Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Nyt on backplate suunnitelma taas pikkasen editynyt ja tälläkertaa tuli oikean kokoinen levy :)


IMG_20181018_180621.jpg

Huomenna jos kävisi etrasta hakemassa akryylilevyä, pitää vaan vielä päättää minkä väristä. Toisaalta vihreä voisi olla ok tuon nvidia logon kannalta, mutta muuten teema aika mustavalkoinen koneessa ni valkoinen varmaan sopisi parhaiten.
 
Nyt on backplate suunnitelma taas pikkasen editynyt ja tälläkertaa tuli oikean kokoinen levy :)


IMG_20181018_180621.jpg

Huomenna jos kävisi etrasta hakemassa akryylilevyä, pitää vaan vielä päättää minkä väristä. Toisaalta vihreä voisi olla ok tuon nvidia logon kannalta, mutta muuten teema aika mustavalkoinen koneessa ni valkoinen varmaan sopisi parhaiten.

Valkonen levy ja se rgb....:tup:
 
Saisi olla aika paksua akryylia että saisi ledit siihen upotettua. Mutta pitää vähän suunnitella mitä tuon kanssa nyt tekee.
 
Jees, no mulla on nyt yhteensä 5kpl noita kromilevyjä ni voi tehdä useamman eri version. Pitää varmaan ihan ensimmäiksi nyt tehdä ns simppleli versio ilman valaistusta.

Jäähdytinpintaalaa varmaan myös lisättävä. Ei vaan tunnu riittävän tuo 240 ST30 & 360 XT45 2700x + 1080ti kombolle että pysyisi oikeasti hiljaisena ja lämmöt omaan makuun tarpeeksi viileinä. Eilen kokeilin laittaa prossulle XFR enhacen päälle jolloin boostaa pelikäytössä kaikilla coreilla 4.15-4.2GHZ (1.35-1.4v) jatkuvasti ja kellotin näyttiksen pelivakaille 2038mhz GPU +500mem ni max lämmöt parin tunnin BF1 sessiosta oli CPU 73c ja GPU 47c. Toki lämpöjä saisi alas huudattamalla tuulareita kovempaa, mutta omaan makuun jo tuo 1300rpm jota noilla lämmöillä ropelit pyöri oli turhan äänekäs. Näin äkkiseltään hyvä suunnitelma voisi olla että siirtäisi tuon nyt kyljessä olevan 360 XT45 kattoon, hommaisi joko toisen samanmoisen tai ST30 mallin lattiaan ja laittaisi tuon 240 ST30 kylkeen.
 
Jees, no mulla on nyt yhteensä 5kpl noita kromilevyjä ni voi tehdä useamman eri version. Pitää varmaan ihan ensimmäiksi nyt tehdä ns simppleli versio ilman valaistusta.

Jäähdytinpintaalaa varmaan myös lisättävä. Ei vaan tunnu riittävän tuo 240 ST30 & 360 XT45 2700x + 1080ti kombolle että pysyisi oikeasti hiljaisena ja lämmöt omaan makuun tarpeeksi viileinä. Eilen kokeilin laittaa prossulle XFR enhacen päälle jolloin boostaa pelikäytössä kaikilla coreilla 4.15-4.2GHZ (1.35-1.4v) jatkuvasti ja kellotin näyttiksen pelivakaille 2038mhz GPU +500mem ni max lämmöt parin tunnin BF1 sessiosta oli CPU 73c ja GPU 47c. Toki lämpöjä saisi alas huudattamalla tuulareita kovempaa, mutta omaan makuun jo tuo 1300rpm jota noilla lämmöillä ropelit pyöri oli turhan äänekäs. Näin äkkiseltään hyvä suunnitelma voisi olla että siirtäisi tuon nyt kyljessä olevan 360 XT45 kattoon, hommaisi joko toisen samanmoisen tai ST30 mallin lattiaan ja laittaisi tuon 240 ST30 kylkeen.

Jos ei 30mm paksumpi mene niin hommaa hwlabsin nemesis 360 gts. Taitaa olla paras tuohon kokoluokkaan.
 
Täältä ääni tuolle. Testien mukaan paras 30mm kokoluokan radi, erityisesti matalilla tuuletinnopeuksilla.

Joo ei noita paksuja oikeasti kannata muutakun push pullii ja jos tykkää vinguttaa tuulareja yli 1000rpm...xt45 vähän tuosta molempien väliltä. Itselläkin yksi nemesis gts ja pidän parempana radina kun xt45sta. Tekisi kans mieli vaihtaa omat 2kpl ac 360 xt45 noihin hwlabsin sr2siin muttei taida maksaa vaivaa kun lämmöt jo muutenkin kiitettävät tällä setillä....
 
Nyt tarvis letku liitimiä nopeasti mutta sattui huono tuuri Jimmsillä on kovaputkiliitimä varastosa hyvin mutta letkuliitivarasto on melkoisen tyhjä (joutuisi käytönnössä laitamaan sekaisin monia erilaisia liitimiä että saa riittämään).

Niin että mistä voisi just nyt tilata letkuliitimä suht nopealla toimitusajalla.

N/A 13/10mm ruuviliitin, G1/4, hopea - 3,00€ 21kpl
 
Saisi olla aika paksua akryylia että saisi ledit siihen upotettua. Mutta pitää vähän suunnitella mitä tuon kanssa nyt tekee.

O.T: Ehkä ei tarvitse näin paksua akryylilevyä ollenkaan. Itse tein 3mm akryylilevystä takapellin ja laitoin vielä 2mm akryylilevyn/pleksilasin sen alle, että saisin heijastettua/himmennettyä valot oikeaan suuntaan. Harmitti kun en pystynyt käyttää kokoonpanossa joka oli videossa. Ainakin voit saada tästä vähän vinkkejä?


Build - Projekti: The Redripper (Threadripper 1950 X, ROG Z -E, 1080 Ti FE,Jonsbo Mod 1,)
 
Tulipa itelläkin viimein siirryttyä Custom Looppiin kahden AIO:n systeemistä (Eiswolf Xp ja Corsair H110i) kun alkoi Vega64sen Eiswolf Xp pulputtaa ja se piti saada jollain täytettyä. Toki olisi voinut ostaa pelkän säiliön ja letkut pikaliittimineen, mutta ostokoriin lipsahtikin tuo Alpahcoolin Eissturm Hurricane 2x140mm setti:rofl: Tilauksen jälkeen tätä foorumia kahlattuani huomasin että tarvitaan varulta vielä 90 liittimiä, lämpötila-anturi, y-haara, sulkuventtiili ja pari uros-uros palikkaa, jos tuon haluaa jotenkin tyhjentääkin vielä ja rupeleita ohjata veden lämmön mukaan.

Kun tilauksilla kesti Saksan maalta toista viikkoa ehdin kokeilla vaihtaa Eiswolfin puhkumaan myös kotelon sisään ja sehän tiputti jo näytönohjaimen lämpöjä about 5 astetta. Pari kertaa ehti jo Eiswolfin pumppu imaista ilmaa ja huutaa täysillä, mutta kotelon pyöritysjumppa palautti tutun lotinan onneksi Eiswolfin sisälle.

Pari päivää siinä meni sitten ihmetellessä millä ilveellä rojut saisi mahtumaan Meshify C koppaan sisälle, ilman että ropeleita tarvisi jättää pois. Lopulta ne sinne mahtui kun käänsi kattoradin toisinpäin ja livautti viimeiseksi 120mm takatuulettimen väkipakolla koppaan. Voisi tuossa vielä kokeilla pudottaa eturadia alemmas niin saisi kattoradin toisinpäin, jos haluaisi kokeilla mahdollisimman lyhyillä letkuilla vaikuttaako loopin järjestyksen vaihto lämpöihin, mutta silloin ei saisi eturadia enää kuin keskeltä 4 ruuvilla kiinni. Mutta kun loopin järjestyksellähän ei pitänyt olla merkitystä veden lämpöihin..

Eka startti ja eiköhän GPU:n 90 liitin vuotanut sopivasti powerin päälle, kun olin fiksuna laittanut siihen jatkopalan ja lämpötila-anturin jotta 90 liitin tulisi sen verran ulommas että mahtuisi kääntymään ylöspäin. Onneksi sentään poweri oli suojattu kotelolla ja virtaa tuli vain pumpuille. Virrat pois, looppi tyhjäksi, pari letkua uusiksi ja lämpötila-anturi eturadin päälle. Sen viereen täyttö/tyhjennysletku ja eikun testiajo ja kotelon pyöritysjumppa käyntiin. Tällä kertaa otin jopa powerin varulta kotelon ulkopuolelle.

Nyt on siis loopin järjestys säiliö/pumppu -> GPU -> CPU -> 240mm xt 30 radi -> 280mm xt45 radi -> säiliö/pumppu, josta Vega64 hyötyy eniten ja sen lämmöt ei nouse juuri yli 40 asteen tai hotspot yli 50 asteen. CPU:n lämmöt pysyi suht samoissa, max 70 astetta tai vähän yli kun GPU:ta ja CPU:ta kuormittaa yhtä aikaa vaikka tuulettimien kierrokset on pudotettu AIO systeemiin verrattuna about 1050rpm -> about 900rpm.

Tyhjensin loopin varulta vielä kolmannenkin kerran, kun piti tarkistaa CPU blokin kiinnitys ja kokeilla vaikuttaako blockin kääntö CPU:n lämpöihin. Samalla korvasin muutaman 90 liittimen suoralla ja pyöräytin pari letkua pitemmällä ananasakäämä-kaarella kun tuo Alphacoolin letku ei tykännyt kovin jyrkistä vedoista vaan meni helposti lyttyyn. Olkoot nyt hetken noin ennen kuin tulee intoa kokeilla saisiko nuo vielä jotenkin paremmin:D

IMG_2656.jpg
 
Tulipa itelläkin viimein siirryttyä Custom Looppiin kahden AIO:n systeemistä (Eiswolf Xp ja Corsair H110i) kun alkoi Vega64sen Eiswolf Xp pulputtaa ja se piti saada jollain täytettyä. Toki olisi voinut ostaa pelkän säiliön ja letkut pikaliittimineen, mutta ostokoriin lipsahtikin tuo Alpahcoolin Eissturm Hurricane 2x140mm setti:rofl: Tilauksen jälkeen tätä foorumia kahlattuani huomasin että tarvitaan varulta vielä 90 liittimiä, lämpötila-anturi, y-haara, sulkuventtiili ja pari uros-uros palikkaa, jos tuon haluaa jotenkin tyhjentääkin vielä ja rupeleita ohjata veden lämmön mukaan.

Kun tilauksilla kesti Saksan maalta toista viikkoa ehdin kokeilla vaihtaa Eiswolfin puhkumaan myös kotelon sisään ja sehän tiputti jo näytönohjaimen lämpöjä about 5 astetta. Pari kertaa ehti jo Eiswolfin pumppu imaista ilmaa ja huutaa täysillä, mutta kotelon pyöritysjumppa palautti tutun lotinan onneksi Eiswolfin sisälle.

Pari päivää siinä meni sitten ihmetellessä millä ilveellä rojut saisi mahtumaan Meshify C koppaan sisälle, ilman että ropeleita tarvisi jättää pois. Lopulta ne sinne mahtui kun käänsi kattoradin toisinpäin ja livautti viimeiseksi 120mm takatuulettimen väkipakolla koppaan. Voisi tuossa vielä kokeilla pudottaa eturadia alemmas niin saisi kattoradin toisinpäin, jos haluaisi kokeilla mahdollisimman lyhyillä letkuilla vaikuttaako loopin järjestyksen vaihto lämpöihin, mutta silloin ei saisi eturadia enää kuin keskeltä 4 ruuvilla kiinni. Mutta kun loopin järjestyksellähän ei pitänyt olla merkitystä veden lämpöihin..

Eka startti ja eiköhän GPU:n 90 liitin vuotanut sopivasti powerin päälle, kun olin fiksuna laittanut siihen jatkopalan ja lämpötila-anturin jotta 90 liitin tulisi sen verran ulommas että mahtuisi kääntymään ylöspäin. Onneksi sentään poweri oli suojattu kotelolla ja virtaa tuli vain pumpuille. Virrat pois, looppi tyhjäksi, pari letkua uusiksi ja lämpötila-anturi eturadin päälle. Sen viereen täyttö/tyhjennysletku ja eikun testiajo ja kotelon pyöritysjumppa käyntiin. Tällä kertaa otin jopa powerin varulta kotelon ulkopuolelle.

Nyt on siis loopin järjestys säiliö/pumppu -> GPU -> CPU -> 240mm xt 30 radi -> 280mm xt45 radi -> säiliö/pumppu, josta Vega64 hyötyy eniten ja sen lämmöt ei nouse juuri yli 40 asteen tai hotspot yli 50 asteen. CPU:n lämmöt pysyi suht samoissa, max 70 astetta tai vähän yli kun GPU:ta ja CPU:ta kuormittaa yhtä aikaa vaikka tuulettimien kierrokset on pudotettu AIO systeemiin verrattuna about 1050rpm -> about 900rpm.

Tyhjensin loopin varulta vielä kolmannenkin kerran, kun piti tarkistaa CPU blokin kiinnitys ja kokeilla vaikuttaako blockin kääntö CPU:n lämpöihin. Samalla korvasin muutaman 90 liittimen suoralla ja pyöräytin pari letkua pitemmällä ananasakäämä-kaarella kun tuo Alphacoolin letku ei tykännyt kovin jyrkistä vedoista vaan meni helposti lyttyyn. Olkoot nyt hetken noin ennen kuin tulee intoa kokeilla saisiko nuo vielä jotenkin paremmin:D

IMG_2656.jpg
Tuosta push&pullista ei välttämättä ole juurikaan hyötyä katossa tuolla radilla. Saat vähän lisätilaa. :tup:
 
Niin monta kertaa tuo Push & Pull myytti käyty läpi ja silti jengi viel käyttää :( Ennen Gentle typhooneita jollain "kotelotuulettimilla oli hyötyä" mutta asianmukaisilla kennotuulettimilla hyötyä ei ole :(
 
Tulipa itelläkin viimein siirryttyä Custom Looppiin kahden AIO:n systeemistä (Eiswolf Xp ja Corsair H110i) kun alkoi Vega64sen Eiswolf Xp pulputtaa ja se piti saada jollain täytettyä. Toki olisi voinut ostaa pelkän säiliön ja letkut pikaliittimineen, mutta ostokoriin lipsahtikin tuo Alpahcoolin Eissturm Hurricane 2x140mm setti:rofl: Tilauksen jälkeen tätä foorumia kahlattuani huomasin että tarvitaan varulta vielä 90 liittimiä, lämpötila-anturi, y-haara, sulkuventtiili ja pari uros-uros palikkaa, jos tuon haluaa jotenkin tyhjentääkin vielä ja rupeleita ohjata veden lämmön mukaan.

Kun tilauksilla kesti Saksan maalta toista viikkoa ehdin kokeilla vaihtaa Eiswolfin puhkumaan myös kotelon sisään ja sehän tiputti jo näytönohjaimen lämpöjä about 5 astetta. Pari kertaa ehti jo Eiswolfin pumppu imaista ilmaa ja huutaa täysillä, mutta kotelon pyöritysjumppa palautti tutun lotinan onneksi Eiswolfin sisälle.

Pari päivää siinä meni sitten ihmetellessä millä ilveellä rojut saisi mahtumaan Meshify C koppaan sisälle, ilman että ropeleita tarvisi jättää pois. Lopulta ne sinne mahtui kun käänsi kattoradin toisinpäin ja livautti viimeiseksi 120mm takatuulettimen väkipakolla koppaan. Voisi tuossa vielä kokeilla pudottaa eturadia alemmas niin saisi kattoradin toisinpäin, jos haluaisi kokeilla mahdollisimman lyhyillä letkuilla vaikuttaako loopin järjestyksen vaihto lämpöihin, mutta silloin ei saisi eturadia enää kuin keskeltä 4 ruuvilla kiinni. Mutta kun loopin järjestyksellähän ei pitänyt olla merkitystä veden lämpöihin..

Eka startti ja eiköhän GPU:n 90 liitin vuotanut sopivasti powerin päälle, kun olin fiksuna laittanut siihen jatkopalan ja lämpötila-anturin jotta 90 liitin tulisi sen verran ulommas että mahtuisi kääntymään ylöspäin. Onneksi sentään poweri oli suojattu kotelolla ja virtaa tuli vain pumpuille. Virrat pois, looppi tyhjäksi, pari letkua uusiksi ja lämpötila-anturi eturadin päälle. Sen viereen täyttö/tyhjennysletku ja eikun testiajo ja kotelon pyöritysjumppa käyntiin. Tällä kertaa otin jopa powerin varulta kotelon ulkopuolelle.

Nyt on siis loopin järjestys säiliö/pumppu -> GPU -> CPU -> 240mm xt 30 radi -> 280mm xt45 radi -> säiliö/pumppu, josta Vega64 hyötyy eniten ja sen lämmöt ei nouse juuri yli 40 asteen tai hotspot yli 50 asteen. CPU:n lämmöt pysyi suht samoissa, max 70 astetta tai vähän yli kun GPU:ta ja CPU:ta kuormittaa yhtä aikaa vaikka tuulettimien kierrokset on pudotettu AIO systeemiin verrattuna about 1050rpm -> about 900rpm.

Tyhjensin loopin varulta vielä kolmannenkin kerran, kun piti tarkistaa CPU blokin kiinnitys ja kokeilla vaikuttaako blockin kääntö CPU:n lämpöihin. Samalla korvasin muutaman 90 liittimen suoralla ja pyöräytin pari letkua pitemmällä ananasakäämä-kaarella kun tuo Alphacoolin letku ei tykännyt kovin jyrkistä vedoista vaan meni helposti lyttyyn. Olkoot nyt hetken noin ennen kuin tulee intoa kokeilla saisiko nuo vielä jotenkin paremmin:D

IMG_2656.jpg

Tuohon pumppu säiliö comboon vasempaan liittimeen vielä 1kpl 90 asteen mutka +suora niin näyttäis "paremmalta" eikä jäis tommosta lenkkimakkaraa tuota takapeltiä vasten. Näköjään sulla on myös nuo "surullisen" kuuluisat AC letkut jotka värjäytyy helposti/lyhyessä ajassa jos on värit kierrossa. Mitä litkua muuten käytät?? Muuten on hyvä että puhallat ilmaa koppaan niin on edes näennäisesti jotain hyötyä näyttiksen backplatestakin :)

Sitten vielä viimeinen kyssäri, ilmeisesti sulla on loopin tyhjennyt jossain päin eturadin alapään liittimissäkö ko??
 
Mites tuossa vaikuttais jos tuolta persuksista puhaltais viileää sisälle? Ei tarvis kattoradin jäähtyä ihan niin lämpimällä ilmalla ja kotelon lämpötila muutenkin kai laskis.
 
Periaatteessa vois kokeilla vielä ilman kattoradin toisia tuulettimia vaikka tuo radi oli ensin pelkillä ylemmillä push rupeleilla ja kun laitoin push&pulliin tippui lämmöt 1-2 astetta. Toki onhan tuon radin vaikutus tuossa loopissa pienempi kuin eturadin.

Pelkkä alempien pull rupeleiden poisto ei auta tilaongelmaan kun eturadia ei saa alemmas, tai saa mutta ei saa enää kunnolla kiinni. Toki jos katon radissa olisikin vain pull rupelit olis se ylempänä ja sitten olisi tilaa vaikka mihin:rofl:

Joo, tuosta lenkkimakkarasta olis tarkoitus päästä vielä eroon. Aluksi oli siinä lyhyempi letku mutta siinä tuli jyrkempi mutka GPU:n päässä jota letku ei kestäny vaan meni heti läjään. Tuossa paketissa tuli mukana se Alphan väriton 1000 ml Cape Kelvin Catcher, joka meni melkein viimeistä tippaa myöten loopin kitusiin. Onneksi ensi viikolla tulee litkua lisää niin ei tarvi niin huolella tyhjentää ja täyttää looppia jatkossa:D

Loopin tyhjennys on eturadin yläpäässä. Oon kokeillu sekä radin ylä- ja allapäätä ja yläpäästä pääsee kopan vähemmällä pyörittelyllä ilmatessa. Ruuvasin radiin siis 90 kulmaan putkenpätkän pikalukituksella johon sit lisää letkua pikalukituksella ja siinä päässä sulkuventtiili niin on helppo täyttää siitä looppi ja tyhjentää myös.

Sekä kattoradi että eturadi ottaa siis viileää ulkoa ja puhaltaa lämmintä koteloon sisälle. Pohjassa kotelon etuosassa on vielä yks 140mm noctua puhaltamassa kylmää sisälle niin saa jonkinlaisen ilmavirran näyttiksen backplatellekin kun takarupeli pukkaa ilmat sitten ulos.

Onhan tuossa kokeiltavia komboja niin monta että kai ne on pakko kaikki kokeilla ennen kuin voi antaa loopin olla rauhassa:rofl:
 
Lähinnä harrastusmielessä tuli ostettua tuommoinen Aplhacoolin Eissturm Gaming setti ja nyt tekisi mieli lyödä näyttis myös siihen kiinni, hienosti laski prossun lämpöjä mutta peleissä Asuksen 1070 huutaa aikalailla. Mites riittääkö tuo pumppu vielä hienosti jos lyö myös tuon näytönohjaimen kiertoon? Käsittääkseni lukemani perusteella kyllä mutta olisi kiva kuulla myös täältä siunaus asiaan.
 
Sattuisko täältä löytymään ylimääräistä ja edullista lämpötila-anturia myytäväksi? Pitäisi olla phobyan sensoria tarkempi.
 
Kohta tulee EK:n uudet Cryofuel nesteet, joten mietiskelin tässä että vaihtaisin 360mm radin katosta kotelon eteen. Kotelon edessä tällä hetkellä 2x ja pohjassa 1x FD:n 140mm vakiotuulettimia, joiden maksiminopeus on 1000RPM. Ne laittaisin kotelon kattoon. Vaihtoehtoisesti laitan kaapissa lojuvat Noctuat kattoon.

Tuolla ei varmaankaan suurta eroa olisi veden lämpötilaan, mutta saisin muutaman 90° kulmaliittimen pois. Saa nähdä lämpeneekö M.2 SSD:t liikaa, kun kotelon sisälämpötila nousee. Samalla täytyy blokit tarkastaa ja putsailla ensimmäistä kertaa. :vihellys:

D5 pumppu pitää meteliä 40% nopeudella, mutta 35% sitä ei kuulu, ja noin 45% nopeudella se hiljenee jonkin verran. Onko tuo normaalia? Varmaan tietty nopeus alkaa resonoimaan kotelossa. :btooth:

Kone.jpg
 
Periaatteessa vois kokeilla vielä ilman kattoradin toisia tuulettimia vaikka tuo radi oli ensin pelkillä ylemmillä push rupeleilla ja kun laitoin push&pulliin tippui lämmöt 1-2 astetta. Toki onhan tuon radin vaikutus tuossa loopissa pienempi kuin eturadin.

Pelkkä alempien pull rupeleiden poisto ei auta tilaongelmaan kun eturadia ei saa alemmas, tai saa mutta ei saa enää kunnolla kiinni. Toki jos katon radissa olisikin vain pull rupelit olis se ylempänä ja sitten olisi tilaa vaikka mihin:rofl:

Joo, tuosta lenkkimakkarasta olis tarkoitus päästä vielä eroon. Aluksi oli siinä lyhyempi letku mutta siinä tuli jyrkempi mutka GPU:n päässä jota letku ei kestäny vaan meni heti läjään. Tuossa paketissa tuli mukana se Alphan väriton 1000 ml Cape Kelvin Catcher, joka meni melkein viimeistä tippaa myöten loopin kitusiin. Onneksi ensi viikolla tulee litkua lisää niin ei tarvi niin huolella tyhjentää ja täyttää looppia jatkossa:D

Loopin tyhjennys on eturadin yläpäässä. Oon kokeillu sekä radin ylä- ja allapäätä ja yläpäästä pääsee kopan vähemmällä pyörittelyllä ilmatessa. Ruuvasin radiin siis 90 kulmaan putkenpätkän pikalukituksella johon sit lisää letkua pikalukituksella ja siinä päässä sulkuventtiili niin on helppo täyttää siitä looppi ja tyhjentää myös.

Sekä kattoradi että eturadi ottaa siis viileää ulkoa ja puhaltaa lämmintä koteloon sisälle. Pohjassa kotelon etuosassa on vielä yks 140mm noctua puhaltamassa kylmää sisälle niin saa jonkinlaisen ilmavirran näyttiksen backplatellekin kun takarupeli pukkaa ilmat sitten ulos.

Onhan tuossa kokeiltavia komboja niin monta että kai ne on pakko kaikki kokeilla ennen kuin voi antaa loopin olla rauhassa:rofl:
Omien kokemuksien perusteella voin sanoa että paras vaihtoehto on laittaa radien tuulettimet puhaltamaan samaan suuntaan.
 
Kohta tulee EK:n uudet Cryofuel nesteet, joten mietiskelin tässä että vaihtaisin 360mm radin katosta kotelon eteen. Kotelon edessä tällä hetkellä 2x ja pohjassa 1x FD:n 140mm vakiotuulettimia, joiden maksiminopeus on 1000RPM. Ne laittaisin kotelon kattoon. Vaihtoehtoisesti laitan kaapissa lojuvat Noctuat kattoon.

Tuolla ei varmaankaan suurta eroa olisi veden lämpötilaan, mutta saisin muutaman 90° kulmaliittimen pois. Saa nähdä lämpeneekö M.2 SSD:t liikaa, kun kotelon sisälämpötila nousee. Samalla täytyy blokit tarkastaa ja putsailla ensimmäistä kertaa. :vihellys:

D5 pumppu pitää meteliä 40% nopeudella, mutta 35% sitä ei kuulu, ja noin 45% nopeudella se hiljenee jonkin verran. Onko tuo normaalia? Varmaan tietty nopeus alkaa resonoimaan kotelossa. :btooth:

Kone.jpg

Mulla on aika lailla samanlainen jäähdytys samanlaisessa kotelossa, ja tässä on jäähdytin edessä sisään ottamassa. Itsellä on lisäksi vain yksi FD:n vakio 140mm takana puhaltamassa lämmintä ulos, eikä silti ole M.2 SSD:n kanssa lämpötilaongelmaa ainakaan minulla.

Nuo D5 pumpun äänet on täysin taajuuksista kiinni milloin kuuluu ja milloin ei, ja ne resonoinnit on täysin siitä kiinni miten pumppu on kotelossa kiinni, minkälaisella pöydällä ja minkälaisilla tassuilla se siinä on. Itsellä taas 40% on täysin äänetön, mutta 45% kuulostaa kuin joku yrittäisi porata kotelosta ulos. 50% taas lähes täysin äänetön. :lol:

Tuossa vielä tuo kuva jos ei ole sattunut silmään pari sivua aikaisemmin.
PA131373.JPG
 
Omien kokemuksien perusteella voin sanoa että paras vaihtoehto on laittaa radien tuulettimet puhaltamaan samaan suuntaan.
Juu, niinhän ne tuossa pukkaa molemmat ilmaa kopan sisään:) Jopa 2 AIO:n setupissa tuo oli parempi kuin eturadi sisään ja kattoradi ulos.
Etenkin GPU lämpeni turhaan ku sai CPU:n lämmittämää ilmaa radiinsa.
Tässä loopissa GPU pysyykin sitten 30-40 asteen välissä reippaasti alemmilla rupelien kierroksilla vielä ja jopa karkkimarkkeja tuli jostain lisää testeissä:D
 
Mulla on aika lailla samanlainen jäähdytys samanlaisessa kotelossa, ja tässä on jäähdytin edessä sisään ottamassa. Itsellä on lisäksi vain yksi FD:n vakio 140mm takana puhaltamassa lämmintä ulos, eikä silti ole M.2 SSD:n kanssa lämpötilaongelmaa ainakaan minulla.

Nuo D5 pumpun äänet on täysin taajuuksista kiinni milloin kuuluu ja milloin ei, ja ne resonoinnit on täysin siitä kiinni miten pumppu on kotelossa kiinni, minkälaisella pöydällä ja minkälaisilla tassuilla se siinä on. Itsellä taas 40% on täysin äänetön, mutta 45% kuulostaa kuin joku yrittäisi porata kotelosta ulos. 50% taas lähes täysin äänetön. :lol:

Tuossa vielä tuo kuva jos ei ole sattunut silmään pari sivua aikaisemmin.
PA131373.JPG
Tuntuu tosiaan olevan kuun asennosta tuo resonointi kiinni. :D Tällä hetkellä pumppu kiinni EK:n 140mm pump bracketissa. Saa nähdä muuttuuko kun laitan 120mm brackettiin kiinni. Define S2 helpottaisi kyllä kivasti pumpun kiinnitystä.

Hyvältä näyttää looppi. :) Vielä kun itsellä kestäisi hermot väännellä kaikki mutkat putkesta. Tekisi mieli myös laittaa isompaa putkea tilalle, mutta on kyllä tyyristä alkaa vaihtamaan liitimiä enää tässä vaiheessa.
 
Tuntuu tosiaan olevan kuun asennosta tuo resonointi kiinni. :D Tällä hetkellä pumppu kiinni EK:n 140mm pump bracketissa. Saa nähdä muuttuuko kun laitan 120mm brackettiin kiinni. Define S2 helpottaisi kyllä kivasti pumpun kiinnitystä.

Hyvältä näyttää looppi. :) Vielä kun itsellä kestäisi hermot väännellä kaikki mutkat putkesta. Tekisi mieli myös laittaa isompaa putkea tilalle, mutta on kyllä tyyristä alkaa vaihtamaan liitimiä enää tässä vaiheessa.
Putken paksuudella ei ole muuta merkitystä kuin ulkonäön puolesta. :)
 
Tuntuu tosiaan olevan kuun asennosta tuo resonointi kiinni. :D Tällä hetkellä pumppu kiinni EK:n 140mm pump bracketissa. Saa nähdä muuttuuko kun laitan 120mm brackettiin kiinni. Define S2 helpottaisi kyllä kivasti pumpun kiinnitystä.

Hyvältä näyttää looppi. :) Vielä kun itsellä kestäisi hermot väännellä kaikki mutkat putkesta. Tekisi mieli myös laittaa isompaa putkea tilalle, mutta on kyllä tyyristä alkaa vaihtamaan liitimiä enää tässä vaiheessa.

Itselläkään ei ole kovaputkista vielä pitkää kokemusta, mutta silti molempia paksuuksia (10/12 ja 13/16) kerran käyttäneenä voin sanoa, että 13/16 on helpompi käsitellä. Tuo putkihan ei ole kallista tehdä muutama epäonnistunut taivutus, mutta se on totta että liittimet kun vaihtaa kaikki kerralla niin tuleehan siihen lisähintaa.

Minulla on juurikin 120mm bracketissä joka on sitten EK:n PE 360 kennossa kiinni. Ei vaimennuskumeja tjm välissä. Ainoastaan R6:n jalkojen alla on lisähuopatassut, ihan jo senkin takia että noi kumitassut tuppaa jättämään jälkiä valkoiseen pöytään.
 
Putken paksuudella ei ole muuta merkitystä kuin ulkonäön puolesta. :)
Ulkonäön takia juurikin tekisi mieli vaihtaa. :D

Itselläkään ei ole kovaputkista vielä pitkää kokemusta, mutta silti molempia paksuuksia (10/12 ja 13/16) kerran käyttäneenä voin sanoa, että 13/16 on helpompi käsitellä. Tuo putkihan ei ole kallista tehdä muutama epäonnistunut taivutus, mutta se on totta että liittimet kun vaihtaa kaikki kerralla niin tuleehan siihen lisähintaa.

Minulla on juurikin 120mm bracketissä joka on sitten EK:n PE 360 kennossa kiinni. Ei vaimennuskumeja tjm välissä. Ainoastaan R6:n jalkojen alla on lisähuopatassut, ihan jo senkin takia että noi kumitassut tuppaa jättämään jälkiä valkoiseen pöytään.
Tuli aiemmin ostettua 10/12 putkea 7m, josta alle puolet jäljellä. Toki vaihtunut mm. kotelo tässä välillä. Vielä riittää harjoitteluun. :lol: Muistaakseni ongelma oli putken kupliminen, vaikka taivutus olisi näyttänyt muuten hyvältä.

Täälläkin on valkoisessa pöydässä mustat jäljet juurikin kotelon tassuista. :facepalm:
 
Taas kerran tyhmä kysymys, mutta jos ulkonäön vuoksi laittaisi kaksi säiliötä, niin tuo vissiin ok?
No äkkiseltään kuulostaa huonolta idealta. Jos ei halua räjäyttää vesiä koteloon, niin miten kytket pumput ja linjat?

No tuskin ehjä säiliö nyt mosahtaa, mutta paine-eroa tulee varmasti.
 
No äkkiseltään kuulostaa huonolta idealta. Jos ei halua räjäyttää vesiä koteloon, niin miten kytket pumput ja linjat?

No tuskin ehjä säiliö nyt mosahtaa, mutta paine-eroa tulee varmasti.
Ei kai siinä sen erikoisempaa ole kuin vesi sisään - vesi ulos jos pelkkä säiliö kyseessä? Onhan noita useamman säiliön kokoonpanoja ja joissa säiliö ja pumppu ovat eri kohdassa looppia, eivätkä ”kombona”.
 
No äkkiseltään kuulostaa huonolta idealta. Jos ei halua räjäyttää vesiä koteloon, niin miten kytket pumput ja linjat?

No tuskin ehjä säiliö nyt mosahtaa, mutta paine-eroa tulee varmasti.
Mistä tietokoneen nestejäähdytykseen painetta syntyy? Tai varsinkaan miksi kahdella säiliöllä tulisi enemmän painetta verrattuna yhteen säiliöön :confused:
 
Yleensä nuo setit jossa on useampi säiliö on settejä jossa 2 erillistä kiertoa. Mutta eipä tuossa pitäisi mitään ongelmaa olla.
 
Mistä tietokoneen nestejäähdytykseen painetta syntyy? Tai varsinkaan miksi kahdella säiliöllä tulisi enemmän painetta verrattuna yhteen säiliöön :confused:
Vaikka pumppu imee siinä missä työntääkin, en silti laittaisi säiliötä ensimmäiseksi pumpun jälkeen. Sama ilmiö tulee jos säiliöt on sarjassa. Itse näkisin koko säiliön funktion lähinnä paisuntasäiliönä ja täyttämistä helpottavana välineenä.

Jos nyt välttämättä haluaa kaks säiliötä yhteen looppiin, niin ylös ja y-haarat ennen ja jälkeen, ja suoraan pumpulle niin eikai tossa nyt mitään ongelmaa pitäis olla.
Oman säiliön otin kokonaan pois, tai korvasin pienellä puolikiinteällä letkunpätkällä radissa. Neste säiliössä ei lämpene, eikä jäähdy, niin siitähän ei mitään hyötyä varsinaisesti ole. Täyttäminen vähän yksinkertaisempaa vaan.
 
Niin siis jos kaksi suljettua säiliötä on päällekäin niin tottakai ilma poistuu sieltä alemmasta säiliöstä ylempää kohti niin paljon kuin mahdollista, ja jos sen alemman säiliön täyttöreiän menee avaamaan niin kaikki sen täyttöreiän yläpuolella sijaitseva neste tulee tottakai tällöin ulos siitä reiästä. Ei sinne alempaan säiliöön kyllä mitään erityistä "painetta" synny, poislukien painovoiman vaikutus sen säiliön yläpuolella olevasta vesimassasta.
 
En tiedä onko täällä miten paljon vielä uskollisia Speedfanin käyttäjiä, mutta nyt kun tuo on alkanut prakaamaan päivittämättömyyden vuoksi varsinkin sellaisten pelien kanssa, mitkä käyttää BattlEye:tä niin itse ajauduin etsimään vaihtoehtoa. Sellainen päätyi testiin kuin Argus Monitor (Hard disk drive temperature and health monitoring, SMART status and CPU/GPU temperature monitoring), ja ainakin viikon käytön jälkeen vaikuttaa lupaavalta. En ole ihan varma, pystyisikö tällä ohjaamaan esimerkiksi nesteen lämmön mukaan, mutta uskoisin että pystyy, koska kaikki anturit se löytää ainakin omalta lankulta. Itse ohjaan GPU/CPU keskiarvolla. Asetuksia ja säätöjä löytyy ihan kivasti, mutta ei tietenkään ihan niin monipuolisesti kuin Speedfanista. Käyttöliittymä on selkeä, ainakin Speedfaniin verrattuna. Maksullinen tuo on kuukauden jälkeen, joten siihen asti pitänee vielä harkita ja katsella vaihtoehtoja. Jos jollakin on Speedfanin kanssa ollut ongelmia, kannattanee tähän tutustua.
 
Jos saatte 10metriä korkean säiliön tukittua koteloon niin voidaan puhua n.1barin paineesta säiliön pohjalla olettaen että säiliö täynnä ja tuonkin paineen pitäisi vielä helposti tietokone käyttöön suunnitellut osat kestää. Painettahan loopissa ei synny muutakun nesteen lämpenemisestä johtuen ja silloinkin pitäisi olla ja lähempänä sataa astetta neste.....:facepalm:
 
Ongelma on siinä, että se säiliö on heikoiten virtaava osa loopissa. Helpottaa jos ajattelee sen niin, että veden inertia säilyy blokkien ja letkujen läpi, mutta säiliössä neste sekoittuu ja virtaus lähes pysähtyy. Niiden säiliöiden sisäpuolisten pikku pillien idea on vielä tehostaa tätä ilmiötä. Jos laitat pari säiliötä peräkkäin, niin vaatiihan se nyt enemmän voimaa pumpulta saada se neste säiliöstä säiliöön (paitsi jos säiliöt on päällekäin), kuin säiliöstä pumpulle. Helppohan tota on kokeilla laittamalla se säiliö vaikka heti sen pumpun perään, ennen blokkeja. Ei se nyt ihan tuulesta temmattua ole, että asennusjärjestys on säiliöstä pumpulle muuallakin kuin näissä vehkeissä. Pumppuhan luo dynaamista painetta, ja vedellä on lisäksi toi hydrostaattinen paine 1bar/10m. Äkkiseltään järkeiltynä pumpun luoma paine pitää olla suurempi kuin hydrostaattinen, että vesi nousee ylipäänsä ylöspäin.

Ja joo, kyllähän nyt näiden kamojen pitäis 1bar painetta kestää, muutenhan ne räjähtäis heti pakkausta avatessa.
 
Moi,

Tullut seurailtua tätä foorumia jonkun aikaa ja nyt joutu rekisteröityy et pääsee mukaan jauhamaan.
Täältä tarttu semmonen kuume, että joutu tilailemaan uudet komponentit ja koteloksi Phanteksin Shift X. Näihin tietty vesijäähy romut.

Kone kasattu hiljattain ja kaikki pelittää, mutta:

Lämmöt aiheuttaa pientä päänvaivaa
CPU käy pelirasituksessa max 75C. Tuntuu aika korkealta lämmöltä vakio prossulle. Kotelo on toki ilmankierroltaan aika ahdas. (CPU blokin IN ja OUT liitännät o väärinpäin (ulkonäkösyistä?). Tällähän ei pitäisi olla juuri mitään väliä.. +1-2C? (Thermal Grizzlyn lämpötahnat välissä)
M2 SSD joka majailee prossun vieressä, kuumenee pidemmässä pelisessiossa n 65C. Ongelma pidemmän päälle?
GPU joka on emolevyn takapuolella käy nätisti rasituksessa n. 50C paikkeilla.

Radeja viilentää 3x Noctuan NF-F12 tuuletinta push setupilla.
Yläkerrassa yks Phanteksin 140mm kotelotuuletin puhaltamassa kuumaa ilmaa ulospäin. (Vaihtuu johonkin fiksumpaan PWM malliin.)

Loop järjestys: D5 -> 120mm rad -> 240mm rad -> cpu -> gpu -> D5..

Komponentit:
Asus Z370-i
I7-8700K
EVGA Geforce 1080ti
16gb DDR4 3200mhz HyperX
Samsung EVO970 500gb m2 ssd
Corsair SF600 psu

Vesijäähy romppeet mallia EKWB.
EK Supremacy CPU blokki
EK-FC1080 blokki
EK-ACF liittimet ja EK:n ZMT letkua.
EK D5 pumppu säiliöllä.
EK SE 120mm + 240mm radit.

Lämmöthä on perjaatteessa ihan siedettävät ja CPU:n deliddaus varmaan auttaa asiaan entisestään.
Täällä o kuitenkin kokemusta sen verran, että ajattelin kysästä olisko tässä muuta järkevää optimointia tehtävissä? (Muuta kuin kotelon vaihto)

EDIT: litkuna EK Cryofuel kirkas tiiviste + akkuvesi

Tossa vielä perunalla otettu kuva.

81HL2er.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Moi,

Tullut seurailtua tätä foorumia jonkun aikaa ja nyt joutu rekisteröityy et pääsee mukaan jauhamaan.
Täältä tarttu semmonen kuume, että joutu tilailemaan uudet komponentit ja koteloksi Phanteksin Shift X. Näihin tietty vesijäähy romut.

Kone kasattu hiljattain ja kaikki pelittää, mutta:

Lämmöt aiheuttaa pientä päänvaivaa
CPU käy pelirasituksessa max 75C. Tuntuu aika korkealta lämmöltä vakio prossulle. Kotelo on toki ilmankierroltaan aika ahdas. (CPU blokin IN ja OUT liitännät o väärinpäin (ulkonäkösyistä?). Tällähän ei pitäisi olla juuri mitään väliä.. +1-2C? (Thermal Grizzlyn lämpötahnat välissä)
M2 SSD joka majailee prossun vieressä, kuumenee pidemmässä pelisessiossa n 65C. Ongelma pidemmän päälle?
GPU joka on emolevyn takapuolella käy nätisti rasituksessa n. 50C paikkeilla.

Radeja viilentää 3x Noctuan NF-F12 tuuletinta push setupilla.
Yläkerrassa yks Phanteksin 140mm kotelotuuletin puhaltamassa kuumaa ilmaa ulospäin. (Vaihtuu johonkin fiksumpaan PWM malliin.)

Loop järjestys: D5 -> 120mm rad -> 240mm rad -> cpu -> gpu -> D5..

Komponentit:
Asus Z370-i
I7-8700K
EVGA Geforce 1080ti
16gb DDR4 3200mhz HyperX
Samsung EVO970 500gb m2 ssd
Corsair SF600 psu

Vesijäähy romppeet mallia EKWB.
EK Supremacy CPU blokki
EK-FC1080 blokki
EK-ACF liittimet ja EK:n ZMT letkua.
EK D5 pumppu säiliöllä.
EK SE 120mm + 240mm radit.

Lämmöthä on perjaatteessa ihan siedettävät ja CPU:n deliddaus varmaan auttaa asiaan entisestään.
Täällä o kuitenkin kokemusta sen verran, että ajattelin kysästä olisko tässä muuta järkevää optimointia tehtävissä? (Muuta kuin kotelon vaihto)

Tossa vielä perunalla otettu kuva.

81HL2er.jpg
Ihan ok lämmöt korkkaamattomalle prossulle, joitain asteita voit saada kääntämällä cpu-blokin oikeinpäin, siten se ainakin virtaa kuten on suunniteltukin.
 
Viimeksi muokattu:
EK blokit ovat myös suhteellisen symmetrisiä, joten tuokin "ulkonäkösyistä" on vähän outo käsite.

Joo, olihan toi snadisti turha homma. Alunperin halusin vaa ton EK:n logon oikeinpäin ja suoran linjan radista cpu blokkiin. (Se logo on nyt ton sisääntulo letkun alla näkymättömissä.)
Näitä ja muita foorumeita selailleena totesin, et sillä ei oo juurikaan väliä miten päin tota blokkia käyttää ni laitoin noin.
Vaihtelen ehkä tulevaisuudessa oikeinpäin samalla kun korkkaan CPU:n. Toki jos saan CPU:n tuolt välistä pois purkamatta looppia, niin jää tekemättä blokin kääntö.
 
Joo, olihan toi snadisti turha homma. Alunperin halusin vaa ton EK:n logon oikeinpäin ja suoran linjan radista cpu blokkiin. (Se logo on nyt ton sisääntulo letkun alla näkymättömissä.)
Näitä ja muita foorumeita selailleena totesin, et sillä ei oo juurikaan väliä miten päin tota blokkia käyttää ni laitoin noin.
Vaihtelen ehkä tulevaisuudessa oikeinpäin samalla kun korkkaan CPU:n. Toki jos saan CPU:n tuolt välistä pois purkamatta looppia, niin jää tekemättä blokin kääntö.
Sen tarra logonkin saa hieman lämmittämällä helposti käännettyä jos se vaivaa.
 
119€ Aqua Computer D5 Next (Pumppu)

90€ Heatkiller Tube 200 (Säiliö)
+ 0€ Multiport Top
+15€ Basic mounting kit

190€ Mo-Ra3 420 LT (Radiaattori)
+25€ Wall bracket
+45€ Fan Cover 30mm
+30€ 180mm-230mm Fan Adapter

120€ Noctua 200mm 4kpl (Tuulettimet)

65€ Heatkiller IV Acryl (Cpu Blokki)
+15€ Bracket

120€ Heatkiller IV Acryl (Gpu Blokki)
+34€ Backplate

32€ 16/10 PrimoFlex 4m (Putki)

100€ Barrows 16/10 20kpl (Liittimet)
+30€ 45' 6kpl
+20€ 90' 4kpl
+12€ Stop plug 6kpl
+ 6€ 3-way cube 1kpl
+18€ Mini valve 1kpl
+40€ Koolance QCD3 female 2kpl (Pikaliittimet)
+40€ Koolance QCD3 male 2kpl

Jonkin sortin kipurajat paukkuu, jos kerralla kaikki meinaa hommata. 1100€ ja rapiat tolla paketilla yhtäkkiä hintaa. :D

Puuttuuko tosta jotain muuta kuin litkut mitä en osannut huomioida?
 
Moi.

Lian Li PC-O11 Dynamic, mahtuuko kyseiseen koteloon MSI Gaming x/vastaava kortti ek fullcover blokilla? Vai tuleeko tuon blokin korkeus vastaan? Toivottavasti jollain on kokemusta, sillä kova kuume kyseiseen koteloon ja en välttämättä halua maksaa 60e+ siitä että kortin saa kyljelleen..
 
Moi.

Lian Li PC-O11 Dynamic, mahtuuko kyseiseen koteloon MSI Gaming x/vastaava kortti ek fullcover blokilla? Vai tuleeko tuon blokin korkeus vastaan? Toivottavasti jollain on kokemusta, sillä kova kuume kyseiseen koteloon ja en välttämättä halua maksaa 60e+ siitä että kortin saa kyljelleen..
Ei mahdu. Tässä lista valmistajan lista korteista ja blokeista mitkä mahtuu: O11 Dynamic/Air GPU Guidance list – LIAN LI

Edit: Bitspowerin blokilla ja multi directional linkillä taitaa mahtua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mahdu. Tässä lista valmistajan lista korteista ja blokeista mitkä mahtuu: O11 Dynamic/Air GPU Guidance list – LIAN LI

Edit: Bitspowerin blokilla ja multi directional linkillä taitaa mahtua.
Ok, kiitos. Onko tietoa saako pohjaan intake tuulettimia edes 2kpl jos on tuo vertical gpu asennussarja? Suunnitelmissa kylkeen sekä kattoon radi poistamaan ilmaa ja raitis ilma sisään pohjasta..
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 478
Viestejä
4 425 763
Jäsenet
73 369
Uusin jäsen
MarkkuKangas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom