpert tuotti jatkuvasti uusia ongelmia.
Argus Monitor voi olla myös yksi kokeilun arvoinen vaihtoehto jota tällä langalla ollaan useammin huudettu, omakohtaista kokemusta ei ole kun oma Asus lankku saa T_sensorin mukaan käyrät bioksesta.

Argus Monitorille täältä ääni ehdottomasti, on ollut joka pennin väärti kun ~1,5 vuotta sitten lisenssin siihen ostin. Onkohan se jotain kympin luokkaa 3 -vuoden lisenssi kerrallaan. Kokeilla voi ilmaiseksi viikon verran ennen kuin päätöstä tekee.

Muoks. Näköjään muuttunut hieman siitä mitä oli, eli vuoden lisenssi 8,90€ ja 3 -vuoden lisenssi 18,90€. Silti maksaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Ekwb jonkin sortin alennusmyynti, kannattaa katsoa on itselle tarvetta.
 
Juu, näköjään suoritettu strateginen logonvaihto. Noita pönttöjä sai uutenavuotena puoleen hintaan tuosta, kyllähän nuo asiansa ajaa mutta jäävät viimeistelyssä / ulkonäössä valovuoden jälkeen MORA:lle. Toki hintakin on huomattavasti edukkaampi. Tehoissa pikkaisen huonommat kuin vastaavankokoinen MORA, mutta siltikin ihan riittävästi potkua.
 
Kysely onko joku tilannut viime aikoina HW labs kennoja jostain kun itse olen kohta 2kk odottanut 280mm SR2 ja huonolta näyttää.
Koitin katsoa ulkomailta mutta suurimman osa kaupoista ei edes myy HW labs enää ainostaan nämä corsair slim malleja.
 
Viimeksi muokattu:
Kysely onko joku tilannut viime aikoina HW labs kennoja jostain kun itse olen kohta 2kk odottanut 280mm SR2 ja huonolta näyttää.
Koitin katsoa ulkomailta mutta suurimman osa kaupoista ei edes myy HW labs enää ainstaan nämä corsair slim malleja..
Joo. Mulla oli kuukausia hintavahti Amazon.de:ssä päällä että saan Black Ice Nemesis 360GTX:n tai SR2 Xtremen hankittua. Aina siellä Amazonissa joku myyjä oli, jolta löytyi ehkä 1 kpl varastosta, mutta ihan sikahintaan. Oli täälläkin ostoilmo tuloksetta.

Lopulta tuli yhdelle myyjälle 360GTX varastoon ja sellaisen sain kesäkuun lopulla ihan sopuhintaan. Eli Amazonista lähtisin kattelemaan, ja Keepalla tms. laitat hintavahdin jos hinnat ei suoraan miellytä, niin kyllä niitä välillä löytyy fiksummillakin hinnoilla.

Näyttää itseasiassa olevan juuri täsmälleen tuttu tilanne nyt tuon SR2:n kanssa. Yksi kappale löytyy joltain satunnaiselta myyjältä, ja hinta on mitä on:
 
Viimeksi muokattu:
OCD näköjään nostaa päätään. Jäi vituttamaan tuo vuotavien liittimien takia rumaksi jäänyt radi-radi veto sen verran reippaasti, että kyllä tuo on korjattava heti kun siihen on taas varaa. Samalla voisi vaihtaa suosiolla nesteet toiseen, EK:n indigo violet ei toimi hyvin tuon 16/10 letkun kanssa. Jää tosi sumuiseksi valkoisessa valossa.

Oliko se nyt niin, että HWLabs tekee nykyään nuo Corsairin radit?
 
Mulla on tuollanen Phobyan 1260 odottelemassa pian alkavaa lomaa jolloin aikaa puuhata, mutta ihmetystä herättää noi 200mm tuulettimien kiinnitysreiät, jotka kuvassa. Ilmeisesti suunniteltu silloin kauan sitten Bitfenix Spectre 200mm kaltaisille pyöreärunkoisille tuulettimille, eikä normaaleille neliskanttisille o_O Näin alkuun hommasin Phobyan 180mm tuulettimet tohon, mutta nyt kun huomasin tämän suunnittelun kukkasen, niin tarvii varmaan porata uudet reiät noille ja tiivistää reunoille jäävät pienet raot tai käyttää sittenkin 9x140mm tuulareita...
1595419866995.png
 
Mulla on tuollanen Phobyan 1260 odottelemassa pian alkavaa lomaa jolloin aikaa puuhata, mutta ihmetystä herättää noi 200mm tuulettimien kiinnitysreiät, jotka kuvassa. Ilmeisesti suunniteltu silloin kauan sitten Bitfenix Spectre 200mm kaltaisille pyöreärunkoisille tuulettimille, eikä normaaleille neliskanttisille o_O Näin alkuun hommasin Phobyan 180mm tuulettimet tohon, mutta nyt kun huomasin tämän suunnittelun kukkasen, niin tarvii varmaan porata uudet reiät noille ja tiivistää reunoille jäävät pienet raot tai käyttää sittenkin 9x140mm tuulareita...
1595419866995.png
Tuossahan on varmaan 3 mm tilaa föönien välillä, mikäli tulkitsen kuvan oikein? Ei kai noin kapeita raameja ole missään? Jännä muutenkin tuo radin layout. Minkälaiseen koteloon tuo on tulossa, vai ulkoisena meinaat käyttää?
 
Tuossahan on varmaan 3 mm tilaa föönien välillä, mikäli tulkitsen kuvan oikein? Ei kai noin kapeita raameja ole missään? Jännä muutenkin tuo radin layout. Minkälaiseen koteloon tuo on tulossa, vai ulkoisena meinaat käyttää?
Ulkoinen radihan tuo on, nykytuulettimista ainakin be quiet pure wingseissä on noin kapeat raamit.
Edit. Ja näköjään myös silent wingseissä.
 
Tuossahan on varmaan 3 mm tilaa föönien välillä, mikäli tulkitsen kuvan oikein? Ei kai noin kapeita raameja ole missään? Jännä muutenkin tuo radin layout. Minkälaiseen koteloon tuo on tulossa, vai ulkoisena meinaat käyttää?
On tuo aukkojen väli sentään 6mm pienimmillään, mutta en silti uskaltais Noctua A20-tyylisiä tuulettimia tohon ostaa, kun saattaa ottaa toisiinsa kiinni. Juurikin noissa (antiikkisissa) Spectre 200-millisissä on todella kapeat raamit. Noi jo hommatut 180 milliset vaikuttaa ihan passeleilta mainitsemillani muutoksilla radiin.

Ulkoiseksi meinaan, eikä tommosta moneen koteloon jemmaiskaan. Koneen lähellä liukuovellinen vaate/SER-kaappi, jonka nurkkaan sujahtaa nätisti piiloon ;) Letkua tulee noin 2,5+2,5m. Laitan kuvia tänne sitten joskus.

Sitten on vielä mietinnässä laitanko lisäpumpun tuohon kiinni vai siirränkö vaan nykyisen kotelossa olevan tuon yhteyteen, niin lähtisi "suurin" äänentuottaja pöydältä. Sitten jäisi enää pari lempeästi pöhisevää Noctuaa ja maltillinen virtalähteen tuuletin, josta vuorostaan tulisi kovaäänisin komponentti, silloin kun sattuu pyörimään.
 
Kellään ollut liian paksua EK duraclear 9,5/12,7 letkua? Oma on mitattuna 9/13 ja ihan mahdoton saada perus 9,5/12,7 liittimet kiristettyä. Kokeiltu kahdet eri liittimet, löytyy myös kiinan 9,5/12,7 letkua ja se sopii liittimiin täydellisesti (mitattuna 9/12). Kuitenkin ihan jimssiltä ostettu ja paketissa luki oikea koko .
 
Kellään ollut liian paksua EK duraclear 9,5/12,7 letkua? Oma on mitattuna 9/13 ja ihan mahdoton saada perus 9,5/12,7 liittimet kiristettyä. Kokeiltu kahdet eri liittimet, löytyy myös kiinan 9,5/12,7 letkua ja se sopii liittimiin täydellisesti (mitattuna 9/12). Kuitenkin ihan jimssiltä ostettu ja paketissa luki oikea koko .

On kyllä joskus saanut ihan sormet verillä vääntää noita, että saa kierteelle kyseisellä letkulla, mutta kyllä ne lopulta on aina saatu kiinni.
 
On kyllä joskus saanut ihan sormet verillä vääntää noita, että saa kierteelle kyseisellä letkulla, mutta kyllä ne lopulta on aina saatu kiinni.
Jep. Tuo on todella jytäkkää letkua vs vaikkapa perus musta EK:n letku. Lämmittää vaikka kuumassa vedessä tuota päätä hieman niin menee liukkaammin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 761
Viestejä
4 556 729
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom