Codemasters EA Sports WRC <PC|PS5|XBOX X|S>

EA:lla ollu just irtisanomisia ja liuta projekteja joita on canceloitu, kohta on siis taas tuloskauden loppu jolloin ilmoitetaan raportit sijoittajille ja tietenkin numerot halutaan näyttämään mahdollisimman hyviltä. Viimmeaikaiset EA pelit ei ole menestyneet. Hyvin mahdollista ttä tällä jupakalla on ollut vaikutusta CM jengiin ja WRC pelin kehitykseen.
Mitä pelejä EA on tehnyt muuta kuin jotain urheilupelejä joissa pienillä muutoksilla saatu kerättyä lampailta se 60€ vuosittain, CEO:na joku leikelty babyfeis bisnesmies hölisemässä investoijille juttujaan 25miljoonaa/vuosi jostain jahdistaan tai privaattikoneeestaan.
Joku extraction shooter Titanfalllin avaruudessa (kai ilman tarina-tilaa) oli kai pitemmällä tekeillä mutta tämmöisethän on nyt tuhoon tuomittuja tekeleitä jokaiselta viime aikoina eli se peruttiin, mikä ehkä ihan hyväkin.

Tällä 300-400 ulos EA:lta uutisella ei ehkä ollut mitään tekemistä WRC-pelin kanssa, vaan nyt loputkin Codemastersin rippeet päättyi ja kaikki on EA nimen alla, se studio on nyt EA Birmingham. Nämä WRC tyypit ehkä siirtyi siellä ihan F1 pelin tiimiin. Ja eihän tämän myynnit ole olleet edes kannattavia vaan miinuksella pyörinyt.
Itse arvioinut pelin hinnaksi 30miljoonaa, ja jos myynnit yht. alle 20miljoonaa 3 alustalla niin ei ole kannattavaa jatkaa. Edes 60€:lla tähän dlc ek:ta ja autoa / vuosittain mitä itse olisin toivonut ei vain kannata jos ei ole ostajia siihen täyteen hintaan riittävästi.

Esim noiden DLC teko kustannukset vaikka 2miljoonaa vuodessa ja myynnit 2x30€ täyteen hintaan 30.000 kpl (10k joka alustalla) = yht. 35€/kpl menisi EA:lle eli tuotto 30000 x 35€ = 1milljoona ja muut myynnit myöhemmin toisi ainakin 1miljoonan lisää alennetuilla hinnoilla (esim puoleen hintaan myynnit tuotto 17€/kpl x 60000kpl). Omillaan tämäkin peli kyllä olisi pyörinyt, mikä omasta mielestä ok mistä myöhemmin voi tulla lisää kasvua jos USA tmv pelaajat kiinostuu, mutta näille bisnesmiehille tämä ei riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä pelejä EA on tehnyt muuta kuin jotain urheilupelejä joissa pienillä muutoksilla saatu kerättyä lampailta se 60€ vuosittain, CEO:na joku leikelty babyfeis bisnesmies hölisemässä investoijille juttujaan 25miljoonaa/vuosi jostain jahdistaan tai privaattikoneeestaan.
Joku extraction shooter Titanfalllin avaruudessa (kai ilman tarina-tilaa) oli kai pitemmällä tekeillä mutta tämmöisethän on nyt tuhoon tuomittuja tekeleitä jokaiselta viime aikoina eli se peruttiin, mikä ehkä ihan hyväkin.

Tällä 300-400 ulos EA:lta uutisella ei ehkä ollut mitään tekemistä WRC-pelin kanssa, vaan nyt loputkin Codemastersin rippeet päättyi ja kaikki on EA nimen alla, se studio on nyt EA Birmingham. Nämä WRC tyypit ehkä siirtyi siellä ihan F1 pelin tiimiin. Ja eihän tämän myynnit ole olleet edes kannattavia vaan miinuksella pyörinyt.
Itse arvioinut pelin hinnaksi 30miljoonaa, ja jos myynnit yht. alle 20miljoonaa 3 alustalla niin ei ole kannattavaa jatkaa. Edes 60€:lla tähän dlc ek:ta ja autoa / vuosittain mitä itse olisin toivonut ei vain kannata jos ei ole ostajia siihen täyteen hintaan riittävästi.

Esim noiden DLC teko kustannukset vaikka 2miljoonaa vuodessa ja myynnit 2x30€ täyteen hintaan 30.000 kpl (10k joka alustalla) = yht. 35€/kpl menisi EA:lle eli tuotto 30000 x 35€ = 1milljoona ja muut myynnit myöhemmin toisi ainakin 1miljoonan lisää alennetuilla hinnoilla (esim puoleen hintaan myynnit tuotto 17€/kpl x 60000kpl). Omillaan tämäkin peli kyllä olisi pyörinyt, mikä omasta mielestä ok mistä myöhemmin voi tulla lisää kasvua jos USA tmv pelaajat kiinostuu, mutta näille bisnesmiehille tämä ei riitä.
Siellähän oli uutisessa mainittu se Dragon age veilguard jonka budjetti satoja miljoonia ja sen myynnit jäi vajaaksi puolella siitä mitä odotettiin. Säästöjä tietenkin hankitaan joka paikasta ja aikaisemman projektin tekohengitys ei ole EA:n sikariportaan mielestä kannattavaa vaan resurssit ohjataan uuteen, luultavasti johonkin näistä vuosittaisista rahastus julkaisuista.

Mietin myös sitä miten EA:n historiassa on useasti tapahtunut tämä että jonkin tietyn projektin suosio ei ihan täyttänyt niitä myyntiodotuksia ja sitten laitetaan sitä studiota sen projektin takan lihoiksi (esim. Dead space pelit ja Visceral). Ja joskus niitä laitetaan lihoiksi koska ostettiin vain se nimike, Tälle koko pelleilylle löytyy jopa oma wikipedia sivukin
Criticism of Electronic Arts - Wikipedia

Tämä sun uutinen tuosta miten CM ei enää tee mitään WRC viittaavaa tuo itselle lähinnä mieleen mahdollisuuden tuolle että studiota aletaan siirtää taka alalle, tuskin kuitenkaan vaan kuten sanottu siirtyvät johonkin vuosittaisen rahastuspelin kimppuun. Vaikka mielestäni niiden kannattaisi antaa tehdä autopeli projekteja suht vapaalla kädellä (iha hyviä ne entiset CM pelit on ollut ennen EA:ta). Onko muuten jollain LinkedIn tai vastaavan seuraajilla tietoa kuinkahan paljon niitä CM:n taitajia vielä on mestoilla? Kiinnostaisi tietää missä ukot liikkuu nykyään, ovatko löytäneet uusia studioita vai mikä homma.
 
Onko muille käynyt tässä pelissä niin, että kun on tarkoitus lähteä ajamaan niin koko PC sammuu varoittamatta?

Tässä on ollut pitkä väli kun en ole pelannut ollenkaan, mutta nyt parin viikon ajan on tehnyt tuota kun olen palaillut rallin pariin.

Alkuun ajattelin että se johtuu Radeon Super Resolution -toiminnasta. Alun perin pelasin tätä näytön natiiviresoluutiolla (3440x1440) ja grafiikoita hieman alemmas säädettynä. Sitten keksin kokeilla laittaa pelistä resoluution 2560x1080 ja RSR päälle sekä grafiikka-asetukset ultralle. Seurauksena PC sammui joka kerta kun oli tarkoitus lähteä ajamaan. Valikot yms. toimi ihan normaalisti, mutta ajon alkaessa virrat pois koko koneesta.

Sitten lopetin RSS käytön ja resoluutio takaisin natiiviin. Onnistuin yhden klubikisan ajamaan ongelmitta, mutta time trialissa taas virrat pois. Ei kai tuo nyt voi johtua time trial moodistakaan?

Ajattelin myös onko jotain häikkää USB-hubissa (TP-Link omalla lisävirralla). Irrotin hubista kaikki muut pois pl. ratti, polkimet, vaihdekeppi ja käsijarru. Ei auttanut.

Oudosti Xbox langattomalla pädillä pelatessa ei ollut ongelmia. Myöskään Cyberpunk 2077 ei ongelmia RSR päällä ja natiivia pienemmällä resoluutiolla. Ainostaan EA Sorts WRC tekee tuota virtojen katkaisua. Luulisi että ei kai GPU voi hörpätä mokomassa rallipelissä niin paljon virtaa PSU:sta että tulee virrat poikki -tilanne, kun ei Cyberpunk 2077 tee moista, mikä on raudan suhteen vaativampi peli?
 
Onko muille käynyt tässä pelissä niin, että kun on tarkoitus lähteä ajamaan niin koko PC sammuu varoittamatta?

Tässä on ollut pitkä väli kun en ole pelannut ollenkaan, mutta nyt parin viikon ajan on tehnyt tuota kun olen palaillut rallin pariin.

Alkuun ajattelin että se johtuu Radeon Super Resolution -toiminnasta. Alun perin pelasin tätä näytön natiiviresoluutiolla (3440x1440) ja grafiikoita hieman alemmas säädettynä. Sitten keksin kokeilla laittaa pelistä resoluution 2560x1080 ja RSR päälle sekä grafiikka-asetukset ultralle. Seurauksena PC sammui joka kerta kun oli tarkoitus lähteä ajamaan. Valikot yms. toimi ihan normaalisti, mutta ajon alkaessa virrat pois koko koneesta.

Sitten lopetin RSS käytön ja resoluutio takaisin natiiviin. Onnistuin yhden klubikisan ajamaan ongelmitta, mutta time trialissa taas virrat pois. Ei kai tuo nyt voi johtua time trial moodistakaan?

Ajattelin myös onko jotain häikkää USB-hubissa (TP-Link omalla lisävirralla). Irrotin hubista kaikki muut pois pl. ratti, polkimet, vaihdekeppi ja käsijarru. Ei auttanut.

Oudosti Xbox langattomalla pädillä pelatessa ei ollut ongelmia. Myöskään Cyberpunk 2077 ei ongelmia RSR päällä ja natiivia pienemmällä resoluutiolla. Ainostaan EA Sorts WRC tekee tuota virtojen katkaisua. Luulisi että ei kai GPU voi hörpätä mokomassa rallipelissä niin paljon virtaa PSU:sta että tulee virrat poikki -tilanne, kun ei Cyberpunk 2077 tee moista, mikä on raudan suhteen vaativampi peli?
Kumma vika. Mulla oli vähän samanlainen ongelma joka tuli latausruudun jälkeen juuri ennenkuin pitäisi lähteä ajamaan. Eli latausruudun jälkeen juuri ennen lähtölaskentaa tulee se ruutu joka esittelee erikoiskokeen, niin siinä ruudussa ei joskus ilmesty tekstiä "Press A to continue" vai mikä olikaan. Peli jää siihen jumiin ja pitää sammuttaa. Asetuksista saa pois sen koko radan esittelyn ja sitä myötä katosi raivostuttava bugikin.
 
Onko muille käynyt tässä pelissä niin, että kun on tarkoitus lähteä ajamaan niin koko PC sammuu varoittamatta?

Tässä on ollut pitkä väli kun en ole pelannut ollenkaan, mutta nyt parin viikon ajan on tehnyt tuota kun olen palaillut rallin pariin.

Alkuun ajattelin että se johtuu Radeon Super Resolution -toiminnasta. Alun perin pelasin tätä näytön natiiviresoluutiolla (3440x1440) ja grafiikoita hieman alemmas säädettynä. Sitten keksin kokeilla laittaa pelistä resoluution 2560x1080 ja RSR päälle sekä grafiikka-asetukset ultralle. Seurauksena PC sammui joka kerta kun oli tarkoitus lähteä ajamaan. Valikot yms. toimi ihan normaalisti, mutta ajon alkaessa virrat pois koko koneesta.

Sitten lopetin RSS käytön ja resoluutio takaisin natiiviin. Onnistuin yhden klubikisan ajamaan ongelmitta, mutta time trialissa taas virrat pois. Ei kai tuo nyt voi johtua time trial moodistakaan?

Ajattelin myös onko jotain häikkää USB-hubissa (TP-Link omalla lisävirralla). Irrotin hubista kaikki muut pois pl. ratti, polkimet, vaihdekeppi ja käsijarru. Ei auttanut.

Oudosti Xbox langattomalla pädillä pelatessa ei ollut ongelmia. Myöskään Cyberpunk 2077 ei ongelmia RSR päällä ja natiivia pienemmällä resoluutiolla. Ainostaan EA Sorts WRC tekee tuota virtojen katkaisua. Luulisi että ei kai GPU voi hörpätä mokomassa rallipelissä niin paljon virtaa PSU:sta että tulee virrat poikki -tilanne, kun ei Cyberpunk 2077 tee moista, mikä on raudan suhteen vaativampi peli?
Kuulostaa kyllä enemmän juurikin psu tai gpu tms rautatason ongelmalta.
 
Onko muille käynyt tässä pelissä niin, että kun on tarkoitus lähteä ajamaan niin koko PC sammuu varoittamatta?

Tässä on ollut pitkä väli kun en ole pelannut ollenkaan, mutta nyt parin viikon ajan on tehnyt tuota kun olen palaillut rallin pariin.

Alkuun ajattelin että se johtuu Radeon Super Resolution -toiminnasta. Alun perin pelasin tätä näytön natiiviresoluutiolla (3440x1440) ja grafiikoita hieman alemmas säädettynä. Sitten keksin kokeilla laittaa pelistä resoluution 2560x1080 ja RSR päälle sekä grafiikka-asetukset ultralle. Seurauksena PC sammui joka kerta kun oli tarkoitus lähteä ajamaan. Valikot yms. toimi ihan normaalisti, mutta ajon alkaessa virrat pois koko koneesta.

Sitten lopetin RSS käytön ja resoluutio takaisin natiiviin. Onnistuin yhden klubikisan ajamaan ongelmitta, mutta time trialissa taas virrat pois. Ei kai tuo nyt voi johtua time trial moodistakaan?

Ajattelin myös onko jotain häikkää USB-hubissa (TP-Link omalla lisävirralla). Irrotin hubista kaikki muut pois pl. ratti, polkimet, vaihdekeppi ja käsijarru. Ei auttanut.

Oudosti Xbox langattomalla pädillä pelatessa ei ollut ongelmia. Myöskään Cyberpunk 2077 ei ongelmia RSR päällä ja natiivia pienemmällä resoluutiolla. Ainostaan EA Sorts WRC tekee tuota virtojen katkaisua. Luulisi että ei kai GPU voi hörpätä mokomassa rallipelissä niin paljon virtaa PSU:sta että tulee virrat poikki -tilanne, kun ei Cyberpunk 2077 tee moista, mikä on raudan suhteen vaativampi peli?
Veikkaan pahinta skenaariota, että poweri olisi ehtoonpuolella.


Ylikuumeneminen ryzen prosessorilla sammuttaa virrat jos nousee yli 95C lämmöt, mutta jos kerta Cyberpunk ja muut pyörii niin tuskin lämmöt karkaavat.

Olisiko mahdollista testata konetta toisella psu:lla?
550W poweri on suositus 7600 kortille.

The RX 7600 has average power use of 156W at 1080p and 1440p, but that drops to 145W at 4K — mostly thanks to memory congestion and sometimes extremely poor performance. Outside of 4K results, the lowest average power while gaming on the RX 7600 measures 150W, and the highest power use comes in at 159.5W


Power Consumption:

The RX 7600 has a peak power consumption of 165W. At 4K, its average power draw is around 145W, which is less than at 1080p or 1440p.

Tulevaisuutta ajatellen:

 
Viimeksi muokattu:
Ikävien EA uutisten jälkeen päätin hypätä hetkeksi kilpailijan leiriin ja testata vihdoinkin Richard Burns Rallyä.

Ymmärrän kyllä kaikki kehut ja myös kaikki haukut. On hieno peli sekin. Jotenkin myös EA WRC:hen sai vähän uutta intoa, kun RBR:ssä joutuu ajamaan ainakin näin aluksi paljon pienemmällä riskillä ja se sitten toi parempaa rytmiä WRC:n puolelle myös.
 
Kuulostaa kyllä enemmän juurikin psu tai gpu tms rautatason ongelmalta.

Veikkaan pahinta skenaariota, että poweri olisi ehtoonpuolella.
Ajattelin tätäkin mutta jotenkin se ei tuntunut uskottavalta, koska minkään muun pelin kanssa tätä ongelmaa ei ollut. Ei edes Cyberpunk 2077 joka on raskaampi graafisesti. Lisäksi langattomalla Xbox ohjaimella sain pelata vaikka kuinka pitkään ilman ongelmia.

Tuon PC:n sammumisen lisäksi tuli aika ajoin kesken pelin, että USB yhteys katkesi. Tämä vaati korjauksena USB-johdon irrottamisen ja takaisinkytkemisen. Samoin silloin tällöin kaasupoljin jumitti kesken ajon jonnekin 60% - 80% tienoille. Tässäkin piti ensiapuna laittaa peli pauselle ja tuulettaa USB-porttia.

Nuo oireet viittasivat enemmän joko USB -portin ongelmaan, USB -hubi ongelmaan tai ongelmaan ratti & poljin yhdistelmän kanssa.

Tein testejä ja lopulta tulin siihen tulokseen, että vika oli rautapuolella, mutta uskomatonta kyllä se oli T-LCM polkimissa. Kun kytkin T-LCM:t irti ja niiden tilalle T300RS setin vakiopolkimet, niin kaikki ongelmat hävisivät: PC ei enää sammunut, ei yllättäviä USB yhteyskatkoja, ei kaasun jumiutumista.

Googlailin sitten lisää aiheesta ja ilmeisesti ongelma on, että T-LCM polkimiin kertyy staattista varausta, joka lopulta aiheuttaa oikosulun. Eli polkimet vaatisivat paremman maadoituksen...


Ajelen nyt tässä ensihätään noilla peruspolkimilla, vaikka ne ovatkin aivan hengettömät ja löysät loadcellin jälkeen :D Pitää joko keksiä maadoitusratkaisu T-LCM:lle tai modata tuo peruspolkimen jarru. Tai ostaa kokonaan uudet polkimet. En itse asiassa ole ollut erityisen ihastunut T-LCM:ssä siihen, että niissä on kolme pedaalia ja niiden välistä etäisyyttä ei voi säätää. Minulle riittäisi periaatteessa pelkkä kaasu & jarru ja vieläpä modulaarisena tai ainakin tarpeeksi leveällä välillä.
 
Vilkkuuko muilla 9070-sarjan korteilla tie? Ei erityisen pahasti, Uusi-Seelanti pahin. Eli sellaisia mustia muotoja tiessä räpsyy, ikään kuin siinä pitäisi olla varjo muuta on ihan musta. Kahdella kortilla (oma ja kaverin) samaa. Asvaltilla ja lumella ei mitään eikä tuo nyt peliä täysin riko, vähän ärsyttävä. Asetuksia (skid marks, af, tien laatu, tekstuurien taso, post processing, fidelity fx) sai paremmaksi/pahemmaksi tätä.

Uusimmat ajurit
Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa 9070xt:llä ja heti nämä mustat artifaktit näky. Tähän ei vissiin ole löytynyt mitään korjausta?
 
Ajattelin tätäkin mutta jotenkin se ei tuntunut uskottavalta, koska minkään muun pelin kanssa tätä ongelmaa ei ollut. Ei edes Cyberpunk 2077 joka on raskaampi graafisesti. Lisäksi langattomalla Xbox ohjaimella sain pelata vaikka kuinka pitkään ilman ongelmia.

Tuon PC:n sammumisen lisäksi tuli aika ajoin kesken pelin, että USB yhteys katkesi. Tämä vaati korjauksena USB-johdon irrottamisen ja takaisinkytkemisen. Samoin silloin tällöin kaasupoljin jumitti kesken ajon jonnekin 60% - 80% tienoille. Tässäkin piti ensiapuna laittaa peli pauselle ja tuulettaa USB-porttia.

Nuo oireet viittasivat enemmän joko USB -portin ongelmaan, USB -hubi ongelmaan tai ongelmaan ratti & poljin yhdistelmän kanssa.

Tein testejä ja lopulta tulin siihen tulokseen, että vika oli rautapuolella, mutta uskomatonta kyllä se oli T-LCM polkimissa. Kun kytkin T-LCM:t irti ja niiden tilalle T300RS setin vakiopolkimet, niin kaikki ongelmat hävisivät: PC ei enää sammunut, ei yllättäviä USB yhteyskatkoja, ei kaasun jumiutumista.

Googlailin sitten lisää aiheesta ja ilmeisesti ongelma on, että T-LCM polkimiin kertyy staattista varausta, joka lopulta aiheuttaa oikosulun. Eli polkimet vaatisivat paremman maadoituksen...


Ajelen nyt tässä ensihätään noilla peruspolkimilla, vaikka ne ovatkin aivan hengettömät ja löysät loadcellin jälkeen :D Pitää joko keksiä maadoitusratkaisu T-LCM:lle tai modata tuo peruspolkimen jarru. Tai ostaa kokonaan uudet polkimet. En itse asiassa ole ollut erityisen ihastunut T-LCM:ssä siihen, että niissä on kolme pedaalia ja niiden välistä etäisyyttä ei voi säätää. Minulle riittäisi periaatteessa pelkkä kaasu & jarru ja vieläpä modulaarisena tai ainakin tarpeeksi leveällä välillä.
Mulla oli juurikin tuota ongelmaa joskus pari vuotta sit t-lcm polkimien kanssa. Valitettavasti mikään ei auttanut, kokeilin käytännössä kaikki temput mitä interwebistä löysin. Harmi kun muuten aika kivat polkimet. Vaihoin hätävara t3pm polkimille niiden jälkee ja kun nekin antautuivat ni nyt hommasin mozan s-rp mallin lisä kykällä ja jousikitillä, hintaan nähden iha jeppis kuha saa säädettyä (mulla viel vähä tekemistä tässä osa-aslueessa) ja räpylä tottuu..
 
WRC-lisenssi palaa Naconin haltuun

IMG_4126.jpeg
 
:D Ei ollu tarpeeksi menestys EA:n mielestä vissiinkään kun ei jatketa sarjaa (rahastusta). Mielenkiinnolla odottelen mikä on seuraava EA:n autopeli jossa CM tekijänä.

Samalla kun EA luopui WRC lisenssistä niin se de facto sulki Codemastersin ja ilmeisesti kenki ison osan ajopelikehittäjistä kokonaan pois ja osan siirsi muihin tehtäviin ja jokusen F1-tiimiin
 
Mitähän tuo "whole new direction" meinaa... Heti tuli negatiiviset mikromaksujutut mieleen.

Tärkeintä kumminki että peli ei kaatuilisi ja pyörisi hyvin. Jotenki käsittämätöntä miten tämä oli rumempi VR:nä kuin vuosia vanhempi Dirt Rally 2, kun asetuksia piti laskea niin paljon. Jotenki kuvittelisin että rallipeli olisi "helppo" saada pyörimään hyvin kun ei tarvi piirtää muita autoja tai kaupunkia taustalle. Onko tie ja maisemat sitten niin raskasta piirtää.
 
Samalla kun EA luopui WRC lisenssistä niin se de facto sulki Codemastersin ja ilmeisesti kenki ison osan ajopelikehittäjistä kokonaan pois ja osan siirsi muihin tehtäviin ja jokusen F1-tiimiin
Siis liittyikö nuo noin 3 viikkoa sitten tapahtuneet EA:n irtissanomiset tähän caseen mitenkään? Oliko tämä WRC lisenssin pois heitto jo silloin tiedossa?

Niinkuin edelläkin todettiin, EA ajoi Codemastersin alas ja luopui sen vuoksi lisenssistään.
Onko tosiaan näin? EA käytännössä tuhonnut koko CM tiimin? Olisikohan alunperinkin se EGO->Unreal engine vaihdos johtunut siitä että ulkoistettu porukka ei osannut käyttää sitä CM:n EGO moottoria eikä osaavaa CM porukkaa enää ollut jäljellä opettamaan ketään. Tästähän johtuu myös se miten peli on huomattavasti raskaampi vaikkei ole sen kummoisempi graafisesti kuin esim Dirt rally pelit.

Tässä mietin että mikä järki siinä CM ostossa nyt loppuviimmein olikaan jos ei edes käytetä heidän tekkiä (EGO) ja unohdetaan niiden autopeli sarjat tyystin. Suoraan sanottuna vituttaa hieman miten taas heitetään hukkaan hyvää potenttiaalia ja annetaan suora potku autopeli fanien kasseille.
 
Mitähän tuo "whole new direction" meinaa... Heti tuli negatiiviset mikromaksujutut mieleen.

Tärkeintä kumminki että peli ei kaatuilisi ja pyörisi hyvin. Jotenki käsittämätöntä miten tämä oli rumempi VR:nä kuin vuosia vanhempi Dirt Rally 2, kun asetuksia piti laskea niin paljon. Jotenki kuvittelisin että rallipeli olisi "helppo" saada pyörimään hyvin kun ei tarvi piirtää muita autoja tai kaupunkia taustalle. Onko tie ja maisemat sitten niin raskasta piirtää.
Ralli ek voi olla +30km pitkä päästä päähän eli sen kartta alue on iso kooltaan, kun enää nykyisin pelissä ei voi olla vain joka paikassa jotain paksua sumuverhoa/2D-seinämää muutaman sadan metrin päässä tiestä. Vertaa sitä johonkin 5-6km ympyrää kiertävään rataan jota reunustaa katsomot tai muut korkeat rakennukset suurelta osin niin se näkyvä alue on pienempi.
Niin ja rallissa pelissä replay kuvaa tulee myös kopterista jossa näkyy se koko kartan alueen laajuus, kun taas rata-ajossa pelissä vaikka F1-peli ei ole kopterikuvaa.

ACC tehty myös EU4 pelimoottorilla ja on myös raskas.

Ja Dirt Rally 2.0 oli julkaisussa myös huonosti optimoitu. Itsellä esim. RTX 3070 kanssa nykii Argentiinassa hetkittäin ja osalla oli suorituskykyongelmaa myös RTX 3090:llä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Siis liittyikö nuo noin 3 viikkoa sitten tapahtuneet EA:n irtissanomiset tähän caseen mitenkään? Oliko tämä WRC lisenssin pois heitto jo silloin tiedossa?


Onko tosiaan näin? EA käytännössä tuhonnut koko CM tiimin? Olisikohan alunperinkin se EGO->Unreal engine vaihdos johtunut siitä että ulkoistettu porukka ei osannut käyttää sitä CM:n EGO moottoria eikä osaavaa CM porukkaa enää ollut jäljellä opettamaan ketään. Tästähän johtuu myös se miten peli on huomattavasti raskaampi vaikkei ole sen kummoisempi graafisesti kuin esim Dirt rally pelit.

Tässä mietin että mikä järki siinä CM ostossa nyt loppuviimmein olikaan jos ei edes käytetä heidän tekkiä (EGO) ja unohdetaan niiden autopeli sarjat tyystin. Suoraan sanottuna vituttaa hieman miten taas heitetään hukkaan hyvää potenttiaalia ja annetaan suora potku autopeli fanien kasseille.
Eikähän se EA ostanut CM:n F1 linsenssin takia suurelta osin. Siinä on paremmet voitonteko näkymät kun pelaajamäärät reilusti isommat helposti x10 tai jopa x100. Ja pelin voi julkaista vuodesta toiseen melkeinpä samana ja lampaat ostaa.

Ego Enginestä siirryttiin minusta pois siksi että ehkä oli jo aikakin, kun sehän on 2007 peruja mutta päivitettynä (Colin McRae Dirt 1 pelistä lähtien) ja koska se ei handlaa juuri yli 16km pitempää ek:ta. Nämä joutui opettelemaan sen UE4 enginen tehden tätä peliä vajaan 4 vuoden ajan (03/2020 -> 11/2023. Mä uskon että Dirt Rally 3 olisi myös tullut EU4:lle ja sen teko oli jo aloitettu ennen tätä 2020 maaliskuuta. Tämä peli olisi vaatinut ehkä vielä sen puoli vuotta verran optimointia(julkaisu kevät 2024) mutta niiden ehkä piti julkaista jo 2023 vuoden puolella kun lisenssi ehkä niin vaati.
 
Viimeksi muokattu:
Siis liittyikö nuo noin 3 viikkoa sitten tapahtuneet EA:n irtissanomiset tähän caseen mitenkään? Oliko tämä WRC lisenssin pois heitto jo silloin tiedossa?

Samalla kertaa tuli molemmat asiat julki, paha sanoa mikä on syy ja seuraus tässä tapauksessa ulkopuolelta.

Onko tosiaan näin? EA käytännössä tuhonnut koko CM tiimin? Olisikohan alunperinkin se EGO->Unreal engine vaihdos johtunut siitä että ulkoistettu porukka ei osannut käyttää sitä CM:n EGO moottoria eikä osaavaa CM porukkaa enää ollut jäljellä opettamaan ketään. Tästähän johtuu myös se miten peli on huomattavasti raskaampi vaikkei ole sen kummoisempi graafisesti kuin esim Dirt rally pelit.

EGO ei mahdollistanut pidempiä pätkiä, 16-17km oli ihan maksimi mitä sille saatiin aikaan. Varmaan tästä pätkien pituudesta ja kokonaismäärästä johtuen optimointikin on huonompaa ja ihan itsessään se, että se pelialue on isompi on raskasta.

Tässä mietin että mikä järki siinä CM ostossa nyt loppuviimmein olikaan jos ei edes käytetä heidän tekkiä (EGO) ja unohdetaan niiden autopeli sarjat tyystin. Suoraan sanottuna vituttaa hieman miten taas heitetään hukkaan hyvää potenttiaalia ja annetaan suora potku autopeli fanien kasseille.

EA on toistanut tätä liiketoimintamallia ainakin parikymmentä vuotta, eli ostaa erikoisstudioita, teettää niillä pelin tai kaksi ja pistää nurin jotakuinkin riippumatta menestyksestä. Markkinat tykkäävät, kun osakkeen arvo vain kasvaa kasvamistaan.
 
Eikähän se EA ostanut CM:n F1 linsenssin takia suurelta osin. Siinä on paremmet voitonteko näkymät kun pelaajamäärät reilusti isommat helposti x10 tai jopa x100. Ja pelin voi julkaista vuodesta toiseen melkeinpä samana ja lampaat ostaa.

Ego Enginestä siirryttiin minusta pois siksi että ehkä oli jo aikakin, kun sehän on 2007 peruja mutta päivitettynä (Colin McRae Dirt 1 pelistä lähtien) ja koska se ei handlaa juuri yli 16km pitempää ek:ta. Nämä joutui opettelemaan sen UE4 enginen tehden tätä peliä vajaan 4 vuoden ajan (03/2020 -> 11/2023. Mä uskon että Dirt Rally 3 olisi myös tullut EU4:lle ja sen teko oli jo aloitettu ennen tätä 2020 maaliskuuta. Tämä peli olisi vaatinut ehkä vielä sen puoli vuotta verran optimointia(julkaisu kevät 2024) mutta niiden ehkä piti julkaista jo 2023 vuoden puolella kun lisenssi ehkä niin vaati.
Samalla kertaa tuli molemmat asiat julki, paha sanoa mikä on syy ja seuraus tässä tapauksessa ulkopuolelta.



EGO ei mahdollistanut pidempiä pätkiä, 16-17km oli ihan maksimi mitä sille saatiin aikaan. Varmaan tästä pätkien pituudesta ja kokonaismäärästä johtuen optimointikin on huonompaa ja ihan itsessään se, että se pelialue on isompi on raskasta.



EA on toistanut tätä liiketoimintamallia ainakin parikymmentä vuotta, eli ostaa erikoisstudioita, teettää niillä pelin tai kaksi ja pistää nurin jotakuinkin riippumatta menestyksestä. Markkinat tykkäävät, kun osakkeen arvo vain kasvaa kasvamistaan.
Kiitoksia teille selvennyksistä. Tuosta pätkien pituudesta olinkin joskus kuullut mutta tyystin unohtunut koko juttu.
Itseä ainakin harmittaa se miten legendaarinen nimi tuo Codemasters on (oli) ja nyt sitten katsoa miten taitajat lähtee ulos ja jäljelle jäävät laitetaan EA:n eines linjalle työstämään jotain vuosittaista rahastuspeliä. Hohhoijjaa taas.
 
Kiitoksia teille selvennyksistä. Tuosta pätkien pituudesta olinkin joskus kuullut mutta tyystin unohtunut koko juttu.
Itseä ainakin harmittaa se miten legendaarinen nimi tuo Codemasters on (oli) ja nyt sitten katsoa miten taitajat lähtee ulos ja jäljelle jäävät laitetaan EA:n eines linjalle työstämään jotain vuosittaista rahastuspeliä. Hohhoijjaa taas.
CM ei ole paljon tehnyt hyviä pelejä tai keksinyt mitään uutta tai juuri parantanut pelejään. Sitä saman toistoa oli ihan 2000 alkupuolella CMR 3 (2002) ja sitten -04 (2003), -05 (2004) esimerkiksi kierrätettiin samoja ek:oita ja sitten Dirt sarjaa 1 / 2 / 3 parin vuoden välein (-07/-09/-11), melko minimi innovaatioilla ja budjeteilla tehtiin aina se uusi peli joka maksoi 50-60€ julkaisussa, mutta pelaaja&myyntimääräthän sen ratkaisee että miten on varaa innovoida tai parantaa jne (ja ei autopeleissä kauhesti ole innovoitavaakaan, paitsi sitä kontentin määrää autoja+ek:oita+ratoja on voinut lisätä jne).

Vertailuna vaikka Gran Turismo pelisarja joka myös alkoi 90-luvun lopulla niin vähän eri tavalla rahaa heillä laitettu peleihin, tieten Sony tuella jne. Tämä on kerännyt ison suosion niin rahaa on laittaa kehitystyöhön.
 
Viimeksi muokattu:
CM ei ole paljon tehnyt hyviä pelejä tai keksinyt mitään uutta tai juuri parantanut pelejään
Nojaa en ole samaa mieltä ton ekan kohdan kanssa, itse olen ainakin pitänyt aina noista heidän rallipeleistä mukaanlukien nuo uudemmat. Kaikki Dirtit on todella loistavia paitsi 5 koska rallin puute. Heillä ei käytännössä ole ollut mitään kilpailuakaan kun ei pahemmin kukaan muu ole tehnyt yhtä laadukkaita rallipainotteisia pelejä. Jotenka ainkin itse jos on rallia tehnyt mieli ajaa niin yleensä on joku CM peli lähtenyt tulille. En toki sano etteikö niissä olisi parantamisen varaa, totta kai on.
On myös totta ettei näissä autopeleissä paljon voi innovoida pl jollain random kikkailumekaniikoilla kun teemana on rallikaahailu, mutta omasta mielestä pääasia kunhan pyörii hyvin, uramoodi on hyvä, ajaminen on hauskaa, äänet on hyvin tuotettu ja grafiikat ainakin sillä tasolla että auto erottuu ruudusta.
 
WRC-lisenssi palaa Naconin haltuun

IMG_4126.jpeg
Aika paskaa tuokin, Naconin wrc:t ei koskaan ollut kuin jotain 3/5 tähden tai 70/100 pisteen pelejä. "n koskaan saanut niissä Wrc:eissä padillakaan tuntumaa sellaiseksi kun olisin halunnut, Ja tosiaan ei ainakaan fanatecilla/konsoleilla saanut missään rattiakaan tuntumaan hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin Nacon on se julkaisia, kukas ne kehittää? Milestonen ensimmäiset wrc lisenssipelit oli melkoista kuraa, sittemmin sen Kylotonin jatkaessa sarjaa laatu hieman parantui ja loppua kohden pelit oli jo ihan siedettäviä vaikkakin silti aika vaisuja kokonaisuuksia. NACON on muutenkin tuttu noista kahden markan huttupeleistä joita markkinoille suoltavat, siellä on monta peliä repertuaarissa jotka ovat käytännössä rahatpois huijauksia, joten itse ainakin käsittelen kyseisen lafkan tuotoksia varauksella.
 
Niin Nacon on se julkaisia, kukas ne kehittää? Milestonen ensimmäiset wrc lisenssipelit oli melkoista kuraa, sittemmin sen Kylotonin jatkaessa sarjaa laatu hieman parantui ja loppua kohden pelit oli jo ihan siedettäviä vaikkakin silti aika vaisuja kokonaisuuksia. NACON on muutenkin tuttu noista kahden markan huttupeleistä joita markkinoille suoltavat, siellä on monta peliä repertuaarissa jotka ovat käytännössä rahatpois huijauksia, joten itse ainakin käsittelen kyseisen lafkan tuotoksia varauksella.
ainakin nacon on valmistanut 6 peliä 2020-2025

Nacon develops and publishes AA games for consoles and PC. This market segment is different from the AAA game category and encompasses all games that generate sales of between 200,000 and 3 million copies.

What games has Nacon made?

WRC Generations
2022
images

Test Drive Unlimited Solar Crown
2024
images

RoboCop: Rogue City
2023
images

WRC 10
2021
images

Hell Is Us
2025
images

Terminator: Survivors
2025

e: joo nacon on julkaisija ja Kylotonn on wrc sarjan tekemiä ja sit on 10 muuta pelifirman peliä mitä nacon julkaissut
 
Viimeksi muokattu:
Kun ei kummosta odota, niin saattaa yllättyä positiivisesti. ;)
Saapa nähdä koska kuullaan/nähdään enempi asian tiimoilta. Kun jos saavat lisenssin haltuun vasta -27, niin tuskin kummosia tulee ennen sitä.

Veikkaan myös että eiköhän se Kylotonn ole kun sen sitten tekee, heillä kun on kokemusta rallipelin tekemisestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 447
Viestejä
4 788 980
Jäsenet
77 755
Uusin jäsen
sjkl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom