En tuosta lagikompensaatiosta tiedä, mutta sen olen huomannut, että mitä paremmin pelaat, sitä huonompi on pingisi keskimäärin. Tämä käy toki järkeen. On vaikeampi löytää pelihaussa selvästi keskitasoa vaikeampia lobbyja kuin keskitason tai sitä alempia lobbyja. Olen CODissa selkeästi keskitasoa parempi pelaaja.
Ite olen CODissa lyönyt noi pingit ja FPS -tiedot piiloon itseltä mielenterveyteni takia. Vieläkö sais joskus pelata CODia ilman tota SBMM, niin se ois tosi jees (ei tuu siis koskaan tapahtumaan). SBMM varmistaa sen, että ei kannata olla peleissä hyvä ja taitojen kehittäminen on täysin turhaa. Palkkioksi hyvin pelaamisesta saat nimittäin huonommat yhteydet / korkean pingin ja todella hikiset lobbyt, jossa kaikki on samantasoisia. En näe siinä mitään järkeä. Rankedissa sentää saa palkkioksi jonkun rankbadgen, jos sellainen kiinnostaa ja siellä SBMM / rank-based matchmaking on ymmärrettävää.
Ideaalitilanteessa, jossa pelaat keskitasoa paremmin säännöllisesti, pitäisi openeilla keskimäärin saada keskivertopelaajaan verrattuna enemmän tappoja (palkinto) ja samalla alhaisimpaan pingiin täytyisi perustua matchmakingin. Tämä on paras systeemi, jota ei valitettavasti CODissa käytetä. Jos taasen olet keskitasoa huonompi pelaaja ja harmittaa kuoleminen ja taitojen kehittäminen ei kiinnosta, niin aina on ranked. Ite esim. Apex Legendsissa menen rankkia aina pelaamaan, että löydän omantasoisia (keskitasoa huonompia) pelaajia ja openit on itselle se haaste, jossa voi halutessaan pelata itseä parempia vastaan ja näin kehittää taitojaan.
Mutta ei. Se on CODissa huonoa, että koskaan ei oikeasti edes tiedä, onko kehittynyt vai huonontunut pelissä, koska kaikki lobbyt ovat niin helkkarin hikisiä. Yhteyskin on pingin puolesta monesti näissä huono. Sit kun matchmaking jossain kohtaa päättää, että nyt tätä pelaajaa on rankaistu tarpeeksi niin pingi putoaa 100-120 arvosta jonneki 20-60 tasolle ja heti on E/D ratio joku 5,0. Ja sit taas takaisin 5 kärsimää. Tää systeemi on niin typerä.
En siis toivo tuollaisia lobbyja, joissa dominoin täysin, vaan sellaisia, joissa on pelaajien taidossa varianssia. On keskitasoa huonompia, keskitasoa, keskitasoa parempia, striimereitä ja pro-pelaajia ja kaikki pelihaut alhaisen pingin mukaan.