Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Mehut sisään tänään vielä
Niin ja ihan ensimmäinen looppi


Huomautus 2020-04-11 123413.jpg
Tuohon pumpun liittimeen sinun kannattaisi ehkä vaihtaa 90° kulma. Minulla ei ole toiminut noin jyrkät käännökset, vaan letku alkaa lämmetessään kääntymään liittimessä ja saattaa jopa purskauttaa nesteet pihalle ulkokarteen puolelta. Toki pysyy, jos letku on liimattu kiinni liittimeen.
 
Se näyttää että on jyrkkä kulma.
Pumppu tarkoituksella sen takia hiukan vinossa jotta kulmaa ei syntynyt.
Aika loivalla mutkalla menee blokille siitä

Edit:tänään pääsee vasta kunnolla testaamaan kun saan koteloon laitettua eteen yhden hyrrän ottamaan ilmaa sisään ja taakse yhden poistamaan
Lasikylki kiinni ja kovaa ajoa.
 
Joo, saattaa se toimia. Ei tuosta kuvasta oikein näe, että paljonko sille liittimelle tulee sivuttaisvääntöä. Seuraile nyt kuitenkin että pysyy paikallaan.
 
Juu ei kuva tee kunniaa tuossa. voin napata paremman niin ehkä näkee onko kulma "liian" suuri
 
Seuraava looppi valmis, tällä kertaa Moralla jäähdytetty. Pientä build logia kirjoittelinkin tuonne Buildit-osioon. Kahta Noctua NF-A20 PWM -tuuletinta odotellaan vielä toimitettavan, mutta pelkästään jo tällä edellistä looppia hiljaisempi ja viileämpi.

IMG_20200411_110756.jpg IMG_20200411_114154.jpg
 
Jees poks kiitoksia.
Jatkan loopin täyttämistä kun pääsen töistä takaisin.
Bioksesta säädellä sitten kohdalleen myös radin tuulettimet.

Emosta loppui tuuletin paikat niin kai se joku tuuletinhubi on vielä hommattava
Ehdotuksia?
Myös haroittava kaapeli voi käyttä kahdelle tuulettimelle jos helpottaa mutta suosittelen max 2kpl per liitin.
Emon käyttöohjeissa voi löytyä maksimi suositeltava virrankulutus.
 
Hain tästä samalta kylältä tuuletin hubin ja sain kaikki hyrrät nyt pyörii.
Vedenlämpö anturia ei ole mutta prossun lämpöjä nyt pelatessa seurannut niin pomppii siinä 52-60 tämä hyvä vai laitanko hyrrii vauhtia lisää?
 
Minulla on tuossa omassa luupissa CPU, GPU ja emolevyn nurkasta mosfetit. Olen yrittänyt säätää luupin niin että näytönohjaimen lämpötila pysyisi alle 50 asteen pidemmässäkin pelaamisessa, koska ainakin näytönohjain alkaa tiputtelemaan herzejä ensimmäisen kerran tuossa 50 asteen kohdalla.
 
Pienenä välikevennyksenä, itse värkkäilen ulkoisille radeille uutta kiinnitystä niin ne on nyt hetken loopista irti. Väänsin ulkoisen kierron ohitushanan koneesta auki ja yllätykseksi nuo muutama messinkinen liitin koneen sisällä (ja ulkona) jaksaa jäähdyttää sen verran että nesteet pysyy kevyellä työpöytäkäytöllä (cpu 20-30W, gpu 10W, PWM + SB 10W?) 40 asteessa. :tup:


1586711182493.jpeg
1586711294132.jpeg
 
Hain tästä samalta kylältä tuuletin hubin ja sain kaikki hyrrät nyt pyörii.
Vedenlämpö anturia ei ole mutta prossun lämpöjä nyt pelatessa seurannut niin pomppii siinä 52-60 tämä hyvä vai laitanko hyrrii vauhtia lisää?
Kannattaaa suosiolla tuon veden lämpöanturin hommata se ei paljon maksa ja omasta mielestä on tärkeä varuste ja mieluiten jättää noi rgb valot ostamatta ja lisää niitä myöhemmmin jos näkee tarvetta.
 
Pienenä välikevennyksenä, itse värkkäilen ulkoisille radeille uutta kiinnitystä niin ne on nyt hetken loopista irti. Väänsin ulkoisen kierron ohitushanan koneesta auki ja yllätykseksi nuo muutama messinkinen liitin koneen sisällä (ja ulkona) jaksaa jäähdyttää sen verran että nesteet pysyy kevyellä työpöytäkäytöllä (cpu 20-30W, gpu 10W, PWM + SB 10W?) 40 asteessa. :tup:


1586711182493.jpeg
1586711294132.jpeg
Noita liittimiä voi kiilloittaa jos haluaa hieman näyttävämmän kokoonpanon mutta on työlästa ja vie aikaa.
Myös muistakseni löytyy jonkinlaisella kromipinnoituksella myöskin noita liitin osia.
Joku paremmin perehtynyt noihin voi korjata jos olen väärässä kun itse en tee putkihommia sisätiloissa vaan enemmän ulkona ja siinä ei noita messinki osia käytetän ainostaan tilapäiskäytössä kun lahoavat niin nopeasti.
 
Kannattaaa suosiolla tuon veden lämpöanturin hommata se ei paljon maksa ja omasta mielestä on tärkeä varuste ja mieluiten jättää noi rgb valot ostamatta ja lisää niitä myöhemmmin jos näkee tarvetta.

Joo se onkin listalla.
Rgb tuossa nyt ei ole eikä ole tarkoitus laittaakaan
 
Kannattaaa suosiolla tuon veden lämpöanturin hommata se ei paljon maksa ja omasta mielestä on tärkeä varuste ja mieluiten jättää noi rgb valot ostamatta ja lisää niitä myöhemmmin jos näkee tarvetta.

Joo se onkin listalla.
Eihän sellasta saa tohon emolevyyn?

E: RGB-liittimiä löytyy jopa kaksi. "Prioriteetit" ;)
 
Viimeksi muokattu:
en ole tutkinut enempää mutta jotenkin vedenlämpö olisi hyvä saada ja en nyt emoa lähde sen takia vaihtamaan
 
Noita liittimiä voi kiilloittaa jos haluaa hieman näyttävämmän kokoonpanon mutta on työlästa ja vie aikaa.
Myös muistakseni löytyy jonkinlaisella kromipinnoituksella myöskin noita liitin osia.
Joku paremmin perehtynyt noihin voi korjata jos olen väärässä kun itse en tee putkihommia sisätiloissa vaan enemmän ulkona ja siinä ei noita messinki osia käytetän ainostaan tilapäiskäytössä kun lahoavat niin nopeasti.

Meillä on 35 vuotta vanhassa talossa juuri tuommoisia liittimiä lämmönjakohuoneessa ja ei ne ole menneet miksikään. Rautaputkisessa patteriverkostossa on kirkkaat liittimet. Ehkäpä juuri siitä syystä tai muusta syystä nuo kuvissa näkyvät liittimet ja hanat näyttävät hemmetin hienoilta :)
 
Noita liittimiä voi kiilloittaa jos haluaa hieman näyttävämmän kokoonpanon mutta on työlästa ja vie aikaa.
Myös muistakseni löytyy jonkinlaisella kromipinnoituksella myöskin noita liitin osia.
Joku paremmin perehtynyt noihin voi korjata jos olen väärässä kun itse en tee putkihommia sisätiloissa vaan enemmän ulkona ja siinä ei noita messinki osia käytetän ainostaan tilapäiskäytössä kun lahoavat niin nopeasti.

Ainakin biltemasta löytyy messinkisiä kromattuna myös perus 1/4" koossa. Itselläkin yksi biltsun thaara loopissa
 
Ei kellään sattuisi löytymään 12mm silikoni inserttiä ja 90 asteen muottia lainaan vaikkapa rahaa vastaan joko postilla tai noudolla Helsingin seudulta.

Jimmssillä 10-20 päivän toimitus ja kiinasta tilattu paketti kulkee koronan aikana mahdollisen hitaasti.
 
Dodi se olis vermeet siirretty uuteen koppaan (719) ja koneessa kovat testit päällä. Vähän jäi harmittamaan phanteksin kopan laatu tällä kertaa mutta ainakin kerrankin ei tila loppunut kesken. Vielä joutu meneen vanhoilla radeilla mut jahka varallisuus paranee niin radit vaihtuu nykyisistä hwlabsin gts360x2 ja ac st30 360 vähän isompiin.
20200411_225455.jpg
20200412_182521.jpg
 
Dodi se olis vermeet siirretty uuteen koppaan (719) ja koneessa kovat testit päällä. Vähän jäi harmittamaan phanteksin kopan laatu tällä kertaa mutta ainakin kerrankin ei tila loppunut kesken. Vielä joutu meneen vanhoilla radeilla mut jahka varallisuus paranee niin radit vaihtuu nykyisistä hwlabsin gts360x2 ja ac st30 360 vähän isompiin.
20200411_225455.jpg
20200412_182521.jpg
Mitä suotta noita radeja vaihtamaan. Jos lisää pinta-alaa kaipaa, niin ulkoista kehiin :)
 
Hain tästä samalta kylältä tuuletin hubin ja sain kaikki hyrrät nyt pyörii.
Vedenlämpö anturia ei ole mutta prossun lämpöjä nyt pelatessa seurannut niin pomppii siinä 52-60 tämä hyvä vai laitanko hyrrii vauhtia lisää?
Kannattaa hankkia se lämpöanturi, kun ei varsinkaan pelkän prossun lämpöjen perusteella kannata ohjata radien tuulettimia. Kunhan se vesi on viileää, niin osat jäähtyy. Sitä mukaa kun vesi lämpiää, niin tarvitaan lisää kierroksia sinne radin tuulettimiin.
Jos nykäsen jonkun cpu kuorman tulille, niin prossun (3900x) lämmöt pomppaa hetkessä sinne 70 asteeseen, ja vesi on 24. Ei siinä tuulettimilla ole hetkeen mitään virkaa.

Jos ei temp sensoria saa, niin mittaile vaikka kuumemittarilla säiliöstä missä se vesi menee normirasituksessa. Eihän toki pelkkä prossu nyt mikään varsinainen vedenkeitin ole.
 
Mulla on siis tuuletin hubi suoraan sataliittimestä
Low tai hight asento
Lowilla hyrrät pyörii noin 800rpm.
Ja juu pitää se anturi hommata.

Sillä kyselin vaan ettei tuo lämpö huolestuttava ainakaan ole niin jäähdytys riittää
 
Mulla on siis tuuletin hubi suoraan sataliittimestä
Low tai hight asento
Lowilla hyrrät pyörii noin 800rpm.
Ja juu pitää se anturi hommata.

Sillä kyselin vaan ettei tuo lämpö huolestuttava ainakaan ole niin jäähdytys riittää
Ihan ok lämmöt noi on.
Itellä on kahdellä tämmösellä 5+4 tuuletinta yhteensä kahdessa emon liittimessä, niin ei tarvi puljata erillisten hubien kanssa.
 
Liityin hiljattain custom loop -nestejäähdytyksen pariin, ja sehän vei tietenkin koko käden. Harrastukseen kulutettu aika on ollut erittäin palkitsevaa, jo koneen hiljaisemman äänimaailman, ja sen parantuneen suorituskyvyn perusteellakin. Lisäksi näpertely on vielä hauskaa puuhaa! Kiitokset muuten tälle ketjulle hyvistä vinkeistä :thumbsup:

Loopissa on tällä hetkellä ZMT -letkuilla ja EK:n liittimillä:
Pumppu ja nestesäiliö: EK-Quantum Kinetic TBE 200 D5 PWM D-RGB
Näyttis: Asus 2080 Super Dual Evo v2 ja EK-Quantum Vector Dual Evo RTX 2070/2080 D-RGB - Nickel + Acetal -näytönohjainblokki Huom. On muuten huonot ohjeet EK:lla. Blokki alkoi toimia kunnolla vasta äärimmilleen kiristetyillä lyhimmillä ruuveilla (paketissa tuli kolmea eri pituutta) ilman prikkoja
Radi ja tuulettimet: Hardware Labs Black Ice Nemesis Radiator GTS 360 ja 3 x Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap (pull sisään katossa)

Prossu (2700X) jäähtyy vielä toistaiseksi Kraken X62:lla (push-pull sisään edessä). Koppana on Define R6, jonka ruuvit on pirullisen kireällä, ja jonka takatuulari puhaltaa ulos.

Lämmöt (ambient 24-25):
GPU idle 28 fan 24%, load 48 fan 33% (pari tuntia Rdr2 tai tunnin Heaven bench), power limit 120%, core +110 ja mem +1000
CPU Tdie: min 29 max 73 (tunnin cpu-z bench). Jos kopan etuovi on kiinni, niin X62:n nesteen lämpö nousee noin asteen. Etupaneelin pölysuoja nostaa lämpöjä myös.

Seuraavaksi on tarkoitus yhdistää loopiin cpu-blokki, nesteen lämpötila-anturit, eteen Alphacool NexXxoS XT45 V.2 ja pohjaan Corsair Hydro X Series XR5 140. Samalla pääsen eroon CAM -softasta ja otan Arguksen käyttöön. Pitää laittaa kuvia, kun on valmista.
 
Viimeksi muokattu:
Karanteenikasailuja, liittimiä kun ei pääse kaupasta hakemaan niin yrityksen ja erehdyksen taktiikka että millä yhdistelmällä saa puuhapussin sisällöstä kasattua sopivan etäisyyden radien välille.

ihan jees tuli, 4/5 letkut kun vielä saisi nätisti vedettyä. :tup:

5935A4EA-72FF-471F-AC08-188708FEC4BF.jpegB07677E6-45FE-4511-8751-ADA4B4962B1F.jpeg0FF772C9-B0FA-4EF5-9C62-AF08A288C2E8.jpeg
 
Siinä on ooppelin omistaja ihmeissään kun vertaa jäähdytyspinta-alaa corsansa syyläriin :eek:
 
Siinä on ooppelin omistaja ihmeissään kun vertaa jäähdytyspinta-alaa corsansa syyläriin :eek:

Joo, toiselle puolelle pöytää voisi vielä rakentaa vastaavan patentin, neljä moraa riittäisi jo ehkä täyspassiiviseen jäähdytykseen. :comp:

Tuosta tulikin mieleen, joku toinen moran omistaja jolla on rutkasti luppoaikaa käsissään voisi mitata että onko tuolla orientaatiolla merkitystä täyspassiivisessa konvektiojäähdytyksessä, auttaisiko se siis isosti jos nuo kiepsauttaisi kyljelleen ja sallisi ilman nousta suoraan lamellien läpi?
 
onko tuolla orientaatiolla merkitystä täyspassiivisessa konvektiojäähdytyksessä, auttaisiko se siis isosti jos nuo kiepsauttaisi kyljelleen ja sallisi ilman nousta suoraan lamellien läpi?
Eikö konvektioon perustuvassa täyspassiiviijäähyttelyssä tarvis olla jokanen MORA erillään, etteivät lämmittäisi toisiaan?
neljä moraa riittäisi jo ehkä täyspassiiviseen jäähdytykseen
4 MORAa 'Aquacomputer Airplex GIGANT-tyylisesti neliömuodostelmaan ja tuulettimet puhaltamaan alhaalta sekä ylhäältä (tietysti niin, ettei vuotaisi väleistä) :think:
 
Joo, toiselle puolelle pöytää voisi vielä rakentaa vastaavan patentin, neljä moraa riittäisi jo ehkä täyspassiiviseen jäähdytykseen. :comp:

Tuosta tulikin mieleen, joku toinen moran omistaja jolla on rutkasti luppoaikaa käsissään voisi mitata että onko tuolla orientaatiolla merkitystä täyspassiivisessa konvektiojäähdytyksessä, auttaisiko se siis isosti jos nuo kiepsauttaisi kyljelleen ja sallisi ilman nousta suoraan lamellien läpi?
Suoraan viis moraa kuutioksi, ja pohjalle muutama tuuletin työntämään painetta rakennelmaan. Pieni ilmarako ja jalat. Lopputulos toimii esim rahina.
 
Tilasin Barrow pikaliittimiä helpottamaan elämää. Onko kenelläkään kokemuksia niistä täällä? Naaras + Urosliitin 17 euroa toimitettuna oli suhteellisen houkutteleva hinta verrattuna Koolancen QD3 liittimiin... :rofl2:
 
Äh, ei kyllä riitä kahdessa MORAssa vielä potku passiivijäähdyttämään vajaan 600W edestä lämpökuormaa, 300W Vega 56 ja 200W e5-1650 + joku 100w virransyötöstä ja kahdesta d5 pumpusta. Karkaa nesteet päälle 40 asteen. Pakko pitää jonkinlaista hyrrää pyörimässä kun tuolla pelailee, ja ostohousut jalkaan ja lisää MORAA taloon :comp:
 
Tilasin Barrow pikaliittimiä helpottamaan elämää. Onko kenelläkään kokemuksia niistä täällä? Naaras + Urosliitin 17 euroa toimitettuna oli suhteellisen houkutteleva hinta verrattuna Koolancen QD3 liittimiin... :rofl2:
Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta itsekin harkitsin noita. Lopulta päädyin EK:n pikaliittimiin, jotka ovat lainattu terveydenhuollon puolelta, eli luulisi olevan hyvää tavaraa, eikä maksanut yksi pari kuin noin 22€ muistaakseni.

Jälkeenpäin olen löytänyt muutamia negatiivisia kokemuksia noista Barrowin pikaliittimistä, että saattavat vuotaa ihan kiinni ollessaan. Jollakin oli tainnut jopa liitin jäädä auki irroituksen yhteydessä, jolloin vesi luontaisesti vain virtasi kirjaimellisesti.

Voivat olla kelpo tavaraa tai sitten ei. Kokeilemalla selviää.
 
Äh, ei kyllä riitä kahdessa MORAssa vielä potku passiivijäähdyttämään vajaan 600W edestä lämpökuormaa, 300W Vega 56 ja 200W e5-1650 + joku 100w virransyötöstä ja kahdesta d5 pumpusta. Karkaa nesteet päälle 40 asteen. Pakko pitää jonkinlaista hyrrää pyörimässä kun tuolla pelailee, ja ostohousut jalkaan ja lisää MORAA taloon :comp:
Millaisilla lämmöillä sulla vesi menee hyrrät päällä?
 
Äh, ei kyllä riitä kahdessa MORAssa vielä potku passiivijäähdyttämään vajaan 600W edestä lämpökuormaa, 300W Vega 56 ja 200W e5-1650 + joku 100w virransyötöstä ja kahdesta d5 pumpusta. Karkaa nesteet päälle 40 asteen. Pakko pitää jonkinlaista hyrrää pyörimässä kun tuolla pelailee, ja ostohousut jalkaan ja lisää MORAA taloon :comp:
Ihan mielenkiinnosta: Miksi väkisin turata satoja euroja järjettömään määrään radiaattoreita kun esimerkiksi lisäämällä parin kympin tuulettimet "mora-sämpylän" väliin pyörimään minimikierroksilla toisi varmaan kuitenkin paremman lopputuloksen kuin kolmannen/neljännen moran lisääminen kiertoon ja niiden "väkisin" pitäminen passiivisena?
 
Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta itsekin harkitsin noita. Lopulta päädyin EK:n pikaliittimiin, jotka ovat lainattu terveydenhuollon puolelta, eli luulisi olevan hyvää tavaraa, eikä maksanut yksi pari kuin noin 22€ muistaakseni.

Jälkeenpäin olen löytänyt muutamia negatiivisia kokemuksia noista Barrowin pikaliittimistä, että saattavat vuotaa ihan kiinni ollessaan. Jollakin oli tainnut jopa liitin jäädä auki irroituksen yhteydessä, jolloin vesi luontaisesti vain virtasi kirjaimellisesti.

Voivat olla kelpo tavaraa tai sitten ei. Kokeilemalla selviää.

No toivotaan että ei satu harmeja omalle kohdalle niiden kanssa :btooth: Reportoin tänne sitten kun on testattu toimivuus
 
Millaisilla lämmöillä sulla vesi menee hyrrät päällä?

Ei tästä oikein saa todenmukaista kuvaa kun mulla on niin antiikkinen emo ettei saa säädettyä puhaltimien nopeuksia haluamakseen, nuo 18kpl Arctic F14 PWM PST CO ropellia lähtevät cpu ytimien saavuttaessa 65 astetta pyörimään täysillä. Kuitenkin, tällä kombolla neste 29 astetta, huoneessa näkyy olevan 25 astetta.


Ihan mielenkiinnosta: Miksi väkisin turata satoja euroja järjettömään määrään radiaattoreita kun esimerkiksi lisäämällä parin kympin tuulettimet "mora-sämpylän" väliin pyörimään minimikierroksilla toisi varmaan kuitenkin paremman lopputuloksen kuin kolmannen/neljännen moran lisääminen kiertoon ja niiden "väkisin" pitäminen passiivisena?

Eihän tässä harrastuksessa muutenkaan ole lähtökohtaisesti mitään järkeä. Puhaltimet multa tosiaan löytyy jo kuten tuossa edellä kirjoitin, mutta jos haluaisin ne päivittää ns. äänettömiin mutta tehokkaisiin 8x200mm versiohin, niihin menisi vähintään se 150-200 euroa myös, eli samat jonka yksi lisäMORA maksaa. Lisäksi, MORA pitää hintansa paljon paremmin käytettyjen markkinoilla kuin mitä 2-3 vuotta vanhat käytetyt ropellit. :tup:
 
Ei tästä oikein saa todenmukaista kuvaa kun mulla on niin antiikkinen emo ettei saa säädettyä puhaltimien nopeuksia haluamakseen, nuo 18kpl Arctic F14 PWM PST CO ropellia lähtevät cpu ytimien saavuttaessa 65 astetta pyörimään täysillä. Kuitenkin, tällä kombolla neste 29 astetta, huoneessa näkyy olevan 25 astetta.




Eihän tässä harrastuksessa muutenkaan ole lähtökohtaisesti mitään järkeä. Puhaltimet multa tosiaan löytyy jo kuten tuossa edellä kirjoitin, mutta jos haluaisin ne päivittää ns. äänettömiin mutta tehokkaisiin 8x200mm versiohin, niihin menisi vähintään se 150-200 euroa myös, eli samat jonka yksi lisäMORA maksaa. Lisäksi, MORA pitää hintansa paljon paremmin käytettyjen markkinoilla kuin mitä 2-3 vuotta vanhat käytetyt ropellit. :tup:
Tiivistät sen kahden moran välisen tilan, ja joko ali tai ylipaine parilla kolmella normituulettimella.
Vaikka V- muotoon, sivuille kolmionmuotoiset vanerit esim. ja yläosaan tuulettimet. Vaihtuu ilma morien läpi eikä tarvi huudattaa tuulettimia.
 
Ei tästä oikein saa todenmukaista kuvaa kun mulla on niin antiikkinen emo ettei saa säädettyä puhaltimien nopeuksia haluamakseen, nuo 18kpl Arctic F14 PWM PST CO ropellia lähtevät cpu ytimien saavuttaessa 65 astetta pyörimään täysillä. Kuitenkin, tällä kombolla neste 29 astetta, huoneessa näkyy olevan 25 astetta.
Aquaero 6:nen kehiin. Voi leikkiä leikkiä käppyröillä tai sitten vaan säädä kerran ja unohda.
 
Tiivistät sen kahden moran välisen tilan, ja joko ali tai ylipaine parilla kolmella normituulettimella.
Vaikka V- muotoon, sivuille kolmionmuotoiset vanerit esim. ja yläosaan tuulettimet. Vaihtuu ilma morien läpi eikä tarvi huudattaa tuulettimia.

Sen takia juuri kehitin tuon pöydän alle menevän ja esiin liukuvan patentin että nuo morat saisi pois jaloista ja lähes pois näkyvistä, ei ole tilaa tehdä tuollaisia häkkyröitä :dead:

Aquaero 6:nen kehiin. Voi leikkiä leikkiä käppyröillä tai sitten vaan säädä kerran ja unohda.

Sekin maksaa jo kolmannen MORAn verran :dead:
 
Sen takia juuri kehitin tuon pöydän alle menevän ja esiin liukuvan patentin että nuo morat saisi pois jaloista ja lähes pois näkyvistä, ei ole tilaa tehdä tuollaisia häkkyröitä :dead:



Sekin maksaa jo kolmannen MORAn verran :dead:

Eikö tohon mora paketin kylkeen voisi laittaa esim aquacomputer quadron, jolle toisi sen 12V ja säätäisi sitten veden mukaan tuulettimia. Plussana toimisi itsenäisesti vaikka BIOS tasolla.
 
Täyspassiivijäähdytyksen vaatima (yli)mitoitus) verrattuna hiljaisiin pyöriviin tuulettimiin vähemmällä mitoituksella on aika iso. En tiedä miten rajalliset bios-säätömahdollisuudet on tuulettimille, mutta uskoisin jo hitaimmalla nopeudella veden jäähtyvän niin hyvin ettei tarvitse lisätä kennojen pinta-alaan.
 
Eikö tohon mora paketin kylkeen voisi laittaa esim aquacomputer quadron, jolle toisi sen 12V ja säätäisi sitten veden mukaan tuulettimia. Plussana toimisi itsenäisesti vaikka BIOS tasolla.

Tämä näyttää jo siedettävän hintaiselta sekä uusiokäytettävältä.

Täyspassiivijäähdytyksen vaatima (yli)mitoitus) verrattuna hiljaisiin pyöriviin tuulettimiin vähemmällä mitoituksella on aika iso. En tiedä miten rajalliset bios-säätömahdollisuudet on tuulettimille, mutta uskoisin jo hitaimmalla nopeudella veden jäähtyvän niin hyvin ettei tarvitse lisätä kennojen pinta-alaan.

Joo, ongelma on siinä että haluan ropellien olevan kokonaan pois päältä kun kone idlaa, ja sitten käynnistyvän pyörimään hitaasti kun nesteen lämmöt nousee. Biosista saisi kyllä jatkuvan nopeuden käyttöön, mutta se ei olisi sitten millään tavalla lämpötilariippuvainen ja veisi vaan turhaan sähköä (18 tuulettimestakin kertyy jo jokunen watti)
 
Tämä näyttää jo siedettävän hintaiselta sekä uusiokäytettävältä.

Joo, ongelma on siinä että haluan ropellien olevan kokonaan pois päältä kun kone idlaa, ja sitten käynnistyvän pyörimään hitaasti kun nesteen lämmöt nousee. Biosista saisi kyllä jatkuvan nopeuden käyttöön, mutta se ei olisi sitten millään tavalla lämpötilariippuvainen ja veisi vaan turhaan sähköä (18 tuulettimestakin kertyy jo jokunen watti)
No ei noista tuulettimista montaa wattia tule. Speksit sanovat 0.11A @ 12V = 1,32 wattia täysillä. Jos laitat puolella teholla pyörimään koko ajan, ja virran kulutus olisi lineaarisesti skaalautuva noisa tulisi yhteensä 1,32 wattia / 2 * 18 = 12 wattia.
 
No ei noista tuulettimista montaa wattia tule. Speksit sanovat 0.11A @ 12V = 1,32 wattia täysillä. Jos laitat puolella teholla pyörimään koko ajan, ja virran kulutus olisi lineaarisesti skaalautuva noisa tulisi yhteensä 1,32 wattia / 2 * 18 = 12 wattia.


PST CO malleissa tuo on 0.3A eli 3.6 wattia, ja 3.6*18 = 65w täysillä, puolellakin teholla jo 30w. Pieniä asioita, mutta lupasin osallistua omalta osaltani sähkölaskun pienentämisurakkaan. :smoke:
 
PST CO malleissa tuo on 0.3A eli 3.6 wattia, ja 3.6*18 = 65w täysillä, puolellakin teholla jo 30w. Pieniä asioita, mutta lupasin osallistua omalta osaltani sähkölaskun pienentämisurakkaan. :smoke:
No tuohan jo näkyykin. Yllättävän iso ero tuulettimien välillä.
 
Mulla pyörii 1/9 tuulettimista kevyellä kuormalla. Tuulettimille suunniteltu radi on niin tiheä, ettei ilma tahdo passiivina virrata. Yksikin tuuletin tekee suuren eron.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 643
Viestejä
4 553 062
Jäsenet
75 038
Uusin jäsen
Kieroliero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom