Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Oon ajatellut ostaa tälläsen setin cpu block: Barrow LTYK3-04-V2, Jäähdytin: Barrow Dabel-30a 360, Pumppu+säiliö Barrow SPB17-195 v2. Jos tämän tekis 10x13 pehmeällä putkella niin osaisko joku kertoa mitkä kaikki liittimet tähän tarvii. Saa olla extraa. Olisi hienoa että tulis kerralla kaikki.
 
Oon ajatellut ostaa tälläsen setin cpu block: Barrow LTYK3-04-V2, Jäähdytin: Barrow Dabel-30a 360, Pumppu+säiliö Barrow SPB17-195 v2. Jos tämän tekis 10x13 pehmeällä putkella niin osaisko joku kertoa mitkä kaikki liittimet tähän tarvii. Saa olla extraa. Olisi hienoa että tulis kerralla kaikki.
Jokaselle osalle 2 sopivan kokosta letkuliitintä ja kulmia sitten sen mukaan, miten ja mihin koteloon osat meinaa heittää. Ite piirtelin paintilla hahmotelmat siitä miten radit, blokit ja pumput suunnilleen koteloon menee, katsoin mihin on letkuvetojen kannalta järkevä laittaa 90 tai 45 asteen kulmat ja tilasin molempia parit extrat.
 
Eli 6 liitintä ja tarvittavat kulmat päälle lisäksi ehkä täyttöä ja tyhjennystä varten jokunen lisää mutta riippuu paljon kotelosta ja vedoista. Itse laitoin noilla Alphacool 13mm karaliitin, suora, G1/4, HF, musta - 2,60€ ja N/A Letkukiristin 13-15mm, musta - 1,10€
Letkusta ja vedoista riippuen voit tarvita myös Aquatuning Letkujousi 13mm letkulle, 200mm, mattamusta - 2,50€ ettei letku mene taivutuksissa lyttyyn.
Nämä vain esimerkkinä muiltakin toimittajilta löytyy vastaavia ja tokihan niiden pitää olla sopivia valitsemallesi letkulle.
Enpä katsonut että meinasit käyttää ohuempaa letkua , eli etsi vastaavat osat pienempänä tai vaihda isompaan letkuun.
Läpinäväkyvästä letkusta näkee hyvin ilmakuplat ja muut ongelmat mutta niissä tuppaa olemaan vähän ongelmia kun samenevat ja niistä irtoaa jotain mönjää (pehmennys aineita KAI???).
 
Viimeksi muokattu:
Oon ajatellut ostaa tälläsen setin cpu block: Barrow LTYK3-04-V2, Jäähdytin: Barrow Dabel-30a 360, Pumppu+säiliö Barrow SPB17-195 v2. Jos tämän tekis 10x13 pehmeällä putkella niin osaisko joku kertoa mitkä kaikki liittimet tähän tarvii. Saa olla extraa. Olisi hienoa että tulis kerralla kaikki.
Barrowilta saa myös D5 kopion. Minulla on tällainen ja se on ainakin ulkoisesti hyvin laadukkaan oloinen. En ole vielä kokeillut toimiiko ja kuinka hyvin, mutta olen kuullut hyviä kokemuksia.

Barrowilta minulla on myös pehmeän letkun liittimiä, jotka ovat myös hiplailun perusteella hyviä. Minulla 16/10 mitoissa, vaikka laadun ym puolesta sillä ei ole merkitystä.
 
Barrowilta saa myös D5 kopion. Minulla on tällainen ja se on ainakin ulkoisesti hyvin laadukkaan oloinen. En ole vielä kokeillut toimiiko ja kuinka hyvin, mutta olen kuullut hyviä kokemuksia.

Barrowilta minulla on myös pehmeän letkun liittimiä, jotka ovat myös hiplailun perusteella hyviä. Minulla 16/10 mitoissa, vaikka laadun ym puolesta sillä ei ole merkitystä.

Ootko tilannu tuolta formulamodista vallan? Millaiset postikulut tuli?
 
Ootko tilannu tuolta formulamodista vallan? Millaiset postikulut tuli?
Tilasin heidän Aliexpress kaupastaan black fridaysta.
- Tuotteet maksoivat 288,26€

- Postit DHL 83,10€ (tuli karvan yli viikossa ja yhdessä paketissa, joka mielestäni voi selkeyttää tullausta. DHL kylläkin jää melko varmasti tulliin jos sillä merkitystä. DHL minun kohdallani muistaakseni pari kymppiä kalliimpi kuljetus kuin halvin vaihtoehto.)

- Erilaisia alennuksia ja kuponkeja yhteensä 69,78€ (Eli nämä tarjouskupongit ym. vielä black friday alennusten päälle).

- Yhteensä koko satsi maksoi minulla 301,58€

Lopullisen hinnan päälle tulee vielä tullausmaksut.
 
Tosiaan, kannattaa ainakin tyhjennykselle laittaa T-haarotin ja palloventtiili johonkin loopin alalaitaan. Itellä koko roska kasattu Barrowin ja Bykskin osista, letkua ja litkua lukuunottamatta. Toi Barrowin D5 pumppukombo on nyt pyörinyt ~1.5v ongelmitta, eikä yhtään vuotoakaan ole ollut liittimissä tai kulmissakaan.
 
kannattaa ainakin tyhjennykselle laittaa T-haarotin ja palloventtiili johonkin loopin alalaitaan
Usein tuntuu oletettavan, että ensimmäistä custom looppiaan rakentava tajuaisi mitä kaikkia osia tähän tarvitaan.
Olisi hienoa että tulis kerralla kaikki.


Näiden puuttuminen sitten vähintään aiheuttaa harmaita hiuksia ja loopin rakentaminen voi lykkääntyä (tai sitten joutuu rakentamaan loopin ilman varsinaista tyhjennyskohtaa ja tyhjentää sitten vähän riskialttiimmilla keinoilla)

Jos valitussa T-haaroittimessa on vain 3x G1/4"-naaraita, niin suosittelen ostamaan vähintään yhden uros-uros G1/4" jatkopalan (rotaatiolla tai voi olla ilmankin), jolla palloventtiilin eli "hanan" saa kiinni. Toinen vaihtoehto on esim. letkuliitin->pätkä letkua -> toisella letkuliittimellä palloventtiili kiinni.
Sitten niihin haaroittimen kahteen jäljelle jäävään porttiin letkuliittimet tai vaihtoehtoisesti toisen voi saada kiinteästi uros-uros-jatkon kanssa johonkin loopin alimpaan kohtaan esim. jos radissa portit alapäässä. Jos haaroittimessa 1x uros ja 2x naaras G1/4" (tällainen esim. Barrow TX3T-A01) niin ei välttämättä tarvitse uros-uros extendereitä, mutta +2 letkuliitintä edelleen.
 
Usein tuntuu oletettavan, että ensimmäistä custom looppiaan rakentava tajuaisi mitä kaikkia osia tähän tarvitaan.


Näiden puuttuminen sitten vähintään aiheuttaa harmaita hiuksia ja loopin rakentaminen voi lykkääntyä (tai sitten joutuu rakentamaan loopin ilman varsinaista tyhjennyskohtaa ja tyhjentää sitten vähän riskialttiimmilla keinoilla)

Jos valitussa T-haaroittimessa on vain 3x G1/4"-naaraita, niin suosittelen ostamaan vähintään yhden uros-uros G1/4" jatkopalan (rotaatiolla tai voi olla ilmankin), jolla palloventtiilin eli "hanan" saa kiinni. Toinen vaihtoehto on esim. letkuliitin->pätkä letkua -> toisella letkuliittimellä palloventtiili kiinni.
Sitten niihin haaroittimen kahteen jäljelle jäävään porttiin letkuliittimet tai vaihtoehtoisesti toisen voi saada kiinteästi uros-uros-jatkon kanssa johonkin loopin alimpaan kohtaan esim. jos radissa portit alapäässä. Jos haaroittimessa 1x uros ja 2x naaras G1/4" (tällainen esim. Barrow TX3T-A01) niin ei välttämättä tarvitse uros-uros extendereitä, mutta +2 letkuliitintä edelleen.
Juu, vähän tuli hätäsesti kirjoteltua, kun emäntä hoputti kauppaan lähtemään, eikä kerenny oikeen sen tarkemmin miettimään mitä osia siihen oikeasti menee. :dead:
Mutta hyvä, että saatiin kunnolliset infot sieltä. :thumbsup:
 
Tälläset on nyt ostoskorissa.


Pallohanasta kannattaa ottaa se toinen, euron pari kalliimpi versio, jossa on alumiininen kahva. Tuo muovinen kuulemma ei välttämättä kestä.

Ja olisiko se Barrow D5 kenties parempi pumppu? Likimain maksaa saman verran ja vaikuttaa paremmalta kuin tuo ddc mikälie kopio.

Muista myös vaihtaa kaikkien tuotteiden kuljetus samaksi, jotta saat kuljetukset halvemmalla ja tulee mahdollisesti yhdessä laatikossa. Kannattaa melkein vielä ennen tilauksen maksamista varmistaa myyjältä, että kaikki tulee samassa laatikossa.

Edit: Kannattaa ostaa kaikki samalta myyjältä esim Formulamodilta. Nyt näyttää suurin piirtein joka osa olevan eri myyjältä.
 
Ottasin yhden letkuliittimen lisää, niin saa poistoventtiiliin letkun kiinni, kun on tyhjennyksen aika. Myös uros-uros rotaatiolla voisi olla hyvä - etenkin, jos palloventtiili on tarkoitus laittaa johonkin ahtaampaan koloon, tai muuten vaan haluaa kahvan olevan paremmin käsillä. Noilla kiinteillä se jää siihen mihin sattuu kääntymään, kun kiertää paikalleen.
Myöskään yhtään 45 tai 90 asteen kulmaa en tuossa nähnyt..? Oletettavasti olet vakuuttunut siitä, ettet niitä tarvitse?
Semmonen tuli vielä mieleen, että jos lämpöjä haluat seurailla, niin G1/4" anturi on aika kätevä, jos emolta vaan löytyy pinnit ja sitä varten ehkä hyvä ottaa vielä yksi T-haara.
Suosittelen myös lämpimästi ostosten keskittämistä yhteen kauppaan, saa helposti säästettyä pitkän pennin posteissa. Letkun osalta itse päädyin EK:n DuraCleariin, koska sen verran paljon netistä lueskelin noiden halpisletkujen samentumisesta ja taisi jollain olla radikin kuorrutettu tuolla muovinpehmentimellä. Olisin ostanut Primochillin LRT:tä, tai Mayhemin Ultra Clearia, mutta ei ollut silloin saatavilla.

Itse päädyin D5 versioon, kun siihen saa netin perusteella tarvittaessa vaihdettua "aidon" D5 pumpun, eli ei mene koko höskä vaihtoon jos/kun pumppu joskus laukeaa.
 
Ensimmäistä kiertoa rakentamassa ja puhdistelin radin hanavedellä ja tiskisaippualla, jonka jälkeen tislatulla vedellä. Näytti, ettei olisi radiin mitään jäänyt ja nyt kierron kasattua ja nesteet lisättyä näyttäisi vielä saippuaa irtoavan. Kuinka tässä tulis toimia?
 

Liitteet

  • IMG_20200403_084430.jpg
    IMG_20200403_084430.jpg
    1,2 MB · Luettu: 102
Ensimmäistä kiertoa rakentamassa ja puhdistelin radin hanavedellä ja tiskisaippualla, jonka jälkeen tislatulla vedellä. Näytti, ettei olisi radiin mitään jäänyt ja nyt kierron kasattua ja nesteet lisättyä näyttäisi vielä saippuaa irtoavan. Kuinka tässä tulis toimia?

Ämpäriin lämmintä vettä ja siitä pumpun imu, mieluiten vielä että uutta vettä tulee hanasta ämpäriin koko ajan lisää. Ajat sitä jonkun minuutin siitä läpi ja sitten vaihdat ämpärin tilalle 10L astian tislattua vettä. Se läpi ja sitten lopulliset nesteet tilalle. Miltä kuulostaisi?
 
Ensimmäistä kiertoa rakentamassa ja puhdistelin radin hanavedellä ja tiskisaippualla, jonka jälkeen tislatulla vedellä. Näytti, ettei olisi radiin mitään jäänyt ja nyt kierron kasattua ja nesteet lisättyä näyttäisi vielä saippuaa irtoavan. Kuinka tässä tulis toimia?
Purkaa koko looppi ja valuttaa vettä läpi niin kauan, että olet varma ettei siellä pyöri mitään ylimääräistä ja vielä sen jälkeen huuhdella tislatulla vedellä?
En tiedä muiden näkemyksistä, mutta itse en ainakaan radeja putsaile muulla kuin etikalla ja sillä ei ainakaan vielä ole mitään näyttänyt kiertoon jäävän/irtoavan.
 
Ämpäriin lämmintä vettä ja siitä pumpun imu, mieluiten vielä että uutta vettä tulee hanasta ämpäriin koko ajan lisää. Ajat sitä jonkun minuutin siitä läpi ja sitten vaihdat ämpärin tilalle 10L astian tislattua vettä. Se läpi ja sitten lopulliset nesteet tilalle. Miltä kuulostaisi?
Eli siis tuumasta toimeen kiitos tästä
 
Olen asentamassa ensimmäistä näyttiksen vesiblokkia. Barrowin blokin ohjeet on tosi epäselvät eikä kunnolla näytetä mihin kohtaan lämpötyynyä tulee, eli kysytäänpä viisaammilta. Kortti on tässä edessä auki tällä hetkellä, käsittääkseni kuvassa ympyröidyt kohdat ainakin on sellaisia mihin tulee, pitääkö sitä laittaa muualle?
 

Liitteet

  • IMG_20200403_183619__01.jpg
    IMG_20200403_183619__01.jpg
    2,1 MB · Luettu: 101
Tälläset on nyt ostoskorissa.


Komppaan kans aiempia että kannattaa ehdottomasti ottaa noita 90 asteen kulmia varuiks ainaki se 2 tai mieluummin 4 vaikka nyt et tarvisikaan.


Tuossa kans hyvä vaihtoehto poistoventtiilille.
 
Olen asentamassa ensimmäistä näyttiksen vesiblokkia. Barrowin blokin ohjeet on tosi epäselvät eikä kunnolla näytetä mihin kohtaan lämpötyynyä tulee, eli kysytäänpä viisaammilta. Kortti on tässä edessä auki tällä hetkellä, käsittääkseni kuvassa ympyröidyt kohdat ainakin on sellaisia mihin tulee, pitääkö sitä laittaa muualle?
Mikä kortti ja blokki? tuleeko backplatea?
Kun sehän riippuu blokista että minkä kokoinen ja mihin kaikkialle se osuu niin sen mukaan tyynyjä tai siilejä jos ei osu. :)
Tuliko mitä mukana ja lukeeko minkä paksuisia mihinkin kohtaan?
 
Viimeksi muokattu:
Mikä kortti ja blokki? tuleeko backplatea?
Kun sehän riippuu blokista että minkä kokoinen ja mihin kaikkialle se osuu niin sen mukaan tyynyjä tai siilejä jos ei osu. :)
Tuliko mitä mukana ja lukeeko minkä paksuisia mihinkin kohtaan?
msi rtx 2060 ventus xs oc ja barrowin blokki kyseiselle kortille. backplatea ei tuu, mukana ruuvit, prikat, lämpötyynyt. lämpötyynyt näyttäs kaikki saman paksusilta ja ei lue mihin tulee. Mutta eipä tällä väliä kun eilen selvisi että tuo blokki on väärä. Ruuvinreijät väärässä kohtaa, vaikka formulamodilla väittivät että tuo käy. Huoh, takuurumbaa kiinalaisten kanssa

E: muokattu, kortti on siis ventus xs oc.
 
Viimeksi muokattu:
Threadripper-kokoonpanon vesijäähdytystä rakennellaan, vesijäähdytys powered by EKWB & Jimms.

Tuossa on EKWB:n Quantum-sarjan osat eli Velocity-blokki 64-ytimiselle Threadripperille, Vector-blokki Asuksen Strix GeForce RTX 2080 Ti:lle, 16 mm:n kovaputkiliittimet ja sitten O11 Distro.

Katossa EK-CoolStream SE 360 -jäähdytin, pohjassa EK-CoolStream SE 360 -jäähdytin.

IMG_20200403_195926_copy_1824x1368.jpg



Distrossa on tosi fiksusti reiät molemmille jäähdyttimille, oikeastaan ainoa mutka matkassa kirjaimellisesti on tuo prosessoriblokin vasemman puoleinen putki, kun blokkia ei ole suunniteltu distroa ajatellen. En usko, että 16mm putkella saa noin jyrkästi taipumaan niin täytynee kikkailla jotain tai käyttää tälläistä Bitspowerin 90 asteen liitintä:

 
Viimeksi muokattu:
msi rtx 2060 ventus oc ja barrowin blokki kyseiselle kortille. backplatea ei tuu, mukana ruuvit, prikat, lämpötyynyt. lämpötyynyt näyttäs kaikki saman paksusilta ja ei lue mihin tulee. Mutta eipä tällä väliä kun eilen selvisi että tuo blokki on väärä. Ruuvinreijät väärässä kohtaa, vaikka formulamodilla väittivät että tuo käy. Huoh, takuurumbaa kiinalaisten kanssa
Mikä blokki tarkalleen ottaen se on? Voitko pistää linkin?
 
@Eksuu

Tässä nyt odotellaan formulamodilta vastausta et saako jotain hyvitystä ja joudunko vanhan lähettämään takaisin. He kuitenkin sanoi, että tuo kävisi. Ilmeisesti tämä bykskin blokki olisi ollut sopiva, jännä kun sanoivat että molemmat käy vaikka nuohan on ihan erilaiset nyt kun kuvaa kiinnityksistä katsoo.

 
Viimeksi muokattu:
@Eksuu

Tässä nyt odotellaan formulamodilta vastausta et saako jotain hyvitystä ja joudunko vanhan lähettämään takaisin. He kuitenkin sanoi, että tuo kävisi. Ilmeisesti tämä bykskin blokki olisi ollut sopiva, jännä kun sanoivat että molemmat käy vaikka nuohan on ihan erilaiset nyt kun kuvaa kiinnityksistä katsoo.


Mitäs eroa on ventus OC:lla ja ventus XS OC:lla?
 
@Eksuu

Tässä nyt odotellaan formulamodilta vastausta et saako jotain hyvitystä ja joudunko vanhan lähettämään takaisin. He kuitenkin sanoi, että tuo kävisi. Ilmeisesti tämä bykskin blokki olisi ollut sopiva, jännä kun sanoivat että molemmat käy vaikka nuohan on ihan erilaiset nyt kun kuvaa kiinnityksistä katsoo.

En ole varma, mutta voisin veikata, että Ventus XS OC on erilaisella piirilevyllä, kuin Ventuc OC, joka sinulla on. XS ainakin jäähyn perusteella näyttäisi pienemmältä, joten kenties nuo eivät sovi ristiin?
 
@Eksuu
Ruuvien reiät ei täsmää edes lähelle, tyyliin 1-2 osuu kohdilleen. Blokin sivussa taisi olla joku mallinumero, pitääpä tarkistaa tuliko sieltä edes oikea
 

Liitteet

  • IMG_20200403_201617.jpg
    IMG_20200403_201617.jpg
    2,4 MB · Luettu: 78
Ite en mitää blokkia tilais ilman et vertaan suurinpiirtein blokin pohjaa ja PCB:tä

Eli:
1586005542288.png


vs:

1586005574850.png
 
@Eksuu
Ruuvien reiät ei täsmää edes lähelle, tyyliin 1-2 osuu kohdilleen. Blokin sivussa taisi olla joku mallinumero, pitääpä tarkistaa tuliko sieltä edes oikea
Näyttäisi blockin mallimerkintä täsmäävän heidän myymäänsä blokkiin eli eivät ole lähettäneet väärää. Jostain syystä Barrowin kuvissa näkyvä pcb on täysin erilainen kuin sinun. Mielestäni tuo blokki näyttäisi sopivan siihen Barrowin kuvassa olevaan PCB:en, muttei sinun. Bykskin blokista ei näy toista eli kontaktipuolta, joten siitä on vaikea sanoa sopisiko sekään. Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen tapaus.

Edit:

Kuukkelista löytyi kuva tuosta bykskin blokista. Omaan silmään näyttäisi sopivan ainakin paremmin sinun korttiisi. Joku muu voisi myös kertoa mielipiteensä miltä näyttää.
0B050D03-D919-422C-ABD7-1654D4B1C524.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin tuollaista ledi viritystä aiemmin askartelemaani riserin jalkaan. Nauha kierää tuon "jalan" ympäri, mutta määritin vain kaksi lediä palamaan. Sopii nyt paremmin yhteen blokin kanssa. Tein myös emolle armorin, mutta se ei liity mitenkään vesijäähyilyy, joten jätän sen tästä pois.
 

Liitteet

  • 20200404_222330.jpg
    20200404_222330.jpg
    2,5 MB · Luettu: 78
Mulla ainakin nyt takana 2 kpl tilauksia formulamodille ja molemmilla kerroilla ollut vähän häsminkiä tilauksen kanssa. Ensinmäkin toimitukset ovat yllättäen viivästyneet, mikä menee ihan muuhun kuin formulamodin piikkiin. Ja toiseksi kummallakin kertaa tilaukset on menny niiin että tullut eri osia kuin tilattu. Ensimmäiseen tilaukseen otin boxfish reservoirin ilman ledejä, osa oli kyllä muuten oikea mutta ledinauhoilla varustettu eli kalliimpi versio ja toisessa tilauksessa oli sitten ylimääräisenä osana controlleri ledeille mitä en ollut tilannut mutta ehkä pystyn elämään näiden virheiden kanssa. Vähän aikaa joutu kyllä ihmettelemään et mitä oon tilannut ja onko nyt tullu jokin tilausvirhe itselle.
 
Formulamod on oikeen hyvä mielestäni, kun suoraan tilaa. Postit noin 20e dhl ja tulee viikossa. Koronan takia sain lisättyä noin 15e edestä tuotteita maksutta. Asiakaspalvelu on nopea vastaamaan. Kaikki oli sitä mitä tilasin :thumbsup:
 
Noni siks eka looppi tulossa.
Nyt ensin menee pelkkä cpu vesille ja jatketaan sitten nöyttiksellä
Barrow mini pumppu/säiliö kombo
240mm Slim radi kattoon
Ja sitten se kysymys
Mitkä 120mm hyrrät kannattaa laittaa ja mites hyrrien ohjaus kannattaa hoitaa?
Suoraa emolta vai?
Uupuu vielä Am4 blokki kunhan posti sen tuo niin pääsee askartelemaan
 
Noni siks eka looppi tulossa.
Nyt ensin menee pelkkä cpu vesille ja jatketaan sitten nöyttiksellä
Barrow mini pumppu/säiliö kombo
240mm Slim radi kattoon
Ja sitten se kysymys
Mitkä 120mm hyrrät kannattaa laittaa ja mites hyrrien ohjaus kannattaa hoitaa?
Suoraa emolta vai?
Uupuu vielä Am4 blokki kunhan posti sen tuo niin pääsee askartelemaan
Arctic P12 ehdottomasti paras hinta-laatu. Ei tarvitse edes miettiä muita.

Amazonista ostat 2 pakettia, niin saa ilmaiset postit. Saat kotelon täyteen tuulettimia ja voi jäädä varallekin. Amazonista hieman halvempi kuin Jimmsistä.

Edit: Mikäs tuo Barrow mini säiliokombo on? Voitko linkata? Ei ehkä kannata kaikkein halvinta ostaa, niin mahdollisesti tehot riittää pidemmälle ja D5 (kopio) voisi kestää myös pidempään. D5 (kopio) myös todennäköisesti hiljaisempi.
 
Arctic P12 ehdottomasti paras hinta-laatu. Ei tarvitse edes miettiä muita.

Amazonista ostat 2 pakettia, niin saa ilmaiset postit. Saat kotelon täyteen tuulettimia ja voi jäädä varallekin. Amazonista hieman halvempi kuin Jimmsistä.

Noita Arcticeja voi ketjuttaa PST-ominaisuuden ansiosta. Emolevyllä ohjaus varmasti ihan hyvä tapa. Barrowilta saa myös lämpöantureita, joilla voi mitata veden lämpöä. Edellyttää, että emosta löytyy liitäntä lämpöanturille.

Edit: Mikäs tuo Barrow mini säiliokombo on? Voitko linkata? Ei ehkä kannata kaikkein halvinta ostaa, niin mahdollisesti tehot riittää pidemmälle ja D5 (kopio) voisi kestää myös pidempään. D5 (kopio) myös todennäköisesti hiljaisempi.
 
Nappaan kuvan tosta pumppu/säiliö kombosta tänään kun kotia pääsen
100mm korkea säiliö kiinni pumpussa siis eli, aika kivan kokoinen kun matx koppaan tulee nyt hilut
 
Threadripper-kokoonpanon vesijäähdytystä rakennellaan, vesijäähdytys powered by EKWB & Jimms.

Tuossa on EKWB:n Quantum-sarjan osat eli Velocity-blokki 64-ytimiselle Threadripperille, Vector-blokki Asuksen Strix GeForce RTX 2080 Ti:lle, 16 mm:n kovaputkiliittimet ja sitten O11 Distro.

Katossa EK-CoolStream SE 360 -jäähdytin, pohjassa EK-CoolStream SE 360 -jäähdytin.

IMG_20200403_195926_copy_1824x1368.jpg



Distrossa on tosi fiksusti reiät molemmille jäähdyttimille, oikeastaan ainoa mutka matkassa kirjaimellisesti on tuo prosessoriblokin vasemman puoleinen putki, kun blokkia ei ole suunniteltu distroa ajatellen. En usko, että 16mm putkella saa noin jyrkästi taipumaan niin täytynee kikkailla jotain tai käyttää tälläistä Bitspowerin 90 asteen liitintä:


Hieno kotelo, tuommoista voisi harkita seuraavaan päivitykseen. Tuo kotelo on siis Lian Li PC-O11D XL?

Yritin katsoa netistä kuvia tuosta kotelosta. Virtalähteen paikka on takan alhaalla pystyasennossa. Ottaako nuo ylä- ja alaosan radiaattorit ilman sisään koteloon suodattimien läpi ja poisto on peräseinästä vai miten nuo ilmavirtauksen on ajateltu?
 
Hieno kotelo, tuommoista voisi harkita seuraavaan päivitykseen. Tuo kotelo on siis Lian Li PC-O11D XL?

Yritin katsoa netistä kuvia tuosta kotelosta. Virtalähteen paikka on takan alhaalla pystyasennossa. Ottaako nuo ylä- ja alaosan radiaattorit ilman sisään koteloon suodattimien läpi ja poisto on peräseinästä vai miten nuo ilmavirtauksen on ajateltu?

Kotelo ja sen rakenne näkyy varmaan tästä videolta hyvin, omasta mielestäni todella hyvin tilaa ja fiksusti suunniteltu vesijäähdytystä ajatellen:



itse pistin nyt alkuun ylhäältä ja alhaalta puhaltamaan tuulettimet jäähdyttimien läpi ulos kotelosta. Emolevyn virransyöttöönhän on integroitu pari pientä tuuletinta huolehtimaan sen jäähdytyksestä.
 
Kotelo ja sen rakenne näkyy varmaan tästä videolta hyvin, omasta mielestäni todella hyvin tilaa ja fiksusti suunniteltu vesijäähdytystä ajatellen:



itse pistin nyt alkuun ylhäältä ja alhaalta puhaltamaan tuulettimet jäähdyttimien läpi ulos kotelosta. Emolevyn virransyöttöönhän on integroitu pari pientä tuuletinta huolehtimaan sen jäähdytyksestä.

Blokkaako distroplate ne takaseinän tuulettimet, eli sulla ei oo kun yks intake tuuletin niille kuudelle ulospäin puhkuvalle? Tätä myöten kotelo alipaineisena?

Miksi ei distroplatea kiinni etulasin tilalle jolloin ois parempi ilmankierto?
 
@vaappu79
@Eksuu

Joo siis mulla on juurikin tuo XS OC. Unohtui vaan tuohon kirjoittaa.
Samoissa paikoissa noi ruuvinreijät näyttäis olevan tossa bykskissäki, tai sitten olen sokea. Mikä ruuvi siinä ei osu kohdalle? Noita standoffejaha tossa voi siirrellä muutaman vaihtoehtoisen paikan välillä, jotta sama blokki sopis useamman korttimallin ruuvinreikiin.
 
Blokkaako distroplate ne takaseinän tuulettimet, eli sulla ei oo kun yks intake tuuletin niille kuudelle ulospäin puhkuvalle? Tätä myöten kotelo alipaineisena?

Miksi ei distroplatea kiinni etulasin tilalle jolloin ois parempi ilmankierto?
Kokeilen sitten käännellä tuulettimia kun on valmista miten päin toimii parhaiten. Ei tuo distro sovi etulasin paikalle.
 
Kokeilen sitten käännellä tuulettimia kun on valmista miten päin toimii parhaiten. Ei tuo distro sovi etulasin paikalle.
Dynamic XL koteloon ei vissiin pahemmin ole etulasin tilalle meneviä distroja.

Tällaisessa videobuildissa se suorituskyky tuskin on äärimmäisen tärkeää? Parempi, että näyttää hienolta.
 
Kokeilen sitten käännellä tuulettimia kun on valmista miten päin toimii parhaiten. Ei tuo distro sovi etulasin paikalle.
Sinänsä siis se on mun mielestä ainoa järkevä tapa pitää radeja että niistä nimenomaan dumpataan lämpö pihalle kotelosta. Sehän on koko vesijäähyn pointti; siirretään lämpöä kauemmas lämpenevistä elementeistä ja dumpataan se sitten veks kotelon ulkopuolelle. En koskaan oo ymmärtäny sitä miksi ampua sitä kokoonpanon suorituskykyä jalkaan työntämällä ensin yhden radin läpi lämmintä ilmaa koteloon ja sitten toisen kautta pihalle; not good, not terrible.

Sinänsä minusta vaan toi distroplaten käyttö *tuuletinpaikassa* on vähän järjenköyhää puuhaa, koska siinä rajoitetaan kotelon ilmankiertoa ihan turhaan. Lillukka O11 paras puoli on siinä että siihen saa kokoonsa nähden todella överin määrän radeja ja tuulettimia kiinni. Jos niistä tulppaa tommosen ison elementin, niinkuin takaseinän 3x120mm paikan, niin siinä tehdään "god-tier" vesijäähykopasta "shit-tier" vesijäähykoppa. Tämän jälkeen jos sitten lyödään vielä pari radia kiinni ja huljun muljun niin saadaan semmonen vähän järjetön kompo aikaan mistä ei voi sanoa että se ois mitenkään päin se paras ratkaisu mitä tuohon koteloon voi tehdä. Tää kritiikki ei nyt kohdistu suoraan sinuun, vaan oon tätä samaa kritisoinu muillekkin tässä triidissä jotka on tehneet saman liikkeen joka mun mielestä on virhe. Ton backplate distron kanssa tästä kotelosta uhrataan yksi niistä tärkeimmistä ominaisuuksista miksi tämä kotelo on niin hyvä vesijäähdytykseen.

Mulla on siis myös tuo lillukan O11-XL, ja non-XL, sampsa tämän tietää mutta näin muillekkin. Itselläni on katossa ja takaseinässä radit puhkumassa pihalle, sitten alhaalla ja perseessä neljä 120mm tuuletinta ottamassa ilmaa sisään. Oon käppyräisillä säätäny niin että kotelossa on ylipaine; toisinsanoen radien tuulettimet hönkii hiljaisemmilla kierroksilla kotelosta ulos kuin mitä intake työntää sitten pihalle. Kierrosluvuissa ei itseasiassa ero ole kovin suuri, mulla on 45mm alphan radit ja ne sen verran vastustaa ilmavirtaa että noi kotelotuulettimet pysyy kyllä hyvin 'perässä' ja ne on vain jokusen 10% kovemmilla kierroksilla kuin poistavat radituulettimet. Kaikki säätyy veden lämpötilan mukaan, kone on mun makuun hiljainen ja oon ollu kokolailla tyytyväinen.

Suosittelen vielä harkitsemaan josko laittaisit jonkun 'tavallisen' pumppu-resi homman. Joo, ei ole varmasti niin hyvä show-room buildi, mutta olisi sentään ns. 'järkevä'. Tästähän saisi myös lisää kkkontenttia, kun avaisit vähän että miksi päädyit tinkimään show-arvosta ja teit tämmöisen ratkaisun ;)
 
Sinänsä siis se on mun mielestä ainoa järkevä tapa pitää radeja että niistä nimenomaan dumpataan lämpö pihalle kotelosta. Sehän on koko vesijäähyn pointti; siirretään lämpöä kauemmas lämpenevistä elementeistä ja dumpataan se sitten veks kotelon ulkopuolelle. En koskaan oo ymmärtäny sitä miksi ampua sitä kokoonpanon suorituskykyä jalkaan työntämällä ensin yhden radin läpi lämmintä ilmaa koteloon ja sitten toisen kautta pihalle; not good, not terrible.

Sinänsä minusta vaan toi distroplaten käyttö *tuuletinpaikassa* on vähän järjenköyhää puuhaa, koska siinä rajoitetaan kotelon ilmankiertoa ihan turhaan. Lillukka O11 paras puoli on siinä että siihen saa kokoonsa nähden todella överin määrän radeja ja tuulettimia kiinni. Jos niistä tulppaa tommosen ison elementin, niinkuin takaseinän 3x120mm paikan, niin siinä tehdään "god-tier" vesijäähykopasta "shit-tier" vesijäähykoppa. Tämän jälkeen jos sitten lyödään vielä pari radia kiinni ja huljun muljun niin saadaan semmonen vähän järjetön kompo aikaan mistä ei voi sanoa että se ois mitenkään päin se paras ratkaisu mitä tuohon koteloon voi tehdä. Tää kritiikki ei nyt kohdistu suoraan sinuun, vaan oon tätä samaa kritisoinu muillekkin tässä triidissä jotka on tehneet saman liikkeen joka mun mielestä on virhe. Ton backplate distron kanssa tästä kotelosta uhrataan yksi niistä tärkeimmistä ominaisuuksista miksi tämä kotelo on niin hyvä vesijäähdytykseen.

Mulla on siis myös tuo lillukan O11-XL, ja non-XL, sampsa tämän tietää mutta näin muillekkin. Itselläni on katossa ja takaseinässä radit puhkumassa pihalle, sitten alhaalla ja perseessä neljä 120mm tuuletinta ottamassa ilmaa sisään. Oon käppyräisillä säätäny niin että kotelossa on ylipaine; toisinsanoen radien tuulettimet hönkii hiljaisemmilla kierroksilla kotelosta ulos kuin mitä intake työntää sitten pihalle. Kierrosluvuissa ei itseasiassa ero ole kovin suuri, mulla on 45mm alphan radit ja ne sen verran vastustaa ilmavirtaa että noi kotelotuulettimet pysyy kyllä hyvin 'perässä' ja ne on vain jokusen 10% kovemmilla kierroksilla kuin poistavat radituulettimet. Kaikki säätyy veden lämpötilan mukaan, kone on mun makuun hiljainen ja oon ollu kokolailla tyytyväinen.

Suosittelen vielä harkitsemaan josko laittaisit jonkun 'tavallisen' pumppu-resi homman. Joo, ei ole varmasti niin hyvä show-room buildi, mutta olisi sentään ns. 'järkevä'. Tästähän saisi myös lisää kkkontenttia, kun avaisit vähän että miksi päädyit tinkimään show-arvosta ja teit tämmöisen ratkaisun ;)
Täysin samaa mieltä!

Silloin tällöin eksyn redditiin vesijäähyketjuun väittelemään juurikin tästä tai vastaavasta tilanteesta, jossa toisen radin läpi puhalletaan lämmintä ilmaa seuraavalle radille. Tämän haittavaikutuksia kun yritän perustella ja antaa ehdotuksia parempaan setuppiin, vastaukseksi saan yleensä alapeukkua. Epäilen, että siellä liikkuu porukkaa, joka ei tajua miten vesijäähdytys fysikaalisesti edes toimii, mutta silti jakavat neuvoja, jotka ovat aivan päin vittua. Aina nousee vitutuskäyrä..

Tarinani opetus on, älkää menkö redditiin etsimään apua tai neuvoja ainakaan tässä asiassa, vaan pysykää esim. tällä foorumilla, josta löytyy sentään älykästä porukkaa..
 
Sinänsä siis se on mun mielestä ainoa järkevä tapa pitää radeja että niistä nimenomaan dumpataan lämpö pihalle kotelosta. Sehän on koko vesijäähyn pointti; siirretään lämpöä kauemmas lämpenevistä elementeistä ja dumpataan se sitten veks kotelon ulkopuolelle. En koskaan oo ymmärtäny sitä miksi ampua sitä kokoonpanon suorituskykyä jalkaan työntämällä ensin yhden radin läpi lämmintä ilmaa koteloon ja sitten toisen kautta pihalle; not good, not terrible.

Sinänsä minusta vaan toi distroplaten käyttö *tuuletinpaikassa* on vähän järjenköyhää puuhaa, koska siinä rajoitetaan kotelon ilmankiertoa ihan turhaan. Lillukka O11 paras puoli on siinä että siihen saa kokoonsa nähden todella överin määrän radeja ja tuulettimia kiinni. Jos niistä tulppaa tommosen ison elementin, niinkuin takaseinän 3x120mm paikan, niin siinä tehdään "god-tier" vesijäähykopasta "shit-tier" vesijäähykoppa. Tämän jälkeen jos sitten lyödään vielä pari radia kiinni ja huljun muljun niin saadaan semmonen vähän järjetön kompo aikaan mistä ei voi sanoa että se ois mitenkään päin se paras ratkaisu mitä tuohon koteloon voi tehdä. Tää kritiikki ei nyt kohdistu suoraan sinuun, vaan oon tätä samaa kritisoinu muillekkin tässä triidissä jotka on tehneet saman liikkeen joka mun mielestä on virhe. Ton backplate distron kanssa tästä kotelosta uhrataan yksi niistä tärkeimmistä ominaisuuksista miksi tämä kotelo on niin hyvä vesijäähdytykseen.

Mulla on siis myös tuo lillukan O11-XL, ja non-XL, sampsa tämän tietää mutta näin muillekkin. Itselläni on katossa ja takaseinässä radit puhkumassa pihalle, sitten alhaalla ja perseessä neljä 120mm tuuletinta ottamassa ilmaa sisään. Oon käppyräisillä säätäny niin että kotelossa on ylipaine; toisinsanoen radien tuulettimet hönkii hiljaisemmilla kierroksilla kotelosta ulos kuin mitä intake työntää sitten pihalle. Kierrosluvuissa ei itseasiassa ero ole kovin suuri, mulla on 45mm alphan radit ja ne sen verran vastustaa ilmavirtaa että noi kotelotuulettimet pysyy kyllä hyvin 'perässä' ja ne on vain jokusen 10% kovemmilla kierroksilla kuin poistavat radituulettimet. Kaikki säätyy veden lämpötilan mukaan, kone on mun makuun hiljainen ja oon ollu kokolailla tyytyväinen.

Suosittelen vielä harkitsemaan josko laittaisit jonkun 'tavallisen' pumppu-resi homman. Joo, ei ole varmasti niin hyvä show-room buildi, mutta olisi sentään ns. 'järkevä'. Tästähän saisi myös lisää kkkontenttia, kun avaisit vähän että miksi päädyit tinkimään show-arvosta ja teit tämmöisen ratkaisun ;)
Kyllä tää buildi menee näillä osilla, mutta sitten on seuraavan vuoro ja voi tehdä eri tavalla, lähtökohtaisesti lämmin ilma ulos, mielenkiinnosta voi kokeilla vaikutusta toisin.
 
Kyllä tää buildi menee näillä osilla, mutta sitten on seuraavan vuoro ja voi tehdä eri tavalla, lähtökohtaisesti lämmin ilma ulos, mielenkiinnosta voi kokeilla vaikutusta toisin.
Olisi hienoa jos pystyisitte joskus tekemään videon vertailusta erilaisilla tuuletinsetupeilla vesijäähdytyksessä vähintään kahdella radilla esimerkiksi juuri Dynamic XL kotelossa ja esimerkiksi Fractal design R6 kotelossa, johon menee radit eteen ja kattoon, muttei hyvin muualle. Tietääkseni edes suuremmat youtuuberit, kuten Jayztwocents ei ole tehnyt aiheesta testivideota, joten jos Lontoon kieli taipuu, voisi ulkomaalaisiakin katsojia saada ainakin yhteen videoon.
 
Sinänsä siis se on mun mielestä ainoa järkevä tapa pitää radeja että niistä nimenomaan dumpataan lämpö pihalle kotelosta. Sehän on koko vesijäähyn pointti; siirretään lämpöä kauemmas lämpenevistä elementeistä ja dumpataan se sitten veks kotelon ulkopuolelle. En koskaan oo ymmärtäny sitä miksi ampua sitä kokoonpanon suorituskykyä jalkaan työntämällä ensin yhden radin läpi lämmintä ilmaa koteloon ja sitten toisen kautta pihalle; not good, not terrible.

Sinänsä minusta vaan toi distroplaten käyttö *tuuletinpaikassa* on vähän järjenköyhää puuhaa, koska siinä rajoitetaan kotelon ilmankiertoa ihan turhaan. Lillukka O11 paras puoli on siinä että siihen saa kokoonsa nähden todella överin määrän radeja ja tuulettimia kiinni. Jos niistä tulppaa tommosen ison elementin, niinkuin takaseinän 3x120mm paikan, niin siinä tehdään "god-tier" vesijäähykopasta "shit-tier" vesijäähykoppa. Tämän jälkeen jos sitten lyödään vielä pari radia kiinni ja huljun muljun niin saadaan semmonen vähän järjetön kompo aikaan mistä ei voi sanoa että se ois mitenkään päin se paras ratkaisu mitä tuohon koteloon voi tehdä. Tää kritiikki ei nyt kohdistu suoraan sinuun, vaan oon tätä samaa kritisoinu muillekkin tässä triidissä jotka on tehneet saman liikkeen joka mun mielestä on virhe. Ton backplate distron kanssa tästä kotelosta uhrataan yksi niistä tärkeimmistä ominaisuuksista miksi tämä kotelo on niin hyvä vesijäähdytykseen.

Mulla on siis myös tuo lillukan O11-XL, ja non-XL, sampsa tämän tietää mutta näin muillekkin. Itselläni on katossa ja takaseinässä radit puhkumassa pihalle, sitten alhaalla ja perseessä neljä 120mm tuuletinta ottamassa ilmaa sisään. Oon käppyräisillä säätäny niin että kotelossa on ylipaine; toisinsanoen radien tuulettimet hönkii hiljaisemmilla kierroksilla kotelosta ulos kuin mitä intake työntää sitten pihalle. Kierrosluvuissa ei itseasiassa ero ole kovin suuri, mulla on 45mm alphan radit ja ne sen verran vastustaa ilmavirtaa että noi kotelotuulettimet pysyy kyllä hyvin 'perässä' ja ne on vain jokusen 10% kovemmilla kierroksilla kuin poistavat radituulettimet. Kaikki säätyy veden lämpötilan mukaan, kone on mun makuun hiljainen ja oon ollu kokolailla tyytyväinen.

Suosittelen vielä harkitsemaan josko laittaisit jonkun 'tavallisen' pumppu-resi homman. Joo, ei ole varmasti niin hyvä show-room buildi, mutta olisi sentään ns. 'järkevä'. Tästähän saisi myös lisää kkkontenttia, kun avaisit vähän että miksi päädyit tinkimään show-arvosta ja teit tämmöisen ratkaisun ;)
Hyvä kirjoitus, tätä miettinyt itsekin nyt kun tota samaa koteloa mietin.
Toisaalta ehkä mieluummin ottaisin kylmän ilman sisään alapuolelta koska lämpö tietenkin nousee ylöspäin.
Toisaalta jos ylös ja alas laittaa puhalluksen, pelkästään kopasta pois, niin tuskin viileää ilmaa enään saa mistään riittävästi sisään.
Mieluummin ehkä imisi kylmän alhaalta ja takaa yhdellä 120mm ja sitten exhaust ylös pelkästään.
JayzTwoCents aihetta hieman sivuaa edessä olevalla radilla:


Distrossa kiinnostaisi nimenomaan linjojen vetäminen ja siisteys. Toki hirveästi tuossa ei "customia" pääse toteuttamaan.
@Sampsa: Kuinka hyvin se PE-sarjan radi mahtui sinne ylös? Mietin itsekin ohuempaa SE-mallia sinne ylös ja PE alas korkeuden vuoksi.... ja laitahan ajatuksia sitten tuosta tuulettimien suunnasta myös :)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 605
Viestejä
4 493 457
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom