Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu Aloitettu
Aloitin viikko sitten pelin ja nyt lopputekstit pyörii ruudulla. Steamin kello näyttää 70 tuntia. Aika kova suoritus vaikka itse sanonkin!

1692290987830.png

Act 1 oli erittäin hyvä, act 2:sta en oikein välittänyt, mutta act 3 oli taas rautaa. Kaiken kaikkiaan peli on mestariteos ja yksi parhaimpia RPG-pelejä mitä olen pelannut. 5/5! :kippis:
65h pelattuna samaa peliä ja ehkä act2:n alussa.

Näitä tuli aikoinaan testattua muutaman tunnin, mutta ei vaan jotenkin iskenyt. Hahmot, maailma, tunnelma ja juoni on rpg-peleissä itselle todella tärkeitä, ja tässä on nuo kaikki kohdallaan.
Täysin sama. Yritin kakkosta alotella tässä tätä odottaessa ja ihan samperin tylsä peli kauheilla taistelumekaanikoilla. Ei mitään jakoa yrittää pelata sitä. Siksi toivon sydämmestäni että Larian ei palaa siihen maailmaan ja umpisurkeaan pelisysteemiin. Mutta ehkä huhut nyt viittaa kuitenkin siihen...
 
65h pelattuna samaa peliä ja ehkä act2:n alussa.


Täysin sama. Yritin kakkosta alotella tässä tätä odottaessa ja ihan samperin tylsä peli kauheilla taistelumekaanikoilla. Ei mitään jakoa yrittää pelata sitä. Siksi toivon sydämmestäni että Larian ei palaa siihen maailmaan ja umpisurkeaan pelisysteemiin. Mutta ehkä huhut nyt viittaa kuitenkin siihen...

Ihan mielenkiinnosta, miten nuo DOS 2:en taistelumekaniikat ovat mielestäsi huonompia kuin tässä?
 
Olen ite vielä act2, reilu 60h, piti pari pv olla pelaamatta. Vähän raskaaksi menee kun näitä valintoja on näin paljon. Savettelen ite todella paljon, tuntuu joka 10s välein tapahtuvan isokin asia joka vaikuttaa vähän kaikkeen, meinaa kyllä välillä olla ettei jaksa tuota dialogia seurata, sitten teen jotain väärin -> reload. Toisaalta jos ei niin halua koluta joka kolkkaa niin pääsee tässä nopeamminkin, mutta saattaa joku companion kuolla tai lähteä pois, tai jotain mitä et olisi halunnut tapahtuvan.

Tämä on kyllä osittain se mikä pitää pelin mielenkiintoisena ja antaa sille paljon uudelleenpeluu arvoa. Toista kierrosta aloittaessa voi tehdä valintoja sitten eritavalla jotta joku hahmo ei lähdekkään pois. Mikäli kokoajan vetää F5 F8 comboa jokasessa valinnassa menee pelistä dynaamisuus pois.
 
Ei riitä enään koneessa hauis niin rupesin pelaamaan Mass effect legendary editionia PS5 ennen kun tän saa sille. Luultavasti ostan myös uuden näytönohjaimen ens kuussa kun saa starfieldin kaupan tekiäiseksi niin jo valmiiksi tässä mietin että miten pää kestää pelata näitä tarina pelejä monta putkeen :) kesällä pelaillut vaan GT7 muutaman kisan päivässä. Tosin täytyy vielä sitäkin harkita että ostaisi vasta alelaarista baldur gate 3 mut mut tää on saanut niin hyviä kehuja kaikkialta. Elämä on valintoja kun syksy tulee ja innostuu taas pelailemaan :)
 
Kannattaako tätä edes yrittää vääntää GTX 1080:llä (2K näyttö) vai odotanko suosiolla PS5 versiota?
 
Joo tää on totta joo, mutta ei kyllä mikään ironman no saves metodi sovi tähän.
Muutaman kerran vaan tullu yllätyshyökkäys tms ja restit käytetty ja spellit yms.
Leirille kun meet siellä odottaa 10jpl huutomerkkiä ja jokaiselle pitäisi jutella ja jos ei lue dialoegeja huolella voi tulla just joku töksähdysvastaus. Toisaalta en aina ymmärrä minkälaista pitäs antaa vastaukseksi noi on välillä niin epämääräisiä.
Tästä pelistä taistelumekaniikoineen sai kyllä loistavan turn based arpg pelinkin. Taistelut on mahtavia, mitä enemmän niitä nyt tullu vastaan sitä enemmän tykkää. Noi dialogipalapelit vaan tuntuu turhauttavan, mutta siinä se dynamiikka.

Esimerkki vaikka joku kysyy sulta onko hauki kala vai vedessä elävä eläin.
Vastauksena 1. Se on kala tai 2. Se on vedessä elävä ruokakala. 3-5. jotain muuta.
Näihin jokaiseen on oma rollinsa (Wisdom/intellect jne...)
Reagointi larianin tyyliin, 1. -> joo se on kala jees, olet hyvä tyyyppi. 2. -> ei se ole ruokakala, olemme veden druideja se on ystävämme, nyt kuolet, taistelu....

No kärjistettynä ylläoleva, mutta tuolta vaan tuntuu väliin
 
Joo tää on totta joo, mutta ei kyllä mikään ironman no saves metodi sovi tähän.
Muutaman kerran vaan tullu yllätyshyökkäys tms ja restit käytetty ja spellit yms.
Leirille kun meet siellä odottaa 10jpl huutomerkkiä ja jokaiselle pitäisi jutella ja jos ei lue dialoegeja huolella voi tulla just joku töksähdysvastaus. Toisaalta en aina ymmärrä minkälaista pitäs antaa vastaukseksi noi on välillä niin epämääräisiä.
Tästä pelistä taistelumekaniikoineen sai kyllä loistavan turn based arpg pelinkin. Taistelut on mahtavia, mitä enemmän niitä nyt tullu vastaan sitä enemmän tykkää. Noi dialogipalapelit vaan tuntuu turhauttavan, mutta siinä se dynamiikka.

Esimerkki vaikka joku kysyy sulta onko hauki kala vai vedessä elävä eläin.
Vastauksena 1. Se on kala tai 2. Se on vedessä elävä ruokakala. 3-5. jotain muuta.
Näihin jokaiseen on oma rollinsa (Wisdom/intellect jne...)
Reagointi larianin tyyliin, 1. -> joo se on kala jees, olet hyvä tyyyppi. 2. -> ei se ole ruokakala, olemme veden druideja se on ystävämme, nyt kuolet, taistelu....

No kärjistettynä ylläoleva, mutta tuolta vaan tuntuu väliin

Ymmärrän kyllä mistä tulet. Itse olen myös muutamat savescummit vetänyt eli en itsekkään mikään saint noiden suhteen ole. Mutta monet setit olen esim tällä paladinilla vetänyt vaan reilusti sillä paladin valinnalla mikäli sellainen siellä sattuu olemaan. Tulee sitten mitä tulee ja sen kanssa elänyt. Pitää pelin mielenkiintoisena kun ei saa kaikkea mitä haluaa. Toki noi major valinnat on sellaisia et jos on itselläs idea miten haluat sen vetää niin toki sen ymmärtää. Mut kannattaa kokeilla myös "Go with the flow" tyyppistä ratkaisua. Jaksaa helposti pelata myös uudelleen erityyppisellä hahmolla ja erilaisilla valinnoilla.

Muutamat saveloadid on pitäny tehdä ihan vain sen takia kun on tullu gameoverit jonkun valinnan jälkeen ja ei ole muuta mahdollisuutta
 
Magical armour, Physical armour yäk. Luokaton systeemi täysin epäkiinnostava ja sen sellaista.

Joo, noi oli kyllä DOS2 vähän typerä ja käytännössä kannusti vaan stäkkäämään meleehahmoja. Pelattiin se(kin) kavereiden kanssa cooppina läpi ja oli oikeasti aika perseestä olla ainoa maagi, kun pitkään en pystynyt tekemään taisteluissa yhtään mitään kun kaikki muut mätti vaan physicalia ja itsellä ei riittänyt yksinään damapotentiaali edes poistamaan sitä magical armoria, eli ei ikinä saanut edes mitään debuffeja tai kontrolliefektejä läpi. Muuttui tosin maagillakin peli hauskemmaksi sen jälkeen kun spekkasin siihen lonkeromaagiin joka tekee lähinnä physicalia. Niin tai näin, täytyy sanoa, että tässä BG3:ssa tactician vaikeustaso on paljon mielekkäämmin toteutettu kuin DOSissa.
 
Kannattaa tämän jälkeen sitten ottaa DoS 1/2 pelailuun.

Juu ei, 40h mittarissa ja en pysy perässä, laajenee niin valtavaksi että oma mielenkiinto lopahtaa, en jaksa opetella kaikkea mahdollista mitä pelissä pitää tietää, pelkkien eri ihmisten välillä käydyt keskustelut pistää pään sekaisin ja puolet asioista unohtuu matkalle ja ihan sama minne menen niin loppua ei näy kunnes tulee vastaan paikka missä pitäisi olla joku tietty esine että pääsee jatkamaan matkaa ja ei kun takaisin toiseen suuntaan...

Hyvä peli, mutta aivan liikaa mulle. Hyvä olla juonenkäänteitä, mutta tässä samassa keskustelussa saattaa tulla sen seitsemän eri juonenkäännettä niin ei helve**i:beye:
 
Viimeksi muokattu:
Ite taas tosiaa diggaan DoS2 tappeluista enemmän, kun ovat paljon monipuolisempia, antaa enemmän sijaa mielikuvitukselle combotusten suhteen ja taiat ja skillitkin on paljon monipuolisempia.
Mikään ei ole nautinnollisempaa kun saada physical armor alas, pistää jänteet poikki ja taikoa vihu kanaksi joka juoksee ittensä kuiviin. :cigar2:
 
Oma peli loppui kun act3 leiribugiin. Spoilerissa tarkemmin, tallennus toimitettu Larianille mutta enpä pidättele hengitystä. En edes googlella löytänyt että kenellekkään olisi käynyt näin.

Pelastin Duken Iron Thronesta, rollasin että anna anteeksi Wyllille. Kävin leirissä mutta tyypille ei voi puhua, ajattelin että tälläistä sitten. Jatkoin peliä ~6 tuntia eteenpäin ja menin uudestaa leiriin niin tuo Mizora ilmestyy Wyllin viereen vihamielisenä, jostain syystä myös Duke on vihamielinen. Mizoraa voi lyödä kerran, ottaa 0 dmg mutta häviää heti, taistelu ohitse. Kunnes pöllähtää uudestaan. Duken ja Wyllin tappaminen ei myöskään auta. En voi leirissä enää levätä.
 
Ei ole tullut harrasteltua HDR:ää hirveästi vaikka LG 27gn950-b näyttö tukeekin sitä jollain tasolla. Mutta tämän pelin kanssa tuli nyt testailtua:
LG:n b9 oledin kanssa windows 11 + 4090:
HDR toimii DX11 ja Vulkan ihan "täysin" väittäisin.

Toinen pelikone tuli laitetua windows 11 aikaan myös ja tässä LG 27gn950-b näyttö + 3080.
DX11 HDR toimii täysin
Vulkan ihan tumma kuva eikä millään säädöllä pelistä tule kuntoon.
Tietäisikö joku tähän jotan syytä? Voi olla että tämä ei ole tähän peliin liittyvä kysymys edes...

Sivuhuomio.: Tätä sinänsä kyllä tällä koneella voi hyvin pelata DX11 modessa. Testailin aiemmin intellillä ja Vulkan antoi mielestäni "taisemman" CPU-loadin ja oli muutenkin parempi.
MUTTA tässä ryzen 5950x koneessa Vulkan antaa ST-kuormaa valtavasti enemmän. Vulkanin kanssa CPU single thread osuu jopa 100% joka ei ole tietysti hyvä.
 
Digital Foundry testasi ja Vulkan oli vain joissain rajatapauksissa parempi, mutta muuten kannattaa käyttää DX11:




Oma C2 toistaa HDR:n aivan oikein tässä pelissä (Win 11/RX 6800 XT). Ongelmaksi lähinnä muodostui kuvien ottaminen, sillä edes Reshade ei osannut ottaa SDR-kuvia kuin joskus kun asetusten muuttamisen jälkeen planeetat olivat oikeassa asennossa. Windowsin leikepöytä toimii toki kuin junan vessa, mutta menee vähän työlääksi.
 
Act 3 on kyllä itelle melkoinen lässähdys. Act 1 oli erinomainen huolimatta sen tuttuudesta early accessisssa, act 2 varsin maittava, mutta kolmonen... Blah. Tuntuu hirmuisen väkinäiseltä, bugisuuden lisäksi.
 
Digital Foundry testasi ja Vulkan oli vain joissain rajatapauksissa parempi, mutta muuten kannattaa käyttää DX11:




Oma C2 toistaa HDR:n aivan oikein tässä pelissä (Win 11/RX 6800 XT). Ongelmaksi lähinnä muodostui kuvien ottaminen, sillä edes Reshade ei osannut ottaa SDR-kuvia kuin joskus kun asetusten muuttamisen jälkeen planeetat olivat oikeassa asennossa. Windowsin leikepöytä toimii toki kuin junan vessa, mutta menee vähän työlääksi.

Mulla on toiminut Vulkani hemmetisti paremmin vaikka onkin Nvidian 3070. DX11 pätkii kokoajan.
 
Minulla välillä käy niin että directillä kaatuu heti peli suoriltaan. Sit käynnistän vulkanilla ja voin quittia laittaa, minkä jälkeen directillä käynnistys onnistuu. 1080gtx vielä kunnes saan uuden kortin tässä. Muuten toiminu kyllä hyvin.
 
Minulla välillä käy niin että directillä kaatuu heti peli suoriltaan. Sit käynnistän vulkanilla ja voin quittia laittaa, minkä jälkeen directillä käynnistys onnistuu. 1080gtx vielä kunnes saan uuden kortin tässä. Muuten toiminu kyllä hyvin.

Itsellä myös kaatuili käynnistyksessä (DX11 latasi 100% ja jumahti siihen, vulkan kokeilin kerran ja ei lähtenyt edes käynnistymään), korjaantui kun poisti näyttiksen ajurit DDU:lla. Laitoin varalta pykälää vanhemman ajurin, kun ei ollut aiemmin ongelmia. 3060ti korttina. Pelissä itsessään ei ole vielä kaatunut.
 
Digital Foundry testasi
..siten että´kamera liikkuu & seuraa, hahmojen mukana. = Ei välttämättä se kevyin vaihtoehto. Itse liikutan aina ensin kameraa johonkin suuntaan & sitten vasta omia hemmoja, koska silloin kamera ei seuraa niitä. Myös siksi, etten tiedä mitään ärsyttävämpää (tämän kaltaisissa peleissä), kuin kameran joka liikkuu sinne tänne koko vatun ajan, pienenmänkin liikkeen mukana. Ei kiitos. Onneksi tässä sen saa estettyä, jos haluaa.
 
Tällaisella modilla testattu?


Tuo kameran kontrolli vois olla parempikin ja tuota vois kokeilla. Muutama paikka pelissä jossa ukkeli on ihan pimennossa vaikka miten kääntää kameraa, sitten löytyy pieni 10asteen kulma jossa party osittain näkyy.
normi 1st person tai 3rd person ois kyllä pop. Ei varmaan mahdoton tällä pelienginellä, mutta tuskin toimiva
 
Larian Studios interview: Baldur's Gate 3 lead writer Adam Smith


___________

Jos asennan uusiksi niin tarviiko ottaa talteen muuta kuin tuo PlayerProfiles kansio?
 
Viimeksi muokattu:
Ei helvetti, ehkä paras video so far..
Neljä puolituisbarbaaria pelti paljaana, ihan helvetin eeppistä menoa. :D

 
Suota lukuunottamatta ehkä ensimmäinen alue koluttu niin kuin nyt tällä pelikierroksella voin. Vajaa 40 tuntia. Kävin jo kyllä vähän eteenpäin myös pelaamassa. Act1 vielä.
 
Kun kirjoittelin tänne, että Star Field voi vielä haastaa tämän vuoden pelinä, niin joku täällä kirjoitteli että Bethesdan pelit liian bugisia saadakseen Game of The Year tittelin.

Omalla kohdalla onko sitten huonoa tuuria, mutta näin bugista AAA peliä en ole koskaan ennen pelannut. Joka sessiolla tulee vastaan bugeja, game breakingistä, immersion breakingiin.

Immersion breakingeistä: Välillä cut sceneissä seikkailee NPCt jotka olen tappanut. Väillä taas teksteissä sama oma ryhmänjäsen puhuu kaverista elävänä, jonka itse on tappanut. Ehkä se yrittää kusettaa minua ^^.
Game Breakingeistä taas esim katoavat quest itemit tai viholliset jotka kuolevat oven eteen, jota ei sitten voi enää koskettaa. Toki noista sitten pääsee load save loitsulla.

Ärsyttävin immersion breaking bugi mitä tullut vastaan:
Suohirviön luolasta löytynyt sauva, jolla pystyy summomoimaan Carterin. Taistelussa kun sitä käytää, niin kuluu activity, mutta ei tule summonia. Taistelun ulkopuolella toimii. Googletus kertoo, että bugi on vanha kuin nälkävuosi ja koskee kaikkia pelaajia, miksei Larian ole korjannut sitä?

Eniten raivoa itselle aiheutti Grymforgen boss-taistelu -bugi:
Bossi kuolee forgen päälle, niin ettei forgeen pysty enää koskemaan. Luulin aluksi että on scriptattu puzzle. Mutta ei sitä pysty liikuttamaan edes bulls strenght potionilla. Olipas huonoa tuuria. Noh Matsi uudestaan, ja tällä kertaa golemi ei kuollut ihan niin päälle, mutta eipä pysty vieläkään koskemaan forgeen. Googlausta: Bugi ollut tiedossa jo monta vuotta, Miksei Larian ole tehnyt näille tiedetyille bugeille yhtään mitään? Käsittämätöntä. Kolmas kerta taistelua, ja taas golemi kuolee suoraan forgen päälle, nyt jopa kaikista selvimmin sen päälle. Vitutus nousee uuteen potenssiin. Mutta tällä kertaa pystyi high lightaamaan forgen.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole oikeastaan bugeja tullut tai sitten en ole älynnyt niitä, mutta vasta act2:een pelasin.

Vähän eri tunnelmissa ollaankin nyt. Synkkyyttä lisää.
 
Kun kirjoittelin tänne, että Star Field voi vielä haastaa tämän vuoden pelinä, niin joku täällä kirjoitteli että Bethesdan pelit liian bugisia saadakseen Game of The Year tittelin.

Omalla kohdalla onko sitten huonoa tuuria, mutta näin bugista AAA peliä en ole koskaan ennen pelannut. Joka sessiolla tulee vastaan bugeja, game breakingistä, immersion breakingiin.

Immersion breakingeistä: Välillä cut sceneissä seikkailee NPCt jotka olen tappanut. Väillä taas teksteissä sama oma ryhmänjäsen puhuu kaverista elävänä, jonka itse on tappanut. Ehkä se yrittää kusettaa minua ^^.
Game Breakingeistä taas esim katoavat quest itemit tai viholliset jotka kuolevat oven eteen, jota ei sitten voi enää koskettaa. Toki noista sitten pääsee load save loitsulla.

Ärsyttävin immersion breaking bugi mitä tullut vastaan:
Suohirviön luolasta löytynyt sauva, jolla pystyy summomoimaan Carterin. Taistelussa kun sitä käytää, niin kuluu activity, mutta ei tule summonia. Taistelun ulkopuolella toimii. Googletus kertoo, että bugi on vanha kuin nälkävuosi ja koskee kaikkia pelaajia, miksei Larian ole korjannut sitä?

Eniten raivoa itselle aiheutti Grymforgen boss-taistelu -bugi:
Bossi kuolee forgen päälle, niin ettei forgeen pysty enää koskemaan. Luulin aluksi että on scriptattu puzzle. Mutta ei sitä pysty liikuttamaan edes bulls strenght potionilla. Olipas huonoa tuuria. Noh Matsi uudestaan, ja tällä kertaa golemi ei kuollut ihan niin päälle, mutta eipä pysty vieläkään koskemaan forgeen. Googlausta: Bugi ollut tiedossa jo monta vuotta, Miksei Larian ole tehnyt näille tiedetyille bugeille yhtään mitään? Käsittämätöntä. Kolmas kerta taistelua, ja taas golemi kuolee suoraan forgen päälle, nyt jopa kaikista selvimmin sen päälle. Vitutus nousee uuteen potenssiin. Mutta tällä kertaa pystyi high lightaamaan forgen.
Ei ole ollut mitään tällaista. Kerran on 40 pelitunnin aikana kaatunut peli ja withers ei anna respeccaa.
 
Larian Studios interview: Baldur's Gate 3 lead writer Adam Smith


___________

Jos asennan uusiksi niin tarviiko ottaa talteen muuta kuin tuo PlayerProfiles kansio?

Jos uudelleenasennat jonkun ongelman takia, niin ota talteen vain minimit eli savegamet.
 
Varsin bugivapaasti on mennyt itselläkin tähän asti. Ainoa asia, joka on alkanut vähän rasittaa, on oman partyn pathing. Tappelun jälkeen jos maassa on esim. tulta, niin G-napin painamisen jälkeen osa tyypeistä kävelee kylmästi AoE:n läpi vaikkei olisi pakko.

Tuokaan ei olisi niin raskasta, jos manuaalisesti kiertämisen voisi hoitaa maalaamalla hiirellä partyn jäsenistä osan ja sitten kliksutella heidät oikeaa reittiä pitkin. Nykyinen subgrouppaaminen ja hahmoportraittien välisten ketjujen katkominen, jotta pääsee liikuttamaan juuri haluamiaan hahmoja, on vähän tönkköä. Camp supplieseja on tarjolla niin paljon (ainakin balancedilla), että usein tulee käveltyä vaan AoE:n läpi ja käytettyä short restejä hipareiden palauttamiseen, kun ei jaksa taistelun jälkeen enää mikromanageerata partyn liikkeitä.
 
Tulipa level cap nopsaan vastaan. En ole päässy kunnolla edes Baldurs Gatea tutkimaan ja jo on ukot tapissa. :confused:
 
Äsken kaatu mountain pass taistelussa, taistelun alussa tuli turn based mode, mutta ei koskaan edennyt, eikä action UI bar tullut esiin. ei muuta kuin reload, vitutti vaan tuossa on valtava määrä pitkiä keskusteluja ja jokaisen jälkeen on iso erilainen juonenkäänne, tein sen aluksi väärin ja yksi companion lähti, piti tehä pari-kolme kertaa se, sitten huomasin että keskustelujen välilläkin voi quicksavea, sitä pitääkin tuossa rämpytellä 5s välein.
Musta tuntuu että en ole tehnyt loogisesti muutamaa guestia, kun journalissa niin hämäriä logeja, no sain sen lopulta meneen läpi. Tiimiä ei saanut jakaa ennen fightia.

Pikkasen jo alkaa tympiin kun keskustelut on pitkiä ja jokaisessa on iso täysin erilainen juonenkäänne, jokaiseen rollataan ja 90% ajasta sulla ei ole mitään hajua mitä noi edes tarkoittaa, poislukien joku attack ja muu ystävällisempi vastaus, no lopulta suurin osa johtaa samaan lopputulokseen, noi on varmaan vaan sorceress classilla luulisin, kun voi käyttää intimation, persuasion ja noin vajaa 10 muuta skill checkiä. Helposti pistää väärin kun ei lue ajatuksella vastausta, eikä se kuitenkaan ole mitenkään looginen. Toivottavasti vähän selkeyttävät noita joskus.
npc pathfinding bugailee joskus, mutta isompia ongelmia ei tuosta ole tullu
 
Äsken kaatu mountain pass taistelussa, taistelun alussa tuli turn based mode, mutta ei koskaan edennyt, eikä action UI bar tullut esiin. ei muuta kuin reload, vitutti vaan tuossa on valtava määrä pitkiä keskusteluja ja jokaisen jälkeen on iso erilainen juonenkäänne, tein sen aluksi väärin ja yksi companion lähti, piti tehä pari-kolme kertaa se, sitten huomasin että keskustelujen välilläkin voi quicksavea, sitä pitääkin tuossa rämpytellä 5s välein.
Musta tuntuu että en ole tehnyt loogisesti muutamaa guestia, kun journalissa niin hämäriä logeja, no sain sen lopulta meneen läpi. Tiimiä ei saanut jakaa ennen fightia.

Pikkasen jo alkaa tympiin kun keskustelut on pitkiä ja jokaisessa on iso täysin erilainen juonenkäänne, jokaiseen rollataan ja 90% ajasta sulla ei ole mitään hajua mitä noi edes tarkoittaa, poislukien joku attack ja muu ystävällisempi vastaus, no lopulta suurin osa johtaa samaan lopputulokseen, noi on varmaan vaan sorceress classilla luulisin, kun voi käyttää intimation, persuasion ja noin vajaa 10 muuta skill checkiä. Helposti pistää väärin kun ei lue ajatuksella vastausta, eikä se kuitenkaan ole mitenkään looginen. Toivottavasti vähän selkeyttävät noita joskus.
npc pathfinding bugailee joskus, mutta isompia ongelmia ei tuosta ole tullu
Itse en ole save scummaillut. Ropessa mitä tapahtuu, tapahtuu. Ei ole oikeita tai vääriä tapoja sille miten tapahtuvat unfoldautuvat
(Laitan kyllä saven ennen isoa tappelua että voi sitten strategisoida miten hahmot asettelee ja varustaa)
 
Viimeksi muokattu:
Game Breakingeistä taas esim katoavat quest itemit tai viholliset jotka kuolevat oven eteen, jota ei sitten voi enää koskettaa.
Päällekkäisiin esineisiin tuntuu auttavan se että altilla listaa objektit teksteineen, sit klikkaa sitä tekstiä itemin sijaan.
 
Päällekkäisiin esineisiin tuntuu auttavan se että altilla listaa objektit teksteineen, sit klikkaa sitä tekstiä itemin sijaan.
Eikä tarvitse olla edes päällekkäin ne tavarat niin bugittaa ettei pysty välistä ottamaan.

Jollakin pöydällä oli scrolli jonka näytti ALT:lla. Kokeilin sit painaa sitä scrollia hiirellä - ALT kanssa ja ilman, sekä ylhäältä päin kuvatusta kuvakulmasta ja zoomaten yms mutta ei millään meinannut ottaa scrollia mukaan.

Tähän sit auttoi juurikin ALT korostamalla itemin teksti ja painamalla itemin nimeä vaikka se ei ollut lähelläkään sitä fyysistä itemiä.
 
Eikä tarvitse olla edes päällekkäin ne tavarat niin bugittaa ettei pysty välistä ottamaan.

Jollakin pöydällä oli scrolli jonka näytti ALT:lla. Kokeilin sit painaa sitä scrollia hiirellä - ALT kanssa ja ilman, sekä ylhäältä päin kuvatusta kuvakulmasta ja zoomaten yms mutta ei millään meinannut ottaa scrollia mukaan.

Tähän sit auttoi juurikin ALT korostamalla itemin teksti ja painamalla itemin nimeä vaikka se ei ollut lähelläkään sitä fyysistä itemiä.
Ei sen nimi-tekstin kuulukaan olla lähelläkään oikeaa itemiä. Altilla tarkoitus on että sitäkin voi klikkaista.
 
Äsken kaatu mountain pass taistelussa, taistelun alussa tuli turn based mode, mutta ei koskaan edennyt, eikä action UI bar tullut esiin.
Muistaakseni minulla tuossa on auttanut kun on klikkaillut niitä omia tyyppejä sieltä vasemmasta alalaidasta ja vaihtanut johonkin toiseen tyyppiin ja sitten se GUI on taas näkynyt normaalisti.
 
Kannattaako tätä edes yrittää vääntää GTX 1080:llä (2K näyttö) vai odotanko suosiolla PS5 versiota?

GeForce Now:n kautta pyörii myös hyvin, jos sitä haluaa testata. Itsellä vaan 1080p60 subi siellä, joka on vähän aneeminen, kun pelasi ensin 80h 4k60 :D Mutta pyörii vanhalla läppärillä mainiosti, niin eipä käy valittaminen.
 
Kun kirjoittelin tänne, että Star Field voi vielä haastaa tämän vuoden pelinä, niin joku täällä kirjoitteli että Bethesdan pelit liian bugisia saadakseen Game of The Year tittelin.

Omalla kohdalla onko sitten huonoa tuuria, mutta näin bugista AAA peliä en ole koskaan ennen pelannut. Joka sessiolla tulee vastaan bugeja, game breakingistä, immersion breakingiin.

Immersion breakingeistä: Välillä cut sceneissä seikkailee NPCt jotka olen tappanut. Väillä taas teksteissä sama oma ryhmänjäsen puhuu kaverista elävänä, jonka itse on tappanut. Ehkä se yrittää kusettaa minua ^^.
Game Breakingeistä taas esim katoavat quest itemit tai viholliset jotka kuolevat oven eteen, jota ei sitten voi enää koskettaa. Toki noista sitten pääsee load save loitsulla.

Itsellä on ollut 80h tjsp aikana pari bugia, nekin vaan graafisia. Pari NPC:tä sekoillut, toisen hahmo oli jumittunut kiven sisään keskustelussa ja toisen niska kääntyili oudosti. Kerran kaatunut peli ja vei Steamin mukanaan. Kuulemma tuossa on kyllä iso vaikutus sillä missä järjestyksessä questeja tekee tai hahmoille puhuu, jos tekee "väärässä" järjestyksessä, niin jutut hajoilevat. Itsellä on tapana tehdä kaikki ihan käänteisesti enkä ole onnistunut vielä rikkomaan mitään. Long resteillä tappanut pari NPC:tä vahingossa, kun en tajunnut, että niillä questeilla on kiire :D

Jos ihmettelet miksei Larian ole korjannut juuri SINUN bugejasi, niin kannattaa ehkä pikkasen miettiä missä järjestyksessä bugeja lähdetään korjaamaan ja onko jengi edes ilmoittanut niistä Lärianille (Vaikka ne löytyy Googlella, niin ei se tarkoita, että devaaja on niistä tietoinen). Ekaan patchiin tais olla tulossa 1000+ bugifixiä ja hotfixeissä on paikattu kriittisimpiä.
Saanut itse sen käsityksen, että act2 ja varsinkin 3 on huomattavasti enemmän rikki ja pyörii huonommin kuin eka, varsinkin paikoissa missä on enemmän NPC:tä pyörimässä, joka on tietty loogista. Tuokin on tietty ihan loogista, koska suurin osa pelaajista ei ikinä koske act3:een ja devaaja pelaa aikaa ja korjaa/kerää ensimmäisten aktien bugeja, jotta kokemus on parempi suuremmalle pelaajamassalle ja sitten lähdetään korjaamaan loppupeliä. Kaikkea ei voi korjata samanaikaisesti ja useampi viikko julkaisusta 800k pelaajaa ei tainnut olla ihan Larianillakaan kristallipallossa.

Varsinkin mitä diaglogiin jne tulee, niin onhan tää nyt ihan poskettoman laaja peli ja moni asia vaikuttaa toisiinsa, kuten sullakin oli kuolleita tyyppejä pyörimässä jutuissa. Ei noita johdannaisuuksia ihan hetkessä korjata, kun pitää koko ketju katsoa kuntoon, jos joku asia välillä muuttuu.

Itsellä oli lähivuosien ongelmallisimpiin julkaisuihin kuuluva CP2077 aika bugiton julkaisuviikolla, lähinnä hupaisia bugeja (autoja kun kutsui toistuvasti, niin ne lensivät satojen metrien korkeuteen) ja pari graafista glitchiä, kuten maan sisälle valuneet autot, joita niitäkään ei ollut montaa. Siinäkin varmaan korjailtiin ensin main questeja. En muista, että CP olisi edes kaatunut kertaakaan.
Itseä hajotti enemmän monet rikotut lupaukset ominaisuuksista ja tekniikoista joita pelissä piti olla, kuten "elävä kaupunki", metro ja toimiva AI ja edes jonkinlainen poliisisysteemi...hajotti kyllä huolella pelatessa, kun braindanceja ei ollut kuin pari koko pelissä, vehicle combattia tais olla 2-3 raiteilla olevaa tapausta jne.
En edes muista enää mitä kaikkea siihen luvattiin aikoinaan, unohtanut jo 90% koko pelistä :D Tuli siihen kuitenkin 250+h upotettua.
 
Act 2 lopuilla ollaan, aika huikeaa tähän mennessä, olen yrittänyt vähän "oikaista" joissain paikoissa ja ei sitten onnistunutkaan.
Vähän olen speedannut progressia ja reilu 80h mittarissa.
Act 1 taitaa olla pari time sensitive guestia, mutta ne on sideguesteja. On tässä muutama ollut, mutta ei taida main guesteissa olla.
Sen verta piti act2 spoilerita lukea, että teen suht oikeassa järjestyksessä loput guestit, alku on menny aika lailla juttelen kaikille, oho tuo oli guesti ja tuli tehtyä, nyt pitäny vähän lukea logia ja eihän siellä ole järkeä, pitäs halsin pelastaa, vaikka se on jo mun leirissä ja ainakin yks sideguesti act2 jäi jumittaan. tupladialogeja tullu pari kertaa.

Ja varmasti starfield ottaa osan pelaajia tästä, erityyppinen peli. toivottavasti se ei floppais.
 
Lorea



________

Mitä antaisiinkaan siitä että kamaa voisi vaihtaa party membereiden kanssa, jotka ovat campissa siellä ollessa. Ikävä ees taas vaihella tiimiin ja pois että saa kamoja siirreltyä.
 
Viimeksi muokattu:
Täysin sama. Yritin kakkosta alotella tässä tätä odottaessa ja ihan samperin tylsä peli kauheilla taistelumekaanikoilla. Ei mitään jakoa yrittää pelata sitä. Siksi toivon sydämmestäni että Larian ei palaa siihen maailmaan ja umpisurkeaan pelisysteemiin. Mutta ehkä huhut nyt viittaa kuitenkin siihen...
En ole vielä BG3:sta pelannut (ostanut olen GOG.com:sta), mutta BG2 ja muiden Infinity Engine RPG-pelien taistelusysteemi (Icewind Dale 1-2 yms.) on vähän sellainen vedenjakaja, jotkut inhoaa ja jotkut tykkää.

Mielestäni kyseinen taistelusysteemi on erinomainen... KUNHAN tekee joitakin muutoksia pelin autopause-asetuksiin. Ne pitää käydä läpi ja kertoa pelille missä kaikissa tilanteissa haluaa pelin laittavan pause päälle (kuten "vihollinen tai ansa huomattu" tai "yksi vihollisista on kuollut" tai "ammukset nykyisestä aseesta ovat loppu" tai "pelaajahahmon tila on kriittinen"), noissa tilanteissa noin yleisestikin varmaan haluaa pelin pauselle jotta voi tehdä muutoksia ryhmän toimintaan tai muita toimenpiteitä.

Muistaakseni ne default-autopause-asetukset olivat vähän "väärin", tehden esim. taistelusta aika häsläystä. Normitoimintaa noissa oli että laitoit näkymättömän rogue-hahmosi edeltä scouttina, hänen tehtävänään oli havaita mahdolliset ansat ja viholliset jolloin peli meni pauselle ja pystyit joko alkaa purkaa ansaa tai valmistautumaan vihollisten kohtaamiseen. Minusta tuo oli ihan parhautta ja taistelut etenivät jouhevasti pysähtyen juuri niissä kohdissa missä halusinkin sen pysähtyvän, siinä missä esim. monet vuoropohjaiset RPG-taistelut ovat mielestäni aivan liian hitaita ja aikaavieviä... pitääkö hitto jokaista vuoroa odottaa, ja jokaista hahmoa ohjata kädestä kuin pikkulasta?

Tosin on myös mainittava että BG2:n taistelussa minua häiritsi vihollisten käyttämät instant death-loitsut yms. mikä tarkoitti että joutui usein lataamaan aiemman pelitallennuksen ja valmistautumaan jollain tietyllä suojaloitsulla tms. jotta ei heti kuole jos minibossi heittää tietyn loitsun. Tykkäsin enemmän esim. Icewind Dale taisteluista joissa tuollaista ei tainnut juurikaan olla vaan taisteltiin enemmän isompia porukoita vastaan, ei tullut yllätyskuolemia.
 
________

Mitä antaisiinkaan siitä että kamaa voisi vaihtaa party membereiden kanssa, jotka ovat campissa siellä ollessa. Ikävä ees taas vaihella tiimiin ja pois että saa kamoja siirreltyä.

Tämä. Vituttaa ihan huolella tyhjentää hahmo ennen sen poistamista aktiivipalveluksesta. Käyhän se toki ihan näppärästi, jos heittää ne rojut vaikka tynnyriin tai muuhun säilytysvehkeeseen, mutta silti. Tuon vaihtelun pitäisi olla paljon dynaamisempi, jos Larian haluaa, että pelaajat käyttävät sitä aktiivisemmin. Itse olen tosin 80+ tunnin aikana vaihtanut pois vain Lae'zelin. Seuraavana lähtee Shadowheart...
 
Laezel ja koko gitajankkien rotu saa mun puolesta kärsiä peluukerralla. Karmeita mulkkuja kaikki
 
Patch #1 ilmestynyt yli tuhannella korjauksella.

 
Ostaisko tän vai Starfieldin, jomman kumman pelaan eka, mutta molenpia en alota samaan aikaan, sen verran isot pelit kyseessä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 692
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom