- Liittynyt
- 03.11.2016
- Viestejä
- 136
Millä hoidat tuulettimien ohjauksen? Tai mitä tuulettimia ylipäätään käytät?
Mulla on takapaneelissa tällänen. Pwm ja rpm on emon cpu_fan liittimestä ja + ja - tulee suoraan powerin sata virtojen paikasta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Millä hoidat tuulettimien ohjauksen? Tai mitä tuulettimia ylipäätään käytät?
Mulla on takapaneelissa tällänen. Pwm ja rpm on emon cpu_fan liittimestä ja + ja - tulee suoraan powerin sata virtojen paikasta.
Itse käytän XLR-liittimiä tuulettimille. Vaikka kuvassa näkyy vain kolmepinninen versio niin noita saa myös nelipinnisinä mikäli haluaa kierroslukutiedonkin ehdottomasti (tai sitten vaan kytkee maan kulkemaan liittimen kuoressa.)
Tässä pyörittelen ostoskorissa vesijäähdytys-kamppeita millä voisi oman ekan custom loopin aloitella. Eniten tässä mietityttää, että onko riittävästi ns. pienimpiä juttuja huomioitu eli onhan oikea määrä liittimiä, tulppia (tuleeko nämä jäähdyttimien mukana?) yms.
EK-Waterblocks EK-Supremacy EVO Full Nickel CPU-blokki LGA115x/2011(-3), AM4
EK-Waterblocks EK-XRES 140 Revo D5 PWM, nestesäiliö + pumppu, musta/pleksi
Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 480 -jäähdytin x 2
EK-Waterblocks EK-ACF 16/12mm -ruuviliitin, suora, G1/4, musta x 11
EK-Waterblocks EK-AF Ball Valve (10mm) suljinventtiili, suora, G1/4, musta nikkeli
EK-Waterblocks 16,1/11,1mm ZMT letku, mattamusta, 3 metriä
EK-Waterblocks EK-CryoFuel Clear -jäähdytysneste, 1000ml, kirkas x 3
EK-Waterblocks EK-ATX 24-pin siltausplugi
N/A G1/4 kierretulppa, lämpöanturi, hopea
EK-Waterblocks Y-haara, 3x G1/4 sisäkierre, musta
EK-Waterblocks EK-CSQ G1/4 kierretulppa, musta
Corsair Obsidian Series 1000D, ikkunallinen supertornikotelo, musta
Tässä vaiheessa olisi tarkoitus jäähdytellä tätä antiikkista 4790K ihan harrastuksen vuoksi ja näytönohjaimeksi tilaan todennäköisesti MSI 2080 Sea Hawk EK X. Emo+prossu tulee vaihtumaan, kunhan katsotaan ensin AMD Zen 2 -julkistukset kesällä.
Osat on tarkoitus tilata Jimmsiltä (tiedän, Kiinasta saisi varmaan halvemmalla) tässä kuussa, joten nyt olisi tarkoitus vaan hyväksyttää tämä buildi tekkiläisillä. Tuuletinautistina minulla onkin jo ennestään hyvä nippu hyviä 120mm puhaltimia, jota voi tässä alkuvaiheessa käytellä.
Eikös se vähän niin ole, että jo erittäin pienikin määrä nestemetallia oikeassa paikassa emolevyllä riittää tappamaan emolevyn. Luulen että näin sinulla kävi jos vielä tiedostat sitä roiskuneen. Noh, ainakin sait hyvän tekosyyn hankkia uutta rautaa!Rapatessa roiskuu, ei ehkä custom looppiin kuuluva aihe, mutta kirjoitan varoituksen sanana.
Aloin vaihtamaan prossun (6700K) nestemetallia ja siinä samalla blokin tahnaa. En ole liimannut heat spreaderiä paikalleen ja pääsi heilahtamaan asennusvaiheessa. Ilmeisesti nestemetallia roiskahti emolevylle (Asus Z270-I) ja kun käynnistin koneen ei tapahtunut mitään. Blokki irti ja sormi prossun päälle, virrat päälle ja ei tunnu lämpöä.
Joko prossun PCB vääntynyt metallia vaihtaessa tai tuo toinen vaihtoehto, metallia emolevyllä. Asuksen Z390-I ja 9700K lähtee tilaukseen, puolivahingossa saan päivitettyä vanhat osat.
Eikös se vähän niin ole, että jo erittäin pienikin määrä nestemetallia oikeassa paikassa emolevyllä riittää tappamaan emolevyn. Luulen että näin sinulla kävi jos vielä tiedostat sitä roiskuneen. Noh, ainakin sait hyvän tekosyyn hankkia uutta rautaa!
Olen tätä omaa vesiprojektia suunnitellut vähän eteenpäin ja mielestäni hienoin tulee kun käyttää pelkkiä 90 asteen kulmia ja tekee suorilla putki vedoilla. Meinasin tehdä lasiputkesta tämän oman kierron. Aloin miettimään, että paljonkos nyt tarvitsen tätä putkea? Riittäisiköhän 2m + ryssimis varat? Tarkoitus siis toteuttaa Fractalin r6 tai s2 koteloon.
Et ainakaan helpolla ole aloittamassa jos lasista meinaat tehdä, plussaa siitä! 2 metriä taitaa olla aloittelijalle se perus määrä, itse ottaisin ihan varulta 3 metriä. Riippuen tietenkin kotelon suuruudesta ja vetojen pituudesta. Saat olla aika tarkkana katkaisun kanssa, o-renkaat ei tykkää terävistä kulmista, enkä tiedä riittääkö pelkkä hiomapaperilla pyyhkäisi lasin kanssa. Jos tekisin itse, niin hommaisin pienen polttimen millä sulattaisin putkien päät sileiksi.
Osaako joku suorilta sanoa paljonko nestettä tuo mo-ra3 420 vetää?
Tätä lasin katkaisua jo tutkiskelinkin youtubesta. Viila ja porakone näytti aika toimivalta ratkaisulta. Päädyin lasiin lähinnä uteliaisuuden takia. Ainut materiaali josta ei ole vielä joutunut mitään linjastoa tekemään.
Onkohan merkitystä tai oikeastaan hyötyä/haittaa ottaa isompaa letkua tuolle Mo-ra ”lenkille”? Tällä hetkellä looppi on 13/10 letkulla. Radi tulee lähelle konetta ja vedot pyrin pitämään mahdollisimman lyhyinä.
Liittimiä kuitenkin löytyy tuolle koolle jo valmiiksi joten siinä säästäisi muutaman euron. Letkuakin taitaa löytyä.
Ei niin mitään väliä. Tuo kimeä-ääninen kanadalainen teki videonkin tästä aiheesta
Käykö kyseinen letku varmasti noihin liittimiin? 0,9mm heitto vaikuttaa aika paljolta. 16/12 liittimet muutenkin melko harvinaisia. Itse valitsisin 16/10 (=15,9/9,5) liittimet ja letkut.EK-Waterblocks EK-ACF 16/12mm -ruuviliitin, suora, G1/4, musta x 11
.......
EK-Waterblocks 16,1/11,1mm ZMT letku, mattamusta, 3 metriä
Käykö kyseinen letku varmasti noihin liittimiin? 0,9mm heitto vaikuttaa aika paljolta. 16/12 liittimet muutenkin melko harvinaisia. Itse valitsisin 16/10 (=15,9/9,5) liittimet ja letkut.
E: tai peräti 19/13 koon, koska iso kotelo
Eipä tuo lasin taivutus näytä mitään salatiedettä olevan:
Kaasulieden vaatii, eipä tarvi edes inserttiä. Borosilikaattilasia näyttäisi ainakin Mayhemsin putket olevan. Jos lähellä sattuu olemaan lasipaja niin sieltäkin voisi kysellä taivutusta, ei varmasti maksa paljoa jos tekevät muutamaan pätkään 90 asteen kulmat.
Itse vasta suunnittelen omaa vesijäähyä joten en ole vielä leikannut. Meinasin ainakin kokeilla tuollaisella dremelin timanttilaikalla. Youtubessa jaytwocents käytti kahta erilaista lasileikkuria.Millä ootte leikannut noita lasi putkia?
Itse vasta suunnittelen omaa vesijäähyä joten en ole vielä leikannut. Meinasin ainakin kokeilla tuollaisella dremelin timanttilaikalla. Youtubessa jaytwocents käytti kahta erilaista lasileikkuria.
En ota nyt kantaa osien määriin, mutta koita suunnitella myös se tyhjennys mahdollisimman pitkälle.
Tarviiko/helpottaako 90 asteiset mutkat? Ne sitten pyörivät jotka helpoittavat monia asioita.
Myös tarviiko jatko palikoita? EK venttiilissä on esim vain naaras liitännät.
Myös löytyy kiertyviä jatko-osia.
Myös loopin täyttö on hyvä koittaa hahmottaa hieman.
Laskitko myös oikein letkuliittimet?
Kennot, blocki ja pumppu ottaa 8kpl. Sitten toki riippuen miten Y haara ja venttiili tulisi.
Entä olisiko hyvä lisätä kierre tulppia esim tuota venttiiliä varten?
Itselleni laitoin varmuudeksi tulpan ja kun tyhjentää niin tulpan tilalle letkukara liitin. Saa pidettyä simmpelimpänä käytössä.
Ja onko Y-haara hyvä vai olisiko T-haara parempi?
Tuossa nyt jotain omia ajatuksia jos vaikka auttaisi.
Käykö kyseinen letku varmasti noihin liittimiin? 0,9mm heitto vaikuttaa aika paljolta. 16/12 liittimet muutenkin melko harvinaisia. Itse valitsisin 16/10 (=15,9/9,5) liittimet ja letkut.
E: tai peräti 19/13 koon, koska iso kotelo
Tässä oikea letku, ZMTä näköjään parissa eri koossa:
EK-Waterblocks 15,9/9,5mm ZMT letku, mattamusta - 5,20€
Kiitoksia ajatuksista. Tajusin tässä, että kotelon mukana tuleekin jo liuskalämpöanturi (sen voinee teipata täälläkin olleen vinkin mukaan vaikka letkuliittimeen), joten en tarvitse lisää antureita. Pitää noita 90 asteen liittimiäkin vähän katsella, kun vaikea nyt hahmottaa ilman osia että mitä kaikkea tarvitsee.
2kpl kennoja (4kpl liittimiä), blockit (cpu+gpu 4kpl liittimiä), pumppu (2kpl liittimiä) ja sitten olin laskeskellut yhden liittimen tyhjennykseen. Tosin sekin menee nyt uusiksi, kun annoit tuon vinkin T-haarasta.
Eli tuo tyhjennyshän kannattaa hoitaa siten, että pumpulta letku T-splitteriin (EK-AF T-Splitter 3F G1/4, tähän menee 2 kpl liittimiä). Luuppi normaalisti etenee suoraan tuosta muihin komponentteihin ja sitten tuohon kolmanteen reikään (EK-AF Extender Rotary M-F G1/4), jotta saa sen muunnettua sopivaksi johon saa sitten kiinni EK-AF FillPort G1/4. Meniköhän oikein?
Hyvä huomio! Tässä sen näkee miten tärkeää on katsoa oikeat koot. Harmi, että tuosta ZMT:stä löytyy vähän negatiivista juttua letkun venymisen suhteen eli uudelleen käytössä tuosta olisi hyvä leikata pätkä pois, koska tuon letkun materiaali joustaa ajan kanssa. Taidan ehkä sittenkin päätyä EK Duracleariin (oikeassa koossa!)
No nyt se alphacoolin vp755 romu sitten irtisanoi itsensä. Aloitti sirinällä parin viikon käytön jälkeen ja nyt reilun viikon sirinää kuunneltuani lopetti pyörimisen.
Prkl.
Eli tuo tyhjennyshän kannattaa hoitaa siten, että pumpulta letku T-splitteriin (EK-AF T-Splitter 3F G1/4, tähän menee 2 kpl liittimiä). Luuppi normaalisti etenee suoraan tuosta muihin komponentteihin ja sitten tuohon kolmanteen reikään (EK-AF Extender Rotary M-F G1/4), jotta saa sen muunnettua sopivaksi johon saa sitten kiinni EK-AF FillPort G1/4. Meniköhän oikein?
Menisin itse ZMT:llä silti, koska venyminen on pienempi paha kuin kiertoon irtoava plasticizer ja/tai haalistuminen/värjäytyminen (Duraclear ja muut kirkkaat letkut)Harmi, että tuosta ZMT:stä löytyy vähän negatiivista juttua letkun venymisen suhteen eli uudelleen käytössä tuosta olisi hyvä leikata pätkä pois, koska tuon letkun materiaali joustaa ajan kanssa. Taidan ehkä sittenkin päätyä EK Duracleariin (oikeassa koossa!)
No nyt se alphacoolin vp755 romu sitten irtisanoi itsensä. Aloitti sirinällä parin viikon käytön jälkeen ja nyt reilun viikon sirinää kuunneltuani lopetti pyörimisen.
Prkl.
Ostin EKWB RGB 360 kitin. Mikä on pumpun pwm liittimen tarkoitus jossa vain kaksi johtoa? Ja mihinkä se kannattaa kytkeä?
Mulla on tommonen pyörinyt kaksi vuotta omassa koneessa. Jos pään työntää oikein lähelle niin kuulee hiljaista surinaa, mutta käytännössä äänetön.Millasilla kierroksilla oot ajellut tota pumppua? Mulla löytyy tuo sama kapistus ja pitää ääntä vasta 2600rpm jälkeen. Alkuun oli hiljainen täysillä kierroksillakin, mutta pari viikkoa siinä meni ja alkoi pitää ääntä yli tuon 2600rpm. Toimii kylläkin edelleen ja on tulossa myyntiin kunhan kerkeän laittaa ilmoitusta.
edit. vuoden ollut käytössä
Menisin itse ZMT:llä silti, koska venyminen on pienempi paha kuin kiertoon irtoava plasticizer ja/tai haalistuminen/värjäytyminen (Duraclear ja muut kirkkaat letkut)
Tuosta kun nopeasti laskee niin se 11kpl ei riitä mitä merkkasit alkuun (ja huomasitkin että tyhjennys osuus ottaa lisää)
Tuossa liitteessä näkyy jotenkin oma viritelmä tyhjennyksestä.
Pumppu, lyhyt jatkoliitin, T-haara, ylös putki looppiin, alas kiertyvä jatkoliitin, kuulaventtiili tulpalla.
Kiertyvän jatkon ansiosta saa käännettyä kahvan piiloon.
Tyhjennyksessä saa sitten letkukaran ja letkun kiinni.
Harmillisesti tuo ei ole ihan alin kohta loopissa. Tai tuo pää on alimpana, mutta itse pumpun lähtö on hieman ylempänä kuin loopin alin kohta. Pumppu nousi luultua korkeammalle kannakkeensa takia, mutta näillä mennään.
Ei ihan.
Tyhjennyksessä käytetään sulkuventtiiliä/"hanaa", kuten EK-AF Ball Valve. Jos splitterissä kolme naaras G1/4-porttia niin siihen tarvitaan M-M Extender, koska hanoissakin on yleisesti 2xF. Esim. perus "mini" jatko EK-AF Extender (6mm) tai tuollainen kääntyvä EK-AF Extender Rotary M-M G1/4.
Toi mainitsemasi fill port on tarkoitettu asennettavaksi esim. kotelon kattoon ja on käytännössä vain F-F pass-through + tulppa ja siitä voi ohjata letkun esim. säiliöön... Periaatteessa silläkin voi siis tyhjentää kierron, mutta en itse lähtisi edes tyhjää 1000D:tä jumppaamaan katolleen
P. S. Gobin linkkaama letku nimenomaan 16/10-liittimiin (ei 16/12 tai 16/11), kunhan tuplavarmistan...
Menisin itse ZMT:llä silti, koska venyminen on pienempi paha kuin kiertoon irtoava plasticizer ja/tai haalistuminen/värjäytyminen (Duraclear ja muut kirkkaat letkut)
Onkohan kellään kokemusta minkälaisia lämpöjä saa aikseks tuulettimettomalla vesiloopilla? (radissa ei tuulettimia)
Kansa huutaa ruumiinavausta. Onko impelleri ja keraaminen kuula neitseellisiä?
Millasilla kierroksilla oot ajellut tota pumppua? Mulla löytyy tuo sama kapistus ja pitää ääntä vasta 2600rpm jälkeen. Alkuun oli hiljainen täysillä kierroksillakin, mutta pari viikkoa siinä meni ja alkoi pitää ääntä yli tuon 2600rpm. Toimii kylläkin edelleen ja on tulossa myyntiin kunhan kerkeän laittaa ilmoitusta.
edit. vuoden ollut käytössä
Ei ton pumpun kanssa ole mitään merkitystä onko feikki pwm eli ns. "+5V" ohjaus vai oikea koska se ottaa siitä pwm piuhasta pelkän nopeussignaalin ja virrat tulee joka tapauksessa molex/sata piuhan kautta suoraan powerilta. Sen kun ajat niillä kierroksilla millä vesi liikkuu loopissa.Suosittelisitteko ajamaan kyseistä pumppua ilman tuota fake pwm ohjausta tasaisilla kierroksilla?
Hitto kun en vieläkään ole saanut aikaiseksi vääntää käppyröitä noista omista testailuista, mutta nopeasti referoiden noin 400W lämpökuormalla ja kolmella ulkoisella pystyasennossa seisovalla 9x120/140mm radiaattorilla nesteen lämmöt jää nipin napin alle 40 asteen. Muistista väittäisin että jos yhden radin kääntää kyljelleen eli ilma pääsee nousemaan luonnollisesti ritilöden läpi niin lämmöt laskee huomattavasti.
Jotain osviittaa tuostakin saa. Ite vähä mietin että kuinkas kovaa vois ajaa jos ois käytettävissä vaan 240 radi
Hommaa varten on tuotettu tuulettimattomaan käyttöön kennoja. Alphacool Cape Corat tunnetuimpia.Onkohan kellään kokemusta minkälaisia lämpöjä saa aikseks tuulettimettomalla vesiloopilla? (radissa ei tuulettimia)
sittenhän ihan hyvin ennättää zen2 buildiinJa näillä näkymin toimitus sitten joskus juhannuksen jälkeen
Eikö täällä joku vasta tovi sitten kironnut, että mennyt ihan tajuttoman kauan tilauksessa tuolta aquatuningilta? Vai muistanko väärin?