Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Omat suunnitelmat koki nyt pienimuotoisen kolauksen. Oli suunnitelmissa laittaa Lian Li O11 Dynamiciin Alphacoolin 360 XT45 PSU:n puoleiseen kammioon ja 240 ST30 kattoon, mutta eipäs mahdukkaan alphacoolin XT45 radi tuonne "takapuolelle" :( Nyt joutuu sit tekemään sellaisen kompromissin että 360 radi emon puolelle ja tuulettimet pulliksi psu puolelle, ei nimittäin mahdu pumppu/säiliö kombo paikalleen jos tuulettimet + radi on tuolla emon puolella. Meinasin laittaa lattiaan 3 tuuletinta ottamaan viileää ilmaa sisään ja kummankin jäähdyttimen tuulettimet poistamaan ilmaa kotelosta ni tuo nyt oikeastaan ainut vaihtoehto. Kyllähän tuo noinkin ihan toimiva ratkaisu tietysti on, mutta esteettisesti olisi ollut parempi jos olisi tuularit saan puhaltamaan radin läpi. 240 taas ei voi siirtää kylkeen koska 250mm korkea säiliö + D5 pumppu ei mahdu sit paikalleen jos 360 + ropelit katossa.

No pitää nyt huomenna vielä mietiskellä ja mallailla. Ehkä tästä hyvä vielä tulee :)
 
@johnnyw Mistä ottaa kiinni? Itselläni on siellä takana 360mm ST30 ja ihan hyvin mahtui kunhan etupaneelin kaapeleita hiukan lyttäsin pois tieltä. Käsittääkseni kuitenkin paksuutta lukuun ottamatta muuten ulkomitoiltaan about sama radi XT45:n kanssa (yli 2cm jäi vielä väliä sivupaneeliin).

Kunhan tässä jossain välissä jaksaisi niin tarkoitus olisi laittaa tuohon koteloon 2kpl 360mm radeja lisää pohjaan ja kattoon, eli yhteensä 3kpl 30-45mm 360 radeja. Tällä hetkellä käytössä on tuo 360mm ST30 ja 280 XT45. Veden lämmöt ovat ~5 astetta korkeammat kuin aikaisemmassa Enthoo Evolv -kopassa, mikä hiukan pännii. Toki aiemmin molemmat radit olivat intake, kun nyt taas puhaltavat ulos.
 
Huuhtelitko jäähdyttimen huolellisesti ennen käyttöä? itellä aikanaan yksi DDC pumppu hajosi luultavasti sen takia kun oli jäänyt jotain mujua radiin. Kävi juurikin noin että pysähtyi ensin, toimi taas kun laittoi virrata pois/päälle mutta hajosi parin päivän käytön jälkeen lopullisesti. Avatessa oli sitten pumpun impellerissä kunnon jälkeä ja nesteiden mukana tuli ulos työstöroipetta.

Huuhtelin hyvin moneen kertaan ja on käytetty radi.

Laitas tietoja pumpusta. Barrowilla on ainakin potikka, jonka 0-asennossa on pwm moodi, siitä eteenpäin manuaalinen säätö. Pirun kätevä keksintö nimittäin. Ei täyttäessä tarvi vetää täysillä, niin ehtii kaatelemaan hyvin sitä mukaa kun looppi täyttyy

Bykski B-PMD3-RX DDC pump with CT66/CT96 tank.
Tuossa ei ole mitään potikoita.

Myyjä sanoi että ei ongelmaa ja toimii normaalisti kun kytkee pwm kiinni.
Täytyy koittaa sunnuntaina ehtiä kasaamaan looppi, tänään vasta mallailin ja sovittelin radia ja pumppua koteloon yms :)

Ja kun testasin tossa Corsairin 120 ML tuulettimia mitkä tulee radille, niin toinen alkoi pitämään ääntä aika nopeasti :(
 
Viimeksi muokattu:
@johnnyw Mistä ottaa kiinni? Itselläni on siellä takana 360mm ST30 ja ihan hyvin mahtui kunhan etupaneelin kaapeleita hiukan lyttäsin pois tieltä. Käsittääkseni kuitenkin paksuutta lukuun ottamatta muuten ulkomitoiltaan about sama radi XT45:n kanssa (yli 2cm jäi vielä väliä sivupaneeliin).

Kunhan tässä jossain välissä jaksaisi niin tarkoitus olisi laittaa tuohon koteloon 2kpl 360mm radeja lisää pohjaan ja kattoon, eli yhteensä 3kpl 30-45mm 360 radeja. Tällä hetkellä käytössä on tuo 360mm ST30 ja 280 XT45. Veden lämmöt ovat ~5 astetta korkeammat kuin aikaisemmassa Enthoo Evolv -kopassa, mikä hiukan pännii. Toki aiemmin molemmat radit olivat intake, kun nyt taas puhaltavat ulos.
Ei vaan mahdu ollenkaan paikalleen, johtuen siitä että xt45:ssa on sekä ylä ja alapäädyssä paikat tulpille. Juuri tuon verran on liian iso mitä nuo tulpat tekee lisää korkeutta. Paksuuden osalta mahtuisi kevyesti.
 
Ei vaan mahdu ollenkaan paikalleen, johtuen siitä että xt45:ssa on sekä ylä ja alapäädyssä paikat tulpille. Juuri tuon verran on liian iso mitä nuo tulpat tekee lisää korkeutta. Paksuuden osalta mahtuisi kevyesti.
Aa no niinpä tietenkin, aina se tulppien tuoma ekstra unohtuu. :)
 
Huuhtelin hyvin moneen kertaan ja on käytetty radi.



Bykski B-PMD3-RX DDC pump with CT66/CT96 tank.
Tuossa ei ole mitään potikoita.

Myyjä sanoi että ei ongelmaa ja toimii normaalisti kun kytkee pwm kiinni.
Täytyy koittaa sunnuntaina ehtiä kasaamaan looppi, tänään vasta mallailin ja sovittelin radia ja pumppua koteloon yms :)

Ja kun testasin tossa Corsairin 120 ML tuulettimia mitkä tulee radille, niin toinen alkoi pitämään ääntä aika nopeasti :(
Kannattaa emolta kattoa vielä, että se missä toi on kiinni on oikeasti pwm ohjattu liitin. Omalla asuksella voi ainakin valita käsin kunkin liitännän moden. Sillähän ei ole mitään väliä mihin nastaan sen laittaa, kun virta tulee powerista kuitenkin.

Aa no niinpä tietenkin, aina se tulppien tuoma ekstra unohtuu. :)
Ottaa tulpat pois ja painaa sen radin seinää vasten, kyllä se vesi siellä pysyy jos on tiivis asennus. :D
 
Dremelillä kaulus pois tulpista ja kierretiivistettä kierteisiin, pitäis saada tällä tavoin rungon tasalle.
 
Omat suunnitelmat koki nyt pienimuotoisen kolauksen. Oli suunnitelmissa laittaa Lian Li O11 Dynamiciin Alphacoolin 360 XT45 PSU:n puoleiseen kammioon ja 240 ST30 kattoon, mutta eipäs mahdukkaan alphacoolin XT45 radi tuonne "takapuolelle" :( Nyt joutuu sit tekemään sellaisen kompromissin että 360 radi emon puolelle ja tuulettimet pulliksi psu puolelle, ei nimittäin mahdu pumppu/säiliö kombo paikalleen jos tuulettimet + radi on tuolla emon puolella. Meinasin laittaa lattiaan 3 tuuletinta ottamaan viileää ilmaa sisään ja kummankin jäähdyttimen tuulettimet poistamaan ilmaa kotelosta ni tuo nyt oikeastaan ainut vaihtoehto. Kyllähän tuo noinkin ihan toimiva ratkaisu tietysti on, mutta esteettisesti olisi ollut parempi jos olisi tuularit saan puhaltamaan radin läpi. 240 taas ei voi siirtää kylkeen koska 250mm korkea säiliö + D5 pumppu ei mahdu sit paikalleen jos 360 + ropelit katossa.

No pitää nyt huomenna vielä mietiskellä ja mallailla. Ehkä tästä hyvä vielä tulee :)
Lian Li O11 on testeissä toiminut ihan hyvin vaika pohjasta ja siitä kyljessä pystyssä olevasta on puhallettu sisään ja vain katosta on poistettu ulos ts ei sun tarvi laitaa niitä kyljen tuulettimia puhaltamana ulos.

...
Ottaa tulpat pois ja painaa sen radin seinää vasten, kyllä se vesi siellä pysyy jos on tiivis asennus. :D
Dremelillä kaulus pois tulpista ja kierretiivistettä kierteisiin, pitäis saada tällä tavoin rungon tasalle.
Tuota itsekin ajattelin sitä valkoista teipin tyylistä tavaraa jota oikeissakin vesijohtohommissa käytetään putkiliitosten tiivisteenä, oikeassa vesijohtoputkissahan ei ole mitään o-renkaita.

Toinenvahtoehto on se että teet sen koteon pohjaan reijäit joihin nuo radin tulpat mahtuu (siis mikäli se ei ole kotelon rakenteen kestävyyden aknllat huono idea), tulisi samalla tyhjennysmahdollisuus suoraan kotelon pohjan kautta.


"Tuota itsekin ajattelin sitä valkoista teipin tyylistä tavaraa jota oikeissakin vesijohtohommissa käytetään putkiliitosten tiivisteenä"

Itse harkitsin tuota kun on käytettyjä liitimiä jotka on edellisenomistajan toimesta olleet niin tiukalla että o-renkaat on litistyneet pilalle, paikallisesta kaupasta kun löytyy helposti sitä putkitiiviste "teippiä" mutta ei oikeankokoisia o-renkaita.
 
Viimeksi muokattu:
Radit tulee itsellä olemaan sivussa ja katossa joka noilla nykyisillä osilla oikeastaan ainut vaihtoehto että saa letkuvedot järkeviksi ja pumppu/säiliö kombon mahtumaan.. Tuulettimien asettelu sitten niin että pohjasta otetaan ilma sisään ja katosta sekä kyljestä poistetaan. Ei hirveästi järkeä kyljestä jo jäähdyttimen lämmittämää ilmaa tunkea koteloon kiertoon joka sitten poistuisi toisen katossa olevan jäähdyttimen läpi.
 
Viimeksi muokattu:
...oikeassa vesijohtoputkissahan ei ole mitään o-renkaita...

Nojoo, sellaisissa liitoksissa joita ei ole tarkoitus aukoa ~ikinä ei ole o-renkaita vaan tiivistys tapahtuu kierrehampulla tai teflonteipillä. Sitten taas pumput, kolmi- ja nelisuuntaventtiilit yms. muut palikat jotka toimivat sähköllä ovat yleensä o-renkailla (tai kumitiivisteillä) jolloin ne saadaan mahdollisissa vikatapauksissa irti ja vaihdettua helposti ja muita liitoksia aukomatta.
 
No looppi on nyt kasassa ja vuototestaus menossa. Näyttis menossa myös vesille kunhan blokki saapuu parin viikon sisään ja sen takia jätin tuon pumpun outletistä lähtevän letkun tarkoituksella pitkäksi ja lisäsin pikaliittimen joka tulee poistumaan kunhan näyttiksen saa kiertoon.

20180915_110557.jpg
 
Olen aika noviisi näissö vesileikeissä ja haluaisn kysyä teiltä vähän apua/neuvoja. Minulla on setup jossa 3x240 radia lian li pc-o11 dynamic kotelossa gpu+cpu kierrossa.
(pohjassa 1x tuulettimet, intake, 1xkatossa tuulettimet exhaust ja 1x sivussa tuulettimet intake. Muuten tuntuu homma pelittävän, mutta gpu nousee kellottamattakin 60c pelatessa (1080 fe) joka tuntuu korkealta vesille, mutta cpu pysyy viileänä. Olen kerran gpu irrottanu ja laittanut takaisin kasaan eli kontakti pitäs olla kunnossa. Pumppu on rupu valmis kitin mukana tullut(parempi d5 tulossa) ja ilmaa ei pitäisi olla kierrossa. Voisiko lämmöt olla pumpusta kiini gpu osalta, vai voiko blokissa olla tukosta tms? Myös huomannut että katossa oleva radi on huomattavasti kuumempi kuin kaksi muuta radia ja kuumempaa ilmaa tulee läpi, onko tämä normaalia? Kaikki rupellit about samoilla kierroksilla.
Eli lyhtesti. Mikä voisi aiheuttaa gpu "kuumana" käymisen ja onko normaalia että yks radi selkeesti kuumempana kuin kaksi muuta.
Kierto: pumppu->gpu1>ylä radi->ala radi->cpu->sivu radi->pumppu

Edit. Ja aikaisemmin oli g12 bracket+h100i aio ja pysyi kellotettuna alle 50c lämmöt

20180915_124655.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aika korkeilta nuo GPU lämmöt kyllä kuulostaa. Mulla oli aikanaan i7 3930k + 780ti SLI yhdellä 360 radilla ja silti GPU lämmöt oli luokkaa max 50c. Nuo kuutenkin aika paljon virtasyöpömpiä/enemmän lämpöä tuottavia osia kun nämä nykyroinat.

Eli voi hyvinkin olla että blokki ainakin osittain tukossa.
 
Olen aika noviisi näissö vesileikeissä ja haluaisn kysyä teiltä vähän apua/neuvoja. Minulla on setup jossa 3x240 radia lian li pc-o11 dynamic kotelossa gpu+cpu kierrossa.
(pohjassa 1x tuulettimet, intake, 1xkatossa tuulettimet exhaust ja 1x sivussa tuulettimet intake. Muuten tuntuu homma pelittävän, mutta gpu nousee kellottamattakin 60c pelatessa (1080 fe) joka tuntuu korkealta vesille, mutta cpu pysyy viileänä. Olen kerran gpu irrottanu ja laittanut takaisin kasaan eli kontakti pitäs olla kunnossa. Pumppu on rupu valmis kitin mukana tullut(parempi d5 tulossa) ja ilmaa ei pitäisi olla kierrossa. Voisiko lämmöt olla pumpusta kiini gpu osalta, vai voiko blokissa olla tukosta tms? Myös huomannut että katossa oleva radi on huomattavasti kuumempi kuin kaksi muuta radia ja kuumempaa ilmaa tulee läpi, onko tämä normaalia? Kaikki rupellit about samoilla kierroksilla.
Eli lyhtesti. Mikä voisi aiheuttaa gpu "kuumana" käymisen ja onko normaalia että yks radi selkeesti kuumempana kuin kaksi muuta.
Kierto: pumppu->gpu1>ylä radi->ala radi->cpu->sivu radi->pumppu

20180915_124655.jpg
Sulla kaks radia lämmittää kattoradia joka toimii poistona
 
Ite kääntäisin kaikki sisään.

No radit ny tuntuu tasa lämpöisiltä ja tippu ehkä gpu lämmöt parilla, mutta silti loadissa sen 57-58c joka liikaa. Pitänee ottaa bloki irti ja avata ja putsata samalla kun uuden pumpun laittaa ja katsoa auttaako.
 
No radit ny tuntuu tasa lämpöisiltä ja tippu ehkä gpu lämmöt parilla, mutta silti loadissa sen 57-58c joka liikaa. Pitänee ottaa bloki irti ja avata ja putsata samalla kun uuden pumpun laittaa ja katsoa auttaako.
Onko veden lämmölle anturia?

Tuossa Lian Li PC-O11 Dynamic -kopassa on kyllä todella ahdistavat pölysuodattimet. Aivan selkeä ero tuntuu kädella kokeillen paljonko ilmaa puhaltuu radin läpi filtterin kanssa ja ilman. Muutenkin tuuletinpaikat on ihan tukittu tuolla metalliritilällä, mikä ei varmasti auta yhtään. Tekisi mieli hiukan dremelöitä noita aukkoja isommaksi ja vaihtaa jotkin toiset filtterit tilalle, josko hiukan auttaisi lämmöissä.

Saattaa vaan tosin olla että koppa vaihtuu toiseen kunhan jotain kiinnostavaa tulee markkinoille. Phanteks Enthoo Evolv X kiinnostaisi, mutta pitää hiukan vielä odotella lisää testejä ym. Aikaisempi Evolv ATX oli surullisen kuuluisa huonosta ilmankierrosta, mutta pienten modausten jälkeen se oli kyllä viileämpi ja hiljaisempi kuin tämä O-11 Dynamic, joskaan ei niin näyttävä.
 
Onko veden lämmölle anturia?

Tuossa Lian Li PC-O11 Dynamic -kopassa on kyllä todella ahdistavat pölysuodattimet. Aivan selkeä ero tuntuu kädella kokeillen paljonko ilmaa puhaltuu radin läpi filtterin kanssa ja ilman. Muutenkin tuuletinpaikat on ihan tukittu tuolla metalliritilällä, mikä ei varmasti auta yhtään. Tekisi mieli hiukan dremelöitä noita aukkoja isommaksi ja vaihtaa jotkin toiset filtterit tilalle, josko hiukan auttaisi lämmöissä.

Saattaa vaan tosin olla että koppa vaihtuu toiseen kunhan jotain kiinnostavaa tulee markkinoille. Phanteks Enthoo Evolv X kiinnostaisi, mutta pitää hiukan vielä odotella lisää testejä ym. Aikaisempi Evolv ATX oli surullisen kuuluisa huonosta ilmankierrosta, mutta pienten modausten jälkeen se oli kyllä viileämpi ja hiljaisempi kuin tämä O-11 Dynamic, joskaan ei niin näyttävä.

Ei ole tällä hetkellä, mutta tuossa aikaisemmin oli hetken testien ajan ja lämpö pysy kohtuu matalana. Alan kallistumaan siihen että blokissa joku häikkä.
 
Olen aika noviisi näissö vesileikeissä ja haluaisn kysyä teiltä vähän apua/neuvoja. Minulla on setup jossa 3x240 radia lian li pc-o11 dynamic kotelossa gpu+cpu kierrossa.
(pohjassa 1x tuulettimet, intake, 1xkatossa tuulettimet exhaust ja 1x sivussa tuulettimet intake. Muuten tuntuu homma pelittävän, mutta gpu nousee kellottamattakin 60c pelatessa (1080 fe) joka tuntuu korkealta vesille, mutta cpu pysyy viileänä. Olen kerran gpu irrottanu ja laittanut takaisin kasaan eli kontakti pitäs olla kunnossa. Pumppu on rupu valmis kitin mukana tullut(parempi d5 tulossa) ja ilmaa ei pitäisi olla kierrossa. Voisiko lämmöt olla pumpusta kiini gpu osalta, vai voiko blokissa olla tukosta tms? Myös huomannut että katossa oleva radi on huomattavasti kuumempi kuin kaksi muuta radia ja kuumempaa ilmaa tulee läpi, onko tämä normaalia? Kaikki rupellit about samoilla kierroksilla.
Eli lyhtesti. Mikä voisi aiheuttaa gpu "kuumana" käymisen ja onko normaalia että yks radi selkeesti kuumempana kuin kaksi muuta.
Kierto: pumppu->gpu1>ylä radi->ala radi->cpu->sivu radi->pumppu

Edit. Ja aikaisemmin oli g12 bracket+h100i aio ja pysyi kellotettuna alle 50c lämmöt

20180915_124655.jpg
Katsoinko oikein että sulla sahaa kierto pariinkertaan kotelon ylä- ja alaosaan ts radit ja GPU/CPU ei ole yhdessä suorassa O muotoisessa loopissa vaan ristiinrastiin ylösalas.

Meinaan kun on kolme radia ja GPU ja CPU ja letkuvedot vielä risteilee sinnetänne on sille pienelle pumpulle jo kuormaa aika kivasti.

Meinaan kun tuossa sun pienessä kotelosa on letkuvetoja periaateessa niin pitkästi että se pituus riittäisi saman kokoonpanon kasaamiseen isoon maxi torniin silloin kun kiero on O muotoinen.

Suoremmila vedoilla on teitenkin letkumutkat haastavampia tuosa kotelossa varsinkin jos pumpua ei nosta vähän ylemmäs niin etrtä mutkien jyrkyys vähenisi.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoinko oikein että sulla sahaa kierto pariinkertaan kotelon ylä- ja alaosaan ts radit ja GPU/CPU ei ole yhdessä suorassa O muotoisessa loopissa vaan ristiinrastiin ylösalas.

Meinaan kun on kolme radia ja GPU ja CPU ja letkuvedot vielä risteilee sinnetänne on sille pienelle pumpulle jo kuormaa aika kivasti.

Meinaan kun tuossa sun pienessä kotelosa on letkuvetoja periaateessa niin pitkästi että se pituus riittäisi saman kokoonpanon kasaamiseen isoon maxi torniin silloin kun kiero on O muotoinen.

Suoremmila vedoilla on teitenkin letkumutkat haastavampia tuosa kotelossa varsinkin jos pumpua ei nosta vähän ylemmäs niin etrtä mutkien jyrkyys vähenisi.

Joo ylös->alas->ylös->ja takas alas. Vähän käytännön pakosta (tai taitojen puutteesta nuin) Uutta tehokkaampaa pumppua laittamassa jonka pitäisi auttaa asiaa? Myös miettiny kuinka paljo hyötyä tuosta kolmannesta radista tuossa kierrossa on vs että olisi kaksi? Sais siistimmin vedettyä letkut kahdella radilla. Cpu ryzen 5 2600 joka kellotettunaakaan ei kovin kuumana käy.
 
Joo ylös->alas->ylös->ja takas alas. Vähän käytännön pakosta (tai taitojen puutteesta nuin) Uutta tehokkaampaa pumppua laittamassa jonka pitäisi auttaa asiaa? Myös miettiny kuinka paljo hyötyä tuosta kolmannesta radista tuossa kierrossa on vs että olisi kaksi? Sais siistimmin vedettyä letkut kahdella radilla. Cpu ryzen 5 2600 joka kellotettunaakaan ei kovin kuumana käy.

Tässä idea miten saisit tota letkusekamelskaa vähän siistittyä. Käännä yläradi toisinpäin koska ei ole takatuuletinta tiellä. Sitten vedä pumpusta ensin suoraan alaradiin -> näyttis -> yläradi -> prossublokki -> sivuradi -> pumppu. Jotenkin tälleen

ehdotus.jpg
 
Tässä idea miten saisit tota letkusekamelskaa vähän siistittyä. Käännä yläradi toisinpäin koska ei ole takatuuletinta tiellä. Sitten vedä pumpusta ensin suoraan alaradiin -> näyttis -> yläradi -> prossublokki -> sivuradi -> pumppu. Jotenkin tälleen

ehdotus.jpg

Kiitti vinkistä, pitääpä kokeilla nuin jahka uus pumppu tulee.
 
Joo ylös->alas->ylös->ja takas alas. Vähän käytännön pakosta (tai taitojen puutteesta nuin) Uutta tehokkaampaa pumppua laittamassa jonka pitäisi auttaa asiaa? Myös miettiny kuinka paljo hyötyä tuosta kolmannesta radista tuossa kierrossa on vs että olisi kaksi? Sais siistimmin vedettyä letkut kahdella radilla. Cpu ryzen 5 2600 joka kellotettunaakaan ei kovin kuumana käy.
Tuo ylösalas sahailu aiheutta myös todellahelposti sen että kiertoon jää ilmataskuja kun niitä on paha konetta keikuttelemalla ohjata ulos
(konettai täytyisi keikutella varsin erityisellä koreografialla eikä myöskään pumpu/säiliö oikein tykkää siitä että kone pitäisi keitautta ylösalaisin tuon koreagrafian yhteydessä).
 
Tässä idea miten saisit tota letkusekamelskaa vähän siistittyä. Käännä yläradi toisinpäin koska ei ole takatuuletinta tiellä. Sitten vedä pumpusta ensin suoraan alaradiin -> näyttis -> yläradi -> prossublokki -> sivuradi -> pumppu. Jotenkin tälleen

ehdotus.jpg
Tuota ensimmäistä pumpulta lähtevää jyrkää mutkaa helpottaisi se jos pumpun saisi asnenettua niin ylös että lähdön voisi suunantaa pumpusta suiraan alaspäin radin liitäntää kohden.

Ts kun tilaat sen uuden pumpun vois ehkä olla fiksua tilata samalla seallaine teline jolla sen saisi kyljessä olevaan radiin- tai tuuletinpaikkoihin kiinni (keskimmäinen tuuletinpaikka ?).

Esim. EK:lla on sellainen teline EK:n D5 pumppua vartten (löytyyy esim. Jimssiltä).
 
Tuota ensimmäistä pumpulta lähtevää jyrkää mutkaa helpottaisi se jos pumpun saisi asnenettua niin ylös että lähdön voisi suunantaa pumpusta suiraan alaspäin radin liitäntää kohden.
Miks pitää ajatella noin vaikeasti?

Paras ja fiksuin ratkaisu on pitää pumppu missä se on ja ostaa yksi 45 asteen kiertokulmaliitin radiin. Tällöin sen pumpun puoleisen liitännään saa suoralla letkuliittimellä ja letku menee melkein suorana radissa olevaan 45 asteen kulmaliittimeen jonka päässä on toinen letkuliitin.

Edit: kuvasta ei ihan selvästi ilmene minkälaisessa kulmassa pumpun liitin on suhteessa radiin mutta vähintään kahdella 45 asteen kiertokulmaliittimellä tuon pitäisi onnistua jotenkin tälleen

aagagg.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kiitoksia @akselic ja @IcePen. Tuossa muistaakseni oli alunperin ongelma (miksi kierto on tuollainen) että tuo pumppu on niin lähellä radia ja radi niin lähellä näyttistä ettei oikein saanu fiksustti alaradista näyttikselle vedettyä letkua ilman että taipu letku vähän mutkalle. Täältä ostamassa tuota pumppua käytettynä ja siinä taitaa tulla mukaan myös kiinikkeet millä sais ylemmäs, mutta pitää ehkä ostaa myös lisää liittimiä. Pitää katsoa nyt miten saa fiksuiten sen nyt sitten, mutta kierto kyllä täytyy muuttaa tuohon ehdotettuun.
 
Niin ja tosiaan kuinka paljon arvioisitte että 3x radia vs 2x radia tossa setupissa jäähdyttäis paremmin? Sais helpommin siistimmän jos ottais alaradin vaan pois. Ehkä hankkisi 360radit tilalle...
 
Se riippuu aivan täysin siitä lämpökuormasta joka veteen kohdistuu. Jos se on esim. vain 50 watin luokkaa niin kolmas radi on vain rahan haaskausta. Jos se on 500w luokkaa niin varmasti auttaa todella paljon.
 
Se riippuu aivan täysin siitä lämpökuormasta joka veteen kohdistuu. Jos se on esim. vain 50 watin luokkaa niin kolmas radi on vain rahan haaskausta. Jos se on 500w luokkaa niin varmasti auttaa todella paljon.

1080fe + ryzen 5 2600 kierrossa. Luultavasti tuo 2x 240 riittää, mutta saisko 3x240 pidettyä hiljasempana... Testaamallahan tuo selviäis, mutta melkoinen homma ois
 
Eihän noi vie kellotettunakaan yhdessä kuin jonkun ~300W joten on toi kolmas vähän overkilliä kyllä.
Nonii. Jos ottais ton ala radin poissa nii helpottaa kierron vetoa. Tässä sitä oppiii kokoaja. Ehkä helpompi näin kyselemällä osa selvittää kuin kantapään kautta oppimalla :D
 
Nonii. Jos ottais ton ala radin poissa nii helpottaa kierron vetoa. Tässä sitä oppiii kokoaja. Ehkä helpompi näin kyselemällä osa selvittää kuin kantapään kautta oppimalla :D
Laita samalla radien tuulettimet puhaltamaan ulos ja pohjaan tuulettimet intakeen. :tup:
 
Kiitoksia kaikille avusta. Otin yhden radin poissa, avasin ja putsasin gpu blocki(ei ollu likanen eriryisesti tai blokkeja, mutta jotku ite blokin ruuvit oudon löysällä) ja laitoin uuden kierron. En tiiä mikä näistä autto vai kaikki yhdessä, mutta nyt näyttäis pysyvä lämmöt alle 50c. Tuoho vielä parempi pumppu nii jospa sais vielä hitusenalemmas :geek:20180916_180252.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei sillä pumpulla kyllä mitään vaikutusta lämpöihin ole, jos nykyinen jaksaa nestettä kierrättää.
 
Tuoho vielä parempi pumppu nii jospa sais vielä hitusenalemmas :geek:20180916_180252.jpg

Ei sillä pumpulla kyllä mitään vaikutusta lämpöihin ole, jos nykyinen jaksaa nestettä kierrättää.

No tämä juuri. On tässäkin ketjussa osoitettu aika monta kertaa että ainoa millä on väliä on että neste ylipäätään liikkuu. Minimi rpm (siis se kierrosluku jolla neste liikkuu koko kierron läpi eikä seiso) ja pumpun täysillä huudatamisen ero nesteen lämmöissä on 0,5 - 2 astetta eli käytännössä aivan merkityksetön.
 
No tämä juuri. On tässäkin ketjussa osoitettu aika monta kertaa että ainoa millä on väliä on että neste ylipäätään liikkuu. Minimi rpm (siis se kierrosluku jolla neste liikkuu koko kierron läpi eikä seiso) ja pumpun täysillä huudatamisen ero nesteen lämmöissä on 0,5 - 2 astetta eli käytännössä aivan merkityksetön.
Näimpä. Oma barrowin DDC pyörii kiinteästi 18% kierroksilla. Pumppua huudattamalla alkaa vaan ilmataskut päätyä kiertoon, ja alkaa lotina.
 
Toisaalta tuo SPC-60 taitaa olla vähän siinä ja siinä että riittää tuolle setupille. Jos on yhtään virtausta enemmän ahdistavia blokkeja tai vaikkapa kolmas radi niin voi loppua teho kesken.

Jos toimii niin toimii, mutta ei varmasti ole haittaa esim. D5:een päivittämisestä jos budjetti sallii. :)
 
Toisaalta tuo SPC-60 taitaa olla vähän siinä ja siinä että riittää tuolle setupille. Jos on yhtään virtausta enemmän ahdistavia blokkeja tai vaikkapa kolmas radi niin voi loppua teho kesken.

Jos toimii niin toimii, mutta ei varmasti ole haittaa esim. D5:een päivittämisestä jos budjetti sallii. :)
Nimenomaan d5 tulossa. Tuota täytyy pitää täysillä kierroksilla ja onpa tosiaa tulevaisuudessa varaa laajentaa looppia ilman että jää pumpusta kiini sitten.
 
Nimenomaan d5 tulossa. Tuota täytyy pitää täysillä kierroksilla ja onpa tosiaa tulevaisuudessa varaa laajentaa looppia ilman että jää pumpusta kiini sitten.
Siis oliko sulla tosiaan SPC-60 jolla pyöritit kolmea radia, GPU blokkia ja CPU blokkia :eek: Enpä uskonut että se olisi jaksanut! Mulla oli sama pumppu pelkällä GPU:lla, hyvä ja hiljainen pumppu pieniin järjestelmiin. Pelkkä pumppu tosin niin näyttää erilaiselta.
 
Sen verran täytyy ite ottaa kantaa että ei se virtausnopeus välttämättä ihan yhdentekevää ole. Testailin tänään eri pumpun nopeuksia ja about 6-astetta CPU lämmöissä eroa minimi ja maksimi pumpun nopeuksilla. Ite totesin parhaaksi kompromissiksi pitää pumppua kiinteästi 50% jolla eroa 100% ei ole kun aste/pari, eli käytännössä ei varmaan ollenkaan kun tuo menee jo virhemarginaaliin.

Toki riippuu paljon osista. Itellä kulmaliittimiä ja tuo alphacoolin XPX blokki joka taitaa olla aikalailla kuristavin moderneista blokeista. Tohon kun vielä lisää GPU blokin ni ei siitä ainakaan haittaa voi olla että pumpussa on reserviä jäljellä.

VPP755 itellä siis pumppuna.
 
Siis oliko sulla tosiaan SPC-60 jolla pyöritit kolmea radia, GPU blokkia ja CPU blokkia :eek: Enpä uskonut että se olisi jaksanut! Mulla oli sama pumppu pelkällä GPU:lla, hyvä ja hiljainen pumppu pieniin järjestelmiin. Pelkkä pumppu tosin niin näyttää erilaiselta.

Kyllä :rofl:. Ensimäinen looppi kyseessä niin lukemalla opiskeltu mitä pystyy/tajunnu ja sitte yrityksen ja erehdyksen kautta. En ole mitää rikkonu vielä, eikä mikään vuotanu ja nyt jopa lämmöt ok, nii sanosin että voiton puolella projektissa!

Välillä kyllä tullu sellanen olo että pitäskö palata takas vaan AIO maailmaan kun ei tunnu onnistuvan, mutta onha tämä kivaa värkätä ja opetella, varsinkin kun alkaa vihdoin skulaan hommat. :cigar2:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 305
Viestejä
4 490 328
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
MetsänSankari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom