Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Kauppaa en muista, mahdollisesti pro store?
Jep olisivat voineet pelkän piuhan laittaa.
Rahat palautttivat koko blokista.
 
Jaahas. Ihmeiden aika ei ole ohi. Uutenavuotena tehty tilaus Aquatuningilta olisi vihdoinkin lähtövalmiina. Ottivat jopa oma-aloitteisesti yhteyttä nyt, noin 2 viikkoa myöhemmin siitä kun viimeksi sain yhden vastauksen sieltä omaan sähköpostiini (mutta en ikinä sitten vastausviestiä omaan viestiini).
 
DDC on oma pumppumallinsa kuten D5, ne eivät ole keskenään yhteensopivia. Eri valmistajien DDC tai D5 malleja ja toppeja sun muita tarvikkeita voi sekoittaa toki keskenään.

edit. enpä nyt sitten taas tiedä mitä vittua, noissa kuvissa on selkeästi D5 pumppu kyseessä mutta tekstissä puhutaan DDC:stä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa että onko RTX2060 korteille blokkeja olemassa kun en itse ainakaan oikein löytänyt vähän miettinyt tollasta upgradeksi GTX1060:ta
 
Eiköhän kiina-ihmeet ainakin väännä.

Nopea Google törmäsi ainakin tällaiseen Zotacciin menevään malliin:

Bykski ZOTAC RTX 2060 PLUS OC Wasserkühler | EZmodding.com

Joku EK saattaa jättää väliin logiikalla että kysyntä on vähän miehekkäämpien korttien blokeille.

2060 puolella tietty on enemmän custom designejä että jos kortti ei ole NVIDIAn kaupasta ostettu refe, saa olla tarkkana että on oikea yhteensopiva blokki. Ja voi olla että ei vielä ihan valmistajat oo ehtineet 2060 malleja väsätä.

Yksi fiksi tietty on pistää elämä risaiseksi ja hankkia 2070 joihin saa blokkeja paremmin.

Tuossa vaikka 2070 FE halpuri kiinaihme:

US $96.0 |Bykski N RTX2070 X GPU Block for Founders RTX 2070-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Joissain tapauksissa 2080 blokki käy myös 2070een.
 
Eiköhän kiina-ihmeet ainakin väännä.

Nopea Google törmäsi ainakin tällaiseen Zotacciin menevään malliin:

Bykski ZOTAC RTX 2060 PLUS OC Wasserkühler | EZmodding.com

Joku EK saattaa jättää väliin logiikalla että kysyntä on vähän miehekkäämpien korttien blokeille.

2060 puolella tietty on enemmän custom designejä että jos kortti ei ole NVIDIAn kaupasta ostettu refe, saa olla tarkkana että on oikea yhteensopiva blokki. Ja voi olla että ei vielä ihan valmistajat oo ehtineet 2060 malleja väsätä.

Yksi fiksi tietty on pistää elämä risaiseksi ja hankkia 2070 joihin saa blokkeja paremmin.

Tuossa vaikka 2070 FE halpuri kiinaihme:

US $96.0 |Bykski N RTX2070 X GPU Block for Founders RTX 2070-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group

Joissain tapauksissa 2080 blokki käy myös 2070een.


Täytyypäs katsoa noita kiitoksia tosin Asuksen kortti kiikarissa ja ei minkään sortin kiinnostusta laittaa 600€ näyttikseen.


Täytyy katsoa kiitokset.

Tosiaan RTX2060 FE kortteja ei taida edes saada enään oikein joten toisena vaihtoehtona pitänee katsoa sit käytettyä GTX1080 tms.
 
Täytyypäs katsoa noita kiitoksia tosin Asuksen kortti kiikarissa ja ei minkään sortin kiinnostusta laittaa 600€ näyttikseen.



Täytyy katsoa kiitokset.

Tosiaan RTX2060 FE kortteja ei taida edes saada enään oikein joten toisena vaihtoehtona pitänee katsoa sit käytettyä GTX1080 tms.
Juu länsimaiset CPU blokit on ihan ok hintaisia mutta GPU blokeissa tuntuu olevan selvästi paremmat katteet kuin CPU blokeissa näillä länsimerkeillä.

Toki niissä on laatuerojakin mutta kumminkin ei niiden GPU blokejen niin tyyriitä tarvis olla.


Edit lisäys:
Kun ajattelee esim. RTX 2060 kortteja jotka ei ole kalleimmasta ja tehokkaimmasta päästä ja joita ei oikein voi kellottaa (lukittu) niin ei sellaisen Blokin nyt erityisen hinnakas tarvisi olla.
 
Juu länsimaiset CPU blokit on ihan ok hintaisia mutta GPU blokeissa tuntuu olevan selvästi paremmat katteet kuin CPU blokeissa näillä länsimerkeillä.

Toki niissä on laatuerojakin mutta kumminkin ei niiden GPU blokejen niin tyyriitä tarvis olla.

Tosin RTX2060 ollessa lähes yhtätehokas kun GTX1080 niin vähän vaan pistää miettimään että kannattaako käytetystä GTX:ta maksaa lähes uuden RTX:n hintaa.

No ehkä noita blokkeja tulee lisää myöhemmin.
 
Tosin RTX2060 ollessa lähes yhtätehokas kun GTX1080 niin vähän vaan pistää miettimään että kannattaako käytetystä GTX:ta maksaa lähes uuden RTX:n hintaa.

No ehkä noita blokkeja tulee lisää myöhemmin.
Juu kommentoin yleensä blokihintoja.

Sun tapauksessa käytetty GTX1080 jo valmiiksi asennetulla blokilla vois olla hyvä vaihtoehto.

Sen GTX1080:n kun sentään pystyy jossainmääri kellottamaan (toisin kuin RTX 2060) ja modaamaan (blokia käyttäessä Volttimodi on hyvinkin järkevä idea).
 
Puhdistuisikohan jäähdytin hyvin kloriitilla, syyläri on kuparinen millenium ajoilta.
Tuntuu ettei radiaattorin puhdistus neste tepsi. Kloriittihan varmasti tappaa bakteerit.
 
DDC on oma pumppumallinsa kuten D5, ne eivät ole keskenään yhteensopivia. Eri valmistajien DDC tai D5 malleja ja toppeja sun muita tarvikkeita voi sekoittaa toki keskenään.

edit. enpä nyt sitten taas tiedä mitä vittua, noissa kuvissa on selkeästi D5 pumppu kyseessä mutta tekstissä puhutaan DDC:stä.

Juuh, juurikin tätä mietin et sopiikohan miten eri valmistajien osat keskenään, pitänee mittailla josko saisi jotain varmistusta ennenkuin mitään hommailee :)
 
Juuh, juurikin tätä mietin et sopiikohan miten eri valmistajien osat keskenään, pitänee mittailla josko saisi jotain varmistusta ennenkuin mitään hommailee :)


Siis minkä tahansa valmistajan D5 pumpun voi laittaa minkä tahansa valmistajan D5 toppiin tai säiliöön, vastaavasti taas DDC-osat ovat keskenään täysin yhteensopivia. Sinun linkissäsi mainitaan pumpun olevan DDC-mallinen mutta kuvissa on selkeästi D5 pumpun persaus.
 
No nyt harmittaa... en tiedä pitääkö suoraan tilata 2080ti ja toinen GPU vesibloki vai saako tästä toimivaa. Tuo kiinasta tilattu Bykskin GPU vesibloki tuli viimein mutta tuntuu omaavan todella huonon kontaktin tähän Zotacin 1080ti miniin. Kun originaalijäähyn kiristää, tahna pursuaa reunoilta ja lämpötyynyt menee aivan lyttyyn. Tässä pitäisi ottaa materiaalia pois että saa saman tuloksen, pieni kontakti mutta ei kyllä mikään hyvä. Ehkä pitänee kasata looppi ja kokeilla missä lämmöt huitelee.

Mulla Bykski a-xf56-nano-x bloki Sapphire Vega 56 pulse kortissa, jonka ensin kasasin ja sitten purin ja modasin. Voin sanoa, että ei kannata läjätä ennen, kun olet työstänyt/modannut sen niin, että pinnat menevät varmasti yhteen.
Mulla jäi aluksi coren ja blokin väliin 1-2mm rako, jonka ajattelin (pienellä epäilyksellä) tahnalla toimivan, mutta ei toiminut. Blokia olisi tarvinnut koneistaa jyrsimellä, jotta muistien kohdalle olisi saanut asennettua 0.5mm lämpötyynyt. Oikaisin tässä hieman ja laitoin padien tilalle reilusti tahnaa.
Vegan hot spot lämpö huiteli ennen modausta 115 asteessa mikä aiheutti kellojen rajun pudotuksen ja lopuksi kyykkäystä. Modauksen jälkeen hot spot putosi 70 asteeseen rasituksessa.
Sieppaa13.PNG

51NpMZIPtDL._SL1000_.jpg
 
CPU vai GPU ensin looppiin pumpun jälkeen? Onko merkitystä jomman kumman lämpötiloille?
 
Teoriassa: joo. Käytännössä: ei. Lisäksi osa näiden romujen valmistajista suosittelee laittamaan jäähdyttimen heti pumpun jälkeen, mutta käytännössä se on aivan sama missä järjestyksessä letkutat, tee niinkuin saat kaikkein siistimmän ja mahdollisesti jopa painovoimaisesti itseilmautuvan.
 
Teoriassa: joo. Käytännössä: ei. Lisäksi osa näiden romujen valmistajista suosittelee laittamaan jäähdyttimen heti pumpun jälkeen, mutta käytännössä se on aivan sama missä järjestyksessä letkutat, tee niinkuin saat kaikkein siistimmän ja mahdollisesti jopa painovoimaisesti itseilmautuvan.

Tarkoitus olisi: pumppu/säiliö/->gpu->cpu->jäähdytin->pumppu säiliö.

Mitä hyötyä saavutetaan, jos laittaa jäähdyttimen heti pumpun perään?
 
Mitä hyötyä saavutetaan, jos laittaa jäähdyttimen heti pumpun perään?
Jos neste virtaa tarpeeksi hyvin niin max 1-2 astetta nesteen lämmöissä. Eli aivan yksi ja sama.

Tästä on jostain syystä ketjussa vähän väliä juttua. Nesteen lämmöt loopissa tasaantuvat niin että koko loopin nesteet ovat parin asteen sisällä. Joissain loopeissa jopa asteen sisällä. Ainoa millä on merkitystä on se että neste virtaa. Eikä sen edes tarvitse mitenkään porskuttaa loopin läpi vaan kunhan virtausta on koko loopissa.

Loopin järjestystä miettiville ainoat asiat joilla on merkitystä on
a) tarpeeksi tehokas pumppu sopivilla kierroksilla (jokainen looppi on omanlaisensa joten tälle ei ole yhtä oikeaa asetusta)
b) huollettavuus ja/tai näyttävyys elikkä siis osat siten miten ne saa lyhyimmillä tai helpoimmilla vedoilla tai siten että estetiikka miellyttää omia silmiä
 
Mitä hyötyä saavutetaan, jos laittaa jäähdyttimen heti pumpun perään?
Ei yhtään mitään. :)

CPU vai GPU ensin looppiin pumpun jälkeen? Onko merkitystä jomman kumman lämpötiloille?
Monesti gpu laittaa niin paljon lämpökuormaa loopille että pienemmillä pumpun nopeuksilla cpu kannattaa olla ennen gpu:ta. Ero toki hyvin pieni, mutta joissain tapauksissa voi merkitä.
 
Mitä hyötyä saavutetaan, jos laittaa jäähdyttimen heti pumpun perään?

Tietysti sitä että se neste jäähtyy alimpaan mahdolliseen lämpötilaansa ennenkuin se kohtaa jäähdytettäviä komponentteja. Pumppukin lämmittää sitä nestettä muutaman watin teholla.. :comp:
 
Tietysti sitä että se neste jäähtyy alimpaan mahdolliseen lämpötilaansa ennenkuin se kohtaa jäähdytettäviä komponentteja.
Ja jos se neste virtaa edes auttavasti niin erot eri kohtien lämpötiloissa ovat käytännössä virhemarginaalin sisällä. Ei tuolla ihan oikeasti ole mitään käytännön merkitystä.
 
Tuli tilattua SingularityComputers:in Protium Combo highflow.nl sivuilta.
Ainakin näin alkuun huomattavasti laadukkaampi kuin EK:n combinaatiot, mutta hintakin sen mukainen. Yläportit pyörii 360º astetta ympäri,
kiinnikkeet ovat erittäin hyvälaatuisia.

gmcIhG5.jpg
wqGoNLL.jpg

Lähipäivinä vielä putkien taivuttelut :cigar2:
 
Mulla Bykski a-xf56-nano-x bloki Sapphire Vega 56 pulse kortissa, jonka ensin kasasin ja sitten purin ja modasin. Voin sanoa, että ei kannata läjätä ennen, kun olet työstänyt/modannut sen niin, että pinnat menevät varmasti yhteen.
Mulla jäi aluksi coren ja blokin väliin 1-2mm rako, jonka ajattelin (pienellä epäilyksellä) tahnalla toimivan, mutta ei toiminut. Blokia olisi tarvinnut koneistaa jyrsimellä, jotta muistien kohdalle olisi saanut asennettua 0.5mm lämpötyynyt. Oikaisin tässä hieman ja laitoin padien tilalle reilusti tahnaa.
Vegan hot spot lämpö huiteli ennen modausta 115 asteessa mikä aiheutti kellojen rajun pudotuksen ja lopuksi kyykkäystä. Modauksen jälkeen hot spot putosi 70 asteeseen rasituksessa.
Sieppaa13.PNG

51NpMZIPtDL._SL1000_.jpg

Mulla tuntui että nuo ruuvien vastinkappaleet piti sitä ylempänä. No nyt kun olen ajellut rasitustestejä niin taitaa se ihan riittävän hyvin olla kiinni. Tunti furmarkkia ja GPU 37, vesi 34.
 
Vesijäähdytys alkanut kiinnostamaan ja kiitos tämän threadin monet asiat alkaakin olla selvillä.

Tarkoitus olisi rakentaa luuppi, jossa on riittävästi radipinta-alaa, jotta saa tuulettimet pyörimään todella hitailla kierrosnopeuksilla. HWLabs näkyy valmistavan radeja, jotka on optimoitu nimenomaan hitaille tuuletinnopeuksille, mutta vastavuoroisesti näkyy olevan kaikkein eniten myös virtausvastusta.

Menisikö mönkään, jos valitseekin jonkun perusradin ottaen huomioon sen, että pinta-alaa tulee kuitenkin riittävästi? Mietin tuossa esim Alphacoolin XT45 480 x 2kpl.
 
Laita jäähdyttimet rinnankytkentään jos virtauksen nopeus pelottaa? Eipä se muutenkaan mikään ongelma tule olemaan normikäytössä, lähinnä vaan ilmausta ajatellen olisi kiva saada tavara liikkumaan sutjakasti.
 
Menisikö mönkään, jos valitseekin jonkun perusradin ottaen huomioon sen, että pinta-alaa tulee kuitenkin riittävästi? Mietin tuossa esim Alphacoolin XT45 480 x 2kpl.

Mulla on 2 kappaletta Bykskin 360x28 mm radeja peräkkäin, Arcticin P12 tuulettimet pyörii kiinteästi 950 rpm, ollen täysin äänettömiä. DDC pumppy pyörii luokkaa 2250 RPM. Nesteen lämpötila ei täydessä rasituksessakaan ole vielä mennyt 40 celsius asteen puolelle.

Eli kahdella 480x45 mm radilla sinulla on reilusti jäähdytystehoa pienilläkin tuulettimien kierrosnopeudella. Virtausvastuksella ei ole merkitystä, jollet mitään hyvin erikoista kokoonpanoa lähde rakentamaan.
 
Menin vaihtamaan loopin järjestystä:
D5 -> gpu -> cpu -> 280 -> 360 -> D5
-->
D5 -> gpu -> 280 -> cpu -> 360 -> D5

Tuolla sain veden minimi ja maksimilämmön erotuksen pysymään järkevissä rajoissa, vanhan 10+ asteen sijasta. Samalla kerralla tosin vaihdoin myös D5 cha_fan headeriin niin että veden lämmön noustessa yli 31 alkaa pumppu pyöriä täysiä. Silloin tuularit ottaa jo hieman lisäkierroksia, jolloin pumpun ääni peittyy. Kiihdytys/hidastus ei tällä pumpulla pidä mitään erityistä ääntä, joten tämä toimii hienosti. Nyt voisi varmaan ajella tuota pumppua ihan vain 40% kiineällä nopeudella, mutta antaa senkin säätyä lämpöjen mukaan. :)

Timespy stress test vie noin 450W seinästä ja lämpötilat pysyy kivasti kurissa:
upload_2019-2-24_18-12-12.png
 
Oli suunnitelmissa kyhäillä harrastemielessä MSI B450i emolle monoblokkia ja rupes tuo piirisarja epäilyttään.
Eli oisko kellään mitään tietoa/mielipidettä tai ymmärrystä termofysiikasta, että riittääkö että piirisarjan lämpö johtuu alumiinistä kiinnikelevyä pitkin pari senttiä ja siittä messinkisen välikappaleen kautta putkeen, vai tarvisko sille oma "blokki"? Kuinka paljon nuo piirisarjat yleensä ees lämpöa puskee? Kuva liitteenä.

options.png

P.S. Ei, en halua jättää alkuperästä jäähyä piirisarjalle kun ei sovi silmään :D
 
Oli suunnitelmissa kyhäillä harrastemielessä MSI B450i emolle monoblokkia ja rupes tuo piirisarja epäilyttään.
Eli oisko kellään mitään tietoa/mielipidettä tai ymmärrystä termofysiikasta, että riittääkö että piirisarjan lämpö johtuu alumiinistä kiinnikelevyä pitkin pari senttiä ja siittä messinkisen välikappaleen kautta putkeen, vai tarvisko sille oma "blokki"? Kuinka paljon nuo piirisarjat yleensä ees lämpöa puskee? Kuva liitteenä.

options.png

P.S. Ei, en halua jättää alkuperästä jäähyä piirisarjalle kun ei sovi silmään :D
Postailehan tänne lisää kun projekti edistyy. :tup:
 
Onkos nämä minun vesikotkotuksen lämmöt mielestänne liian korkeat?
Edessä EK-CoolStream PE 360 push, katossa EK-CoolStream CE 280 push.
Pelailessa cpu lämmöt meinaa nousta n. 60 C ja GPU (Evga 2080 ti black/Hydro Copper, ei kellotettu) noin 50 C.
Veden lämmön mittasin säiliöstä tavallisella lämpömittarilla n. 38-41 astetta.
Tuulettimet n. 1000 rpm ja pumppu melkein täysillä.
Kotelo Phanteks Evolv X.

TEMP.jpg
 
Onkos nämä minun vesikotkotuksen lämmöt mielestänne liian korkeat?
Edessä EK-CoolStream PE 360 push, katossa EK-CoolStream CE 280 push.
Pelailessa cpu lämmöt meinaa nousta n. 60 C ja GPU (Evga 2080 ti black/Hydro Copper, ei kellotettu) noin 50 C.
Veden lämmön mittasin säiliöstä tavallisella lämpömittarilla n. 38-41 astetta.
Tuulettimet n. 1000 rpm ja pumppu melkein täysillä.
Kotelo Phanteks Evolv X.

TEMP.jpg
Nesteen lämmöt aavistuksen turhan korkeat mun makuun mutta prossun ja näyttiksen lämmöt ihan ok
 
ehkä CPU blokki ei ihan niin hyvin kiinni kun voisi olla tai huonosti tahnaa / huonoa tahnaa?
 
Blokki on EK-Supremacy EVO ja tahnat tuli sen mukana. Taidankin sen irrottaa ja asentaa uudelleen jos vaikka tahnat huonosti levinneet..
 
Oman Supremacyn pohja oli kyllä niin kiero että savolaisetkin katselee kateudesta vihreinä.
 
Onkos nämä minun vesikotkotuksen lämmöt mielestänne liian korkeat?
Edessä EK-CoolStream PE 360 push, katossa EK-CoolStream CE 280 push.
Pelailessa cpu lämmöt meinaa nousta n. 60 C ja GPU (Evga 2080 ti black/Hydro Copper, ei kellotettu) noin 50 C.
Veden lämmön mittasin säiliöstä tavallisella lämpömittarilla n. 38-41 astetta.
Tuulettimet n. 1000 rpm ja pumppu melkein täysillä.
Kotelo Phanteks Evolv X.

TEMP.jpg
Kuten @akselic on viittannut, että cpu&gpu:n lämpötilat ovat melko optimaalisia. Eli, ei tarvitse leikkiä cpublokin kanssa. Kokeile laittaa tuulettimille lisää kierrosta. Katsotaan miten se reagoi?
 
Kuten @akselic on viittannut, että cpu&gpu:n lämpötilat ovat melko optimaalisia. Eli, ei tarvitse leikkiä cpublokin kanssa. Kokeile laittaa tuulettimille lisää kierrosta. Katsotaan miten se reagoi?
Kierrosten lisääminen kyllä auttaa, mutta niin nousee myös meteli. Kovemmilla kierroksilla ( en muista RPM) cpu oli n. 53 C ja GPU 46 C.
 
Kierrosten lisääminen kyllä auttaa, mutta niin nousee myös meteli. Kovemmilla kierroksilla ( en muista RPM) cpu oli n. 53 C ja GPU 46 C.
Jos tuuletinten kierrosten nostaminen vaikuttaa prossun ja gpu:n lämpöihin tuolla tavalla niin se tarkoittaa että kierrosten nostaminen tiputtaa myös nesteen lämpöä kuten pitäisikin koska neste on se mikä jäähdyttää noita komponentteja. Jos haluaisit viileämmät lämmöt yhtä hiljaisesti niin sun pitäis saada lisää radipinta-alaa tai tehokkaammat tuulettimet. Ei toi mitään rakettitiedettä ole. Sun looppi toimii ihan oikein.
 
@welmuz Mihin suuntaan radit puskee ilmaa, syöttääkö edessä 360mm radi lämmintä ilmaa katon 280 radille?

Enthoo Evolv ATX vaati kaikenlaisia pikku modauksia, että ilmankierron sai mitenkään järkeväksi (etupaneelia piti nostaa, katon reiät tukkia radin ympäriltä ym). Ilmeisesti Evolv X:ssä noita edeltäjämallin vikoja on kuitenkin hieman korjattu.

Kääntäisin molempien radien tuulettimet ottamaan ilmaa sisään ja takaa ulos. Aikoinaan Evolv ATX:n kanssa jo tuo muutos auttoi paljon. Komponenttien lämmöt on kyllä ihan normaalit, nesteen lämpö on se mitä kannattaa tarkkailla.
 
Onkos nämä minun vesikotkotuksen lämmöt mielestänne liian korkeat?
Edessä EK-CoolStream PE 360 push, katossa EK-CoolStream CE 280 push.
Pelailessa cpu lämmöt meinaa nousta n. 60 C ja GPU (Evga 2080 ti black/Hydro Copper, ei kellotettu) noin 50 C.
Veden lämmön mittasin säiliöstä tavallisella lämpömittarilla n. 38-41 astetta.
Tuulettimet n. 1000 rpm ja pumppu melkein täysillä.
Kotelo Phanteks Evolv X.

TEMP.jpg
En tiedä mitkä tuulettimet on käytössä mutta jos haluat hiljaiset ja silti tehokkaat pitäisi paineentuotto olla kohtalaisen hyvä jo matalilla kierroksilla että toimivat hyvin.
Ja veden lämpömittarin kannattaa pistää looppiin kun se ei monta euroja maksa.
Tuo EVGA Hydro copper blokki on ollut yleisesti vähän ahdistavampi virtauksen kannalta jos vertaa EK blokkeja mutta vaikutus ei pitäisi olla kovin suuri.
Itsellä kyllä melu nousee pelatessa aika korkeaksi kun 9kpl tuulettimia pitää ääntä aina kun kierrosluku nousee yli 1000rpm
 
Ok, kiitokset tiedoista. Hyvä tietää, että looppi toimii ja lämmöt suht. ok :) Tuohon kotelon ilmankiertoon täytyy perehtyä tarkemmin.
Tuulettimet katossa on 2xNoctua NF-A14 PWM ja edessä 3x Ek vardar F4
 
Viimeksi muokattu:
Menin vaihtamaan loopin järjestystä:
D5 -> gpu -> cpu -> 280 -> 360 -> D5
-->
D5 -> gpu -> 280 -> cpu -> 360 -> D5

Tuolla sain veden minimi ja maksimilämmön erotuksen pysymään järkevissä rajoissa, vanhan 10+ asteen sijasta. Samalla kerralla tosin vaihdoin myös D5 cha_fan headeriin niin että veden lämmön noustessa yli 31 alkaa pumppu pyöriä täysiä. Silloin tuularit ottaa jo hieman lisäkierroksia, jolloin pumpun ääni peittyy. Kiihdytys/hidastus ei tällä pumpulla pidä mitään erityistä ääntä, joten tämä toimii hienosti. Nyt voisi varmaan ajella tuota pumppua ihan vain 40% kiineällä nopeudella, mutta antaa senkin säätyä lämpöjen mukaan. :)

Timespy stress test vie noin 450W seinästä ja lämpötilat pysyy kivasti kurissa:
upload_2019-2-24_18-12-12.png

Ihan mielenkiinnosta, miten paljon tuo muutos siis konkreettisesti vaikutti lämpöihin, eli mitä ne oli ennen ja mitä jälkeen muutoksen?
 
@welmuz Onko katossa olevan 280 radin vapaat paikat tukittu? Tuossa vissiin tuleekin ihan mukana sellainen peitelevy tyhjään paikkaan kattoon, koska aika rajoittava poistoilman kanssa niin tuppaa kierrättämään lämmintä ilmaa helposti.
 
Ihan mielenkiinnosta, miten paljon tuo muutos siis konkreettisesti vaikutti lämpöihin, eli mitä ne oli ennen ja mitä jälkeen muutoksen?

Ennen ja jälkeen:
far cry 5 pari tuntia 2.jpg far cry 2h.jpg

Tuossa siis reilu 2h pelaamista, jolloin lämpötilat koko loopissa ehti varmasti tasaantua moneen kertaan. Eroa tuossa ei ole noiden välillä kuin yksi aste, 3 astetta vs. 4 astetta. En muista oliko tuossa "ennen" ajossa eturadin pölysuodin irti (ovi), mutta "jälkeen" ajossa se oli ainakin kiinni. Sekin vaikuttaa absoluuttisiin lämpöihin jo muutaman asteen.

Lähinnä suurin ero tuon nykyjärjestelyn kanssa tulee silloin kun vesi on viileää ja laittaa kovan rasituksen. Aikaisemmin pienemmillä pumpun kierroksilla GPU lämmitti veden niin kuumaksi, että CPU alkoi ottaa turhankin kovia lämpöjä. Meni pitkän aikaa ennen kuin se toinen radi alkoi lämmetä ja vasta sen jälkeen alkoi tuulettimet ohjautua. Nyt tuuletinohjaus tapahtuu GPU lämmittämän veden mukaa. Aikaisemmin CPU lämpöjen mukaan, jolloin pumppu otti hetkellisiä bursteja ja palasi taas hitaaseen kun viileä vesi jäähdytti taas kunnolla.

Hieman "ruma" tuosta uudesta letkusekamelskasta tuli. :D
Screenshot_20190225-150311_Gallery.jpg


E: vanhat viestit lainaukseen:
Vegan blokki taisi olla se oman loopin tukkoisin kohta. Tyhjentäessä vesi ei valunut ollenkaan tuon blokin läpi. Oli aika vaikea tyhjentää:
20190113_215459.jpg
20190113_215428.jpg

Putsauksen jälkeen:
20190113_215444.jpg

Cpu blokki:
20190113_215518.jpg

Oli kyllä aikamoinen homma purkaa ja putsata ihan koko looppi. Tulipahan samalla pyyhittyä pölyt kaikkialta ja järjestettyä johdot uusiksi. Nyt on kirkkaat letkut ja puhtaat vedet ilman lisäaineita. Jatkoa ajatellen asensin vihdoin tyhjennysletkunkin.

20190113_215709.jpg

Tässä sitten 100% pumpun nopeudella:
upload_2019-1-14_17-14-2.png

D5 @45% = Vesi 42-34 astetta (790rpm)
D5 @100% = Vesi 39-36 astetta (900rpm)

Tuulettimet ohjautuu näistä jälkimmäisen lämpötilan mukaan, joten kovemmalla veden nopeudella myös tuulettimet alkoivat pyöriä kovempaa, koska lämpö oli tasaisemmin koko loopin alueella. GPU hot spot ero näiden kahden välillä 4 astetta.

Onnistuisikohan pumpun (CPU_FAN) ohjaus VRM:n mukaan? Asuksen asetuksista kun CPU_FANia ei saa T_sensorin mukaan ohjautumaan. :/

Tämä D5 on siis se takuusta kovaäänisen meluavan tilalle tullut ja täytyy sanoa että ero on kuin yöllä ja päivällä. Nyt voi ajaa 100% ja silti hiljaisempi kuin vanha oli millään yli 35% nopeudella. Tämä puolestaan 40% nopeudella on lähes äänetön. Kovaääniset D5:t kannattaa siis lähettään takuuseen. Jos siis pumppu huutaa kovaäänisesti myös kädessä pitäessä (ei kotelon resonoinnin takia) niin ei muuta kuin RMA.

Edit: eipä tietenkään saa valita mistä lämpötilasta cpu headeria ohjataan. Prkl asus.
 
Viimeksi muokattu:
@welmuz Onko katossa olevan 280 radin vapaat paikat tukittu? Tuossa vissiin tuleekin ihan mukana sellainen peitelevy tyhjään paikkaan kattoon, koska aika rajoittava poistoilman kanssa niin tuppaa kierrättämään lämmintä ilmaa helposti.

Tyhjä paikka on tukittu juuri tuolla mukana tulleella peitelevyllä. Vaihdoin ne kattoradin tuulettimet puhaltamaan ilmaa sisään, mutta ei oikeastaan sillä ollut vaikutusta lämpöihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom