Control

Kylläpä vituttas jos olis maksanu tästä jotain. Tyypillistä Remedyn tekotaiteellista paskaa.
Jaksoin pelata siihen ihme kuutioiden hyppelykohtaan -> uninstall.

En mä sit tiedä kehen tällanen vetoaa mutta mä en selkeästikää ole kohdeyleisöä.
 
Kylläpä vituttas jos olis maksanu tästä jotain. Tyypillistä Remedyn tekotaiteellista paskaa.
Jaksoin pelata siihen ihme kuutioiden hyppelykohtaan -> uninstall.

En mä sit tiedä kehen tällanen vetoaa mutta mä en selkeästikää ole kohdeyleisöä.
Peli on myynyt hyvin, peli on saanut hyvät arvostelut ja Epic jopa rahoittaa tulevien pelien kehityskuluja.

Kai siitä joku on tykännyt? Itse ainakin tykkäsin.
 
Kuten sanoin, en selkeästikään ole kohdeyleisöä mutta koska ilmainen niin piti kokeilla.
 
No eihän kaikki sovi kaikille. En ole ihan varma mihin viittaat "tekotaiteellisella paskalla", oletettavasti hämärään tarinankerrontaan? Minusta se oli kiinnostavaa ja kummittelevassa palikkavirastossa oli hauska seikkailla. Arvostan kyllä sitä, että kokeilet pelejä myös oman makusi ulkopuolelta.

Pelasin pelin itse läpi reilu vuosi sitten, niin ei ketuta kovin paljon että se olisi nyt saanut ilmaiseksi. Kaikkea ei jaksa odottaa, varsinkaan näin epävarmoja juttuja.

Minulle Remedyn paras peli on kuitenkin Quantum Break, jota monet muut tuntuvat inhoavan. Hieno tarina hyvittää vaikka mitä huonoja puolia.

cvqb.jpg
 
No eihän kaikki sovi kaikille. En ole ihan varma mihin viittaat "tekotaiteellisella paskalla", oletettavasti hämärään tarinankerrontaan?

Jep. Remedyn tarinankerronta on aina ollu tollasta eikä se vetoa itteeni tippaakaan. Olen enemmän suoraviivaisemman tarinankerronnan ystävä enkä jaksa arvuutella koko pelin läpi että mikä se McGuffin sitten onkaan.
 
Itsellänikin oli alkuun aika ristiriitaiset tunteet tästä pelistä, vaikka kaikki muut Remedyn teokset on kolahtanut hyvin. Melkein jo lopetin kesken. Pikkuhiljaa tuo kuitenkin sai otteeseen ja nyt maistuu kovastikkin, kun olisi vain aikaa ja kelejä pelailla. Näillä hyvillä keleillä ei viitti konetta edes laittaa päälle.
 
Mä en koskaan edes testannut Quantum Breakia, enkä tätä Controliakaan vasta kuin joskus viime talvena Game Passista. Nyt kaappasin riemuiten talteen Epicista, ja suoraan sanottuna tekisi mieli maksaakin tästä siitä huolimatta. Erittäin tyylikäs (monella tasolla, mm. musiikki, arkkitehtuuri, näyttelijäntyö...), kierolla elokuvatunnelmalla varustettu, näyttävä ja pelattavuudeltaankin paljon tyydyttävämpi kuin esim. Alan Wake. Joka siis oli karmea pettymys itselleni tympeän itseääntoistavan pelimekaniikan suhteen, ja vieroitti mut Remedysta vuosiksi. Controlista annan täydet pisteet.
 
Jep. Remedyn tarinankerronta on aina ollu tollasta eikä se vetoa itteeni tippaakaan. Olen enemmän suoraviivaisemman tarinankerronnan ystävä enkä jaksa arvuutella koko pelin läpi että mikä se McGuffin sitten onkaan.
Itsellä juuri päinvastoin, jokainen remedyn peli on kiinnostanut erittäin paljon ja aina olen kokenut tuon tarinankerronnan isoksi plussaksi. (tykkäsin silti enemmän quantum breakista, alan wakesta ja max payneistä jotka ovat kyllä aikalailla eri aikakauden pelejä)
 
Luonnollisesti valtavirrasta poikkeava tapa tehdä jakaa mielipiteitä. Mielestäni Control on vähän kuin pelimaailmassa vähän kun Lynchin tuotokset TV/Elokuvapuolella. Osalle ei ollenkaan uppoa, osa on taas kovia faneja. Itse olen enemmän siellä fanipuolella. Onneksi tehdään muutankin kuin perusvarmaa "hollywoodia" suurilla tuotantoarvoilla.

Tässä pelissä oli monia visuaalisesti todella siistejä juttuja joita ei ole tullut missän vastaan ainakaan itselle.

Heikoin puoli on mielestäni se että vihollisia on rajallinen määrä ja taistelu vähän toistaa itseään loppupuolella. Taistelu on onneksi kuitenkin sujuvampaa ja mielenkiintoisempaa kun Alan Wakessa.
 
Luonnollisesti valtavirrasta poikkeava tapa tehdä jakaa mielipiteitä. Mielestäni Control on vähän kuin pelimaailmassa vähän kun Lynchin tuotokset TV/Elokuvapuolella. Osalle ei ollenkaan uppoa, osa on taas kovia faneja. Itse olen enemmän siellä fanipuolella. Onneksi tehdään muutankin kuin perusvarmaa "hollywoodia" suurilla tuotantoarvoilla.

Tässä pelissä oli monia visuaalisesti todella siistejä juttuja joita ei ole tullut missän vastaan ainakaan itselle.

Heikoin puoli on mielestäni se että vihollisia on rajallinen määrä ja taistelu vähän toistaa itseään loppupuolella. Taistelu on onneksi kuitenkin sujuvampaa ja mielenkiintoisempaa kun Alan Wakessa.
Vaikke en olekkaan tämän pelin fani mutta tykkään siitä kuitenkin että Remedy tekee omaa juttuansa, karkottaa osan pelaajista mutta mielestäni on rikkaus että peleissä uskalettaan tehdä jotain erilaisuutta kuin että kaikki pelit olisivat samasta pusta veistettyjä.

ja olenkin toivonut että nämä erilaiset pelit menestyisivät siitäkin huolimatta vaikka itse en niistä perusta.
 
Quantum Break on omasta mielestä kyllä pelinä todella hyvä. Se Windows Storen PC käännös nyt oli aika kaamean huono, mutta itsellä sattui silloin olemaan 980Ti, joka oli silloin suunnilleen ainoa näyttis, jolla pelin sai edes pelattavasti pyörimään natiivilla FullHD resolla ilman TAA upscalingia.

Tykkäsin QB:n tarinasta todella paljon ja combat oli myös hyvää. QB:ssä ei ollut omasta mielestä kovin paljoa tätä tämmöistä Remedy "häröilyä", vaan tarinankerronta oli perinteisempää settiä.
 
Mikähän tuossa pelissä on kun se tykkää kaatuilla tyyliin minuutin välein? En päässyt liki tuntiin yhtään eteenpäin kun se jämahti aina about samoihin paikkoihin, esim. siinä alussa kun just saa sen pyssyn ja sitten yritän päästä eteenpäin sen entisen johtajan toimistosta, ja tulee ekat oikeat viholliset ja sen entisen johtajan eka taustavarjo. Mutta monissa muissakin paikoissa tuo peli täysin jähmettyy ilman mitään logiikkaa tai selkeää syytä.

Sain lopulta jotenkin toimimaan että kenties peräti 3 tuntia voi pelata ilman että jumittaa. Peli käynnistyy vajaassa parissa minuutissa niin joo aika vähän ketään varmaan nappaisi tuosta maksaa edes 3 euroa, jos eka 10 tuntia menee siihen että ihmettelet kun peli ei toimi laisinkaan.(9600k ja 3070 rautana)

Muilta osin ihan kiva peli. Se eka bossfight oli todella vaativa, varmaan joku 30 minsaa ainakin meni sitä yrittäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän tuossa pelissä on kun se tykkää kaatuilla tyyliin minuutin välein?

Minulla kaatui ensimmäisellä kerralla kolmesti suoraan työpöydälle puolen tunnin aikana.

Testasin nyt ~kuukausi myöhemmin uudestaan, ja nvidian ajurit on päivitetty välissä, käytössä 466.27. Nyt ei enää kaatunut 1,5h pelisession aikana, joskin kerran töksähti vähän pidemmäksi aikaa kunnes jatkoi normaalisti. Ei vain sitten kiinnostanutkaan varsinainen peli tuon kauempaa, kun oli ihmishaamumörköjen räiskintä niin tylsää. :sori:
 
Mikähän tuossa pelissä on kun se tykkää kaatuilla tyyliin minuutin välein?
Pelasin pelin läpi tänä vuonna. Ei kaatunut kertaakaan. 1440p tais olla kaikki paitsi shadows täysillä. Myös RT high. Joku 50-75fps kellotetulla RTX 2080 kortilla.
 
Pelasin pelin läpi tänä vuonna. Ei kaatunut kertaakaan. 1440p tais olla kaikki paitsi shadows täysillä. Myös RT high. Joku 50-75fps kellotetulla RTX 2080 kortilla.

Mä kanssa otin 1440p ja kokeilin ekaksi ilman DLSS ja myös sen kanssa, vaikka ei noilla jämähtämisillä pitäisi mitään tekemistä olla suorituskyvyn kanssa, kunhan peli ei odota että prossussa on virtuaaliytimiä.(jotkut pelit miltei olettaa ja voivat toimia huonosti ilman)

Myös ajureiden kanssa ei luulisi olevan mitään koska toi pelihän on jo vanha, ei luulisi mitään pelikohtaisia viilauksia tai bugeja olevan. Pelasitko full screen tai borderless/window? Mä taisin ensiksi pitää borderless jotta voisin helposti alt-tabata ulos ja katsella välillä muita juttuja. En nyt muista mutta saatoin vaihtaa full screen.

Selaimenkin sammutin taustalta aina nopeasti kun peli jämähti ties kuinka monta kertaa ennnekuin pääsin edes sinne johtajan huoneeseen. Sen talkkarin höpinätkin tuli "muutamaan" otteeseen skipattua koska se peli ei tee välitallennusta sen ja johtajan huoneen välillä. Mutta jossain vaiheessa se rupesi toimimaan ja sain pelattua ehkä joku 5-6 tuntia ehkä muutamalla jämähtämisellä.
 
Herkkä oli kaatuilemaan jos oli vähänkin liikaa ylikelloa GPU:lla ainakin silloin kun itse tätä enempi pelailin RTX 2080:llä.
 
Pelaatko EPIC launcherin kautta?

Joo Epicin kanssa kun sitä kautta sen sai ilmaiseksi. Toimii full screenissa toki lähes kaikissa peleissä alt-tabbaaminen, mutta siinä on pieni viive kun se joutuu vaihtamaan näyttötilaa, borderless window on näppärämpi. Ehkä se ei tykännyt tuosta ei-full screen tilasta.
 
Vaikka kyllähän se renderöity Martti Suosalo oli melkoinen elämys tietoisesti kökösti käännettyine sanontoineen:
There be work for the axe, take them behind the sauna, jumalauta!

Mun mielestä Suosalo oli liiaksi karikatyyrin karikatyyri eli liiankin överiksi vedetty, mutta tykkäsin ideasta ottaa näyttelijä mukaan.
Tykkäsin pelistä samoin kuin Quantum Breakista aikaisemmin, mutta en jäänyt koukkuun kumpaakaan. Vähän kuin olisi katsonut hyvän tv-sarjan ja sitten kohti seuraavaa.

Steam-version tekniikka pelasi 3070:llä hyvin ja sain epävirallisella patchilla 32:9 näyttämään siltä kuin kuuluisikin eli loistavalta.
DLSS:n resoluution säädin johonkin ini-tiedostoon käsin. Ilman tuota säätöä se koitti kai taikoa 16:9 reson dlss:n avulla 32:9 resolle.
 
Ehkä se ei tykännyt tuosta ei-full screen tilasta.
Voi olla. Oon pelannut EPICin kautta Snowrunner peliä ja se kaatuili välillä. Ethän pidä mitään timespy ennätys kellotuksia näyttiksellä? Halpuuttaja tossa totes, että hänellä kaatuili, jos on liian suuret kellotukset. Mitä oon foorumeilta lukenut, niin raskaita raytracing pelejä ei välttämättä pysty ajamaan ihan yhtä agressiivisilla kellotuksilla, kuin muita pelejä.

Ettei ihan menis ongelman ratkonnaksi, niin laitetaan omatkin Control kokemukset. Alussa peli tuntui vähän nihkeeltä, kun taistelu oli aika yksitoikkoista ja tylsä toimistomiljöö ei herättänyt oikein tunteita vaikka graffat olikin kohillaan. Pitemmälle pelatessa hahmo kehittyi ja gameplay oli lopussa jo omasta mielestä hauskaa. Maailmakin muuttuu perus poliisipäämajasta oudommaksi ja hienommaksi. Tarina ja hahmot jätti jotain toivomisen varaa. Loppupeleissä kumminkin viihdyttävä ja erittäin hienon näköinen peli.
 
Sain lopulta jotenkin toimimaan että kenties peräti 3 tuntia voi pelata ilman että jumittaa. Peli käynnistyy vajaassa parissa minuutissa niin joo aika vähän ketään varmaan nappaisi tuosta maksaa edes 3 euroa, jos eka 10 tuntia menee siihen että ihmettelet kun peli ei toimi laisinkaan.(9600k ja 3070 rautana)

Epicistä ostin Controlin, 9900k + 3070, pelasin yli 20 h, eikä muistaakseni kaatunut kertaakaan full screen 1440p + DLSS + muuten täysillä kaikki graffat.
 
Noin 29 tuntia pelannut Controlia (RTX 2080 oli tällöin korttina, peli ostettu Epicistä), en muista yhtään kaatumista tapahtuneen. Omalla kohdallani tämä peli "aukesi" melko hitaasti. Aluksi piti hieman jopa "pakottaa" itsensä pelaamaan tätä (hyvin harvoin kiinnostun näinkin räiskintäpohjaisista peleistä, saati pelaan niitä yli paria tuntia), mutta melko nopeasti se muuttui kuitenkin yhdeksi suosikkipeleistäni pelin edettyä. Jokin tuossa tarinassa, ja pelimaailmassa iski, ja kovasti iskikin. Peruspelin tarinan loppupuolella olin aivan myyty, ja piti saada lisää pelattavaa - ostin siis DLC:t. Toivon kovasti jatko-osaa tälle pelille. :tup:

Pelin tallennusmekaniikkaan toki saattoi mennä muutamaan kertaan hermot, kun taidot loppuivat kesken ja henki lähti. :whistling:
 
Pitäis jaksaa pelailla tää loppuun. Tykkäsin kyllä Alan Wakesta enemmän.

Siinä oli jotenkin paljon selkeempi combat systeemikin.
 
Vähän liiankin selkeä, näytä valolla ja ammu. Ei siinä, AW kuuluu yksiin lempipeleistäni ja eiköhän tuo taas kohtapuolin tule pelattua läpi.
 
Juuh ei kyllä tosiaan toimi toi peli mulla ollenkaan, jos yritän käyttää säteenseurantaa. Esim. juuri tuossa kohdassa avautuvaa käytävää mä yritin ohittaa noin tunnin ajan. Se aina jämähti tuossa kun katsoin jotain tiettyä kohtaa siinä käytävän oikealla puolen olevaa huonetta. Ihan paikallaan seistessäkin kun todella hitaasti käänsin kameraa siihen huoneeseen kohti, jossain kohtaa se yritti piirtää jotain sopimatonta ja siihen se leikkaa samantien kiinni.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ohitin lopulta tuon kohdan kääntämällä katseen vasemmalle olevaan kiinteään betoniseinään, jossa on noita valokuilu-ikkunoita. Sen jälkeen tuli joku avarampi ilmanvaihdon konetila, jossa oli vihollisia. Ehkä kolme niistä sain tapettua ja taas jämähti.

Huoh. Heitin sitten pyyhkeen kehään ja pelaan tuota DX11, sillä ei ole mitään ongelmaa toimia 5 tuntia putkeen. Samalla ei toimi niin säteenseuranta tai edes DLSS. About kaikki mahdolliset temput olen yrittänyt, ajurit eivät ole kaikkein uusimmat näköjään mutta mitä ihmettä niiden pitäisi merkata kerta toi peli on sen verran vanhempi. Ne päivitän joskus ja kokeilen viimeisen kerran DX12.


Muilta osin tuo peli on OK. Tai enemmän kuin OK. Kivan kevyt mekaniikoiltaan, joten sen voi ottaa kevyenä putkijuoksuna ilman suurempaa kiinnostusta. Yleensä tykkään pelata pelejä joihin uppoaa enemmän aikaa ja joita pystyy, voi ja joutuu "opiskelemaan" vähän pidempään, mutta ilmaisena tälläinen install, play ja uninstall rupeama myös menee ihan hyvin.

Pelin teema ja taustatarina on mielenkiintoinen. Mä en muista oliko se suoraan tähän peliin kytkeytävä vai perustuva, mutta joskus aikoinaan lueskelin netistä noita SCP universumin juttuja niin monet noista pelinsisäisistä jutuista on aika helposti avautuvia.
 
Huoh. Heitin sitten pyyhkeen kehään ja pelaan tuota DX11, sillä ei ole mitään ongelmaa toimia 5 tuntia putkeen. Samalla ei toimi niin säteenseuranta tai edes DLSS. About kaikki mahdolliset temput olen yrittänyt, ajurit eivät ole kaikkein uusimmat näköjään mutta mitä ihmettä niiden pitäisi merkata kerta toi peli on sen verran vanhempi. Ne päivitän joskus ja kokeilen viimeisen kerran DX12.
avautuvia.
Ootko kokeillut alikellottamista, että sulkee pois osan ongelmia? Ei vaikuta normaalilta ja voihan olla että jossain komponentissa on vikaa joka tulee nyt esiin.
 
Toi janitor Ahti on kyl ihan mahtava, ihan hauskaa kyl et on vedetty joitain hahmoja ihan överiks.

Mitä taasen tulee pelin toimivuuteen niin ei oo kaatuillut kolmessa tunnissa DX12, RTX medium, muuten high preset paitsi ilman ärsyttävää motion blurria (joka lähtee offille joka pelissä ennen edes aloittamista). Alla ryzen 3600 +200 PBO+RTX 2070 kellotettuna, tainnut dropata alimmillaan FPS 55, mutta siinä 60-75 (1440p reso) välissä pääsääntöisesti niin ihan pelattava yksinpeliksi. Tuntuu riittävän samat FPS:ät myös shadow of the tomb raiderissa.
 
Tulipa pelailtua Control läpi.

Kokonaisuutena jäädään plussan puolelle, annan arvosanaksi suomalaisittain korkean 8+.

Tarina ja juoni olivat mielenkiintoisia. Naispääosa sopi mielestäni hyvin tarinaan ja muutkin henkilöhahmot olivat myös mielenkiintoisia. Näin suomalaisena jäi mieleen erityisesti talonmies Ahti, joka oli kuin jokaisen suomalaisen 1980-luvun ala-asteen talonmies. Hiljainen, muriseva ja yhtä aikaa kiehtoa hahmo, joka hoitaa hommansa. Huumoria oli myös onnistuneesti viety reilusti yli laidan ja tarina kantoi tältä osin myös.

Aseiden rakentelu, hahmon kehittäminen ja grindaus saavat miinusta. Minusta hahmon kehitys jäi pelillisesti jäi vajaaksi ja pidin hahmon kehittämistä lähinnä kosmeettisena asiana. Muutenkin pelimaailma jää vähän tyhjäksi (kerää sieltä täältä joitakin kilkkeitä), toistuvaksi (aina sama motelli) ja pitkäveteiseksi (hypi tämä välikenttä läpi). Ehkä juoni ei sitten mahdollistanut erilaisia ympäristöjä tai juonen kehittelyä rakennuksen ulkopuolelle, vaikka ylimaailmallisia juttuja peli sisältääkin.

Lisäosia en ostanut, enkä osta. Nytkin peli alkoi tuntua jo loppupuolella aika puuduttavalta saman toistolta.
 
Itsellänikin oli alkuun aika ristiriitaiset tunteet tästä pelistä, vaikka kaikki muut Remedyn teokset on kolahtanut hyvin. Melkein jo lopetin kesken. Pikkuhiljaa tuo kuitenkin sai otteeseen ja nyt maistuu kovastikkin, kun olisi vain aikaa ja kelejä pelailla. Näillä hyvillä keleillä ei viitti konetta edes laittaa päälle.

Kuten myös nyt kun vihdoin vasta aloittelin tätä. Itse hahmon ohjaaminen ja taistelu kyllä tuntui hyvältä ja olen myös aiempien Remedyn pelien tarinoista tykännyt, mutta niin kuin ehkä joskus vuosia sitten tännekin kommentoin (ehkä), niin tuo perinteinen top secret government agency, joka puuhaa sitten jotain outoa nyt vaan ideana on nähty omasta mielestäni jo rasittavuuteen asti erittäin monissa jenkkisarjoissa ja elokuvissa. Jonka lisäksi jo itse Remedykin noiden yliluonnollisten ilmiöiden parissa jo puuhastellut niin Alan Wake:ssä kuin Quantum Breakissäkin. Joten vaikka vaikuttikin ihan mielenkiintoiselta näin alkuun sitä virastoa tutkia ei teema nyt itselleni se kaikkein mieluisin ole. Mieluummin olisin ottanut vaikka Alan Wake:n tai Quantum Breakin jatko-osan. Ja tähän kun lisätään vielä se, että alkuun olet kaiken lisäksi pelaajana ulkona kuin lumiukko siitä kuka edes olet ja mitä tuolla teet, niin varsin erikoista on kyllä meno tässä pelissä.
 
Otin kun ilmaiseksi sain, 2h myöhemmin uninstall, ei ole mua varten tämä peli...
 
Aseiden rakentelu, hahmon kehittäminen ja grindaus saavat miinusta. Minusta hahmon kehitys jäi pelillisesti jäi vajaaksi ja pidin hahmon kehittämistä lähinnä kosmeettisena asiana. Muutenkin pelimaailma jää vähän tyhjäksi (kerää sieltä täältä joitakin kilkkeitä), toistuvaksi (aina sama motelli) ja pitkäveteiseksi (hypi tämä välikenttä läpi). Ehkä juoni ei sitten mahdollistanut erilaisia ympäristöjä tai juonen kehittelyä rakennuksen ulkopuolelle, vaikka ylimaailmallisia juttuja peli sisältääkin.
Todennäköisesti juoni viilattiin niin, ettei tarvinnut lähteä rakennuksen ulkopuolelle, jottei kehityskulut kasvaisi entisestään.

Raycevick teki hyvän videon pelistä pari viikkoa sitten:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Foundation ensin pois alta koska se on ainakin mun mielestä huonmpi. :D Muuten ne ei ole mitenkään kytköksissä että ei väliä. AWE:sta ei ehkä saa kaikkea irti ellei ainakin jollain tasolla tiedä mitä Alan Wakessa tapahtui.
 
Tuli tuossa eilen pelattua joku 4-6 tunnin sessio tätä DX12 ja RT päällä kaatumatta. Noi mun aikaisemmat jatkuvat ja lähes välittömät jämähtämiset noi päällä, johtuivat vanhemmista ajureista.

Peli on yllättävän vaikea. Mulla on kai jotain 5 tehtävää auki tällä hetkellä joista kaikki paitsi yksi on pomovastuksia joita olen jokaista ainakin yrittänyt puoli tuntia ja puolta varmasti yli tunnin päihittää. On se turvaholviin suljettu kaappikello, on jääkaappi. Yksi ei ole varsinainen pomovastus mutta se levyautomaatin takaa avautuvat 4 rataa/kenttää on pitkälti kovaa taistelua ja feilaan nekin todella pahasti. Mielestäni vaan yksi tehtävä on tällä hetkellä sellainen normaali ainakin tähän mennessä jossa tulee vastaan vaan normaaleja määriä vihollisia, että sitä voisi yrittää edetä ja katsoa jos sitä kautta saa apua noihin muihin, se on tän pelaajahahmon veljen jälkeen kun mennään selvittämään sitä prime candidate ohjelmaa /projektoria.

En ole vielä luovuttanut ja koettanut googlettaa noita pomotaisteluita, tai ottaa jotain hemmetin autoaimia käyttöön, mutta tosiaan yllättävän haastavia noi on.


Edittiä näin sunnuntaina.
Tulipa nopeasti pelattua loppuun, olinkin yllättävän lopussa pääjuonta, tuon projektorin jälkeen ei kauheasti lisää tehtäviä ollut. Kävin hoitamassa sen jääkaapin, siitä avautuva vastus oli ensiksi helppo mutta kun se saavutti jonkun 20% healthin niin sitten se alkoi melkein yhdellä lyönnillä tappamaan, sain sen viimeisen vaiheen mistä se oli jäänyt aina kiinni hoidettua sillä snaippuis pistoolilla ja kolmella heitettävällä objektilla nopeasti, ennenkuin se ehti tappamaan mut.

Se kaappikello/ankkuri oli kanssa uudella yrittämällä paljon helpompi kun aikaisemmin jolloin olin yrittänyt monta kertaa ja luovuttanut, kun nyt olin saanut voimakkaampaa shieldiä käyttöön ja kolme heitettävää tavaraa tekee kerralla kai aika paljon damagea. Mulla on enää pari tehtävää auki, yksi pomovastus joka on joku leijuva ja helvetin hankala Hiss, joka ilmeisesti on toinen kerta kun sitä vastaan taistellaan, ja sitten on se levyautomaatin kautta avautuva 4 ratainen aikarajoitettu tehtävä jossa kaikenlaisia vihollisia vyöryy jatkuvasti niskaan. Siitä onnistuin lopulta kerran tier 1 haasteen tehtyä mutta sitten se seuraava tier tuntuu hankalemmalta, ja sitä ekaakin jouduin yrittämään monta kertaa vielä nykyisillä varusteilla/hahmon skilleillä. Aseet on melkein kaikki päivitetty, sain pari viimeisintä päivitystä vasta pelin pääjuonen kuittaamisen jälkeen. Tosin osa modeista on vielä IV tasoa vielä enkä saa uusia modeja luotua.

Luultavasti tulee ehkä pari kolme lyhyempää sessiota tätä vielä pelattua ja noita kahta yritettyä saada tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse huomasin että kun laittoi energiaan tarpeeksi pojoja ja jotain 35% energia palautumis nopeutta lisää, niin johan rupes onnistumaan. Itsellä on nyt energia ja hela täynnä. Välillä käytän vielä reilun 40% hela boostia ja välillä taas jotain muuta. Itse tykkään tuosta Pierce aseesta jossa 2 ammusta ja kestää sen lataaminen sen noin 1 sekunnin ennen kun voi ampua. Toinen on yleensä Grip, tai joku muu riippuen vähän tilanteesta. Muutamiin pomoihin joutu itsekkin netistä katsomaan vinkkiä.
Sais tulla nuo dlc johonkin alennukseen, niin voisi nekin ostaa.
 
Vaikke en olekkaan tämän pelin fani mutta tykkään siitä kuitenkin että Remedy tekee omaa juttuansa, karkottaa osan pelaajista mutta mielestäni on rikkaus että peleissä uskalettaan tehdä jotain erilaisuutta kuin että kaikki pelit olisivat samasta pusta veistettyjä.

ja olenkin toivonut että nämä erilaiset pelit menestyisivät siitäkin huolimatta vaikka itse en niistä perusta.


En tiedä täysin siitä uskalluksesta. Itse asiassa hieman tuli mieleen näin vertauskuvauksellisesti luonnehtien teini, joka haluaisi näyttää jotain erilaista hienoa kavereilleen, mutta asiaansa uskovan ympärilleen säteilemisen sijaan, puolirohkesti naureskelee itselleen ja asialle.
Se on inhimillistä sosiaalista käytöstä, mutta teoksessa sellainen voi ampua tunnelmaa pahasti alas.

Sellainen turvallisuuden hakuinen pullamössöily rikko kokonaisuuden uskottavuutta ja mukaansatempaavuutta.

Mukaan saatetaan epävarmasti heittää jotain jutulle naureskelevaa rennon coolia pilkettä, jottei näytetä olevan liian tosissaan sen kanssa mitä luodaan.

Tai tässä tapauksessa kun maailma on vielä sellaista kolkon askeettisempaa, voi haluta heittää ripauksen väriä mukaan, mutta se on toinen asia miten sen tekee.

Toki välttämättä kyse ei ole ollut suoraan siitä, että ei uskalleta tehdä jotain, tai haluttaisi tehdä tosissaan, vaan visio on voinut vaan olla jotain mikä ei toimi.


Muistan kohdan missä punaista valoa välkkyvän taukohuoneen kautta pudottiin sinne leijuvien kivipaasien päälle, jossain ulottuvuuksien rajamailla. Ja ensimmäistä kertaa näytettiin sellainen liikkuva sähäkkä kivikasa, taustalla soiden sellasta painavaa uhkaavaa ääntä. Tuolloin olin vielä maailmassa täysillä mukana, ja jonkun matkaa eteenpäinkin. Ihastelin Controllista, et nyt on aitoa syvää juttua saatu aikaan. Edeltävä Hotline-tehtäväkin. Käytävillä painajaismaista supatusta, tunnelman tuntuen vielä illalla sänkyyn mennessä, tietäen mitä on juuri pelannu. Saadut supervoimat tuntu hienoilta käyttää, ja ampuminen sulavaa puhaa, jne.

Tuohon asti ilmaantuneet hahmot oli olleet uskottavasti näyteltyjä: Jesse Faden, Ahti ja entinen johtaja. Emily:kin meni mukana omanlaisessa toimintamoodissaan.


Mutta myöhemmin ote alko murenemaan uskottavasta tunnelmasta ja maailmassa mukana olosta. Varmasti yksi päätä hämmentäny ja uskottavaa syvyyttä alasampunu juttu oli tämän tästä näytetty, tarkoituksella ylinäyttelevä koomikkotohtori. Kyseisestä Dr. Darlingista oltaisiin voitu tehdä hyvin jollain tavalla koominen tai tärähtänyt ja silti oikea hahmo, viemättä syvyyttä ja uskottavuutta mihinkään, mutta heitettiinkin vitsiksi koko henkilön näyttely. Oli se sit täysin tahallista tai ei.

Mitähän Countrey Hope mahtoi ajatella hienosti tosissaan näyttellessään, kun tajunnu mitä hänen jälkeensä eniten näytetään pelissä. Kyseessä vielä hahmo, josta ympäröivä maailma puhuu tosissaan, ja jota liitetään tosissaan asioihin ja tapahtumiin. Eli täysin rikkonainen juttu sopimatta mihinkään.

Kenties tekijät haki jotain mystikkaa tuovaa lisämaustetta, kun teatraalinen koomiko heiluu vanhan filmityylin videoissa, mutta ei ainakaan tällä näyttelyllä tai juonen henkilöllä ympäristössään toiminut mitenkään.

Kysehän ei ole huumorintajuttomuudesta tai siitä et kaiken pitäisi olla vakavaa, ei mitenkään. Vaan kyse on siitä mikä sopii mihinkin kokonaisuuteen. Asiat kun ei aina toimi yhteen edes jonain rikastuttavana kontrastina, ainakaan väärillä tavoilla tehtyinä, vaan ampuu ainostaan toisiaan alas.

Esim. Twin Peaksin huumori ja hymyilyttävät jutut täysin sopii ja on yhtä luodun kokemuksen ja tunnelman kanssa, nakertamatta syvyyttä, psykedeliaa, kauneutta, tunnelmaa ja uskottavuutta mitenkään.

Myös pari muuta mieshahmoa oli hieman kuin muualta fiilikseltään, eikä oikeen sopien käynnissä oleviin tapahtumiin, mutta ihan toinen asia kuin edellä mainittu. Sellanen lepponen normipäiväolemus, suorituksen menemättä oikeen mihinkään viileepäiseen toiminnantyyppiosastoonkaan.


On huomionarvoista et Ahti-hahmo on herättäny ihmisissä kiinnostusta, ja jonkun palkinnonkin hahmostaan sai. Ahti olikin sellaista uskottavan ja psykedeelisen syvän maailmaan luontia. Kiinnostus Ahti hahmosta vaan alleviivaa sitä mitä ihmiset oikeasti kaipaa teoksilta, ei jotain heikosti miltään maistumatonta pullamössöä, joka ei vie tosissaan minnekään.


Sanoin edellä esimerkkinä väliin eri paikoissa mainitun Twin Peaksin. Mutta Controllissa ei liene juuri samaa Twin Peaksin kanssa. Alan Wakessa näyttäis olevan enemmän yhteyttä, jota tosin en ole pelannut. Twin Peaks toimii toki jotain kuvaavana vertauksena.

Mielikuvituksen, syvyyden ja psykedelian kun ei itsessään pitäisi olla yhden ohjaajan keksintö, eikä sitä olekkaan. Ja sen verta kun edellä sanottuja adjektiiveja Controllissa lopulta uskottavan vaikuttavasta mielessä on. Taika ja uskottavuus valuu nopeasti läpinäkyvän teennäisyyden tuntuun. Sellaisia ajatuksia ei ole lopulta hirveästi tunnuttu ajatelleen, vaan keskitytty enemmän pelilliseen mättöön.

Pääpelin lopussa kun heavy metal alkaa soida, haeten et sen tahdissa flowssa juostaan illuusioiden läpi, siinä kohdassa ajattelin, et ei kauheemmin yllättä.


Maailmassa mukana olemista ajatellen yksi iso virhe Controllissa on tapa miten vihollisia jatkuvasti tiputetaan jo ravattuihin tiettyihin paikkoihin. Tuhoat tietylle alueella ilmasta tippuneet viholliset jo lie monetta kertaa, menet ovesta sisään, palaat heti takaisin, ja joukko saattaa tippua heti samaan paikkaan. Sellanen tönkköily voi murentaa pahasti pelaajan uskottavaa mukana oloa maailmassa. Sitä voikin pelatessaan havahtua fiiliksen liuenneen siihen, että tahkoo jotain hieman teennäistä peliä, sen sijaan et pää on mukana jutussa ja tunnelmassa.

On virhe myös laittaa pelaaja automaattisesti juoksemaan hissiltä uudelleen ja uudelleen päävastuksen luokse, tuttuun tapaan joukkoja tippuen matkan varrella ilmasta (joiden läpi voi toki juosta, mutta kysymys ei ole siitä). Kyseinen päävastuskin saattaa alustoineen olla samanlainen, jonka toisessa tehtävässä tuhonnut, ainakin yksi tälläinen osu kohdalle.

Myös asioiden hajanainen toistaminen, hieman keinotekosen tuntusin muutoksin, rikko uskottavaa tunnelmaa. Enkä tarkoita esim. niitä leijuvia kivipaasiratoja, vaan ainakin se avaimen haku motellista erinäisin pikkumuutoksin herätti sellasta teennäisyyden tuntua.


Foundation on pelaamatta loppuun, ja AWE kokonaan. Foundationin alku oli kiinnostava ja rohkea, eikä edellä sanottuja epäkohtia niin vastaan ole tullut. Ja oli hyväntuntuinen idea alottaa Faden johtajan saappaat omaksuneena puku päällä, tuo omaa uutta fiilistään ohjata viraston johtajaa laittelemassa asioita kuntoon. Kun taas pääpelin alussa asetelma oli saapua ulkopuolisena outoon paikkaan.


Controllin graafisessa ilmeessä on muuten jokin jännä omanlaisensa hailu huntu tavallaan tai olemus, mikä luo minusta pientä etäisyyden tuntua visuaaliseen ilmeeseen. Kaikki asiat ei ehkä näytä niin elävän tuntuvilta tai vaikuttavilta, kuin jonkun toisen pelin graafisuudella voisi olla. Tai sit sellasessa tunteessa kyse vain muista edellämainituista syistä tai muusta.
 
Viimeksi muokattu:
Aloitin nyt kunnolla Ps5:lla ja onpahan ollut hyvä. Ostin tattipidennykset niin on vähän parempi tuntuma ampua. Peli lähti oikeastaan käyntiin, kun sai sen rojun heittokyvyn ja eka lopari kaatui, mikä tuotti kyllä ongelmia!

Intensiivistä ja kuumottavaa. Sain juuri jotkut virrat päälle ja ilmeisesti paikkoja auki.
 
Tässä on hyvä combat ja grafiikat, mut en ole silti jaksanut pelata vielä läpi. Tarina ei vaan nappaa. Eikä läheskään sama tunnelma pelissä mitä esim. Alan Wake oli. Jopa Quantum Break tuli pelattua läpi, vaikka moni sanoo että se oli huonoin näistä.
 
Amazon Prime-tilauksella ilmainen Ultimate-versio GOGiin: Prime Gaming

Voimassa käsittääkseni marraskuun ja toimii myös Prime kokeilujaksoilla.
 
Pitänee pelata vielä kolmannen kerran läpi eri alustalla... Ensimmäinen Ultimate Edition läpipeluu meni PC:llä, toinen PS4:lla (oli PS+ ilmaispelinä), ja nyt PS+ Extrassa olisi tarjolla PS5 versio joka pyörii todella paljon nätimmin kuin tuo PS4 versio.
 
Jaksoin vihdoin pelata pari vuotta sitte startatun Epicin lahjoituksen loppuun. Ilmeisesti kaikki perusversion tehtävät, 28 kpl, läpi ja aikaa meni ~25h. Noiden lisäksi muutama board ja "alert" tehtävä. Jukeboxin expeditionia testasin kerran, mutta vihaan aikarajoituksia, joten se jäi eikä siitä olisi mitään kostunutkaan end gameen. Näillä sai täysille health, energy ja throw skillit ja melkein täysille melee ja levitate skillit. Vihujen, ohjusten ja kamojen viskomisen lisäksi muutrama piste groung slammiin. Shield oli omasta mielestä täysin turha, koska sen ollessa ylhäällä et pysty tekemään mitään itse. Vaikka taustaa on C64 ajoista lähtien (tai ehkä juuri sen vuoksi :) ), vaikeustaso oli paikoin haastava. Osana varmaan selkään ilmestyvät tai näkymättömät vihut.

Aseista käytin pääasiassa perus pistoolia ja jossain kohdin konepislaria hoitelemaan mobeja. Pistoolilla sai suht hyvän ja tasaisen damagen ok lippaalla verrattuna muihin aseisiin. Lopussa vähän enemmän snipua vahvempien vihujen shieldien ja life barin vuoksi. Haulikko jäi alkupelin jälkeen jotenkin tehottomaksi ja vaati iholla olemista ja vasta lopussa avattu raketinheitin tuntui turhalta. Olisin toivonut joka aseen oman napin taakse taikka rullalla vaihdettavaksi. Tuo R:llä kahden vaihtelu oli vähän teennäinen hidaste, koska kaikki aseet oli joka tapauksessa vaihdettavissa modeja myöden ihan kesken tappelunkin. Yksi monesta pelimukavuutta ja sujuvuutta ihan turhaa rajoittavista jutuista tässä pelissä. Aseissa lähinnä damage modeja ja hahmolla lisää healthia ja energian hyötysuhdetta heittelyyn. Inventarion pienuus oli myös ihan turha homma, piti jatkuvasti hajottaa kamaa ja olisi ollut jees jos edes maassa olleen modin olisi voinut halutessaan suoraa hajottaa jos inventaario täysi. Eli jälleen näitä quality of life juttuja, joilla tätä olisi voinut parantaa paljon monesta paikkaa.

Teknisesti peli oli hyvä. Ei bugin bugia ja omalla setupilla (5900x, 3080, 32GB @1440) asetukset tapissa pyöri mainiosti. Fysiikanmallinnus oli mainio ja kamojen heittely ja ympäristön ja vihujen murjomien oli oikein toimivaa. Graafisesti tämä oli itselle vähän pettymys. Johtunee varmaan lokaatiosta ja yleisestä synkkyydestä. Efektit kohdillaan. Äänet aika neutraalit. Osa tasojen platformeista oli kyllä hivenen sekavia pelata, esim. minne voi hypätä kun kaikki on mustaa tai räikeän punaista. Kenttäsuunnittelussa oli kuitenkin muutamia hienoja kohtia. Korkkiruuviksi kiertyvät käytävät saavat jotkut varmasti voimaan pahoin, koska itselläkin se aiheutti omituosta tunnetta tasapainossa. Lopun sokkelo mystisesti muuttuvine tasoineen heavyn pauhatessa oli kyllä hieno. Peli muuttui ihan täysin masentavasta kunnolla jyräämiseksi ihan vain tuon soundtrakin voimin.

Ohjaustuntuma oli yleisesti ok, mutta kiivaissa paikoissa se ei välillä ollut niin jouheva kuin olisin toivonut. Jos esim. jätit levitaation liian matalalle, et päässyt enää ylemmäs "resetoimatta" levitaatiota. Eli jäi jostain millistä kiinni että pääset platformille. Väistö/syöksy oli hivenen tökkivä. Juokseminen ärsytti jatkuvasti, mikä ihmetyttää koska sitä varten oli jopa kolme eri valintaa: "toggle on", "toggle on/off", "hold on". Mikään näistä ei toiminut kuten haluaisin. Olettaisin, että toggle on tarkoittaa että se aktivoi jatkuvan juoksemisen, mutta ei. Jos juokset eteenpäin, homma ok. Mutta jos pysähdyt tai peruutat ja lähdet taas eteenpäin, juoksu onkin jostain syystä taas pois päältä. Ja ihan sama homma "hold on" kanssa. Tuon pitäisi toimia niin että jos se SHIFT on pohjassa, niin hahmo juoksee. Nyt se toimii niin että SHIFTiä pitää käyttää pois päältä jos olet eteenpäin liikumisen jälkeen pysähtynyt tai peruuttanut. Todella ärsyttävä ominaisuus (mikä on joissain muissakin peleissä), mikä aiheuttaa sen että pikatilanteissa löntystelet kävellen vaikka pitäisi juosta, kun samalla sormet takovat skilli nappeja ja olet siinä oletuksessa että juoksu oli jo aktivoitu.

Kartta oli suhteellisen sekava sokkeloineen kun koitit päästä jonnekin tiettyy paikkaan. Kerroksia oli vaikea hahmottaa, joten ihmettelin monesti missä se ovi / käytävä on, kun kohdalla olikin seinä. Välillä tuntui että jouhevampaa vain hypätä rotkoon ja syntyä fast travel paikalle. Samalla sai ohitettua ne pirun jatkuvasti läpipelatuille paikoille uudelleen spawnaavat vihut, mitkä varmaan oli siellä skilli / matsku grindia varten. Muutenkin tuo edes takaisin juoksentelu alkoi puuduttaa, "jaha, taas level 5 ovi eikä korttia siihen... palataan varmaan joskus uudelleen tänne". Seinien opasteiden kanssa pärjäsi, mutta välillä tehtävänannot olivat aika suurpiirteisiä... "täällä ollaan, mutta mitäs nyt sitten". Itseä rassaa myös PC:llä kymmeniä vuosia sitten standardiksi muodostuneen "tallennus missä hyvänsä" puute. Konsoleiden myötä nuo checkpointit ovat levinneet joka peliin, vaikka nekin pystyisivät nykyään tallentamaan etenemisen minne vain. Ymmärrän että tuo on pelitekninen homma myös, mutta laittaisivat sen chekpointin sitten heti siihen sivu bossin tai vaikean kohdan ovelle ettei tarvitse turhaa ravata epäonnistumiseten jälkeen. V-käyrä kasvaa jo siitä kuolemasta, joten siihen ei tarvita enää mitään turhia pitkityksiä päälle kuten vaikka sen flamingon luokse lentely. Turha varmaan edes mainita sitä jatkuvaa ravaamista ja saman tekemistä siellä hotellille. Eli quality of life parannuksille olisi ollut tässäkin tilausta.

Tapahtumapaikka, juoni ja tuo sekava yliluonnollisuus eivät toimineet minulle. Sama homma kuin Alan Waken kanssa, mikä jäikin kesken (mielenkiintoinen miljöö ja mysteeri, mutta heti kun on mielenkiintoista, valot pois ja jahdataan haamuja lampulla). Tuo synkka ja sekava fiilis ei tehnyt pelaamisesta kovin rentouttavaa (vaikka semi nuutuneena duunipäivän päälle) ja juonen häröys aiheutti lähinnä skip, skip, skip... koska ei tuossa tunnu kuitenkaan olevan mitään päätä eikä häntää. Eli itselle ei selkeästikään toimi juonellisesti Remedyn pelit. Vaikka tämä on lyhyt, niin tässä tuli yllättävän nopeasti ähky toiston ja samojen vihujen ja arena tappeluiden vuoksi.

Teknisesti paljon hyvää, mutta sitten quality of life, juoni ja yleinen pelifiilis puolella paljon negatiivista. 6/10 tai 7/10... riippuen siitä olenko juuri kuollut ja jälleen kerran juoksemassa turhaa samaa putkea hautakiven luokse.

Niin joo. Ahti oli, joskin yliampuva, niin ihan piristävä hahmo tässä. Suomalaisille aiheuttanee hymähdyksiä, muille ehkä vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
...
Teknisesti paljon hyvää, mutta sitten quality of life, juoni ja yleinen pelifiilis puolella paljon negatiivista. 6/10 tai 7/10... riippuen siitä olenko juuri kuollut ja jälleen kerran juoksemassa turhaa samaa putkea hautakiven luokse.
Olen vasta alussa ja pelannut n. tunnin, mutta jo tässä vaiheessa tuntuu vähän samalta. Paitsi juonesta pidän paljon ja nautin monista pikku hommista, kuten pätkä (ei sana tarkasti) "jokaisella sivilisaatiolla on omat superaseensa, viikingeillä Mjölnir, joku toinen esimerkki, joku kolmas esimerkki, ja meillä on tämä..." pisti mukavasti mielikuvituksen liikkeelle. Sitten löytyi myös tutun näköinen taulu johtajan huoneesta, sopivasti mysteerejä. Turhaa lässytystä on tosin omaan makuun liikaa, ei tarvi aina heittää jotain kielikuvaa jos jotain tapahtuu, koska pelaaja on jo ymmärtänyt tilanteen. Ei tartte yrittää liikaa, epälen että on mennyt ylipohtimisen puolelle.

Iso plussa myös säteenseurannasta! Erityisesti alussa se kiinnitti huomion ja ensimmäistä kertaa huomasin miten toimistojen lasiseinät heijastavat kaiken.

Olen semmonen pelaajaa joka tutkii joka paikan mihin pääsee ja haluan tietää kaiken. Juuri kuten Alan Wakessa, myös tässä näyttää olevan täysin turhia hetkiä. Tämä ei ole avoimen maailman peli mutta dead endejä löytyy. Tähän mennessä vain jotain vessoja koppeineen joista jokaisen tutkin, mutta kyllä turhauttaa kun luulen löytäneeni jonkun secretin joka ei ollutkaan mitään. Noh, ainakaan ei ole putkijuoksu mitä ärsyttäsi enemmän. Tuo on varmasti hankala tasapainottaa, kun ehkä ne vessat alkaisi kyllästyttämään myös jos siellä ois vain aina joku juonilappu samassa kohti.

Ja ne juonilaput, iso miinus siitä ettei niitä juonilappuja voi lukea suoraan! Kerättävät laput ovat pelin tappaja, koska:
+Haluan lukea ne ja ymmärtää mysteeriä tai muuten vain tietää mitä ympärillä on tapahtunut
+Teksti joskus luettavan lyhyttä tai muuten kiinnostavaa
-Pitää painaa nappia 4-10 kertaa että sellaisen saa edes luettua!!! Missaanko jotain, vai pitääkö oikeasti joka kerta avata valikko, selata lappuvälilehtien kohdalle, selata tietyn tyyppisen juonilapun kohdalle, selata alaspäin niin kauan että se uusin lappu löytyy!??? Ratkaisu: Press menu to read ja se näyttää uusimman lapun mikä on noukittu???? (Jos näitä juonilappuja on paljon ne vois olla hyvä järjestää mindmappiin josta saa kronologisen käsityksen)
-Ihmisten nimet outoja joihin ei ole mitään kosketusta joten jututkin menee ohi. Miksi kertoa turhaan? Tuollainen ei ole mikään mysteeri tai edes kiinnostava asia. Anna alussa joku juttu johon tarttua, ja seurata sitä, pelissä kyllä on kiinnostavuutta mutta niissä lapuissa ei. Tämä liittyy myös edelliseen turhauttavaan tapaan lukea niitä
-Miksihän näissä ei käytetä hahmojen kuvia enempää, iso bonus tauluista silti

Ei saateri nämä Remedyn pelit ole enää niin hyviä Max Paynen jälkeen. Alan Waken pelasin läpi, mutta jätin kesken johonkin DLC:hen jossa joku vihu hyökkäs aina takaa. Taitaa jäädä tämäkin peli kesken kun turhauttaa se lappujen lukeminen ja kartta ei erota kerroksia. Pieniä turhauttavia asioita liikaa.

Tuntuu että viimeisen 10v aikana Remedy on käyttäny aikaansa turhiin asioihin. Gameplay on jäänyt erittäin vähälle, mennään turvallisesti massan mukana, ja tarinat ei kanna vaikka ovatkin tavallaan mielenkiintoisia. Max Paynet oli hauskoja ja Future Crew on ollu suosikki vuodesta 1993. Toivottavasti kohta koittaa nostalgian aika 90-luvulle, ja isotkin studiot alkavat taas keskittyä siihen mihin aikoinaan ihastuivat.
 
Viimeksi muokattu:
Olen vasta alussa ja pelannut n. tunnin, mutta jo tässä vaiheessa tuntuu vähän samalta. Paitsi juonesta pidän paljon ja nautin monista pikku hommista, kuten pätkä (ei sana tarkasti) "jokaisella sivilisaatiolla on omat superaseensa, viikingeillä Mjölnir, joku toinen esimerkki, joku kolmas esimerkki, ja meillä on tämä..." pisti mukavasti mielikuvituksen liikkeelle. Sitten löytyi myös tutun näköinen taulu johtajan huoneesta, sopivasti mysteerejä. Turhaa lässytystä on tosin omaan makuun liikaa, ei tarvi aina heittää jotain kielikuvaa jos jotain tapahtuu, koska pelaaja on jo ymmärtänyt tilanteen. Ei tartte yrittää liikaa, epälen että on mennyt ylipohtimisen puolelle.

Iso plussa myös säteenseurannasta! Erityisesti alussa se kiinnitti huomion ja ensimmäistä kertaa huomasin miten toimistojen lasiseinät heijastavat kaiken.

Olen semmonen pelaajaa joka tutkii joka paikan mihin pääsee ja haluan tietää kaiken. Juuri kuten Alan Wakessa, myös tässä näyttää olevan täysin turhia hetkiä. Tämä ei ole avoimen maailman peli mutta dead endejä löytyy. Tähän mennessä vain jotain vessoja koppeineen joista jokaisen tutkin, mutta kyllä turhauttaa kun luulen löytäneeni jonkun secretin joka ei ollutkaan mitään. Noh, ainakaan ei ole putkijuoksu mitä ärsyttäsi enemmän. Tuo on varmasti hankala tasapainottaa, kun ehkä ne vessat alkaisi kyllästyttämään myös jos siellä ois vain aina joku juonilappu samassa kohti.

Ja ne juonilaput, iso miinus siitä ettei niitä juonilappuja voi lukea suoraan! Kerättävät laput ovat pelin tappaja, koska:
+Haluan lukea ne ja ymmärtää mysteeriä tai muuten vain tietää mitä ympärillä on tapahtunut
+Teksti joskus luettavan lyhyttä tai muuten kiinnostavaa
-Pitää painaa nappia 4-10 kertaa että sellaisen saa edes luettua!!! Missaanko jotain, vai pitääkö oikeasti joka kerta avata valikko, selata lappuvälilehtien kohdalle, selata tietyn tyyppisen juonilapun kohdalle, selata alaspäin niin kauan että se uusin lappu löytyy!??? Ratkaisu: Press menu to read ja se näyttää uusimman lapun mikä on noukittu???? (Jos näitä juonilappuja on paljon ne vois olla hyvä järjestää mindmappiin josta saa kronologisen käsityksen)
-Ihmisten nimet outoja joihin ei ole mitään kosketusta joten jututkin menee ohi. Miksi kertoa turhaan? Tuollainen ei ole mikään mysteeri tai edes kiinnostava asia. Anna alussa joku juttu johon tarttua, ja seurata sitä, pelissä kyllä on kiinnostavuutta mutta niissä lapuissa ei. Tämä liittyy myös edelliseen turhauttavaan tapaan lukea niitä
-Miksihän näissä ei käytetä hahmojen kuvia enempää, iso bonus tauluista silti

Ei saateri nämä Remedyn pelit ole enää niin hyviä Max Paynen jälkeen. Alan Waken pelasin läpi, mutta jätin kesken johonkin DLC:hen jossa joku vihu hyökkäs aina takaa. Taitaa jäädä tämäkin peli kesken kun turhauttaa se lappujen lukeminen ja kartta ei erota kerroksia. Pieniä turhauttavia asioita liikaa.

Tuntuu että viimeisen 10v aikana Remedy on käyttäny aikaansa turhiin asioihin. Gameplay on jäänyt erittäin vähälle, mennään turvallisesti massan mukana, ja tarinat ei kanna vaikka ovatkin tavallaan mielenkiintoisia. Max Paynet oli hauskoja ja Future Crew on ollu suosikki vuodesta 1993. Toivottavasti kohta koittaa nostalgian aika 90-luvulle, ja isotkin studiot alkavat taas keskittyä siihen mihin aikoinaan ihastuivat.
Kartassa eri kerrokset on eri värillä. Toki ne on joskus päällekäin ettei näe tarkasti mistä pääsee minnekin, mutta tarkoitus onkin suunnistaa myös maailman mukaan eikä pelkästään kartta kädessä. Samoin peli kertoo kyllä mitä pitää tehdä milloinkin, mutta joudut oikeasti kuuntelemaan mistä puhutaan. Se ei toimi niin että skippaat kaikki keskustelut ja sitten vaan seuraat kompassin markkeria seuraavaan paikkaan. Kun markkeria ei ole. Ja kun kartta ei ole niin yksityiskohtainen, niin sitä keskittyy ihan eri tavalla tarkkailemaan ympäristöä. Muuten se menisi helposti siihen että pidetään juoksunappi pohjassa ja kännetään rintamasuuntaa aina kun kompassimarkkeri käskee niin tekemään. Pian opit kuin itsestään muistamaan paikkoja mistä pääsee minnekin.

Dokumentit voi lukea helposti heti silloin kun sen kerää. Siinä lukee se "pidä jotain nappia pohjassa" niin pääset sen lukemaan. Tuo on kyllä totta että on hankalaa löytää ne menun kautta myöhemmin, niitä dokkareita kun oli jo peruspelissä joku yli 200. Aivan liikaa.

Pelissä on myös puzzleja joita ei ihan heti sellaiseksi miellä. Eikä niitä tarvita tehtävien läpäisyyn eikä edes trophy/achievement metsästyksessä. Se on jo sinällään tyydyttävää kun sellaisen löytää ja keksii siihen ratkaisun ilman googlea tai youtubea. :D
 
Viimeksi muokattu:
Dokumentit voi lukea helposti heti silloin kun sen kerää. Siinä lukee se "pidä jotain nappia pohjassa" niin pääset sen lukemaan. Tuo on kyllä totta että on hankalaa löytää ne menun kautta myöhemmin, niitä dokkareita kun oli jo peruspelissä joku yli 200. Aivan liikaa.
Jostain syystä en ole huomannut että nappia voi painaa pohjassa... :facepalm: Se valikoissa ravaus minuutin välein katkaisi kamelinselän ja nyt muutkin ärsytyksen aiheet varmaan katoavat.
 
Taisin pelata koko pelin läpi lukematta juuri yhtään dokumenttia, kun en kokenut niitä mitenkään oleelliseksi ja niitä oli aivan liian paljon. Lähinnä ärsytti kun tulivat kokoajan vastaan ja taisi mennä se lukukehotuskin usein nopeasti ohi, niin en vaivautunut kaivamaan valikoista.

Nuo dokumentit on kyllä yksi nykypelien riesa, mistä en oikein pidä yhtään, mikäli niitä ei hyödynnetä jotenkin ja juoni on muutenkin itsestään selvä. Harvassa pelissä niillä on sen isompaa merkitystä, poikkeuksena ehkä ensimmäinen Subnautica, missä oli jännittävä lukea mitä miehistölle on tapahtunut ja mistä sai vihjeitä uusiin paikkoihin ja tulevaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 481
Viestejä
4 930 892
Jäsenet
79 372
Uusin jäsen
Verrieri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom