Budjetti näyttö silmäoireiselle

Suositelkaa budjetti näyttöä silmäoireiselle!

Käytössäni on ASUS VZ279HE minimikirkkaudella, ja etsin toista tilalle. Olen katsellut monia ns. Blue Light Saver -näyttöjä ja pelinäyttöjä, mutta ne ovat aiheuttaneet silmien rasitusta ja sama koskee myös toimistonäyttöjä. Pääasiassa pelaan PoE:ta ja CS2:ta, katson elokuvia ja koodaan.

Tästä kaarevasta näytöstä kannattaa pysyä kaukana, enkä tiedä, miten tehdä valitus valmistajalle.

Mua kanssa mietitytti tuo, että miten joku monitori itsessään aiheuttaa mitään silmäoireita. Onkohan tuo sellainen "välkkyvä" monitori jossa on alhaisen taajuuden pwm. Mutta se tietääkseni on voimakkaampi mitä himmeänä monitoria pitää, ja lisäksi tuon monitorin maksimikirkkaus itsessään on aika alhainen.

Suositelkaa budjetti näyttöä silmäoireiselle!

Käytössäni on ASUS VZ279HE minimikirkkaudella, ja etsin toista tilalle. Olen katsellut monia ns. Blue Light Saver -näyttöjä ja pelinäyttöjä, mutta ne ovat aiheuttaneet silmien rasitusta ja sama koskee myös toimistonäyttöjä. Pääasiassa pelaan PoE:ta ja CS2:ta, katson elokuvia ja koodaan.

Tästä kaarevasta näytöstä kannattaa pysyä kaukana, enkä tiedä, miten tehdä valitus valmistajalle.

Suosittelisin hieman toista lähestymistapaa eli kiinnitä huomiota tosiaan ympäristön valaistukseen, älä pelaa pimeässä, se rasittaa silmiä vaikka kuinka olisi matala kirkkaus.
Valitse mahdollisimman hyvälaatuinen näyttö resoluution, vasteajan sekä virkistystaajuuden suhteen budjetin sisällä - kaikki nuokin vaikuttaa silmien rasitukseen - ja sellainen näyttö, jossa RGB väriarvoja voi säätää itse.

Sinähän saat sinistä valoa vähemmäksi pienentämällä RGB Blue arvoa, tämä on parempi konsti kuin mikään "blue light saver" gimmick.
Voit muutenkin säätää näytön värit kohdalleen tarvittaessa näin.

Itse kärsin myös kirkkaasta ruudusta eikä oo täydellistä monitoria tullut oikeen vastaan. Valkoista taustaa vasten on nykyään mahdoton lukea mitään. Dark Reader on ihan must lisäosa selaimelle.

Tarkistaisin myös huoneen valaistuksen sopivalle tasolle. Näissäkin kannattaa ottaa huomioon valon välkyntä. Nykyään itselle mahdotonta olla pimeessä huoneessa näön entistäkin enemmän väsyen. Näytön kalibrointi jelppaa myös paljon.

Uskon myös, että pikselirakenne vaikuttaa etenkin tekstin luettavuuteen paljon. Vielä enemmän heijastuksenesto. Jossain vanhemmassa Dellissä oli aivan uskomattoman rakeinen ja kimalteva. Isot pikselit jelppaa myös, etenkin jos on allerginen skaalaukselle. 32" 1440p on itselle jees. Toisaalta isompi ruutu antaa enemmän valoa, ettei sekään välttämättä ole parasta.

Eipä ole antaa oikein mitään erityistä neuvoa kun omastakin monitorista (LG 32GP850)
on näkynyt haukkuja, vaikka mitään erityistä huonoa en ole huomannut vanhoihin nähden.

Viimeksi muokattu:
onko kokeiltu silmätippoja.
Itse pelailin aikoinaan cs silmät verellä tuntitolkulla ja silmätipat auttoivat.

Tietysti huoneen valaistus ja monitorin kirkkaus täytyy olla säädetty itselle sopivaksi myös.
BFI ominaisuus näytössä saa myös itsellä silmät kipeäksi ihan samantien.
ja sitten se monitorin yläreuna saisi olla silmien tasolla kun istuskelee siinä koodaus asennossa. Muuten jos nojailee niin itseä ei haittaa vaikka silmät on noin monitorin keskellä tai alareunan tasossa.

Tahdotko siis mahdollisimman pimeän näytön? Ettei ongelmana olisi se, että huoneen valaistus on liian hämärä?

Kirkas valaistus sattuu silmiin huoneessa, perus ikean lamppu. Hyvin harvoin lamppua käytän kotona.

Nykyinen näyttö: Benq GL2760-T Tietokoneen näyttö 27" LCD FHD

Silmätippoja kokeiltu, ei auttaneet.

@bexi Sinähän saat sinistä valoa vähemmäksi pienentämällä RGB Blue arvoa, tämä on parempi konsti kuin mikään "blue light saver" gimmick.
Voit muutenkin säätää näytön värit kohdalleen tarvittaessa näin.

Tarkoitatko nyt sitä missä on kolme väriä, eli sininen, punainen ja vihreä? Bluelight saver vain tekee kuvasta kellastuneen köklön.

Kirkas valaistus sattuu silmiin huoneessa, perus ikean lamppu. Hyvin harvoin lamppua käytän kotona.
Tämä nyt ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, mutta oma ratkaisuni valoherkkänä ja migreenistä kärsivänä on epäsuora valaistus. Pöytä- ja jalkalamppuja ympäri kämppää ja ledinauhaa näytön ja huonekalujen takana. Käy huomattavasti vähemmän silmiin, kuin nämä luonnottoman kirkkaat lediplafondit.

Itse hankin joulun alla täältä foorumilta saadun suosituksen perusteella tarjouksesta tällaisen näytön päälle kiinnitettävän alaspäin suunnatun led-valaisimen aika lailla heräteostoksena ja ainakin omalla kohdalla se on vähentänyt silmien rasitusta. Toki laitteet ja olosuhteet ovat jokaisen työpisteellä yksilölliset.

Tarkoitatko nyt sitä missä on kolme väriä, eli sininen, punainen ja vihreä? Bluelight saver vain tekee kuvasta kellastuneen köklön.

Juuri sitä.
Sinisen vähentäminen tekee aina kuvasta kellertävän, voit hakea optimia hienosäätämällä.

omaan korvaan kyllä kuullostaa aika kusetukselta koko TÜV Rheinlandin sertifikointi.
Luulisi silmien saavan ulkona enemmän uv säteilyä kuin mitä tuosta monitorin tuottamasta sinivalosta irtoaa 415-460nm alueella.

Puhelimessa joskus käyttänyt tuota kellertävää tilaa joka on kyllä vähän mukavampi silmille pimeässä esim valkoisella teemalla.
Nykyään onkin tumma teema kaikialla käytössä.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 092
Jäsenet
76 550
Uusin jäsen
jonesi666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom