Control

Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
579
Ja joskus voi olla hyvä myös DDU:lla siivota ajureiden jättämät moskat myös pois ennen uusien asennusta.

Voit myös katsoa onko windowsin tapahtumienvalvonnassa mitään herjaa kyseiselle kaatumiselle.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Noniin laitetaas jotain mietteitä kun pitkästä aikaa taas pelasin.

Combat aika haastava sillee tavallaan. Pitää aina muistaa heitellä ja käyttää niit supervoimii, ja ampuessa aina osuu päähän.
Mulla on yli 20k kai noit kristalleja tms, mutta ainut perkki mitä saan on vaan yks ja oon valinnut ton 40 % better headshot damage, koska oon ihan hyvä ampuun päähän tossa.
Siis varmasti saisin vaikka mitä perkkejä?? Mutta en ymmärrä miten niitä otetaan.
Kartta tuntuu pieneltä, mutta on oikeesti aika sekava. Onneks on sentään fast travel pointit.

Nyt seuraavaksi alkais sen niminen tehtävä kuin Old boy's club.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
797
Noniin laitetaas jotain mietteitä kun pitkästä aikaa taas pelasin.

Combat aika haastava sillee tavallaan. Pitää aina muistaa heitellä ja käyttää niit supervoimii, ja ampuessa aina osuu päähän.
Mulla on yli 20k kai noit kristalleja tms, mutta ainut perkki mitä saan on vaan yks ja oon valinnut ton 40 % better headshot damage, koska oon ihan hyvä ampuun päähän tossa.
Siis varmasti saisin vaikka mitä perkkejä?? Mutta en ymmärrä miten niitä otetaan.
Kartta tuntuu pieneltä, mutta on oikeesti aika sekava. Onneks on sentään fast travel pointit.

Nyt seuraavaksi alkais sen niminen tehtävä kuin Old boy's club.
Niitä perkkejä saa droppeina jatkuvasti, mutta niitä huonompia pitää jatkuvasti purkaa, että parempia mahtuu inventoryyn.

Minusta taas kartta tuntui isolta, mutta jotkut paikat, kuten archives on niin sekava, etten tiedä jäikö sieltä kokonaan joku kerros käymättä.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 070
Kylläpä vituttas jos olis maksanu tästä jotain. Tyypillistä Remedyn tekotaiteellista paskaa.
Jaksoin pelata siihen ihme kuutioiden hyppelykohtaan -> uninstall.

En mä sit tiedä kehen tällanen vetoaa mutta mä en selkeästikää ole kohdeyleisöä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Kylläpä vituttas jos olis maksanu tästä jotain. Tyypillistä Remedyn tekotaiteellista paskaa.
Jaksoin pelata siihen ihme kuutioiden hyppelykohtaan -> uninstall.

En mä sit tiedä kehen tällanen vetoaa mutta mä en selkeästikää ole kohdeyleisöä.
Peli on myynyt hyvin, peli on saanut hyvät arvostelut ja Epic jopa rahoittaa tulevien pelien kehityskuluja.

Kai siitä joku on tykännyt? Itse ainakin tykkäsin.
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 070
Kuten sanoin, en selkeästikään ole kohdeyleisöä mutta koska ilmainen niin piti kokeilla.
 
Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
1 100
No eihän kaikki sovi kaikille. En ole ihan varma mihin viittaat "tekotaiteellisella paskalla", oletettavasti hämärään tarinankerrontaan? Minusta se oli kiinnostavaa ja kummittelevassa palikkavirastossa oli hauska seikkailla. Arvostan kyllä sitä, että kokeilet pelejä myös oman makusi ulkopuolelta.

Pelasin pelin itse läpi reilu vuosi sitten, niin ei ketuta kovin paljon että se olisi nyt saanut ilmaiseksi. Kaikkea ei jaksa odottaa, varsinkaan näin epävarmoja juttuja.

Minulle Remedyn paras peli on kuitenkin Quantum Break, jota monet muut tuntuvat inhoavan. Hieno tarina hyvittää vaikka mitä huonoja puolia.

cvqb.jpg
 

Henkka77

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 070
No eihän kaikki sovi kaikille. En ole ihan varma mihin viittaat "tekotaiteellisella paskalla", oletettavasti hämärään tarinankerrontaan?
Jep. Remedyn tarinankerronta on aina ollu tollasta eikä se vetoa itteeni tippaakaan. Olen enemmän suoraviivaisemman tarinankerronnan ystävä enkä jaksa arvuutella koko pelin läpi että mikä se McGuffin sitten onkaan.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
579
Itsellänikin oli alkuun aika ristiriitaiset tunteet tästä pelistä, vaikka kaikki muut Remedyn teokset on kolahtanut hyvin. Melkein jo lopetin kesken. Pikkuhiljaa tuo kuitenkin sai otteeseen ja nyt maistuu kovastikkin, kun olisi vain aikaa ja kelejä pelailla. Näillä hyvillä keleillä ei viitti konetta edes laittaa päälle.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Mä en koskaan edes testannut Quantum Breakia, enkä tätä Controliakaan vasta kuin joskus viime talvena Game Passista. Nyt kaappasin riemuiten talteen Epicista, ja suoraan sanottuna tekisi mieli maksaakin tästä siitä huolimatta. Erittäin tyylikäs (monella tasolla, mm. musiikki, arkkitehtuuri, näyttelijäntyö...), kierolla elokuvatunnelmalla varustettu, näyttävä ja pelattavuudeltaankin paljon tyydyttävämpi kuin esim. Alan Wake. Joka siis oli karmea pettymys itselleni tympeän itseääntoistavan pelimekaniikan suhteen, ja vieroitti mut Remedysta vuosiksi. Controlista annan täydet pisteet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 175
Jep. Remedyn tarinankerronta on aina ollu tollasta eikä se vetoa itteeni tippaakaan. Olen enemmän suoraviivaisemman tarinankerronnan ystävä enkä jaksa arvuutella koko pelin läpi että mikä se McGuffin sitten onkaan.
Itsellä juuri päinvastoin, jokainen remedyn peli on kiinnostanut erittäin paljon ja aina olen kokenut tuon tarinankerronnan isoksi plussaksi. (tykkäsin silti enemmän quantum breakista, alan wakesta ja max payneistä jotka ovat kyllä aikalailla eri aikakauden pelejä)
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 013
Luonnollisesti valtavirrasta poikkeava tapa tehdä jakaa mielipiteitä. Mielestäni Control on vähän kuin pelimaailmassa vähän kun Lynchin tuotokset TV/Elokuvapuolella. Osalle ei ollenkaan uppoa, osa on taas kovia faneja. Itse olen enemmän siellä fanipuolella. Onneksi tehdään muutankin kuin perusvarmaa "hollywoodia" suurilla tuotantoarvoilla.

Tässä pelissä oli monia visuaalisesti todella siistejä juttuja joita ei ole tullut missän vastaan ainakaan itselle.

Heikoin puoli on mielestäni se että vihollisia on rajallinen määrä ja taistelu vähän toistaa itseään loppupuolella. Taistelu on onneksi kuitenkin sujuvampaa ja mielenkiintoisempaa kun Alan Wakessa.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 419
Luonnollisesti valtavirrasta poikkeava tapa tehdä jakaa mielipiteitä. Mielestäni Control on vähän kuin pelimaailmassa vähän kun Lynchin tuotokset TV/Elokuvapuolella. Osalle ei ollenkaan uppoa, osa on taas kovia faneja. Itse olen enemmän siellä fanipuolella. Onneksi tehdään muutankin kuin perusvarmaa "hollywoodia" suurilla tuotantoarvoilla.

Tässä pelissä oli monia visuaalisesti todella siistejä juttuja joita ei ole tullut missän vastaan ainakaan itselle.

Heikoin puoli on mielestäni se että vihollisia on rajallinen määrä ja taistelu vähän toistaa itseään loppupuolella. Taistelu on onneksi kuitenkin sujuvampaa ja mielenkiintoisempaa kun Alan Wakessa.
Vaikke en olekkaan tämän pelin fani mutta tykkään siitä kuitenkin että Remedy tekee omaa juttuansa, karkottaa osan pelaajista mutta mielestäni on rikkaus että peleissä uskalettaan tehdä jotain erilaisuutta kuin että kaikki pelit olisivat samasta pusta veistettyjä.

ja olenkin toivonut että nämä erilaiset pelit menestyisivät siitäkin huolimatta vaikka itse en niistä perusta.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 581
Quantum Break on omasta mielestä kyllä pelinä todella hyvä. Se Windows Storen PC käännös nyt oli aika kaamean huono, mutta itsellä sattui silloin olemaan 980Ti, joka oli silloin suunnilleen ainoa näyttis, jolla pelin sai edes pelattavasti pyörimään natiivilla FullHD resolla ilman TAA upscalingia.

Tykkäsin QB:n tarinasta todella paljon ja combat oli myös hyvää. QB:ssä ei ollut omasta mielestä kovin paljoa tätä tämmöistä Remedy "häröilyä", vaan tarinankerronta oli perinteisempää settiä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
Mikähän tuossa pelissä on kun se tykkää kaatuilla tyyliin minuutin välein? En päässyt liki tuntiin yhtään eteenpäin kun se jämahti aina about samoihin paikkoihin, esim. siinä alussa kun just saa sen pyssyn ja sitten yritän päästä eteenpäin sen entisen johtajan toimistosta, ja tulee ekat oikeat viholliset ja sen entisen johtajan eka taustavarjo. Mutta monissa muissakin paikoissa tuo peli täysin jähmettyy ilman mitään logiikkaa tai selkeää syytä.

Sain lopulta jotenkin toimimaan että kenties peräti 3 tuntia voi pelata ilman että jumittaa. Peli käynnistyy vajaassa parissa minuutissa niin joo aika vähän ketään varmaan nappaisi tuosta maksaa edes 3 euroa, jos eka 10 tuntia menee siihen että ihmettelet kun peli ei toimi laisinkaan.(9600k ja 3070 rautana)

Muilta osin ihan kiva peli. Se eka bossfight oli todella vaativa, varmaan joku 30 minsaa ainakin meni sitä yrittäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
Mikähän tuossa pelissä on kun se tykkää kaatuilla tyyliin minuutin välein?
Minulla kaatui ensimmäisellä kerralla kolmesti suoraan työpöydälle puolen tunnin aikana.

Testasin nyt ~kuukausi myöhemmin uudestaan, ja nvidian ajurit on päivitetty välissä, käytössä 466.27. Nyt ei enää kaatunut 1,5h pelisession aikana, joskin kerran töksähti vähän pidemmäksi aikaa kunnes jatkoi normaalisti. Ei vain sitten kiinnostanutkaan varsinainen peli tuon kauempaa, kun oli ihmishaamumörköjen räiskintä niin tylsää. :sori:
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Mikähän tuossa pelissä on kun se tykkää kaatuilla tyyliin minuutin välein?
Pelasin pelin läpi tänä vuonna. Ei kaatunut kertaakaan. 1440p tais olla kaikki paitsi shadows täysillä. Myös RT high. Joku 50-75fps kellotetulla RTX 2080 kortilla.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
Pelasin pelin läpi tänä vuonna. Ei kaatunut kertaakaan. 1440p tais olla kaikki paitsi shadows täysillä. Myös RT high. Joku 50-75fps kellotetulla RTX 2080 kortilla.
Mä kanssa otin 1440p ja kokeilin ekaksi ilman DLSS ja myös sen kanssa, vaikka ei noilla jämähtämisillä pitäisi mitään tekemistä olla suorituskyvyn kanssa, kunhan peli ei odota että prossussa on virtuaaliytimiä.(jotkut pelit miltei olettaa ja voivat toimia huonosti ilman)

Myös ajureiden kanssa ei luulisi olevan mitään koska toi pelihän on jo vanha, ei luulisi mitään pelikohtaisia viilauksia tai bugeja olevan. Pelasitko full screen tai borderless/window? Mä taisin ensiksi pitää borderless jotta voisin helposti alt-tabata ulos ja katsella välillä muita juttuja. En nyt muista mutta saatoin vaihtaa full screen.

Selaimenkin sammutin taustalta aina nopeasti kun peli jämähti ties kuinka monta kertaa ennnekuin pääsin edes sinne johtajan huoneeseen. Sen talkkarin höpinätkin tuli "muutamaan" otteeseen skipattua koska se peli ei tee välitallennusta sen ja johtajan huoneen välillä. Mutta jossain vaiheessa se rupesi toimimaan ja sain pelattua ehkä joku 5-6 tuntia ehkä muutamalla jämähtämisellä.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 031
Herkkä oli kaatuilemaan jos oli vähänkin liikaa ylikelloa GPU:lla ainakin silloin kun itse tätä enempi pelailin RTX 2080:llä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
Pelaatko EPIC launcherin kautta?
Joo Epicin kanssa kun sitä kautta sen sai ilmaiseksi. Toimii full screenissa toki lähes kaikissa peleissä alt-tabbaaminen, mutta siinä on pieni viive kun se joutuu vaihtamaan näyttötilaa, borderless window on näppärämpi. Ehkä se ei tykännyt tuosta ei-full screen tilasta.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 940
Vaikka kyllähän se renderöity Martti Suosalo oli melkoinen elämys tietoisesti kökösti käännettyine sanontoineen:
There be work for the axe, take them behind the sauna, jumalauta!
Mun mielestä Suosalo oli liiaksi karikatyyrin karikatyyri eli liiankin överiksi vedetty, mutta tykkäsin ideasta ottaa näyttelijä mukaan.
Tykkäsin pelistä samoin kuin Quantum Breakista aikaisemmin, mutta en jäänyt koukkuun kumpaakaan. Vähän kuin olisi katsonut hyvän tv-sarjan ja sitten kohti seuraavaa.

Steam-version tekniikka pelasi 3070:llä hyvin ja sain epävirallisella patchilla 32:9 näyttämään siltä kuin kuuluisikin eli loistavalta.
DLSS:n resoluution säädin johonkin ini-tiedostoon käsin. Ilman tuota säätöä se koitti kai taikoa 16:9 reson dlss:n avulla 32:9 resolle.
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Ehkä se ei tykännyt tuosta ei-full screen tilasta.
Voi olla. Oon pelannut EPICin kautta Snowrunner peliä ja se kaatuili välillä. Ethän pidä mitään timespy ennätys kellotuksia näyttiksellä? Halpuuttaja tossa totes, että hänellä kaatuili, jos on liian suuret kellotukset. Mitä oon foorumeilta lukenut, niin raskaita raytracing pelejä ei välttämättä pysty ajamaan ihan yhtä agressiivisilla kellotuksilla, kuin muita pelejä.

Ettei ihan menis ongelman ratkonnaksi, niin laitetaan omatkin Control kokemukset. Alussa peli tuntui vähän nihkeeltä, kun taistelu oli aika yksitoikkoista ja tylsä toimistomiljöö ei herättänyt oikein tunteita vaikka graffat olikin kohillaan. Pitemmälle pelatessa hahmo kehittyi ja gameplay oli lopussa jo omasta mielestä hauskaa. Maailmakin muuttuu perus poliisipäämajasta oudommaksi ja hienommaksi. Tarina ja hahmot jätti jotain toivomisen varaa. Loppupeleissä kumminkin viihdyttävä ja erittäin hienon näköinen peli.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 013
Sain lopulta jotenkin toimimaan että kenties peräti 3 tuntia voi pelata ilman että jumittaa. Peli käynnistyy vajaassa parissa minuutissa niin joo aika vähän ketään varmaan nappaisi tuosta maksaa edes 3 euroa, jos eka 10 tuntia menee siihen että ihmettelet kun peli ei toimi laisinkaan.(9600k ja 3070 rautana)
Epicistä ostin Controlin, 9900k + 3070, pelasin yli 20 h, eikä muistaakseni kaatunut kertaakaan full screen 1440p + DLSS + muuten täysillä kaikki graffat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
612
Noin 29 tuntia pelannut Controlia (RTX 2080 oli tällöin korttina, peli ostettu Epicistä), en muista yhtään kaatumista tapahtuneen. Omalla kohdallani tämä peli "aukesi" melko hitaasti. Aluksi piti hieman jopa "pakottaa" itsensä pelaamaan tätä (hyvin harvoin kiinnostun näinkin räiskintäpohjaisista peleistä, saati pelaan niitä yli paria tuntia), mutta melko nopeasti se muuttui kuitenkin yhdeksi suosikkipeleistäni pelin edettyä. Jokin tuossa tarinassa, ja pelimaailmassa iski, ja kovasti iskikin. Peruspelin tarinan loppupuolella olin aivan myyty, ja piti saada lisää pelattavaa - ostin siis DLC:t. Toivon kovasti jatko-osaa tälle pelille. :tup:

Pelin tallennusmekaniikkaan toki saattoi mennä muutamaan kertaan hermot, kun taidot loppuivat kesken ja henki lähti. :whistling:
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Pitäis jaksaa pelailla tää loppuun. Tykkäsin kyllä Alan Wakesta enemmän.

Siinä oli jotenkin paljon selkeempi combat systeemikin.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
579
Vähän liiankin selkeä, näytä valolla ja ammu. Ei siinä, AW kuuluu yksiin lempipeleistäni ja eiköhän tuo taas kohtapuolin tule pelattua läpi.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
Juuh ei kyllä tosiaan toimi toi peli mulla ollenkaan, jos yritän käyttää säteenseurantaa. Esim. juuri tuossa kohdassa avautuvaa käytävää mä yritin ohittaa noin tunnin ajan. Se aina jämähti tuossa kun katsoin jotain tiettyä kohtaa siinä käytävän oikealla puolen olevaa huonetta. Ihan paikallaan seistessäkin kun todella hitaasti käänsin kameraa siihen huoneeseen kohti, jossain kohtaa se yritti piirtää jotain sopimatonta ja siihen se leikkaa samantien kiinni.




Ohitin lopulta tuon kohdan kääntämällä katseen vasemmalle olevaan kiinteään betoniseinään, jossa on noita valokuilu-ikkunoita. Sen jälkeen tuli joku avarampi ilmanvaihdon konetila, jossa oli vihollisia. Ehkä kolme niistä sain tapettua ja taas jämähti.

Huoh. Heitin sitten pyyhkeen kehään ja pelaan tuota DX11, sillä ei ole mitään ongelmaa toimia 5 tuntia putkeen. Samalla ei toimi niin säteenseuranta tai edes DLSS. About kaikki mahdolliset temput olen yrittänyt, ajurit eivät ole kaikkein uusimmat näköjään mutta mitä ihmettä niiden pitäisi merkata kerta toi peli on sen verran vanhempi. Ne päivitän joskus ja kokeilen viimeisen kerran DX12.


Muilta osin tuo peli on OK. Tai enemmän kuin OK. Kivan kevyt mekaniikoiltaan, joten sen voi ottaa kevyenä putkijuoksuna ilman suurempaa kiinnostusta. Yleensä tykkään pelata pelejä joihin uppoaa enemmän aikaa ja joita pystyy, voi ja joutuu "opiskelemaan" vähän pidempään, mutta ilmaisena tälläinen install, play ja uninstall rupeama myös menee ihan hyvin.

Pelin teema ja taustatarina on mielenkiintoinen. Mä en muista oliko se suoraan tähän peliin kytkeytävä vai perustuva, mutta joskus aikoinaan lueskelin netistä noita SCP universumin juttuja niin monet noista pelinsisäisistä jutuista on aika helposti avautuvia.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
1 013
Huoh. Heitin sitten pyyhkeen kehään ja pelaan tuota DX11, sillä ei ole mitään ongelmaa toimia 5 tuntia putkeen. Samalla ei toimi niin säteenseuranta tai edes DLSS. About kaikki mahdolliset temput olen yrittänyt, ajurit eivät ole kaikkein uusimmat näköjään mutta mitä ihmettä niiden pitäisi merkata kerta toi peli on sen verran vanhempi. Ne päivitän joskus ja kokeilen viimeisen kerran DX12.
avautuvia.
Ootko kokeillut alikellottamista, että sulkee pois osan ongelmia? Ei vaikuta normaalilta ja voihan olla että jossain komponentissa on vikaa joka tulee nyt esiin.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
804
Toi janitor Ahti on kyl ihan mahtava, ihan hauskaa kyl et on vedetty joitain hahmoja ihan överiks.

Mitä taasen tulee pelin toimivuuteen niin ei oo kaatuillut kolmessa tunnissa DX12, RTX medium, muuten high preset paitsi ilman ärsyttävää motion blurria (joka lähtee offille joka pelissä ennen edes aloittamista). Alla ryzen 3600 +200 PBO+RTX 2070 kellotettuna, tainnut dropata alimmillaan FPS 55, mutta siinä 60-75 (1440p reso) välissä pääsääntöisesti niin ihan pelattava yksinpeliksi. Tuntuu riittävän samat FPS:ät myös shadow of the tomb raiderissa.
 
Liittynyt
13.04.2019
Viestejä
157
Tulipa pelailtua Control läpi.

Kokonaisuutena jäädään plussan puolelle, annan arvosanaksi suomalaisittain korkean 8+.

Tarina ja juoni olivat mielenkiintoisia. Naispääosa sopi mielestäni hyvin tarinaan ja muutkin henkilöhahmot olivat myös mielenkiintoisia. Näin suomalaisena jäi mieleen erityisesti talonmies Ahti, joka oli kuin jokaisen suomalaisen 1980-luvun ala-asteen talonmies. Hiljainen, muriseva ja yhtä aikaa kiehtoa hahmo, joka hoitaa hommansa. Huumoria oli myös onnistuneesti viety reilusti yli laidan ja tarina kantoi tältä osin myös.

Aseiden rakentelu, hahmon kehittäminen ja grindaus saavat miinusta. Minusta hahmon kehitys jäi pelillisesti jäi vajaaksi ja pidin hahmon kehittämistä lähinnä kosmeettisena asiana. Muutenkin pelimaailma jää vähän tyhjäksi (kerää sieltä täältä joitakin kilkkeitä), toistuvaksi (aina sama motelli) ja pitkäveteiseksi (hypi tämä välikenttä läpi). Ehkä juoni ei sitten mahdollistanut erilaisia ympäristöjä tai juonen kehittelyä rakennuksen ulkopuolelle, vaikka ylimaailmallisia juttuja peli sisältääkin.

Lisäosia en ostanut, enkä osta. Nytkin peli alkoi tuntua jo loppupuolella aika puuduttavalta saman toistolta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 468
Itsellänikin oli alkuun aika ristiriitaiset tunteet tästä pelistä, vaikka kaikki muut Remedyn teokset on kolahtanut hyvin. Melkein jo lopetin kesken. Pikkuhiljaa tuo kuitenkin sai otteeseen ja nyt maistuu kovastikkin, kun olisi vain aikaa ja kelejä pelailla. Näillä hyvillä keleillä ei viitti konetta edes laittaa päälle.
Kuten myös nyt kun vihdoin vasta aloittelin tätä. Itse hahmon ohjaaminen ja taistelu kyllä tuntui hyvältä ja olen myös aiempien Remedyn pelien tarinoista tykännyt, mutta niin kuin ehkä joskus vuosia sitten tännekin kommentoin (ehkä), niin tuo perinteinen top secret government agency, joka puuhaa sitten jotain outoa nyt vaan ideana on nähty omasta mielestäni jo rasittavuuteen asti erittäin monissa jenkkisarjoissa ja elokuvissa. Jonka lisäksi jo itse Remedykin noiden yliluonnollisten ilmiöiden parissa jo puuhastellut niin Alan Wake:ssä kuin Quantum Breakissäkin. Joten vaikka vaikuttikin ihan mielenkiintoiselta näin alkuun sitä virastoa tutkia ei teema nyt itselleni se kaikkein mieluisin ole. Mieluummin olisin ottanut vaikka Alan Wake:n tai Quantum Breakin jatko-osan. Ja tähän kun lisätään vielä se, että alkuun olet kaiken lisäksi pelaajana ulkona kuin lumiukko siitä kuka edes olet ja mitä tuolla teet, niin varsin erikoista on kyllä meno tässä pelissä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Otin kun ilmaiseksi sain, 2h myöhemmin uninstall, ei ole mua varten tämä peli...
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
5
Aseiden rakentelu, hahmon kehittäminen ja grindaus saavat miinusta. Minusta hahmon kehitys jäi pelillisesti jäi vajaaksi ja pidin hahmon kehittämistä lähinnä kosmeettisena asiana. Muutenkin pelimaailma jää vähän tyhjäksi (kerää sieltä täältä joitakin kilkkeitä), toistuvaksi (aina sama motelli) ja pitkäveteiseksi (hypi tämä välikenttä läpi). Ehkä juoni ei sitten mahdollistanut erilaisia ympäristöjä tai juonen kehittelyä rakennuksen ulkopuolelle, vaikka ylimaailmallisia juttuja peli sisältääkin.
Todennäköisesti juoni viilattiin niin, ettei tarvinnut lähteä rakennuksen ulkopuolelle, jottei kehityskulut kasvaisi entisestään.

Raycevick teki hyvän videon pelistä pari viikkoa sitten:
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 542
Foundation ensin pois alta koska se on ainakin mun mielestä huonmpi. :D Muuten ne ei ole mitenkään kytköksissä että ei väliä. AWE:sta ei ehkä saa kaikkea irti ellei ainakin jollain tasolla tiedä mitä Alan Wakessa tapahtui.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
Tuli tuossa eilen pelattua joku 4-6 tunnin sessio tätä DX12 ja RT päällä kaatumatta. Noi mun aikaisemmat jatkuvat ja lähes välittömät jämähtämiset noi päällä, johtuivat vanhemmista ajureista.

Peli on yllättävän vaikea. Mulla on kai jotain 5 tehtävää auki tällä hetkellä joista kaikki paitsi yksi on pomovastuksia joita olen jokaista ainakin yrittänyt puoli tuntia ja puolta varmasti yli tunnin päihittää. On se turvaholviin suljettu kaappikello, on jääkaappi. Yksi ei ole varsinainen pomovastus mutta se levyautomaatin takaa avautuvat 4 rataa/kenttää on pitkälti kovaa taistelua ja feilaan nekin todella pahasti. Mielestäni vaan yksi tehtävä on tällä hetkellä sellainen normaali ainakin tähän mennessä jossa tulee vastaan vaan normaaleja määriä vihollisia, että sitä voisi yrittää edetä ja katsoa jos sitä kautta saa apua noihin muihin, se on tän pelaajahahmon veljen jälkeen kun mennään selvittämään sitä prime candidate ohjelmaa /projektoria.

En ole vielä luovuttanut ja koettanut googlettaa noita pomotaisteluita, tai ottaa jotain hemmetin autoaimia käyttöön, mutta tosiaan yllättävän haastavia noi on.


Edittiä näin sunnuntaina.
Tulipa nopeasti pelattua loppuun, olinkin yllättävän lopussa pääjuonta, tuon projektorin jälkeen ei kauheasti lisää tehtäviä ollut. Kävin hoitamassa sen jääkaapin, siitä avautuva vastus oli ensiksi helppo mutta kun se saavutti jonkun 20% healthin niin sitten se alkoi melkein yhdellä lyönnillä tappamaan, sain sen viimeisen vaiheen mistä se oli jäänyt aina kiinni hoidettua sillä snaippuis pistoolilla ja kolmella heitettävällä objektilla nopeasti, ennenkuin se ehti tappamaan mut.

Se kaappikello/ankkuri oli kanssa uudella yrittämällä paljon helpompi kun aikaisemmin jolloin olin yrittänyt monta kertaa ja luovuttanut, kun nyt olin saanut voimakkaampaa shieldiä käyttöön ja kolme heitettävää tavaraa tekee kerralla kai aika paljon damagea. Mulla on enää pari tehtävää auki, yksi pomovastus joka on joku leijuva ja helvetin hankala Hiss, joka ilmeisesti on toinen kerta kun sitä vastaan taistellaan, ja sitten on se levyautomaatin kautta avautuva 4 ratainen aikarajoitettu tehtävä jossa kaikenlaisia vihollisia vyöryy jatkuvasti niskaan. Siitä onnistuin lopulta kerran tier 1 haasteen tehtyä mutta sitten se seuraava tier tuntuu hankalemmalta, ja sitä ekaakin jouduin yrittämään monta kertaa vielä nykyisillä varusteilla/hahmon skilleillä. Aseet on melkein kaikki päivitetty, sain pari viimeisintä päivitystä vasta pelin pääjuonen kuittaamisen jälkeen. Tosin osa modeista on vielä IV tasoa vielä enkä saa uusia modeja luotua.

Luultavasti tulee ehkä pari kolme lyhyempää sessiota tätä vielä pelattua ja noita kahta yritettyä saada tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 864
Itse huomasin että kun laittoi energiaan tarpeeksi pojoja ja jotain 35% energia palautumis nopeutta lisää, niin johan rupes onnistumaan. Itsellä on nyt energia ja hela täynnä. Välillä käytän vielä reilun 40% hela boostia ja välillä taas jotain muuta. Itse tykkään tuosta Pierce aseesta jossa 2 ammusta ja kestää sen lataaminen sen noin 1 sekunnin ennen kun voi ampua. Toinen on yleensä Grip, tai joku muu riippuen vähän tilanteesta. Muutamiin pomoihin joutu itsekkin netistä katsomaan vinkkiä.
Sais tulla nuo dlc johonkin alennukseen, niin voisi nekin ostaa.
 

Sp3

Liittynyt
19.04.2021
Viestejä
55
Vaikke en olekkaan tämän pelin fani mutta tykkään siitä kuitenkin että Remedy tekee omaa juttuansa, karkottaa osan pelaajista mutta mielestäni on rikkaus että peleissä uskalettaan tehdä jotain erilaisuutta kuin että kaikki pelit olisivat samasta pusta veistettyjä.

ja olenkin toivonut että nämä erilaiset pelit menestyisivät siitäkin huolimatta vaikka itse en niistä perusta.

En tiedä täysin siitä uskalluksesta. Itse asiassa hieman tuli mieleen näin vertauskuvauksellisesti luonnehtien teini, joka haluaisi näyttää jotain erilaista hienoa kavereilleen, mutta asiaansa uskovan ympärilleen säteilemisen sijaan, puolirohkesti naureskelee itselleen ja asialle.
Se on inhimillistä sosiaalista käytöstä, mutta teoksessa sellainen voi ampua tunnelmaa pahasti alas.

Sellainen turvallisuuden hakuinen pullamössöily rikko kokonaisuuden uskottavuutta ja mukaansatempaavuutta.

Mukaan saatetaan epävarmasti heittää jotain jutulle naureskelevaa rennon coolia pilkettä, jottei näytetä olevan liian tosissaan sen kanssa mitä luodaan.

Tai tässä tapauksessa kun maailma on vielä sellaista kolkon askeettisempaa, voi haluta heittää ripauksen väriä mukaan, mutta se on toinen asia miten sen tekee.

Toki välttämättä kyse ei ole ollut suoraan siitä, että ei uskalleta tehdä jotain, tai haluttaisi tehdä tosissaan, vaan visio on voinut vaan olla jotain mikä ei toimi.


Muistan kohdan missä punaista valoa välkkyvän taukohuoneen kautta pudottiin sinne leijuvien kivipaasien päälle, jossain ulottuvuuksien rajamailla. Ja ensimmäistä kertaa näytettiin sellainen liikkuva sähäkkä kivikasa, taustalla soiden sellasta painavaa uhkaavaa ääntä. Tuolloin olin vielä maailmassa täysillä mukana, ja jonkun matkaa eteenpäinkin. Ihastelin Controllista, et nyt on aitoa syvää juttua saatu aikaan. Edeltävä Hotline-tehtäväkin. Käytävillä painajaismaista supatusta, tunnelman tuntuen vielä illalla sänkyyn mennessä, tietäen mitä on juuri pelannu. Saadut supervoimat tuntu hienoilta käyttää, ja ampuminen sulavaa puhaa, jne.

Tuohon asti ilmaantuneet hahmot oli olleet uskottavasti näyteltyjä: Jesse Faden, Ahti ja entinen johtaja. Emily:kin meni mukana omanlaisessa toimintamoodissaan.


Mutta myöhemmin ote alko murenemaan uskottavasta tunnelmasta ja maailmassa mukana olosta. Varmasti yksi päätä hämmentäny ja uskottavaa syvyyttä alasampunu juttu oli tämän tästä näytetty, tarkoituksella ylinäyttelevä koomikkotohtori. Kyseisestä Dr. Darlingista oltaisiin voitu tehdä hyvin jollain tavalla koominen tai tärähtänyt ja silti oikea hahmo, viemättä syvyyttä ja uskottavuutta mihinkään, mutta heitettiinkin vitsiksi koko henkilön näyttely. Oli se sit täysin tahallista tai ei.

Mitähän Countrey Hope mahtoi ajatella hienosti tosissaan näyttellessään, kun tajunnu mitä hänen jälkeensä eniten näytetään pelissä. Kyseessä vielä hahmo, josta ympäröivä maailma puhuu tosissaan, ja jota liitetään tosissaan asioihin ja tapahtumiin. Eli täysin rikkonainen juttu sopimatta mihinkään.

Kenties tekijät haki jotain mystikkaa tuovaa lisämaustetta, kun teatraalinen koomiko heiluu vanhan filmityylin videoissa, mutta ei ainakaan tällä näyttelyllä tai juonen henkilöllä ympäristössään toiminut mitenkään.

Kysehän ei ole huumorintajuttomuudesta tai siitä et kaiken pitäisi olla vakavaa, ei mitenkään. Vaan kyse on siitä mikä sopii mihinkin kokonaisuuteen. Asiat kun ei aina toimi yhteen edes jonain rikastuttavana kontrastina, ainakaan väärillä tavoilla tehtyinä, vaan ampuu ainostaan toisiaan alas.

Esim. Twin Peaksin huumori ja hymyilyttävät jutut täysin sopii ja on yhtä luodun kokemuksen ja tunnelman kanssa, nakertamatta syvyyttä, psykedeliaa, kauneutta, tunnelmaa ja uskottavuutta mitenkään.

Myös pari muuta mieshahmoa oli hieman kuin muualta fiilikseltään, eikä oikeen sopien käynnissä oleviin tapahtumiin, mutta ihan toinen asia kuin edellä mainittu. Sellanen lepponen normipäiväolemus, suorituksen menemättä oikeen mihinkään viileepäiseen toiminnantyyppiosastoonkaan.


On huomionarvoista et Ahti-hahmo on herättäny ihmisissä kiinnostusta, ja jonkun palkinnonkin hahmostaan sai. Ahti olikin sellaista uskottavan ja psykedeelisen syvän maailmaan luontia. Kiinnostus Ahti hahmosta vaan alleviivaa sitä mitä ihmiset oikeasti kaipaa teoksilta, ei jotain heikosti miltään maistumatonta pullamössöä, joka ei vie tosissaan minnekään.


Sanoin edellä esimerkkinä väliin eri paikoissa mainitun Twin Peaksin. Mutta Controllissa ei liene juuri samaa Twin Peaksin kanssa. Alan Wakessa näyttäis olevan enemmän yhteyttä, jota tosin en ole pelannut. Twin Peaks toimii toki jotain kuvaavana vertauksena.

Mielikuvituksen, syvyyden ja psykedelian kun ei itsessään pitäisi olla yhden ohjaajan keksintö, eikä sitä olekkaan. Ja sen verta kun edellä sanottuja adjektiiveja Controllissa lopulta uskottavan vaikuttavasta mielessä on. Taika ja uskottavuus valuu nopeasti läpinäkyvän teennäisyyden tuntuun. Sellaisia ajatuksia ei ole lopulta hirveästi tunnuttu ajatelleen, vaan keskitytty enemmän pelilliseen mättöön.

Pääpelin lopussa kun heavy metal alkaa soida, haeten et sen tahdissa flowssa juostaan illuusioiden läpi, siinä kohdassa ajattelin, et ei kauheemmin yllättä.


Maailmassa mukana olemista ajatellen yksi iso virhe Controllissa on tapa miten vihollisia jatkuvasti tiputetaan jo ravattuihin tiettyihin paikkoihin. Tuhoat tietylle alueella ilmasta tippuneet viholliset jo lie monetta kertaa, menet ovesta sisään, palaat heti takaisin, ja joukko saattaa tippua heti samaan paikkaan. Sellanen tönkköily voi murentaa pahasti pelaajan uskottavaa mukana oloa maailmassa. Sitä voikin pelatessaan havahtua fiiliksen liuenneen siihen, että tahkoo jotain hieman teennäistä peliä, sen sijaan et pää on mukana jutussa ja tunnelmassa.

On virhe myös laittaa pelaaja automaattisesti juoksemaan hissiltä uudelleen ja uudelleen päävastuksen luokse, tuttuun tapaan joukkoja tippuen matkan varrella ilmasta (joiden läpi voi toki juosta, mutta kysymys ei ole siitä). Kyseinen päävastuskin saattaa alustoineen olla samanlainen, jonka toisessa tehtävässä tuhonnut, ainakin yksi tälläinen osu kohdalle.

Myös asioiden hajanainen toistaminen, hieman keinotekosen tuntusin muutoksin, rikko uskottavaa tunnelmaa. Enkä tarkoita esim. niitä leijuvia kivipaasiratoja, vaan ainakin se avaimen haku motellista erinäisin pikkumuutoksin herätti sellasta teennäisyyden tuntua.


Foundation on pelaamatta loppuun, ja AWE kokonaan. Foundationin alku oli kiinnostava ja rohkea, eikä edellä sanottuja epäkohtia niin vastaan ole tullut. Ja oli hyväntuntuinen idea alottaa Faden johtajan saappaat omaksuneena puku päällä, tuo omaa uutta fiilistään ohjata viraston johtajaa laittelemassa asioita kuntoon. Kun taas pääpelin alussa asetelma oli saapua ulkopuolisena outoon paikkaan.


Controllin graafisessa ilmeessä on muuten jokin jännä omanlaisensa hailu huntu tavallaan tai olemus, mikä luo minusta pientä etäisyyden tuntua visuaaliseen ilmeeseen. Kaikki asiat ei ehkä näytä niin elävän tuntuvilta tai vaikuttavilta, kuin jonkun toisen pelin graafisuudella voisi olla. Tai sit sellasessa tunteessa kyse vain muista edellämainituista syistä tai muusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 815
Aloitin nyt kunnolla Ps5:lla ja onpahan ollut hyvä. Ostin tattipidennykset niin on vähän parempi tuntuma ampua. Peli lähti oikeastaan käyntiin, kun sai sen rojun heittokyvyn ja eka lopari kaatui, mikä tuotti kyllä ongelmia!

Intensiivistä ja kuumottavaa. Sain juuri jotkut virrat päälle ja ilmeisesti paikkoja auki.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Tässä on hyvä combat ja grafiikat, mut en ole silti jaksanut pelata vielä läpi. Tarina ei vaan nappaa. Eikä läheskään sama tunnelma pelissä mitä esim. Alan Wake oli. Jopa Quantum Break tuli pelattua läpi, vaikka moni sanoo että se oli huonoin näistä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 683
Viestejä
4 208 511
Jäsenet
70 936
Uusin jäsen
HMV69

Hinta.fi

Ylös Bottom