Vihdoin ja viimein hankin tämän pelin. Tarkoituksella säästellyt, koska pelännyt, että muut crpg:t tuntuu sen jälkeen huonolta ja meni hiton pitkään, että ehdin pelata DOS1. Pakkohan kaikkien rakastama ja kaikki vuoden peli palkinnot kerännyt peli, joka vielä sattuu olemaan itselleni lempigenre tai ainakin yksi niistä, olla aivan järkyttävän hiton mahtava?
En ole varmaan ikinä pettynyt näin paljon peliin. En oikein ymmärrä minkä takia tästä on tullut niin hiton suuri ilmiö. Toki suosio ruokkii suosiota ja moni pelaa ensimmäistä crpgtä ja tajuaa kuinka hiton mahtavia nämä yleensä on. Tässä kuitenkin pitkä vuodatus alkumetreiltä:
Olen pelannut DOS2 aikoinaan blindina honour modilla (suurimman osan pelistä kun tactician ei enää act 2 tarjonnut mitään haastetta) ja nyt viime viikolla sain maaliin niin ikään DOS1 blindina honour modilla. Tämän kuulemma jonkun mukaan pitäisi olla helpompi, joten aloitin honour modilla...
Kuolin siihen ensimmäiseen bossiin aluksella, vaikka tajusin kyllä miten se pitää hoitaa ja mulla oli ihan reasonable kokoonpano mitä nyt Ussin menin tappamaan sitä ennen. Kaikki rollit eeppisen huonoja. Seuraava yritys ja tuo kohta meni heittämällä läpi kun general ei tappanut kolmella vuorolla mindflayeria ja en jäänyt jumittamaan pikkumobeihin, vaan ne menivät heittämällä (olisiko tarkoituksella koodattu niin, että jos joku yrittää ekalla pelikerralla honour vaikeusasteella, niin turpaan tulee väkisin?). Kuolin kuitenkin rannalla oviaukkoon niihin liikkuviin aivoihin kun käytännössä hyökkäsivät heti kimppuun ja en tiennyt dashista, jolla mahdollisesti olisin saanut pelastettua toisen.
Vaihdoin tacticianiin ja nyt olen viisi levelinen. Nuo aluksen raunioissa olevat aivot olivat naurettavan helppoja kun tajusi hyökätä ensin ja en tiedä mikä oli erona edelliseen pelikertaan, koska nyt olivat neutraaleja (ilmeisesti se, etten tappanut Usia?). OK, tulin johtopäätökseen, että honour modi on tehty vain niille, jotka ovat pelanneet jo pelin läpin (sama ei ollut Larianin kahdessa aikaisemmassa pelissä, jotka olivat ihan parhautta nimenomaan suoraan honour modilla). Ihan fine mulle. Ei tämä sinänsä haittaa jos ja kun vain hyväksyy, että asiat pitää tietää ennakkoon. Ymmärrän Larianin pointin, että tämä vaikeusaste ei ollut launchissa ja haluttu antaa niille jotain uutta, jotka tuntevat pelin jo läpikotaisin. Oletettavasti paras ratkaisu kokonaisuuden kannalta. En voi siitä valittaa.
Tarina on mielenkiintoinen, mutta enemmän wow efekti tuli aikanaan Starcraft 2 videoista ja lisäksi isoin mutta, sillä en vaan yhtään pidä bg3 combatista. Yksi actioni (kunnes saa lisäactioneja) tuntuu jotenkin yliyksinkertaistukselta, joka on varmasti perua siitä, että sen on pitänytkin olla sillä tavalla, koska haluttu samalla mainostaa pöytäroolipelejä. Action pointsit tuntuu niin täydelliseltä ratkaisulta crpg:hen, että häpeällistä näin ison panostuksen peliin jättää ne kokonaan pois.
Mun CC:t epäonnistuvat sillä prosentilla näillä alkuleveleillä, että aikalailla hyödytöntä käyttää valtaosaa niistä ollenkaan, joten taistelu on lähinnä mahdollisimman nopeaa nukeamista, joka ei tunnu kovin strategiselta tai edes taktiselta päätöksenteolta. Ympäristödamage ei ollenkaan mukaudu samalla tavalla kuin divinity original sin sarjassa, mutta tämän verran olin jo spoilannut itseäni vahingossa.
Siis pidän toki tästä pelistä, mutta oletukset olivat, että tämä olisi kaikkien aikojen paras peli mulle. Yleensä lähestyn näitä optimoinnin näkökulmasta niin, että taistelu, sekä siihen valmistautuminen on se suurin juttu.
Hitto, että odotan dos3:sta, johon Larian saa ison budjetin tämän jäljiltä ja voivat tehdä niin kuin oikeasti on parasta ja eikä niin, että pitää tehdä jonkun valmiin pohjan ja säännöstön mukaan niin, että ylipäänsä ovat saaneet luvan tehdä pelin. Valtaosa BG3 pelaajista ei kuitenkaan pelaa yhtäkään dnd 5e pöytäpeliä ikinä, mutta heidän ehdoilla tämä on menty tekemään...
En tiedä oliko vuodatuksessa järkeä, mutta johonkin oli pakko purkaa turhautumista. Voi olla, että 10 levelisellä olen ihan eri mieltä ja voi olla, että olen jotenkin kussut buildit, vaikka ne näyttävät niin peruskauralta crpg-veteraanille, ja sen takia combat tuntuu niin sieluttomalta.