Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Onko ihan ok ketjuttaa pwm-kaapeleita ja molex-kaapeleita? Ajattelin laittaa pumpum ulkoisen radin kylkeen ulos kotelosta ja tämä nyt tuli ekana mieleen.
Parempia ideoita otetaan vastaan myös.

Jimmsiltä saisi molempia tilattua.
 
Onko ihan ok ketjuttaa pwm-kaapeleita ja molex-kaapeleita? Ajattelin laittaa pumpum ulkoisen radin kylkeen ulos kotelosta ja tämä nyt tuli ekana mieleen.
Parempia ideoita otetaan vastaan myös.
Jos kohtuudella ketjuttaa (1-3 jatkoa ja/tai rinnankytkentää ainakaan tuskin aiheuttaa ongelmaa), niin ei pitäisi olla ongelmaa. Minkälaista viritystä olet tarkalleen ottaen ajatellut laittaa? Molex-liittimille on muistaakseni jossain speksattu maksimivirta / liittimen +5V ja +12V linjat kummallekin erikseen (btw. kyseessä on väärä mutta käyttöön vakiintunut nimitys, oikeasti kyseessä on AMP Mate-n-lok 1-480424-0 -liitin :geek:)

Aiemmin (tässä threadissa ?) oli keskustelua tuulettimien ketjutuksista ja silloin voi tulla vastaan emolevyn pwm-headerin maksimi, jos tuulettimia/pumppuja on kovin paljon (tuulettimissa on paljon eroa kuinka paljon vievät virtaa).
 
Jos kohtuudella ketjuttaa (1-3 jatkoa ja/tai rinnankytkentää ainakaan tuskin aiheuttaa ongelmaa), niin ei pitäisi olla ongelmaa. Minkälaista viritystä olet tarkalleen ottaen ajatellut laittaa? Molex-liittimille on muistaakseni jossain speksattu maksimivirta / liittimen +5V ja +12V linjat kummallekin erikseen (btw. kyseessä on väärä mutta käyttöön vakiintunut nimitys, oikeasti kyseessä on AMP Mate-n-lok 1-480424-0 -liitin :geek:)

Aiemmin (tässä threadissa ?) oli keskustelua tuulettimien ketjutuksista ja silloin voi tulla vastaan emolevyn pwm-headerin maksimi, jos tuulettimia/pumppuja on kovin paljon (tuulettimissa on paljon eroa kuinka paljon vievät virtaa).


Siis maksimissaan 2 kpl näitä pwm kaapeleita pumpulta emolle ja 2kpl molex kaapeleita pumpulta virtalähteelle. Eli kuorma pysyy samana, kun ilmankin näitä, mutta matka on vain pidempi.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200207-162901__01.jpg
    Screenshot_20200207-162901__01.jpg
    116,9 KB · Luettu: 15
  • Screenshot_20200207-162856__01.jpg
    Screenshot_20200207-162856__01.jpg
    89,7 KB · Luettu: 15
Olisin 99.9% varma ettei tuosta tule mitään ongelmia. Ajattelisin että ongelmia tulee ehkä vasta sitten kun liittimiä on ketjutettuna luokkaa kymmeniä, mutta tämä on ihan mutuilua. Periaatteessa jokainen liitin voi hajota, ja jos mahdollista hankkia yksi riittävän pitkä jatkojohto, niin olisihan se varmin tapa.
 
Olisin 99.9% varma ettei tuosta tule mitään ongelmia. Ajattelisin että ongelmia tulee ehkä vasta sitten kun liittimiä on ketjutettuna luokkaa kymmeniä, mutta tämä on ihan mutuilua. Periaatteessa jokainen liitin voi hajota, ja jos mahdollista hankkia yksi riittävän pitkä jatkojohto, niin olisihan se varmin tapa.

Jees täytyy kattoo, jos löytyy suoraan pidempiä. Muuten mennään näillä. Kiitoksia tästä.
 
Itellä ollut mielessä tämmösellä: Phobya 12V / 5V muuntaja, 34W - 18,90€ (tai 70W versiolla) antaa virtaa ulkoisen radin pumpulle ja mahdolliselle fan splitterille/Aquaerolle.

Meneekö liian tiukille, jos pumpun (max. 18W) + tuulettimien (8 x 1,56W = 12,48W) tekee yhteensä 30,48W?

Eipä nuo täysillä ikinä ole, mutta pyöräyttääkö startissa täysillä siitä ei nyt hajua. Selvitellää.
 
Meneekö liian tiukille, jos pumpun (max. 18W) + tuulettimien (8 x 1,56W = 12,48W) tekee yhteensä 30,48W?

Eipä nuo täysillä ikinä ole, mutta pyöräyttääkö startissa täysillä siitä ei nyt hajua. Selvitellää.
Itekkin kahden vaiheilla ostanko varmuuden vuoksi 70W mallin
 
Viimeksi muokattu:

Noita saa sitten halvemmallakin jos ulkoiseen virtalähteeseen päätyy. Jos menee väittämään että Phobyan versio on laadukkaampi (eikä kiinalainen), niin se on ihan ok jos oma kilpi pysyy sillä kiiltävänä.
 
Viimeksi muokattu:

Noita saa sitten halvemmallakin jos ulkoiseen virtalähteeseen päätyy. Jos menee väittämään että Phobyan versio on laadukkaampi (eikä kiinalainen), niin se on ihan ok jos oma kilpi pysyy sillä kiiltävänä.

Tästä syystä tämä on hyvä sivu. Ite tulee ajatuksen kanssa ja joku sitten kertoo miten se olisi ehkä fiksumpi tehdä.
 

Noita saa sitten halvemmallakin jos ulkoiseen virtalähteeseen päätyy. Jos menee väittämään että Phobyan versio on laadukkaampi (eikä kiinalainen), niin se on ihan ok jos oma kilpi pysyy sillä kiiltävänä.


Voi hyvinkin olla samalta tehtaalta nuo Phobyan tarroilla olevat ja sitten ne Aliexpressin YingHuat ja XinXuat, mutta Phobyan vehkeessä voi myös hyvinkin todennäköisesti olla pikkaisen paremmat komponentit, parempi laaduntarkkailu (vähemmän suoraan rikkinäisiä tuotteita lähtee maailmalle ja nekin jotka lähtee on käyneet edes jonkinlaisen rääkkäystestin läpi) ja mahdollisissa ongelmatilanteissa se Jimmsin / muun eurooppalaisen puljun myymä virtalähde on takuuvaihdettavissa uuteen, Aliexpressin vehkeissä voi takuulle heittää hyvästit heti kun dispute period umpeutuu.
 
Ja noilla toimitusajoilla on helppo kääntyä vaikka sitten jimmsin tuotteisiin. Varmasti jostai saa halvemmalla ja nopeastikkin, mutta eipä ole muutamasta eurosta kiinni.
 
Voi hyvinkin olla samalta tehtaalta nuo Phobyan tarroilla olevat ja sitten ne Aliexpressin YingHuat ja XinXuat, mutta Phobyan vehkeessä voi myös hyvinkin todennäköisesti olla pikkaisen paremmat komponentit, parempi laaduntarkkailu (vähemmän suoraan rikkinäisiä tuotteita lähtee maailmalle ja nekin jotka lähtee on käyneet edes jonkinlaisen rääkkäystestin läpi) ja mahdollisissa ongelmatilanteissa se Jimmsin / muun eurooppalaisen puljun myymä virtalähde on takuuvaihdettavissa uuteen, Aliexpressin vehkeissä voi takuulle heittää hyvästit heti kun dispute period umpeutuu.
Vaikka olisi täysin samoja mötiköitä, niin melkein mieluummin maksan paremman laaduntarkkailun mielikuvasta ja mielenrauhasta Jimmsille, kun kuitenkin tuon hinta on murto-osa tämän harrastuksen budjetista.
/OT
 

Eli tuli nyt ostettua tuollainen (joskin halvemmalla :D) ja nyt ilmeni, että pumppu ääntää. Toimii kyllä, mutta sellanen snadi sirinä kuuluu. Oman mielenrauhani vuoksi voisin pumpun uusia eli mikä pumppu tohon menisi plug & play tyylisesti ja mikä kannattaa laittaa? Mahdottoman hintainen ei tartteis olla kun budjetilla mennään, saako 60 eurolla mitään?
 

Eli tuli nyt ostettua tuollainen (joskin halvemmalla :D) ja nyt ilmeni, että pumppu ääntää. Toimii kyllä, mutta sellanen snadi sirinä kuuluu. Oman mielenrauhani vuoksi voisin pumpun uusia eli mikä pumppu tohon menisi plug & play tyylisesti ja mikä kannattaa laittaa? Mahdottoman hintainen ei tartteis olla kun budjetilla mennään, saako 60 eurolla mitään?

Ootko kokeillu pumppua eri kierrosnopeuksilla? Tälläkin on merkitystä ääneen.
 
Millaisia kokemuksia on PETG- putken kanssa käytettävistä inserteistä? Tai lähinnä niiden käyttämättä jättämisestä. Onko ilmennyt vuotoja? Kuinka todellinen tuo liitoksen pettämisen riski on? EKWB:n mukaan jo 40 asteessa riski vuodolle on olemassa. Äkkiseltään en löytänyt Jimmsin valikoimasta.
 
Käytä akryyliputkea niin ei tartte huolehtia :confused:

Luupissa ei veden lämpötilan pitäisi olla niin korkea että PETG alkaa menettämään muotoaan/pehmentymään, mutta jos käy vaikka niin että pumppu lakkaa pyörimästä ja blokissa lämpötila nousee, niin silloin PETG putki siinä blokin päässä kyllä kärsii nopeasti. Siinä ei mene pitkään että pienessä rasituksessa se blokki on n. 90'C, ja se lämpö välittyy liittimeen joka kohdistaa pientä puristusta kuitenkin siihen putkeen ->lämmin putki muokkautuu puristuksessa -> putki menee torvelle -> o-rengas ei pidä -> vesi menee koteloon. Käy helposti jos on vaikka joku tiukka pelisessio menossa, ukolla kuulokkeet korvilla eikä kuule/havainnoi sitä tilannetta mikä siellä kopassa on kehittymässä.

Näin voi käydä jos vesi huljuu siellä 40'C hutikoissa ja PETGi pääsee "muovautumaan" liittimen alla / liittimen siihen kohdistaman paineen takia:

trd8h9rz0lc11.jpg


Ja tässä vähän vakavampaa epämuodostumaa

1k0megmc7rj11.jpg



Molemissa tapauksissa: vedet kotelossa.


Mitä opimme? Käytä akryyliputkea joka ei epämuodostu alle prosessorien / näyttisten itsesammutuslämpötilojen.

*edit*

Akryyliputkea on tuosta samasta syystä hieman vaikeampi taivutella, mutta ei merkittävästi. Osta joku metri enemmän putkea varoiksi millä harjoitella. Akryyli vaatii enemmän lämpöä ja se "lämpöalue" missä putki taipuu hyvin on kapeampi, joten varovaisella lämmittelyllä ja pyörittelyllä pääsee voitokkaisiin tuloksiin.
 
Käytä akryyliputkea niin ei tartte huolehtia :confused:

Luupissa ei veden lämpötilan pitäisi olla niin korkea että PETG alkaa menettämään muotoaan/pehmentymään, mutta jos käy vaikka niin että pumppu lakkaa pyörimästä ja blokissa lämpötila nousee, niin silloin PETG putki siinä blokin päässä kyllä kärsii nopeasti. Siinä ei mene pitkään että pienessä rasituksessa se blokki on n. 90'C, ja se lämpö välittyy liittimeen joka kohdistaa pientä puristusta kuitenkin siihen putkeen ->lämmin putki muokkautuu puristuksessa -> putki menee torvelle -> o-rengas ei pidä -> vesi menee koteloon. Käy helposti jos on vaikka joku tiukka pelisessio menossa, ukolla kuulokkeet korvilla eikä kuule/havainnoi sitä tilannetta mikä siellä kopassa on kehittymässä.

Mitä opimme? Käytä akryyliputkea joka ei epämuodostu alle prosessorien / näyttisten itsesammutuslämpötilojen.

Akryyliputkea on tuosta samasta syystä hieman vaikeampi taivutella, mutta ei merkittävästi. Osta joku metri enemmän putkea varoiksi millä harjoitella. Akryyli vaatii enemmän lämpöä ja se "lämpöalue" missä putki taipuu hyvin on kapeampi, joten varovaisella lämmittelyllä ja pyörittelyllä pääsee voitokkaisiin tuloksiin.

Oho! Tuliko isot vahingot? Mikä pumppu oli kyseessä? Taisit saada peloteltua putken vaihtoon. Entä akryylin huonot puolet? Murtuminen, ym? Onko kenelläkään tullut vedet koppaan esim. sen vuoksi että putkessa olisi väärän leikkauksen / liian kuumentamisen vuoksi kehittynyt särö?
 
Ei se akryyli oikein kestä tärinää/iskuja. Eli jos konetta on tarkoitus siirrellä en käyttäisi akryylia.
 
Käytä akryyliputkea niin ei tartte huolehtia :confused:

Luupissa ei veden lämpötilan pitäisi olla niin korkea että PETG alkaa menettämään muotoaan/pehmentymään, mutta jos käy vaikka niin että pumppu lakkaa pyörimästä ja blokissa lämpötila nousee, niin silloin PETG putki siinä blokin päässä kyllä kärsii nopeasti. Siinä ei mene pitkään että pienessä rasituksessa se blokki on n. 90'C, ja se lämpö välittyy liittimeen joka kohdistaa pientä puristusta kuitenkin siihen putkeen ->lämmin putki muokkautuu puristuksessa -> putki menee torvelle -> o-rengas ei pidä -> vesi menee koteloon. Käy helposti jos on vaikka joku tiukka pelisessio menossa, ukolla kuulokkeet korvilla eikä kuule/havainnoi sitä tilannetta mikä siellä kopassa on kehittymässä.

Näin voi käydä jos vesi huljuu siellä 40'C hutikoissa ja PETGi pääsee "muovautumaan" liittimen alla / liittimen siihen kohdistaman paineen takia:

trd8h9rz0lc11.jpg


Ja tässä vähän vakavampaa epämuodostumaa

1k0megmc7rj11.jpg



Molemissa tapauksissa: vedet kotelossa.


Mitä opimme? Käytä akryyliputkea joka ei epämuodostu alle prosessorien / näyttisten itsesammutuslämpötilojen.

*edit*

Akryyliputkea on tuosta samasta syystä hieman vaikeampi taivutella, mutta ei merkittävästi. Osta joku metri enemmän putkea varoiksi millä harjoitella. Akryyli vaatii enemmän lämpöä ja se "lämpöalue" missä putki taipuu hyvin on kapeampi, joten varovaisella lämmittelyllä ja pyörittelyllä pääsee voitokkaisiin tuloksiin.

Onko nämä molemmat putket mennyt siis mutkalle sen takia, että pumppu on leiponut kiinni? Vai mikä syynä?
 
Hmm... Taidanpa mennä kuitenkin tuolla PETG:llä ja inserteillä. Jimmsin valikoimasta en ainakaan näin äkkiseltään noita inserttejä löytänyt. Pitänee tilata suoraan ek:lta tai Amazonista, ym.
 
Ei se akryyli oikein kestä tärinää/iskuja. Eli jos konetta on tarkoitus siirrellä en käyttäisi akryylia.
Täyttä paskapuhetta. Akryyliputket ei todellakaan murru mistään pikku tärinästä tai koneen siirtelystä, kyllä siinä ihan voimaa joutuu käyttämään. Mistä sä tommosen älyttömyyden repäsit, en oo koskaan kuullu mistään "siirsin koneen laneille ja putket halkes" jutuista?

Akryyli murtuu jos sitä yritetään *leikata* ja/tai jos siihen kohdistuu kovia, pistemäisiä iskuja. Mutta sitä on helvetin vaikea saada paskaksi mitenkään epähuomiossa ohimennen kopsauttamalla. Tässä esimerkki alphacoolin akryyliputkella:



Noi aiemman postauksen kuvat ei oo mun kokoonpanosta, otin noi vaan mitä löyty nopeesti googlella. Jonkun verran noita aina ajoittain näkee keskustelupalstoilla tai redditin vesijäähyketjuissa, sinänsä tuttu ilmiö. Itse käytän akryyliputkia koska:

  • Kirkkaampi ja "lasimaisempi"
  • koska materiaali on kovaa se ei naarmuunnu niin helposti
  • Turvallisempi käytössä ton PETG:n lämpölerpahtamisen takia
  • Vaikeempi käsitellä niin voi erottautua PETG-peoneista ja paukutella henkseleitä foorumeilla
  • Koska en hakkaa vasaralla putkiani tai tiputtele kokoonpanoa pitkin portaita, annan niin sanotusti nolla vittua putkien halkeamisille
  • Mulla on noi RGB-liittimet jotka ei toimi kunnolla PETG:ssä, tai siis efekti on paljon kirkkaampi ja parempi akryyliputkissa joita myös valmistaja suosittaa käytettäväksi
 
Onko nämä molemmat putket mennyt siis mutkalle sen takia, että pumppu on leiponut kiinni? Vai mikä syynä?
Ei se pumppu siinä vaikuta kun välillisesti, syy on se että blokki on lämmennyt -> lämmittää liittimet -> lämmittää putken -> lerpahtaa ja epämuodostuu. Saman voi saada aikaan muutenkin kuin pumpun rikkomalla; ahdista kiertoa kunnes vesi ei enää liiku, alimitoita jäähyt suhteessa lämmöntuottoon jne.
 
Ei se pumppu siinä vaikuta kun välillisesti, syy on se että blokki on lämmennyt -> lämmittää liittimet -> lämmittää putken -> lerpahtaa ja epämuodostuu. Saman voi saada aikaan muutenkin kuin pumpun rikkomalla; ahdista kiertoa kunnes vesi ei enää liiku, alimitoita jäähyt suhteessa lämmöntuottoon jne.

Joo ymmärsin kyllä tuon blokin lämpenemisestä johtuvan. No eipä ole huolta ellei tosiaan pumppu leivo kiinni ja sitä en satu huomaamaan.
 
No olipas hassunhauska video... Varmasti kestää tuollaiset pienet iskut. Jos lämmittää liikaa tai tekee jotain muita väärin voi heikentyä...

Eiköhän ne hajoamiset mitä on ollu ole yhdistelmä liikaa lämpöä ja taivutukset vähän sinne päin että jää putket kovalle jännitykselle... Silloin riittää pienempikin isku....
 
No olipas hassunhauska video... Varmasti kestää tuollaiset pienet iskut. Jos lämmittää liikaa tai tekee jotain muita väärin voi heikentyä...

Eiköhän ne hajoamiset mitä on ollu ole yhdistelmä liikaa lämpöä ja taivutukset vähän sinne päin että jää putket kovalle jännitykselle... Silloin riittää pienempikin isku....
Taitaa joo jos on lämmitetty liikaa -> syntynyt mikrokuplia -> putki heikentyy huomattavasti.
Eli @Kapteeni_kuolio voisi tehdä vastaavaa naputtelua taivutetulla putkella ihan mielenkiinnosta. Mutta tosiaan faktahan on, että ei tuo akryyli mitenkään erityisen helposti pitäisi normaalissa käytössä hajota.
 
No olipas hassunhauska video... Varmasti kestää tuollaiset pienet iskut. Jos lämmittää liikaa tai tekee jotain muita väärin voi heikentyä...

Eiköhän ne hajoamiset mitä on ollu ole yhdistelmä liikaa lämpöä ja taivutukset vähän sinne päin että jää putket kovalle jännitykselle... Silloin riittää pienempikin isku....
Mitkä hajoamiset? Olisko sulla antaa edes yksi esimerkkitapaus jossa näin olisi akryyliputkille käynyt? Esim. lentokoneiden ikkunat on tyypillisesti akryyliä ja mua ainakin kuumottaisi lennellä jos uskoisin että akryyli pelkästä tärinästä jotenkin räjähtelisi.

Ei noi akryyliputket hajoa käytössä, toisin kuin noi suunnilleen itsestään sulavat PETG röörit, kuten käyttäjien postaamat kuvat osoittavat.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa joo jos on lämmitetty liikaa -> syntynyt mikrokuplia -> putki heikentyy huomattavasti.
Eli @Kapteeni_kuolio voisi tehdä vastaavaa naputtelua taivutetulla putkella ihan mielenkiinnosta. Mutta tosiaan faktahan on, että ei tuo akryyli mitenkään erityisen helposti pitäisi normaalissa käytössä hajota.


*edit*

Tässä on nyt käynnissä joku massapsykoosi. Veikkaan että juttu on lähtenyt liikkeelle siitä että akryyliputket murtuu jos niitä yrittää pätkiä noilla "putkisaksilla" tai 'leikkureilla' millä pätkitään PETG:tä ja jälkimmäisellä metalliputkia. Ne ei toimi. Pitää sahata.

Niin tästä on jäänyt joku legenda lentämään että akryyliputket on herkkiä särkymään. Ja toki, ne on herkempiä kuin PETG jota saa varmaan moskulalla hakata ennenkuin tulee halkeama. Mutta ei nyt helvetti todellakaan mistään "kotelon siirtelystä" tai lähimainkaan vastaavasta ole rasahtamassa mihinkään. Tarvitaan merkittävää puristavaa tai iskevää voimaa, sellaista jota ei tehdä vahingossa "hupsista".

Ja jos mietitään että kumpi tilanne on todennäköisempi: pumppu sanoo puff ja blokit lämpenee -> PETG tuubien O-renkaat laskee vedet virtaamaan kun putki ei ole enää putki vaan joku outo lörppä VS. joku ottaa sun kotelosta kyljet auki ja napauttaa vasaralla putkeen -> vuoto. Pikkusen on vaikea nähdä tuota jälkimmäistä, mutta toisaalta universumi on laaja ja täynnä mahdollisuuksia enkä koskaan sano ei koskaan.

*edit2*

Videot ei oo julkisia, ne näkyy vain suoraan linkattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ite kanssa mietin suht pitkään, että hankkisiko PETG:tä vai akryylia putket. Monta kertaa on kyllä eri letkuilla leikitty, mutta putket ovat uusi tuttavuus.
Valitsin lopulta kuitenkin PETG:n sen 'aloittelijaystävällisyyyden' vuoksi. Loopissa kun on kolme isohkoa radia niin pitäisi nesteiden pysyä viileänä ja kone myös hälyttää jos pumpun RPM tippuu. Mitään överikuumia osiakaan ei koneessa ole, joten mahdolliset sulamiset ei kummemmin huoleta.

Jonkin verran kun noita putkia taivuttelin, niin PETG tuntuu tosin taipuvan vähän liiankin helposti. Vaatii tietty lisää harjoittelua minun osaltani, mutta yllättävän vaikealta tuntuu tuota 'lörppöä' Bykskin putkea saada siististi haluttuun muotoon. Tiedä sitten olisiko akryyli ollut omiin kouriin yhtään sen helpompi. Kun on joskus aika uusia putket, niin pistetään akryylit tilaukseen vaikka vaan kokeilumielessä. :)
 


*edit*

Tässä on nyt käynnissä joku massapsykoosi. Veikkaan että juttu on lähtenyt liikkeelle siitä että akryyliputket murtuu jos niitä yrittää pätkiä noilla "putkisaksilla" tai 'leikkureilla' millä pätkitään PETG:tä ja jälkimmäisellä metalliputkia. Ne ei toimi. Pitää sahata.

Niin tästä on jäänyt joku legenda lentämään että akryyliputket on herkkiä särkymään. Ja toki, ne on herkempiä kuin PETG jota saa varmaan moskulalla hakata ennenkuin tulee halkeama. Mutta ei nyt helvetti todellakaan mistään "kotelon siirtelystä" tai lähimainkaan vastaavasta ole rasahtamassa mihinkään. Tarvitaan merkittävää puristavaa tai iskevää voimaa, sellaista jota ei tehdä vahingossa "hupsista".

Ja jos mietitään että kumpi tilanne on todennäköisempi: pumppu sanoo puff ja blokit lämpenee -> PETG tuubien O-renkaat laskee vedet virtaamaan kun putki ei ole enää putki vaan joku outo lörppä VS. joku ottaa sun kotelosta kyljet auki ja napauttaa vasaralla putkeen -> vuoto. Pikkusen on vaikea nähdä tuota jälkimmäistä, mutta toisaalta universumi on laaja ja täynnä mahdollisuuksia enkä koskaan sano ei koskaan.

*edit2*

Videot ei oo julkisia, ne näkyy vain suoraan linkattuna.


Nyt on ledit suoraan Pattayan baarikadulta :cool:
 
Oli kyllä tuo ensimmäinen viesti todella huonosti muotoiltu... Jos tietää mitä tekee niin varmasti kestää akryylitkin, (vikatilanteessa varmasti paremmin kuin ilman inserttejä olevat PETG putket). Jotkut sankarit noita on saanu särettyä. Lie sitten ollu putket jännityksellä kun ei ole taivutukset ole osuneet ihan kohdilleen. Itse en ole kokeillut, mutta ei oikein muuta tule mieleen kuin tuo syyksi... Ei taida akryyli oikein tykätä siitäkään jos heti taivutuksen jälkeen kuumana dippaa vaikka kylmään veteen?
 
Kysymys.
Miettisin yhden radin päivitystä 240>280 malliseen onko kellään tietoja mikä olisi hyvä vaihtoehto.
Katselin tuota corsair Xr5 280 mallia mutta arvostelun nähtyä se poistui ainakin vaihtoehdoista kuten myös Ek CE 280.
Onko kellään mitään kokemusta alphacool XT45 280v2
Hmm... Taidanpa mennä kuitenkin tuolla PETG:llä ja inserteillä. Jimmsin valikoimasta en ainakaan näin äkkiseltään noita inserttejä löytänyt. Pitänee tilata suoraan ek:lta tai Amazonista, ym.
Katsoitko aquatuning sivuilta sieltä voi löytyä olen sieltä tilannut vesijähykamoja ja sieltä saa myös nallekarkkeja
 


*edit*

Tässä on nyt käynnissä joku massapsykoosi. Veikkaan että juttu on lähtenyt liikkeelle siitä että akryyliputket murtuu jos niitä yrittää pätkiä noilla "putkisaksilla" tai 'leikkureilla' millä pätkitään PETG:tä ja jälkimmäisellä metalliputkia. Ne ei toimi. Pitää sahata.

Niin tästä on jäänyt joku legenda lentämään että akryyliputket on herkkiä särkymään. Ja toki, ne on herkempiä kuin PETG jota saa varmaan moskulalla hakata ennenkuin tulee halkeama. Mutta ei nyt helvetti todellakaan mistään "kotelon siirtelystä" tai lähimainkaan vastaavasta ole rasahtamassa mihinkään. Tarvitaan merkittävää puristavaa tai iskevää voimaa, sellaista jota ei tehdä vahingossa "hupsista".

Ja jos mietitään että kumpi tilanne on todennäköisempi: pumppu sanoo puff ja blokit lämpenee -> PETG tuubien O-renkaat laskee vedet virtaamaan kun putki ei ole enää putki vaan joku outo lörppä VS. joku ottaa sun kotelosta kyljet auki ja napauttaa vasaralla putkeen -> vuoto. Pikkusen on vaikea nähdä tuota jälkimmäistä, mutta toisaalta universumi on laaja ja täynnä mahdollisuuksia enkä koskaan sano ei koskaan.

*edit2*

Videot ei oo julkisia, ne näkyy vain suoraan linkattuna.

Tarkoitin, että jos on ylikuumennettu ja saatu aikaan rakennetta heikentäviä mikrokuplia putkeen, niin voi olla herkempää särkymään. Ei tietenkään oikein taivutettuna tuo akryyli mitään heikkoa tavaraa ole, kuten videoissasi olet jo osoittanut, eikä ole mitään syytä jättää valitsematta akryyliä ainakaan sen kestävyyden puolesta.
 
Täältä vielä PETG kauhutarinoita

petg crack.jpg


Tuli Alphacoolin PETG täyteen spiraalimaisia halkeamia. Näitä oli myös putken keskiosissa. Ei varmaan tykännyt nesteestä :joy:
 
Itse ostin kaksi erää 16/12 akryyliputkea, 6m suoraan EK:lta ja lopuksi varalle vielä Jimmsiltä metrin samaa EK:n putkea. EK:lta ostettu putki leikkaantui nätisti Bahcon putkileikkurilla, sillä sai leikeltyä minimissään parin millin siivuja putkesta (putki taipui kyllä hieman soikeaksi jos ihan päästä yritti leikata pientä siivua). Leikkauspinta oli täysin virheetön.

Jimmsiltä ostettu putki alkoi kuitenkin ritistä ihan keskeltäkin leikkaamalla, se oli siis hieman kovempaa ja hauraampaa. Yhden putken hajotin kun luulin että se käyttäytyy samoin kuin EK:lta ostettu putki. Yritin leikata about sentin palaa pois päästä lopulliseen mittaan, mutta se sitten halkesi pari milliä leikkauspinnan ohi -> fail. Kummatkin vaati kuitenkin yhtä paljon lämpöä ja taipuivat täysin vastaavasti, pientä laatuvaihtelua?
 
Tuo EK:lta tullut putki vaikuttaa PETG:ltä....
Eiks PETG taivu todella paljon helpommin? Tuota sai lämmitellä sen puoli minuuttia 550C kuumailmapuhaltimella ennen kun mitään tapahtui... kuten myös Jimmsin putkea.

edit: ulkoisesti täysin identtisiä kumpikin, pakkaukset myös samanlaisia. Taivuttamisessa ei ollut mitään eroa, joten wtf? kummastakin löytyy yks muovi roskista jossa batch ja pack numberit, pitääpä laittaa EK:lle kyselyä kun alkoi häiritä :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Riittääkö 200L/h antava pumppu CPU+GPU ja kahdelle 240mm radille? Vai joutuuko täysillä huudattamaan
 
Katsoitko aquatuning sivuilta sieltä voi löytyä olen sieltä tilannut vesijähykamoja ja sieltä saa myös nallekarkkeja
Ei ollut aquatuningin valikoimassa. Tuohon käy myös PEX/kupariputken tukiholkki, jota käytetään puserrusliitoksissa. On rautakauppatavaraa ja edullisempi. Halkaisia sama PEXissä ja PETGissä. Mittasin. Laippaa toki pitää vähän pienentää ja esteettisistä syistä pituutta myös, mutta se ei ole temppu eikä mikään. Tuota holkkia käytetään samasta syystä lvi- asennuksissa, kuin pc:n jäähdytyksessä. Niin ja PEXin max. käyttölämpötila on sama kuin akryylin, eli 70C°. Ainakin Onnisen ja Etran mukaan. Toki aivan eri asia on, että puserrusliitos kiristetään verrattain tiukalle näihin hiluihin verrattuna. Ja helmi puristaa putkea helvetin paljon enemmän.
 
Täältä vielä PETG kauhutarinoita

petg crack.jpg


Tuli Alphacoolin PETG täyteen spiraalimaisia halkeamia. Näitä oli myös putken keskiosissa. Ei varmaan tykännyt nesteestä :joy:
Onko ihan varmasti PETG eikä akryyli kyseessä? Mikä neste oli putkessa? Varmasti kemikaalit tuon voi saada aikaan, mutta ihme juttu silti. Kokemusta on muovien työstämisestä, mutta ei putkista, eikä pc- käytössä. Kerran erehdyin leikkaamaan akryyliä sirkkelliä vaikka piti olla polykarbonaattia. Ihmettelin kun vähän säröili. Vasta särmäyspuristimella totuus valkeni lopullisesti kun 45° kulman sijaan tulikin helvetisti murusia. :rofl:
 
Onko ihan varmasti PETG eikä akryyli kyseessä? Mikä neste oli putkessa? Varmasti kemikaalit tuon voi saada aikaan, mutta ihme juttu silti. Kokemusta on muovien työstämisestä, mutta ei putkista, eikä pc- käytössä. Kerran erehdyin leikkaamaan akryyliä sirkkelliä vaikka piti olla polykarbonaattia. Ihmettelin kun vähän säröili. Vasta särmäyspuristimella totuus valkeni lopullisesti kun 45° kulman sijaan tulikin helvetisti murusia. :rofl:


PETG kyseessä ja en valitettavasti muista mitä nestettä oli käytössä. Veikkaan että joku reaktio sai sen hajoilemaan kun spiraalia oli putkien varsissa myös. Pystyi taittelemaan halkeamien kohdalta myös aika reilusti ennenkuin napsahti poikki, Akryyli ei varmaan sallisi taittelua yhtä paljoa.
Vaihtui kyllä messinkiin aika nopeasti kun en jaksanut ajatella mistä tuo johtui ja nyt ollaan tultu jo täysi rinki takaisin EPDM letkuun :tup:
 
Sainkin "insertit" vähän nopeammin ja edullisemmin kuin ek:lta. Kaveri kaivoi pakistansa.:D Voi olla, ettei tarvitse kuin lyhentää. Sovittelen kunhan kotiudun.
 

Liitteet

  • 20200211_073001.jpg
    20200211_073001.jpg
    2,2 MB · Luettu: 49
  • 20200211_073024.jpg
    20200211_073024.jpg
    2,4 MB · Luettu: 49
Riittääkö 200L/h antava pumppu CPU+GPU ja kahdelle 240mm radille? Vai joutuuko täysillä huudattamaan
Tiukkaa tekee.

#Aliexpress € 18,31 | Bykski B-PUMP-PAV2, 10W PWM Water Cooling Pumps, Maximum Flow 450L/H, Maximum Lift 3 Meter,

Tossa hieman parempi jos jaksaa odotella. Tai sitten saman kaupan Barrow D5 1200l/h kuluineen noin 70€. En jaksa nyt etsiä linkkiä tohon kun alin mobiili sivut on niin surkeet
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 504
Viestejä
4 490 504
Jäsenet
74 249
Uusin jäsen
Lassi80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom