• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Call of Duty: Black Ops 6

Eilen pääsin ehkä viisi kertaa pelaamaan ja joka kerta kaatui Directx:ään. Sen jälkeen kaatui jo menussa samaan vikaan.
Meinasin tänään asentaa kaiken uudestaan ja ajattelin että kokeillaan vielä pari kertaa. Viisi peliä eikä ainuttakaan kaatumista???
ite huomasin jo heti alussa et näyttistä ei kannata ylikellottaa vaikka alivoltittaa... Aina kaatuu. Joskus 5min päästä, joskus tunnin, mutta silti aina.

Eilen kaatui peli ensimmäistä kertaa sitten julkaisun directx erroriin...tuon teki kerran ja pelitunteja kertyi kumminkin sen 6 tuntia 🤔

Onko vikaa silmissä, vai onko muut huomanneet, että pelin grafiikka olisi muuttunut "sumuisemmaksi" ja utuisemmaksi, erityisesti kauempien kohteiden osalta? (PC)

Todellakin joku muuttunut kun ei ole enää smoothia. Ennen oli FPS siinä 120 mihin oon sen cäpännyt. Nyt oli jotain 80 ja ei vaan tunnu hyvältä. Joatin asetuksia räppäsin ja laskin qualityä hiukan, niin yli 100 fps päästiin, mutta ei vaan tunnu hyvältä. Ja mitään en ole muuttanut. DLSS käytössä

Missä ihmeessä se paljon puhuttu SBMM oikeen luuraa kun joka matsi päättyy näin? Ja noita eventiin tarvittavia tokeneita tippuu yksi muutaman matsin välein kun niitä tarvisi varmaan 100 että saa tuon uuden aseen. Sinne se taas jää maksumuurin taakse mikä varmaan onkin tarkoitus.

1735329360176.png

FPS nyt ei ole tällä mun kokoonpanolla koskaan ollut smooth kun on niin CPU pullonkaula. Se tosin on hyvä kysymys että mihin se CPU-vaatimus näissä kasvaa kun peli ei ole muuttunut vuosikausiin mihinkään. DLSS:ää en käytä koska sillä kuvasta tulee niin mössöä.

Mikään aseista ei jää maksumuurin taakse. Armorysta ne saa lopulta seuraavan seasonin aikana ilmaiseksi pelailtua.

Kuten sanoin, tämäkin pyöri vielä pari viikkoa sitten ihan siedettävästi DLSS:n kanssa ilman mitään muutoksia, mutta toki silloinkin pelin oman benchmarkin fps-lukemat olivat ilmeisesti alhaisempia kuin mitä olisi pitänyt olla, joten jossakin on joku pullonkaula. Nyt vaan yhtäkkiä mitään muuttamatta fps puolittui edellisestä ja nyt pykii niin pahasti, ettei enää pysty pelaamaan lainkaan.
Vinkataanpa tännekin, että tämä ongelma selvisi, eikä vika ollut pelissä.

Koneessa oli MSI Afterburner asennettuna näytönohjaimen tuuletinkäyrän säätämistä varten ja vaikka sitä ei ole tässä yhteydessä muokattu tai edes päivitetty, niin jotain sille oli silti tapahtunut taustalla ja se sitten aiheutti tämän ongelman. Sammutin (tai itse asiassa poistin) sen, niin nyt näyttää pyörivän taas tämäkin normaalisti. DLSS Balanced-tilassa irtoaa nyt keskimäärin 106 FPS samoilla asetuksilla millä aiemmin performance-tilassa tuli alle 30FPS.

1735760763100.png

Vinkataanpa tännekin, että tämä ongelma selvisi, eikä vika ollut pelissä.

Koneessa oli MSI Afterburner asennettuna näytönohjaimen tuuletinkäyrän säätämistä varten ja vaikka sitä ei ole tässä yhteydessä muokattu tai edes päivitetty, niin jotain sille oli silti tapahtunut taustalla ja se sitten aiheutti tämän ongelman. Sammutin (tai itse asiassa poistin) sen, niin nyt näyttää pyörivän taas tämäkin normaalisti. DLSS Balanced-tilassa irtoaa nyt keskimäärin 106 FPS samoilla asetuksilla millä aiemmin performance-tilassa tuli alle 30FPS.

1735760763100.png
Tuliko mielenrauha? :) ihme paikoista välillä kyllä ongelmat löytyy :(

Tuliko mielenrauha? :) ihme paikoista välillä kyllä ongelmat löytyy :(
No siinä mielessä mielenrauha kyllä, ettei tarvitse enää arvailla, että mikä helkutti oikein mättää ja että onko raudassa jotain vikaa. Lisäksi pääsee myös pelaamaan taas peliä, josta tuli maksettua kuitenkin aika paljon. Harmi vaan, kun jäi tupla-xp:t joululomilta kokonaan väliin, mutta en minä niiden perään niin kovasti ole muutenkaan.

Se jää mysteeriksi, että miksi tuo ongelma ilmeni omia aikojaan ilman muutoksia ja miksi se ei vaikuttanut koko aikaa samalla tavalla? Mutta mitäpä tuota enää sen kummemmin pohtimaan.

Ootteko kokeilleet onko näistä nettiasetusten ropaamisesta hyötyä jos on ” moderni kone” ja pingit keikkuu jossain 20-30 tienoilla?

Aika syvälle asetuksiin menevät ja monesta kohtaa säätämistä, ja ihan eri hommat kummassakin videossa. Ei oikein huvita lähteä sotkemaan.

SBMM pitää huolen, että pingit vaihtelee kuitenki kaikkea 20-120 välillä, niin ei ole tullut kokeiltua. Ping is not king.
Okei, eli tämän kanssa ihan turha alkaa sörkkimään asetuksia, ainakaan jos ei mitään selkeetä ongelmaa.

Eikai tuossa SBMM:ssä ole sisäänleivottuna mitään surullisen kuuluisaa ”lag compensationia” kuten joskus aiemmin oli 😬

En tuosta lagikompensaatiosta tiedä, mutta sen olen huomannut, että mitä paremmin pelaat, sitä huonompi on pingisi keskimäärin. Tämä käy toki järkeen. On vaikeampi löytää pelihaussa selvästi keskitasoa vaikeampia lobbyja kuin keskitason tai sitä alempia lobbyja. Olen CODissa selkeästi keskitasoa parempi pelaaja.

Ite olen CODissa lyönyt noi pingit ja FPS -tiedot piiloon itseltä mielenterveyteni takia. Vieläkö sais joskus pelata CODia ilman tota SBMM, niin se ois tosi jees (ei tuu siis koskaan tapahtumaan). SBMM varmistaa sen, että ei kannata olla peleissä hyvä ja taitojen kehittäminen on täysin turhaa. Palkkioksi hyvin pelaamisesta saat nimittäin huonommat yhteydet / korkean pingin ja todella hikiset lobbyt, jossa kaikki on samantasoisia. En näe siinä mitään järkeä. Rankedissa sentää saa palkkioksi jonkun rankbadgen, jos sellainen kiinnostaa ja siellä SBMM / rank-based matchmaking on ymmärrettävää.

Ideaalitilanteessa, jossa pelaat keskitasoa paremmin säännöllisesti, pitäisi openeilla keskimäärin saada keskivertopelaajaan verrattuna enemmän tappoja (palkinto) ja samalla alhaisimpaan pingiin täytyisi perustua matchmakingin. Tämä on paras systeemi, jota ei valitettavasti CODissa käytetä. Jos taasen olet keskitasoa huonompi pelaaja ja harmittaa kuoleminen ja taitojen kehittäminen ei kiinnosta, niin aina on ranked. Ite esim. Apex Legendsissa menen rankkia aina pelaamaan, että löydän omantasoisia (keskitasoa huonompia) pelaajia ja openit on itselle se haaste, jossa voi halutessaan pelata itseä parempia vastaan ja näin kehittää taitojaan.

Mutta ei. Se on CODissa huonoa, että koskaan ei oikeasti edes tiedä, onko kehittynyt vai huonontunut pelissä, koska kaikki lobbyt ovat niin helkkarin hikisiä. Yhteyskin on pingin puolesta monesti näissä huono. Sit kun matchmaking jossain kohtaa päättää, että nyt tätä pelaajaa on rankaistu tarpeeksi niin pingi putoaa 100-120 arvosta jonneki 20-60 tasolle ja heti on E/D ratio joku 5,0. Ja sit taas takaisin viis peliä kärsimää. Tää systeemi on niin typerä.

En siis toivo tuollaisia lobbyja, joissa dominoin täysin, vaan sellaisia, joissa on pelaajien taidossa varianssia. On keskitasoa huonompia, keskitasoa, keskitasoa parempia, striimereitä ja pro-pelaajia ja kaikki pelihaut alhaisen pingin mukaan.

Viimeksi muokattu:
En tuosta lagikompensaatiosta tiedä, mutta sen olen huomannut, että mitä paremmin pelaat, sitä huonompi on pingisi keskimäärin. Tämä käy toki järkeen. On vaikeampi löytää pelihaussa selvästi keskitasoa vaikeampia lobbyja kuin keskitason tai sitä alempia lobbyja. Olen CODissa selkeästi keskitasoa parempi pelaaja.

Ite olen CODissa lyönyt noi pingit ja FPS -tiedot piiloon itseltä mielenterveyteni takia. Vieläkö sais joskus pelata CODia ilman tota SBMM, niin se ois tosi jees (ei tuu siis koskaan tapahtumaan). SBMM varmistaa sen, että ei kannata olla peleissä hyvä ja taitojen kehittäminen on täysin turhaa. Palkkioksi hyvin pelaamisesta saat nimittäin huonommat yhteydet / korkean pingin ja todella hikiset lobbyt, jossa kaikki on samantasoisia. En näe siinä mitään järkeä. Rankedissa sentää saa palkkioksi jonkun rankbadgen, jos sellainen kiinnostaa ja siellä SBMM / rank-based matchmaking on ymmärrettävää.

Ideaalitilanteessa, jossa pelaat keskitasoa paremmin säännöllisesti, pitäisi openeilla keskimäärin saada keskivertopelaajaan verrattuna enemmän tappoja (palkinto) ja samalla alhaisimpaan pingiin täytyisi perustua matchmakingin. Tämä on paras systeemi, jota ei valitettavasti CODissa käytetä. Jos taasen olet keskitasoa huonompi pelaaja ja harmittaa kuoleminen ja taitojen kehittäminen ei kiinnosta, niin aina on ranked. Ite esim. Apex Legendsissa menen rankkia aina pelaamaan, että löydän omantasoisia (keskitasoa huonompia) pelaajia ja openit on itselle se haaste, jossa voi halutessaan pelata itseä parempia vastaan ja näin kehittää taitojaan.

Mutta ei. Se on CODissa huonoa, että koskaan ei oikeasti edes tiedä, onko kehittynyt vai huonontunut pelissä, koska kaikki lobbyt ovat niin helkkarin hikisiä. Yhteyskin on pingin puolesta monesti näissä huono. Sit kun matchmaking jossain kohtaa päättää, että nyt tätä pelaajaa on rankaistu tarpeeksi niin pingi putoaa 100-120 arvosta jonneki 20-60 tasolle ja heti on E/D ratio joku 5,0. Ja sit taas takaisin 5 kärsimää. Tää systeemi on niin typerä.

En siis toivo tuollaisia lobbyja, joissa dominoin täysin, vaan sellaisia, joissa on pelaajien taidossa varianssia. On keskitasoa huonompia, keskitasoa, keskitasoa parempia, striimereitä ja pro-pelaajia ja kaikki pelihaut alhaisen pingin mukaan.
Xdefiant yritti tuota ilman SBMM:ää olemista ja eihän sitä kukaan jaksanut. Jos CoDissa rankedia tarjoat joksikin ratkaisuksi niin ei auta koska siellä on rajattu mitä aseita jne saa otettua käyttöön.

SBMM auttaa myös jos pelaa kaverin kanssa joka pelannut vähemmän / rennommin. Tietty sitten vähemmän pelanneelle epelille tulee persuksiin enempi.

Xdefiant yritti tuota ilman SBMM:ää olemista ja eihän sitä kukaan jaksanut.
Höpö höpö. Sitä ei jaksanut, koska sen pelattavuus oli kökköä verrattuna CODiin. Siinä oli myös paljon ongelmia sen nettikoodin kanssa ja suurin fail oli, etteivät puskeneet sitä ulos, kun MW2 oli siinä pisteessä, että sitä peliä ei jaksanut kukaan enää pelata kesällä (eli ennen MW3). Toki tämä ei olisi ratkaissut nettikoodiongelmia.

XDefiantissa toi SBMM puuttuminen oli ainoa syy pelata. Se ei vaan yksistään riitä. Sisältöä oli aika vähän ja mul ei oikein kiinnostanut ne faction-hommat, vaan mieluummin ilman tai sitten yhtä ööveriksi kun Apexissa yms.

SBMM on myös tehnyt sen, että mulla on monta kaveria, jotka ei enää koskaan halua pelata mun kaa, kun joutuvat minun lobbyihin. Ja ymmärrän. Aikanaan he pelas mun kaa, koska peleissä tuli myös heidän tasosia ukkoja vastaan. Nyt sanoivat, että ei enää pysty. Eli tässäkin mielessä aivan käyttökelvoton systeemi.

Edit: onneks on sentää battleroyale-pelejä tai battlefieldejä, jossa SBMM ei ole kränkätty tappiin, niin voi kavereiden kaa pelata, jotka vähemmän pumpum-pelejä pelailevat.

Viimeksi muokattu:
Mutta ei. Se on CODissa huonoa, että koskaan ei oikeasti edes tiedä, onko kehittynyt vai huonontunut pelissä, koska kaikki lobbyt ovat niin helkkarin hikisiä. Yhteyskin on pingin puolesta monesti näissä huono. Sit kun matchmaking jossain kohtaa päättää, että nyt tätä pelaajaa on rankaistu tarpeeksi niin pingi putoaa 100-120 arvosta jonneki 20-60 tasolle ja heti on E/D ratio joku 5,0. Ja sit taas takaisin viis peliä kärsimää. Tää systeemi on niin typerä.

Tosta on kyllä pakko olla samaa mieltä. Mietin ihan samaa kun tuli pelattua tätä joku 100h alkuun, mutta nyt ollut kuukauden pelaamatta, kun ei vaan oo enää hauskaa. Saman asian takia aikoinaan koko CoDin pistinkin deleteen (MW2 ostin, mutta MW3 en enää), nyt tuli vaan Gamepassin takia kokeiltua, ja olihan se ihan hauskaa alkuun. Mutta palas noi vanhat muistot mieleen tosta kirjoituksesta.

Varmaan menee vielä joskus kaljotellessa ehkä, jos tällaista menoa kaipaa. Mutta mieluummin jauhaa vaikka tota Delta Forcea, siinä ehtii ottaan huikkaakin välillä.

Eipä tuo squad game event ollu mun mielestä 1100cod pointsin arvoinen. Mitä sillä saa, muutaman pikkujutun, ja sit ton operaattoriasun, minkä takia sen otinkin. Eipähän oo vitivalkoiken tai sateenkaariväreissä oleva yksisarvinen 😅 ei oo ihan niin silmiin pistävä.

images (3).jpeg

IMG-20250104-WA0017.jpg

Liikaa tulee nuita minikenttiä. Ei mitään järkeä kun haulikkoninja lataa naamaan 50x matsissa
:sori:

edit. Juu on ihan hauskoja kun aina välillä tulee. Edellisessä COD:ssa paremmat mapit. Isommat

Statistiikka

Viestiketjuista
263 591
Jäsenet
75 218
Uusin jäsen
Karvakarhu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom