Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Masterkleerin valkoinen PVC letku on ainakin ihan ala-arvoista. Oli muutaman kuukauden väliaikaispätkänä kun näyttis vaihtui ja en jaksanut tehdä kovaputkia. Tuossa ajassa jo irtosi plasticizeria sen verran että sitä sai sormella kerätä nestesäiliön pinnalta ja seinämistä. Jäi varmasti vielä radeihin tai blokkeihin, vaikka kovalla paineella ajoin kiertoa erilliseen vesiastiaan :rage:

Oma mielipide on että jos haluaa kierron pysyvän pitkään puhtaana, niin käyttää akkuvettä joko kumiletkun tai kovaputken kanssa ja jättää PVC letkut kauppaan.
 
Masterkleerin ultra clear-pvc letkut puolen vuoden käytön jäljiltä vihertäviä sisäpinnalta,kokeeksi topsilla lähti pyyhkimällä kyllä pois ja itse letku suht kirkas vielä! Nesteenä ollut acool cape kelvin catcher CKC-valmislitku.Voisko olla kuparista peräisin tuo väri vai mistä lienen?
 
Nyt olen kasannut ensimmäisen custom loop koneen, ja kyllä "kannatti". :vihellys: Rahaahan siihen meni, mutta kerran se vaan kirpaisee. Kyllä tuo äänimaailman tasaisuus ilman yksittäisten ropelien irtiottoja on aivan mahtava asia.
Feston liittimiä ja letkua (8/12) tuli käytettyä kustannuskompromissien takia, ja jotenkin jopa pidän niiden ulkonäöstä. Letku taipuu kauniisti sen jäykkyydestä johtuen. Quadro komentaa kokonaisuutta oikein mallikkaasti, ja säätäminen on sen kautta oikein helppoa, ja nopeaa verrattuna bioksen kautta tehtävään säätöön. Aquacomputerin pumppuyksikkökin oli oikein laadukkaan tuntuinen. Olisi pitänyt hommata enemmänkin kyseisen firman rojua ihan tukemisen vuoksi.
Alla lainaus omasta viestistä toisesta ketjusta, jossa myös kuva kokoonpanosta.
Uusi kone oli tarkoitus kasata vanhan Haswellin seuraajaksi 3 sarjan ryzeneiden ilmaantuessa. Tietenkin oli tarkoitus mennä tiukalla budjetilla, lasittomalla kopalla, ilmajäähdytyksellä, ja ledittömästi..
No käsistähän se osittain lähti. Onnistuin onneksi hieman harrastamaan kompromissejakin.
Silti budjetti kosahti, lasikylkikoppa tuli, custom loop piti rakentaa, ja leditkin sinne hivuttautui. :vihellys: Tarkemmat tiedot sigussa.
20191008_104305.jpg
 
Nähtävästi keväällä formulamodista liitinkasan mukaan otetut barrow lämpötila-anturit näyttää molemmat noin 5astetta liian vähän :bored:
Ekana oli yksi kiinni emon T-sensorissa ja ihmettelin ku näytti liian vähän ja kuvittelin että vika ois ennemminkin emon liittimessä/biossissa, kunnes laitoin aquaeroon kiinni ja ei muuttunut :confused2:
Aquaerossa ja aikaisemmin muussa käytössä itse modattu anturi joka näyttää oikein, idlessä esim 23 ja barrow 18 :tdown:

Edit:
Te kenellä on aquaero 5 tai 6, niin kuinka paljon teillä lämpee fan amplifier?
Itsellä aquaero 5LT ja 3-4 tuulettimien virransyöttö menee välillä 92 asteeseen ja sen jälkeen kyseiset tuulettimet menevät täysille, asetuksista huolimatta.
Pitänee jotain jäähdytystä keksiä siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Te kenellä on aquaero 5 tai 6, niin kuinka paljon teillä lämpee fan amplifier?
Itsellä aquaero 5LT ja 3-4 tuulettimien virransyöttö menee välillä 92 asteeseen ja sen jälkeen kyseiset tuulettimet menevät täysille, asetuksista huolimatta.
Pitänee jotain jäähdytystä keksiä siihen.
Itsellä käytössä 6 XT jäähdytyssiilillä ja näkyy olevan samoissa kuin vesi eli noin 30 astetta.
 
Te kenellä on aquaero 5 tai 6, niin kuinka paljon teillä lämpee fan amplifier?
Itsellä aquaero 5LT ja 3-4 tuulettimien virransyöttö menee välillä 92 asteeseen ja sen jälkeen kyseiset tuulettimet menevät täysille, asetuksista huolimatta.
Pitänee jotain jäähdytystä keksiä siihen.
Itsellä 5LT ja Aquacomputerin vesiblokki tuon virransyötön päällä. 1-2 astetta vettä lämpimämpänä käy.

Jos oikein muistan, niin Aquaero 5 kaipaa joko siilen ja vähän ilmavirtaa tai vesiblokin tuolle virransyötölle. Aquaero 6 taas omaa erilaisen virransyötön ja pärjää ilman.
 
Itsellä käytössä 6 XT jäähdytyssiilillä ja näkyy olevan samoissa kuin vesi eli noin 30 astetta.

Itsellä 5LT ja Aquacomputerin vesiblokki tuon virransyötön päällä. 1-2 astetta vettä lämpimämpänä käy.

Jos oikein muistan, niin Aquaero 5 kaipaa joko siilen ja vähän ilmavirtaa tai vesiblokin tuolle virransyötölle. Aquaero 6 taas omaa erilaisen virransyötön ja pärjää ilman.

Jooh, testailin ihan vaan koppa auki 120mm tuulettimen vaikutusta ja auttoi selvästi, tosin sellainen ei tuonne mahdu missä aquaero on, tilasin sitten siihen kai uudemman mallisen siilen ja yritän modailla sen kanssa jonkun pikku tuulettimen :)
 
Paljonko uskaltaa odottaa lämpöihin muutosta jos vaihtaisi perus 120mm AIOn täyskupariseen cpu only looppiin missä olisi vain yksi ohut 120mm radi ja tuuletin pysyisi samana?

Ärsyttää kun Asuksen lankulla tuuletinohjaukset menee 75 asteen kohdalla 100% ja tällä hetkellä täydessä rasituksessa lämmöt pyörii juuri tuossa max 74-76 asteen tienoilla.
 
Paljonko uskaltaa odottaa lämpöihin muutosta jos vaihtaisi perus 120mm AIOn täyskupariseen cpu only looppiin missä olisi vain yksi ohut 120mm radi ja tuuletin pysyisi samana?

Ärsyttää kun Asuksen lankulla tuuletinohjaukset menee 75 asteen kohdalla 100% ja tällä hetkellä täydessä rasituksessa lämmöt pyörii juuri tuossa max 74-76 asteen tienoilla.
Öö.. Ei yhtään? Lisää jäähdytyksen pinta-alaa, jos haluat tehokkaampaa jäähdytystä.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko uskaltaa odottaa lämpöihin muutosta jos vaihtaisi perus 120mm AIOn täyskupariseen cpu only looppiin missä olisi vain yksi ohut 120mm radi ja tuuletin pysyisi samana?

Ärsyttää kun Asuksen lankulla tuuletinohjaukset menee 75 asteen kohdalla 100% ja tällä hetkellä täydessä rasituksessa lämmöt pyörii juuri tuossa max 74-76 asteen tienoilla.

Mitä jos kytkisit AIO:n tuulettimen johonkin toiseen tuuletinliittimeen? Chassis fan 1 ja 2 ainakin sallii vapaat käyrät. Sitten täytyy toki CPU fan hälyt kytkeä pois, jotta kone ei herjaa prossujäähyn puutteesta.

Itse päivitin vastikään Z370-f:n biosia ja AIO pumppulähtöön ei enää pysty vaihtamaan lämpötilasensoria mitä se seuraa, aiemmin muistaakseni pystyi. Olen kytkenyt vesipumpun pwm ohjauksen AIO lähtöön ja ohjannut pumppua vedenlämmön mukaan. Nyt bios pakottaa siihen prossulämmöt ohjaukseksi. Täytynee vaihtaa liitintä.
 
Öö.. Ei yhtään? Lisää jäähdytyksen pinta-ala, jos haluat tehokkaampaa jäähdytystä.

Ei tässä paljoa tehokkaampaa jäähdytystä haetakkaan. Onneksi on tuo 240mm lisäradi optio vielä intakeen vaikka näyttiksen lämmöt varmasti vähän kärsivätkin tuosta.

Mitä jos kytkisit AIO:n tuulettimen johonkin toiseen tuuletinliittimeen? Chassis fan 1 ja 2 ainakin sallii vapaat käyrät. Sitten täytyy toki CPU fan hälyt kytkeä pois, jotta kone ei herjaa prossujäähyn puutteesta.

ITX laudassa jostain täytyy tinkiä. Tässä tapauksessa fan headereista. Emolevynä siis X470-I Strix. Alla layout.

upload_2019-10-15_10-14-56.png
 
Miten Asus Z390-F emolevyllä mahtaa onnistua radien tuulettimien ohjaaminen vedenlämpöjen mukaan? Tutkimusteni perusteella emossa on yksi lämpötilasensorin liitäntä, johon on tulossa Phobyan anturi kiinni.

No joo, hätänen postaus/kysely. Vastaus, ihan BIOS:ssa. Pystyy tuon anturipaikan valitsemaan luettavaksi arvoksi tuuletinohjaukselle.

Kohta alkaa 15v tauon jälkeen custom loopin kasailu. Kovilla 16mm putkilla on varmasti helpoin aloittaa harrastelu ;)
 
Viimeksi muokattu:
Miten Asus Z390-F emolevyllä mahtaa onnistua radien tuulettimien ohjaaminen vedenlämpöjen mukaan? Tutkimusteni perusteella emossa on yksi lämpötilasensorin liitäntä, johon on tulossa Phobyan anturi kiinni.

No joo, hätänen postaus/kysely. Vastaus, ihan BIOS:ssa. Pystyy tuon anturipaikan valitsemaan luettavaksi arvoksi tuuletinohjaukselle.

Kohta alkaa 15v tauon jälkeen custom loopin kasailu. Kovilla 16mm putkilla on varmasti helpoin aloittaa harrastelu ;)

Chassis 1 ja 2 lähtöjä voi tosiaan ohjata t_sensor anturipaikkaan kytketyllä lämpöanturilla. CPU, AIO ja M.2 liittimille ei uusimmassa bios versiossa saa valittua oletusarvosta poikkeavaa lähdettä. Vesipumpun ohjaukseen esim. CPU lämpö ei ole oikein hyvä, koska silloin vesipumppu sahaa tarpeettomasti. Olen nyt ratkaissut ongelman väliaikaisesti laittamalla pumpulle lähes vakiokierrokset koko prosessorin lämpöalueelle, ei optimaalista mutta toimii.
 
Pumpuksi on tulossa XSPC:n tämä malli: XSPC D5 Vario SATA Pump - Without Cover by XSPC (Black color) Eli siinä on ihan säätö itsessään, ei ole PWM...

Onko kenelläkään kokemusta, mihin asentoon toi olisi hyvä säätää? Varmaan hyvä aloittaa keskimmäisestä asetuksesta. Huonosti löytyi netistä tietoa litramääristä eri asetuksilla TAI sitten olin taas huono googlettaja :D

Setuppi tulee olemaan CPU - GPU - 2x360 (EK SE + PE) + EK 250 säiliö ton pumpun kaverina.
 
Chassis 1 ja 2 lähtöjä voi tosiaan ohjata t_sensor anturipaikkaan kytketyllä lämpöanturilla. CPU, AIO ja M.2 liittimille ei uusimmassa bios versiossa saa valittua oletusarvosta poikkeavaa lähdettä. Vesipumpun ohjaukseen esim. CPU lämpö ei ole oikein hyvä, koska silloin vesipumppu sahaa tarpeettomasti. Olen nyt ratkaissut ongelman väliaikaisesti laittamalla pumpulle lähes vakiokierrokset koko prosessorin lämpöalueelle, ei optimaalista mutta toimii.
Tuohan on hyvä niksi. Täytyy pistää korvan taakse jos seuraavaan serriin räpellän loopin. Onkohan tuo muussakin asuksen lankuissa noin, että chassis liittimiä voi ohjata lämpöanturin arvoilla?
 
Voi ainakin maximus ix codessa. Tosin ei ne toimi kunnolla ainakaan ai-suitella.
 
Kysellään vielä varmemmaksi vakuudeksi. Voiko 6-32 UNC kierteeseen vetää M4 tapillla uuden kierteen päälle?

Pitäis saada vedettyä slimmituulettimien läpi radi kiinni, ja mielellään uppokantaruuveilla. Tuumaisissa vähän huono saatavuus niin ajattelin että tuolla modiksella saisi vähän lisää ruuvivalikoimaa... Internet sanoo että kyllä varmaan, mutta jos jollain ois omakohtaista kokemusta niin kuulisin mielelläni.
 
Kysellään vielä varmemmaksi vakuudeksi. Voiko 6-32 UNC kierteeseen vetää M4 tapillla uuden kierteen päälle?

Pitäis saada vedettyä slimmituulettimien läpi radi kiinni, ja mielellään uppokantaruuveilla. Tuumaisissa vähän huono saatavuus niin ajattelin että tuolla modiksella saisi vähän lisää ruuvivalikoimaa... Internet sanoo että kyllä varmaan, mutta jos jollain ois omakohtaista kokemusta niin kuulisin mielelläni.
Itse päräytin juurikin M4 samaisen kierteen läpi, eikä tuossa kummempia tullut. Huomioi vaan ruuvin pituus niin ei pasko radia samalla, kun painattaa menemään. Eroahan noilla ei paljoa ole, joten melko huomaamattomasti M4 meni ainakin omalla kohdallani.
 
Itse päräytin juurikin M4 samaisen kierteen läpi, eikä tuossa kummempia tullut. Huomioi vaan ruuvin pituus niin ei pasko radia samalla, kun painattaa menemään. Eroahan noilla ei paljoa ole, joten melko huomaamattomasti M4 meni ainakin omalla kohdallani.

Eli ilman tappia suoraan M4 ruuvi tonne kierteeseen? Voisin ehkä itse tehdä vähän manglaavalla tapilla alkureikää ku sellanen on saatavilla.
 
Eli ilman tappia suoraan M4 ruuvi tonne kierteeseen? Voisin ehkä itse tehdä vähän manglaavalla tapilla alkureikää ku sellanen on saatavilla.
Mulla oli sen verran pyöritelty ruuveja tuossa, että 6-32 oli lähes väljä ja ruuvi oli teräväpäinen niin sillä surautin suoraan. Voihan tuohon toki alkua pistää niin tulee ainakin hyvä.
 
Paljonko uskaltaa odottaa lämpöihin muutosta jos vaihtaisi perus 120mm AIOn täyskupariseen cpu only looppiin missä olisi vain yksi ohut 120mm radi ja tuuletin pysyisi samana?
Öö.. Ei yhtään? Lisää jäähdytyksen pinta-alaa, jos haluat tehokkaampaa jäähdytystä.
Miksi ei yhtään? Keskimäärin AIO:issa on aivan paskat blokit ja pumput. Kyllä lisääntynyt virtaus aina lisää jäähdytystä. Paljonko, on taas toinen asia, eli jotain asteita, mutta ei mitään kymmeniä. Riippuu toki nykyisestä AIO:sta että millainen pumppu siellä on ja millä virtauksella se sitä vettä pyörittää.

Lisätääs nyt vielä yksi kuva asiasta. Tässä toki kyseessä 360 radiaattori, mutta ei se siitä mihinkään muutu vaikka jäähdytysala olisikin pienempi lopputulos on kuitenkin sama.
HX-CU1020V-TT-W10DT.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä lisääntynyt virtaus aina lisää jäähdytystä.

Tämä tulee triggeröimään taas seuraavat 2 sivua, joten pyydän kaikilta muilta etukäteen anteeksi:

DDC pumppuni kanssa ei ole väliä onko minulla pumppu vaikka 35%, 60% tai 100% teholla, käytännössä kiertävän veden lämpötila ei muutu mihinkään. Kierto kiertää vapaasti, eikä siellä ole tukkeita. CPU+GPU+360+240 radit ja 4x 90 asteen kulmaa. Siksi pidän sitä 40% nopeudella kun sitä ei ainakaan kuule.

Teoreettisesti on mahdollista että on liian hidas nopeus pumpulle ja toisessa vaakakupissa liian nopeaa ei ole. Se ei tarkoita silti että se vaikuttaisi lämpötiloihin kuin korkeintaan nimellisesti, varsinkaan loopissa jossa ei ole 90-asteen kulmia tai kuin radin ja pumpun lisäksi yksi komponentti.

Sitä samaa lämmintä vettä se kierrättää vaikka se kuinka nopeaan kiertäisi. Jäähdyttää sitä pitää, ja radeilla sekä niiden jäähdyttämisellä sitä veden lämpötilaa saadaan alas, ei sen pumpun vedensiirtokyvyllä. Autoihinkaan ei laiteta tehokkaampia pumppuja kierrättämään glykolia enemmän paremman jäähdytyksen toivossa.

edit: lisään tähän vielä, että kun kierto on yli 0.5gpm, niin erot lämmöissä käytännössä häviää ja sen saavuttaminen ei vaadi pumpulta paljon mitään jos kierto on pieni.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tulee triggeröimään taas seuraavat 2 sivua, joten pyydän kaikilta muilta etukäteen anteeksi:

DDC pumppuni kanssa ei ole väliä onko minulla pumppu vaikka 35%, 60% tai 100% teholla, käytännössä kiertävän veden lämpötila ei muutu mihinkään. Kierto kiertää vapaasti, eikä siellä ole tukkeita. CPU+GPU+360+240 radit ja 4x 90 asteen kulmaa. Siksi pidän sitä 40% nopeudella kun sitä ei ainakaan kuule.

Teoreettisesti on mahdollista että on liian hidas nopeus pumpulle ja toisessa vaakakupissa liian nopeaa ei ole. Se ei tarkoita silti että se vaikuttaisi lämpötiloihin kuin korkeintaan nimellisesti, varsinkaan loopissa jossa ei ole 90-asteen kulmia tai kuin radin ja pumpun lisäksi yksi komponentti.

Sitä samaa lämmintä vettä se kierrättää vaikka se kuinka nopeaan kiertäisi. Jäähdyttää sitä pitää, ja radeilla sekä niiden jäähdyttämisellä sitä veden lämpötilaa saadaan alas, ei sen pumpun vedensiirtokyvyllä. Autoihinkaan ei laiteta tehokkaampia pumppuja kierrättämään glykolia enemmän paremman jäähdytyksen toivossa.

edit: lisään tähän vielä, että kun kierto on yli 0.5gpm, niin erot lämmöissä käytännössä häviää ja sen saavuttaminen ei vaadi pumpulta paljon mitään jos kierto on pieni.
Triggeröitymisesi uhallakin uskallan väittää, että nuo saitit mitkä noita testejä tekee on paljon uskottavampia kertomaan, että eroja on kuin sinun mutkuttelusi io-techissä. Se kuinka suuria ne erot on on taas toinen asia, mutta kyllä niitä selviä ja havaittavia eroja löytyy. Se onko muutaman asteen muutoksella lämmöissä mitään merkitystä on taas toinen tarina. Jos 360 radi jäähdyttää 1300 RPM tuulettimilla 311W (W/10deltaT) 0.5GPM ja 325W 1.0GPM niin ero on 15W kyllä se silloin on olemassa se ero. Mutta onko sillä mitään merkitystä sen CPU:n kannalta ja paljonko niin ei ole käytännössä mitään.
Koolance HX-CU1020V 360mm Radiator Review - Page 5 of 6 - ExtremeRigs.net
 
Tietysti söpöä että luulit tarkoittavani itseäni, kun lukisit edelliset pari sivua vaikka tätä ketjua.

Koska vastakeskustelija on sinä, niin nostan tietysti kädet pystyyn ja "olette oikeassa", ennemmin kuin jatkan seuraavat 2 sivua kertomassa päivänselviä asioita mitkä ei mene jakeluun koska et halua.
 
Tietysti söpöä että luulit tarkoittavani itseäni, kun lukisit edelliset pari sivua vaikka tätä ketjua.

Koska vastakeskustelija on sinä, niin nostan tietysti kädet pystyyn ja "olette oikeassa", ennemmin kuin jatkan seuraavat 2 sivua kertomassa päivänselviä asioita mitkä ei mene jakeluun koska et halua.
Ei tässä ole kyse halusta vaan faktoista ja siitä, että täällä olisi kiva lukea faktoja eikä mitään mutufiktiota. Fakta on, että virtausnopeudella on merkitystä, mutta se merkitys on pieni. Ei, että sillä ei ole merkitystä. Jos kysytään, että "Paljonko uskaltaa odottaa lämpöihin muutosta" niin vastaus ei voi olla ei yhtään, koska lämpöihin voi ihan faktuaalisesti odottaa muutosta. Se muutos on vain hyvin maltillinen.
 
Ei taas :facepalm:. Kaiken järjen mukaan kaveri varmasti odotti jotain muuta, kuin tyyliin yhden asteen eron saavuttamisen, kun pistää koko jäähdytyksen uusiksi. Tuollaiset heitot tulee jo mennen tullen huoneen lämpötilaeroista. Ei joka asiasta tarvitsisi alkaa vänkäämään, kun kyse on mitättömästä erosta. Aika rasittavaa lukea näitä postauksia.
 
Se lämpötilaero eri virtausnopeuksilla voi olla vaikka 0.2C jos virtausnopeus on riittävä molemmissa...

Ja nuo taulukon watit on push/pull. Jos on pelkkä push tai pull ero voi olla vielä pienempi.
 
Tuo virtausnopeus tosiaan näyttelee pientä osaa jäähdytystehossa. Useimmissa tapauksissa tuulettimien kierrosten nostaminen 100 rpm lisää jäähdytystehoa saman verran, kuin virtaaman nostaminen +0,5gpm. Veikkaisin, että tuulettimen kierrosten lisääminen tuottaa metelin lisääntymistä paljon vähemmän, kuin jos halutaan pumpulta +0,5gpm lisää virtaamaa. Toki jos heitetetään äänentuotto ulos ikkunasta nii kaikki nupit täysille vaa.
 
Sen enempää en ota kantaa jäähdytys tehoon, mutta liian pienellä oleva virtausnopeus kasvattaa cpun maksimilämpötilaa suurella kuormalla. 800rpm ja n2500 rpm välinen ero on jo melkeen kymmenen astetta mulla ja sillä on aika iso merkitys. Sinänsä blokki tarttee sitä virtaus nopeutta siirtääkseen lämpöä veteen.
 
Sen enempää en ota kantaa jäähdytys tehoon, mutta liian pienellä oleva virtausnopeus kasvattaa cpun maksimilämpötilaa suurella kuormalla. 800rpm ja n2500 rpm välinen ero on jo melkeen kymmenen astetta mulla ja sillä on aika iso merkitys. Sinänsä blokki tarttee sitä virtaus nopeutta siirtääkseen lämpöä veteen.

Tämä varmasti se missä parhaiten ja ensimmäisenä näkyy virtauksen vaikutus lämpöihin mutta taas keskiverto yhden pumpun loopissa tuo alle 2500rpm tarkoittaa alle 0.5GPM virtauksia että ei sillai ihme jos lämpee....
 
Tämä varmasti se missä parhaiten ja ensimmäisenä näkyy virtauksen vaikutus lämpöihin mutta taas keskiverto yhden pumpun loopissa tuo alle 2500rpm tarkoittaa alle 0.5GPM virtauksia että ei sillai ihme jos lämpee....
Kannattaa nyt huomioida, että noi AIO:t on merkistä riippuen jotkut todella kusisia liruttamaan sitä nestettä. Tässä yksi esimerkki.
 
Jep eiköhän mulla sama juttu, akkuvesikiertoon lisäsin tota ja alkoi vaahtoutua.

Hopeapala ei tuohon luonnollisestikaan auta mutta josko seuraavaan kiertoon pelkän akkuveden kaveriksi.

Itse olen aika monta vuotta käyttänyt Nanoxia pure´n power nestettä ja on kestänyt hyvin.
Nyt kun RTX2080Ti ohjaimeen EK blokin jouduin vaihtamaan EK premix clear nesteseen kun sitä ei saanut enää suomesta ja toistaiseksi on pysyneet letkut kirkkaana mutta blokit on acetal ja kupari malliset niin niistä en pysty sanomaan mitään.
 
Kannattaa nyt huomioida, että noi AIO:t on merkistä riippuen jotkut todella kusisia liruttamaan sitä nestettä. Tässä yksi esimerkki.


Joo itse tarkotin ddc tai d5 pumpulla varustettua kahden kennon ja kahden blokin customlooppia tuolla keskiverto loopilla. AIOt nyt varmaan pääsed edes maksimilla tuohon 0.5gpm
 
Joo itse tarkotin ddc tai d5 pumpulla varustettua kahden kennon ja kahden blokin customlooppia tuolla keskiverto loopilla. AIOt nyt varmaan pääsed edes maksimilla tuohon 0.5gpm
Juu, keskusteluhan vaan lähti siitä, voiko AIO:sta vaihtamalla samankennoiseen customiin lämmöt laskea ja paljonko.

(tämä ei lainatulle kirjoittjalle)Fractalilta löytyi ainakin googlella review tieto, että flow olisi vain 40l/h. Toi Corsair ei kyllä paljoa parempi ainakaan ole. Mitenköhän muut AIO:t.
 
Joo tarkoitus oli vaihtaa perus asetek pumppu aio systeemi (Asus Strix LC120) Samankennoiseen laadukkaaseen custom looppiin missä DDC pumppu pyörisi n. 10w teholla ja siirtäisi vettä n. 420l/h

Näillä näkymin jos tuo toteutuu, otan kuvioihin kuitenkin mukaan tuon 120mm radin lisäksi 240mm. Kuitenkin joutuu vähän koteloa modaamaan niin sama tehdä tuolle kiinnitys.
 
Joo tarkoitus oli vaihtaa perus asetek pumppu aio systeemi (Asus Strix LC120) Samankennoiseen laadukkaaseen custom looppiin missä DDC pumppu pyörisi n. 10w teholla ja siirtäisi vettä n. 420l/h

Näillä näkymin jos tuo toteutuu, otan kuvioihin kuitenkin mukaan tuon 120mm radin lisäksi 240mm. Kuitenkin joutuu vähän koteloa modaamaan niin sama tehdä tuolle kiinnitys.

Nakkaisin sen 120mm alumiiniradin Kuusankosken kaupungintalon portaille.

Ellei sitten ole joku Alphacoolin AIOn kupariradi.
 
Mulla oli sen verran pyöritelty ruuveja tuossa, että 6-32 oli lähes väljä ja ruuvi oli teräväpäinen niin sillä surautin suoraan. Voihan tuohon toki alkua pistää niin tulee ainakin hyvä.

Sen verran oli tiukat reiät XSPC:n uudessa radissa että piti vähän alkureikiä suurentaa että sai tapin menemään läpi. Eli ei tosiaan uuteen mene ihan ilman mitään, mutta tehtävissä.
 
Osaako joku sanoa suurinpiirtein paljonko tuommonen esim EK:n D5 pumppu (esim. EK-Waterblocks EK-XRES 140 Revo D5 PWM, nestesäiliö + pumppu, musta/pleksi - 161,50€) tarvitsee kierroksia, että saavutetaan vaikka tuo 1.0GPM virtaus loopissa, jossa on vaikka pari radia, CPU+GPU? Toki tähän virtaukseen vaikuttaa moni asia kuten eri radit, blokit, liittimet yms, mutta oisko tälle jotakin arvioita olemassa? :vihellys:

Tuota 1.0gpm tai pumpun rpm ei kannata ihan sokeasti tuijottaa. Parhaan tuloksen saa ihan vaan testailemalla, jokainen looppi kun on oma yksilönsä... Toiset blockit ja radit tykkää isommasta nopeudesta kuin toiset ja asennus vaikuttaa myös. Esim itsellä on gpu ja cpu blocki rinnan kytkettynä, miinuksena tässä on että joudun pitämään pumpussa vähän enemmän rpm ja toisaalta plussana et on kivempi silmälle ja gpu lämmöt pysyy muutaman asteen alempana. Samalla setupilla peräkkäin asennettuna vastaavasti pärjää vähän pienemmillä kierroksilla pumpulla ja cpu lämmöt on muutaman asteen alempana. Kyseessä siis pumppu+gpu+cpu+3 radia kombo.
 
gpm = gallona per minute, se vastaa 227l/h ja EK:n speksien mukaan D5 maksimi virtaus on 1500l/h eli suoraan suhteutettuna n. 15% pitäisi riittää ilman kierron vastusta. Itse ajan D5 20-40% kierroksilla.

Edit. Toki olettaen että tuotto olisi lineaarinen suhteessa kierroksiin.
 
Viimeksi muokattu:
gpm = gallona per minute, se vastaa 227l/h ja EK:n speksien mukaan D5 maksimi virtaus on 1500l/h eli suoraan suhteutettuna n. 15% pitäisi riittää ilman kierron vastusta. Itse ajan D5 20-40% kierroksilla.

1500l/h ilman minkäänlaista vastapainetta.
D5 on ollut aina hyvä virtausnopeudessa, mutta häviää ddc pumpulle paineentuotossa.
Siellä loopissa kun on muutakin kuin letku, joka tosin myös jarruttaa menoa riippuen halkaisijasta ja kaiken maailman mutkista.
 
Pystytkö tuohon In Win A1 koteloon pistämään ohuen 240mm radin pohjaan se olisi parempi vaihtoehto?

Pystyy jos tekee reiät sen kiinnitykseen. Jos hardline looppi niin, pärjää ilman kiinnitysreikiä. Jää sitten liikkumisvaraa asennukseen ja putket pitää paikoillaan. Muutama kaveri laittanut juurikin nuo XSPC TX120 ja TX240 radit A1 koteloon pcpartpickerin builds osiossa.
 
1500l/h ilman minkäänlaista vastapainetta.
D5 on ollut aina hyvä virtausnopeudessa, mutta häviää ddc pumpulle paineentuotossa.
Siellä loopissa kun on muutakin kuin letku, joka tosin myös jarruttaa menoa riippuen halkaisijasta ja kaiken maailman mutkista.

Kuten sanoin: ilman kierron vastusta.
 
Onko joku tutustunut noihin kiinasta/ebaysta tilattaviin geneerisiin vesikamoihin? Miettinyt, jos laittaisi vega 64:n vesille yhdellä ulkoisella 360mm radilla. Kuinkahan riskialtista hommaa tuo olisi, jos ostaisi esim.

pumppu + säiliö: G1/4 Thread XHC8+160mm Cylinder Water Tank Water Pump for CPU Water Cooling 12V | eBay

radi: Bykski TN 360 Slimline Triple 360mm Full Copper 16 FPI Watercooling Radiator | eBay

blockki: GPU Water Cooling Block PC Copper Liquid Cooler For AMD NVIDIA Computer G1/4 W40 | eBay

Ja loput kamat Suomesta. Vrmille varmaan pitäisi myös kehitellä jonkinasteinen tuuletinviritelmä. Riittääköhän tuo pumppu, jos myöhemmin vielä lisäisi prossun kiertoon ja toisen radin (240mm)?
 
Viimeksi muokattu:
Karkeasti jos nyt katsotaan tätä virtaamaa. En nyt tässä rupea kitkapainehäviöön ja liitinten kertavastus painehäviöön sukeltamaan pikaisella kirjoituksella ja senkin takia, kun noista ei pahemmin arvoja oo. Eli katsotaan radien ja blokkien painehäviötä ja noston painehäviötä. Paineet PSI, nostokorkeus ~30cm. Nämä voi vaihdella käytettävien romujen mukaa (tottakai). Oheiset painehäviöt revitty Xtremerigsin sivulta jostain peruskamoista

Painehäviöt:
Nosto 30cm 0,43
CPU blokki 0,6
GPU blokki 0,6
2 KPL RADI 0,5
Näistä saadaan painehäviöksi 2,13 PSI. Oheisesta D5 pumppukäyrästä voi todeta, että 3. tehoasetuksella pumppu tuottaa aika lailla 1GPM tuolla painehäviöllä.
pmp-450-pqsummary.png

Itse mutuilisin, että useimmat D5 pumput tuottaa 1 GPM virtaaman useimmissa loopeissa ~50% teholla, jos vaikka arvataan, että letkut ja littimet aiheuttaa vielä 10% lisää painehäviötä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku tutustunut noihin kiinasta/ebaysta tilattaviin geneerisiin vesikamoihin? Miettinyt, jos laittaisi vega 64:n vesille yhdellä ulkoisella 360mm radilla. Kuinkahan riskialtista hommaa tuo olisi, jos ostaisi esim.

pumppu + säiliö: G1/4 Thread XHC8+160mm Cylinder Water Tank Water Pump for CPU Water Cooling 12V | eBay

radi: Bykski TN 360 Slimline Triple 360mm Full Copper 16 FPI Watercooling Radiator | eBay

blockki: GPU Water Cooling Block PC Copper Liquid Cooler For AMD NVIDIA Computer G1/4 W40 | eBay

Ja loput kamat Suomesta. Vrmille varmaan pitäisi myös kehitellä jonkinasteinen tuuletinviritelmä. Riittääköhän tuo pumppu, jos myöhemmin vielä lisäisi prossun kiertoon ja toisen radin (240mm)?

Bykski ja Barrow ainakin hyviä valmistajia, kai niillä muillakin ajelee.
Mutta ton blokin sijaan ottaisin fullcover blokin ja vegalle barrow blokki on hyvä.
Kannattaa tilata liittimet samoilla posteilla kiinasta, niissä säästää eniten, esim formulamodstore.
 
  • Tykkää
Reactions: MH1

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom