CDON.com

Onneks ei enään näy syntymäaika ja henkilötunnus selväkielisenä omissa tiedoissa, jos oot joskus laskulla erehtynyt tilaamaan jotain.
Vielä jokunen vuosi sitten näky tässä firmassa.
 
Jaahas... Näyttäisivät poistaneet kirjautumissivun suomiversiosta. Ja jos menee suoraan siihen kirjautumissivuun niin tulee selitys asiasta eli ei ole edes mikään bugi.


Mitä veikkaatte, lopettavatko suomipuolen kaupan?

Tässä oli kaiketi tarkoitus olla sivujen uudistus ja samalla meni tuotekategoriat uusiksi (päin helvettiä) ja muuta sellaista, mutta tätä kirjautumisen poistumista on ihmetelty jo monella palstalla. Mutta nyt kun nostit tuon pointin esille että olisiko kyseessä suomikaupan alasajo (tai skaalaus minimiin) niin se kävisi kieltämättä myös järkeen. Ruotsin puolella tätä sivujen uudistusta ei ole ainakaan vielä tapahtunut eli tuotekategoriat löytyvät edelleen normaalisti ja kirjautuminen on toiminnassa.

Tällä hetkellä erittäin hankala ymmärtää mitä siellä CDONin puolella nyt touhutaan.
 
Joo tuo kirjautumisen puuttuminen on sen verran outo muutos, että en osannut muuta selitystä edes arvailla, kun en keksi mitään positiivisia puolia muutokselle edes sivun ylläpitäjien näkökulmaa pohtien.

Suomen puolen cdon-kauppan juttuja muutettu vuosien aikana muutenkin huonompaan suuntaan (joskus oli maksullinen tilausjuttu millä sai ilmaiset postikulut tietyin ehdoin, taisi olla joku minimihinta tilaukselle tms. ja jotain hyvitystä ostoksista minkä sitten sai alennuskoodin muodossa tilauksen kauden lopussa tjs.) niin ei yllättäisi, jos ajaisivat suomipuolen kauppaa alas. Lisäksi jonkin verran (ainakin ennen tätä muutosta, en ole ehtinyt tutustumaan sivustoon tarkemmin päivityksen jälkeen) oli sivuston eri tekstikohtia jäänyt kääntämättä eli olivat ruotsiksi

Harmi se kyllä olisi, kun bluray-elokuvia myyviä kauppoja on sen verran vähän muutenkin (tai ainakin sellaisia missä hinnat ei ole älyttömiä).

Nyt tuolla näyttäisi olevan myös ilmaset postikulut tilauksiin (kaiketi joku minimihintarajoitus tjs.), mutta ei kyllä luottamusta herätä tällainen kirjautumissivun poistopäivitys.
 
Onko kukaan joutunut hoitamaan takuu asiaa cdonissa?

Miten toimii se?

Pitäisi laittaa takuuseen plantronics legend handsfree
 
Joo eipä tartte enää tästä puljusta tilata mitään.
Tänään viimeinkin tuli 1.5kk sitten tilattu varastossa oleva leffa.
Isompi punainen lippu on kuitenkin se, että tilausta tehdessä multa ei kysytty salasanaa missään vaiheessa vaan kassalle mennessä kysyttiin ensin sähköposti ja sen jälkeen postinumero.
Tuon jälkeen lävähti asiakastiedot ruudulle eikä edes silloin kysytty mitään vahvistusta kun otin maksutavaksi laskun.
 
Joo eipä tartte enää tästä puljusta tilata mitään.
Tänään viimeinkin tuli 1.5kk sitten tilattu varastossa oleva leffa.
Isompi punainen lippu on kuitenkin se, että tilausta tehdessä multa ei kysytty salasanaa missään vaiheessa vaan kassalle mennessä kysyttiin ensin sähköposti ja sen jälkeen postinumero.
Tuon jälkeen lävähti asiakastiedot ruudulle eikä edes silloin kysytty mitään vahvistusta kun otin maksutavaksi laskun.
Minkä tahon asiakas tiedot, tuli mieleen lopusta että oliko kyse maksunvälittäjästä, vai myyjästä. Osalla läntisiä maksunvälittäjiä aika käytettävät systeemi....
 
Joo eipä tartte enää tästä puljusta tilata mitään.
Tänään viimeinkin tuli 1.5kk sitten tilattu varastossa oleva leffa.
Isompi punainen lippu on kuitenkin se, että tilausta tehdessä multa ei kysytty salasanaa missään vaiheessa vaan kassalle mennessä kysyttiin ensin sähköposti ja sen jälkeen postinumero.
Tuon jälkeen lävähti asiakastiedot ruudulle eikä edes silloin kysytty mitään vahvistusta kun otin maksutavaksi laskun.
Jos maksoit Klarnalla, ja olet sillä aikaisemminkin maksanut jossain, niin se ainakin helposti tallettaa tiedot. Ja silloin se tosiaan kysyy vaan jotain pientä kuten puhelinnumero ja muut tiedot täyttyy itsestään. Siinä on myös nappi "poista tiedot tai älä muista jatkossa" mutta se jää helposti huomaamatta. Jolloin se taas seuraavalla kerralla muistaa taas kaiken.
 
Joo eipä tartte enää tästä puljusta tilata mitään.
Tänään viimeinkin tuli 1.5kk sitten tilattu varastossa oleva leffa.
Isompi punainen lippu on kuitenkin se, että tilausta tehdessä multa ei kysytty salasanaa missään vaiheessa vaan kassalle mennessä kysyttiin ensin sähköposti ja sen jälkeen postinumero.
Tuon jälkeen lävähti asiakastiedot ruudulle eikä edes silloin kysytty mitään vahvistusta kun otin maksutavaksi laskun.

Jaahas, siellä on taas päivitetty alustaa ja käytettävyys yllättäen ottanut takapakkia, ja käyttäjätunnukset on poistuneet käytöstä kokonaan. Pitänee tehdä tuonne tietojen poistopyyntö jossakin välissä.

Omat sivut​


Olemme äskettäin päivittäneet verkkosivumme ja valitettavasti tilaushistoriasi tarkastelu suoraan sivustolla on poistettu. Mutta älä huoli, meillä on edelleen kaikki tiedot aiemmista ostoksistasi!
Voit tarkastella aiempia tilauksiasi seuraavasti:
1. Tarkista postilaatikkosi:
Etsi tilausvahvistuksia, jotka olemme lähettäneet sinulle sähköpostitse.
2. Ota yhteyttä asiakaspalveluun: Jos et löydä tilausvahvistuksiasi tai tarvitset apua, älä epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme. Autamme mielellämme!
Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa vaivaa ja kiitämme ymmärryksestäsi siirtyessämme uuteen alustaan. Pyrimme jatkuvasti parantamaan kokemustasi kanssamme.

 
Minkä tahon asiakas tiedot, tuli mieleen lopusta että oliko kyse maksunvälittäjästä, vai myyjästä. Osalla läntisiä maksunvälittäjiä aika käytettävät systeemi....

Siis ihan mun cdon asiakastiedot.
Heitin leffan ostoskoriin, menin kassalle jolloin kysyttiin sähköposti ja sen jälkeen postinumero jonka jälkeen mun nimi, osoite, puh.numero ja sähköposti kaivettiin cdonin tiedoista valmiiksi.
Eli vaikka mitään ns. omia sivuja ei enää ole niin silti siellä kyllä on tiedot tallessa, mutta nyt niihin pääsee käsiksi pelkän sähköpostin ja postinumeron avulla tilausta tehdessä eikä mitään salasana suojaa ole.
Jos maksoit Klarnalla, ja olet sillä aikaisemminkin maksanut jossain, niin se ainakin helposti tallettaa tiedot. Ja silloin se tosiaan kysyy vaan jotain pientä kuten puhelinnumero ja muut tiedot täyttyy itsestään. Siinä on myös nappi "poista tiedot tai älä muista jatkossa" mutta se jää helposti huomaamatta. Jolloin se taas seuraavalla kerralla muistaa taas kaiken.

Qliro laskun otin. Viimeksi tosin tällä koneella tehnyt tuonne tilauksen joskus vuosia sitten joten ei sen luulis enää mitään muistavan kun koko sivustokin on päivitetty pariin kertaa uusiksi tuossa välissä.
Toisella koneella kyllä tein joskus kesällä tilauksen, mutta eikös tuo muistaminen ole joku evästejuttu?
Huomasin kyllä sen "älä muista jatkossa" kohdan ja laitoin ruksin.
 
Qliro taisi irrota CDON:sta joku viitisen vuotta sitten ja tuottaa juuri kokemasi kaltaisia palveluita kouralliselle verkkokauppoja. Vähän kuin Shopify tai Klarna siis. Hieman hankalahan noista on omat tietonsa saada pois, mutta tuskin ne mitään erityisen vaarallisiakaan ovat.

Ei mua muu häiritse kuin se ettei multa kysytty minkäänsortin salasanaa.
Kassalle mennessä siis vaikutti siltä, että se olisi edelleen ihan normaali omalle tilille kirjautuminen, mutta salasanan sijaan se kysyi vaan postinumeroa.
 
Ei mua muu häiritse kuin se ettei multa kysytty minkäänsortin salasanaa.
Kassalle mennessä siis vaikutti siltä, että se olisi edelleen ihan normaali omalle tilille kirjautuminen, mutta salasanan sijaan se kysyi vaan postinumeroa.
Tilasit laskulla, lasku tulee samaan osoitteeseen.
Ihan noiden firmojen tapa.

Suomessa noista aikanaan kohistii ja Suomi kaupoissa eivät taida muistele vanhoja yhtä hanakasti.

Ongelma on tosiaan se että sähköposti postinumero yhdistelmällä selviää osoitetiedot, voi yrittää kalastelle jos tietää tuon verran mutta ei tarkkaa osoitetta, ja toki se että asiakkuus vuotaa myös.
 
Ei mua muu häiritse kuin se ettei multa kysytty minkäänsortin salasanaa.
Kassalle mennessä siis vaikutti siltä, että se olisi edelleen ihan normaali omalle tilille kirjautuminen, mutta salasanan sijaan se kysyi vaan postinumeroa.

Tätä voi muuten testata ihan vaikka selaimen incognitossa. Ei pitäisi olla mitään tietoja selaimessa tallessa, syötät sähköpostin ja postinumeron ja sieltähän pamahtaa kaikki käyttäjän tiedot ruudulle. Puhelinnumerosta on osa maskattu.

Haiskahtaa kyllä pahasti tämä toteutus.
 
Joo siis mm. "muutamaa" kertauokkaa suurempi Klarna käyttää ihan samaa tekniikkaa ja ongelmallinenhan se on, koska sitä hyödyntäen voi tekaista tilauksia muiden nimissä. Ja myös koska siinä voi yhdistää emailin ja postiosoitteen. Mutta silti Klarna välittää maksuja/laskuja kymmenien miljardien eurojen edestä vuosittain.
 
Joo siis mm. "muutamaa" kertauokkaa suurempi Klarna käyttää ihan samaa tekniikkaa ja ongelmallinenhan se on, koska sitä hyödyntäen voi tekaista tilauksia muiden nimissä. Ja myös koska siinä voi yhdistää emailin ja postiosoitteen. Mutta silti Klarna välittää maksuja/laskuja kymmenien miljardien eurojen edestä vuosittain.

Klarna ei nyt ainakaan äkkiseltään toiminut noin kun kokeilin Adlibriksen sivuilla incognitossa ja ei tullut mitään tietoja esitäytettynä kun annoin sähköpostin ja postinumeron.

Ja Adlibriksessa on tuo automaattinen täyttö kyllä käytössä Klarnan kohdalla ja toimii kunhan selaimella/laitteella on aikaisemmin syötetty tiedot jonnekin. Jos löytyy joku Klarna esimerkki jossa incognitossa saa tiedot kaivettua esille niin pistää se mietityttämään, mutta ei toisaalta yllättäisi.
 
Klarna ei nyt ainakaan äkkiseltään toiminut noin kun kokeilin Adlibriksen sivuilla incognitossa ja ei tullut mitään tietoja esitäytettynä kun annoin sähköpostin ja postinumeron.

Ja Adlibriksessa on tuo automaattinen täyttö kyllä käytössä Klarnan kohdalla ja toimii kunhan selaimella/laitteella on aikaisemmin syötetty tiedot jonnekin. Jos löytyy joku Klarna esimerkki jossa incognitossa saa tiedot kaivettua esille niin pistää se mietityttämään, mutta ei toisaalta yllättäisi.
Ovat ehkä sitten parantaneet tapojaan tai käytetty tekonologia eroaa joltain osin, mutta perusongelma on sama ja Googlella löytyy kyllä paljon juttuja koko Klarnan olemassaolon ajalta noista email&postinumero-hyväksikäytöistä.
 
Ei mua muu häiritse kuin se ettei multa kysytty minkäänsortin salasanaa.
Kassalle mennessä siis vaikutti siltä, että se olisi edelleen ihan normaali omalle tilille kirjautuminen, mutta salasanan sijaan se kysyi vaan postinumeroa.
Ok. Selvennyksen vuoksi vielä että CDON:lla ei ole enää omia tilejä mihin kirjautua ja mistä voisi nähdä mitä on tilannut jne, tilit poistui "uudistuksen" myötä.
 
Ok. Selvennyksen vuoksi vielä että CDON:lla ei ole enää omia tilejä mihin kirjautua ja mistä voisi nähdä mitä on tilannut jne, tilit poistui "uudistuksen" myötä.
Niinhän minä aiemmin kirjoitin, että vaikka niitä omia sivuja ei enää ole niin kaikki asiakastilin tiedot on silti edelleen siellä cdonin tietokannassa ja jostain syystä niihin pääsee käsiksi ilman salasanaa.
Totta helvetissä siellä pitäs olla joko salasana tai sitten joka tilauksen kohdalla heitettäs vaan tyhjä tilauskaavake ruudulle mihin täytyy syöttää kaikki tiedot joka ikinen kerta.
Mä en ole koskaan käyttänyt nettikauppaa jossa asiakastiedot on vain sähköpostin ja postinumeron takana. Niissä on käyttäjätunnus ja salasana ihan syystä.
Jopa tällä foorumilla on salasana vaikka täällä voi vaan kirjoitella viestejä.

Joo siis mm. "muutamaa" kertauokkaa suurempi Klarna käyttää ihan samaa tekniikkaa ja ongelmallinenhan se on, koska sitä hyödyntäen voi tekaista tilauksia muiden nimissä. Ja myös koska siinä voi yhdistää emailin ja postiosoitteen. Mutta silti Klarna välittää maksuja/laskuja kymmenien miljardien eurojen edestä vuosittain.

Klarna kyllä muisti minunkin tiedot kun kaks päivää sitten tein gigantista tilauksen, koska olin just kuukautta aiemmin tilannut levyjä emp:sta ja tuolloin vaadittiin luuriin lähetetty vahvistuskoodi.
Nykyäänhän ainakin silloin kun ottaa klarnan laskun niin selain avaa erillisen popup ikkunan jossa lukee sun sähköposti, puhelinnumero ja maksun saaja sekä summa ja jos tilausten välissä on monta kuukautta niin kyllä se siinä vaiheessa lähettää myös vahvistuskoodin kännykkään ja varmasti tekee saman jos joku koittaa omalla koneellaan käyttää mun tietoja.
 
Niinhän minä aiemmin kirjoitin, että vaikka niitä omia sivuja ei enää ole niin kaikki asiakastilin tiedot on silti edelleen siellä cdonin tietokannassa ja jostain syystä niihin pääsee käsiksi ilman salasanaa.
Ne tiedot tulee Qliro:lta, eikä CDON:in tietokannasta. Siinä kohdassa jossa kysytään sähköpostiosoitetta ja postinumeroa, lukee alapuolella "Checkout powered by Qliro"
1732103247364.png


Ja jos tuosta oikein käsitän, niin jos joskus et ole hoksannut ottaa tuota jälkimmäistä ruksia pois, niin tiedot ovat tallentuneet Qliron järjestelmään, ei pelkästään evästeenä nykyiselle koneelle. Ja sieltä järjestelmästä se ne hakee myöhemmin vaikka käyttäisit toisella koneella.
 
Viimeksi muokattu:
Ne tiedot tulee Qliro:lta, eikä CDON:in tietokannasta. Siinä kohdassa jossa kysytään sähköpostiosoitetta ja postinumeroa, lukee alapuolella "Checkout powered by Qliro"
1732103247364.png


Ja jos tuosta oikein käsitän, niin jos joskus et ole hoksannut ottaa tuota jälkimmäistä ruksia pois, niin tiedot ovat tallentuneet Qliron järjestelmään, ei pelkästään evästeenä nykyiselle koneelle. Ja sieltä järjestelmästä se ne hakee myöhemmin vaikka käyttäisit toisella koneella.
Kummastakin otin ruksit pois kun viimeksi tilasin ja se oli eka kerta kun tuollainen ilmoitus tuli vastaan.
Kesällä tilatessa tuollaista ei ollut tai sitten se oli jossain piilossa. Tuo oli ennen tätä viimeisintä uudistusta ja silloin oli vielä ne omat sivutkin käytössä.
 
Kummastakin otin ruksit pois kun viimeksi tilasin ja se oli eka kerta kun tuollainen ilmoitus tuli vastaan.
Kesällä tilatessa tuollaista ei ollut tai sitten se oli jossain piilossa. Tuo oli ennen tätä viimeisintä uudistusta ja silloin oli vielä ne omat sivutkin käytössä.
Se on hyvin piilotettu, ja ilmestyy vasta kun sähköpostin ja postinumeron on syöttänyt. Siinä vaiheessa on jo täydessä touhussa valitsemassa maksuvaihtoehtoa, mutta pitäisi hoksata hyvin pienellä fontilla kirjoitettu "Automaattista tietojen täyttämistä koskevat asetukset" teksti ja klikata sitä. Ilmeisen tarkoituksellisesti tehty niin että se jää huomaamatta.

1732178204709.png
 
Täällähän oli tämmönen sopiva ketju.
Tuli tilattua cdonilta tavaraa ja arvioitu toimitusaika ilmoitettiin olevan 13-19.11.

Onko toimituksessa yleensä kestänyt kovinkin kauan? Eipä tässä vielä hätää ole, mietin vaan milloin laittelen viestiä perään
 
Täällähän oli tämmönen sopiva ketju.
Tuli tilattua cdonilta tavaraa ja arvioitu toimitusaika ilmoitettiin olevan 13-19.11.

Onko toimituksessa yleensä kestänyt kovinkin kauan? Eipä tässä vielä hätää ole, mietin vaan milloin laittelen viestiä perään

Muutamasta päivästä rapiaan viikkoon jos lähettävät tuotteen, suattaapi tulla tai olla tulematta. Syyskuun puolivälissä tehdystä tilauksesta peruutettiin juuri äsken yksi tuote CDONin toimesta, ei pysty kuulemma toimittamaan kun tavarantoimittajalta ei löydy enää tuotetta. Tuote on edelleen myynnissä CDONilla, myyjänä CDON AB ja sivu kertoo että tuotetta on varastossa vihreän palluran kera, toimitusaika arvioitu ensi viikolle.

Lähetetyistä tuotteista saattaa tulla sähköposti-ilmoitus tai olla tulematta, ehkä painotus jälkimmäisen suuntaan. Asiakaspalveluun voi olla yhteydessä mutta vastauksessa saattaa kestää tällä hetkellä jokunen viikko joten onko se sitten parempi laittaa viestiä jo ennakkoon vai odotella vielä asian kanssa. Tällä hetkellä CDONista ei kannata varmaan tilata mitään millä on kiire tai tuote on pakko saada, mutta katsotaan miten tilanne etenee..
 
CDONista itsellä muisto, kun tilasin aikoinaan sivujen kautta langattomat Marshall Major 2 -kuulokkeet. Tuotekuvaus oli bluetooth-kuulokkeista ja kaikki kuvat oli bluetooth kuulokkeista, hinta oli tosin halvempi kuin muualla hintaero langattomien ja langallisten välissä ei ollut huomiota herättävän suuri, joten laitoin tilaukseen. Noh... kummatkohan sieltä sit tuli... langalliset toki. Valitin asiasta heille niin olisi pitänyt omakustanteisesti palauttaa kuulokkeet jotta saanut rahat takas ja sit tilata uudestaan, koska tuote kuullema oli langallinen minkä tilasin, ei auttanut ruutukaappaukset eikä muut. Noh, onneksi silloinen kämppis tartti uudet kuulokkeet joten sain myytyä väärät hänelle samalla hinnalla kuin itse ostin, ja marssin sitten verkkokauppaan ostamaan oikeat halutut kuulokkeet. Jäi viimeiseksi CDONin tilaukseksi mulla.
 
Mä en ole koskaan käyttänyt nettikauppaa jossa asiakastiedot on vain sähköpostin ja postinumeron takana. Niissä on käyttäjätunnus ja salasana ihan syystä.
Jopa tällä foorumilla on salasana vaikka täällä voi vaan kirjoitella viestejä.
Ruotsalaiset maksunvälittäjät ottivat tuon käyttöön vuosia sitten ja kun tunkivat Suomen markkinoille niin siitä älähdettiin.

Sillä parilla pysty kalastelleen osoitetietoja, jos siis tiesi palvelussa käytetyn sähköposti osoitteen ja postinumeron. (en muista onko pari vaihdellut), muistaakseni käyttäjällä oli mahdollista tuota suojata, esim oikealla salasanalla, mutta tämä siis muisti mutu.

Sähköposti+ postinumero ei muistaakseni avannut tietä syvempiin asiakastietoihin, mutta jos henkilö muuten salaillut posti osoitetietoja niin olihan tuo iso riski. Tai jos käytetty jotain anonyymiltä vaikuttavaa sähköpostiosoitetta niin heikensihän tuollainen sitä.

Henkilö jolla osoitetiedot tiedot julkisia ja käytetty mailiosoitekin häneen yhdistettävissä, niin tuossa lähinnä vuotaa asiakkuus, tieto että ollut asiakkaana.

Nyt kiinnostaa se että muistakaa selain tietoja jos sallinut vain pakolliset evästeet
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 743
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom