Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Sun oletus kopan sisäisestä lämmöstä on nolla ja näin ei ole. Kopan sisässä on lämpöä tuottavia elementtejä, joten kopan sisään imetty ilma lämpenee siellä sisällä erilaisten lämmönlähteiden mukaan. Kyse on siitä mitä lämmönlähteitä siellä on ja miten paljon ne ilmaa lämmittää.
Lukeeko jossain nolla? Ei sinne kovin montaa merkittävästi lämmittävää komponenttia jää kun prosessori ja näytönohjain jäähdytetään nestekierrolla.

Se on joka tapauksessa ihan se ja sama. ~Kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi ja se lämpö täytyy saada pois tai komponentit lämpenevät entisestään. Jos lämmität toisella radiaattorilla kotelon sisäilmaa ja tällä lämmitetyllä kotelon sisäilmalla jäähdytät nestettä ulos puhaltavan radin läpi, niin heikennät jälkimmäisen radiaattorin jäähdytystehoa. Kuinka paljon? Ihan sama. Heikennät joka tapauksessa. Sitähän sinä tänne tulit alunperin väittämään, ettei asia ole näin.
 
Joko aina viet GPU:lle lämmintä ilmaa radeista tai radeille lämmintä ilmaa GPU:lta. Tämä siis kun GPU ei ole kierrossa mukana.

Siis väitätkö sinä että custom NESTEjäähdytys ketjuun ei kuulu kokoonpanot missä X määrä komponentteja ei ole vesijäähdytettynä? Kun se vaan ei ole AIO? Eli esim. pelkän prosessorin jäähdyttäminen CUSTOM LOOPILLA ei mielestäsi ole custom loop ketjun juttuja, tai jos jäähdyttää vaikka rammit, ja CPU:n niin ei ole?

Ei vaan tässä puhuttiin tilanteista, joissa loopissa on 2 tai useampia radeja ja sinä vaihdoit nyt näppärästi skenaarion tilanteeseen, jossa ei tarvita kuin yksi jos sitäkään.

Ja jos sulla olisikin pelkälle prossulle se sama 2 radia, niin ne samat fysiikan lait ovat edelleen voimassa vaikka kotelossa olisi näyttis joka puhaltaa koteloon. Toisen radin läpi kulkee silti toisen lämmittämää ilmaa, jolloin sen custom loopin neste on lämpimämpää. Eli epäoptimaalista. Boldasin sulle oleellisen.

Sinä keksit nyt tuoda väittelyyn näytönohjaimen, kun kaikki muut ovat koko aika puhuneet loopin hyötysuhteesta.
 
Lukeeko jossain nolla? Ei sinne kovin montaa merkittävästi lämmittävää komponenttia jää kun prosessori ja näytönohjain jäähdytetään nestekierrolla.

Se on joka tapauksessa ihan se ja sama. ~Kaikki energia muuttuu lopulta lämmöksi ja se lämpö täytyy saada pois tai komponentit lämpenevät entisestään. Jos lämmität toisella radiaattorilla kotelon sisälämpöä ja tällä lämmitetyllä kotelon sisälämmöllä jäähdytät nestettä ulos puhaltavan radin läpi, niin heikennät jälkimmäisen radiaattorin jäähdytystehoa. Kuinka paljon? Ihan sama. Heikennät joka tapauksessa. Sitähän sinä tänne tulit alunperin väittämään, ettei asia ole näin.
Kun, miten niin kun? Miksi teit olettaman, että kun? Enkä minä ole missään väittänyt, että sen toisen radin teho ei heikkenisi, jos olen niin voinet näyttää sen kohdan missä. Mielelläni lukisin sen itsekkin. Se on täysin luonnollista, että toisen radin teho vähenee, mutta delta T ei vähene. Se on sama riippumatta ilman lämmöstä. Se sama radi toimii täysin samoin samalla puhaltimen ja nesteen nopeudella on sen ilman lämpö mikä tahansa.

Jos väännän sulle sitä rautalankaa, niin jos delta T on 6C niin se tarkoittaa että ero menevän ilman ja nesteen jäähtymisen välillä on 6 astetta kun kuorma on X. Se on ihan se ja sama paljonko muutat sitä ilman lämpötilaa niin nesteen lämpötila on kierrossa aina 6C enemmän. Sitä esim. Xtremerigs niillä radi testeillään on yrittänyt teille kaikille kertoa kun siellä on niitä deltaT arvoja. Eli se on sen nimenomaisen jäähdyttimen tehokkuus. Se ei ole riippuvainen sisääntuodusta ilmasta, koska se kierron neste on aina sen deltaT:n päässä siitä lämmöstä (isompi).

Sitten jos muuttaa joko nesteen kiertonopeutta tai ilman liikkumisen määrää, niin se deltaT arvo muuttuu. Koska menee joko enempi nestettä tai ilmaa läpi. Tätäkin siellä on selitetty vaikka ja kuinka. Menkää hyvät ihmiset ja yrittäkää ymmärtää kun joku on vääntänyt teille sitä rautalankaa (fysiikkaa niin että tyhmäkin ymmärtää käymättä lukion kaikkia fysiikan kursseja saati yliopiston). Tai aina voitte mennä ja katsoa kuinka se JayTwoCents laittaa edestä sisään ja ylhäältä ulos ne looppinsa koska vittu se mistään mitään tiedä.
 
Ei vaan tässä puhuttiin tilanteista, joissa loopissa on 2 tai useampia radeja ja sinä vaihdoit nyt näppärästi skenaarion tilanteeseen, jossa ei tarvita kuin yksi jos sitäkään.

Ja jos sulla olisikin pelkälle prossulle se sama 2 radia, niin ne samat fysiikan lait ovat edelleen voimassa vaikka kotelossa olisi näyttis joka puhaltaa koteloon. Toisen radin läpi kulkee silti toisen lämmittämää ilmaa, jolloin sen custom loopin neste on lämpimämpää. Eli epäoptimaalista. Boldasin sulle oleellisen.

Sinä keksit nyt tuoda väittelyyn näytönohjaimen, kun kaikki muut ovat koko aika puhuneet loopin hyötysuhteesta.
Ei, minä en ole täällä siirrellyt maalitolppia te AINA miehet olette, kun hyvin helposti pystyikin kertomaan miten se teidän AINA ei pädekkään. Tässä on se ongelma, älkää herran junala tulko tänne huutelemaan ainaa kun täällä on myös uusia ihmisiä jotka tekee ekaa buildiaan lukemassa ja itse ette ymmärrä edes alkuja koko hommasta yhtään mitään, kiitos jälleen kerran.

PS. mulla on loopissa kaks radia ja ei näyttistä mukana. Silti en laittaisi niitä imemään kopan läpi lämmintä ilmaa, koska joku AINA mies niin käskee. Minulle on optimaalista laittaa, kuten pari sivua sitten kerroin toinen puhaltamaan katon läpi, koska katossa ei ole pölyfiltteriä. Mutta kun AINA pitää olla samaan suuntaan. Paitsi kun vetää pölyfiltterien läpi kylmää ilmaa enempi kuin koelosta poistuu ja silti saa riittävän viileetä sinne mistä ei halua pölyä sisään, mutta eihän tää custom loop ketju ollutkaan.
 
Enkä minä ole missään väittänyt, että sen toisen radin teho ei heikkenisi, jos olen niin voinet näyttää sen kohdan missä. Mielelläni lukisin sen itsekkin.
Kerroppas nyt meille kaikille ne lämpökuormat mitä ehtii siihen yhteen radin läpimenevään ilmahiukkaseen kertyä mitä ei kerry esim. sillä jos molemmat radit on vaikka työntämässä ulos kopasta ja se ilma matkaa sen koko lämpösen kopan läpi?

Mitä tuohon muuhun viestiisi tulee, niin et ihan tosissasi taida ymmärtää miten ja miksi tuo lämpöenergia vaikuttaa ja liikkuu loopissa/sta.

Ymmärrätkö että T nousee kotelon sisällä jos sinne viedään enemmän lämpöenergiaa radin läpi? Tätä noussutta T:tä kun käytät delta/T laskelmissasi, niin saatat ymmärtää itsekin miksi se vaikuttaa negatiivisesti toisen radin jäähdytystehoon.
 
Mitä tuohon muuhun viestiisi tulee, niin et ihan tosissasi taida ymmärtää miten ja miksi tuo lämpöenergia vaikuttaa ja liikkuu loopissa/sta.

Ymmärrätkö että T nousee kotelon sisällä jos sinne viedään enemmän lämpöenergiaa radin läpi? Tätä noussutta T:tä kun käytät delta/T laskelmissasi, niin saatat ymmärtää itsekin miksi se vaikuttaa negatiivisesti toisen radin jäähdytystehoon.
Minä olen jo kertonut ihan selvin sanoin koko asian, sinä et sen sijaan ole tainnut asiaa ymmärtää. Loopissa nousee lämpö sen mukaan mitä lämpimämpää ilmaa sinne radiaattorille puskee aina sen radiaattorin jäähdytystehon mukaan, olikohan 4 vai 5 kerta kun kirjotin saman?

Jos ilman lämpö nousee 3 astetta niin loopissa noussee sen 1 asteen noi karkeasti ja keskimäärin mitä on tutkinut noita oikeasti asiantuntevia arvosteluita.
 
Ei, minä en ole täällä siirrellyt maalitolppia te AINA miehet olette, kun hyvin helposti pystyikin kertomaan miten se teidän AINA ei pädekkään. Tässä on se ongelma, älkää herran junala tulko tänne huutelemaan ainaa kun täällä on myös uusia ihmisiä jotka tekee ekaa buildiaan lukemassa ja itse ette ymmärrä edes alkuja koko hommasta yhtään mitään, kiitos jälleen kerran.
Ai nyt vedettiin jo sovinistikortti esiin :srofl:

Ainoa mistä täällä on vängätty on custom loopin hyötysuhde. Sinä keksit muuttaa lennosta skenaariota, että löytäisit tilanteen, jossa voit ohittaa järkipuheen.




Ps. luulin ensin, että olet vain psykoottinen mies, mutta kiitos valaistuksesta - nyt en aio edes yrittää järkipuhetta enää
 
Asiaton käytös
Ai nyt vedettiin jo sovinistikortti esiin :srofl:

Ainoa mistä täällä on vängätty on custom loopin hyötysuhde. Sinä keksit muuttaa lennosta skenaariota, että löytäisit tilanteen, jossa voit ohittaa järkipuheen.




Ps. luulin ensin, että olet vain psykoottinen mies, mutta kiitos valaistuksesta - nyt en aio edes yrittää järkipuhetta enää
Jos et tiedä mitä on sovinismi en suosittelisi käyttämään moista sivistyssanaa. Kiitos, nolaat vain itsesi.

Feministikin kun voi olla (yleensä on) sovinisti. Sovinismi kun ei ole feminismin vastakohta, maskulismi on. Jonkun ryhmän kuvaileminen esim. AINA-miehet ei ole sovinismia nähnytkään. Seksismiä kenties, mutta siitäkään tuskin mitään tiedät.
 
Mitä ihmettä sä tuut custom loop ketjuun sönköttämään alle 100W prossun jäähdyttämisestä :confused:
Ei kukaan täysijärkinen tollasta edes yritä jäähdyttää kahdella tai useammalla radilla vaan silloin on yleensä kyseessä kokoonpano, jossa myös näytönohjain on loopissa mukana.
Näen itseni suunnilleen täysjärkiseksi ja jäähdytän alivoltitettua vakiokelloilla käyvää i5-7600k prossua 280x30 ja 240x30 radeilla :tup: Hiljaisuutta ja harrastusta varten näin.
Toki näyttis eli GTX 1070 on käynyt mielessä nakata kiertoon mukaan mutta kun tuohon ei saa kuin GPU blokin niin en ole toistaiseksi jaksanut nähdä vaivaa.
 
Eikös tässä vesijäähdyttelyssä tärkeää ole se harrastaminen ja niiden viimeisten lämpöasteiden viilaaminen. Se mikä on testattu toimivaksi (eli mulla kaikki sisään) niin sillä mennään. Jonkun toisen kotelossa kaikki ulos voi olla parempi idea. Mitä sitä turhaan alkaa vääntämään kättä asiasta
 
Kyllä itsekin haluan optimoida looppini savuttaakseni mahdollisimman alhaisen nesteen lämpötilan saavuttamiseksi niillä osilla mitä buildissa sattuu sillä hetkellä olemaan. Yksi näistä keinoista on laittaa radit liikuttamaan ilmaa samaan suuntaan. Vaikka tällä en saavuttaisikaan kuin yhden asteen parannuksen, niin teen sen. Purkaisinko jo valmista looppiani tämän takia? No, en nyt ihan ensitilassa, varmaan odottaisin kun tulee jotain muutakin muutosta siihen ja tekisin sitten samalla. Enkä itsekään nää siinä mitään outoa että tämmösiä suosituksia annetaan.

Jos joku täällä kysyy perusneuvoja puhallusuuntiin, niin en sitä minään pirun raamatun tulkinnalla suosittele laittamaan kaikkia radeja samaan suuntaan puhaltamaan. Ihan vaan toverillinen neuvo, että tuohon kannattaa tähdätä, jossei se muuten haittaa oman buildin muita tavotteita, joita voivat olla mm:
  • ulkonäkö (ledit näkyvillä)
  • tila (ei putkilähdöt mahdu kuin yksinpäin ja tuulettimet siten vain yksinpäin->parempi laittaa vaikka eri suuntiin puhaltamaan 2x240, kuin heittää mäkeen toinen 240.
 
Kyllä itsekin haluan optimoida looppini savuttaakseni mahdollisimman alhaisen nesteen lämpötilan saavuttamiseksi niillä osilla mitä buildissa sattuu sillä hetkellä olemaan. Yksi näistä keinoista on laittaa radit liikuttamaan ilmaa samaan suuntaan. Vaikka tällä en saavuttaisikaan kuin yhden asteen parannuksen, niin teen sen. Purkaisinko jo valmista looppiani tämän takia? No, en nyt ihan ensitilassa, varmaan odottaisin kun tulee jotain muutakin muutosta siihen ja tekisin sitten samalla. Enkä itsekään nää siinä mitään outoa että tämmösiä suosituksia annetaan.

Jos joku täällä kysyy perusneuvoja puhallusuuntiin, niin en sitä minään pirun raamatun tulkinnalla suosittele laittamaan kaikkia radeja samaan suuntaan puhaltamaan. Ihan vaan toverillinen neuvo, että tuohon kannattaa tähdätä, jossei se muuten haittaa oman buildin muita tavotteita, joita voivat olla mm:
  • ulkonäkö (ledit näkyvillä)
  • tila (ei putkilähdöt mahdu kuin yksinpäin ja tuulettimet siten vain yksinpäin->parempi laittaa vaikka eri suuntiin puhaltamaan 2x240, kuin heittää mäkeen toinen 240.
Tämäpä hyvinkin, tästä on helppoa olla samaa mieltä. Koko aikaisempi keskustelu kuitenkin lähti siitä, ettei olisi mitään järkeä koko neuvossa laittaa radien tuulettimet puhaltamaan samaan suuntaan.
 
Järki ja käytäntö vaihtelee paljon tässäkin asiassa, en mene tuomitsemaan ketään joka haluaa omalla tavallaan asiat tehdä. Looppeihin kun löytyy lukematon määrä kasausohjeita ja tapoja tehdä, hyvä käytäntö on seurata valmistajien ohjeistusta, esim. EKlta löytyy hyviä oppaita ja neuvoja useamman loopinkin kasanneelle.

Ja jos näyttää ettei homma pelaa, niin aina voi tulla tänne foorumille tuomittavaksi. :D:tup:
 
Siinähän sitä käppyrää ek:lta.
Viiden asteen ambient nousu ei ihan hirveästi vaikuta delta teehen, mutta jäähdytettävän komponentin lämpö nousee aika reilustikin.
Tätäpä voi miettiä kun puskee radin läpi lämmintä ilmaa.

Screenshot_20190927-113151.jpg
 
Siinähän sitä käppyrää ek:lta.
Viiden asteen ambient nousu ei ihan hirveästi vaikuta delta teehen, mutta jäähdytettävän komponentin lämpö nousee aika reilustikin.
Tätäpä voi miettiä kun puskee radin läpi lämmintä ilmaa.

Screenshot_20190927-113151.jpg
Kotelon sisälämpötilaa ei kannata nostaa, tuo kuvaa juurikin sitä. Lämmin ilma nousee ylöspäin, joten ei sitä ole järkeä alas puhaltaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo taas on virheellinen olettamus. Tuollainen konvektio ei PC hommissa käytännössä merkitse yhtään mitään, ilma menee sinne mihin tuulettimet sen ohjaavat.
E: tarkennettu konvektiota
Onhan se tehokkaampaa käyttää nousevaa suuntaa ja jättää nostamatta kotelon sisälämpötilaa, ei ole tarkoitus mitään sirkkeleitä käyttää. Vaatii jonkin verran painetta peräropellilta, jos prossun kohdalle jätetty lämmin ilma pitää siitä poistaa, myös kotelon etuosassa pitää olla ilmavirtaa (edestä ja takaa pihalle kotelon ylhäältä), helpommallakin pääsee. Pelatessa tuli aikanaan hiki, kun vierestä tuli lämpimät ilmat katon kautta pihalle, se oikea syy mora3:lle. On miullakin tuossa morassa hyrrää, joiden tehokas kantama on 4,5m, mutta pyörii normaalisti 500rpm.
 
Viimeksi muokattu:
Jahas. Johan tänne on tullut jääräpäisiä pänkkejä foorumille.

Kyllä, kaikki ulos tai kaikki sisään. Sandwitch parantaa suorituskykyä noin 30% korkeilla kierroksilla kun molemmat ulos tai sisään 100%. Pienillä kierroksilla - johon nestejäähyillä tähdätään ero on radikaalimpi eli 0% parannus on "oletettava". Harmi, että Skinneelabsin exeleitä ei ole enään tallella, mutta esim 600-1000rpm alueella alphacoolin kennon jälkeinen ilma on jo liki nesteen lämpöistä, eli nestettä olisi aika vaikeaa viilentää sillä seuraavalla kennolla perässä. Tilanne on toki toinen, kun laitetaan 5000rpm tuuletin kennolle, mutta sillon voi myös jättää ne extra kennot hommaamatta, kun jäähdytysteho on jo riittävä.

Loopin veden lämpötilaa ei voi verrata kiven lämpötilaan koskaan, koska esim minulla nesteen ollessa 27 astetta kivi on 95 astetta 5.3GHz kelloilla ja vakio volteilla ja kelloilla tilanne on 27 astetta ja 60 astetta. Mitä suurempi lämpötilaero on - sitä tehokkaammin coolri toimii.
 
Tähän ilman puskemiseen sen luontaiseen suuntaan....Ennen oli edestä ja katosta sisään 4x120mm, poisto takaa 1x120mm. Nyt on alhaalta ja edestä sisään 4x120mm, poisto katosta 2x120mm. En huomaa eroa juuri missään...Tosin luuppi muunteki muutti olemustaan eripitusil putkil, eri pumpun kannel, säiliöllä, säätkin on nyt viileemmät
 
Jahas. Johan tänne on tullut jääräpäisiä pänkkejä foorumille.

Kyllä, kaikki ulos tai kaikki sisään. Sandwitch parantaa suorituskykyä noin 30% korkeilla kierroksilla kun molemmat ulos tai sisään 100%. Pienillä kierroksilla - johon nestejäähyillä tähdätään ero on radikaalimpi eli 0% parannus on "oletettava". Harmi, että Skinneelabsin exeleitä ei ole enään tallella, mutta esim 600-1000rpm alueella alphacoolin kennon jälkeinen ilma on jo liki nesteen lämpöistä, eli nestettä olisi aika vaikeaa viilentää sillä seuraavalla kennolla perässä. Tilanne on toki toinen, kun laitetaan 5000rpm tuuletin kennolle, mutta sillon voi myös jättää ne extra kennot hommaamatta, kun jäähdytysteho on jo riittävä.

Loopin veden lämpötilaa ei voi verrata kiven lämpötilaan koskaan, koska esim minulla nesteen ollessa 27 astetta kivi on 95 astetta 5.3GHz kelloilla ja vakio volteilla ja kelloilla tilanne on 27 astetta ja 60 astetta. Mitä suurempi lämpötilaero on - sitä tehokkaammin coolri toimii.
Tuota juuri hain, että mielummin puhaltaa ne lämmöt pois kotelosta yksinkertaisesti, kun veden lämpö ei kuitenkaan paljoa yleensä nouse.
 
Tuota juuri hain, että mielummin puhaltaa ne lämmöt pois kotelosta yksinkertaisesti, kun veden lämpö ei kuitenkaan paljoa yleensä nouse.

Minä olen puhaltanut lämmöt sisään jo vuosien ajan. Toimii loistavasti.

Nyt kakkoskoneella ja tuli lätkyteltyä tunti jos toinenkin diablo III:sta eli kevyellä kuormalla nostelin lämpöjä. Aquaero desktopilla näyttää seuraavaa.
desktop.JPG (Klikkaa suuremmaksi)
Tuulettimet ohjautuu automaattisesti. Koska huoneessa on lämmin (21-26 astetta), niin joutuu pitämään melko korkeilla kierroksilla tuulettimia. Trendistä on kuitenkin huomattavissa, että korkein kennolle menevä lämpötila on 27.3 astetta ja neste on ollut 27.5 - 30.1 asteen välillä ja heti kennon perässä oleva anturi on indikoinut 28.4-30.2 välille. Pelkästään jo kuvassa olevilla spekseillä on helppo päätellä, että jos nesteen ja kotelon lämpötila on ~ sama, ei se toinen kenno mitenkään voi enää jäähdyttää. En sitten tiedä minkälaista todistusaineistoa täällä "tarvitsisi esittää", että tämän faktana voisi pitää.

Huomaa, omat anturini (kaikki kolme) näyttää noin 3 astetta liikaa, mutta virhe on kaikissa sama. Olen mm vaihtanut in ja out antureiden paikkaa ja todennut "lämpötilan olevan sama" eli yläkanttiin kaikki, enkä halua alkaa säätämään offsetin kanssa, koska en näe sille tarvetta.
 
Tuulettimet ohjautuu automaattisesti. Koska huoneessa on lämmin (21-26 astetta), niin joutuu pitämään melko korkeilla kierroksilla tuulettimia. Trendistä on kuitenkin huomattavissa, että korkein kennolle menevä lämpötila on 27.3 astetta ja neste on ollut 27.5 - 30.1 asteen välillä ja heti kennon perässä oleva anturi on indikoinut 28.4-30.2 välille. Pelkästään jo kuvassa olevilla spekseillä on helppo päätellä, että jos nesteen ja kotelon lämpötila on ~ sama, ei se toinen kenno mitenkään voi enää jäähdyttää. En sitten tiedä minkälaista todistusaineistoa täällä "tarvitsisi esittää", että tämän faktana voisi pitää.
Ei kun katos unohdit sen ilmäjäähynäyttiksen, joka just äsken hyppäs kotelon sisään kun katoit muualle, ja joka kärsii SUURESTI siitä, että sille puhalletaan lämmintä ilmaa :joy:
 
Minä olen puhaltanut lämmöt sisään jo vuosien ajan. Toimii loistavasti.

Nyt kakkoskoneella ja tuli lätkyteltyä tunti jos toinenkin diablo III:sta eli kevyellä kuormalla nostelin lämpöjä. Aquaero desktopilla näyttää seuraavaa.
desktop.JPG (Klikkaa suuremmaksi)
Tuulettimet ohjautuu automaattisesti. Koska huoneessa on lämmin (21-26 astetta), niin joutuu pitämään melko korkeilla kierroksilla tuulettimia. Trendistä on kuitenkin huomattavissa, että korkein kennolle menevä lämpötila on 27.3 astetta ja neste on ollut 27.5 - 30.1 asteen välillä ja heti kennon perässä oleva anturi on indikoinut 28.4-30.2 välille. Pelkästään jo kuvassa olevilla spekseillä on helppo päätellä, että jos nesteen ja kotelon lämpötila on ~ sama, ei se toinen kenno mitenkään voi enää jäähdyttää. En sitten tiedä minkälaista todistusaineistoa täällä "tarvitsisi esittää", että tämän faktana voisi pitää.

Huomaa, omat anturini (kaikki kolme) näyttää noin 3 astetta liikaa, mutta virhe on kaikissa sama. Olen mm vaihtanut in ja out antureiden paikkaa ja todennut "lämpötilan olevan sama" eli yläkanttiin kaikki, enkä halua alkaa säätämään offsetin kanssa, koska en näe sille tarvetta.
Kerroppas mitä sille nesteen lämpötilalle sitten käy kun se jäähdyttävän ilman lämpötila on korkeampi? Esim. siis kesällä vs. talvella? Yllätyitkö? :facepalm:
 
Itse nyt testasin, miten EK:n 240 PE radi lämmittää ilmaa. Eli nyt mulla kuorma päällä, 37,5 C nesteen lämpö, corsair ML120 puhaltaa about 1000rpm radin läpi, D5 3500 rpm. Radilta poistuva ilma 34-35 C. Intake lämpö 23,3 C. Kiva sit yrittää toisella radilla jäähdyttää 37 C nestettä 35 C ilmalla. Kostautuisi korkeemmilla tuulettimen nopeuksilla kun ne säätyy nesteen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen puhaltanut lämmöt sisään jo vuosien ajan. Toimii loistavasti.

Nyt kakkoskoneella ja tuli lätkyteltyä tunti jos toinenkin diablo III:sta eli kevyellä kuormalla nostelin lämpöjä. Aquaero desktopilla näyttää seuraavaa.
desktop.JPG (Klikkaa suuremmaksi)
Tuulettimet ohjautuu automaattisesti. Koska huoneessa on lämmin (21-26 astetta), niin joutuu pitämään melko korkeilla kierroksilla tuulettimia. Trendistä on kuitenkin huomattavissa, että korkein kennolle menevä lämpötila on 27.3 astetta ja neste on ollut 27.5 - 30.1 asteen välillä ja heti kennon perässä oleva anturi on indikoinut 28.4-30.2 välille. Pelkästään jo kuvassa olevilla spekseillä on helppo päätellä, että jos nesteen ja kotelon lämpötila on ~ sama, ei se toinen kenno mitenkään voi enää jäähdyttää. En sitten tiedä minkälaista todistusaineistoa täällä "tarvitsisi esittää", että tämän faktana voisi pitää.

Huomaa, omat anturini (kaikki kolme) näyttää noin 3 astetta liikaa, mutta virhe on kaikissa sama. Olen mm vaihtanut in ja out antureiden paikkaa ja todennut "lämpötilan olevan sama" eli yläkanttiin kaikki, enkä halua alkaa säätämään offsetin kanssa, koska en näe sille tarvetta.
Ei miuta kiinnosta kennojen määrä tuossa yhtään. Mikä on kotelon lämpö, jos puhallat lämmöt ulos? Jos kyseinen tila (kotelo) on viileämpi niin vesikin voi olla. Ei tuosta isoa eroa saa, mutta mielenkiinnosta, jos olet kokeillut... Oma kenno lojuu lattialla, joten siinä on jo eri lähtökohta. Eri koteloiden ja hyrrien kanssa viilaaminen ei sitten kuulu enää edes oman huumorin piiriin tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ite suosin kotelosta ulos puhaltamista, pysyy vrm, nvme m2, näyttiksen takalevy ym viileenpänä. Ulkonäkö syistä takana oleva corsair LL120 ropelli puhaltaa myös ulos, näyttää valot paremmalle kun moottori ei ole sisään päin.
Ilman sisääntulo hoidettu jättämällä sivulasi kokonaan pois, mikään ei häiritse illmavirtaa eikä valoloistoa :geek:
 
On tultu kokeiltua tosiaan lähes kaikkia mahdollisia variaatioita ja paras on sisään, johtuen siitä, että pölyfiltterit on helpointa toteuttaa niin järkevällä tuuletinmäärällä. Sillä ei luonnollisesti ole merkitystä "juurikaan" puhalletaanko koteloon 21 asteista ilmaa vai 26 tai jopa 30 asteista em VRM:ien osalta. Minulla kun on tosiaan GPU core blokki, niin siellä on paljon enemmän komponentteja, jotka tarvitsevat ennenkaikkea ilmavirtaa. External kennot jäi aikoinaan samaisesta syystä pois käytöstä. Jos sinulla on external kenno ja kotelossa ei ilma kierrä riittävästi, niin lämmöt ovat korkeammat vastaavilla vähän, mutta merkittävästi lämpeävillä komponenteilla.
 
On tultu kokeiltua tosiaan lähes kaikkia mahdollisia variaatioita ja paras on sisään, johtuen siitä, että pölyfiltterit on helpointa toteuttaa niin järkevällä tuuletinmäärällä. Sillä ei luonnollisesti ole merkitystä "juurikaan" puhalletaanko koteloon 21 asteista ilmaa vai 26 tai jopa 30 asteista em VRM:ien osalta. Minulla kun on tosiaan GPU core blokki, niin siellä on paljon enemmän komponentteja, jotka tarvitsevat ennenkaikkea ilmavirtaa. External kennot jäi aikoinaan samaisesta syystä pois käytöstä. Jos sinulla on external kenno ja kotelossa ei ilma kierrä riittävästi, niin lämmöt ovat korkeammat vastaavilla vähän, mutta merkittävästi lämpeävillä komponenteilla.
Kyllä sitä aina jotain lisähyrrää olen varmuudeksi laittanut, jos näyttikselle on universaalia blokkia laitettu, ei auttanut emolevyn virransyötön kohdalla ylimääräinen 12cm hyrrä, kun siili ei edes lämmennyt, perhanan diskosiilit, mutta näyttiksien kanssa ei ongelmia. Aina pitää huomioida näyttisten virransyötön siilien rakenne, vaikka ei tuo omakaan kotelo kärsi lämpöongelmista. Tietysti käytettävyys vaikuttaa asioihin.
 
Huh miten kirvoittikaan juttua :D
Onneksi mulla on tässä miinaharava koneessa cpu, gpu, vrm, chipset ja muistit vesillä :lol:
Ja molemmat radit puhaltaa sisään viileämpää huoneilmaa.
140mm puhkuu takaseinässä ulos, jotta nyt vähän edes saa lämpöä poiskin, muuten kuin vapaasti.
Ainiin.. ja jos kesällä on kuuma niin painan napista ja huone on jälleen viileä. :rolleyes:
 
Asiaton käytös
Huh miten kirvoittikaan juttua :D
Onneksi mulla on tässä miinaharava koneessa cpu, gpu, vrm, chipset ja muistit vesillä :lol:
Ja molemmat radit puhaltaa sisään viileämpää huoneilmaa.
140mm puhkuu takaseinässä ulos, jotta nyt vähän edes saa lämpöä poiskin, muuten kuin vapaasti.
Ainiin.. ja jos kesällä on kuuma niin painan napista ja huone on jälleen viileä. :rolleyes:
Trollaamisen voi myös jättää väliin! On myös koteloita, joissa on tehty alaosaan tuulitunneli sivulta toiselle, jolloin se sisään johdettu ilma häipyy nopeasti pois kotelon läpi eikä ikinä nouse ylös, on myös rajattu erilleen alakertaan. Kairaatko myös omaa persettä dildolla, jos joku muu sitä suosittelee, vaikka lämpötila ei siitä nousisi, siis vedellä jäähdytettynä? Kysymys on yhtä asiallinen kuin tuo trollaaminen! Sallitaanko myös huumoria toiseen suuntaan? Veden lämpö on olennaista, voit hakea sitä viileämpää ilmaa vaikka Alaskasta tuliaisena...
 
Viimeksi muokattu:
En nyt sanois trollaukseksi pientä läpänheittoa kuuman keskustelun lomassa keventämässä tunnelmaa.
 
Onkos kukaan testannut paljonko RGBt lämmittää nestettä jos kaikki tuularit on rgb mallisia? Kai tuostakin useampi 10wattia tulee jos tuulettimia kymmenkunta.... :kahvi:
 
Onkos kukaan testannut paljonko RGBt lämmittää nestettä jos kaikki tuularit on rgb mallisia? Kai tuostakin useampi 10wattia tulee jos tuulettimia kymmenkunta.... :kahvi:
Ledeihin voi mennä sähköä tuon verran, mutta hukkalämpöä ne tuottavat hyvin vähän ja valo yleensä karkaa pois.
 
Kyllä 10W ledi suurimman osan kulutuksestaan päästää ulos lämpönä. Ledi tuottaa enemmän valoa suhteessa tehoon jos verrataan vaikkapa hehkulamppuun. Eli siis kun puhutaan hyötysuhteesta valoissa, kuinka paljon valoa irtoaa watteja kohden.

Eli siis jos halutaan vaikkapa 800 lumenia valovirtaa, niin ledillä se saavutetaan alhaisemmalla teholla, kuin esim hehkulampulla. Tästä huolimatta molemmat hukkaavat suurimman osan käyttämästään tehostaan lämmöksi. Ledi vain vaatii vähemmän tehoa saavuttaakseen saman valovirran, eli sen lm/W - arvo on isompi.

EDIT: Jos nyt otetaan joku ledituuletin, esim SilentiumPC Sigma HP Corona RGB Kit, 120mm laitetuuletinsarja, musta/RGB - 29,90€. Spekseissä ilmotetaan 0,3A ledien virrankulutukseksi. Ei mainita, onko 12V vai 5V mutta oletuksena varmaan 5V. Tällöin yksi tuuletin tuottaa päälle watin verran lämpöä pelkästään ledistä. Jonkun prujun mukaan ledit tuottaa noin 85% käyttämästään tehosta lämpöä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuulettimien nopeudet n. 800rpm, gpu lämpö 47c ja cpu lämpö 50c. Katsottu 1h ghost recon breakpointin pelaamisen jälkeen. Gpu muistit 7750mhz ja core 2090mhz, ryzen 4ghz.

Molemmat radit (360x45 ja 120x30) puhaltaa ulos kotelosta. Koteloon puhaltaa sisään edestä 2x140mm ja pohjasta 1x140mm. Hyvin se siis jäähtyy tälläkin setupilla, vaikka ei ulkoa hörikään ilmaa radeille :)

2FDD82FE-3552-48AB-95B0-ED844DB1D053.jpeg
 
Tuulettimien nopeudet n. 800rpm, gpu lämpö 47c ja cpu lämpö 50c. Katsottu 1h ghost recon breakpointin pelaamisen jälkeen. Gpu muistit 7750mhz ja core 2090mhz, ryzen 4ghz.

Molemmat radit (360x45 ja 120x30) puhaltaa ulos kotelosta. Koteloon puhaltaa sisään edestä 2x140mm ja pohjasta 1x140mm. Hyvin se siis jäähtyy tälläkin setupilla, vaikka ei ulkoa hörikään ilmaa radeille :)

2FDD82FE-3552-48AB-95B0-ED844DB1D053.jpeg

Hyvältä kuulostaa lämmöt, radien kokonaispinta-ala huomioonottaen. :tup:

Paljonko on veden lämpötila sellaisen hyvän pelisession jälkeen? Ja ihan uteliaisuutta myös tieto mistä kohtaa looppia se lämpötila on mitattu, sekä millä.
 
Tuulettimien nopeudet n. 800rpm, gpu lämpö 47c ja cpu lämpö 50c. Katsottu 1h ghost recon breakpointin pelaamisen jälkeen. Gpu muistit 7750mhz ja core 2090mhz, ryzen 4ghz.

Molemmat radit (360x45 ja 120x30) puhaltaa ulos kotelosta. Koteloon puhaltaa sisään edestä 2x140mm ja pohjasta 1x140mm. Hyvin se siis jäähtyy tälläkin setupilla, vaikka ei ulkoa hörikään ilmaa radeille :)

2FDD82FE-3552-48AB-95B0-ED844DB1D053.jpeg
Aivan turhaa piikittelyä taas. Hyvä että jäähtyy, mutta jos käännät radit ottamaan viileää ulkopuolelta, niin jäähtyy vielä paremmin. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö tuollakin asettelulla saisi viileää kokonaisuutta. Asia vaan on niin, ettei tuo ole se tehokkain vaihtoehto.
 
Aivan turhaa piikittelyä taas. Hyvä että jäähtyy, mutta jos käännät radit ottamaan viileää ulkopuolelta, niin jäähtyy vielä paremmin. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö tuollakin asettelulla saisi viileää kokonaisuutta. Asia vaan on niin, ettei tuo ole se tehokkain vaihtoehto.

Keskustelua hiukan sivusta seuranneena, minusta se absoluuttinen 1-2c ei ole nesteen lämmöissä tai cpu/gpu core lämmöissä ratkaiseva. Itse tarvitsen vrm:lle viileää ilmavirtaa, koska tuota 1700 ryzeniä pitää ajaa aika kovilla volteilla allcore 4ghz.

Joten tämä setup toimii juuri tässä parhaiten :) Eikä tuossa mitään piikittelyä ollut. Asioissa on aina monta puolta.
 
Joo en itsekään tuossa mitään piikittelyä nää. Omia kokemuksia jaettiin ihan reilusti kirjotettuna ketään loukkaamatta. Olen myös samaa mieltä että ehkä paremmat lämmöt tulis sisäänpuhalluksella. Mitäs VRM lämmöt on tällä setupilla?
 
Joo en itsekään tuossa mitään piikittelyä nää. Omia kokemuksia jaettiin ihan reilusti kirjotettuna ketään loukkaamatta. Olen myös samaa mieltä että ehkä paremmat lämmöt tulis sisäänpuhalluksella. Mitäs VRM lämmöt on tällä setupilla?

Satkun päällä menee. Aivan throttlaus rajalla..
 
Pelikäytössäki noin lämmin? Huh. Tosin kyllä TUF:n 4 vaihenen aika kovilla on, plus aika aneemiset siilit noilla.
 
EDIT: Jos nyt otetaan joku ledituuletin, esim SilentiumPC Sigma HP Corona RGB Kit, 120mm laitetuuletinsarja, musta/RGB - 29,90€. Spekseissä ilmotetaan 0,3A ledien virrankulutukseksi. Ei mainita, onko 12V vai 5V mutta oletuksena varmaan 5V. Tällöin yksi tuuletin tuottaa päälle watin verran lämpöä pelkästään ledistä. Jonkun prujun mukaan ledit tuottaa noin 85% käyttämästään tehosta lämpöä.
Syöttö on 12V, joten sen mukaan sen täytyy mennä. Tosin 3.6W on varmasti todellisuudessa yläkanttiin, koska tuolla teholla on pöytälamppua vastaava valoteho.
 
No niin viimein sain uudet vanhat tuularit paikoilleen. Laakerit vaihdettuna ja piuhat sleevailtuna....
20190929_142057.jpg


Vielä kun saan koko laitoksen ohjautumaan aquaeroilla x2 niin pääsee asuksen sekoilu säätimistä eroon...
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin huvin vuoksi, kun ilmaantui pöydälle ylimääräinen sisä/ulkolämpömittari, että millasta ilmaa radin läpi tulee.

Ensin hieman setuppia:
CPU: 3770k @ 4.7ghz
GPU: 1080 8gb strix vakio kelloilla
Kotelo: Fractal Design R6 levykelkat poistettuna
Edessä EK 280 slimmi kahdella Noctua pwm föönillä pushina kopan sisään.
Katossa EK 240 slimmi kahdella Noctua pwm föönillä pushina kopan sisään.
140mm poistaa ilmaa takaalta kiinteällä noin 700rpm nopeudella.

Kierto: Pumppu -> RAM -> Chipset -> GPU -> 240rad -> CPU -> VRM -> 280rad -> takas pumpulle.
Phobya lämpöantureita löytyy VRM sisään menosta ja 280radin lähdöstä.
Phobyan lämpöheitot huomioitu. Mittailin tuossa taannoin erillisellä mittarilla vedenlämpöjä ja säädin oikeaksi. 1c näytti liikaa.
Ilmanlämpöanturi on tuon etu kennon edessä noin 5-10mm päässä kennon pinnasta.

Anturi ollut aamusta asti koneen sisällä kone pois päältä.
Lämmöt oli mittarissa ambient 23.9c ja kennon edessä 22.7c
Ihmeen iso ero vaikka mittari ja anturi on noin 40cm päässä toisistaan.
Ennen koneen sisälle laittoa olivat 0.3c sisällä toisistaan.

No sitten kone käyntiin ja kone idlenä vedenlämpöjen tasaantumiseen asti.
Vesi VRM in: 31c
Vesi 280 out: 30c
Ambient: 24.3c
Ilma 280 edessä: 28.8c

Seuraavaksi Prime95 laulamaan max heat ja samalla Heaven runnomaa näyttistä.
30min huudatusta ja alkoi jokseenkin tasaantua. Varmasti pitkällä huudatuksella nousisi vielä, mutta ei jaksanut odotella.
Vesi VRM in: 44c
Vesi 280 out: 43c
Ambient 24.3
Ilma 280 edessä: 37.5c

Maximit CPU: 87c / 77.7W
Maximit GPU: 70c / 222.3W
Tuulettimet idlenä noin 670rpm kohtuu lämmöille asti ja tuossa rasituksessa nousivat noin 1400rpm.
D5 pumppu pyörii noin 2000rpm ja rasituksesa nousi vajaa 3200rpm.

Kunhan leikin :D
Tätä kirjoittaessa pudonnut VRM 32c ja 280 kennon luona 31c.
Ilmalämpömittari näyttää 29.4c ambientin pysyessä samassa kuin aikaisemminkin.

Tässä kuvaa vielä jos visuaalisesti haluaa hahmottaa selostuksen koneesta.
R6_customloop_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom