Mikä BC2 tekee hyvän? Itse muistan vaan sen miten vaikea koput oli saada alas
Rupesin tuossa pari kk takaperin pelaamaan BC2:sta uudestaan neljän vuoden tauon jälkeen, ja omasta mielestäni suurimmat erot (vrt. BF3 ja BF4, BF1:stä kun pelasin 2h ennen kuin uninstallasin) tulevat tässä:
Aseet:
- Damage ei ole kaliiperista kiinni -
lähde
- Damage on lähtökohtaisesti alhaisempi kuin mitä se oli BF3:ssa ja BF4:ssä, joten peli palkitsee rekyylinhallintaa ja fiksumpaa tähtäämistä (toisaalta magnum ammo nosti damagea 25% jolloin lähestytään BF3:a ja BF4:ää)
- Myös iron sightien hyvyys/huonous on elementti balansoinnissa, esim AN-94 melkein vaatii RDS:n jolloin pelaaja joutuu luopumaan perkistä, kun taas avoimilla tähtäimillä varustettu AEK-971 jätti tilaa esim. lisänaateille tai lightweightille.
- Kaikissa aseissa on täydellinen ensimmäisen laukauksen tarkkuus, jonka jälkeen loput on rekyylistä ja spreadistä kiinni (= vähemmän satunnaisuutta gunplayssa)
- Lock-on paska loistaa poissaolollaan lukuunottamatta tracer dart + RPG/CG komboa.
- C4:ää pystyi heittämään lyhyen matkan ja täten käyttämään kaupunkitaisteluissa fiksummin
Mapit:
- Selkeät erot Rush- ja Conquest mappien välillä. BF3:ssa ja BF4:ssä mentiin sillä viisiin että jokaisessa mapissa piti olla kaikki modet pelattavissa. BF3:sta tulee mieleen esim. Tehran Highway, Metro ja Damavand mappeina jossa Rush on rautaa ja Conquest tuntuu päälle liimatulta. Toki BC2:ssa on mappeja joista löytyy sekä Conquest että Rush, mutta ne tuntuvat kaikki hyvin suunniteltuilta (esim. Arica, Oasis)
- Huomattavasti parempi destruction joka oli oikeasti loogista. Harvassa olivat rakennukset joita ei saanut paskaksi. Ongelma BF3:ssa ja BF4:ssä oli se että oli vaikea arvioida etukäteen mitkä rakennukset sisältävät seiniä jotka saa tuhottua ja mitkä eivät.
- Omasta mielestä myös maaston tuhoutuminen on pelissä selkeämpää ja toimii myös gameplayn kannalta, hotspotteihin muodostuu helposti kuoppia jossa voi ottaa suojaa (tai kuolla naattiin)
Liikkuminen:
- Ei pronea, joten vähemmän kyykkimistä ja camppimista
- Ei strafea sprintatessa, joka kieltämättä tuntuu hieman kököltä
- Ei typeriä vaultanimaatioita, jotka ainakin BF3:ssa ja BF4:ssa kusivat jatkuvasti
- En osaa nopeutta ihan tieteellisesti arvioda, mutta liikkuminen tuntuu hitaammalta. Samalla hitaampi
time-to-kill teki tulitaisteluista hauskempia.
Unlockit:
- Aseissa on oikeasti eroa ja koska unlockit eivät ole asekohtaisia, pelissä tuntuu olevan oikea progressio sen sijaan että joudut uuden aseen saadessasi resetoimaan pyssysi nollille ja farmaamaan tappoja kunnes saat pakolliset Kobra-sightit ja foregripit
- Magnum ammo ja body armor perkkien ylivoimaisuus on ehkä suurin huti tässä pelissä.
Oikeastaan kehnoa hitregiä, medic-junia, magnum ammoa/body armor perkkejä ja hieman kökköä liikkumista lukuunottamatta peli on vertailukelpoinen tänäänkin.