Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu Aloitettu
Silmäilin tuota early accessiä niin missäs vaiheessa se on? Mitä voi jo tehdä ja paljonko pelattavaa?

Se sama eka näytös (Act 1) mikä on ollu alusta asti. Kyllä siinä joku 10h on pelattavaa, riippuu toki millä vauhdilla etenee.
 
Se sama eka näytös (Act 1) mikä on ollu alusta asti. Kyllä siinä joku 10h on pelattavaa, riippuu toki millä vauhdilla etenee.
No ei sillä tavalla ole sama ACT1 kun sinne on lisääntynyt alueita.
Omalla pelityylillä ei ole mitään mahdollsuuksia 10h mennä läpi. Ennemmin 30h.
 
Okei, taidanpa suosilla odotella. Hommais mahdollisesti PS5 ellei konetta tule päivitettyä. Tämä varmaan julkaistaan samaan aikaan eri alustoille?
 
Jospa se tänä vuonna sieltä putkahtaisi, ainakin jos Vincken puheita on uskominen vuoden takaa..
Sormet syyhyäisi jo kovasti pelaamaan täysversiota, tuo EA on hangattu varmaa kolmeen otteeseen läpi. :D
 
Jospa se tänä vuonna sieltä putkahtaisi, ainakin jos Vincken puheita on uskominen vuoden takaa..
Sormet syyhyäisi jo kovasti pelaamaan täysversiota, tuo EA on hangattu varmaa kolmeen otteeseen läpi. :D
Vincke on päivittänyt edellisessä panel from hellissä tilannetta ja julkaisu 2022 lopulla olisi "ihme". "Virallinen arvio" on siis early 2023.
 
Eli ilmeisesi 2023 ei olisi enää EA mutta itse en usko kyllä että peli olisi vielä valmis silloin ja peliä päivitellään vielä pitkään sen jälkeen

Swen Vincke, founder of Larian, confirms that Baldur’s Gate III will not leave Early Access this year either. Patch 7 for the title is now available.

 
No kyllä se "out of EA" tarkoittaa sitä ainakin että täysi peli on silloin pelattavissa.
 
1.0 versio ei tarkoita että peli olisi vielä lopullisesti valmis ja itse pelkään että tästäkin tulee sitten taas Definitive Edition ulos

Jos nyt jätetään se hiusten halonta sivuun ja puhutaan siitä että kun EA päättyy, on peli kokonaisuudessaan pelattavissa siinä määrin miten Larian on sen pääjuonen osalta suunnitellut olevan. Kaikki muu tuon jälkeen on täysin eri aiheen keskustelu.
 
Jos nyt jätetään se hiusten halonta sivuun ja puhutaan siitä että kun EA päättyy, on peli kokonaisuudessaan pelattavissa siinä määrin miten Larian on sen pääjuonen osalta suunnitellut olevan. Kaikki muu tuon jälkeen on täysin eri aiheen keskustelu.
Edelliset 2 peli vain opettanu että yllättävän paljon lisätty siihen Definitive Edition versioon
 
Taitaa jäädä unelmaksi että voisi pelata co-op PC ja PS5 pelaajat cross platform? Luulen että näyttäisi paremmalta ja pyörii paremmin PS5 kuin läppärillä GTX 1060/i7-8750H
 
Viimeksi muokattu:

Tuolta voi laittaa keräilyversion ennakkotilaukseen jos maistuu, 25k kappaletta ja varmasti myyvät loppuun piakkoin. Hinta Suomeen toimitettuna karvan vajaa 300€ eli halvalla ei pääse. Ennakkotilasin BG2 keräilyversion aikanaan ja kai tääkin pitää laittaa tulemaan.
 
Näin Minscin mutta kuka se toinen legacy hahmo oli?
Taisi olla Jaheira mikä on vanhentunut jonkun verran (koska ei ollut kivettyneenä osaa aikaa).
Eli hän joka puhuu tuossa demossa (alussa):
1672909832761.png

baldurs-gate-jaheira-druid-3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo alpha just niin hyvä kuin voisi kuvitella syntyvän Larian Studion ja Baldurs Gaten yhdistelmästä?

"Ollaan huomattu, että teette tällä hetkellä parhaat classic rpg:t. Haluaisitteko tehdä jatko-osan kaikkien rakastamalle Baldurs Gatelle, teidän pelien esikuvalle?"

Kunpa aina toimittaisiin yhtä rationaalisesti.

Malttaiskohan sitä vaan odottaa koko versiota.

Onko samalla tapaa suht suoraviivainen, kuten Divinity Original Sin 2, eli käytännössä ei voi pelata eri polkua pitkin samaan pisteeseen mihin alpha loppuu (tapa edetä toki muuttuu helposti riippuen classeista jne., mutta samat taistelut ja keskustelut joutunee kuitenkin käymään)? Mieluummin kuitenkin pelaan alusta loppuun samalla rupeamalla varsinkin jos jotain muutoksia tulee alkuunkin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuo alpha just niin hyvä kuin voisi kuvitella syntyvän Larian Studion ja Baldurs Gaten yhdistelmästä?

"Ollaan huomattu, että teette tällä hetkellä parhaat classic rpg:t. Haluaisitteko tehdä jatko-osan kaikkien rakastamalle Baldurs Gatelle, teidän pelien esikuvalle?"

Kunpa aina toimittaisiin yhtä rationaalisesti.

Malttaiskohan sitä vaan odottaa koko versiota.
No ei todellakaan, ei tämä mikään Baldur's Gate 3 ole vaan "DOS 3". Tarkoituksena ei ollut tehdä parasta peliä, vaan otettiin suurin valmis pelaajakunta jota lähdettiin kosiskelemaan. Rationaalista tässä oli ainoastaan ekonomia, miten saada suurin ja riskittömin tuotto. Samalla tosin kustiin koko pelisarjan jatko, muilta kuin tuottojen kannalta.
 
No ei todellakaan, ei tämä mikään Baldur's Gate 3 ole vaan "DOS 3". Tarkoituksena ei ollut tehdä parasta peliä, vaan otettiin suurin valmis pelaajakunta jota lähdettiin kosiskelemaan. Rationaalista tässä oli ainoastaan ekonomia, miten saada suurin ja riskittömin tuotto. Samalla tosin kustiin koko pelisarjan jatko, muilta kuin tuottojen kannalta.
Koska en ole pelannut yhtään divinityä mutta BG:t silloin kun ne tuli sekä Temple of elemental evilin jossa oli kyllä ainakin silloin paras dnd porttaus pc:lle ikinä niin kerrotko mitä divinityssä on mikä ei sovi bg:een?
 
Koska en ole pelannut yhtään divinityä mutta BG:t silloin kun ne tuli sekä Temple of elemental evilin jossa oli kyllä ainakin silloin paras dnd porttaus pc:lle ikinä niin kerrotko mitä divinityssä on mikä ei sovi bg:een?
Pelimekaniikka, eli otetaan genren määrittänyt pelimekaniikka, ja muutetaan se täysin erillaiseksi. Tämä on se suurin asia, ja mitä ei enään voida edes korjata. Tarina ei käsittääksenki mitenkään liity aikaisempiin, eikä mitään hahmoja ollut tulossa mukaan. Ennekuin huomasivat, että ketään Baldur's Gate fani, mutta ei DOS pelaaja ei pelistä innostunut, yrittävät nyt näköjään kornisti kosiskella meitäkin. Sanotaanko, että en tule tähän koskemaan ennekuin pelimekaniikka on RtwP.
 
Kyllä siitä varmaan hyvä peli tulee mutta täysin eri säännöt (AD&D 2:nd editionin säännöt olivat käytössä Baldur's Gate pelissä, nyt pyritään promoamaan D&D 5 editionia). Lisäksi Larian pyrkii tekemään aika pitkälle "pöytäpelin" tyyppisiä ideoita mikä on ehkä hyväkin juttu, mutta eroaa huomattavasti aiemmasta Baldur's Gate peligenrestä.

Esim. kaikki mitä löydät voit heittää ja käyttää aseena (toki totta, voit poimia vaikka saappaan ja heittää sen) ja uskoisin että tässä kuten Divinity peleissä erilaiset "loogiset" oivallukset toimivat (hajoita lähellä oleva sadevesitynnyri, käytä grease loitsu, katso kun viholliset kaatuvat ja tipauta soihtu jolloin rasva syttyy tuleen ja heitä esim. salama jolloin he myös veden takia jäävät sätkimään lätäkköön) tjsp.

Toki riippuu sitten pelin juonesta sekä siitä miten erilailla voit toimia läpäistäksesi pelin. Onko "railroad" tyyppistä johdatusta missä voit pahimmillaan mennä vain eteen ja taakse vai voitko itse vapaasti tutkia maailmaa ja Baldur's Gate tyyppisesti huomaat "oho, turpaan tulee, liian kovia vihollisia.. ..mennääs tutkimaan ensin etelään pohjoisen sijasta". Samaten se että onko mahdollista että missaat kokonaisia kohtauksia kuten Baldur's Gatessa (vaikkapa Gnollit) jos et ole niin kiinnostunut auttamaan jotain tai huomaa jotain juttua. En nyt pyri spoilaamaan mutta otaksun että kaikki BG:n pelanneet tietävät mihin viittasin ja monia juttuja voi skipata ilman että läpipeluu estyy tai edes "huomaa".
 
Sanotaanko, että en tule tähän koskemaan ennekuin pelimekaniikka on RtwP.
Itsehän en pitänyt bgn reaaliaikataisteluista isoissa taisteluissa, sitten tusinamobien kanssa se oli ihan kiva kun tekoäly hoiti ne liukuhihnalla
 
No ei todellakaan, ei tämä mikään Baldur's Gate 3 ole vaan "DOS 3". Tarkoituksena ei ollut tehdä parasta peliä, vaan otettiin suurin valmis pelaajakunta jota lähdettiin kosiskelemaan. Rationaalista tässä oli ainoastaan ekonomia, miten saada suurin ja riskittömin tuotto. Samalla tosin kustiin koko pelisarjan jatko, muilta kuin tuottojen kannalta.
itse olen täysin eri mieltä. siinä määrin että kutsun mielipidettäsi täydeksi roskaksi. Dossia tämä ei ole nähnytkään. Itselle DOS on pelimekaniikkanan umpi tylsä ja tämä eroaa täydellisesti mekaniisesti ja tarinallisesti.

Sanotaanko, että en tule tähän koskemaan ennekuin pelimekaniikka on RtwP.
Tässähän se tulikin. Rtwp ei ole ikinä koskaan määrittänyt mikä on baldur’s gatea ja mikä ei.

Täysin roskatason d&d:hen liittymätön pelimekaniikka joutaakin kaatopaikalle.

On ollut täysin selvää että wotc tulee teettämään vuoropohjaisen d&d tietokonepelin. He etsivät sille tekijää vuosia.
Tarina ei käsittääksenki mitenkään liity aikaisempiin, eikä mitään hahmoja ollut tulossa mukaan.
Onko tuolle mitään perusteita Larianin/wotc sanomisissa (varsinkin hahmoista)? Vai keksitkö asioita omassa päässäsi?

WotC herätti Minscin henkiin Baldur’s Gate -sarjakuvissa jo aikoja sitten ja on hyvin selkeää että häntä on ollut aikomus hyödyntää. Ja on siis jo hyödynnetty sarjakuvissa ja pöytäpelimoduuleissa.

Oikeastaan voi vaan todeta että kaikki sanomasi on täyttä roskaa.
 
itse olen täysin eri mieltä. siinä määrin että kutsun mielipidettäsi täydeksi roskaksi. Dossia tämä ei ole nähnytkään. Itselle DOS on pelimekaniikkanan umpi tylsä ja tämä eroaa täydellisesti mekaniisesti ja tarinallisesti.


Tässähän se tulikin. Rtwp ei ole ikinä koskaan määrittänyt mikä on baldur’s gatea ja mikä ei.

Täysin roskatason d&d:hen liittymätön pelimekaniikka joutaakin kaatopaikalle.

On ollut täysin selvää että wotc tulee teettämään vuoropohjaisen d&d tietokonepelin. He etsivät sille tekijää vuosia.

Onko tuolle mitään perusteita Larianin/wotc sanomisissa (varsinkin hahmoista)? Vai keksitkö asioita omassa päässäsi?

WotC herätti Minscin henkiin Baldur’s Gate -sarjakuvissa jo aikoja sitten ja on hyvin selkeää että häntä on ollut aikomus hyödyntää. Ja on siis jo hyödynnetty sarjakuvissa ja pöytäpelimoduuleissa.

Oikeastaan voi vaan todeta että kaikki sanomasi on täyttä roskaa.
Uusimmassa trailerissä oli 2 vanhaa hahmoa mukana aikaisemmista peleistä

 
Uusimmassa trailerissä oli 2 vanhaa hahmoa mukana aikaisemmista peleistä
Tiedän tämän. Viittasin väitteeseen ”ei mitään hahmoja ollut tulossa mukaan aikaisemmista”. Itselle on ollut alusta asti selvää että 2014 (vai 2015) henkiin herätetty minsc tulee olemaan Baldur’s Gate tietokonepelissä.
 
Tiedän tämän. Viittasin väitteeseen ”ei mitään hahmoja ollut tulossa mukaan aikaisemmista”. Itselle on ollut alusta asti selvää että 2014 (vai 2015) henkiin herätetty minsc tulee olemaan Baldur’s Gate tietokonepelissä.
Ei kun tuntuu että Temexi ei ole edes viitsinyt ketjua lukea kun samat asiat sanottu jo aikaisemmin

2020 ollut jo uutisia Hahmoista jotka voisi tulla ja nyt 2 näistä on varmistettu

 
Ei kun tuntuu että Temexi ei ole edes viitsinyt ketjua lukea kun samat asiat sanottu jo aikaisemmin

On lukenut ja vahvat mielipiteensä on tulleet esille useampaan otteeseen. Vastakkaiset mielipiteet sallittakoon, mutta ei liene tarpeellista alkaa väittelemään samasta asiasta jälleen kerran:
 
Koska en ole pelannut yhtään divinityä mutta BG:t silloin kun ne tuli sekä Temple of elemental evilin jossa oli kyllä ainakin silloin paras dnd porttaus pc:lle ikinä niin kerrotko mitä divinityssä on mikä ei sovi bg:een?

Pelasin joku vuosi sitten bg2 enhanced edition ja DoS1 ja DoS2 myös pelattuna ennen sitä. Aika erilaisia pelejä kaikinpuolin. Ehkä vois tiivistää, että BG sarja on enemmän reaaliaikainen ja toimintaa ja DoS sarja on hidastempoisempi ja taktisempi. Molemmat superhyviä mun mielestä. Itse pidän enemmän DoS:n taktisemmasta otteesta, jossa voi keksiä kikkoja versus bg:n aika suoraviivainen lähestymistapa.

Toki on BG3 jo ostettuna ja early access asennettuna. En silti aio pelata ennen kuin julkaisun jälkeen, ehkä odotan jopa sinne enhanced/definitive versioon asti, joka oletettavasti tulee myöhemmin. Mielenkiintoista nähdä miten larianin tiimi on onnistunut BG-haasteessa. Uskon, että onnistuvat hyvin, kunhan lähtee ilman mukaan ilma ennakko-odotuksia ja antaa pelin ja mekaniikoiden viedä mukanansa.
 
Pelasin joku vuosi sitten bg2 enhanced edition ja DoS1 ja DoS2 myös pelattuna ennen sitä. Aika erilaisia pelejä kaikinpuolin. Ehkä vois tiivistää, että BG sarja on enemmän reaaliaikainen ja toimintaa ja DoS sarja on hidastempoisempi ja taktisempi. Molemmat superhyviä mun mielestä. Itse pidän enemmän DoS:n taktisemmasta otteesta, jossa voi keksiä kikkoja versus bg:n aika suoraviivainen lähestymistapa.
Baldur's Gate muuttuu sitä taktisemmaksi, mitä enemmän siihen lisää vaikeustasoa, ts. asioita joutuu lähestymään eri tavalla. Kun pelaa tarinavaikeudella, niin pelissä on vaikea epäonnistua. Kun taas pelaa vaikka solo ironmanina, LoB vaikeustasolla ja SCS Ascensionilla, niin hahmon suunnittelu alkaa sen 5 tuntia ennen pelin alkua. Väittäisin ehkä parhaaksi peliksi uudelleenpelattavuudeltaan, koskaan. Eniten tässä pelimekaniikan muutoksessa häiritsee juuri tuo toiminnan tuntu, kun siirrytään vuoropohjaiseen.
 
Baldur's Gate muuttuu sitä taktisemmaksi, mitä enemmän siihen lisää vaikeustasoa, ts. asioita joutuu lähestymään eri tavalla. Kun pelaa tarinavaikeudella, niin pelissä on vaikea epäonnistua. Kun taas pelaa vaikka solo ironmanina, LoB vaikeustasolla ja SCS Ascensionilla, niin hahmon suunnittelu alkaa sen 5 tuntia ennen pelin alkua. Väittäisin ehkä parhaaksi peliksi uudelleenpelattavuudeltaan, koskaan. Eniten tässä pelimekaniikan muutoksessa häiritsee juuri tuo toiminnan tuntu, kun siirrytään vuoropohjaiseen.

Vertasin BG2:sta Dos2:een. Pelien taistelumekaniikoissa ja ulottuvuuksissa on ihan valtava ero.
 
Ja sitä beegee 1&2 on monet hakanneet tuhansia tunteja vuoropohjaisena (tai round pausella tjsp) mikä nyt ei temexille mene kalloon koska hän ja hänen mieltymyksensä. Kuten on jo aiemminkin keskusteltu useampaan kertaan. Mutta tämä tästä omalta osaltani.
 
Ideana lienee ollutkin tehdä D&D peli, joka on lähempänä oikeaa D&D:tä kuin Baldur's Gate videopelien RTWP-systeemiä. Baldur's Gate valittiin kuitenkin fiksusti nimeksi, koska se on pelaajille tuttu nimi.

Aluksi halusin RTWP, mutta nyt olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, koska pääsemme lähemmäs oikeaa D&D:tä kuin BG1 ja BG2, mikä tekee omalla tavallaan kolmosesta "autenttisimman" D&D pelin.
 
Jos haluaa mahdollisimman lähellä D&D sääntöjä olevan (video)pelin niin Solasta Crown of the Magister on sellainen. Tarinassa (tai tarinoissa, jos ostaa myös lisäosat, mukana tulee toki myös editori) on toivomisen varaa mutta itse pelimekaniikka on tehty lähes täydellisesti sääntöjä noudattaen. Näin siis sivuhuomiona jos joku ei ole peliä vielä huomannut.
 
Solasta on kyllä hyvä, vaikka onkin jäänyt kesken itsellä.
Tässä ollaan pelailtu co-oppina DoS 2 ja yksi asia on siinä ärsyttävä. Kun joku tekee kauppaa niin muut eivät voi samalla tehdä kauppaa, tai edes nähdä mitä tavaroita on myynnissä. Tämä tekee kaupankäynnistä hidasta. Onkohan BG3ssa sama systeemi?
 
Kyllä tuolla sellaisestakin on puhetta:
:thumbsup:
Those of you who prefer to navigate the world using analogue sticks and buttons may have caught a glimpse at what
full controller support for Baldur’s Gate 3 will look like for launch. With split-screen co-op, too, you’ll be able to experience the entirety of your adventures in Faerûn with another player on the same device!
On nimittäin seksin jälkeen parasta mitä voi mielikuvitus kumppanin kanssa tehdä. Divinity 1 ja 2 yhdessä pelattu läpi.
 
Release showcase alkaa about nyt.


Pieniä haasteita tuntuu olevan noilla :) Youtubesta löytyy varmaankin sama stream


Larian Studios vaikuttaa kyllä jotenkin hienolta mestalta, siis ihan kuinka käyttäytyvät toisiaan kohtaan tuossa live streamissä (pientä hyväntahtoista vittuilua jne.) että tuntuu että ovat ystäviä ainakin jollain tasolla ketkä tossa esittelee peliä.

(Voi toki noillakin olla se "perus" 80h/viikko työtahti, toivottavasti ei)
 
Viimeksi muokattu:
Paljon nyt osunut silmiin artikkeleita, joissa kehutaan pelin olevan super pitkä. Vähän huolestuttaa, sillä monesti tämä ei ole hyvä juttu (omasta mielestä). Esim Pathfinderit ovat molemmat jääneet kesken niiden ollessa aivan liian pitkiä omaan makuun. Ei vain enää jaksa yhtä ja samaa (yksin)peliä 200h.
 
Paljon nyt osunut silmiin artikkeleita, joissa kehutaan pelin olevan super pitkä. Vähän huolestuttaa, sillä monesti tämä ei ole hyvä juttu (omasta mielestä). Esim Pathfinderit ovat molemmat jääneet kesken niiden ollessa aivan liian pitkiä omaan makuun. Ei vain enää jaksa yhtä ja samaa (yksin)peliä 200h.
Olisi kiva jos voisit(te) laittaa lähteet noihin juttuihin.

Mitä googlasin pikaisesti Baldur’s Gate 3’s campaign is absolutely massive ja How long is Baldur’s Gate 3? Main story length & completionist run - Dexerto niin et tainnut lukea kunnolla juttuja?
 
Swen Vicke on sanonu että pelkän pääjuonen läpipeluuseen on menny niiden omilla deveillä keskimäärin 74-100h.
Meitsi kyllä diggailee kun on pelattavaa eikä mitään helvetin 10h räpellystä 60 euron hintalapulla. :comp:
 
Olisi kiva jos voisit(te) laittaa lähteet noihin juttuihin.

Tuo nyt on suhteellista, itse tykkään siitä että (rooli)pelit ovat pitkiä.

Tietysti sitä voi helposti verrata johonkin 8-10 tunnin räiskintään ja todeta että pitkä peli on kyseessä jos nopeasti peruspelin pelaa läpi jossain 50-75 tunnissa ja jos tekee sivutehtävätkin menee 100+ tuntia.

Kait se riippuu myös ihmisestä, itseäni ei haittaa yhtään se että pelkästään manuaalin lukemiseen ja ensimmäisen hahmon tekoon meni aikoinaan (kun Baldur's Gate julkaistiin) se yksi päivä vaikka AD&D 2:nd edition oli tuttu pelinä ja systeeminä.

Mutta vanhempana, otaksun että varsinkin jos on lapsia, vaimo ja työtä se noin 1-3 tuntia mikä ehkä jää päivässä tai viikossa aikaa kun lapset ja vaimo ovat nukkumassa ja itsellä on vihdoin aikaa voi olla hieman haastava sitten todella pitkää peliä alkaa pelaamaan.
 
pelkästään manuaalin lukemiseen
...jossa oli 160 sivua. Itseä pituus ei tule haittamaan, kun siinä ei ole Pathfinder tyylistä, pidemmän päälle todella puuduttavaa "taas takaisin linnaan, hoitamaan valtakunnan asioita, jotka ei kiinnoista yhtään x 97651 kertaa" junnausta. Sama nostatti v-käyrää aikoinaan jo NeverWinter NIghts kakkosessa sen loppupuolella., kun sai sen oman linnan. Mutta ilmeisesti sitten jotkut jopa diggas siitä. Eli Pathfinderin tekijät....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 812
Viestejä
4 512 528
Jäsenet
74 499
Uusin jäsen
maaze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom