Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Looppi purettu, osat testipenkissä ja näyttis suoraan emon omassa pci-e väylässä kiinni ilman riseria. Bios muuttaa edelleen automaattisesti video-outputin cpu:lle, vaikka sen käy vaihtamassa pci-e:lle. Windowsin device manageri heittää myös vielä näyttikselle error 43:n.

Siitä oon varma, etten oo korttia ainakaan kastellu pisarallakaan missään kohtaa. Blokin asennus nyt oli aika haasteellista, koska kaikkia ruuveja ei saanut paikalleen. Laitoin niillä mitkä sain kiinni, enkä ylikiristänyt. Kortin piirilevy on mielestäni myös suora. Korttia piti kyllä mallisovittaa jonkun verran koteloon ja cpu-gpu välistä letkua sai nyhjätä kanssa aika kauan paikalleen. Ne on oikeastaan ainoita kohtia, jossa voisin kuvitella vahingoittaneeni korttia. Ajuritkin päivitin juuri ennen loopin asentamista, joten tuskin on softapuolenkaan vika ilmestynyt tässä välissä.

Liitteenä kuva, kuinka monella ruuvilla blokki on kiinni, jos se jotain kiinnostaa. Kolme jäi laittamatta.

20190213_144742.jpg

Tsekkaa tämän linkin fixit läpi: [Solved] NVIDIA Code 43: Windows has stopped this device because it has reported problems. - Driver Easy

PCI-E lisävirtaliittimet kannattaa myös varmistaa, että ovat aivan varmasti pohjassa, sekä näytönohjaimen että virtalähteen päässä.
 
Ensimmäien iltama takana järjestelmän uudelleen rakentamisessa. Tämän illan saldo on vahan looppi purettu, blokit ja pumppu puhdistettu (viime kerrasta on jo aikaa) ja radit huudeltu.

Vinkkinä yleisesti; kannattaa testata blockien asennuksien jälkeen, että kone boottaa ja kuva tulee, ennen kuin rupeaa muuta looppia rakentamaan. Pikainen testi ilman nesteitä ei vielä kerkeä tekemään pahaa komponenteille.

Tämä oli kyllä hyvä vinkki. Sain testattua että uudet romppeet postaavat. :tup:


Tähän tänään päästiin ja tästä on hyvä alkaa loopin suunnitteluun :)

upload_2019-2-14_22-26-59.png
 
Sit varmaan seuraavaks pitää alkaa kattomaan niitä putkia et sais letkut vaihdettu...
Veden lämmöt on 32 näin idlessä ja nousee rasituksessa sinne 37 tienoille, varmaan on vähän turhan pienellä tuulettimet.
xb_xX8jdTBUol7G7Y8x_xf2XAnXt1MCsoTFAeHHJbEYkdPYb1wglCT7UsKnxyKh6F9G-hNNlIxJX2ipM9PrcTmdJPHaSprysUnFwfIV3AjdBuB9GjaqnvJ0ILAbGtzpCkgnTVJAzyA4y3XE-_8hUhQ2uWeiexNAc9JMHq2JQKGjfeGVihynDq4i79m6IJ2VJxJJTJXSSVdOW21yNwzxsSLvCkFSDUyw7NwxsDIgPm9p45c4JKaBZMYNtMVtNXmIGx_-Dtc1vFUNay8rEHZAGsoesYKi6VcOHv8ktKxg8BtvLp9tqoj_xjmr1RBwAMo-r_cOVi9PGqVkx8lDhTMpPK_Cg6JUznhq2jHDdPMtHzy_0RSZa_nmBJib8-O_48X7Jh0-to4DOtbV6zjP9LpOmFdRVrY2dLUv4eSXLfnpu829kXwL8YLU-dSyVgKxc5uu5QJOO3iNQdsgGh9wYL0pAhhh0Uvzmj3LB-XAbouar_K1PoCg1Zju-wXKWViD88bCAh6sk-z8kTGHkDyeWKjuS9wDuKDz0tJ98w26osOYkUE7b72_pLU0VkpeXpH1niOqT56kqkafmZyK0jqcJXwKtV0hSWfMRzY31vZB-qq7wXOpjyoag1PXKp9GzsMtVUqIVYIx4IhsTPi-89_S5arf9R15m5YmNQtm_=w1711-h1283-no
-OCHKBLJJj4GcR6mt8KTKleybRSZXtGqEa0l-8JMZRraVVrr9OipDIq5uw4GJhWjhIqV4kLPVK_pLPUwq18I__G85aE3nYCDuUT8d35HsQkktGhH7HL3b5BDqS-UrOA0GXtMHOKtsveaYwhrkV4zqGygC-GkkraxCin2QEttwY3uHpWBJpqrtcW5FWaxH3NYfs_oY88UyFOYx7WVXI8CdO7NUgwTuZyJtARw4L8r87lxv8nHME7v8OiE3skOMNiIf9Mq0EJqxQuuZaySyOyvZdJVrKiQ9NoACvjMxl6uaRcYdkQp6BXQ-iKq9sYBbCTncRvSZ4ncsbcr7e_90GiJT2WL9n7AVTfClBkAn7a5LNl-rJLUZFhqxwXo8lMoQv_Wcy7C5Ni0JXAf4y0JbnuoQwu7BZgzUGeCLWe8ZF-BQvZ3HSNJ64ZFu5Ty96wZUf4kDt5osyq-5fK-0rck2tz4fNVVfxRzusYHVp8QHDRNY_KJF5CiZD1ofxpIEzxNuBnYay13Am1iRFFQYo9rdy0LYcWKe7h7UH3U5t03JYvP8G8qcceZJ8F9rAhGdj_Tct6vVt_ogAIswVrfOI92DNGdnemcUbhS861XMn-XMIvKIisIn6gHUNwCV6eXnplzC0_19RbJib5PngHnH_MxPo8IETkpOYJ0uYC-=w1711-h1283-no
 
Alphacool nexxos gpx gpu blokit: hintansa väärti? Nuohan ei ilmeisesti suoraan jäähdytä nesteellä vrm ja muisteja, mutta onko jollakin kokemusta tai testejä?
 
Alphacool nexxos gpx

Itellä GPX 980 Ti ja hyvin on toiminut lämpöjen osalta. Tuossa on oikeastaan kolmenlaista jäähdytystä: piiri jäähdytetään normaalisti vedellä. Muistit ja VRM ovat taas lämpötyynyillä muun blokin kautta. Tuo vesijäähy on erillinen osa ja se on liitetty muuhun blokkiin. Suurin osa blokista jäähtyy siis kotelon ilmavirralla ja vain vähän tuon vesiblokin avustuksella.

upload_2019-2-15_22-40-52.png


Huonoina puolina sanoisin, että lämpötyynyt eivät välttämättä ota kontaktia ollenkaan (voi korjata itse asennushetkellä laittamalla lisäksi lämpötahnaa), ruuvit ovat jotain aivan surkeaa metallia ja ovat kertakäyttöisiä ja blokin yleisvaikutelma on jotenkin väärin mitoitetun oloinen. Käytännössä, kun laitat tuon kasaan, et enää saa purettua sitä kun kaikki ruuvit ovat pyöristyneet. :p
 
Laitan siis tuon AC:n blokin tilaukseen, koska muutkin kamat on nyt alphacoolia.

Viimeinen kysymys ennen tilausta: Minulta löytyy nyt jo siis Alphacool nexxos XT45 full copper 360mm, Eisblock XPX CPU cooler ja 250mm säiliö kera D5 VPP755 Eispumpen.

Nyt kun tähän lisätään vielä GPU blokki, riittääkö tuon 360mm radin jäähdytysteho ilman huumaavia tuuletinnopeuksia? Olisiko järkevä lisätä vielä 120mm ohut(30mm) radi looppiin? Nyt kun nuo kotelotuulettimet puhaltavat tuohon kohtuullisen suureen säiliöön, niin sillähän on myöskin jokin jäähdytysteho. Onko kokemusta, onko tämä merkittävä?

Jäähdytettävinä on Ryzen 1700 @4ghz+ ja 1070 Ti korkeilla kelloilla myös.

IMG_0279.jpg
 
Minä asentaisin tuon ylhäällä olevan toisinpäin että liittimet olisivat takana ja mahdollisesti siirtäisin niin taakse kuin saa. Ottaisin tuon tuulettimen poies takaa ja mittaisin saisinko mahtumaan eteen 30mm paksuista 240 tai 320mm jäähdytintä.

Pyörittelin sitä melko pitkään ja mietin miten sen laitan, mutta se on nyt noin.

Tuohon takatuulettimen taakse olisi mahdollista laittaa 120mm radi, joka puhaltaisi ulos. Tämä on ainoa lisävaihtoehto nyt tässä vaiheessa. Käsittääkseni 480mm radi pinta alan pitäisi riittää, mutta riittääkö tuo pelkkä 360?
 
Laitan siis tuon AC:n blokin tilaukseen, koska muutkin kamat on nyt alphacoolia.

Viimeinen kysymys ennen tilausta: Minulta löytyy nyt jo siis Alphacool nexxos XT45 full copper 360mm, Eisblock XPX CPU cooler ja 250mm säiliö kera D5 VPP755 Eispumpen.

Nyt kun tähän lisätään vielä GPU blokki, riittääkö tuon 360mm radin jäähdytysteho ilman huumaavia tuuletinnopeuksia? Olisiko järkevä lisätä vielä 120mm ohut(30mm) radi looppiin? Nyt kun nuo kotelotuulettimet puhaltavat tuohon kohtuullisen suureen säiliöön, niin sillähän on myöskin jokin jäähdytysteho. Onko kokemusta, onko tämä merkittävä?

Jäähdytettävinä on Ryzen 1700 @4ghz+ ja 1070 Ti korkeilla kelloilla myös.

IMG_0279.jpg
Toki tuo 1070Ti on kevyempi kuin vegat, mutta aika tiukkaa tekee yhdellä 360 radilla. Tuuletinnopeudet nousee pakosti toiselle tuhannelle, tai muuten kuumenee. Itsellä oli siis 360/60 push/pull ja silti hankin lisää radia. :)
 
Kikat kokeiltu, ei virkoa. Eikö tuokin viittaa kortin vikaan, että emo muuttaa automaattisesti video-outputin joka bootilla pci-e:stä cpu:lle?
Haisee vahvasti oikosululta. Pistäppä se vanha cooleri siihen kiinni ja katso postaako sitten vai onko jotain oikeasti hajonnut.
 
Toki tuo 1070Ti on kevyempi kuin vegat, mutta aika tiukkaa tekee yhdellä 360 radilla. Tuuletinnopeudet nousee pakosti toiselle tuhannelle, tai muuten kuumenee. Itsellä oli siis 360/60 push/pull ja silti hankin lisää radia. :)

Lähti jo alphacoolin tilaus ilman lisäradia. Kokeillaan nyt tällä yhdellä ja katsotaan. Tuo Alphacoolin näyttis blokki jäähdyttää suoraan vedellä vain GPU:n, joten VRM ja RAM ei varmaankaan niin paljoa sitten tuo lämpökuormaa nesteeseen.
 
Lähti jo alphacoolin tilaus ilman lisäradia. Kokeillaan nyt tällä yhdellä ja katsotaan. Tuo Alphacoolin näyttis blokki jäähdyttää suoraan vedellä vain GPU:n, joten VRM ja RAM ei varmaankaan niin paljoa sitten tuo lämpökuormaa nesteeseen.
Paljon kevyempi tuo Ti kortti tosiaan olisi, vaikka olisi fullcover. Katso miten toimii ja tarvittaessa sitten lisää radia. Cpu on vain aika pieni lämmönlähde vs gpu.
 
Barrow GPU blokki asennettu MSI 2070 Gaming Z:n niskaan. Originaali takalevy meni hienosti paikoilleen. Ohjeethan näissä kiinalaisissa on huonot, sillä VRM:lle piti laittaa lämpötyynyt tuplana. Yritys ja erehdys ja eikun pura ja kasaa... Huomenna pääsee liittämään tämän looppiin. Sellainen huomio tästä blokista, että choket ei tässä mallissa saa jäähdytystä osakseen.

IMG_20190216_232350.jpgIMG_20190216_232853.jpg
 
Vuonna 2013 ostettu ja siitä asti käytössä ollut EK:n 55mm paksu 280 kokoinen radi otti ja rupesi vuotamaan. Kai se sitten on uusi ostettava... Hinta oli edellisellä ollut murotarjouksena 60€, nyt piti yli 90€ maksaa.
 
Vuonna 2013 ostettu ja siitä asti käytössä ollut EK:n 55mm paksu 280 kokoinen radi otti ja rupesi vuotamaan. Kai se sitten on uusi ostettava... Hinta oli edellisellä ollut murotarjouksena 60€, nyt piti yli 90€ maksaa.
Mistä kohtaa alkoi vuotamaan?
 
Haisee vahvasti oikosululta. Pistäppä se vanha cooleri siihen kiinni ja katso postaako sitten vai onko jotain oikeasti hajonnut.

Ei postaa silläkään. Löysin kortin pci-e linjan päältä erikoisen jäljen. Onkohan tuo nyt kärähtänyt tuosta vai onko tuo tullut jostain fyysisestä iskusta? Tosi varovasti oon kyllä korttia käsitellyt.
20190215_233103.jpg
 
Ei postaa silläkään. Löysin kortin pci-e linjan päältä erikoisen jäljen. Onkohan tuo nyt kärähtänyt tuosta vai onko tuo tullut jostain fyysisestä iskusta? Tosi varovasti oon kyllä korttia käsitellyt.
20190215_233103.jpg
Kai sinä koitit ilman sitä riseriä kanssa? Samaten kai koitit toiseen slottiin laittaa?
 
Jep. Käyty jo kaverin koneessakin kokeilemassa.
Kyllä se sitten taisi kärvähtää. Miksi, on liki mahdotonta sanoa. Aina voit koittaa uunittaa jos ei muita vaihtoehtoja enää ole jäljellä. Tuo jälki tuossa niin mahdotonta sanoa onko se kärvähdys vai vika itse rakenteessa. Jos on takuuta niin ei kun sinne vaan.
 
Osaako joku sanoa käykö Gigabyte 2080 Ti Gaming OC (GV-N208TGAMING OC-11GC) korttiin EKn reference-blokki? Tuo näyttis on reference-piirilevyllä tämän mukaan: https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1706276-official-nvidia-rtx-2080-ti-owner-s-club.html

Mutta EK listaa vaan uudet Classic-blokit sopivaksi tuolle näyttikselle: EK-FC RTX 2080 +Ti Classic RGB - Nickel + Plexi – EK Webshop

Kysyin myös Bykskin blokkia parilta myyjältä Aliexpressissä ja molemmat laittoi linkin Bykskin referenssikortteihin sopivaan blokkiin. Voisihan tuon EKn blokin tilata ja palauttaa jos ei sovi.
 
Barrow GPU blokki asennettu MSI 2070 Gaming Z:n niskaan. Originaali takalevy meni hienosti paikoilleen. Ohjeethan näissä kiinalaisissa on huonot, sillä VRM:lle piti laittaa lämpötyynyt tuplana. Yritys ja erehdys ja eikun pura ja kasaa... Huomenna pääsee liittämään tämän looppiin. Sellainen huomio tästä blokista, että choket ei tässä mallissa saa jäähdytystä osakseen.

Hienosti toimii Barrowin blokki. Tunnin Battlefield V -session jälkeen max lämpö GPU:lla oli 42°C. Prossun lämpö nousi 3°C, 56 --› 59°C.
 
Tuossa viime sivulla juuri mainitsin tuosta että pelkkä akkuvesi ilman korroosioinhibiittoreita saattaa syödä ne tinaukset sieltä jäähdyttimen liitoskohtien juotoksista pois ja tuloksena vuoto...
Aika pitkään siinä kyllä sitten meni... Mutta tinaukset sieltä varmaan vuotelee.
 
Osaako joku sanoa käykö Gigabyte 2080 Ti Gaming OC (GV-N208TGAMING OC-11GC) korttiin EKn reference-blokki? Tuo näyttis on reference-piirilevyllä tämän mukaan: https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1706276-official-nvidia-rtx-2080-ti-owner-s-club.html

Mutta EK listaa vaan uudet Classic-blokit sopivaksi tuolle näyttikselle: EK-FC RTX 2080 +Ti Classic RGB - Nickel + Plexi – EK Webshop

Kysyin myös Bykskin blokkia parilta myyjältä Aliexpressissä ja molemmat laittoi linkin Bykskin referenssikortteihin sopivaan blokkiin. Voisihan tuon EKn blokin tilata ja palauttaa jos ei sovi.

Tää keissi selvis, ei olisi Bykskin blokit menneet paikkalle. Eikä EKn, tuossa Gigabyten 2080 Ti Gaming OCssa on ylimääräinen liitin, joka ottaa kiinni blokkeihin. Referenssiblokit menee paikalle, mutta muutoksin. Joko pitää tinata tuo liitin irti, ottaa muovisuoja irti ja katkaista pinnit tai jyrsiä blokkiin sopiva kolo tuolle.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, siinäpä mietittävää kaikille pelkkää akkuvettä loopissaan käyttäville ja etenkin käytettyjä jäähdyttimiä ostaville...
 
Noniin, siinäpä mietittävää kaikille pelkkää akkuvettä loopissaan käyttäville ja etenkin käytettyjä jäähdyttimiä ostaville...
Laitahan linkkiä toiseen vastaavaan kun kerran niin yleistä. YT Jaska ainakin purkanut useita lähemmäs 10v looppeja, joissa pelkkää akkuvettä. Myös täällä on moni ajellut ties kuinka pitkään. Tuo oli eka tapaus jossa olen kuullut tinauksen pettäneen. Sekin todennäköisesti valmistusvirheen takia.
 
No niin eilinen päivähän siinä meni ja vähän yötäin että sai uuden koneen ja loopin kassattua. Ja omasta mielestä ihan kelpo suoritus näin ensimmäisekis kovaputki loopiksi :)
Vähän joutui soveltamaan ku en muistanu/älynyt hommata uros-uros liittimiä että oli voinut poiston liittää ilman putke.
Myös ylä radilta etu radille menevä putki on kyllä omallainen liitin viritelmä. Mutta onnistuhan ja toimii tuo noinkin. :D


upload_2019-2-17_23-35-25.png
 
Noniin, siinäpä mietittävää kaikille pelkkää akkuvettä loopissaan käyttäville ja etenkin käytettyjä jäähdyttimiä ostaville...

Tässä nyt ei kyllä ole mitään miettimistä. Puhutaan seitsemän vuotta vanhasta radista, jossa on voinut olla valmistusvirhe jo alusta asti. Se sitten jos näitä on enemmänkin, niin asia on toinen.
 
Riippuu siitä mikä blokki + prosessori on kyseessä, eroa ei varmaan "parhaassakaan" tapauksessa ole kun 3-4C.
Uskallan väittää, että eroa ei tule ollenkaan olettaen että molemmat pinnat ovat suoria.
 
Onko nuo Bykskin radit mistään kotoisin?, tai noi letkuliittimet?. Ajattelin tilata Bykskin 1080ti blokin, Threadripper blokin, D5 reservoir combon, voisi vaan suoraan kaikki tilata samalla tuolta kiinasta (aliexpress"bykski pro store" myyjä tällä hetkellä kiikarissa).
 
Onko nuo Bykskin radit mistään kotoisin?, tai noi letkuliittimet?. Ajattelin tilata Bykskin 1080ti blokin, Threadripper blokin, D5 reservoir combon, voisi vaan suoraan kaikki tilata samalla tuolta kiinasta (aliexpress"bykski pro store" myyjä tällä hetkellä kiikarissa).
Onhan ne kiinasta kotoisin ;) täällä 1080ti:n bloki ja liittimiä käytössä. Hinta/laatusuhde yleensä nuilla hyvä.
 
Onhan ne kiinasta kotoisin ;) täällä 1080ti:n bloki ja liittimiä käytössä. Hinta/laatusuhde yleensä nuilla hyvä.

Jotenkin jännittää kiinalainen vesijäähdytys + kalliit komponentit yhdistelmä, mutta testit kyllä näyttää että nuo on todella hyviä hintaisekseen, toivottavasti ei satu mitään maanantai kappaleita, aivan hirveä prosessi lähettää kiinaan jotain takaisin.

Tässä vielä puntaroin tilaanko vaan EK:n rojut, kun ei nyt sinänsä tuo hinta ole ongelma (siitä nyt ei mihinkään pääse että kiinan rojut on yhteensä yli puolet halvempia, tuoden miltei saman jäähdytys tehon). Itselläni on ollut EK:n "premium" tuotteiden kanssa vaikka mitä ongelmia, blokissa oli esimerkiksi muutama "standoff" ruuvi viallinen, ei saanut blokkia irti ilman väkivaltaa yms, predator jäähyt käyneet muutaman kerran takuuvaihdossa jne.. Ei kovin vakuuttavaa touhua tuohon hintaan.
 
EK puolella tosin etuna on että heidän after-sales supportti on varsin ässä. Eli jos vaikka tavara ei ole aina 100% priimaa koska kämmi, kämmit kyllä korjataan kivuttomasti.

Itse törmäsin pumpun maanantaikappaleeseen joka lakkasi käynnistymästä parin päivän käytön jälkeen. Pikkuisen troubleshoottausta heidän asiakaspalvelun kanssa, pari videota ja totesivat että asia on pihvi ja parissa päivässä tuli kotiin asti korvaava pumppu eikä vanhaa edes tarvinnut lähettää takaisin. Ja kun testailussa ja purkamisessa/kasaamisessa ko. ongelman vuoksi meni hukkaan anti-korroosio-litkua, nakkasivat jopa kyytiin sitä putelin lisää myös veloituksetta kun siitä mainitsin vaikka olin ihan kyllä valmis ostamaan sitä pullon lisää jos vain samaan kuormaan pistävät.

Lisäksi tietty EK-tavaran osalta tavaraa saa nopeasti - suurin osa ihan Jimssin hyllystä ja kaiken euroopan varastolta jopa parissa päivässä jos on valmis maksamaan pikarahdista, noin viikossa jos käyttää halpuri-optiota. Kiinatavara tulee kun tulee :)

Ehkä jos olisin rakentamassa toista tai kolmatta custom-jäähyä, tietäisin 100% varmasti mitä haluan/tarvitsen ja aikatauluun sopii kuukauden toimitusajat, tilaisin läjän kiinalaista kokeilumielessä. Samoin pitäisin sen hyvänä optiona jos pitää saada projekti kasaan täysin minimibudjetilla. Nopeus ja helppous sitten maksaa extraa.
 
Vuonna 2013 ostettu ja siitä asti käytössä ollut EK:n 55mm paksu 280 kokoinen radi otti ja rupesi vuotamaan. Kai se sitten on uusi ostettava... Hinta oli edellisellä ollut murotarjouksena 60€, nyt piti yli 90€ maksaa.

Eli tosiaan vuonna 2014 kasattu kierto, välissä on vain vettä tullut lisäiltyä. Nyt radin vaihdon yhteydessä avasin cpu blockin, jossa aivan hiukan paskaa... Tästä syystä en gpu blockia viitsinyt edes lähteä avaamaan.

Pelkkä akkuvesi ollut kierrossa kokoajan.
 
Ite rakentelin ekan custom loopin pelkästään kiinasälästä (litkut ja letkut tosin EK:lta); Bykskin blokit, Barrowin liittimet/muu pikkusälä ja pumppucombo, sekä Freezemodin radit. Ei mitään ongelmia, kunhan suunnittelee riittävästi etukäteen. Liittimiä ja kulmia jäi yli, kun otin varuiks enemmän, kuin laskin tarttevani, jos vaikka tulee viallisia, kun eivät maksa kiinasta juuri mitään EU-hintoihin verrattuna, mutta eipä niissäkään ollut mitään sanomista.
 
Onko nuo Bykskin radit mistään kotoisin?, tai noi letkuliittimet?. Ajattelin tilata Bykskin 1080ti blokin, Threadripper blokin, D5 reservoir combon, voisi vaan suoraan kaikki tilata samalla tuolta kiinasta (aliexpress"bykski pro store" myyjä tällä hetkellä kiikarissa).

Kovasti löytyy jumalointia kyllä Bykskin tuotteille ympäri foorumeita, se minutkin kannusti ostamaan bykskiä. Itse annan kuitenkin tässä kohtaa vahvan negatiivisen mielipiteen. Omasta bykskin 1080ti blokista on suurin osa kierteistä koneistettu väärin, joten niitä ei voi käyttää. Ruuvit ovat myös ala-arvoisia. Ne kierteet, joihin ruuvit sain, pilasivat ruuvien kierteet ensimmäisen kiristyksen jälkeen. Ei se mitään, voisin antaa tämän laatuvirheen anteeksi, jos myyjä/valmistaja edes ottaisi jotain vastuuta. Myyjä (bykski pro store) kuitenkin lopetti viesteihini vastaamisen heti, kun tajusivat, että minulla on viallinen tuote. Se on se aliexpressistä ostamisen suola.

Ne jotka epäilevät, että olen itse ryssinyt kierteeni ja ruuvini ylikiristämällä, niin sitä en ole tehnyt. Sen verran moottoripyörien, autojen ja elektroniikan kanssa touhunnut elämän aikana, että ylimomenttia en vedä varsinkaan niin herkässä kohtaa, kuin 800euron näytönohjaimen blokin kiristyksessä.

Tulen itse vastaisuudessa ostamaan ainakin blokkini joltain länkkärivalmistajalta, joka vastaa sentään laadustaan. Tuolle bykskin blokille kertyi hintaakin posteineen/tulleineen n. 130e, mikä ei edes ole kovin paljoa vähemmän, kuin vaikka EKWB:n vastaava. Noh, on tuo kai ihan nätti paperipaino. On siinä leditkin, ne sentään toimii.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt harmittaa... en tiedä pitääkö suoraan tilata 2080ti ja toinen GPU vesibloki vai saako tästä toimivaa. Tuo kiinasta tilattu Bykskin GPU vesibloki tuli viimein mutta tuntuu omaavan todella huonon kontaktin tähän Zotacin 1080ti miniin. Kun originaalijäähyn kiristää, tahna pursuaa reunoilta ja lämpötyynyt menee aivan lyttyyn. Tässä pitäisi ottaa materiaalia pois että saa saman tuloksen, pieni kontakti mutta ei kyllä mikään hyvä. Ehkä pitänee kasata looppi ja kokeilla missä lämmöt huitelee.
 
Uskallan väittää, että eroa ei tule ollenkaan olettaen että molemmat pinnat ovat suoria.

Erot todellakin pieniä ja riippuu mikä blokki ja cpu kyseessä. Voihan tolla saada myös paremman kontaktin ihs:n ja blokin väliin jos pinnat ei olekkaan täysin suorat. Ilman ihs:ää 7900X:llä olen ite kokeillu Heatkillerin IV Pro:lla ja AC cuplex Kryos NEXT:llä ja eroa oli, samoin EK Supremacy EVO:lla + 6850K. Eiköhän tuo ero tule siitä kummin päin blokin "mikrokanavat" on suhteessa siruun.

Ehkä kannattaa kokeilla kun noinkin helppo/nopea testata. Jos lämpöjä saa alas asteen tai pari niin "halvalla" saa vähän tehokkaamman jäähdytyksen, ei siitä haittaa ainakaan ole.

Esim. täällä jotain dataakin asiaan liittyen:

CPU Block Rotation Definition - ExtremeRigs.net
 
No nyt harmittaa... en tiedä pitääkö suoraan tilata 2080ti ja toinen GPU vesibloki vai saako tästä toimivaa. Tuo kiinasta tilattu Bykskin GPU vesibloki tuli viimein mutta tuntuu omaavan todella huonon kontaktin tähän Zotacin 1080ti miniin. Kun originaalijäähyn kiristää, tahna pursuaa reunoilta ja lämpötyynyt menee aivan lyttyyn. Tässä pitäisi ottaa materiaalia pois että saa saman tuloksen, pieni kontakti mutta ei kyllä mikään hyvä. Ehkä pitänee kasata looppi ja kokeilla missä lämmöt huitelee.

Itselleni vastaten. Ei harmitakaan. Taisi olla siinä ja siinä että ottaa kiinni mutta riittää. Veden lämmöt rasituksessa 35 ja GPU huitelee samoilla lukemilla. :vihellys:

Saakos muuten tuohon aquaeroon EK:n D5 pumppua kiinni muuten kuin tuonne PWM liittimeen, siis samaan kuin tuulettimet? En ainakaan keksinyt muuta toimivaa paikkaa. Ilmeisesti Aquacomputerin oman pumpun saa sitten siihen varattuun liittimeen.
 
Saakos muuten tuohon aquaeroon EK:n D5 pumppua kiinni muuten kuin tuonne PWM liittimeen, siis samaan kuin tuulettimet? En ainakaan keksinyt muuta toimivaa paikkaa. Ilmeisesti Aquacomputerin oman pumpun saa sitten siihen varattuun liittimeen.
Ei saa valitettavasti. Pitää olla semmonen pumppu mikä tukee aquabussia että se toimii kyseisessä paikassa. Mulla on toinen pumpuista EK:n D5 ja se on just pwm paikassa kiinni.
 
Ei saa valitettavasti. Pitää olla semmonen pumppu mikä tukee aquabussia että se toimii kyseisessä paikassa. Mulla on toinen pumpuista EK:n D5 ja se on just pwm paikassa kiinni.

Jep tuota vähän arvelin.

Tässä muuten tullut taas mieleen asioita kun on looppia kasannut vuosien tauon jälkeen:
- Liittimiä ei ollut taaskaan tarpeeksi, piti tilata lisää kesken rakentelun
- Yksi pumppu on liian vähän äänettömään kokoonpanoon (mulla on tarkka korva)
- Kennojen puhdistus kannattaa tehdä kunnolla, eiköhän siellä jotain taas pyörinyt kierrossa kun ensimmäisen testin teki, eikun vedet ulos ja uudelleen puhdistus
- Kotelo on aina liian pieni vaikka minkä ostaisi kun pääsee itse asennusvaiheeseen

...mutta kyllä taas kelpaa ihastella lopputulosta tuntien pakertamisen jälkeen. On meinaan niin hiljainen että oksat pois. Vesien lämmöt pysyy alle 40 asteen, pumppu 60% kuormalla ja tuulettimet alle 800rpm.
 
Kovasti löytyy jumalointia kyllä Bykskin tuotteille ympäri foorumeita, se minutkin kannusti ostamaan bykskiä. Itse annan kuitenkin tässä kohtaa vahvan negatiivisen mielipiteen. Omasta bykskin 1080ti blokista on suurin osa kierteistä koneistettu väärin, joten niitä ei voi käyttää. Ruuvit ovat myös ala-arvoisia. Ne kierteet, joihin ruuvit sain, pilasivat ruuvien kierteet ensimmäisen kiristyksen jälkeen. Ei se mitään, voisin antaa tämän laatuvirheen anteeksi, jos myyjä/valmistaja edes ottaisi jotain vastuuta. Myyjä (bykski pro store) kuitenkin lopetti viesteihini vastaamisen heti, kun tajusivat, että minulla on viallinen tuote. Se on se aliexpressistä ostamisen suola.

Ne jotka epäilevät, että olen itse ryssinyt kierteeni ja ruuvini ylikiristämällä, niin sitä en ole tehnyt. Sen verran moottoripyörien, autojen ja elektroniikan kanssa touhunnut elämän aikana, että ylimomenttia en vedä varsinkaan niin herkässä kohtaa, kuin 800euron näytönohjaimen blokin kiristyksessä.

Tulen itse vastaisuudessa ostamaan ainakin blokkini joltain länkkärivalmistajalta, joka vastaa sentään laadustaan. Tuolle bykskin blokille kertyi hintaakin posteineen/tulleineen n. 130e, mikä ei edes ole kovin paljoa vähemmän, kuin vaikka EKWB:n vastaava. Noh, on tuo kai ihan nätti paperipaino. On siinä leditkin, ne sentään toimii.
Minulla 1080ti:n fullbockista rgb kaapelin juotos oli irronnut, disputea aliexpressin myyjälle ja rahat tuli takaisin.
 
Minulla 1080ti:n fullbockista rgb kaapelin juotos oli irronnut, disputea aliexpressin myyjälle ja rahat tuli takaisin.

Asioitko Bykski pro storen kanssa? Laittoivatko siis koko blokin hinnan takaisin saman tien, vaikka olisivat voineet periaatteessa lähettää vain uuden rgb kaapelin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom