Codemasters EA Sports WRC <PC|PS5|XBOX X|S>

EA:lla ollu just irtisanomisia ja liuta projekteja joita on canceloitu, kohta on siis taas tuloskauden loppu jolloin ilmoitetaan raportit sijoittajille ja tietenkin numerot halutaan näyttämään mahdollisimman hyviltä. Viimmeaikaiset EA pelit ei ole menestyneet. Hyvin mahdollista ttä tällä jupakalla on ollut vaikutusta CM jengiin ja WRC pelin kehitykseen.
Mitä pelejä EA on tehnyt muuta kuin jotain urheilupelejä joissa pienillä muutoksilla saatu kerättyä lampailta se 60€ vuosittain, CEO:na joku leikelty babyfeis bisnesmies hölisemässä investoijille juttujaan 25miljoonaa/vuosi jostain jahdistaan tai privaattikoneeestaan.
Joku extraction shooter Titanfalllin avaruudessa (kai ilman tarina-tilaa) oli kai pitemmällä tekeillä mutta tämmöisethän on nyt tuhoon tuomittuja tekeleitä jokaiselta viime aikoina eli se peruttiin, mikä ehkä ihan hyväkin.

Tällä 300-400 ulos EA:lta uutisella ei ehkä ollut mitään tekemistä WRC-pelin kanssa, vaan nyt loputkin Codemastersin rippeet päättyi ja kaikki on EA nimen alla, se studio on nyt EA Birmingham. Nämä WRC tyypit ehkä siirtyi siellä ihan F1 pelin tiimiin. Ja eihän tämän myynnit ole olleet edes kannattavia vaan miinuksella pyörinyt.
Itse arvioinut pelin hinnaksi 30miljoonaa, ja jos myynnit yht. alle 20miljoonaa 3 alustalla niin ei ole kannattavaa jatkaa. Edes 60€:lla tähän dlc ek:ta ja autoa / vuosittain mitä itse olisin toivonut ei vain kannata jos ei ole ostajia siihen täyteen hintaan riittävästi.

Esim noiden DLC teko kustannukset vaikka 2miljoonaa vuodessa ja myynnit 2x30€ täyteen hintaan 30.000 kpl (10k joka alustalla) = yht. 35€/kpl menisi EA:lle eli tuotto 30000 x 35€ = 1milljoona ja muut myynnit myöhemmin toisi ainakin 1miljoonan lisää alennetuilla hinnoilla (esim puoleen hintaan myynnit tuotto 17€/kpl x 60000kpl). Omillaan tämäkin peli kyllä olisi pyörinyt, mikä omasta mielestä ok mistä myöhemmin voi tulla lisää kasvua jos USA tmv pelaajat kiinostuu, mutta näille bisnesmiehille tämä ei riitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä pelejä EA on tehnyt muuta kuin jotain urheilupelejä joissa pienillä muutoksilla saatu kerättyä lampailta se 60€ vuosittain, CEO:na joku leikelty babyfeis bisnesmies hölisemässä investoijille juttujaan 25miljoonaa/vuosi jostain jahdistaan tai privaattikoneeestaan.
Joku extraction shooter Titanfalllin avaruudessa (kai ilman tarina-tilaa) oli kai pitemmällä tekeillä mutta tämmöisethän on nyt tuhoon tuomittuja tekeleitä jokaiselta viime aikoina eli se peruttiin, mikä ehkä ihan hyväkin.

Tällä 300-400 ulos EA:lta uutisella ei ehkä ollut mitään tekemistä WRC-pelin kanssa, vaan nyt loputkin Codemastersin rippeet päättyi ja kaikki on EA nimen alla, se studio on nyt EA Birmingham. Nämä WRC tyypit ehkä siirtyi siellä ihan F1 pelin tiimiin. Ja eihän tämän myynnit ole olleet edes kannattavia vaan miinuksella pyörinyt.
Itse arvioinut pelin hinnaksi 30miljoonaa, ja jos myynnit yht. alle 20miljoonaa 3 alustalla niin ei ole kannattavaa jatkaa. Edes 60€:lla tähän dlc ek:ta ja autoa / vuosittain mitä itse olisin toivonut ei vain kannata jos ei ole ostajia siihen täyteen hintaan riittävästi.

Esim noiden DLC teko kustannukset vaikka 2miljoonaa vuodessa ja myynnit 2x30€ täyteen hintaan 30.000 kpl (10k joka alustalla) = yht. 35€/kpl menisi EA:lle eli tuotto 30000 x 35€ = 1milljoona ja muut myynnit myöhemmin toisi ainakin 1miljoonan lisää alennetuilla hinnoilla (esim puoleen hintaan myynnit tuotto 17€/kpl x 60000kpl). Omillaan tämäkin peli kyllä olisi pyörinyt, mikä omasta mielestä ok mistä myöhemmin voi tulla lisää kasvua jos USA tmv pelaajat kiinostuu, mutta näille bisnesmiehille tämä ei riitä.
Siellähän oli uutisessa mainittu se Dragon age veilguard jonka budjetti satoja miljoonia ja sen myynnit jäi vajaaksi puolella siitä mitä odotettiin. Säästöjä tietenkin hankitaan joka paikasta ja aikaisemman projektin tekohengitys ei ole EA:n sikariportaan mielestä kannattavaa vaan resurssit ohjataan uuteen, luultavasti johonkin näistä vuosittaisista rahastus julkaisuista.

Mietin myös sitä miten EA:n historiassa on useasti tapahtunut tämä että jonkin tietyn projektin suosio ei ihan täyttänyt niitä myyntiodotuksia ja sitten laitetaan sitä studiota sen projektin takan lihoiksi (esim. Dead space pelit ja Visceral). Ja joskus niitä laitetaan lihoiksi koska ostettiin vain se nimike, Tälle koko pelleilylle löytyy jopa oma wikipedia sivukin
Criticism of Electronic Arts - Wikipedia

Tämä sun uutinen tuosta miten CM ei enää tee mitään WRC viittaavaa tuo itselle lähinnä mieleen mahdollisuuden tuolle että studiota aletaan siirtää taka alalle, tuskin kuitenkaan vaan kuten sanottu siirtyvät johonkin vuosittaisen rahastuspelin kimppuun. Vaikka mielestäni niiden kannattaisi antaa tehdä autopeli projekteja suht vapaalla kädellä (iha hyviä ne entiset CM pelit on ollut ennen EA:ta). Onko muuten jollain LinkedIn tai vastaavan seuraajilla tietoa kuinkahan paljon niitä CM:n taitajia vielä on mestoilla? Kiinnostaisi tietää missä ukot liikkuu nykyään, ovatko löytäneet uusia studioita vai mikä homma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 106
Viestejä
4 754 650
Jäsenet
77 437
Uusin jäsen
ToniStranius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom