Kun kirjoittelin tänne, että Star Field voi vielä haastaa tämän vuoden pelinä, niin joku täällä kirjoitteli että Bethesdan pelit liian bugisia saadakseen Game of The Year tittelin.
Omalla kohdalla onko sitten huonoa tuuria, mutta näin bugista AAA peliä en ole koskaan ennen pelannut. Joka sessiolla tulee vastaan bugeja, game breakingistä, immersion breakingiin.
Immersion breakingeistä: Välillä cut sceneissä seikkailee NPCt jotka olen tappanut. Väillä taas teksteissä sama oma ryhmänjäsen puhuu kaverista elävänä, jonka itse on tappanut. Ehkä se yrittää kusettaa minua ^^.
Game Breakingeistä taas esim katoavat quest itemit tai viholliset jotka kuolevat oven eteen, jota ei sitten voi enää koskettaa. Toki noista sitten pääsee load save loitsulla.
Itsellä on ollut 80h tjsp aikana pari bugia, nekin vaan graafisia. Pari NPC:tä sekoillut, toisen hahmo oli jumittunut kiven sisään keskustelussa ja toisen niska kääntyili oudosti. Kerran kaatunut peli ja vei Steamin mukanaan. Kuulemma tuossa on kyllä iso vaikutus sillä missä järjestyksessä questeja tekee tai hahmoille puhuu, jos tekee "väärässä" järjestyksessä, niin jutut hajoilevat. Itsellä on tapana tehdä kaikki ihan käänteisesti enkä ole onnistunut vielä rikkomaan mitään. Long resteillä tappanut pari NPC:tä vahingossa, kun en tajunnut, että niillä questeilla on kiire
Jos ihmettelet miksei Larian ole korjannut juuri SINUN bugejasi, niin kannattaa ehkä pikkasen miettiä missä järjestyksessä bugeja lähdetään korjaamaan ja onko jengi edes ilmoittanut niistä Lärianille (Vaikka ne löytyy Googlella, niin ei se tarkoita, että devaaja on niistä tietoinen). Ekaan patchiin tais olla tulossa 1000+ bugifixiä ja hotfixeissä on paikattu kriittisimpiä.
Saanut itse sen käsityksen, että act2 ja varsinkin 3 on huomattavasti enemmän rikki ja pyörii huonommin kuin eka, varsinkin paikoissa missä on enemmän NPC:tä pyörimässä, joka on tietty loogista. Tuokin on tietty ihan loogista, koska suurin osa pelaajista ei ikinä koske act3:een ja devaaja pelaa aikaa ja korjaa/kerää ensimmäisten aktien bugeja, jotta kokemus on parempi suuremmalle pelaajamassalle ja sitten lähdetään korjaamaan loppupeliä. Kaikkea ei voi korjata samanaikaisesti ja useampi viikko julkaisusta 800k pelaajaa ei tainnut olla ihan Larianillakaan kristallipallossa.
Varsinkin mitä diaglogiin jne tulee, niin onhan tää nyt ihan poskettoman laaja peli ja moni asia vaikuttaa toisiinsa, kuten sullakin oli kuolleita tyyppejä pyörimässä jutuissa. Ei noita johdannaisuuksia ihan hetkessä korjata, kun pitää koko ketju katsoa kuntoon, jos joku asia välillä muuttuu.
Itsellä oli lähivuosien ongelmallisimpiin julkaisuihin kuuluva CP2077 aika bugiton julkaisuviikolla, lähinnä hupaisia bugeja (autoja kun kutsui toistuvasti, niin ne lensivät satojen metrien korkeuteen) ja pari graafista glitchiä, kuten maan sisälle valuneet autot, joita niitäkään ei ollut montaa. Siinäkin varmaan korjailtiin ensin main questeja. En muista, että CP olisi edes kaatunut kertaakaan.
Itseä hajotti enemmän monet rikotut lupaukset ominaisuuksista ja tekniikoista joita pelissä piti olla, kuten "elävä kaupunki", metro ja toimiva AI ja edes jonkinlainen poliisisysteemi...hajotti kyllä huolella pelatessa, kun braindanceja ei ollut kuin pari koko pelissä, vehicle combattia tais olla 2-3 raiteilla olevaa tapausta jne.
En edes muista enää mitä kaikkea siihen luvattiin aikoinaan, unohtanut jo 90% koko pelistä
Tuli siihen kuitenkin 250+h upotettua.