Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaahas... Näyttäisivät poistaneet kirjautumissivun suomiversiosta. Ja jos menee suoraan siihen kirjautumissivuun niin tulee selitys asiasta eli ei ole edes mikään bugi.
Mitä veikkaatte, lopettavatko suomipuolen kaupan?
Minkä tahon asiakas tiedot, tuli mieleen lopusta että oliko kyse maksunvälittäjästä, vai myyjästä. Osalla läntisiä maksunvälittäjiä aika käytettävät systeemi....Joo eipä tartte enää tästä puljusta tilata mitään.
Tänään viimeinkin tuli 1.5kk sitten tilattu varastossa oleva leffa.
Isompi punainen lippu on kuitenkin se, että tilausta tehdessä multa ei kysytty salasanaa missään vaiheessa vaan kassalle mennessä kysyttiin ensin sähköposti ja sen jälkeen postinumero.
Tuon jälkeen lävähti asiakastiedot ruudulle eikä edes silloin kysytty mitään vahvistusta kun otin maksutavaksi laskun.
Jos maksoit Klarnalla, ja olet sillä aikaisemminkin maksanut jossain, niin se ainakin helposti tallettaa tiedot. Ja silloin se tosiaan kysyy vaan jotain pientä kuten puhelinnumero ja muut tiedot täyttyy itsestään. Siinä on myös nappi "poista tiedot tai älä muista jatkossa" mutta se jää helposti huomaamatta. Jolloin se taas seuraavalla kerralla muistaa taas kaiken.Joo eipä tartte enää tästä puljusta tilata mitään.
Tänään viimeinkin tuli 1.5kk sitten tilattu varastossa oleva leffa.
Isompi punainen lippu on kuitenkin se, että tilausta tehdessä multa ei kysytty salasanaa missään vaiheessa vaan kassalle mennessä kysyttiin ensin sähköposti ja sen jälkeen postinumero.
Tuon jälkeen lävähti asiakastiedot ruudulle eikä edes silloin kysytty mitään vahvistusta kun otin maksutavaksi laskun.
Joo eipä tartte enää tästä puljusta tilata mitään.
Tänään viimeinkin tuli 1.5kk sitten tilattu varastossa oleva leffa.
Isompi punainen lippu on kuitenkin se, että tilausta tehdessä multa ei kysytty salasanaa missään vaiheessa vaan kassalle mennessä kysyttiin ensin sähköposti ja sen jälkeen postinumero.
Tuon jälkeen lävähti asiakastiedot ruudulle eikä edes silloin kysytty mitään vahvistusta kun otin maksutavaksi laskun.
Omat sivut
Olemme äskettäin päivittäneet verkkosivumme ja valitettavasti tilaushistoriasi tarkastelu suoraan sivustolla on poistettu. Mutta älä huoli, meillä on edelleen kaikki tiedot aiemmista ostoksistasi!
Voit tarkastella aiempia tilauksiasi seuraavasti:
1. Tarkista postilaatikkosi: Etsi tilausvahvistuksia, jotka olemme lähettäneet sinulle sähköpostitse.
2. Ota yhteyttä asiakaspalveluun: Jos et löydä tilausvahvistuksiasi tai tarvitset apua, älä epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Autamme mielellämme!
Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa vaivaa ja kiitämme ymmärryksestäsi siirtyessämme uuteen alustaan. Pyrimme jatkuvasti parantamaan kokemustasi kanssamme.
Minkä tahon asiakas tiedot, tuli mieleen lopusta että oliko kyse maksunvälittäjästä, vai myyjästä. Osalla läntisiä maksunvälittäjiä aika käytettävät systeemi....
Jos maksoit Klarnalla, ja olet sillä aikaisemminkin maksanut jossain, niin se ainakin helposti tallettaa tiedot. Ja silloin se tosiaan kysyy vaan jotain pientä kuten puhelinnumero ja muut tiedot täyttyy itsestään. Siinä on myös nappi "poista tiedot tai älä muista jatkossa" mutta se jää helposti huomaamatta. Jolloin se taas seuraavalla kerralla muistaa taas kaiken.
Qliro laskun otin.
Qliro taisi irrota CDON:sta joku viitisen vuotta sitten ja tuottaa juuri kokemasi kaltaisia palveluita kouralliselle verkkokauppoja. Vähän kuin Shopify tai Klarna siis. Hieman hankalahan noista on omat tietonsa saada pois, mutta tuskin ne mitään erityisen vaarallisiakaan ovat.
Tilasit laskulla, lasku tulee samaan osoitteeseen.Ei mua muu häiritse kuin se ettei multa kysytty minkäänsortin salasanaa.
Kassalle mennessä siis vaikutti siltä, että se olisi edelleen ihan normaali omalle tilille kirjautuminen, mutta salasanan sijaan se kysyi vaan postinumeroa.
Ei mua muu häiritse kuin se ettei multa kysytty minkäänsortin salasanaa.
Kassalle mennessä siis vaikutti siltä, että se olisi edelleen ihan normaali omalle tilille kirjautuminen, mutta salasanan sijaan se kysyi vaan postinumeroa.
Joo siis mm. "muutamaa" kertauokkaa suurempi Klarna käyttää ihan samaa tekniikkaa ja ongelmallinenhan se on, koska sitä hyödyntäen voi tekaista tilauksia muiden nimissä. Ja myös koska siinä voi yhdistää emailin ja postiosoitteen. Mutta silti Klarna välittää maksuja/laskuja kymmenien miljardien eurojen edestä vuosittain.
Ovat ehkä sitten parantaneet tapojaan tai käytetty tekonologia eroaa joltain osin, mutta perusongelma on sama ja Googlella löytyy kyllä paljon juttuja koko Klarnan olemassaolon ajalta noista email&postinumero-hyväksikäytöistä.Klarna ei nyt ainakaan äkkiseltään toiminut noin kun kokeilin Adlibriksen sivuilla incognitossa ja ei tullut mitään tietoja esitäytettynä kun annoin sähköpostin ja postinumeron.
Ja Adlibriksessa on tuo automaattinen täyttö kyllä käytössä Klarnan kohdalla ja toimii kunhan selaimella/laitteella on aikaisemmin syötetty tiedot jonnekin. Jos löytyy joku Klarna esimerkki jossa incognitossa saa tiedot kaivettua esille niin pistää se mietityttämään, mutta ei toisaalta yllättäisi.
Ok. Selvennyksen vuoksi vielä että CDON:lla ei ole enää omia tilejä mihin kirjautua ja mistä voisi nähdä mitä on tilannut jne, tilit poistui "uudistuksen" myötä.Ei mua muu häiritse kuin se ettei multa kysytty minkäänsortin salasanaa.
Kassalle mennessä siis vaikutti siltä, että se olisi edelleen ihan normaali omalle tilille kirjautuminen, mutta salasanan sijaan se kysyi vaan postinumeroa.
Niinhän minä aiemmin kirjoitin, että vaikka niitä omia sivuja ei enää ole niin kaikki asiakastilin tiedot on silti edelleen siellä cdonin tietokannassa ja jostain syystä niihin pääsee käsiksi ilman salasanaa.Ok. Selvennyksen vuoksi vielä että CDON:lla ei ole enää omia tilejä mihin kirjautua ja mistä voisi nähdä mitä on tilannut jne, tilit poistui "uudistuksen" myötä.
Joo siis mm. "muutamaa" kertauokkaa suurempi Klarna käyttää ihan samaa tekniikkaa ja ongelmallinenhan se on, koska sitä hyödyntäen voi tekaista tilauksia muiden nimissä. Ja myös koska siinä voi yhdistää emailin ja postiosoitteen. Mutta silti Klarna välittää maksuja/laskuja kymmenien miljardien eurojen edestä vuosittain.
Ne tiedot tulee Qliro:lta, eikä CDON:in tietokannasta. Siinä kohdassa jossa kysytään sähköpostiosoitetta ja postinumeroa, lukee alapuolella "Checkout powered by Qliro"Niinhän minä aiemmin kirjoitin, että vaikka niitä omia sivuja ei enää ole niin kaikki asiakastilin tiedot on silti edelleen siellä cdonin tietokannassa ja jostain syystä niihin pääsee käsiksi ilman salasanaa.
Kummastakin otin ruksit pois kun viimeksi tilasin ja se oli eka kerta kun tuollainen ilmoitus tuli vastaan.Ne tiedot tulee Qliro:lta, eikä CDON:in tietokannasta. Siinä kohdassa jossa kysytään sähköpostiosoitetta ja postinumeroa, lukee alapuolella "Checkout powered by Qliro"
Ja jos tuosta oikein käsitän, niin jos joskus et ole hoksannut ottaa tuota jälkimmäistä ruksia pois, niin tiedot ovat tallentuneet Qliron järjestelmään, ei pelkästään evästeenä nykyiselle koneelle. Ja sieltä järjestelmästä se ne hakee myöhemmin vaikka käyttäisit toisella koneella.
Se on hyvin piilotettu, ja ilmestyy vasta kun sähköpostin ja postinumeron on syöttänyt. Siinä vaiheessa on jo täydessä touhussa valitsemassa maksuvaihtoehtoa, mutta pitäisi hoksata hyvin pienellä fontilla kirjoitettu "Automaattista tietojen täyttämistä koskevat asetukset" teksti ja klikata sitä. Ilmeisen tarkoituksellisesti tehty niin että se jää huomaamatta.Kummastakin otin ruksit pois kun viimeksi tilasin ja se oli eka kerta kun tuollainen ilmoitus tuli vastaan.
Kesällä tilatessa tuollaista ei ollut tai sitten se oli jossain piilossa. Tuo oli ennen tätä viimeisintä uudistusta ja silloin oli vielä ne omat sivutkin käytössä.
Täällähän oli tämmönen sopiva ketju.
Tuli tilattua cdonilta tavaraa ja arvioitu toimitusaika ilmoitettiin olevan 13-19.11.
Onko toimituksessa yleensä kestänyt kovinkin kauan? Eipä tässä vielä hätää ole, mietin vaan milloin laittelen viestiä perään