Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Sen mukana tulevan backplaten ruuvinreiät tulee kohotettuina sieltä rei'istä ulos, joten perus Intelin kiinnikkeet (tapit, mitälie) eivät kiristy emolevyyn asti kiinni. Aika varmasti tarvitset siis vielä EK:n backplaten tuohon mukaan.

Tilasin nyt tuon EK backplaten myös jos ei kiinnitys onnistu muuten.
 
DSCF2941.JPG


After more or less 24 hours pump running and it has made a scoring mark on the shaft. That is where I have to remove a bit excess material and it should be fine then.

DSCF2942.JPG


Hopefully this will be now good enough.

Edit: 100% pwm seems about right now, still resonating a bit but not too bad anymore. Also this is a plastic bucket where it is resonating.

And my final report on this, this repair might be doable but my moldable epoxy is way too brittle. It shattered again after a week so not going to bother try fix this anymore just ordering a replacement. Well it was kinda fun to try fix this and understand D5 pumps a little more in depth.
DSCF2996.JPG


Edit: a link back to the first post of this subject: Custom nestejäähdytys - yleisthreadi (contains links to other posts)
 
Viimeksi muokattu:
Koitetaas röyhkeästi täälläkin vaikka jo ostoilmon laitoin, mutta oisko kellään pk-seudulla sattumalta nurkissa pyörimässä 1mm paksuista lämpötyynyä. Tarve olisi minimissään 15mmx15mm palalle, mutta isommatkin toki käy... Kone on osina pöydällä ja Jimmsiltä kun nyt tilaa niin ehkä ensi viikolla perillä...

Edit: Tarve meni jo
 
Viimeksi muokattu:
Olen 99% varma, että tuo AM4 kiinnityslevy menee myös vanhaan Supremacy-blokkiin. Taisi olla moinen setti itselläni joskus käytössä, mutta olen jo myynyt nuo pois.

On niissä AM4 emoissa reiät, pitää vain ottaa ne perusjäähyä varten olevat muovikilkkeet irti. Backplate on jokaisessa emossa mukana jo valmiiksi, ja tuon blokin voikin sitten ruuvailla suoraan siihen.

Edit: Ei kun itseasiassa taitaakin tarvita tuon EK:n oman AM4 backplaten, sillä vakiolevyn ruuvien paikat tulee niistä emon rei'istä korotettuna ulos, siinä missä EK:n levyyn ruuvaillaan nuo Intelin kiinnikkeet. AM4:n omaan backplateen vaadittaisiin blokkiin erilaiset kiinnitysruuvit, jotka ovat näissä AMD-versioissa jo valmiina: EK-Supremacy EVO AMD.

Hei kiitos vielä! Tuo uusi AM4 sovitelevy sopi täydellisesti myös vanhaan Supremacy blokkiin. Peruin tilaukseni EK backplatestä koska siinä oli niin pitkä toimitusaika. Täytyy huomenna porata isommat reijät tohon emon omaan blackplateen niin voin käyttää sitä jäähyni nykyisten kiinnikkeiden kanssa.

1.JPG
 
Nyt on sitten ihan dataa tuosta "lämmintä ilmaa radeille" ikuisuuskysymyksestä. :hmm:



Edit. Koska clickbait, eikä tosta ota Erkkikään selvää mistä videon pitäsi kertoa, niin Liinus tuossa testailee miten toimii toinen radi poistopuolella, joka siis imee eturadin lämmittämää ilmaa lävitseen. Niin ja oli siinä ohimennen sivuttu noita sandwitchattuja radejakin..
 
Nyt on sitten ihan dataa tuosta "lämmintä ilmaa radeille" ikuisuuskysymyksestä. :hmm:



Edit. Koska clickbait, eikä tosta ota Erkkikään selvää mistä videon pitäsi kertoa, niin Liinus tuossa testailee miten toimii toinen radi poistopuolella, joka siis imee eturadin lämmittämää ilmaa lävitseen. Niin ja oli siinä ohimennen sivuttu noita sandwitchattuja radejakin..


Jaa a. Aika harvoin se ikuisuuskysymys on ollut että onko parempi että on yksi vai kaksi radia, vaikka toinen saisi lämmintä ilmaa. Enemmänkin että kun sulla on kaksi radia, saako paremman jäähdytyksen kun molemmat saa viileää ilmaa vai kun toiselle menee lämmintä.

Tuossa siis testattiin 1 radi edessä vs. 1 radi edessä + 1 radi katossa niin että puhalletaan edestä sisään ja katosta ulos. Ihan vaan ettei kukaan turhaan klikkaile ja luule että tuossa testailtaisiin jotain fiksua skenaariota.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa a. Aika harvoin se ikuisuuskysymys on ollut että onko parempi että on yksi vai kaksi radia, vaikka toinen saisi lämmintä ilmaa. Enemmänkin että kun sulla on kaksi radia, saako paremman jäähdytyksen kun molemmat saa viileää ilmaa vai kun toiselle menee lämmintä.

Tuossa siis testattiin 1 radi edessä vs. 1 radi edessä + 1 radi katossa niin että puhalletaan edestä sisään ja katosta ulos. Ihan vaan ettei kukaan turhaan klikkaile ja luule että tuossa testailtaisiin jotain fiksua skenaariota.
Tottakai se on optimaalista saada kaikille radeille viileetä ilmaa (onko sitä kukaan kyseenalaistanutkaan?), mutta läheskään aina se ei ole mahdollista. Itsellä on esim. 2 radia puhaltamassa sisään ja yksi ulos ja siitä on tullut kommenttia tyyliin "toi yksi radi ei tee mitään, kun sen läpi työnnetään ilmaa, joka on jo toisilla radeilla ja komponenteilla lämmitetty"..?

Ja mielestäni tuon videon sisältöäkin jo tossa viestissäni avasin; "Liinus tuossa testailee miten toimii toinen radi poistopuolella, joka siis imee eturadin lämmittämää ilmaa lävitseen."
 
Tottakai se on optimaalista saada kaikille radeille viileetä ilmaa (onko sitä kukaan kyseenalaistanutkaan?), mutta läheskään aina se ei ole mahdollista. Itsellä on esim. 2 radia puhaltamassa sisään ja yksi ulos ja siitä on tullut kommenttia tyyliin "toi yksi radi ei tee mitään, kun sen läpi työnnetään ilmaa, joka on jo toisilla radeilla ja komponenteilla lämmitetty"..?

Ja mielestäni tuon videon sisältöäkin jo tossa viestissäni avasin; "Liinus tuossa testailee miten toimii toinen radi poistopuolella, joka siis imee eturadin lämmittämää ilmaa lävitseen."

Eikai sitä kukaan väitä että ei tee mitään? Sehän vaan pienentää lämpötileron suhteessa sitä jäähdytystehoa optimista.

Se ikuisuuskysymys mistä täälläkin on moneen otteeseen väännetty on just ollut toisin päin. Eli jotkut väittää että jäähdytysteho kahdella radilla olisi käytännössä sama riippumatta siitä mihin suuntaan puhalletaan, mikä on vaan fysikaalinen mahdottomuus.

Ja siksi täsmensin tuota videon saatetta, koska et kertonut sitä vertailukohtaa. Itse ainakin luulin että tarkoitit toinen radi poistopuolella, joka siis imee eturadin lämmittämää ilmaa lävitseen. vs. toinen radi ottaa raitista ilmaa. Eikä toinen radi poistopuolella, joka siis imee eturadin lämmittämää ilmaa lävitseen. vs. toista radia ei ole.
 
Noissa Corsairin simulaatioissa ilma tulee 100% ekan jäähdyttimen läpi eikä muualta kotelon pienistä rei'istä tai aukoista pääse yhtään korvausilmaa joukkoon. Linus kommentoikin tuohon että eihän kukaan teippaa koteloaan täysin tiiviiksi.

..paitsi ilmeisesti minä, joka haluan kaiken ilman kulkevan pölysuotimien läpi :(
 
Ehkä Corsairin kaavoissa tuulettimet pyörii yhdellä radilla juuri riittävän kovaa. Sitten kun laitetaan toinen niin virtaus ei riitä. Vähän sama kuin jos radi vaihdetaan paksumpaan.

LTT:n serverissä toimii paksujen radien voileipä, koska tuulettimet on serverinopeuksilla. Ilma kulkee niin vauhdilla, ettei se ehdi lämmitä paljoa. Toisin sanoen lämpö siirtyy suurempaan ilmamassaan.
 
Ehkä Corsairin kaavoissa tuulettimet pyörii yhdellä radilla juuri riittävän kovaa. Sitten kun laitetaan toinen niin virtaus ei riitä. Vähän sama kuin jos radi vaihdetaan paksumpaan.

LTT:n serverissä toimii paksujen radien voileipä, koska tuulettimet on serverinopeuksilla. Ilma kulkee niin vauhdilla, ettei se ehdi lämmitä paljoa. Toisin sanoen lämpö siirtyy suurempaan ilmamassaan.

En sanoisi 80mm 2200 rpm tuulettimia kovinkaan vauhdikkaiksi...
80x80x25, 2200 rpm, 17.7 dB/A, 55.5 m3/h, 2.37 mmh2o, 4-pin PWM
NF-A8 PWM


Serverinopeuksissa lähtönopeudet ovat idlessä 3k, kuormassa 10-15k näiden tuulettimien kokoluokassa.
 
Tuo Linusin video oli täysin nollakontenttia. Olisi nyt edes kääntänyt yläradin tuulettimet vetämään ilmaa sisään, niin oltaisiin nähty paljonko se valmiiksi lämmitetty ilma huonontaa suorituskykyä.

Tuon videon perusteella ei paljoa mitään hyödyllisiä johtopäätöksiä voi vetää.
 
Testaamalla löytää sen parhaan konfiguraation itselle. Ei tuulettimien kääntäminen kuitenkaan kovin suuri homma ole. Paperilla paras vaihtoehto on tietysti mahdollisimman viileää ilmaa radien läpi, mutta ei kuitenkaan aina käytännössä. Itsellä tippui nesteen lämmöt 4°C kun käänsi yhden radin puhaltamaan ulos ja kaksi radia puhaltamaan sisään.
 
Testaamalla löytää sen parhaan konfiguraation itselle. Ei tuulettimien kääntäminen kuitenkaan kovin suuri homma ole. Paperilla paras vaihtoehto on tietysti mahdollisimman viileää ilmaa radien läpi, mutta ei kuitenkaan aina käytännössä. Itsellä tippui nesteen lämmöt 4°C kun käänsi yhden radin puhaltamaan ulos ja kaksi radia puhaltamaan sisään.
Varmaan sinun tapauksessasi ylipainetta on ollut melko paljon. Kenties 9 tuuletinta radien läpi sisään ja vain yksi tuuletin ulos?
 
Juurikin niin ja kotelona vielä lian li dynamic xl lasipurkki joka ei hengitä mistään. Voishan sitä vielä tietty testata jos repii kaikki pcie suojarimpulat pois jos sitten sais optimoitua jäähdytyksen.
Varmaan sinun tapauksessasi ylipainetta on ollut melko paljon. Kenties 9 tuuletinta radien läpi sisään ja vain yksi tuuletin ulos?
 
Juurikin niin ja kotelona vielä lian li dynamic xl lasipurkki joka ei hengitä mistään. Voishan sitä vielä tietty testata jos repii kaikki pcie suojarimpulat pois jos sitten sais optimoitua jäähdytyksen.
Okei joo. Itse laitan toivottavasti syksyllä tulevaan koneeseeni (riippuu nvidian ja amd:n julkaisuista) myös Dynamic XL koteloon sivuun ja ylös 360 jäähdyttimet puhaltamaan ilmaa ulos ja alas kolme tuuletinta ottamaan ilmaa sisään. Luulen näin saavani melko tasapainoisen ilmavirran ja molemmat jäähdyttimet saavat myls melko raikasta ilmaa. Muisteja aion kellottaa, joten en halua myöskään kotelon sisälämpötilan kasvavan.

Ja jotta veden lämpötila ei varmasti karkaa liian ”korkeaksi”, on jo hankittuna MO-RA 420 ulkoiseksi jäähdyttimeksi. Eiköhän tällä jäähdytyspinta-alalla rupea pärjäämään :p
 
Itsellä on kanssa Dynamic XL, mutta distro platella ja 2x 360mm EK PE radilla. Aluksi kumpikin puhalti sisään (6x sisään, 1x ulos), mutta ei toiminut ollenkaan noin. Veden lämpö nousi lähes 43C:hen, mutta nyt kun katosta ja takaa puhaltaa ulos niin päästään vajaa 39C:hen (3x sisään, 4x ulos).
 
Viimeksi muokattu:
Oma Dynamic vaihtuu kohta XL:ään ja samalla 2 radia (30x360 ja 45x360) vaihtuu 3:een radiin (60x360, 60x360 & 30x360). Saa nähdä vaikuttaako lämpöihin mitään. Tuo 30 paksuinen menee kattoon kun on x-flow ja saa nätisti letkut sitten menemään sen ansiosta. Ilmakierto tulee olemaan isot radit imee sisään lattiasta ja sivusta, kattoradi ulos + ylimääräinen tuuletin runttaa ilmaa ulos kotelon takaa. Dynamicissa on nesteen lämmöt pelatessa n. 36c tällä setupilla kun kierrokset tuulettimilla n. 1000rpm, ja täys rasitustesteissä (furmark+prime95) saa kyllä 40c ylittymään reilusti tuulettimien ollessa 1200rpm. Saa nähdä tuleeko yhtään tiputusta, sen tiedän että tuo kolmas radi on periaatteessa turha katossa mutta... Onhan se kokeiltava.
 
Itsellä O11 XL tulossa mutta ajattelin silti pärjätä kahdella radilla, alas ja ylös ajattelin sijoittaa ne.
Distro eteen jotenka sivua voisi käyttää sitten ilmalle myös vielä...
 
Okei joo. Itse laitan toivottavasti syksyllä tulevaan koneeseeni (riippuu nvidian ja amd:n julkaisuista) myös Dynamic XL koteloon sivuun ja ylös 360 jäähdyttimet puhaltamaan ilmaa ulos ja alas kolme tuuletinta ottamaan ilmaa sisään. Luulen näin saavani melko tasapainoisen ilmavirran ja molemmat jäähdyttimet saavat myls melko raikasta ilmaa. Muisteja aion kellottaa, joten en halua myöskään kotelon sisälämpötilan kasvavan.

Ja jotta veden lämpötila ei varmasti karkaa liian ”korkeaksi”, on jo hankittuna MO-RA 420 ulkoiseksi jäähdyttimeksi. Eiköhän tällä jäähdytyspinta-alalla rupea pärjäämään :p
Luulisi että tuolla pärjää :D mulla on pelkkä MO-RA 420 vain kahdella matalilla kierroksilla käyvillä tuulettimella (vieläkin odotellaan toista kahta saapuvan...) kellotetut 9700K + 2080Ti pelatessa nesteen lämpö 33-35 astetta :thumbsup:
 
Nyt on sitten ihan dataa tuosta "lämmintä ilmaa radeille" ikuisuuskysymyksestä. :hmm:



Edit. Koska clickbait, eikä tosta ota Erkkikään selvää mistä videon pitäsi kertoa, niin Liinus tuossa testailee miten toimii toinen radi poistopuolella, joka siis imee eturadin lämmittämää ilmaa lävitseen. Niin ja oli siinä ohimennen sivuttu noita sandwitchattuja radejakin..


Mikä siis mahtoi olla TLDR lopputulos?

Haluamatta väitellä tuon videon (jota en katsonut) tai kenenkään muunkaan kanssa, niin itselläni on kolme radia - katossa 2x120 (koska tarvin legacy-syistä optisen aseman, ei voi laittaa isompaa), edessä 2x140 ja pohjassa 1x140 - kaikki puhaltamassa sisäänpäin. Ennen buildia vietin monta unetonta yötä tuskaillessani, laitanko kattoradin puhaltamaan sisään vai ulos. Lopulta järkeilin, että nyt puhalletaan sama määrä lämpönergiaa (ei ainakaan enempää) sisään kuin pyörisi täysin ilmajäähdytteisessä koneessa. Eikä ilman virtauskaan ole tuolla puhallinmäärällä ongelma, siitäkin huolimatta, että radien puhaltimet ovat paineentuottoon, eikä ilmanvirtaukseen optimoituja. Omasta mielestäni siis on aina hyödyllisempää puhaltaa radin läpi mahdollisimman viileää ilmaa. Ei se ilma radin läpi virratessaan liikaa lämpene, ei ainakaan vettä lämpimämmäksi. Kotelo on Define R6 ja siitä on vedetty jesarilla umpeen kaikki ylimääräiset ilmaraot, jotta ilmaa ei vuoda takaisin sisäänottoon ja reilusti ylipaineinen virtaus kulkee yhden takapuhaltimen ja huokoisen takaseinän kautta ulos.

Kokoonpanolla 3950x, 2080 S vedellä ja GB X570 Master veden lämpö pysyy surffaillessa aina alle 30 C ja pelatessa tai foldatessa maksimissaan kovalla kuormalla korkeintaan 33. Näyttis on surffaillessa samoissa lämmöissä kuin vesi ja pelatessa yleensä max 40, tai RDR2:lla vähän yli 40 ja foldatessa jollain kolmen tunnin workloadeilla max 44 C. Yksi emolle kytketyistä johdon päässä olevista lämpösensoreista mittaa ulos menevän ilman lämpöä ja se on yleensä korkeintaan asteen lämpimämpi kuin vesi. Mittausvirheen rajoissa, kukapa noista sensoreista tietää, mikä niiden virhe on. Mutta ambientin ollessa luokkaa 22-23 C, on mielestäni iso ero vedellä jäähdytettävien komponettien lämmön kannalta, puhalletaanko radin läpi 22 vai 33 C ilmaa. Jos joku osaa todistaa, että ymmärrykseni on väärä, mielelläni näkisin argumentoituja faktoja.

On toki muitakin komponentteja, kuin prossu, näyttis ja chipset, joiden lämmöllä on merkitystä. Ehkä VRM ja muistit käyvät suuren ilmavirtauksen ilmajäähdytykseen verrattuna ehkä aavistuksen verran lämpimämpinä, etenkin kun Noctuat käyvät pienellä kuormalla lähes täysin äänettömillä kierroksilla, mutta eivät nekään lämmöt käy lähelläkään huolestumisen rajaa. Chipsetille on myös blokki ja chipsetin lämmöt ovat samaa luokkaa kuin näyttiksellä. Pelatessa Noctuat alkavat käyttämilläni (pitkään tuunatuilla) profiileilla pitämään jo ääntä, mutta en minä sitä huomaa pelimaailman immersioon uppoutuneena. Foldatessa pitää kyllä poistua huoneesta, kun foldatessa käytän kohtuullisen aggressiivista kierrosten nousun profiilia.
 
Itsellä Define S2:ssa EKWB:n XE360 3xNF-A12:lla edestä sisään ja PE360 3xNF-F12:lla katosta sisään, takana yksi NF-A12 puhaltaa ulos. 3600 C6H:n monoblockilla sekä Vega 64 veden lämpötila idlessä alle 30 C ja rasituksessa (Blender, folding, RDR2) neljänkympin pinnassa kun tuulettimet 1000-1200RPM (NF-F12 taitavat mennä seuraavana vaihtoon, pitää pitää alle 1000RPM jotta pysyvät samassa äänentasossa NF-A12@1200RPM...)
 
Vaihdoin eturadille push-pull (piti vaihtaa liittimet radin toiselle puolelle) ja poistin R6:n etupaneelin oven. Lisäksi teippasin katon, etupaneelin ja pohjan reikiä, ettei lämmin ilman hyökkää radeille muualta kuin takaa. Poistin vielä takaa pcie-suojakilkkeet ja laitoin sinne NF-A9x14 puhaltamaan 25% kierroksilla ilmaa ulos.
IMG_5735.JPG
IMG_5737.JPG

Nyt nesteen lämmöt idle 29-30C hiljasena. Furmark 1,5h 37C (tuulettimet katto 54%, etu ja pohja 61%) ja Warhammer II 2h 36C (gpu 45C, cpu 50-58C). Peliasetuksiin voin siis säätää tuulettimia pienemmälle. Huoneilma on 25-26C.

Mukavasti jeesas push lisää eturadille.
 
Onkos kukaan O11 XL kotelon omistaja kokeillut tuota mitä Sampsakin väläytteli että radit alas ja ylös, ja puhallus molemmissa ulospäin?
Jos, niin mistä olette ottaneet viileää ilmaa sisään, takaa vai sivusta?
 
Laitetaan näiden hifistelysettien sekaan yksi tälläinen kotikutoinen vesijäähy:

Vaihdoin Intelistä AMD:n leiriin ja pidin muuten vanhat komponentit eli GTX 1070, Lian-Li kotelo vuodelta 2008 ja Enermaxin poweri. Vesijäähyn osatkin ovat pitkälti mallia miekka ja kivi.

1.jpeg


Emon omaa backplatea piti vähän modata jotta sai vanhan blokin uudella sovittimella sopimaan:


22.JPG

Näyttiksellä on joku no-name blokki ja vesisäiliö on tehty pakasterasiasta

23.JPG

Varsinainen jäähdytin on sitten koneen ulkopuolella. Viimeistelylläkään ei ole mitään merkitystä kun tuolla lattiallahan kone on:

24.JPG

AMD Ryzen 5 3600 @ 4350MHz @ 1,25V
Cinebench lämmöt ~73'c
Prime ~62'c
Peleissä ~50'c

8.JPG
 
Arvostan. Vielä kun rauta olisi 2000-luvun taitteesta, olisi nostalgiatrippi täydellinen.
 
Laitetaan näiden hifistelysettien sekaan yksi tälläinen kotikutoinen vesijäähy:

Vaihdoin Intelistä AMD:n leiriin ja pidin muuten vanhat komponentit eli GTX 1070, Lian-Li kotelo vuodelta 2008 ja Enermaxin poweri. Vesijäähyn osatkin ovat pitkälti mallia miekka ja kivi.

1.jpeg


Emon omaa backplatea piti vähän modata jotta sai vanhan blokin uudella sovittimella sopimaan:


22.JPG

Näyttiksellä on joku no-name blokki ja vesisäiliö on tehty pakasterasiasta

23.JPG

Varsinainen jäähdytin on sitten koneen ulkopuolella. Viimeistelylläkään ei ole mitään merkitystä kun tuolla lattiallahan kone on:

24.JPG

AMD Ryzen 5 3600 @ 4350MHz @ 1,25V
Cinebench lämmöt ~73'c
Prime ~62'c
Peleissä ~50'c

8.JPG
Seuraava päivitys on vaihtaa pakasterasia tupperwaren -rgb rasiaan.
 
Vaihdoin eturadille push-pull (piti vaihtaa liittimet radin toiselle puolelle) ja poistin R6:n etupaneelin oven. Lisäksi teippasin katon, etupaneelin ja pohjan reikiä, ettei lämmin ilman hyökkää radeille muualta kuin takaa. Poistin vielä takaa pcie-suojakilkkeet ja laitoin sinne NF-A9x14 puhaltamaan 25% kierroksilla ilmaa ulos.
IMG_5735.JPG
IMG_5737.JPG

Nyt nesteen lämmöt idle 29-30C hiljasena. Furmark 1,5h 37C (tuulettimet katto 54%, etu ja pohja 61%) ja Warhammer II 2h 36C (gpu 45C, cpu 50-58C). Peliasetuksiin voin siis säätää tuulettimia pienemmälle. Huoneilma on 25-26C.

Mukavasti jeesas push lisää eturadille.

Kannattaa tilata meshify s2 etupaneli. Mä vaihdoin semmosen omaan R6:seen, tuntus hengittävän paremmin. Noita paneleleita saa osoitteesta Fractal Design Spare Part Center
 
JPEG_20200516_093140.jpg


:swondering: näinkö ne radit putsattiin, joista ei ole tietoa missä kunnossa ovat sisältä?

Ei varmaan kovin suositeltavaa alumiiniradeille? Noi viemärinpuhdistusaineet reagoi ainakin alumiinin kanssa aika vahvasti. Nuorisohan joku vuosi sitten teki kotitekoisia pommeja sekoittamalla Mr Musclea ja alumiinifoliosilppua (tuottaa vetyä mikä palaa/räjähtää herkästi). Toki varmaan radin sisäpinnasta lähtee kaikki muukin tuossa reaktiossa, mutta mutta...
 
Etikalla vaan radit puhtaaksi. Omasta ekwb xe:stä antoi parin tunnin vaikutuksella ja huljuttelua silloin tällöin huuhtelulla aika vihertävää kamaa sisältä..
 
Etikalla vaan radit puhtaaksi. Omasta ekwb xe:stä antoi parin tunnin vaikutuksella ja huljuttelua silloin tällöin huuhtelulla aika vihertävää kamaa sisältä.

Eikös tuo vihreä materiaalia ole juottamisessa käytettävää fluxia?
 
Juu, tilaukseen meni julkkarin jälkeen.
Voitko pistää muutaman kuvan miiten istuu kotelossa kiinni kun saat distron? Etenkin kiinnistaisi sisäpuolelta kuva, että onko mitenkään mahdollista saada tuuletinta mahtumaan siihen sivupaikkaan kotelon sisäpuolelle.
 
Voitko pistää muutaman kuvan miiten istuu kotelossa kiinni kun saat distron? Etenkin kiinnistaisi sisäpuolelta kuva, että onko mitenkään mahdollista saada tuuletinta mahtumaan siihen sivupaikkaan kotelon sisäpuolelle.
Juu toki.
Epäilen kyllä vahvasti että ei mahdu kun katsoi noista asennusohjeista, aika likelle tulee pumppu tuota kohtaa meinaan.

edit. kuva tuosta ohjeesta lisätty
 

Liitteet

  • inside.jpg
    inside.jpg
    218,8 KB · Luettu: 106
Juu toki.
Epäilen kyllä vahvasti että ei mahdu kun katsoi noista asennusohjeista, aika likelle tulee pumppu tuota kohtaa meinaan.

edit. kuva tuosta ohjeesta lisätty
Joo samaa epäilen, mutta silti reaalikuva olisi hieno nähdä :tup:
 
Paha sanoa mutta kannattaa huuhdella ne radit

Uusia jäähdyttimiä en suosittele etikalla putsaamaan, ihan vedenkeittimellä / kattilalla kiehuvan kuumaksi vettä ja suppilolla täytät radin, korkit paikalleen, heiluttelet patalappujen avulla jokusen minuutin edestakaisin, tyhjennät astiaan ja katsot paljonko pölyä / muuta tuli tulos, toista niin kauan, kun et näe enää veden pinnassa tai astian pohjalla mitään.

Miksei etikkaa: Etikalla poistetaan kupariin aiheutuneet galvaaniset vauriot mm... alumiinista. Sitä ei tarvitse uusissa radeissa käyttää ollenkaan ja aiheuttaa vain sen, että parin huutelun jälkeen sitä on edelleen radiaattorissa ja ihmettelet nopsaan miksi kaunis gpu:n nikkelöity blokin pinta alkaa irtoamaan.
 
Ens viikolla tarkoitus rakennella toi 10000€ ja 64-ytiminen Threadripper-tietokone valmiiksi.

Ensimmäinen yritys tehdä 180 asteen U-mutka, onnistui parin vaikeuden kautta, ei tullut kovin nätti mutta sopii ainakin paikoilleen. Koitan varmaan tehdä uusiksi jos jää putkea.

IMG_20200516_151100_copy_1824x1368.jpg
 
Ens viikolla tarkoitus rakennella toi 10000€ ja 64-ytiminen Threadripper-tietokone valmiiksi.

Ensimmäinen yritys tehdä 180 asteen U-mutka, onnistui parin vaikeuden kautta, ei tullut kovin nätti mutta sopii ainakin paikoilleen. Koitan varmaan tehdä uusiksi jos jää putkea.

IMG_20200516_151100_copy_1824x1368.jpg
Ei paha ollenkaan pieleen menneeksi.
Millaista toi oli työstää VS 12mm putki? Ja mitäs käytännön eroja huomasit noissa EK:n liittimissä aikaisempiin?
 
Tässä ketjussa on paljon uusi, hienoja setuppeja. Eilinen Galaxyn postaus rohkaisi minutkin laittamaan kuvan omasta nippusideviritelmästä.

Kotelo on vuodelta 2014 NZXT H400, jossa oli alun perin Z170 emolevy. 2018 rakensin uusiksi Z390 emolevyllä ja custom-luupin rakensin viime jouluna. Rakentelun lähtökohta minulla on ollut, että kompaktiin koteloon mahdollisimman hyvä suorituskyky. On ollut tarkoitus siistiä nuo asennukset, mutta toistaiseksi muutosideoita on tullut sen verran tiheään, että käytännössä koko rakennelma on ollut levällään noin kerran kuukaudessa, enkä ole siten vielä siistinyt, eikä ulkonäkö muutenkaan ole minulla ykkösprioriteetti. Kone on semmoisessa työpöydän kaapissa, josta on takaseinä poistettu, että ei se sieltä tavallisesti näy mihinkään.

Erikoisuutena tässä on että varsinaista säiliötä ei ole ollenkaan. Alphacoolin Monsta 360 täyttää kotelon push-pull puhaltimilla niin täyteen että säiliölle ei ole edes tilaan. Viimeksi lisäsin radin yläreunaan ylipaineventtiiliin. Nyt ei tarvi enää liimailla letkuja kiinni vaan pysyvät aivan normaalisti kiristämällä.

Tuloilma tulee etureunasta suodattimen läpi ja poistuu katosta sekä takaseinä puhaltimella.

Työpöytäkäytössä muuten äänetön, mutta pumppu pitää pientä juuri ja juuri kuuluvaa hurinaa.

Pelilämmöt max. 50 cels.

CPU:
i9-9900K
5000 MHz (kiinteä)
1,35 V (kiinteä)

GPU:
RTX 2080 TI MSI reference (Sea Hawk EK)
2075 MHz (Variable)
Muistit 7700 MHz (Variable)
Power limit 130% (330W)

Muistit:
G.Skill Trident Z DDR4 4133 Mhz 32 Gt
1,4 V
4000 MHz


20200516_191956.jpg


20200516_191806.jpg

Monsta radiaattori ylhäältä päin.

20200516_191109.jpg

Laitetaan näiden hifistelysettien sekaan yksi tälläinen kotikutoinen vesijäähy:

Vaihdoin Intelistä AMD:n leiriin ja pidin muuten vanhat komponentit eli GTX 1070, Lian-Li kotelo vuodelta 2008 ja Enermaxin poweri. Vesijäähyn osatkin ovat pitkälti mallia miekka ja kivi.

1.jpeg


Emon omaa backplatea piti vähän modata jotta sai vanhan blokin uudella sovittimella sopimaan:


22.JPG

Näyttiksellä on joku no-name blokki ja vesisäiliö on tehty pakasterasiasta

23.JPG

Varsinainen jäähdytin on sitten koneen ulkopuolella. Viimeistelylläkään ei ole mitään merkitystä kun tuolla lattiallahan kone on:

24.JPG

AMD Ryzen 5 3600 @ 4350MHz @ 1,25V
Cinebench lämmöt ~73'c
Prime ~62'c
Peleissä ~50'c

8.JPG
 
Muistit tekis mieli liittää looppiin. Onko kellään laittaa semmoisista kuvia, ja/tai am4-kokemuksia miten toimii?

Hifistelyt kunniaan, kun kerrankin saa firman piikkiin :) Valitettavan ikävä tässä tulee Sandy Bridgeä.
 
Muistit tekis mieli liittää looppiin. Onko kellään laittaa semmoisista kuvia, ja/tai am4-kokemuksia miten toimii?

Hifistelyt kunniaan, kun kerrankin saa firman piikkiin :) Valitettavan ikävä tässä tulee Sandy Bridgeä.
Muisteille vaan blokit esim EK:lta. Ei varmaankaan luulisi olevan hirvittävän hankala operaatio. Itse en ole koskaan (vielä) tehnyt.


 
Oletko katsonut jollain diagnostiikkasoftalla kuinka lämpöisinä ne dimmit käy? Joskus ddr2 aikoihin käytin tuollaisia samanlaisia viritelmiä, ja paremman tuloksen sai vaan yhdellä hiljaisella 80mm ropellilla muistien päälle asetettuna. Tuossa muistien jäähdytyksessä kun on lämpötyyny - alumiinilevy - lämpötyyny - kupariblokki - vesi, niin kovinkaan tehokasta lämmönsiirtoa tuolla tavalla ei saada aikaiseksi.
 
Hmm, yksi 80mm ropelli on himpun vaikea tuohon asentaa, ja ehkä estetiikka kärsii. Mutta, jos Trident Z -jäähyistä pääsis eroon, niin saatais olla mahdollista laittaa push-pull kattoon (no ei sentäs, kun kännyn lampulla katoin).
 
Muisteille vaan blokit esim EK:lta. Ei varmaankaan luulisi olevan hirvittävän hankala operaatio. Itse en ole koskaan (vielä) tehnyt.


Näitä taisin miettiä jo ennen kasaamista. En vaan heti löytänyt kokeiluja :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 873
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom