Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Riippuu tietenkin varmaan myös minkä kitin laittaa vai onko esimerkiksi tuolla phanteks ja coolermasterin kitillä jotain eroja? Ärsyttää kun tuo kovaputki buildi meni muuten hienosti, mutta sivuikkuna ei mahdu paikalleen kun näyttis niin leveä

En osaa sanoa kumpi noista olisi sopivampi, mutta mulla tosiaan pitää tuo oma O11D kasaus purkaa kunhan saan uuden kotelon niin voin testata miten tuolla phanteksin kitillä menis. Samalla vaikka mitata minkälainen radi sinne oikeesti menee. Toki nämäkin tiedot saattaa löytyä googlesta.
 
Moi,

Onko täällä kellään kokemuksia seuraavista tuotteista ja niiden eroista?

Barrow TFYKN-T16
US $3.36 10% OFF|Barrow TFYKN T16, OD16mm Choice Hard Tube Fittings, G1/4 Adapters For OD16mm Hard Tubes-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Barrow TYKN-K16V4
US $3.33 10% OFF|Barrow TYKN K16V4, OD16mm Hard Tube Fittings, G1/4 Adapters For OD16mm Hard Tubes-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Netistä lueskelin näistä hieman. Ilmeisesti tuo alempi eli V4 malli on uudempi ja siinä on yhteensä 4 O-rengasta (3 liittimessä + yksi putken päälle tuleva) verrattuna tuon ylemmän mallin kolmeen O-renkaaseen (2 liittimessä + yksi putken päälle). Näistä oli hieman eriäviä mielipiteitä varsinkin tuosta V4 mallista. Jotkut saivat V4 mallilla hyvän ja tiukan liitoksen aikaan ja toiset eivät niinkään. Ilmeisesti PETG putken merkillä saattaa olla jotain vaikutusta asiaan.

Eli kumpi noista liittimistä on parempi? Olen myös ajatellut käyttäväni EK:n kovaa putkea (EK-HD PETG Tube 12/16mm 1000mm (2pcs)).
Onko täällä kokemusta Barrowin kovaputkiliittimistä EK:n putken kanssa? Toimiiko hyvin yhteen? Onko muita hyviä vaihtoehtoja liittimille ja/tai PETG putkelle?
 
Moi,

Onko täällä kellään kokemuksia seuraavista tuotteista ja niiden eroista?

Barrow TFYKN-T16
US $3.36 10% OFF|Barrow TFYKN T16, OD16mm Choice Hard Tube Fittings, G1/4 Adapters For OD16mm Hard Tubes-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Barrow TYKN-K16V4
US $3.33 10% OFF|Barrow TYKN K16V4, OD16mm Hard Tube Fittings, G1/4 Adapters For OD16mm Hard Tubes-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Netistä lueskelin näistä hieman. Ilmeisesti tuo alempi eli V4 malli on uudempi ja siinä on yhteensä 4 O-rengasta (3 liittimessä + yksi putken päälle tuleva) verrattuna tuon ylemmän mallin kolmeen O-renkaaseen (2 liittimessä + yksi putken päälle). Näistä oli hieman eriäviä mielipiteitä varsinkin tuosta V4 mallista. Jotkut saivat V4 mallilla hyvän ja tiukan liitoksen aikaan ja toiset eivät niinkään. Ilmeisesti PETG putken merkillä saattaa olla jotain vaikutusta asiaan.

Eli kumpi noista liittimistä on parempi? Olen myös ajatellut käyttäväni EK:n kovaa putkea (EK-HD PETG Tube 12/16mm 1000mm (2pcs)).
Onko täällä kokemusta Barrowin kovaputkiliittimistä EK:n putken kanssa? Toimiiko hyvin yhteen? Onko muita hyviä vaihtoehtoja liittimille ja/tai PETG putkelle?

Nämä uudemmat voisivat olla myös hyvä vaihtoehto: US $2.17 6% OFF|Bykski Anti off Hard Tube Fitting For OD12mm OD14mm OD16mm Rigid Pipe Rubber Tight Build in 7 Colors New Arrival-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

O-Renkaita tiukempi tiiviste ja tuommoinen kumisukka voi olla vähän ystävällisempi putken reunoille jos niitä ei ole kunnolla pyöristänyt esim.
 
Onko täällä kukaan asentanut lianli 011d koteloon näytönohjainta pystyyn, niin että on pohjalla Radi ja tuulettimet? Saatikka voisko joku mitata omastaan onko tämä edes mahdollista?
IMG_20190702_203349.jpg
Jos nyt puhutaan tuosta normaali kokoisesta Dynamicista, niin ainakaan tuon Coolermasterin kitin kanssa ei kyllä radia ja tuulettimia mahdu alle. Kuvassa siis oma kokoonpano ennen isomman kotelon ostoa. Pohjalla Nemesis GTS 360 radi (30mm paksu), ja tuulettimet eivät mahdu radin ja tuon telineen väliin, eivätkä toimi kovinkaan hyvin tuolla pohjassa jossei laita kotelon jalkoihin koroketta että kotelon pohjan ja lattian väliin jää enemmän tilaa.

Jokohan tuohon Dynamic XL koteloon mahtuisi lattiaan tuo XE360 (60mm) push-pullina..?:vihellys:

Edit: Vastaus omaan kysymykseen:
xe360 + XL.jpg
Ehkä tuohon toiset tuulettimet vielä menisi päälle, mutta taitaa näyttää vähän tyhmältä ja peittää kyllä hyvin emolevyn alaosan.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä uudemmat voisivat olla myös hyvä vaihtoehto: US $2.17 6% OFF|Bykski Anti off Hard Tube Fitting For OD12mm OD14mm OD16mm Rigid Pipe Rubber Tight Build in 7 Colors New Arrival-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

O-Renkaita tiukempi tiiviste ja tuommoinen kumisukka voi olla vähän ystävällisempi putken reunoille jos niitä ei ole kunnolla pyöristänyt esim.
Noita en ehkä viitsi kokeilla jos ovatkin jostain syystä huonompia. Noista en ole nähnyt missään kokemuksia tai arvosteluja. En halua olla ensimmäinen koekaniini.
 
Noita en ehkä viitsi kokeilla jos ovatkin jostain syystä huonompia. Noista en ole nähnyt missään kokemuksia tai arvosteluja. En halua olla ensimmäinen koekaniini.

Watercooling Enthusiasts discord kanavalla ainakin ovat kehuneet näitä.
 
IMG_20190702_203349.jpg
Jos nyt puhutaan tuosta normaali kokoisesta Dynamicista, niin ainakaan tuon Coolermasterin kitin kanssa ei kyllä radia ja tuulettimia mahdu alle. Kuvassa siis oma kokoonpano ennen isomman kotelon ostoa. Pohjalla Nemesis GTS 360 radi (30mm paksu), ja tuulettimet eivät mahdu radin ja tuon telineen väliin, eivätkä toimi kovinkaan hyvin tuolla pohjassa jossei laita kotelon jalkoihin koroketta että kotelon pohjan ja lattian väliin jää enemmän tilaa.

Jokohan tuohon Dynamic XL koteloon mahtuisi lattiaan tuo XE360 (60mm) push-pullina..?:vihellys:

Edit: Vastaus omaan kysymykseen:
xe360 + XL.jpg
Ehkä tuohon toiset tuulettimet vielä menisi päälle, mutta taitaa näyttää vähän tyhmältä ja peittää kyllä hyvin emolevyn alaosan.

Minkä levyinen tuo sun näytönohjain on leveimmästä kohdasta, eli tuosta putkiliittimien kohdalta?
 
Tulee tehtyä pientä päivitystä olemassa olevaan looppiin uuden näytönohjaimen myötä.

Liitteenä kaunis man cadilla piirretty havainnekuva tulevasta loopista :D Ehdotuksia, onko järjestyksellä juurikaan merkitystä? Näin sen saisi parhaiten koteloon (Define R6) rakennettua. Nykyinen looppi on ollut ilman tuota taakse tulevaa 120mm radia muutoin samalla konfiguraatiolla. Kokoonpano muutoin sama, mutta kellotettu 1070 Ti ollut kaverina. Nyt ajattelin tuon 120mm radin lisätä, kun tuo 2070 super tuo vähän lisää lämpökuormaa.

Dia1.PNG
 
Minkä levyinen tuo sun näytönohjain on leveimmästä kohdasta, eli tuosta putkiliittimien kohdalta?
Virallisten mittojen mukaan leveys on 159,05mm, kun normaali kortti ilman blokkia esim Strix on 13cm leveä. Joka tapauksessa Dynamicin kanssa tuolla kortilla ainoa vaihtoehto oli pystyssä, koska ottaa tosiaan tuo putkiliitoksien kohta sivulasiin kiinni.
 
Tulee tehtyä pientä päivitystä olemassa olevaan looppiin uuden näytönohjaimen myötä.

Liitteenä kaunis man cadilla piirretty havainnekuva tulevasta loopista :D Ehdotuksia, onko järjestyksellä juurikaan merkitystä? Näin sen saisi parhaiten koteloon (Define R6) rakennettua. Nykyinen looppi on ollut ilman tuota taakse tulevaa 120mm radia muutoin samalla konfiguraatiolla. Kokoonpano muutoin sama, mutta kellotettu 1070 Ti ollut kaverina. Nyt ajattelin tuon 120mm radin lisätä, kun tuo 2070 super tuo vähän lisää lämpökuormaa.

Dia1.PNG

Iso koppa ja vain 360 ja 120 kennot?
Itse toisin edestä 360 läpi sisään ilmaa ja 120 tilalle 240 kokoinen kattoon tuomaan myös ulkoolta ilmaa.
Takaseinään 140mm tuuletin poistamaan lämpöä.

Itselläni on melko täyteen ahdattu R6 loopin osalta, kun sisältää cpu, gpu, vrm, chipset ja ramit.
Kennoina 240 ja 280. Hieman meinannut josko päivittäisi kenno kokoja, mutta menköön vielä näin :)

Ja ei ole järjestyksellä väliä.
 
IMG_20190702_203349.jpg
Jos nyt puhutaan tuosta normaali kokoisesta Dynamicista, niin ainakaan tuon Coolermasterin kitin kanssa ei kyllä radia ja tuulettimia mahdu alle. Kuvassa siis oma kokoonpano ennen isomman kotelon ostoa. Pohjalla Nemesis GTS 360 radi (30mm paksu), ja tuulettimet eivät mahdu radin ja tuon telineen väliin, eivätkä toimi kovinkaan hyvin tuolla pohjassa jossei laita kotelon jalkoihin koroketta että kotelon pohjan ja lattian väliin jää enemmän tilaa.

Jokohan tuohon Dynamic XL koteloon mahtuisi lattiaan tuo XE360 (60mm) push-pullina..?:vihellys:

Edit: Vastaus omaan kysymykseen:
xe360 + XL.jpg
Ehkä tuohon toiset tuulettimet vielä menisi päälle, mutta taitaa näyttää vähän tyhmältä ja peittää kyllä hyvin emolevyn alaosan.


Ei varmasti stockina menekkään, mutta pienellä modauksella voisi tuon kitin asentaa vielä ylemmäs jolloin ehkä tuulettimet menisi radin kaveriksi.
 
Iso koppa ja vain 360 ja 120 kennot?
Itse toisin edestä 360 läpi sisään ilmaa ja 120 tilalle 240 kokoinen kattoon tuomaan myös ulkoolta ilmaa.
Takaseinään 140mm tuuletin poistamaan lämpöä.

Itselläni on melko täyteen ahdattu R6 loopin osalta, kun sisältää cpu, gpu, vrm, chipset ja ramit.
Kennoina 240 ja 280. Hieman meinannut josko päivittäisi kenno kokoja, mutta menköön vielä näin :)

Ja ei ole järjestyksellä väliä.

Hyvin tuolla pelkällä 360mm kennollakin pysyi lämmöt kurissa, vaikka 1070Ti kellotettu yli 2.1ghz ja ryzenikin laukkaa 4ghz. Vuoden verran käyttänyt tuolla setupilla, joten päätin lisätä nyt vain 120mm kennon. Koteloon puhaltaa ilmaa 2 tuuletinta edestä ja 1 pohjasta, joten jäähdyttimille menee kunnolla viileää ilmaa.
 
Ei varmasti stockina menekkään, mutta pienellä modauksella voisi tuon kitin asentaa vielä ylemmäs jolloin ehkä tuulettimet menisi radin kaveriksi.
Juu toki jos vähän modais tuota yhdistelmää niin vois saadakin mahtumaan vielä tuulettimet, mutta tosiaan stockina ei kyllä mahdu.
 
Hyvin tuolla pelkällä 360mm kennollakin pysyi lämmöt kurissa, vaikka 1070Ti kellotettu yli 2.1ghz ja ryzenikin laukkaa 4ghz. Vuoden verran käyttänyt tuolla setupilla, joten päätin lisätä nyt vain 120mm kennon. Koteloon puhaltaa ilmaa 2 tuuletinta edestä ja 1 pohjasta, joten jäähdyttimille menee kunnolla viileää ilmaa.
Tuo 120 kenno vain on yksi kärpäsenkakka menetettyyn rahaan nähden.
Mutta ennemmin silti toisin kennolle suoraan viileän ilman ja poistaisin lämpöä pelkillä puhaltimilla.
Toki veden lämpöerot parin asteen luokkaa joten ei sinänsä senkään takia niin väliä.
Makuasia sano koira kun.. :)
 
Tuo 120 kenno vain on yksi kärpäsenkakka menetettyyn rahaan nähden.
Mutta ennemmin silti toisin kennolle suoraan viileän ilman ja poistaisin lämpöä pelkillä puhaltimilla.
Toki veden lämpöerot parin asteen luokkaa joten ei sinänsä senkään takia niin väliä.
Makuasia sano koira kun.. :)

mitä tarkoitat ”toisin kennolla suoraan viileän ilman ja poistaisin lämpöä pelkillä puhaltimilla”?

Siis imemään sisään? Mulla on tuossa TUF emossa sen verran keskinkertainen vrm, että en tahdo yhtään kuumaa ilmaa kotelon sisälle.
 
mitä tarkoitat ”toisin kennolla suoraan viileän ilman ja poistaisin lämpöä pelkillä puhaltimilla”?

Siis imemään sisään? Mulla on tuossa TUF emossa sen verran keskinkertainen vrm, että en tahdo yhtään kuumaa ilmaa kotelon sisälle.
Tarkoitan, että viileä ilma kopan sisään kennojen läpi.
Näin saadaan vedelle maksimaalinen viileys. Sillähän se jäähdyttää osia.
Eikä se ilma niin paljoa lämpene että sun vrm alkaisi kyykkäämään, vaikka kennon läpi se ilma tulisikin.
Tärkein on saada se ilma liikkumaan siinä ympäristössä.
Katosta ilma sisään vrm päälle kennon läpi ja takaseinästä ulos puhaltimen avustuksella.

Toki jos sun vrm on ihan äärirajoilla, niin ehkä asialle kannattaisi tehdä jotain.
Kenties vaihtaa paremmat lämpötyynyt siilien alle?
 
Tarkoitan, että viileä ilma kopan sisään kennojen läpi.
Näin saadaan vedelle maksimaalinen viileys. Sillähän se jäähdyttää osia.
Eikä se ilma niin paljoa lämpene että sun vrm alkaisi kyykkäämään, vaikka kennon läpi se ilma tulisikin.
Tärkein on saada se ilma liikkumaan siinä ympäristössä.
Katosta ilma sisään vrm päälle kennon läpi ja takaseinästä ulos puhaltimen avustuksella.

Toki jos sun vrm on ihan äärirajoilla, niin ehkä asialle kannattaisi tehdä jotain.
Kenties vaihtaa paremmat lämpötyynyt siilien alle?

VRM on alimitoitettu ajamaan tuota 1700 maksimi kelloilla 8 ytimellä, ei siinä muuta. Se on ihan toinen tarina.

Mutta jos mulla on 3x140mm tuulettimet puskemassa ilmaa kotelon sisään, niin saahan jäähdyttimet siitä yhtälailla viileää ilmaa sisäänsä? Lämpöjen kanssa ei ole ollut ongelmaa tosiaan tuolla pelkällä 360 kennollakaan. Nyt kun looppi on purettuna, niin lähinnä kysymys oli kannattaako jotain muuttaa esim. järjestyksessä. Mutta mennään tuolla piirtämälläni setillä siis.
 
Mutta jos mulla on 3x140mm tuulettimet puskemassa ilmaa kotelon sisään, niin saahan jäähdyttimet siitä yhtälailla viileää ilmaa sisäänsä?
Kotelon sisältä otettu ilma ei ole yhtä viileää kuin ulkoa. Ero voi olla alle 1 asteesta aina 5+ asteeseen asti, riippuen kotelosta ja tuulareista.

Itse pusken 3x120 ja 2x140 sisään kennojen läpi. Kyllä vrm jäähtyy hyvin sillä alle 40 asteisella ilmalla, jota pusketaan sisuksiin aika reilusti. Eipä jää hotspotteja koteloon kun ilma karkaa ulospäin jokaisesta reiästä mitä löytyy. Pölyt pysyy myös suodattimissa. ;)

Tällä setupilla myös semipassiivinen poweri on täyspassiivinen reilusti pidempään kuin arvosteluissa. Tiedä sitten johtuuko tuosta ilmavirran määrästä.
 
Alokasmainen kysymys koskien CPU+GPU jäähdyttämistä samalla loopilla:
-Onko liioteltua kierrättää CPU:n jälkeen pienemmän radin läpi GPU:lle, tai toisin päin?

Uuteen setupiin tulossa 45mm paksu 280mm radi. Tarkoitus on ensisijassa jäähdyttää reippaasti kellotettu i9-7900x, mutta haluaisin myös repiä hieman lisää potkua irti tuosta 1080ti:stä (eli viilentää senkin) ja mietinkin nyt, josko tarvitsen sitä varten esim 120mm erillisen radin...
 
Ei kait sillä järjestyksellä edelleenkään niin väliä mutta kyllä tuo radin lisääminen kannattaa.

Tätä jäinkin miettimään, että jos näyttiksen kautta virrannut vesi menee suoraan prosessorille, niin eikös silloin jäähdytysteho olisi reilusti pienempi vrt. jos välissä olisi edes pieni jäähdytin. Mutta siis, kiitos vastauksesta!
 
Tätä jäinkin miettimään, että jos näyttiksen kautta virrannut vesi menee suoraan prosessorille, niin eikös silloin jäähdytysteho olisi reilusti pienempi vrt. jos välissä olisi edes pieni jäähdytin. Mutta siis, kiitos vastauksesta!
Reilusti.. ei. Pieni muutos voi tulla kuitenkin. Tärkeintä on radien kokonaisala, ja että puhallussuunta on radeissa sama. Joko ulos tai sisään siis.
 
Ok, kiitos! Ehkä hillitsen itseni ja katson, minkälaisiin tuloksiin pääsen yhdellä jäähyllä.
Tuo yksi kenno on tosin pienehkö kahden komponentin jäähdytykseen. Yleensä suositellaan 240 kenno per komponentti, jottei tarvitse tuulettimia huudattaa. Sinulla kun ei ole viileimmästä päästä nuo palikat.
 
Ok, kiitos! Ehkä hillitsen itseni ja katson, minkälaisiin tuloksiin pääsen yhdellä jäähyllä.

Siis yhdellä 280 radilla sekä prossu että näyttis? Veikkaan että hyvin rajoilla. Itte pitäny jo pitkään semmosta nyrkkisääntöä että yksi 240mm jäähdytinelementti kohtuullisen hyvillä tuulettimilla per CPU tai GPU on minimi jos kellottaa "aavistuksen" ja komponenttien virrankulutus säilyy jotenkin järjen rajoissa. Ja jos järjen rajat unohdetaan, niin mitä kattelee näitä tehonkulutuksia mitä omat kokoonpanot on pitäneet niin mieluummin nykyään pitelee 360 radia per cpu ja näyttis. 2x 360 loppui täysin kesken kun kokoonpanon tehonkulutus ylitti 8700K:lla 1080 Tiittisellä kilowatin :btooth:

Nyt tarkkaillu lämpöjä niin 9900K (n. 280w) ja 2080 Tiittinen (500w) vetää kanssa aika äärilleen tän 2x 360mm 45mm thiccc alphan radit + corsairin ML tuulettimet kompon, mutta jos haluis isompia radeja niin pitäis vaihtaa isompi kotelo ja blablablah niin mieluummin jättää sitten kellottelematta ihan viimesiä kuin ryhtyy moiseen projektiin.

Mutta joo TL;DR:

Hanki nyt hyvä mies enempi radia, ettei tartte tuulettimia pitää tarpeettoman kovalla.
 
En kyllä 7900X:ää lähtisi yksinään alle 360mm kennolla jäähdyttämään oman kokemuksen perusteella.
 
Siis yhdellä 280 radilla sekä prossu että näyttis? Veikkaan että hyvin rajoilla. Itte pitäny jo pitkään semmosta nyrkkisääntöä että yksi 240mm jäähdytinelementti kohtuullisen hyvillä tuulettimilla per CPU tai GPU on minimi jos kellottaa "aavistuksen" ja komponenttien virrankulutus säilyy jotenkin järjen rajoissa. Ja jos järjen rajat unohdetaan, niin mitä kattelee näitä tehonkulutuksia mitä omat kokoonpanot on pitäneet niin mieluummin nykyään pitelee 360 radia per cpu ja näyttis. 2x 360 loppui täysin kesken kun kokoonpanon tehonkulutus ylitti 8700K:lla 1080 Tiittisellä kilowatin :btooth:

Nyt tarkkaillu lämpöjä niin 9900K (n. 280w) ja 2080 Tiittinen (500w) vetää kanssa aika äärilleen tän 2x 360mm 45mm thiccc alphan radit + corsairin ML tuulettimet kompon, mutta jos haluis isompia radeja niin pitäis vaihtaa isompi kotelo ja blablablah niin mieluummin jättää sitten kellottelematta ihan viimesiä kuin ryhtyy moiseen projektiin.

Mutta joo TL;DR:

Hanki nyt hyvä mies enempi radia, ettei tartte tuulettimia pitää tarpeettoman kovalla.

Haha okei, eli radikauppaan siis :D Kiitos!


En kyllä 7900X:ää lähtisi yksinään alle 360mm kennolla jäähdyttämään oman kokemuksen perusteella.

Mulla on siinä Corsairin 240mm AiO tällä hetkellä kiinni Noctuan PWM-flekteillä ja hyvin pysyy lämmöt aisoissa. Siksi ajattelinkin, että custom loopiin siirtyminen lienee jo niin paljon tehokkaampi, että voisin ajatella iskeväni näyttiksen samaan kiertoon.

Taitanen nyt kuitenkin katsoa kuinka paljon saan kutiteltua pelkän prossun kanssa tuosta 280mm setupista, jos kyykkää niin 360mm tilalle ja jätän tuon 280mm näyttikselle...
 
Näyttis vaatii enemmän kennoa kuin CPU. 360mm on aika minimi kunnon näyttikselle... yksinään. CPU sitten sen päälle. 240 + 360 lienee mistä keskustelu aloitetaan.
 
Riippuu täysin prosessorista. Jos ei rahat riitä kuin johonkin 150 wattia imevään Ryzeniin niin varmasti asia onkin näin. Jos prossuna taasen on jokin 600w rasituksessa imevä ja kevyesti kutitettu i9-9980XE niin tarve on vähän erilainen.
 
Näyttis vaatii enemmän kennoa kuin CPU. 360mm on aika minimi kunnon näyttikselle... yksinään. CPU sitten sen päälle. 240 + 360 lienee mistä keskustelu aloitetaan.

No jaa...mulla ainakin ottaa molemmat sen n.400wattia kun oikeen luukuttaa....
 
Moi,

Onko täällä kellään kokemuksia seuraavista tuotteista ja niiden eroista?

Barrow TFYKN-T16
US $3.36 10% OFF|Barrow TFYKN T16, OD16mm Choice Hard Tube Fittings, G1/4 Adapters For OD16mm Hard Tubes-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Barrow TYKN-K16V4
US $3.33 10% OFF|Barrow TYKN K16V4, OD16mm Hard Tube Fittings, G1/4 Adapters For OD16mm Hard Tubes-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Netistä lueskelin näistä hieman. Ilmeisesti tuo alempi eli V4 malli on uudempi ja siinä on yhteensä 4 O-rengasta (3 liittimessä + yksi putken päälle tuleva) verrattuna tuon ylemmän mallin kolmeen O-renkaaseen (2 liittimessä + yksi putken päälle). Näistä oli hieman eriäviä mielipiteitä varsinkin tuosta V4 mallista. Jotkut saivat V4 mallilla hyvän ja tiukan liitoksen aikaan ja toiset eivät niinkään. Ilmeisesti PETG putken merkillä saattaa olla jotain vaikutusta asiaan.

Eli kumpi noista liittimistä on parempi? Olen myös ajatellut käyttäväni EK:n kovaa putkea (EK-HD PETG Tube 12/16mm 1000mm (2pcs)).
Onko täällä kokemusta Barrowin kovaputkiliittimistä EK:n putken kanssa? Toimiiko hyvin yhteen? Onko muita hyviä vaihtoehtoja liittimille ja/tai PETG putkelle?
Onko tähän kellään antaa neuvoa?
 
Riippuu täysin prosessorista. Jos ei rahat riitä kuin johonkin 150 wattia imevään Ryzeniin niin varmasti asia onkin näin. Jos prossuna taasen on jokin 600w rasituksessa imevä ja kevyesti kutitettu i9-9980XE niin tarve on vähän erilainen.

:eek:

150W prossu? Kännykkäpiiri vai mikä?

Jos ei valot talossa hetkellisesti himmene kun PCn virrat kytkee päälle, on kyseessä lastenhuoneen Minecraft-lelu eikä Oikea PC. Oikeiden PCiden virrankulutus täydellä kuormalla lasketaan kilowateissa! :tup:
 
Aika kovia virrankulutuksia tuntuu olevan täällä, millä todellisella käytännön sovelluksella päästään noihin lukemiin? (ei siis esim prime95:lla)
 
Niin no aikoinaan jäähtyi fx-8150 ja r9 290 crossfire setti 120x240 + 200x200 kennoilla.
Ropelleissa sai kyllä olla jenkaa ihan huolella.
Siinä oli jo kilowatin poweri perusteltu.
 
Menee nyt jo taas aika oudoksi tämä keskustelu. Kyllä ne prossut jäähtyy vaikka niillä vakiojäähyillä. 120 kennosia AIO:ita löytyy myynnistä ja ne vastaa jotain vähän heikompaa perus ilmajäähyä, ei niillä kelloteta jotain mötköä tappiinsa ilman että lämmöt karkaa käsistä, mutta ei ne nyt mitään täysin turhiakaan ole. Se toki jos lisää 360 jäähyyn yhden 120 lisää jäähdytystehoa ihan jokaisen nopealla laskukaavalla n. 25% verran. Tämä ei tokikaan ole suoraan totta pitävä, mutta aika lähellä se on, vaikka ottaakin huomioon virtauksen vastustuksen lisääntymisen yms. Eli se on sitten jokaisen omassa päätäntävallassa onko tuollaisessa mitään järkeä ja onko se hinta/laatu suhteeltaan kannattavaa (tuskin on).

Oli kyllä tosin oudoin hetkeen lukemani viesti, että pitäisi pistää joko kaikki radien läpi kulkema ilma joko sisään tai ulos. Eihän tollasissa neuvoissa ole yhtään mitään järkeä! Eikä ole siinäkään, että alkaa heittelemään jotain "yleensä sanotaan, että sen ja tän kokonen kenno per komponentti". Kyllä se riippuu ihan kokoonpanosta, sen tehonkulutuksesta, tilasta yms. että mikä kannattaa mihinkin tilanteeseen. Jos nyt lähtee heittelemään, niin parashan on että kopassa ja sen ulkopuolella on kennoa niin paljon kuin persus kestää. Loppu on aina kompromisseja.
 
Oli kyllä tosin oudoin hetkeen lukemani viesti, että pitäisi pistää joko kaikki radien läpi kulkema ilma joko sisään tai ulos.
Ei siinä ole mitään outoa ja siinä on paljonkin järkeä. Jos kuvitteellisesti vaikka 400W kuorma jakautuisi tasan kahdelle radille, ei ole mitään järkeä työntää toiselta radilta 200W lämpötehoa toisen radin "jäähdytykseen" tarkoitettuun ilmavirtaan.
 
Ei siinä ole mitään outoa ja siinä on paljonkin järkeä. Jos kuvitteellisesti vaikka 400W kuorma jakautuisi tasan kahdelle radille, ei ole mitään järkeä työntää toiselta radilta 200W lämpötehoa toisen radin "jäähdytykseen" tarkoitettuun ilmavirtaan.

Taitaa @BlackWolf illa olla nyt perus asiat hukassa.
 
Oli kyllä tosin oudoin hetkeen lukemani viesti, että pitäisi pistää joko kaikki radien läpi kulkema ilma joko sisään tai ulos. Eihän tollasissa neuvoissa ole yhtään mitään järkeä! Eikä ole siinäkään, että alkaa heittelemään jotain "yleensä sanotaan, että sen ja tän kokonen kenno per komponentti". Kyllä se riippuu ihan kokoonpanosta, sen tehonkulutuksesta, tilasta yms. että mikä kannattaa mihinkin tilanteeseen. Jos nyt lähtee heittelemään, niin parashan on että kopassa ja sen ulkopuolella on kennoa niin paljon kuin persus kestää. Loppu on aina kompromisseja.
:sdarra::sdarra::sdarra::sdarra:
 
Ei siinä ole mitään outoa ja siinä on paljonkin järkeä. Jos kuvitteellisesti vaikka 400W kuorma jakautuisi tasan kahdelle radille, ei ole mitään järkeä työntää toiselta radilta 200W lämpötehoa toisen radin "jäähdytykseen" tarkoitettuun ilmavirtaan.
Kerroppas nyt meille kaikille ne lämpökuormat mitä ehtii siihen yhteen radin läpimenevään ilmahiukkaseen kertyä mitä ei kerry esim. sillä jos molemmat radit on vaikka työntämässä ulos kopasta ja se ilma matkaa sen koko lämpösen kopan läpi? Siinä nyt on sentään edes jotain järkeä, että sanoo, että kaikkien pitäisi työntää sisään. Mutta kaikki ulos on täysin päätöntä. Edes viimeiseen radiin kylmä on tehokkaampaa kuin molemmat ulos.

Jos oletetaan huoneenlämpö sinne normaalin rajoille 24C ja aika monen raditestin mukaan lähtevän ilman lämpötila on noin 3-4C maks korkeampi niin se toinen saa joko kanssa 24C lämpöistä ilmaa tai 28C lämpöistä ilmaa (oletuksena että muita tuulettimia ei ole ja kyseessä olisi yksi putki missä ei ole muita lämmönlähteitä). Kyse on enää siitä mikä on sen veden lämpötila ja mitä merkitystä sillä on onko se 30C vai 35C? Paljonko on eroa itse prosessorille ja missä se näkyy? Sitten jos radille suoltaa toki lämpösempää ilmaa kuin on neste kierrossa niin tilanne on huono, mutta se tuskin nyt tulee normaaleissa tapauksissa kyseeseen.

Sitä on taas vedetty laput silmillä läpi kaikki mitä internetissä lukee, mutta ei olla taidettu hetkeäkään miettiä että mistä se lämmin ilma siihen radista lähtevään tulee... se kun tarkoittaa aina, että radissa kiertää lämpöisempi vesi kuin mitä on lähtevä ilma, useista asteita lämpöisempi, koska se siirtyminen on heikkoa. Paljonko sitten lämmittää muut komponentit jne. riippuu kotelosta, mutta sillon ne vasta vaikuttaakin jos sitä vedetään aina kotelon läpi eikä mikään radi saa huoneenlämpöistä.

Lisätään vielä se, että se vesi sisään ja vesi ulos on tuollaisella perus testin 3C erolla ilman lämmöissä noin 1C luokkaa veden lämmössä. Ne erot on aivan mitättömiä kierron kannalta. Mutta eihän näitä faktoilla olekkaan tarkoitus vedellä. Kyllä tekin vielä joskus tajuatte, että kunnes komponentit alkaa pettämään, niin se delta T sillä tuulettimien ja pumpun kierrosnopeudella ei muutu oli tuleva ilma ihan minkä lämpöistä vain. Se vain nostaa/laskee sen veden lämpöä kierrossa.
 
Viimeksi muokattu:
Kerroppas nyt meille kaikille ne lämpökuormat mitä ehtii siihen yhteen radin läpimenevään ilmahiukkaseen kertyä mitä ei kerry esim. sillä jos molemmat radit on vaikka työntämässä ulos kopasta ja se ilma matkaa sen koko lämpösen kopan läpi? Siinä nyt on sentään edes jotain järkeä, että sanoo, että kaikkien pitäisi työntää sisään. Mutta kaikki ulos on täysin päätöntä. Edes viimeiseen radiin kylmä on tehokkaampaa kuin molemmat ulos.

Jos oletetaan huoneenlämpö sinne normaalin rajoille 24C ja aika monen raditestin mukaan lähtevän ilman lämpötila on noin 3-4C maks korkeampi niin se toinen saa joko kanssa 24C lämpöistä ilmaa tai 28C lämpöistä ilmaa (oletuksena että muita tuulettimia ei ole ja kyseessä olisi yksi putki missä ei ole muita lämmönlähteitä). Kyse on enää siitä mikä on sen veden lämpötila ja mitä merkitystä sillä on onko se 30C vai 35C? Paljonko on eroa itse prosessorille ja missä se näkyy? Sitten jos radille suoltaa toki lämpösempää ilmaa kuin on neste kierrossa niin tilanne on huono, mutta se tuskin nyt tulee normaaleissa tapauksissa kyseeseen.

Sitä on taas vedetty laput silmillä läpi kaikki mitä internetissä lukee, mutta ei olla taidettu hetkeäkään miettiä että mistä se lämmin ilma siihen radista lähtevään tulee... se kun tarkoittaa aina, että radissa kiertää lämpöisempi vesi kuin mitä on lähtevä ilma, useista asteita lämpöisempi, koska se siirtyminen on heikkoa. Paljonko sitten lämmittää muut komponentit jne. riippuu kotelosta, mutta sillon ne vasta vaikuttaakin jos sitä vedetään aina kotelon läpi eikä mikään radi saa huoneenlämpöistä.

Lisätään vielä se, että se vesi sisään ja vesi ulos on tuollaisella perus testin 3C erolla ilman lämmöissä noin 1C luokkaa veden lämmössä. Ne erot on aivan mitättömiä kierron kannalta.
Voisit lopettaa paskanpuhumisen ihan alkuunsa.

Vesijäähdytyksen kannalta on AINA optimaalisempaa, että tuulettimet puhaltavat radien läpi samaan suuntaan. Eli joko kaikki kotelon sisään tai kaikki ulos.

Kaikissa ja siis ihan kaikissa muissa tapauksissa yhden tai useamman radin läpi kulkee lämpimämpää ilmaa kuin tällä tavalla.

Piste.

Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista.

Siinä olet oikeassa, että joissain tapauksissa nesteen lämmön erot eivät ole kovinkaan isot. Tämä näkyy etenkin jos kierron jäähdyttämien osien lämpökuorma ei ole kovinkaan suuri. Tällöin on toki ihan sama olla käyttämättä vesijäähdytystä kun ilmajäähdytys pystyisi pitämään lämmöt kurissa.

Missään tapauksessa ei ikinä ole optimaalisempaa puhaltaa yhden tai useamman radin läpi lämmennyttä ilmaa samassa kierrossa olevan radin läpi. Se ei ole koskaan parempi vaihtoehto.

Se voi joskus olla iha toimiva vaihtoehto, mutta koskaan ei parempi.
 
doh.png

Uppoiskohan tämmönen kiva koulutehtävätyyppinen kuva paremmin ku selvä kirjoitus. :think:
Hieman harhaanjohtava kuva. Vai uskotko todella, että se tuulettimella radin läpi työnnetty ilma ehtii siinä parissa sekunnin kymmenesosassa keräämään kaiken lämmön itseensä? Jos vaikka kierron nesteen lämpö on 35 astetta, niin ei se perus huoneilma radin jälkeen ole samat 35 astetta. Totta kai toisen radiaattorin tehokkuus kärsii lämpimämmästä ilmasta, mutta ei sen jäähdytysteho ole nolla. Tuossa tapauksessa A) olisi lopullinen jäähdytysteho todennäköisemmin esimerkiksi lähempänä 300-350W, kun muissa se on 400W. Peruspointti varmaan menee kyllä perille, mutta hiukan häiritsevästi kärjistetty. :D

Hieman samaa mieltä olen siitä, että noita radien tuulettimien suuntauksien merkitystä täällä paisutellaan. Tietenkin samaan suuntaan puhaltavat radit ovat aina se optimaalisin vaihtoehto, ja jos radipinta-ala tai kopan ilmankierto on rajoitettua niin hyöty voi ollakin huomattava. Mutta jos vaikkapa ulkonäön vuoksi haluaa ne hienot RGB-tuulettimet näkyville, niin ei se koko looppia pasko.
 
Hieman harhaanjohtava kuva. Vai uskotko todella, että se tuulettimella radin läpi työnnetty ilma ehtii siinä parissa sekunnin kymmenesosassa keräämään kaiken lämmön itseensä? Jos vaikka kierron nesteen lämpö on 35 astetta, niin ei se perus huoneilma radin jälkeen ole samat 35 astetta. Totta kai toisen radiaattorin tehokkuus kärsii lämpimämmästä ilmasta, mutta ei sen jäähdytysteho ole nolla. Tuossa tapauksessa A) olisi lopullinen jäähdytysteho todennäköisemmin esimerkiksi lähempänä 300-350W, kun muissa se on 400W.

Hieman samaa mieltä olen siitä, että noita radien tuulettimien suuntauksien merkitystä hieman paisutellaan. Tietenkin samaan suuntaan puhaltavat radit ovat se optimaalisin vaihtoehto, ja jos radipinta-ala tai kopan ilmankierto on rajoitettua niin hyöty voi olla huomattava. Mutta jos vaikkapa ulkonäön vuoksi haluaa ne hienot RGB-tuulettimet näkyville, niin ei se koko looppia pasko.
Se on hieman harhaanjohtava, koska sanoin että kuvitteellisessa skenaariossa, jossa kokonaislämpöteho on 400W ja se jakautuu tasan molemmille radeille. En ihan tarkoituksella ottanut jokaista muuttujaa huomioon, koska silloin laskukaavat on ihan helvetisti monimutkaisempia. Fakta on kuitenkin se, että sen lämmön jonka ensimmäinen radi haihduttaa sisään koteloon, täytyy kulkea jotain kautta ulos, ihan kokonaisuudessaan. Ei se lämpö itsestään mihinkään sieltä häviä. Jäähdyttimen kokonaishäviö ei tietenkään ole 100% realistisessa tapauksessa, koska ilmaa virtaa myös muualta sekä sisään, että ulos.

Tapaus a:n kokonaisjäähdytystehoa ei ole ilmoitettu, vaan se on kyseisen jäähdyttimen (rad 1) laskennallinen jäähdytysteho, kuten sanoin aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Voisit lopettaa paskanpuhumisen ihan alkuunsa.

Vesijäähdytyksen kannalta on AINA optimaalisempaa, että tuulettimet puhaltavat radien läpi samaan suuntaan. Eli joko kaikki kotelon sisään tai kaikki ulos.

Kaikissa ja siis ihan kaikissa muissa tapauksissa yhden tai useamman radin läpi kulkee lämpimämpää ilmaa kuin tällä tavalla.

Piste.

Tämä on ihan fysiikan lakien mukaista.

Siinä olet oikeassa, että joissain tapauksissa nesteen lämmön erot eivät ole kovinkaan isot. Tämä näkyy etenkin jos kierron jäähdyttämien osien lämpökuorma ei ole kovinkaan suuri. Tällöin on toki ihan sama olla käyttämättä vesijäähdytystä kun ilmajäähdytys pystyisi pitämään lämmöt kurissa.

Missään tapauksessa ei ikinä ole optimaalisempaa puhaltaa yhden tai useamman radin läpi lämmennyttä ilmaa samassa kierrossa olevan radin läpi. Se ei ole koskaan parempi vaihtoehto.

Se voi joskus olla iha toimiva vaihtoehto, mutta koskaan ei parempi.
Sä et ole nyt tosissasi? Jos koneessa on vähän lämpöä tuottava prosessori (niinkuin ne nykyään käytännössä aina on jos ei oteta ihan marginaalisia mukaan kuvioihin) ja sen ulkopuolella on näyttis mikä ei ole blower mallia, eikä kierrossa mukana (ihan normi tilanne) niin rasituksessa se näyttis tuottaa koppaan sellasen määrän lämpöä, että se prossu ei tuota ikinä siihen kiertoon ja saa vietyä sitä yhden radin kautta kopan sisälle. Se prossu tuottaa sen jonkun 100W paikkeilla, mistä eka siirtyy veteen ja siitä sitten radin kautta koppaan. Tollanen custom cooler näyttis paukuttelee kolmannella sadalla watteja ja kaikki lämpö suoraan koppaan. Eli se näyttis lämmittää sisätiloja enemmän kuin yksi radin kautta viilennetty CPU ikinä.

Kyllä silloin voi olla parempi kuule että ne radit ei ole imemässä lämmintä sen kopan läpi ulos, millään sun AINA kaavallasi. Vaan edes toinen niistä (mielellään se viimeinen ennen prosessoria) on ulkoilman kanssa kosketuksissa. Tämä kyllä osoittaa juurikin sen kun perus fysiikka on pettänyt jo ajat sitten, mutta uho on kova ja paskanpuhuminen mainittu ja fysiikan laitkin ne jäi nyt kuvailematta tässä "AINA" tapauksessa.

Kiitos tästä.
 
Sä et ole nyt tosissasi? Jos koneessa on vähän lämpöä tuottava prosessori (niinkuin ne nykyään käytännössä aina on jos ei oteta ihan marginaalisia mukaan kuvioihin) ja sen ulkopuolella on näyttis mikä ei ole blower mallia, eikä kierrossa mukana (ihan normi tilanne) niin rasituksessa se näyttis tuottaa koppaan sellasen määrän lämpöä, että se prossu ei tuota ikinä siihen kiertoon ja saa vietyä sitä yhden radin kautta kopan sisälle. Se prossu tuottaa sen jonkun 100W paikkeilla, tollanen custon cooler näyttis paukuttelee kolmannella sadalla ja kaikki lämpö suoraan koppaan. Eli se näyttis lämmittää sisätiloja enemmän kuin yksi radi ikinä.
Mitä ihmettä sä tuut custom loop ketjuun sönköttämään alle 100W prossun jäähdyttämisestä :confused:
Ei kukaan täysijärkinen tollasta edes yritä jäähdyttää kahdella tai useammalla radilla vaan silloin on yleensä kyseessä kokoonpano, jossa myös näytönohjain on loopissa mukana.

Jos tarkoituksesi on lässyttää AIO jäähyistä niin mene niille tarkoitettuun ketjuun.
 
Se on hieman harhaanjohtava, koska sanoin että kuvitteellisessa skenaariossa, jossa kokonaislämpöteho on 400W ja se jakautuu tasan molemmille radeille. En ihan tarkoituksella ottanut jokaista muuttujaa huomioon, koska silloin laskukaavat on ihan helvetisti monimutkaisempia. Fakta on kuitenkin se, että sen lämmön jonka ensimmäinen radi haihduttaa sisään koteloon, täytyy kulkea jotain kautta ulos, ihan kokonaisuudessaan. Ei se lämpö itsestään mihinkään sieltä häviä. Jäähdyttimen kokonaishäviö ei tietenkään ole 100% realistisessa tapauksessa, koska ilmaa virtaa myös muualta sekä sisään, että ulos.

Tapaus a:n kokonaisjäähdytystehoa ei ole ilmoitettu, vaan se on kyseisen jäähdyttimen (rad 1) laskennallinen jäähdytysteho, kuten sanoin aiemmin.
Sun oletus kopan sisäisestä lämmöstä on nolla ja näin ei ole. Kopan sisässä on lämpöä tuottavia elementtejä, joten kopan sisään imetty ilma lämpenee siellä sisällä erilaisten lämmönlähteiden mukaan. Kyse on siitä mitä lämmönlähteitä siellä on ja miten paljon ne ilmaa lämmittää. Joko aina viet GPU:lle lämmintä ilmaa radeista tai radeille lämmintä ilmaa GPU:lta. Tämä siis kun GPU ei ole kierrossa mukana. Siksi nämä AINA jutut on niin naurettavia. Samaten siellä on esim. uusissa AMD:n emoissa sen verran kuumaa piirisarjaa, että sekin vaatii tuulettimen lämmittämässä, eli lämpökuorma ei todellakaan ole 0 jos imee kopan läpi.
 
Mitä ihmettä sä tuut custom loop ketjuun sönköttämään alle 100W prossun jäähdyttämisestä :confused:
Ei kukaan täysijärkinen tollasta edes yritä jäähdyttää kahdella tai useammalla radilla vaan silloin on yleensä kyseessä kokoonpano, jossa myös näytönohjain on loopissa mukana.

Jos tarkoituksesi on lässyttää AIO jäähyistä niin mene niille tarkoitettuun ketjuun.
Siis väitätkö sinä että custom NESTEjäähdytys ketjuun ei kuulu kokoonpanot missä X määrä komponentteja ei ole vesijäähdytettynä? Kun se vaan ei ole AIO? Eli esim. pelkän prosessorin jäähdyttäminen CUSTOM LOOPILLA ei mielestäsi ole custom loop ketjun juttuja, tai jos jäähdyttää vaikka rammit, ja CPU:n niin ei ole?

Kannattaisiko sinun nyt nukkua yön yli ja miettiä että mitähän se custom loop tai custom nestejäähdytys nyt oikeasti tarkoittaa ja tulla sitten juttelemaan AINA jutuista ja fysiikan laeista uudestaan, kiitos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom