Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu Aloitettu
Joku 120h takana nyt, act3 menossa. Balanced vaikeustasolla.

Yllättävän hyvin jaksaa vielä kone pyörittää, 2600k@4,5GHz ja GTX980, 1440p resolla. Joissakin tilanteissa droppaa alle 10 fps, mutta pääosin Gsyncin kanssa kategoriassa "pelattava", varsinkin kun kaikki combat on vuoropohjaista.

Inventory management on kyllä yks kompastuskivi... Ehdottomasti pitäis pystyä filtteröimään esim poucheja tai backpackeja tietyille itemeille, vaikka potioneille, scrolleille, ware itemeille, quest itemeille omansa, mihin menisivät automaattisesti. Samoin companionien inventoryyn kyllä pitäis päästä käsiksi campissa ilman, että tarttee lisätä partyyn. Samoin se vain yksi camp chest on vähän meehhh, tulee usein tilanteita missä olisi kiva että saisi lajiteltua esim. "ehkä joskus tarttee" gearia omaan laatikkoonsa ettei tarttis etsiä sitä yhtä sormusta sianpäiden seasta, varsinkaan kun tekstifiltterit eivät toimi chestin kanssa.
 
Tuliko tuossa päivityksessä nyt joku uusi feature noihin tavaroihin liittyen kun joku hahmo lähtee partysta? Joku "Shadow pockets" tai joku vilahti mutta en jaksanut lukea, ihmettelin sitten myöhemmin kun oli invi muka täynnä niin siellä oli jonkun muun reput ja kaikki mun kamoissa...
 
Tuliko tuossa päivityksessä nyt joku uusi feature noihin tavaroihin liittyen kun joku hahmo lähtee partysta? Joku "Shadow pockets" tai joku vilahti mutta en jaksanut lukea, ihmettelin sitten myöhemmin kun oli invi muka täynnä niin siellä oli jonkun muun reput ja kaikki mun kamoissa...
Shared inventory. Se on sen takia ettei tärkeää kamaa jää jumiin. Mutta sysipaskasti tehty kun se siirtelee kaikki bagit ja kaikki. Eihän mikään hahmo tarvi tuplia niitä alchemy ja ruokavarastobageja.
 
Shared inventory. Se on sen takia ettei tärkeää kamaa jää jumiin. Mutta sysipaskasti tehty kun se siirtelee kaikki bagit ja kaikki. Eihän mikään hahmo tarvi tuplia niitä alchemy ja ruokavarastobageja.
Joo just toi. Helvetti kun totuin jo tuohon vanhaan systeemiin niin tästä tuli säätöä nyt vielä enemmän kun saa toisten pussien ja reppujenkin kanssa sählätä. Tais jonkun leiriin jätetyn päällä olevia varusteitakin siirtyä samalla (??) wtf, ei tossa ole mitään järkeä, ne kamat on ihan syystäkin tietyillä hahmoilla päällä...Toivottavasti fiksaavat takaisin tai edes jonkun option taakse tuon.

Edit: Melkein vois jonkun official foorumin etsiä ja käydä valittamassa, veikkaan että muitakin korpeaa tuo muutos. Jotkut quest-itemit ja avaimet yms. nyt on ihan fine mutta ei muuta.
 
Joopa joo & hoh hoijaa: Ennen pätsiä sain (= aggressivisemmat tuuletinkäyrät prosuun & näytönohjaimeen / 3:s tuuletin koneen sisälle, vaikka paikkoja on oikeasti vain 2:lle) aikaan sen, että 2 tunnin jälkeen oltiin "prosun lämpö 65C" tasolla. Save game. Tän uusimman pätsin jälkeen latasin sen ja kiertelin, samoissa paikoissa. Meni joku 30 minuttia ja prosu lämpö oli jo se 65C. Että sellaista optimisointia, tällä kertaa...
 
Joopa joo & hoh hoijaa: Ennen pätsiä sain (= aggressivisemmat tuuletinkäyrät prosuun & näytönohjaimeen / 3:s tuuletin koneen sisälle, vaikka paikkoja on oikeasti vain 2:lle) aikaan sen, että 2 tunnin jälkeen oltiin "prosun lämpö 65C" tasolla. Save game. Tän uusimman pätsin jälkeen latasin sen ja kiertelin, samoissa paikoissa. Meni joku 30 minuttia ja prosu lämpö oli jo se 65C. Että sellaista optimisointia, tällä kertaa...
Täh? Siis prossun lämmöt liian pienet?
 
Kun eka läpipeluu meni Origins hahmoilla, niin nyt mietin Tav:lla peluuta… ei vaan saa millään päätettyä rotua, luokkaa…
 
Joopa joo & hoh hoijaa: Ennen pätsiä sain (= aggressivisemmat tuuletinkäyrät prosuun & näytönohjaimeen / 3:s tuuletin koneen sisälle, vaikka paikkoja on oikeasti vain 2:lle) aikaan sen, että 2 tunnin jälkeen oltiin "prosun lämpö 65C" tasolla. Save game. Tän uusimman pätsin jälkeen latasin sen ja kiertelin, samoissa paikoissa. Meni joku 30 minuttia ja prosu lämpö oli jo se 65C. Että sellaista optimisointia, tällä kertaa...
Vielä on varaa nostaa lämpöjä ainakin 30 astetta. Ehkä ens optimoinneissa saadaan prossun käyttöaste terveempään suuntaan.
 
Viimeisimmän päivityksen jälkeen about jokainen keskustelu rikkoo split-screen pelitilan. :thumbsdown:
Joko alapalkit häviää näkyvistä, toisen ruutu muuttuu mustaksi tai kuvasuhde muuten vaan vääristyy toisella.
Käynti asetuksissa resoluutiota räpläämässä korjaa tämän, mutta todella ärsyttävää.
edit. DLSS ongelma, jos laittaa off niin ongelma katoaa. Fixi tulossa toivottavasti pian.
 
Viimeksi muokattu:
Loppusuoralla. Vielä loppupelissäkin tämä päässyt yllättämään vaikka välistä toivoisi jo että loppuisi jo. Tavallaan tulee pieni seikkailuähky ja tempo hidastuu kun on juostava ympäri kyliä. Tägin alla pari kuvaa. Seikkailun laajuuteen ei ole kyllä mikään rpg päässyt pitkiin aikoihin. Kyllä Larian teki hyvää työtä pelin kanssa ja mielestäni tämä niin buginen ole. 1440p ultralla saanut nautiskella koko pelin.

20230924223837_1.jpg

20230924220336_1.jpg
 
Muutama tunti sitten pyörähti lopputekstit ruudulle, sisäisen pelikellon mukaan 178h 29m kesti tämä tarina, enkä koskenutkaan muihin peleihin tämän aikana.

Ihka ensimmäinen D&D kokemus, todella pitkästä aikaa näin paljon pelissä vietettyä aikaa ja ensi läpäisyllä vielä. Paladin Tavilla mentiin, en muista milloin olisi näin vanginnut tarina otteeseensa; Koko tunneskaala kosteista silmistä niin ilon kuin surun takia. Raastavan jännityksen kautta helpotuksen huokaukseen (tai quickloadiin) ja tottakai armonta pännimistä, niin pelimekanismien ajoittaisesta armottomuudesta kuin pelimaailman ja tarinan järisyttävästä julmuudesta.

Henkilökohtaisesti top 3 kaikkien aikojen peli ja helposti paras peli vuosikymmenellä. Vau!:thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoisia lukuja tässä. Itse ajelen 5700x+ 6800 radeon combolla 1440p ultralla ja ajurien paneelista näyttää Baldurs gatelle 110 fps keskiarvoa 90h pelaamisella dx11 rajapinnalla. vulcanilla en ole edes kokeillut peliä ajaa kertaakaan. Peliin saisi tulla kyllä oma benchmark :hmm:


 
Ihan mielenkiintoisia lukuja tässä. Itse ajelen 5700x+ 6800 radeon combolla 1440p ultralla ja ajurien paneelista näyttää Baldurs gatelle 110 fps keskiarvoa 90h pelaamisella dx11 rajapinnalla. vulcanilla en ole edes kokeillut peliä ajaa kertaakaan. Peliin saisi tulla kyllä oma benchmark :hmm:


Tuo on siitä huono että ekalla versiolla tehty. Yksi kierros isompaa perf impomenttia tehty (patch 2) ja yksi pienempi (patch 3 lower city). Lisäksi redditin ja larian ja steamin foorumien mukaan toisilla perffi on vaan huonompaa.
 
Vähän menee maku tuolla Act3 puolella jo noihin taistelujen vaikeustasoihin. Itse vastustajat ei ole niin ihmeellisen vaikeita, mutta pari semmosta tullu vastaan jossa pitäs jotenkin heti alussa tietää, että se on aikaa vastaan, mutta itsellä bugittaa nuo jotenkin eikä dialogit toistu jotka kertois siitä. Toinen harmaita hiuksia aiheuttava on npct, jotka rynnii omaehtoisesti kuolemaan. Pahimmassa tapauksessa estää jopa yhdessä questissa etenemisen, kun tiettyyn asiaan tarvittava npc päätti loikata kesken taistelun keskelle vihollisryhmää, ja otti sitten kolme opportunity attackia selkäänsä seuraavalla vuorolla kun päätti poistua paikasta juoksemalla. Ja kun taistelu oli sitten voitettu, niin henkiin jääneet käveli suoraan Shadowheartin blade barrieriin, ja muuttuivat hostileksi :D Naurattaisi jos noita tapahtuis kerran tai kaksi, mutta tuntuu olevan ennemmin sääntö kuin poikkeus...

Act1 oli hyvin jäsennelty, siellä ei ollut noita ongelmia. Act2 oli muutama, ja tää Act3 tuntuu selvästi keskeneräiseltä. Kaikkea on niin pirusti, mutta silti sun pitäs käytännössä mennä jollain tietyllä marssijärjestyksellä A->B->C. Jos käyt A ja B välissä ohimenomatkalla tutkimassa väärän talon, ni saattaa tehtäväkokonaisuudet X ja Y rikkoutua, etkä edes huomaa sitä siinä vaiheessa.
 
Ja kun taistelu oli sitten voitettu, niin henkiin jääneet käveli suoraan Shadowheartin blade barrieriin, ja muuttuivat hostileksi
Ne taijathan voi keskeyttää milloin vaan (kun itsellä on vuoro eikä tietokoneella) eikä tarvitse odottaa loppuun saakka tai edes sen hahmon vuoroa joka taikoi sen taijan. En tiedä onko toi blade barrier samankaltainen kun se Cloud of Daggers mutta sen kanssa just vitutti sama että taistelun lopuksi jengi vaan käveli nollat taulussa noiden tikarien läpi ja ottivat hirveästi damagea tai muuttuivat hostileksi.

Tossa vasemmassa alalaidassa missä on pelaajan kuva näkyy isolla niin sen vieressä niiden taikojen luona pitäisi olla pienet rastit (ainakin PC:llä) josta ne voi lopettaa kesken kaiken.

1695820882991.png
 
Ne taijathan voi keskeyttää milloin vaan (kun itsellä on vuoro eikä tietokoneella) eikä tarvitse odottaa loppuun saakka tai edes sen hahmon vuoroa joka taikoi sen taijan. En tiedä onko toi blade barrier samankaltainen kun se Cloud of Daggers mutta sen kanssa just vitutti sama että taistelun lopuksi jengi vaan käveli nollat taulussa noiden tikarien läpi ja ottivat hirveästi damagea tai muuttuivat hostileksi.

Tossa vasemmassa alalaidassa missä on pelaajan kuva näkyy isolla niin sen vieressä niiden taikojen luona pitäisi olla pienet rastit (ainakin PC:llä) josta ne voi lopettaa kesken kaiken.

1695820882991.png
Juu concentrationin voi aina keskeyttää. Ongelma on, että jos et tee sitä viimesellä vuorolla (jollon ei tietysti ole varmuutta päättyykö taistelu vielä sen rundin aikana), niin peli vaihtuu automaattisesti viimesen vihun tippuessa vuoropohjasesta reaaliaikaseen, ja jos et juuri sillon sillä sekunnilla valitse kyseistä hahmoa ja keskeytä, niin joku sinne kerkee jo rynnimään. Sama koskee ihan kaikkia noita damagea tekeviä area of effectejä, on se sitten toi blade barrier, cloud of daggers tai vaikkapa cloudkill. Perin ärsyttävä ominaisuus.
 
Pikkasen tullut uusia bugeja vikassa patchissä. Tölläsin yhtä streamia eilen ja yhtäkkiä se ei pystynyt quicksaveen eikä saveen.
Tässä on about sama ja jos tulee traden ulkopuolella eteen, niin tolla pystyy korjaamaan
Pariin kertaa tolla oli oma hahmo kiven sisällä (kirjaimellisesti), avoimilta näyttävät ovet oli kiinni ja päinvastoin ja tollasta kivaa plus tää
 
Juu concentrationin voi aina keskeyttää. Ongelma on, että jos et tee sitä viimesellä vuorolla (jollon ei tietysti ole varmuutta päättyykö taistelu vielä sen rundin aikana), niin peli vaihtuu automaattisesti viimesen vihun tippuessa vuoropohjasesta reaaliaikaseen, ja jos et juuri sillon sillä sekunnilla valitse kyseistä hahmoa ja keskeytä, niin joku sinne kerkee jo rynnimään. Sama koskee ihan kaikkia noita damagea tekeviä area of effectejä, on se sitten toi blade barrier, cloud of daggers tai vaikkapa cloudkill. Perin ärsyttävä ominaisuus.
Pelaatko PC:llä vai konsolilla? Kun tuon keskeytyksen opin niin en kyllä kertaakaan muista että PC:llä olisi ollut ongelmia lopettaa niitä taikoja ajoissa kun sotiminen loppuu.
 
Hotfix ulkona 4.1.1.3735951

CHANGES
  • Fixed a crash that would occur when listening in on some dialogues during a multiplayer session.
  • Fixed crashes caused by corrupted item stacks that could occur when unloading a level or moving to a new region.
  • Fixed a savegame issue when loading into a new region while Withers' Wardrobe was still loaded in an old region.
  • Fixed a crash that would occur when loading savegames with potentially invalid items in the inventory.
  • Fixed a savegame issue relating to traps.
  • Removed duplicated characters and items caused by items being taken across two different cached levels.
  • Fixed the preview for the text background option not changing height after you reduce the Dialogue Text Size.
 
Pelaatko PC:llä vai konsolilla? Kun tuon keskeytyksen opin niin en kyllä kertaakaan muista että PC:llä olisi ollut ongelmia lopettaa niitä taikoja ajoissa kun sotiminen loppuu.
Koskaan ei ole konsolia taloudessa ollu, ja tuskin tulee :D Eiköhän tuo oma ongelma ole ainakin osaksi, tai suurimmaksi osaksi, omaa ajattelemattomuutta. Ongelma on ärsyttävä kun osuu kohdalle, mutta ei kuitenkaan joka taistelussa kun en noita aoe-spellejä aina käytä, niin ei ole muodostunu semmosta rutiinia "tee aina näin kun arvelet viimeisen rundin olevan tulossa / heti taistelun jälkeen"...
 
Ne taijathan voi keskeyttää...
Kiva tietää 150h myöhemmin :'D
Lopetin cloud of daggersin ja muiden käytön itetyissä taisteluissa, kun npc:t aina käveli niihin combatin jälkeen. Sitten jossain luolissa tiimiläiset käveli niihin taistelun päätteeksi. Sit vaan rehdisti odotin, että ne loppuu ennen seikkailun jatkamista :)
 
Kiva tietää 150h myöhemmin :'D
Lopetin cloud of daggersin ja muiden käytön itetyissä taisteluissa, kun npc:t aina käveli niihin combatin jälkeen. Sitten jossain luolissa tiimiläiset käveli niihin taistelun päätteeksi. Sit vaan rehdisti odotin, että ne loppuu ennen seikkailun jatkamista :)
Joo, vaikka spoilereita yritänkin yleensä välttää enkä siksi katso videoita jos on peli kesken, niin tässä oli hyödyksi katsoa yksi tips and tricks-video. Tuon lisäksi en ollut ajatellutkaan että tietyt spellit voi olla ns. aina päällä tai kannattaa vähintään castata ennen kuin taistelu alkaa. Tuli kyllä vähän hölmö olo...
 
Kiva tietää 150h myöhemmin :'D
Lopetin cloud of daggersin ja muiden käytön itetyissä taisteluissa, kun npc:t aina käveli niihin combatin jälkeen. Sitten jossain luolissa tiimiläiset käveli niihin taistelun päätteeksi. Sit vaan rehdisti odotin, että ne loppuu ennen seikkailun jatkamista :)
Itseäni vitutti niin paljon aika piakkoin että googlasin kun ajattelin ettei muuten noin loistavassa pelissä voi olla noin tyhmää ongelmaa.
 
Lämmöt siedättävimissä tasoissa (jopa act 3:ssa), tuulettimien humina taas ihan jollain muulla. Mutta ne bugit. Ei voinut kun nauraa:

Pelastin Rolan:in siskokset ennenkuin menin Last Light:iin. Lopputuloksena, ne ihmetteli siellä että "missä on Rolan?" Rolan taas istui parin metrin päässä juomassa ja oli lähdössä pelastamaan niitä. Jotka siis pelastin jo. Ou jee. Rolan:in pelastaminen (niiltä varjoilta) oli helppoa, kun ei sitä näkynyt kartalla tai edes ruudulla. Silti se "pelastettiin" ja sitten, ilmestyi tyhjästä kiittämään / tms. Mutta koska unohdin palata Last Light:iin, bugit jatkui. Rolanille ei voinut puhua Ramazith's Towerissa , eikä siten ostaa tavaraa siltä. Eikä sen siskosia näy missään. Onneksi se kohta, joka tulee Lorroakan:in hoitamiseen jälkeen, toimi silti.

Niin joo. Oma Dark Urge ei voi puhua Asterionille enää ja muut jos yrittää, tulee "I'm not here for chit-chat". Ehkä koska, yks niistä vampyyrien metsästäjistä sai lyötyä sen tajuttomaksi (= until next long rest). Ja leiriin meno, jätti sen sinne lattialle yön ajaksi. Ja sen jälkeen alkoi tämä. Aika etsiä korkea paikka ja juottaa sille Red Bullia ja katsoa, antaako se Vampire Ascensant:ille siivet. Withers kun tuo sen takaisin halvalla.

Ja shared stash on kyllä niin ärsyttävä ominaisuus, kuin nyt vaan olla voi.
 
Viimeksi muokattu:
Lämmöt siedättävimissä tasoissa (jopa act 3:ssa), tuulettimien humina taas ihan jollain muulla. Mutta ne bugit. Ei voinut kun nauraa:

Pelastin Rolan:in siskokset ennenkuin menin Last Light:iin. Lopputuloksena, ne ihmetteli siellä että "missä on Rolan?" Rolan taas istui parin metrin päässä juomassa ja oli lähdössä pelastamaan niitä. Jotka siis pelastin jo. Ou jee. Rolan:in pelastaminen (niiltä varjoilta) oli helppoa, kun ei sitä näkynyt kartalla tai edes ruudulla. Silti se "pelastettiin" ja sitten, ilmestyi tyhjästä kiittämään / tms. Mutta koska unohdin palata Last Light:iin, bugit jatkui. Rolanille ei voinut puhua Ramazith's Towerissa , eikä siten ostaa tavaraa siltä. Eikä sen siskosia näy missään. Onneksi se kohta, joka tulee Lorroakan:in hoitamiseen jälkeen, toimi silti.

Niin joo. Oma Dark Urge ei voi puhua Asterionille enää ja muut jos yrittää, tulee "I'm not here for chit-chat". Ehkä koska, yks niistä vampyyrien metsästäjistä sai lyötyä sen tajuttomaksi (= until next long rest). Ja leiriin meno, jätti sen sinne lattialle yön ajaksi. Ja sen jälkeen alkoi tämä. Aika etsiä korkea paikka ja juottaa sille Red Bullia ja katsoa, antaako se Vampire Ascensant:ille siivet. Withers kun tuo sen takaisin halvalla.

Ja shared stash on kyllä niin ärsyttävä ominaisuus, kuin nyt vaan olla voi.
Editoisitko spoilereihin noi pelin juoneen liittyvät asiat.
Edit: joku muukin voisi kommentoida siltä varalta että oon tullut estetyksi kun kehtasin sanoa että prossut on suunniteltu toimimaan yli 60 asteisina…
 
Viimeksi muokattu:
Lämmöt siedättävimissä tasoissa (jopa act 3:ssa), tuulettimien humina taas ihan jollain muulla. Mutta ne bugit. Ei voinut kun nauraa:
Ota tuulettimet pois niin ei humise tai lukaise vaikka prossujen NORMAALEISTA toimintalämpötiloista jotain. Ja loput spoilereihin kiitos, kun vituttaa tuommoiset tekstit vaikka tuon kohdan olenkin jo ohittanut.
 
Viimeksi muokattu:
Ota tuulettimet pois niin ei humise tai lukaise vaikka prossujen NORMAALEISTA toimintalämpötiloista jotain. Ja loput spoilereihin kiitos, kun vituttaa tuommoiset tekstit vaikka tuon kohdan olenkin jo ohittanut.
Eikö nuo kannatta raportoida moderaattoreille, kaipa ne voivat laittaa spoiler tägeihin tollaset?
 
Baldur's Gate 3 Cast play D&D #1 | High Rollers Presents: Shadows of Athkatla
 
prossujen NORMAALEISTA toimintalämpötiloista jotain
Mun kone. Ei sun. Prosu ei ole se ongelma. Vaan se kaikki muu emolevyllä, joka on sen ympärillä. Johon se lämpö leviää. Kaapissa on 2 sananmukaisesti entistä emoa ajalta, jolloin ei vielä välittänyt asiasta.

Ja nyt löyty viimein se spoileri tagi, se olikin "lisää" alla.
 
Mun kone. Ei sun. Prosu ei ole se ongelma. Vaan se kaikki muu emolevyllä, joka on sen ympärillä. Johon se lämpö leviää. Kaapissa on 2 sananmukaisesti entistä emoa ajalta, jolloin ei vielä välittänyt asiasta.

Ja nyt löyty viimein se spoileri tagi, se olikin "lisää" alla.
No jäähdytä sitä emolevyä sitten?! En aidosti ymmärrä kuinka alle 20W prossun tehot on joku maailmanloppu millekkään emolevylle.
 
Toi Astarionin ääninäytelijä on kyllä huikee, pitääkin muistaa kattoa tämä loppuun. Kakkososa oli tainnut tulla jo myös.

Sama jannu oli myös isänä pelissä Deliver Us Mars, joka tuli itselle yllärinä :D Ja tietty Heisenberg RE: Villagessa. Hupaisa ja taitava jannu kyllä. Streamailee Twitchissä BG3:sta myös.
 
Ei ole itselle mitään uutta mutta tuli mieleen että jos ei d20 pelit ole tuttuja niin tämä on hyvä aloittelijoiden hoksata:
(1) Something rly important you might have missed about combat : BaldursGate3 (reddit.com)
tl;dr: don't be afraid of using skills with high dmg ranges, the way D&D works makes it extremely likely you will deal near avg dmg almost every time.
Täytyy kyl sanoa että mä en tajua kuinka tuo voi olla kellekään mikään yllätys että todennäköisesti teet keskimääräistä damagea noilla :D Ja en oo ikinä pelannut oikeilla nopilla mitään. Tai siis hämmentää minkälainen ajatuksen juoksu pitää olla jos ei noin ajattele.
 
No jäähdytä sitä emolevyä sitten?! En aidosti ymmärrä kuinka alle 20W prossun tehot on joku maailmanloppu millekkään emolevylle.
Voihan sitä ihmiset kasata ihan minkälaisesti jäähdytetyn koneen kun haluaa. Ja toki kaupastakin randomilla voi ostaa vaikka ja mitä paskaa.

Muttaa jos tahallaan kasaa koneen josta ei voi irrottaa CPU tehoa edes alustavasti, niin se märinä lämmöistä sun muista kai se sitten on ongelma. Rakennat jätettä, niin kärsit jätteestä sitten ihan itseksesi hiljaa...

Mun kone. Ei sun. Prosu ei ole se ongelma. Vaan se kaikki muu emolevyllä, joka on sen ympärillä. Johon se lämpö leviää. Kaapissa on 2 sananmukaisesti entistä emoa ajalta, jolloin ei vielä välittänyt asiasta.
"Sun kone" on kasattu miten sattuu. Siitä seuraa että aivan turha itkeä pelin lämmöistä. Syy on vain ja ainoastaan koneessasi ja peliketjut on vähän väärä paikka sen puimiseen noin yleisesti.
 
Täytyy kyl sanoa että mä en tajua kuinka tuo voi olla kellekään mikään yllätys että todennäköisesti teet keskimääräistä damagea noilla :D Ja en oo ikinä pelannut oikeilla nopilla mitään. Tai siis hämmentää minkälainen ajatuksen juoksu pitää olla jos ei noin ajattele.
Jos vaan tuijottelee sitä damage rangea eikä niitä noppia niin voi ajatella että se on niin kuin useimmissa peleissä että jokaisella damagearvolla on sama todennäköisyys eli tässä kaikki palkit olisivat samankokoisia:
1695995605962.png
 
Jos vaan tuijottelee sitä damage rangea eikä niitä noppia niin voi ajatella että se on niin kuin useimmissa peleissä että jokaisella damagearvolla on sama todennäköisyys eli tässä kaikki palkit olisivat samankokoisia:
1695995605962.png
Mä otan tässä riskin ja ehkä todistan matematiikan osaamiseni puutteeni, mutta eikö tuo taulukko olisi aikalailla samankaltainen vaikka joka damage arvolla on sama todennäköisyys? Tyyliin keskimäärin keskimmäinen luku on se mitä sun taijat tekee damagea?
 
Mä otan tässä riskin ja ehkä todistan matematiikan osaamiseni puutteeni, mutta eikö tuo taulukko olisi aikalailla samankaltainen vaikka joka damage arvolla on sama todennäköisyys? Tyyliin keskimäärin keskimmäinen luku on se mitä sun taijat tekee damagea?
Ei ole sama-asia, sekoitat keskiarvon ja satunnaismuuttujien odotusarvon.

yksinkertaistetussa esimerkissä
heitetään 1d12 (dmg. 1-12) ja 2d6 (dmg. 2-12), molempien maksimitulos 12.

1d12, jokaisen tuloksen todennäköisyys sama, tuloksen 6 todennäköisyys 1/12, tuloksen 12 todennäköisyys 1/12
heiton keskiarvo 6,5.

2d6, tulos 12 on harvinainen, todennäköisyys 1/36, tulokseen 6 voi päästä useilla eri kombinaatioilla, 1+5, 2+4, 3+3, 3+3, 4+2, 5+1, todennäköisyys 6/36=1/6.
heittojen keskiarvo 7

Mitä enemmän noppia, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulos tulee jakauman keskeltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole sama-asia, sekoitat keskiarvon ja satunnaismuuttujien odotusarvon.

yksinkertaistetussa esimerkissä
heitetään 1d12 ja 2d6, molempien maksimitulos 12.

1d12, jokaisen tuloksen todennäköisyys sama, tuloksen 6 todennäköisyys 1/12, tuloksen 12 todennäköisyys 1/12
heiton keskiarvo 6,5.

2d6, tulos 12 on harvinainen, todennäköisyys 1/36, tulokseen 6 voi päästä useilla eri kombinaatioilla, todennäköisyys korkea.
heittojen keskiarvo 7

Mitä enemmän noppia, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulos tulee joukon keskeltä.
Kiitos! Aina oppii uutta :)
 
Matemaattinen teoria tuon nopan heiton taustalla on nimeltään keskeinen raja-arvolause. Lyhyesti se sanoo, että mitä enemmän noppia, niin sitä enemmän tulosjakauma lähestyy normaalijakaumaa.

Tässä on youtube video jossa asia esitetään matemaattiselta kannalta, jos englanti sujuu. Siinä on mm. hyvä esimerkki juuri nopanheitosta.

 
Nyt meni BG3 läpi. Steam näyttää 169h. Kaikki mahdolliset tehtävät tein mitä löysin ja kaikki kolkat yritin kartoilta kiertää.

Xp:n sannin voisi kyllä tiputta puoleen. Aivan kolmos actin alussa oli jo ukkelit tapissa, joten koko act:n expat meni hukkaan. Level cappina tuo 12 varmaan ihan sopiva. Vaikka level up:t onkin pelissä monesti se juttu, mutta ainakin NWN:ssä meni jo yli (taisi mennä jo BG2:n lisärissäkin). Aivan turhia leveleitä siellä lopussa. BG1 level cap oli 8 ja senkin saaminen teki peruspelissä tiukkaa.

Juonellisesti ihan mukava tarina, mutta porukan pienuus haittaa, sillä nyt piti jättää melkein kaikki uudet hahmot syrjään. Kyllähän tiimissä pakollisina on Jaheira ja Minsc ihan vaan vanhojen aikojen kunniaksi. Monet ovat pitänee act3 huonona, mutta mielestäni se oli pelin paras. Kakkonen taas huonoin. Jostain syystä en ole ikinä syttynyt näille Underdark tai lonkeroeläimille. Kunnon metsässä samoilua ála BG1 tai kaupunkia kuten act3 ja osa BG2. Hyvä peli mutta ei voita alkuperäisiä. Ehkä nuo DOS-vibat pilasivat odotukset. Jos en olisi niitä pelannut niin olisi voinut saada paremmat pisteen.
 
Sinänsä ymmärrän tuon lvl 12 level capin, koska sen jälkeen alkaa varsinkin monilla castereilla tulemaan sen verran kovia spellejä, joita voisi olla jo aika hankala mallintaa videopeliin. Siltikin olen kyllä aina pitänyt kovia level cäppejä vähän tylsinä ja mun mielestä yksi tapa "kiertää" tuota BG3:ssa olisi voinut olla se, että level cap on 12 per luokka, eli voisit vaan levuttaa multiclassina lisää. Eiköhän tuohonkin joku modi ole.

[edit]

Jep, totta kai siihen on modi. :D
 
Tuo act3:han on mahtava. Turhaan tuota haukuttu niin paljon? Porukka pelasi liian paljon, liian nopeasti ja iski ähky? Vai oliko se alkuun kovin buginen. Huikea tuo kaupunkimiljöö.
 
Tuo act3:han on mahtava. Turhaan tuota haukuttu niin paljon? Porukka pelasi liian paljon, liian nopeasti ja iski ähky? Vai oliko se alkuun kovin buginen. Huikea tuo kaupunkimiljöö.
Reaktiivisuus romahtaa act 1-2 verrattuna. Tuntuu että kukaan npc ei kommentoi tasan mihinkään, romanssi npc kanssa ei ole mitään tekemistä ja samat lausumat jatkuu pelin loppuun asti. Tehtävien laatu on matalampi, vähemmän kiinnostavia ja eivät osaa opastaa yhtä hyvin jne. Ongelmia ei ole testattu samalla tavalla ja korjattu.
Kaupunki ei todellakaan ole huikea. Aika ruma ja sitä joutuu katselemaan liian pitkään. Ketheric bossina on pelin kohokohta, 2 muuta ei niinkään.
Yleisesti Act 1-2 = 11/10, act 3 = 7/10.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 810
Viestejä
4 517 414
Jäsenet
74 477
Uusin jäsen
sakke69
Back
Ylös Bottom