Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Voi olla. Kuitenkin se on alunperin toiminu ja googlella löytää vastaavia. Koitin sitä liitintä rassata ja heilutella sekä johtoja pumpun päässä mut ei niin ei.


Tässä on varmaan se syy:

Mulle tuli hiljattain pumppu, jonka PWM -säätö oli kuulemma rikki. RPM ei näkynyt mutta PWM toimi, ja juurikin tuon NPN -transistorin vaihtamalla RPM:kin sai näkyviin. Noissa vanhoissa pumpuissa on ilmeisesti sellainen liitin jonka saa helposti väärin emolle -> käräyttää tuon transistorin.
 
Sitkee myytti, että tuolla olisi huomattavaa vaikutusta aktiivijäähdytyksessä. Hiljaisetkin tuulettimet on aivan ylivoimaset ilman siirtämisessä luonnolliseen konvektioon verrattuna.
Lähinnä tarkoitin sitä että jos puhaltaa alakautta lämpöä pois kopasta, se nousee kuitenkin lämmittämään ympäröivää ilmaa ja sitä kautta myös koppaan tulevaa ilmaa kuitenkin.
Jos puhallus on alhaalta kopan läpi ylös, pysyisi ainakin teoriassa aina viilein ilma sisääntulolle? Siinä mielessä kiva kuulla Sampsan kommentit tuosta kokoonpanosta.
 
Joo kyllä tässä nyt seuraava haaste on saada noi putket vedettyä siististi ja sitten vasta ihmetellään lämpöjä, Jimm'sin ja EKWB:n suunnalta tulossa nyt vähän täydennystä, että saadaan viimeisteltyä projekti eli näytönohjaimelle backplate, sitten muutamat lisäliittimet.
 
Tuli tuossa viime viikolla vihdoinkin kasattua kone valmiiksi O11-XL:ään. Osat ovat olleet valmiina jo vajaat puolisen vuotta, mutta jotenkin ei ennen karanteenia tahtonut ikinä riittää aika tai kärsivällisyys pistää konetta kasaan. Sitten kun aloin tätä kasaamaan niin vastaan tulikin kaikenlaista ongelmaa aina vuotavista kulma-adaptereista hajonneisiin blokin o-renkaisiin... :smoke:

Tässä se nyt on, ensimmäinen yritys kovilla putkilla. Vielä pitäisi laittaa kaapelit nätisti, putkien taivutukset paremmin, ja hommata taaksekin RGB-tuuletin (ja ehkä RGB-muistikammat). :D
Kuvissa näyttää aikamoiselta RGB-oksennukselta, mutta IRL nuo valot eivät ole ainakaan itselleni yhtään häiritsevät edes pilkkopimeässä. Gallerian lopussa on pieni videonpätkä.

 
Mulle tuli hiljattain pumppu, jonka PWM -säätö oli kuulemma rikki. RPM ei näkynyt mutta PWM toimi, ja juurikin tuon NPN -transistorin vaihtamalla RPM:kin sai näkyviin. Noissa vanhoissa pumpuissa on ilmeisesti sellainen liitin jonka saa helposti väärin emolle -> käräyttää tuon transistorin.
Ek:n D5 pumppu jossa juurikin yllämainittu vika. Hain kivijalasta korvaavan sot23:n (10kpl minimi osto), pitää jossain välissä vaihtaa komponentti ja katsoa oliko vika siinä?
 

Liitteet

  • IMG_20200406_134629.jpg
    IMG_20200406_134629.jpg
    1,3 MB · Luettu: 53
Mulle tuli hiljattain pumppu, jonka PWM -säätö oli kuulemma rikki. RPM ei näkynyt mutta PWM toimi, ja juurikin tuon NPN -transistorin vaihtamalla RPM:kin sai näkyviin. Noissa vanhoissa pumpuissa on ilmeisesti sellainen liitin jonka saa helposti väärin emolle -> käräyttää tuon transistorin.

Ihan normaali 4pin tuuletinliitin oli. 2v vanha. Tein jimmylle rma mut ei ole vielä kuulunut mitään. Väliaikaisesti nippusiteellä vehkeet kasassa.
 

Liitteet

  • 20200406_165853.jpg
    20200406_165853.jpg
    1,4 MB · Luettu: 60
Ek:n D5 pumppu jossa juurikin yllämainittu vika. Hain kivijalasta korvaavan sot23:n (10kpl minimi osto), pitää jossain välissä vaihtaa komponentti ja katsoa oliko vika siinä?
Juurikin noilla SP-elektroniikan trankuilla lähti toimimaan :tup:
 
Noniin... Ensimmäinen postaus pienen foorumin seurailun jälkeen.
Eli kasasin noin kuukausi sitten veljelle koneen (Ryzen 9 3900X, RTX 2080 Super) Fractal Design Define R6 -koteloon. Ajatuksena olisi vaihtaa tuo Ryzenin vakio cooleri custom vesijäähdytykseen. Mitään kokemustahan minulla ei vesijäähdytyksestä ole, joten vinkkejä saa antaa. Kuinka tämä projekti on kannattava toteuttaa? Budjetti on melko tiukka >400€. Onko noista tarjolla olevista kiteistä mihinkään? Pumput ilmeisesti yleensä vähän heikompia, kuin mitä jatkoa ajatellen saattaisi tarvita. Liittimet myös suoria, joten lyttääntyykö letkut helposti? Onko hardline alottelijalle liian vaikea aloittaa? Koen kuitenkin olevani melko taitava käsistäni. Toiveena olisi saada veljelle hiljaisempi ja viileämpi kone.
 

Liitteet

  • 15862560479203701423928342872722.jpg
    15862560479203701423928342872722.jpg
    1 MB · Luettu: 64
Noniin... Ensimmäinen postaus pienen foorumin seurailun jälkeen.
Eli kasasin noin kuukausi sitten veljelle koneen (Ryzen 9 3900X, RTX 2080 Super) Fractal Design Define R6 -koteloon. Ajatuksena olisi vaihtaa tuo Ryzenin vakio cooleri custom vesijäähdytykseen. Mitään kokemustahan minulla ei vesijäähdytyksestä ole, joten vinkkejä saa antaa. Kuinka tämä projekti on kannattava toteuttaa? Budjetti on melko tiukka >400€. Onko noista tarjolla olevista kiteistä mihinkään? Pumput ilmeisesti yleensä vähän heikompia, kuin mitä jatkoa ajatellen saattaisi tarvita. Liittimet myös suoria, joten lyttääntyykö letkut helposti? Onko hardline alottelijalle liian vaikea aloittaa? Koen kuitenkin olevani melko taitava käsistäni. Toiveena olisi saada veljelle hiljaisempi ja viileämpi kone.
Ainakin EK:n kitit on ihan OK, mutta onhan niissä usein ilmaa hinnassa varsinkin jos verrataan kiinakamoihin (aliexpressistä barrow/bykski/jne) taikka tarjoushaukkailuun. Kannattaa katsella tarkalla silmällä ainakin Aquatuning läpi, ja jimmsin b-stock. Itse jälkimmäisestä pari pumppua nyt vuoden sisään löytänyt melko edullisesti.


*edit*

En tiedä käykö sulle, mutta ainakin tällä hetkellä ois alphacoolin VP755 D5-versio + "romppuasema"-säiliö yhteensä 78e, se on aika hyvä hinta.

Alphacool Eisfach - Single Laing D5 incl. Alphacool Eispumpe VPP755

*edit*

On siellä joku alphan paketti DCC pumpulla kanssa tarjouksessa

Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45 2x140mm - Komplettset

*edit*

Tossa edellä olevassa kitissä on tommonen muovinen alphan pikaliitin, ne on ihan paskoja. Jos päädyt ton tostamaan niin jätä toi asentamatta, laita vaan suoralla letkulla ilman tuota paskakikkaretta välissä. Se on laitettu tohon sen takia että voi sit halutessaan pikaliittää alphan eisbaer/wolf/miälie sarjan valmiiksi täytettyjä näyttisblokkeja tai muita (mitä muita edes on?) elementtejä. Mutta noi liittimet on synkkää paskaa. Muuten näyttää ton paketin osat olevan ihan OK, ei ainakaan mun silmään osu mitään mikä ois paskaa. Hinta/Laatu suhteeltaan mun silmään aika ok paketti.

*edit2*

Ostit minkä paketin tahansa, niin kato sen paketin tiedoista että mitä letkua siinä on ja osta parin metrin 'varakieppi' tilaukseen mukaan. Ei maksa montaa euroa. Lisäksi ota 90' rotary-kulma-adaptereita, ja jos paketissa ei tule mukana niin pari male-to-male G1/4 adapteria, pari-kolme tulppaa (näitä vittukasoja häviää kummallisesti rakennellessa), palloventtiili tyhjennystä varten, T-haara. Lämpötila-anturi jos sulla on emossa semmonen portti mihin saat sen kiinni; näin voit laittaa tuulettimet ohjautumaan veden lämmön mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin EK:n kitit on ihan OK, mutta onhan niissä usein ilmaa hinnassa varsinkin jos verrataan kiinakamoihin (aliexpressistä barrow/bykski/jne) taikka tarjoushaukkailuun. Kannattaa katsella tarkalla silmällä ainakin Aquatuning läpi, ja jimmsin b-stock. Itse jälkimmäisestä pari pumppua nyt vuoden sisään löytänyt melko edullisesti.


*edit*

En tiedä käykö sulle, mutta ainakin tällä hetkellä ois alphacoolin VP755 D5-versio + "romppuasema"-säiliö yhteensä 78e, se on aika hyvä hinta.

Alphacool Eisfach - Single Laing D5 incl. Alphacool Eispumpe VPP755

*edit*

On siellä joku alphan paketti DCC pumpulla kanssa tarjouksessa

Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45 2x140mm - Komplettset

*edit*

Tossa edellä olevassa kitissä on tommonen muovinen alphan pikaliitin, ne on ihan paskoja. Jos päädyt ton tostamaan niin jätä toi asentamatta, laita vaan suoralla letkulla ilman tuota paskakikkaretta välissä. Se on laitettu tohon sen takia että voi sit halutessaan pikaliittää alphan eisbaer/wolf/miälie sarjan valmiiksi täytettyjä näyttisblokkeja tai muita (mitä muita edes on?) elementtejä. Mutta noi liittimet on synkkää paskaa. Muuten näyttää ton paketin osat olevan ihan OK, ei ainakaan mun silmään osu mitään mikä ois paskaa. Hinta/Laatu suhteeltaan mun silmään aika ok paketti.

*edit2*

Ostit minkä paketin tahansa, niin kato sen paketin tiedoista että mitä letkua siinä on ja osta parin metrin 'varakieppi' tilaukseen mukaan. Ei maksa montaa euroa. Lisäksi ota 90' rotary-kulma-adaptereita, ja jos paketissa ei tule mukana niin pari male-to-male G1/4 adapteria, pari-kolme tulppaa (näitä vittukasoja häviää kummallisesti rakennellessa), palloventtiili tyhjennystä varten, T-haara. Lämpötila-anturi jos sulla on emossa semmonen portti mihin saat sen kiinni; näin voit laittaa tuulettimet ohjautumaan veden lämmön mukaan.
Kiitos vastauksesta!
Eli kiinan osista sai ymmärtääkseni kasattua hintalaatusuhteeltaan paremman ja näyttävämmän paketin kasaan. Pitää vaan olla tarkkana, että tilaa kaiken tarpeellisen kerralla. Paketeissa se hyvä, että periaatteessa kaikki tarpeellinen mukana jonkin sortin kiertoon. Mites toi soft- /hardline vertailu? Onko liian vaikee vetästä suoraan kovilla purkilla?
 
Kiitos vastauksesta!
Eli kiinan osista sai ymmärtääkseni kasattua hintalaatusuhteeltaan paremman ja näyttävämmän paketin kasaan. Pitää vaan olla tarkkana, että tilaa kaiken tarpeellisen kerralla. Paketeissa se hyvä, että periaatteessa kaikki tarpeellinen mukana jonkin sortin kiertoon. Mites toi soft- /hardline vertailu? Onko liian vaikee vetästä suoraan kovilla purkilla?

Itte oon tuolta alista tilannu tavaraa periaatteella "mieluummin liikaa kuin liian vähän". Mutta ei sieltä kaikkea kannata tilata, tällä hetkellä mun oma mielipide on se että aliexpressistä kannattaa tilata liittimet, adapterit (90-kulmat, t-haarat, hanat), putket ja letkut, blokit, valo-blingbling, blokit varauksin. Pumput ja radit kannattaa katsoa euroopasta. Radit ei ole kauheasti kalliimpia esim. Aquatuningilla, postimaksut nostaa isojen kappaleiden kohdalla kustannuksia aika paljon kiinasta tilaillessa. Tässä oli jonkun aikaa niin että "kiinakamoissa" oli enemmän blingiä, mutta aika hyvin on EK ja Alphacool esimerkiksi ottanut kiinni.

Paketeilla on varmaan hyvä lähteä alkuun, koska mukana on kaikki tarpeellinen ainakin jonkinlaisen vesikierron kasaamiseksi. Kovaputkilla ei oo mitään käytännön hyötyä, ne näyttää paremmalta. Ei niiden kanssa touhuaminen mitenkään vaikeaa ole, kattoo jonkun oppaan tubesta ja alkaa taivuttelemaan. Jos niiden kanssa lähtee touhuamaan niin suosittelen ostamaan n. 3-4 metriä putkea pelkästään harjottelua varten.

Tässä vielä jotain nopeita vinkkejä mitä itsellä on mielen päällä.


  • Mittaa, mittaa ja mittaa. Se että kotelossa lukee että "mahtuu 360 radi" ei tarkoita vielä mitään; radit on erikokoisia. 360 alphan radi on jokusen sentin tai millin erikokoinen kuin ek:n tai barrowin. Näitä uikutuksia sitten on tässäkin triidissä, miten ei oo 360 radi mahtunu koteloon vaikka kotelon spekseissä lukee että 360 radi mahtuu sinne ja tänne :asif:
  • Mieti kotelon ilmankierto huolella, kaikki kiinteät paneelit ilmavirran tiellä on aika iso no-no, samoin liian ahdistavat pölyfiltterit ja meshit ym. Yleensä pölyfiltteri leikkaa ilmavirrasta 30-50%, joten jos sulla on vaikkapa kotelo missä on kiinteä pölyfilsu pohjassa ja päätät asentaa siihen radin poistoksi, niin se tuuletin siinä radissa joutuu tekemään merkittävästi enemmän työtä kuin mikä olisi tilanne ilman sitä pölyfilsua. Tämmösiä pikku knoppeja, mutta hyvä tiedostaa.
  • Mieti mitä tuulettimia käytät radeilla, riittääkö niiden paineentuotto sen radin tiheyden kanssa mitä oot tyrkkimässä käyttöön.
  • Jos vaikuttaa että kamat ei mahdu koteloon; osta uusi kotelo tai vaihda palikat semmoisiin mitkä sopii. 99% ajasta on täysin järjenköyhää hommaa ryhtyä ahtamaan liian isoja palikoita liian pieneen koppaan. Se 1% on ihmiset joilla on taitoa ja kykyä modata koteloita; heillehän tämä on se koko pointti. Harva mieltää tämän mutta kotelo on itseasiassa koko vesijäähybuildin tärkein komponentti ja se kannattaa valita sitä buildia ajatellen. Hyvässä vesijäähykopassa radeja mahtuu koteloon useita ja eri kokoisina, emolevyn ympäristössä on hyvin tilaa eivätkä radit blokkaa emon ylälaidasta paikkoja, pumpulle/pumpuille on kiinnityspaikkoja ja ilmanhuljuttelu on helppo järjestää. Eli kun suunnittelet buildia, niin kattele sitä koteloa kanssa huolella.
  • Jokainen luuppi hyötyy siitä että siihen asennetaan alimpaan kohtaan kiertoa tyhjennysventtiili, ja ylimpään kohtaan ilmausruuvi/venttiili. Muuten sen vesikierron tyhjentäminen (joissain tapauksissa myös täyttäminen) on yhtä tuskaa. Kun rakennat nämä värkyttimet, niin tupla-tripla tsekkaa että sulla on riittävästi Y tai T-haaroja, venttiiliä, malo-to-male tai female-to-female adaptereita, korokepaloja, tulppia ja muita oheistarpeita.
  • Akryyliset (läpinäkyvät) blokit on hyviä ja tavallaan "aloittelija turvallisia", koska niistä näkee alkaako blokkiin kertyä paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin... Ensimmäinen postaus pienen foorumin seurailun jälkeen.
Eli kasasin noin kuukausi sitten veljelle koneen (Ryzen 9 3900X, RTX 2080 Super) Fractal Design Define R6 -koteloon. Ajatuksena olisi vaihtaa tuo Ryzenin vakio cooleri custom vesijäähdytykseen. Mitään kokemustahan minulla ei vesijäähdytyksestä ole, joten vinkkejä saa antaa. Kuinka tämä projekti on kannattava toteuttaa? Budjetti on melko tiukka >400€. Onko noista tarjolla olevista kiteistä mihinkään? Pumput ilmeisesti yleensä vähän heikompia, kuin mitä jatkoa ajatellen saattaisi tarvita. Liittimet myös suoria, joten lyttääntyykö letkut helposti? Onko hardline alottelijalle liian vaikea aloittaa? Koen kuitenkin olevani melko taitava käsistäni. Toiveena olisi saada veljelle hiljaisempi ja viileämpi kone.

Aquatuning.fi B-Stock näyttäisi olevan ~ 62e hintaan toimitettuna 2kpl ST30 360mm radeja. Jos ei kiinasta tai käytettynä osta niin aika tiukoille menee kyllä 400e budjetilla vaikka radit saisikin noin halvalla.
 
Akryyliset (läpinäkyvät) blokit on hyviä ja tavallaan "aloittelija turvallisia", koska niistä näkee alkaako blokkiin kertyä paskaa.
Ja kun kiristelee liittimet liian tiukalle edit: tai useita kertoja) niin alkaa (hius)halkeilemaan kivasti ;) puolensa kaikella
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun kiristelee liittimet liian tiukalle niin alkaa (hius)halkeilemaan kivasti ;) puolensa kaikella
Njoo, sillä voimalla millä pitää vääntää että akryylikansi menee rikki saa jo kohtuullista taipumista aikaan niihin peltikansiinkin ja voi olla tiivisteiden kanssa niin ja näin ;)
 
C3266DC0-5931-4E85-9611-FA1663F9B055.jpeg


pumpun kiinnikkeet näyttivät maksavan yli kymmentä euroa, joten päätin tehdä sellaisen itse ja satsata työkaluihin viisitoista euroa.

Jos jollain löytyy pyöreää standalone nestesäiliötä myytäväksi niin YV:tä meikäläiselle ;)
 
On siellä joku alphan paketti DCC pumpulla kanssa tarjouksessa

Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45 2x140mm - Komplettset

*edit*

Tossa edellä olevassa kitissä on tommonen muovinen alphan pikaliitin, ne on ihan paskoja. Jos päädyt ton tostamaan niin jätä toi asentamatta, laita vaan suoralla letkulla ilman tuota paskakikkaretta välissä. Se on laitettu tohon sen takia että voi sit halutessaan pikaliittää alphan eisbaer/wolf/miälie sarjan valmiiksi täytettyjä näyttisblokkeja tai muita (mitä muita edes on?) elementtejä. Mutta noi liittimet on synkkää paskaa. Muuten näyttää ton paketin osat olevan ihan OK, ei ainakaan mun silmään osu mitään mikä ois paskaa. Hinta/Laatu suhteeltaan mun silmään aika ok paketti.

Mikä tossa pikaliittimessä on "synkkää paskaa" ? Tilasin siis viime vuonna Jimssiltä kyseisen kitin ja menin tuon liittimenkin asentamaan.
 
Sen voisin kommentoida että tietokoneen nestejäähdytyksen kanssa ei pääsäntöisesti tarvita voimaa. Käsikiristys riittää melkein mille vaan. Lisäksi järjestelmässä ei käytännössä ole painetta, joten jos jokin vuotaa niin todennäköisesti pieni kiristys riittää tai sitten jokin komponentti on halki tai muuten rikki.
Itse kun räpläsin nestejäähdytyksiä lähinnä autojen kanssa ennen tietokoneisiin siirtymistä niin "hieman" piti vähentää momentteja kun letkuja kiristeli..
Ilmauksessa auttaa kovasti jos saat pumpulle erikseen virtaa. Itsellä on ilmaukseen ulkoinen säädettävä virtalähde, johon saa pelkän pumpum kytkettyä. Kiinasta saa halvalla 4 pin ja virtaliittimiä , joista voi askarrella sopivan johdon yleismallin muuntajaan.
Konkareilta nappasin vinkin että helppo ja toimiva yhdistelmä on karaliittimet, pehmeät letkut ja nippusiteet. Näillä onkin mennyt nyt pari looppia. Ei toki ole kovin nätin näköiset, mutta itselleni on tärkeintä hiljaisuus ja toimivuus.
Jokin tuuletinohjain helpottaa kanssa kovasti elämää. Esimerkiksi Aquaero tai Corsair Commander Pro. Kaikissa emoissa ei kuitenkaan ole nesteen lämpöanturille paikkaa, eikä tuuletinpaikkojakaan ole montaa.
@Kapteeni_kuolio lla olikin kattava lista.
Mielipiteitä ja toteutustapoja on melkein yhtä paljon kuin looppien tekijöitä, ja se onkin custom looppien parhaita puolia :thumbsup: Saa tehdä juuri niin tehokkaan tai näyttävän systeemin kuin itse haluaa.
 
Noniin... Ensimmäinen postaus pienen foorumin seurailun jälkeen.
Eli kasasin noin kuukausi sitten veljelle koneen (Ryzen 9 3900X, RTX 2080 Super) Fractal Design Define R6 -koteloon. Ajatuksena olisi vaihtaa tuo Ryzenin vakio cooleri custom vesijäähdytykseen. Mitään kokemustahan minulla ei vesijäähdytyksestä ole, joten vinkkejä saa antaa. Kuinka tämä projekti on kannattava toteuttaa? Budjetti on melko tiukka >400€. Onko noista tarjolla olevista kiteistä mihinkään? Pumput ilmeisesti yleensä vähän heikompia, kuin mitä jatkoa ajatellen saattaisi tarvita. Liittimet myös suoria, joten lyttääntyykö letkut helposti? Onko hardline alottelijalle liian vaikea aloittaa? Koen kuitenkin olevani melko taitava käsistäni. Toiveena olisi saada veljelle hiljaisempi ja viileämpi kone.
Kyllä tuo budjetti on aika tiukka mutta hieman voit säästää kun ostat osan käytettyjä kuten kennot ja liittimet.
Myös no name liittimiä voi ostaa paitsi noita liikuvia 90 asteen kulma malleja kun ne voi vuotaa(kokemusta on).
Jos teet letkuista niin kovin jyrkkiä taitoksia ei pysty tekemään ilman jotain tukia esim letkujousi niin kulmaliittimiet on suositeltava ostos.
Kovaputkien kohdalla tuo 400€ budjetti ei varman ihan riitä kun joutuu vähän työkaluja samalla ostaa.
 
Kyllä tuo budjetti on aika tiukka mutta hieman voit säästää kun ostat osan käytettyjä kuten kennot ja liittimet.
Myös no name liittimiä voi ostaa paitsi noita liikuvia 90 asteen kulma malleja kun ne voi vuotaa(kokemusta on).
Jos teet letkuista niin kovin jyrkkiä taitoksia ei pysty tekemään ilman jotain tukia esim letkujousi niin kulmaliittimiet on suositeltava ostos.
Kovaputkien kohdalla tuo 400€ budjetti ei varman ihan riitä kun joutuu vähän työkaluja samalla ostaa.
Mitäs kaikkea työkalua tarvitsee? Rautasahalla/putkileikkurilla saa putket palasiksi ja kuumailmapuhallinkin löytyy. Sellanen silikooniputki varmaan pitää hankkia.
 
Muutama päivä ollut toi 420mm mo-ra3 käytössä, ja mukavasti tuulettimet rullailee siellä 500rpm hujakoilla, ja vesi pysyy max 32 asteessa, 3900x & 1080ti kombolla.

Vehje on siis R5:n kyljessä seinä/kotelokiinnityssarjalla, ja kylkipaneeliin piti porata reijät ruuveille, sekä läpiviennit letkuille ja tuulettimien piuhoille. Lisämausteena moran jalkoihin tuli vielä niittimutterit, niin kiinnittäminen on sikäli helpompaa, ettei tarvi pujotella pulttia mutteriin, vaan jaloissa on nyt kiinteästi kierteet.


kombo1.jpg



Varmaan joku mo-ran kanssa puuhastellut on itsekin huomannut, että myöskään toi jalka ei ole niin korkea, että 90 asteen liittimet mahtuisi letkuliittimien (barrow 28mm korkea & barrow 10/16mm) kanssa itse jäähdyttimen ja esim. seinän väliin. Kolme prikkaa sivupaneelin ja jalkojen väliin, niin mahtuu täpärästi jopa kiristämään liittimet.
prikat.jpg


Muutama muukin pieni käytännön mutka mahtui tähänkin, ja mm. epäilin jo pumpun (barrow DDC) riittämättömyyttä, kun alunperin ei ollut säiliötä lainkaan, ja paluuletku pumpulle tuli niin matalalta (moran alanippa -> pumppu), ettei painetta pumpulle saanut riittävästi, eikä vesi lähtenyt kiertämään. Jouduin lisäämään säiliön syöttämään vettä pumpulle, ja kieltämättä pieni käytettävyyslisä ilmaamiseen, ja täyttämiseen. Lopputuloksena pumppu rullailee perus 25% teholla siellä 2300RPM hujakoilla, eli ääneti.

Yhden noctuan piuha ei riittänyt jakajalle asti, niin se on nyt toistaiseksi irti, mutta järjestelen noi arcticin p14 myös alakautta kunhan saan noita jatkojohtoja. Samalla laitan kahteen eri ryhmään ohjauksen puolesta, niin saan vielä toiset lepotilaan normikäytössä.
Ja kuten arvata saattaa, hökötys painaa sen verran, että pienikin töytäisy kylkeen, niin vehje kippaa moran puolelle. Tarkasti kun katsoo, niin kuvistakin näkyy teippirulla apupyöränä moran alla. Teen pienet tukijalat jostain vielä, kun ruuvinpaikatkin löytyy pohjasta.

Huollettavuudesta vielä sen verran, että koko komeus on mahdollista kipata mora alaspäin, jolloin pääsee operoimaan sisuskaluja, ja vaikka tyhjentämään loopin moran kautta. Sivupaneelia saa myös avattua (sekä pystyssä, että kyljellään), koska letkuissa on sen verran löysää. Painaa tosin noin 9kg.

valmis3.jpg
valmis2.jpg
valmis4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Paras tapa saada ilmakuplat poistettua loopista missä radi katossa? Tuntuu että ei lähe kirveelläkään.
 

Liitteet

  • IMG_20200408_214715.jpg
    IMG_20200408_214715.jpg
    1,2 MB · Luettu: 61
  • IMG_20200408_214728.jpg
    IMG_20200408_214728.jpg
    2,3 MB · Luettu: 61
Paras tapa saada ilmakuplat poistettua loopista missä radi katossa? Tuntuu että ei lähe kirveelläkään.
Ylimääräinen letku kiinni radiin, ja kotelo ympäri siten, että ilma pääsee tätä letkua pitkin ulos. Kun radi on täynnä vettä, niin letku pois ja tulppa tilalle. Pumppu pois päältä luonnollisesti. :D

Voi toki myös täyttää pelkästä reijästä ilman letkua, mutta tarvii ehkä ruitan tms.
 
Ylimääräinen letku kiinni radiin, ja kotelo ympäri siten, että ilma pääsee tätä letkua pitkin ulos. Kun radi on täynnä vettä, niin letku pois ja tulppa tilalle. Pumppu pois päältä luonnollisesti. :D

Voi toki myös täyttää pelkästä reijästä ilman letkua, mutta tarvii ehkä ruitan tms.
Ei ole kyllä radissa ylimääräistä paikkaa mihin letkun sais kiinni. Vain nuo kaksi paikkaa
 
Alipainepumppu kiinni säiliön täyttöreikään ja tekemään alipainetta järjestelmään. Ilma pitäisi poistua tuota kautta.
 
@Namelessi Tai sitten vaan radi irti kotelosta ja pyörittelee sitä vähän joka suuntaan miten nyt letkut sattuu riittämään, pumppu toki päälle silloin. Jos pyörittelet koko koteloa niin tarkkana ettei pumppu pääse haukkaamaan ilmaa.
 
Ai että kun ei olisi lasista takapaneelia kopassa niin olisi jo mora siinä kiinni!
 
onko tämä se q4 paikalla oleva sot23?
Nyt on vaihdettu toi sot23 fetti. Hyvin toimii pumppu ja näyttää kierrokset. Onhan toi melkosta askartelua :D Tulipahan nyt ostettua viimeinkin toi apukäsi suurennuslasilla ja ja kolviasema. Pitää hommata siihen kolvikärki sarja jos ois piennempi pää. Toi fetti hajoaa sitten tosi herkästi jo pienikin katkos riittää rpm piuhan irrottua.
 
Paras tapa saada ilmakuplat poistettua loopista missä radi katossa? Tuntuu että ei lähe kirveelläkään.

Pyörittelet koteloa joka kantille niin, että tulppa/kansi on kiinni säiliössä, säiliö hieman vajaa mutta kuitenkin niin että pumppu ei haukkaile ilmaa käännellessä. Tämän jälkeen säiliön tulppa/korkki raolleen ja pidät pumppua täysillä pari päivää. Sitten täytät säiliön ja alat käyttämään normaalisti, kyllä ne viimeiset kuplat sieltä ajan kanssa häviää. Saattaa kestää useampi viikkokin.
 
Mehut sisään tänään vielä
Niin ja ihan ensimmäinen looppi
 

Liitteet

  • IMG_20200410_073735.jpg
    IMG_20200410_073735.jpg
    2,9 MB · Luettu: 153
Pumppu cpu lähdössä niin varmaan 50-60%
Teho riittää?
Löytää sopiva sweetpot äänen kanssa tietty tuol nyt kierrossa ilmaa vielä mutta säädellään...
 
Pumppu cpu lähdössä niin varmaan 50-60%
Teho riittää?
Löytää sopiva sweetpot äänen kanssa tietty tuol nyt kierrossa ilmaa vielä mutta säädellään...

Kun suurimmat kuplat ovat löytäneet tiensä ulos niin säädät pumpun vain niin että neste kiertää ja ääni on mahdollisimman alhainen. 20% ja 100% välillä nesteenlämmöt ovat hyvin lähelle identtisiä.
 
Jees poks kiitoksia.
Jatkan loopin täyttämistä kun pääsen töistä takaisin.
Bioksesta säädellä sitten kohdalleen myös radin tuulettimet.

Emosta loppui tuuletin paikat niin kai se joku tuuletinhubi on vielä hommattava
Ehdotuksia?
 
Mehut sisään tänään vielä
Niin ja ihan ensimmäinen looppi
Mikäs tuo Barrow mini säiliokombo on? Voitko linkata?
Sama kysymys heräsi itsellä, nyt kun varsin ahdasta looppia suunnittelemassa. Yhden kiinapumpun tilasin 2kk sitten, mutta ei tiettävästi ole vieläkään lähetetty. Suora linkki olisi hyvä, koska Aliexpressiä on kyllä tullut selailtua, mutta sieltä ei tunnu aina hakemalla löytävän haluamaansa, vaan useammin sattumalta tulee eteen.

Edit: Akasa FLEXA FP5S, PWM-virtahaaroitusjohto 5:lle tuulettimelle - 7,90€ SATA-versio yllämainitusta on halvempi ja ei tarvii tapella Molexien kanssa ;) toisaalta suurin osa pumpuista vielä tuolla antiikki-liitännällä jolloin useimmilla kai molex-johto sen vuoksi kiinni virtalähteessä
 
Olihan urakka saada ilmat pois mutta siinä se nyt rokkaa
15astetta putos rasituksessa ryzen 5 3600 lämmöt
Ja radin läpi puhaltaa 800rpm hyrrät nyt niin on mukavan hiljainenkin
 

Liitteet

Noniin... Ensimmäinen postaus pienen foorumin seurailun jälkeen.
Eli kasasin noin kuukausi sitten veljelle koneen (Ryzen 9 3900X, RTX 2080 Super) Fractal Design Define R6 -koteloon. Ajatuksena olisi vaihtaa tuo Ryzenin vakio cooleri custom vesijäähdytykseen. Mitään kokemustahan minulla ei vesijäähdytyksestä ole, joten vinkkejä saa antaa. Kuinka tämä projekti on kannattava toteuttaa? Budjetti on melko tiukka >400€. Onko noista tarjolla olevista kiteistä mihinkään? Pumput ilmeisesti yleensä vähän heikompia, kuin mitä jatkoa ajatellen saattaisi tarvita. Liittimet myös suoria, joten lyttääntyykö letkut helposti? Onko hardline alottelijalle liian vaikea aloittaa? Koen kuitenkin olevani melko taitava käsistäni. Toiveena olisi saada veljelle hiljaisempi ja viileämpi kone.


Kyllä niitä ihan hyviä valmiskittejäkin on jos pehmeät letkut kelpuuttaa. Esim EK:lla on D5 pumpulla olevia kittejä.
Hieman menee budjetista yli tämä, mutta nyt näin esimerkkinä:
EK-Waterblocks EK-KIT RGB 360 -vesijäähdytyspaketti prosessorille - 458,40€

Nuo samat osat erikseen ostettuna on pitkälti yli 500€, eli hieman säästää kun paketin ostaa.


Toki helppoa se on kovista putkistakin tehdä ja ainakin omasta mielestä tulee näyttävämpi lopputulos. Kalliimpaa se kyllä on...
 
Kyllä niitä ihan hyviä valmiskittejäkin on jos pehmeät letkut kelpuuttaa. Esim EK:lla on D5 pumpulla olevia kittejä.
Hieman menee budjetista yli tämä, mutta nyt näin esimerkkinä:
EK-Waterblocks EK-KIT RGB 360 -vesijäähdytyspaketti prosessorille - 458,40€

Nuo samat osat erikseen ostettuna on pitkälti yli 500€, eli hieman säästää kun paketin ostaa.


Toki helppoa se on kovista putkistakin tehdä ja ainakin omasta mielestä tulee näyttävämpi lopputulos. Kalliimpaa se kyllä on...
Barrow / Bykski aliexpressistä:
GPU blokki, 100~e
CPU blokki 25~e
D5 pumppu kilkkeineen 60~e

Lisäksi kiinnikkeet, mutkat ja esim. lämpötila-anturi.

Radeja en itse lähtisi alista tilaamaan, ja letkua saa 3m alta parin kympin suomesta (ek duraclear, jimms).
Jo pelkästään gpu & cpu blokit ja pumppu alista hankkimalla säästää pitkän pennin.
 
Barrow / Bykski aliexpressistä:
GPU blokki, 100~e
CPU blokki 25~e
D5 pumppu kilkkeineen 60~e

Lisäksi kiinnikkeet, mutkat ja esim. lämpötila-anturi.

Radeja en itse lähtisi alista tilaamaan, ja letkua saa 3m alta parin kympin suomesta (ek duraclear, jimms).
Jo pelkästään gpu & cpu blokit ja pumppu alista hankkimalla säästää pitkän pennin.

Niihin sitten toimituskulut, tullit ja verot päälle.
Toki tulee silti edullisemmaksi kuin EK.

Makuasioita kummasta tykkää enemmän.
 
Melkoinen lottovoitto on jos jonkun cpu blokin joutuu tullista hakemaan.

Kyllä ne ihan hakemattakin perille tulee... Lain mukaan tullit ja verot pitää maksaa jäi tulliin tai ei.

DHL:llä tilatut taitaa melkolailla automaattisesti jäädä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 761
Viestejä
4 556 717
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom