Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu Aloitettu
Mulle on vielä 10 pelitunnin jälkeen vähän epäselvää kannattaisiko tässä pelata custom hahmolla vai ottaa joku valmiista. Kumpaan ratkaisuun olette omissa peleissänne päätyneet?

Se riippuu mistä pitää ja mitä haluaa. Itse päädyin ottamaan sen Dark Urgen itselleni custom hahmoksi vaikka se onkin ns. "valmis hahmo". Kun on pelit 1 & 2 pelattu niin kyllä siinä tietysti aika vahva fiilis on mikä taustalla vaikuttaa mutta ei siitä sen enempiä.

Eli tein päähahmokseni ei niin maksimaalisesti optimoidun vihreän dracolaismiehen (joo, tiedän ei olla Dragon Lance:n maailmassa mutta en muista onko tuota Forgotten Realmsissa miten käännetty) mikä on bardi.

Mukana on tällä hetkellä ryhmässä valmishahmoista pappi, barbaari sekä varas. Ei olisi hirmuisia spoilauksia vaikka käyttäisi nimiä tms. mutta eiköhän jokainen joka hieman pelannut tai edes aloitusvalikkoa tutkinut tiedä keitä tarkoitan.

Osa (mielestäni) noista hahmoista liiankin nopeasti kehittää tunteitaan, esim. taistelija on jo kertonut miten haluaisi nuolla hikeäni varmaan toisen leirissäkäymiskerran aikana vaikka en siis ole vielä edes kertaakaan levännyt siellä leirissä lähinnä vaan vaihtanut hahmoja sekä tutkinut paikan. Tosin ehkä sopii hahmolle ihan OK joten ei siinä mitään.

Vaikeuskäyrä ei ole liian korkea (sillä keskimmäisellä asetuksella), pitää vain hieman miettiä mitä tekee ja missä vaiheessa. Esim. alun "luolasto" on ehkä järkevämpää palata ja tehdä (edes aloittaa) ennenkuin menee tason 5+ vihollisia vastaan tappelemaan tason 2-3 hahmoilla jne. vaikka peli tietysti antaa edetä juuri sinne kuin itse tahtoo. Mutta loogisesti lähempänä aloituspaikkaa ne tehtävät ja viholliset ovat myös helpompia / alemmalla tasolla sekä vaadittavat kykytarkistukset alemmalla tasolla.
 
Mulle on vielä 10 pelitunnin jälkeen vähän epäselvää kannattaisiko tässä pelata custom hahmolla vai ottaa joku valmiista. Kumpaan ratkaisuun olette omissa peleissänne päätyneet?

Ainakin Divinity Original Sin 2:ssa Origin - hahmoja pidetään aika universaalisti parempina pelata, koska ne tuovat todella paljon lisää dialogia, kokonaan uusia questeja ja muutenkin ovat paljon "integroituneempia" pelin maailmaan kuin custom hahmot. Tämä custom-hahmojen tylsyys oli itseasiassa yksi kritiikin aiheista DOS2:sta kohtaan ja Larian on lupaillut, että BG3:ssa ero ei olisi ihan näin jyrkkä.

Pelataan kavereiden kanssa kolmen origin ja yhden custom - hahmon partyllä moninpelissä tätä ja ainakin näin muutaman ekan tunnin perusteella näyttää siltä, että juuri mikään ei ole muuttunut DOS2:sta. Eli Origin-hahmoilla tulee alusta asti hirveät määrät uniikkia dialogia, vuorovaikutuksia, personal quest ym. kun taas custom hahmolla ei ole toistaiseksi ollut mitään uniikkia tai siistiä.

Mut tää on vähän näitä. Häiritseekö sinua pelata Cmdr Shepardia tai Geraltia, eli valmista hahmoa jolla on olemassa jo tietty historia pelimaailmassa jne, mutta jonka päätöksiin ja toimiin saat kuitenkin aika vapaasti vaikuttaa? Jos ei häiritse, niin kannattaa ehdottomasti minun mielestäni ottaa origin - hahmo. Jos taas tykkäät pelata roolipeleissä enemmän "itseäsi" tai muuten vaan jotain spesifiä hahmoa, niin sitten customia kehiin vaan.

Tätä on kyllä odotettu. Aivan tavattoman hyvältä tuntuu näin 25h jälkeen. Tactician-vaikeudella mukavaa haastetta. Ainoo mitä kaipaan tähän lisäksi on mahdollisuus vaihtaa 3rd person kontrolleihin (kuten Dragon Age Origins). Paikkojen tutkiminen olisi imo mielekkäämpää näin.

Jos pelaat pädillä niin saat ohjattua hahmoa "suoraan" ja selän takaa, mutta näppiksellä ei onnistu ainakaan suoraan. Voit tosin vapaasti vaihdella näppiksen ja pädin välillä lennosta ja eiköhän tuohon joku modi tule, kun on kuitenkin sen verran toivottu ominaisuus.
 
hagista:

Sen sain omalla lvl 3 poppoolla alas varsin kivuttomasti kun hörppäsi joka jamppa parit potion of speedit, niitä on aika halpa alkemialla rakennella kun käy gnollin korvia keräämässä. Oma warlock, gale, shadowheart ja lae'zel oli sitä listimässä.
 
Miten ohjaimella muutetaan partyn järjestystä? Group ja split vain näyttäisi löytyvän mutta eo liikuttelua
 
Mulle on vielä 10 pelitunnin jälkeen vähän epäselvää kannattaisiko tässä pelata custom hahmolla vai ottaa joku valmiista. Kumpaan ratkaisuun olette omissa peleissänne päätyneet?

Custom ehdottomasti. Voit roolipelata sillä miten haluat ja tehdä siitä minkä classin tahansa rikkomatta muiden hahmojen immersiota. Origin hahmot voi respecata miksi haluaa, mutta dialogeissa ja tarinassa he ovat silti oma alkuperäinen luokkansa. Ehkä toisella pelikerralla respeccaan ne, mutta ensimmäisellä pidän ne siinä mitä ovat.

Kaikki saavat leveliä tasapuolisesti joten hahmoja voi jättää ja ottaa mukaan leiristä missä vaiheessa tahansa, joten jos haluat kokea kaikkien tarinan ensimmäisellä pelikerralla se onnistuu helposti. Yllättävän vähän tässä on ollut keskusteluissa sellaista että joku hahmoista puhuisi myös. Pääasiassa keskustelut käydään sillä hahmolla joka sen aloittaa joten sillä ei ole juurikaan väliä ketä on mukana.
 
Underdark & Filro the Forgotten + 2 x Hook Horror. Hmmm. Mielestäni jo (2020 vuoden) EA:ssa törmäsin samaan bugiin siellä: Omien vuorot käytetty ja silti, Filro & ne 2 muuta, ei ota vuorojaan. Taistelusta ei pääse pois / pakoon, koska ne on "liian lähellä". Reload.... Toiseksi, minkä takia näin läheltä, ei voisi yksinkertaisesti vaan napata, tätä moonstonea mukaan?. Ei sillä nyt mitään tee, mutta silti. Niinkuin periaatteessa.
BG3_Moonstone.jpg
 
Underdark & Filro the Forgotten + 2 x Hook Horror. Hmmm. Mielestäni jo (2020 vuoden) EA:ssa törmäsin samaan bugiin siellä: Omien vuorot käytetty ja silti, Filro & ne 2 muuta, ei ota vuorojaan. Taistelusta ei pääse pois / pakoon, koska ne on "liian lähellä". Reload.... Toiseksi, minkä takia näin läheltä, ei voisi yksinkertaisesti vaan napata, tätä moonstonea mukaan?. Ei sillä nyt mitään tee, mutta silti. Niinkuin periaatteessa.
BG3_Moonstone.jpg
Ehkä sen takia että peli haluaa ohjata pelaajaa keksimään jonkin toisen - "oikean" - ratkaisun ongelmaan?

Ei se etteikö tuo ratkaisusi olisi kekseliäs ja ei välttämättä se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. Mutta se ei ny vaan ollu se mikä pelin kenttäsuunnittelijoilla oli mielessä. Jotakin kompromisseja vaan on peleissä tehtävä.

Kärjistettynä että miksi arkkua/seinää ei aina voi vain räjäyttää jos siihen vain kasaa riittävästi tulivoimaa?
 
Sain tänään nostettua lvl. 12 kaikki. Shadowheartin tarina saatu päätökseen ja vaihdoin hänet paladiniksi oman hahmoni lisäksi. Alkaa Shadowheart näyttämään jo kohtalaisen päräyttävältä. Vielä kun on varustettuna kahdella legendaarisella esineellä, niin kyllä tuosta sai jo kelpo tankin ja nyt ryhmässä on kunnolla tulivoimaa, kun siinä on kaksi paladinia vaikeimpien taisteluiden ratkaisijaksi, kuten esim. Baldur's Gaten Steel Foundryn myllytys, jossa loppubossin kanssa oli hikeä otsalla, että mitä tästä oikein tulee, mutta kahden paladinin voimin tuosta selvisin.


Screenshot-2023-08-10-at-21.22.27.jpgScreenshot-2023-08-10-at-21.20.27.jpgScreenshot-2023-08-10-at-21.20.46.jpg
 
miksi arkku /seinää ei aina voi vain räjäyttää jos siihen vain kasaa riittävästi tulivoimaa?

Seinät ei ole "tavaroita" (= items), Moonstone on. Ja seinillä ei yleensä ole hitpoitseja. Siis yleensä (= Goblin camp). Arkut (ainakin puiset) voi tietääkseni hakata ihan rauhassa palasiksi, jos nyt haluaa. Eri asia, mitä tavaroille sisällä tapahtuu ja kuinka hauskaa, on sitten etsiä niitä lattialta. Lukituista ovista, toisinaan pääsee paljon helpommin & nopeammin läpi, kuin nopanheiton kautta, kun mätkii tai räjäyttää ne pois tieltä.

(Swen Vincke nyt kas diggaa Ultima VIIsta (Part 1?), jossa just samanlaisilla rakennelmilla pääsi välillä paikkoihin, joissa oli sitten jotain extraa. Kuten esim. kaikki parhaat kamat koko pelissä, jo 1. kaupungissa.)

Underdark:issa peli ei tunnu diggavan hiipimisestä & porukan erottelusta. Kun taistelu alkaa, joku voi randomisti jäädä "on mukana, mutta ei olekkaan eikä voi siten lopettaa vuoroa" tilaan. Reload.
 
Ite otin customin ja tein sorcreressin, en tiedä oliko oikea, tuntuu että tässä pitäs min maxata kaikki. olen ottanut vähän mitä sattuu skillejä myös leveltäessä ja ainakin astarionin kanssa meni vähän väärin. Kannattaa ottaa ne skillupit sillä tavalla että ne täydentää partyä, ei tuplia esim.
dmg painotteinen hahmo on varmasti yks parhaista ja joo mietin tuota dark urgea myös, mutta tuntui liian mysteeriseltä, koitetaan toisella pelikerralla ja tehdään kunnon minmax.
Jos ei halua minmaxata eikä D&D ole tuttu varmaan helpompi mennä tuolla helpoimmalla tasolla, tosin nyt kun kaikki on lvl 5-6 niin aika helpot jo taistelut, se alku oli vaan hankala. Edit ja tässä ei taida olla level skaalausta, ainakin siltä tuntuu, osa paikoista kannattaa välttää ihan alussa, ellei nyt ole mestari D&D pelaaja. Savenappia saa painella ihan reippaasti, tossä äsken himmailin jotain luolaa ja peeveli siinä sillalla oli ansa, rähjähti kaikki putos ja kuoli hups, no oma moka

Tässä on ihan massiivinen määrä tekemistä, helposti pisin yksinpeli ikinä. Pitäs varmaan edetä täältä aloitusmestasta, mutta jatkuvati löytyy uutta tutkittavaa, uusia luolia. Tutkin varmaan kaikki. yli 35h pelissä, vasta tein goblin campin ja menossa underdark nimiseen paikkaan ja tässä on valtavasti eritapaisia yllätyksiä ja vastaantulevia keskusteluja.
Tosin pelimekaniikat pitää oppia, vaikka on paljon eri vaihtoehtoja tekemisiin, ihan kaikkia ei pysty silti tekemään.
Esim köysi pelissä luulin että sitä voi käyttää jonkin paikan saavuttamiseen, mutta ei taida olla kuin trashia vaan, tosin säilytän yhtä inventoryssä jos tulee käyttöä. Vettä kannattaa kantaa aina mukana
 
Viimeksi muokattu:
Kärjistettynä että miksi arkkua/seinää ei aina voi vain räjäyttää jos siihen vain kasaa riittävästi tulivoimaa?
Lukituista ovista, toisinaan pääsee paljon helpommin & nopeammin läpi, kuin nopanheiton kautta, kun mätkii tai räjäyttää ne pois tieltä.

(Swen Vincke nyt kas diggaa Ultima VIIsta (Part 1?), jossa just samanlaisilla rakennelmilla pääsi välillä paikkoihin, joissa oli sitten jotain extraa. Kuten esim. kaikki parhaat kamat koko pelissä, jo 1. kaupungissa.)
OT: Ultima VII (muistaakseni myös VI) taisi tulla enemmän aikaa käytettyä noiden "kiellettyjen" paikkojen tyhjäämiseen ja Lord Britishin tappamisen yrityksiin yms. kikkailuihin kuin varsinaiseen juoneen... Aikamoinen määrä ruutitynnyreitä ja kanuunoita tuli siirreltyä, tosiaankin jonkun yhden mestan takia mistä sai kovaa kamaa päälle. Silti oli tosi hienoa että kanuunoilla ja räjähteillä sai aikaan juuri sen mitä odottikin.
 
Jopas porukka on hangannu nopeesti, itellä apout 60h kellossa enkä ole vielä edes kaukana, Shadowlandsia tutkin juuri. :confused:
Ekalla kerralla nopeammin ja seuraavalla enemmän tutkien ja erilaisia ratkaisuja tehden. Nyt pääasiassa tapoin kaiken mikä liikkui. Seuraavalla hahmolla voi tutkiskella enemmän sitten.
 
Vasta n. 4h pelikellossa ja onhan tämä aivan uskomatonta GOTY-kamaa, jopa useammalle vuodelle. DnD maailmana on varsin outo mutta on sitä joskus aikoinaan vuonna nakki (oisko 85-86) tullut pelattua ihan oikeaa D&D:tä (kylläpäs sitä on vanha :oops:). Grafiikat aika uskomattomat ja pyörii 3060ti + 13400f kombolla hienosti 2560 resoilla.
Ensimmäinen "varsinainen" taistelu katakombissa antoi oikean onnistumisen tunteen (balanced) jota ei kyllä kertaakaan tullut esim D4 kohdalla edes loppupomon kaatuessa.
En muista peliä jossa jonkin yhden tappelun jälkeen olisi ollut niin hyvä fiilis. Lähes sama tunne kuin vuosikymmeniä sitten roolipelatessa.
Kyllä Larian aikamoisen peli teki :thumbsup:
 
Ekalla kerralla nopeammin ja seuraavalla enemmän tutkien ja erilaisia ratkaisuja tehden. Nyt pääasiassa tapoin kaiken mikä liikkui. Seuraavalla hahmolla voi tutkiskella enemmän sitten.

Pääjuonen vetää näköjään reiluun 30 tuntiin läpi ja kaiken saa koluttua vajaassa sadassa tunnissa:


Taidanpa laittaa oston vetämään, sillä tämä on itselle juuri sopiva aika yksinpelinä vetää läpi. :tup:
 
Pääjuonen vetää näköjään reiluun 30 tuntiin läpi ja kaiken saa koluttua vajaassa sadassa tunnissa:


Taidanpa laittaa oston vetämään, sillä tämä on itselle juuri sopiva aika yksinpelinä vetää läpi. :tup:
Tätähän voi pelata myös cooppina, jos kiinnostaa :)
 
Pääjuonen vetää näköjään reiluun 30 tuntiin läpi ja kaiken saa koluttua vajaassa sadassa tunnissa:


Taidanpa laittaa oston vetämään, sillä tämä on itselle juuri sopiva aika yksinpelinä vetää läpi. :tup:

Tässä on kuitenkin uudelleenpeluuarvoa kun jää aika paljo koloja ja vastaavia penkomatta ainakin ekalla läpipeluulla. Samoiten pelkästään partyn sisäistä dialogia jää varmasti unholaan kun ei kaikkia saa mukaan kerralla.
 
Jopas porukka on hangannu nopeesti, itellä apout 60h kellossa enkä ole vielä edes kaukana, Shadowlandsia tutkin juuri. :confused:
Itse olen pettynyt omaan vauhtiini. Vasta ~60h kellossa ja Act 3 jo menossa ja loppua lähestyen, oletin olevani Act 2:ssa puolen välin paikkailla näillä tunneilla. Act 2 oli kyllä pieni pettymys, se meni liian nopeasti ohi ja olinkin jo Baldur's Gatessa ja Act 3 alkoi, enkä edes tajunnut miten tässä näin kävi, vaikka tutkin mielestäni kaiken mahdollisen mihin oli pääsy. En edes päässyt käymään kaikissa niissä paikoissa mitä Larian kartallensa laittoi, mikä sinänsä oli omituista pelaamisen kannalta. Tämä kerta mennee sitten näin, että nopeasti hutaisten Act 2 ja Act 3, ja seuraavaan läpipeluuseen yritän löytää ne käymättömistä korpimaista loputkin.

Itselleni tullut pelatessa sellainen olo, että Act 1 on se paras näistä ja nuo loput ovat vähän äkkiä hutaistu kasaan, jotta voidaan vetää tarina päätökseen. Aikaisemmin aamusta sain toisen loppubosseista pinoon ja tuli vähän hämmentynyt olo, että näinkö helppo tämä oli, kun vertasi ensimmäiseen isoon bossiin. Toivottavasti kolmas antaisi vähän enemmän haastetta ennen suurta finaalia.
 
Itse olen pettynyt omaan vauhtiini. Vasta ~60h kellossa ja Act 3 jo menossa ja loppua lähestyen, oletin olevani Act 2:ssa puolen välin paikkailla näillä tunneilla. Act 2 oli kyllä pieni pettymys, se meni liian nopeasti ohi ja olinkin jo Baldur's Gatessa ja Act 3 alkoi, enkä edes tajunnut miten tässä näin kävi, vaikka tutkin mielestäni kaiken mahdollisen mihin oli pääsy. En edes päässyt käymään kaikissa niissä paikoissa mitä Larian kartallensa laittoi, mikä sinänsä oli omituista pelaamisen kannalta. Tämä kerta mennee sitten näin, että nopeasti hutaisten Act 2 ja Act 3, ja seuraavaan läpipeluuseen yritän löytää ne käymättömistä korpimaista loputkin.

Itselleni tullut pelatessa sellainen olo, että Act 1 on se paras näistä ja nuo loput ovat vähän äkkiä hutaistu kasaan, jotta voidaan vetää tarina päätökseen. Aikaisemmin aamusta sain toisen loppubosseista pinoon ja tuli vähän hämmentynyt olo, että näinkö helppo tämä oli, kun vertasi ensimmäiseen isoon bossiin. Toivottavasti kolmas antaisi vähän enemmän haastetta ennen suurta finaalia.
Act 2 ei itseä oikein lämmittänyt. Kolmonen oli ihan ok ja siellähän sitä tutkittavaa on. Act 1 kyllä paras omastakin mielestä.

Loppubossin sain tapettua itse ilman taistelua, joka oli vähän hämmentävää. No ensi kerralla voi sitten koittaa tapella.
 
Queatistä Save the refugees
aina kun yritän tappaa Kaghan, Zevlor tapetaan enkä voi suorittaa questia Kill Kagha?
 
Queatistä Save the refugees
aina kun yritän tappaa Kaghan, Zevlor tapetaan enkä voi suorittaa questia Kill Kagha?
Minä tein sen niin että tappamalla goblinit sielä goblin villagessa ja kun pelasti sen druidin niin ei minun tarvinut mitään Kaghania tappa
 
Joo pelaan ite vähän liian hitaasti, tutkin kaikki, juttelen kaikille, katon parhaat kamat päälle, kerään kaikki... ei varmaan sovi kaikille mun pelityyli, eikä varmasti paras.
Meinasin väliin kyllä että tapa kaikki, mutta tuossa äskenkin tuli vastaan änkyrä partio rumia abominaatioita mitä lie. No eikun vähän hassuja juttua, niin aukes varmaan pelin parhaat merchantit tähän mennessä, n 30min videoita ja mukavaa jutustelua ja muutama side guesti.

No Tota, tapoin ne kyllä ekalla kerralla raivon vallassa kun alko tuntuun hitaalta tää eteneminen, reloadasin ja oho melkoisia spoilereita mitä tähän mennessä tässä pelin maailmassa on ennen tapahtunut, selkeytti paljon miksi edes pelaan tätä peliä. ja miksi toi yks ruskea fighter mulla on edes mukana, tosin se ei oikein tykkää meikästä, väliin mun vastaukset ollu varmaan vääriä :), onneksi ei sentään yritä pöksyihin päästä niinkuin jotkut jo tuolla leirissä.

Pistin myös hankalamman vaikeustason päälle, taistelut ja tuota outoa d&d mekaniikka jo oppinut sen verran, pelannu jo yli 40h ja vielä huomaa skilleistä ja mekaniikoista, että miksihän tätäkään en ymmärtänyt käyttää ennemmin, ois ollut paljon helpompi tuo alku.
Alkaa tuntuun jo siltä että tämä on paras peli mitä ikinä pelannu, paitsi on tässä huonojakin puolia, ui ja inventory management yms on hankalaa, mutta tarina ja tunnelma on niin rautaa.
Tuntuu sen verta pitkältä myös, että ehkä pelailen completionist pelityylillä tän ekan kerran ja miettii jaksaako näin pitkää peliä uudestaan enää, meinasin että ehtis ennen starfieldiä läpi, mutta yritetään.
 
Vähän statseja ekalta peliviikolta:


Community Update #23: Here's To You
Hello, everyone!

During the launch weekend, you played a combined 1225 years of Baldur’s Gate 3 – almost as long as it took to make it. And 368 of you managed to finish it within that 3-day weekend. We salute you.

We’re about to enter the second weekend of launch, and thanks to you, it’s looking like it might be a big one. Last Thursday, we released Baldur’s Gate 3 in its final form (give or take a few hotfixes), and since, you’ve taken it into the top 10 all-time most concurrent players on Steam, and according to this Tweet, accounted for 28% of all player time on Steam last Sunday.

As we continue to look forward, releasing hotfixes and working toward our first serious patch, we also decided to look backwards this week. We’ve cooked up some statistics highlighting data from the
opening weekend
following launch and prepared a handy infographic outlining player choices, actions, deaths, and the like. Some inspiration as we head into our second weekend, if you will.

93% of you decided that your first journey through Baldur’s Gate 3 will be with a custom character, which included the Dark Urge. You spent a combined 88 years in Character Creation to craft your Tavs. Perfection!

For those of you who decided to play as one of our Origin characters, Gale was the number one choice, which is funny because he’s also the seventh highest cause of death out of any other cause of death. Speaking of death, one NPC was shoved into a chasm for every player at our peak concurrent player count – roughly 815,000.

We know you’re dying to know race and class split. The majority of you rolled half-elves, with the least popular (somewhat surprisingly) being the githyanki.
Kaincha!


c8f387f585a709e47bd0930984ad89e26453fbd5.png


When it comes to classes, paladin takes the lead by some distance. Righteous! Cleric was the least popular choice, poor Shadowheart. (You can always respec Origin characters if you want!)


02d741f91bacc8ab8cc55f23f9314b899e827534.png


Though 93% of you rolled custom Tavs, of the 7% who decided to embark on one of the Origin stories, the majority chose Gale – though Karlach and Astarion are a close tie for second place. Based on how this played out with our previous game, Divinity: Original Sin 2, players will often embark upon their first playthrough with a custom character, and then, once they've gotten to know them a little better, play their second with one of the Origins as their avatar.

Interestingly, 10% of characters made in Character Creation were there for over an hour. You perfectionists.


f74310fd1329a2ceb83682ab186fa2b84456f57b.png


The full infographic will be posted below and on social media, and once again only contains data from the game's opening weekend. After this weekend, we’ll see if things look any different! For example, although Astarion has already rejected 100,000 of you, we expect that number to climb. He must be exhausted.


0b1087e327ec9846eaef5b2c15b37c4b1242e85e.jpg


We’d like to thank you from the bottom of our hearts for the profound joy you've given us throughout this launch. The love and support you've shown us has lifted us up and energised us to tackle the bugs that pop up as you do the unexpected. We’ve created a game where you can do almost anything with the tools and systems we give you, and with that come a lot of unexpected surprises, but as you report them, we continue to work away on fixing them with our spirits high.

Your journeys were so full that we recently had to increase the size of savegames to allow for each individual’s personal tapestry. It was a surprise as humbling as it was serious, and serves as the perfect example of the type of unpredictable situation we work quickly to remedy. And yes, all of the hotfixes and changes that come with forthcoming patches will be reflected in the PlayStation 5 version of the game and beyond.

We have a roadmap for hotfixes and patches, thanks to your thorough reporting and the stellar work of the support and development teams behind the scenes. We don’t publish our roadmaps because we need the freedom to push and pull things around when the unforeseen happens without locking ourselves in, but we want to let you know that it’s there and that we’re currently working towards Patch 1, which will feature a gigantic list of tweaks and changes. We’ll publish these once it’s finalised.

Enjoy the adventure!


9846d1a69b5524b8b88d64011772b48469bf36f5.jpg
 
Eilen ostelin pelin ja nyt meni act 1 läpi. Kyllähän tämä maistuu! Pitkästä aikaa loistava rpg. :kippis:

1691849646336.png
 
Pidän siitä että pelissä on huomattavan paljon myös vaihtoehtoista järkevää tekemistä sekä tutkimusta. Ihan esim. kuolleiden tai eläinten kanssa puhuminen tarjoaa paljon lisää paitsi taustatietoja myös uusia sivutehtäviä jne.
 
Meinaatteko nyt että on pelikunnossa julkaisussa? Eikös se vakio ole nykyään että vuosi pari niin on hyvässä pelikunnossa.
 
Meinaatteko nyt että on pelikunnossa julkaisussa? Eikös se vakio ole nykyään että vuosi pari niin on hyvässä pelikunnossa.

Ainakin alun 1 ja ehkä 2 osio on kunnossa, varmasti löytyy vielä bugeja ja tulee päivityksiä. Aika moni pelaaja (noh satoja ehkä tuhansia ei satoja tuhansia) on pelin jo pelannut lävitse osa useammankin kertaa mutta kyllä niitä bugeja vielä löytyy.

Itse muutamaan törmännyt (esim. yhdessä kohtaa kolikoita oli "liimautunut kiinni" arkun yläosaan, pystyin siirtelemään arkkua mutta en ottamaan kolikoita). Ei mitään pahoja kuitenkaan.
 
Meinaatteko nyt että on pelikunnossa julkaisussa? Eikös se vakio ole nykyään että vuosi pari niin on hyvässä pelikunnossa.

Alun fps dropit korjautu joko pelin päivityksellä (joita on tullut kolme), tai näyttiksen ajureilla. Ainoat bugit mitä oon kohdannu on liittyny ääni -ja tekstisynkkaan, on jääny vikat sanat sanomatta ääneen pariin kertaan. Hyvin pientä siis.
 
Grymforge:ssa oli pakko vaihtaa DX11:sta, kun Vulkan:illa alkoi kaatuilla desktopiin randomisti, ihan tosta vaan. Itselle on myös tullut eteen kultaa, johon "ei ylety". Laatikot alle ja kun ylettyy, niin huomaa että "pick up" optio puuttuu. Sai ne heitettyä lattialle, itsellä loppui into testata, saako ne heitettyä inventarioon. Underdark / Festering Cove = Maassa irtokolikoita, jotka sai otettua. Ja 72:n kasa, johon ei voi edes koskea.
 
Meinaatteko nyt että on pelikunnossa julkaisussa? Eikös se vakio ole nykyään että vuosi pari niin on hyvässä pelikunnossa.
Itsellä tullut 4 questibugia vastaan, joista 3 questia on bugittanut niin, että ne on vain jäänyt journaliin kummittelemaan eivätkä ole tulleet tehdyiksi, ehkä menettänyt expit sen vuoksi.
Yksi bugitti koska olin suututtanut aiemmin tietyt henkilöt, minkä seurauksena eräs toinen pelastamani questihenkilö ei puhunut tai reagoinut mihinkään. Questi ei edes startannut sen vuoksi.
Yhdessä kait asiat tehnyt 'väärässä' järjestyksessä, tapoin quest henkilön, minkä jälkeen quest logi sanoo että etsi sen paperit, mitkä olin jo löytänyt ja lukenut kauan sitten.
Yhdessä tapoin quest henkilön toisen questin merkeissä ja alkuperäinen questi jäi logiin jumiin.
Viimeinen on ihan ehta bugi, questihenkilö jopa jäänyt yksin seisomaan ja toistaa vanhaa dialogia, kun muut ovat jo matkustaneet muualle. Ikinä ei tullut tehdyksi, ehkäpä kun matkustaa itsekin eteenpäin/act2.

Kaikki nuo vieläpä act 1:ssä, missä olen edelleen. Bugisuus tietääkseni lisääntyy myöhemmissä acteissa, jotka eivät olleet Early Accessissa. Mutta kaatunut ei ole kertaakaan, tosin selvästi peli hidastuu, mitä pidempään se on ollut käynnissä, etenkin jos teleporttailee/liikkuu paljon. Muutenkaan ei mitään huomattavia bugeja, vain nuo quest bugit, jotka johtunee sequence breakistä tai puuttuvista scripti triggereistä. Oletan että siivoontuvat seuraavaan actiin mennessä. Toki expit varmaan menettää, mikä harmittaa. Toivottavasti pelissä on reilusti expiä tarjolla level cappiin pääsemiseksi.

Pelaan pahiksena, minkä seurauksena kait tulee tehtyä asioita, mitä ei ole niin hyvin testattu. Peli on aivan massiivinen ja asoita voi tehdä niin monella eri tavalla monessa eri järjestyksessä.
Puolet party membereistä lähtenyt kävelemään, kun eivät tykänneet päätöksistä, tai kuolleita. Onpahan uudelleenpeluu arvoa, kun voi hyviksenä pelata täysin eri porukalla.
 
Itsellä tullut 4 questibugia vastaan, joista 3 questia on bugittanut niin, että ne on vain jäänyt journaliin kummittelemaan eivätkä ole tulleet tehdyiksi, ehkä menettänyt expit sen vuoksi.
Yksi bugitti koska olin suututtanut aiemmin tietyt henkilöt, minkä seurauksena eräs toinen pelastamani questihenkilö ei puhunut tai reagoinut mihinkään. Questi ei edes startannut sen vuoksi.
Yhdessä kait asiat tehnyt 'väärässä' järjestyksessä, tapoin quest henkilön, minkä jälkeen quest logi sanoo että etsi sen paperit, mitkä olin jo löytänyt ja lukenut kauan sitten.
Yhdessä tapoin quest henkilön toisen questin merkeissä ja alkuperäinen questi jäi logiin jumiin.
Viimeinen on ihan ehta bugi, questihenkilö jopa jäänyt yksin seisomaan ja toistaa vanhaa dialogia, kun muut ovat jo matkustaneet muualle. Ikinä ei tullut tehdyksi, ehkäpä kun matkustaa itsekin eteenpäin/act2.

Kaikki nuo vieläpä act 1:ssä, missä olen edelleen. Bugisuus tietääkseni lisääntyy myöhemmissä acteissa, jotka eivät olleet Early Accessissa. Mutta kaatunut ei ole kertaakaan, tosin selvästi peli hidastuu, mitä pidempään se on ollut käynnissä, etenkin jos teleporttailee/liikkuu paljon. Muutenkaan ei mitään huomattavia bugeja, vain nuo quest bugit, jotka johtunee sequence breakistä tai puuttuvista scripti triggereistä. Oletan että siivoontuvat seuraavaan actiin mennessä. Toki expit varmaan menettää, mikä harmittaa. Toivottavasti pelissä on reilusti expiä tarjolla level cappiin pääsemiseksi.

Pelaan pahiksena, minkä seurauksena kait tulee tehtyä asioita, mitä ei ole niin hyvin testattu. Peli on aivan massiivinen ja asoita voi tehdä niin monella eri tavalla monessa eri järjestyksessä.
Puolet party membereistä lähtenyt kävelemään, kun eivät tykänneet päätöksistä, tai kuolleita. Onpahan uudelleenpeluu arvoa, kun voi hyviksenä pelata täysin eri porukalla.
Eihän nuo questi jutut bugia ole vaan seuraus siitä mitä olet tehnyt :)
 
Pari bugia on ollu ja pari kertaa kaatunut, mutta ei mitään game breakeria. Ainoa "bugi", että pelissä on valintoja aivan valtavasti, ehkä vähän liikaakin ja oma pelityyli on jotenkin vaan hidasta, pelaan jonkin kohdan jaah. saatan reloadata sen uudestaan ja pelata toisen kerran. Toisella kertaa löytyy jotain uutta.
Vois ehkä vähän nopeuttaa, aika monella valinnalla tulee kuitenkin suhteellisen sama lopputulos, peli on vaan niin hyvin kirjoitettu, että tuntuu koko ajan olevan mysteerinen tulevaisuus, ehkä senkin takia haluaa pelata uudestaan saman kohdan.

Varmasti paras käsikirjoitus mitä ikinä peleissä ollut. Toisaalta tossa reloadaamisessa on nyt, että olen oppinut taistelut hyvin ja ei ole enää mitään vaikeuksia missään, balanced tasolla taas, kuten aloittaessa. rahaa ja camp suppliessejakin kertyny valtavasti kun explorannut kaikkia kolkat, silti koko ajan löytyy uutta. Vähän on pitänyt googletella pelin itemejä, ja selvinnyt että suurin osa kamoista roskaa, eikä käyttöä niin heittänyt pois/myyny. Ilmeisesti tässä oli tarkoitus craftingia olla alunperin, kuten DoS2, sen takia tuota tavaraa on niin valtavasti, mutta sitä ei loppuversioon kuitenkaan laitettu.
pari party memberiä mullakin lähti, mutta reloadasin. En nyt hirveesti RP:tä, vaan enimmäkseen hyviksenä, väliin katkotaan päät, mutta yleensä tarinan mukaan. Vähän harmittaa osa level up valinnoista, en tiedä voiko noita korjata, mutta astarionille otin spellejä, tai joku spellcaster subclass, kun en tiennyt hirveesti mitä tein ja muutama tuplaspelli partyssä, mutta tässä on scrolleja ja itemejä jotka antaa speak to dead scrollikin on, jos ei nyt hoksaa kellekkään partyssä sitä antaa ja monta itemiä jotka antaa sen. kuolleet voi antaa guesteja, joten ihan mahtava spelli :)
 
Viimeksi muokattu:
No niin nyt tuli goblinien leiri tyhjennettyä. Siihen liittyen mahdollinen bugi:

Minulla oli niiltä kolmelta isolta trollilta saatu torvi ja sopimus, että tulevat riehumaan, kun puhallan. Ei näkynyt. Komea ääni oli torvessa sentään. Liiderit tapoin kaikki taistelemalla. Varmasti niihin monia keinoja muitakin.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin pahemmista bugeista itselleni on tullut vastaan:
- Act 2 loppubossin taistelussa, kun joku pelihahmoista hyppää alustalle missä pomo on, niin kyseinen hahmon kohdalla hänen kehonsa hajoaa jotenkin hämärästi ja kuvaruutu alkaa vilkkumaan ja välkkymään. Tämä sain Karlachilla ja omalla Tavilla aikaiseksi, mutta se tapahtui vain yhden hahmon kohdalla taistelun aikana. Aina jos valitsi jonkin toisen hahmon tuo kuvaruudun vilkkuminen ja välkkyminen katosivat ja jos valitsi takaisin rikkoutuneen hahmon, niin oireet palasivat. Tuossa ei ollut muuta mahdollisuutta kuin lopettaa ja ladata uusiksi ennen taistelua. Mikäli jätti tilanteen noin, niin tämä hahmo joka hajosi, niin hänestä ei piirry ruudulle enää kuin jalat taistelun jälkeen ja ylävartalo katosi johonkin bittiavaruuteen.

- Act 3 - Lae'zel on pariin otteesseen taistelun aikana hajottanut koko UI:n siten, että alavalikko katoaa kokonaan eikä hänen vuoroaan pysty lopettamaan, pakko vain ladata uusiksi edellisestä savesta.

Itse pelistä:

Aamusta sain kolmannen bossin nitistettyä ja kovin helposti se taas kävi. Pelistä löytyvä legendaarinen Baldurian miekka paladinin kädessä ja siihen vielä divine smite + muut mausteet ja yhden huitaisun jälkeen portaissa täti lepäsi. Okei, Karlach oli hetken aikaa pehmittänyt, joten pallulle riitti vain se viimeistely, mutta kuitenkin jälleen kerran liian helppo. Näistä vastaan tulleista varsinaisten pääpomojen taisteluista voisi mainita, että itse pomot ovat olleet loppujen lopuksi liian helppoja kukistaa, mutta niiden ympärillä pyörivä hang around porukkaan meneekin sitten enemmän aikaa, kun niitä riittää ja ovat yleensä joka ilmansuuntaan levittyneet, että yhdellä isolla tuholoitsulla ei kaikkia saa pyyhittyä pois.

Lvl. 12 hahmot alkavat olla jo liian voimakkaita näille pomoille, jolloin pelaaja pääsee aika helpolla, kun hahmoilla on vielä legendakamaa yllä, niin nekin auttavat huomattavan paljon. Alan ymmärtää, miksi Larian jätti max. tasot 12. Tuon yli alkaa lähestyä jo puolijumalatasoja, joten pelitasapainon vuoksi varmasti tehneet noin. Vielä olisi jäljellä ainakin yksi iso ottelu, joten tuo 12 tasokin voi olla liian mopo sinne.

Toistaiseksi paras turpakäräjä on ollut Raphaelin kanssa, se oli jokseenkin kuumottava, missä taustamusiikki melkeinpä vie voiton koko taistelusta. Toinen sija menee terminaattorilinjastolle ja sen lopun peltipurkille. Kolmas sija on vielä hakusessa, mutta Goblin leiri tai Act 2 lopputaistelu toistaiseksi jakavat kolmannen sijan. Pettymyksiä ovat olleet nämä bg1/bg2 fan service -taistelut, ja en ole pitänyt siitä miten ovat kirjoittaneet erään tutun hahmon tarinan.

Muutin Shadowheartin paladinista -> war clericiksi, kun jäin oikeasti kaipaamaan guidance ja spirit guardians taikoja. Nuo kaksi kuuluvat heittämällä pelin parhaisiin taikoihin ja ilman niitä oli ontto olo, kun on tottunut käyttämään niitä jatkuvasti. War cleric näyttäisi olevan todella hyvä ja täytyy tuota harkita toiseen läpipeluukertaan yhdeksi potentiaaliseksi hahmoksi millä aloittaa.
 
- Act 3 - Lae'zel on pariin otteesseen taistelun aikana hajottanut koko UI:n siten, että alavalikko katoaa kokonaan eikä hänen vuoroaan pysty lopettamaan, pakko vain ladata uusiksi edellisestä savesta.


Tämä tulee itselläkin välillä ja pelkästään Lae'zelilla. Mutta vinkkinä: ei tarvitse edelliseen saveen palaamaan, vaan ota tämän sattuessa F5 quicksave ja perään F8 quickload ja UI on taas näkyvissä.
 
Sen torven voi käyttää vain kerran, kokeilin tuolla underdarkissa uudestaan ja ei toiminut. Säilytän sitä silti päähemmolla jos sille on guesti käyttöä, mutta epäilen.

Mulla ne trollit ei tehneet oikein mitään kun pehmittelin goblineita ruutinynnyreillä ja heti kun turn based loppu ne häipy ja oli vielä vika bossi jälellä, jota en saanut ruutitynnyrillä räjäytettyä pehmeämmäksi, joka oli tähän astisista encountereista vaikein.
Mulla bugas halsin, se ei lopettanut turn based combattia ikinä ja jäi ikilooppiin, reload auttoi ja muutama dialogivalinta erilain. mutta piti aloittaa aika kaukaa.

Underdarkista maagin tornista löytyy loppumaton arkku, joka näyttää sisältävän normi trashia, mutta sinne kun laittaa vaikka painavat armorit ja miekat, ne muuttuu lautasiksi/kupeiksi ja paino pienenee. Näin voit sulloa joka itemin mitä pelistä löytyy ja kantaa niitä koko ajan mukana eikä painorajat ole aina täynnä. Kätevää maanisille keräilijöille peleissä. Tuota yläkerran robottia ei vissiin saanu mukaan companioniksi tai minioniksi, yritin kyllä, mutta ei taida saada mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Grymforge:ssa oli pakko vaihtaa DX11:sta, kun Vulkan:illa alkoi kaatuilla desktopiin randomisti, ihan tosta vaan. Itselle on myös tullut eteen kultaa, johon "ei ylety". Laatikot alle ja kun ylettyy, niin huomaa että "pick up" optio puuttuu. Sai ne heitettyä lattialle, itsellä loppui into testata, saako ne heitettyä inventarioon. Underdark / Festering Cove = Maassa irtokolikoita, jotka sai otettua. Ja 72:n kasa, johon ei voi edes koskea.
Digital Foundryn videossa, Vulkania susositeltiin vain jos näytönohjaimena on Intel ARC.
 
ulkania susositeltiin vain jos näytönohjaimena on Intel ARC.
Eurogamer:in sivuilla kyllä lukee, että jos AMD GPU on se rajoittava tekijä, niin "DirectX 11 and Vulkan run nearly identically." Vakaus, taas on eri asia. = DX11 ja ei ongelmia Grimforgessa. Mitä nyt, missään ei mainittu, että siinä yhdessä "pelastustehtävässä" on joku aikaraja / tms. Shadowheart tai Karlach, heitti yhtäkkiä "they've left" tyylisen kommentin. Ja sitten ei ollut enää ketään, jota pelastaa . Ööö... ...aha?. Kiva.
 
Eihän nuo questi jutut bugia ole vaan seuraus siitä mitä olet tehnyt :)
Miten sen nyt ottaa.
Henkilö telepaattisesti tietää, että toi on m*lkku tyyppi, vaikka pelastikin sen hengen. Haistattaisi edes pelaajan, eikä vain ole reagoimatta mihinkään.
Tiefling lapsi Mirkon, siellä harpy rannalla
Tai kun questi ei ymmärrä että on tehnyt questin stepit tyyllin 3->1->2->jumi. Sain sen tosin semi-korjattua. Ruumiiseen ei voinut aiemmin koskea, koska oli flagatty punaiseksi, eli varastamiseksi. Myöhemmin palasin paikalle, kun porukat oli jatkanut matkaa, oli ruumiskin despawnannut/teleportannut. Tuurilla randomisti tuli vastaan toisella puolella karttaa, taioin speak with deadin siihen ja questi nytkähti eteenpäin.
Druidi Halsin
Tai questi ei ymmärrä, että kieltäydyn tehtävästä ja tapan toisen tehtävän merkeissä, vaan se jää auki.
Swamp Hag, itse asiassa en tappanut, vaan kiristin palkinnon ja päästin menemään, mutta siltikin kieltäytynyt aika selvästi
Nuo ei ole mitenkään vakavia bugeja, scriptit vain ei osaa ottaa huomioon kaikkea.
Mutta tuo yksi questi, missä hahmo kirjaimellisesti jää toistamaan bugista dialogia eikä liiku, on 100% bugi. Kyseessä
goblin Sazza, pelastin sen, escorttasin Mitharan luokse, Sazza meni bugimoodiin, toisti samaa bugista dialogia, eikä liikkunut. Ehkä puhuin väärässä järjestyksessä Sazzan ja Mitharan kanssa? Despawnasi sentään kun goblinit jatkoivat matkaansa vuoristoon, questi toki jäi kummittelemaan ja palkinnot saamatta.

Tämä tulee itselläkin välillä ja pelkästään Lae'zelilla. Mutta vinkkinä: ei tarvitse edelliseen saveen palaamaan, vaan ota tämän sattuessa F5 quicksave ja perään F8 quickload ja UI on taas näkyvissä.
Tapahtunut itsellekin, ihan jo act 1:ssä ja quicksave quickload korjasi tosiaan. Lae'zel on mulla battlemaster, kiinnostaa onko muilla sama ja siinä vika.


Underdarkista maagin tornista löytyy loppumaton arkku, joka näyttää sisältävän normi trashia, mutta sinne kun laittaa vaikka painavat armorit ja miekat, ne muuttuu lautasiksi/kupeiksi ja paino pienenee. Näin voit sulloa joka itemin mitä pelistä löytyy ja kantaa niitä koko ajan mukana eikä painorajat ole aina täynnä. Kätevää maanisille keräilijöille peleissä.
Täydellinen barrelmancerille. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tällä videolla muuten monia hyviä pointteja, se ei spoilaa pelistä mitään lähinnä pohtii sitä mitä peli teki oikein ja miksi niin moni iso studio ja pelinkehittäjä kertoo että tämä on jotain mistä ei pitäisi ottaa mallia eikä saisi odottaa että tämän kaltaisia pelejä tehtäisi enää ikinä:


Lyhyesti ehkä (myös omia mietteitä) jos peliin käytetään se "ennen perinteinen" 5 vuotta aikaa tehdä ja mahdollisesti useampikin vuosi betatestiä eikä luoda siihen mitään mikromaksuja, kädestä pitäen tehtyä junarataa ettei pelaaja vahingossakaan eksy, jo etukäteen 10+ lisäosaa, battle passeja, grindattavia juttuja, satoja skinejä joita voi kerätä ja tietysti maksaa niiden saamisesta jne. voidaan tehdä oikeasti mielenkiintoinen laaja maailma mitä tutkia ja saaada pelaajalle sellainen tunne että hän haluaa oikeasti maksaa pelistä ja ostaa sen eikä vaan testata / ladata netistä ja unohtaa hetken kokeilemisen jälkeen.

EDIT: + uskallan väittää että peli kyllä tuottaa rahaa myös tekijöille eikä jää pienen joukon muisteltavaksi. Hieman samaa luokkaa kuin esim. Witcher 3.

EDIT2: itselleni ei toki esim. se että jokainen teksti ja puhe on ääninäyteltyä ole niin tärkeää, mutta sitä ei saisi käyttää tekosyynä sille että esim. Dragon Age 2 keskustelut lyhennettiin minimiin ja pelistä tehtiin lyhyempi "hack & slash" tyyppinen vs Dragon Age Origins (ensimmäinen versio) mistä oikeasti pidin ja olen useasti pelannut.
 
Viimeksi muokattu:
hagista:

Sen sain omalla lvl 3 poppoolla alas varsin kivuttomasti kun hörppäsi joka jamppa parit potion of speedit, niitä on aika halpa alkemialla rakennella kun käy gnollin korvia keräämässä. Oma warlock, gale, shadowheart ja lae'zel oli sitä listimässä.
Tapoitko vaan suoriksi vai otitko mukavan +1 ability pointin puhumalla?
 
Pääjuonen vetää näköjään reiluun 30 tuntiin läpi ja kaiken saa koluttua vajaassa sadassa tunnissa:


Taidanpa laittaa oston vetämään, sillä tämä on itselle juuri sopiva aika yksinpelinä vetää läpi. :tup:

55h takana ja oon vielä act1:ssä :D Menee vähän pidemmän kaavan mukaan, kun pitää tutkia joka nurkka, varastaa kaikki mitä irti lähtee ja puhua kuolleille jne.
 
Itse olen pettynyt omaan vauhtiini. Vasta ~60h kellossa ja Act 3 jo menossa ja loppua lähestyen, oletin olevani Act 2:ssa puolen välin paikkailla näillä tunneilla. Act 2 oli kyllä pieni pettymys, se meni liian nopeasti ohi ja olinkin jo Baldur's Gatessa ja Act 3 alkoi, enkä edes tajunnut miten tässä näin kävi, vaikka tutkin mielestäni kaiken mahdollisen mihin oli pääsy. En edes päässyt käymään kaikissa niissä paikoissa mitä Larian kartallensa laittoi, mikä sinänsä oli omituista pelaamisen kannalta. Tämä kerta mennee sitten näin, että nopeasti hutaisten Act 2 ja Act 3, ja seuraavaan läpipeluuseen yritän löytää ne käymättömistä korpimaista loputkin.

Itselleni tullut pelatessa sellainen olo, että Act 1 on se paras näistä ja nuo loput ovat vähän äkkiä hutaistu kasaan, jotta voidaan vetää tarina päätökseen. Aikaisemmin aamusta sain toisen loppubosseista pinoon ja tuli vähän hämmentynyt olo, että näinkö helppo tämä oli, kun vertasi ensimmäiseen isoon bossiin. Toivottavasti kolmas antaisi vähän enemmän haastetta ennen suurta finaalia.

Act3 on kuulemma yhtä pitkä kuin 1 ja 2 yhteensä. Näin ainakin joillakin. Riippuu varmaan hieman miten pelaa.
 
Tällä videolla muuten monia hyviä pointteja, se ei spoilaa pelistä mitään lähinnä pohtii sitä mitä peli teki oikein ja miksi niin moni iso studio ja pelinkehittäjä kertoo että tämä on jotain mistä ei pitäisi ottaa mallia eikä saisi odottaa että tämän kaltaisia pelejä tehtäisi enää ikinä:


Lyhyesti ehkä (myös omia mietteitä) jos peliin käytetään se "ennen perinteinen" 5 vuotta aikaa tehdä ja mahdollisesti useampikin vuosi betatestiä eikä luoda siihen mitään mikromaksuja, kädestä pitäen tehtyä junarataa ettei pelaaja vahingossakaan eksy, jo etukäteen 10+ lisäosaa, battle passeja, grindattavia juttuja, satoja skinejä joita voi kerätä ja tietysti maksaa niiden saamisesta jne. voidaan tehdä oikeasti mielenkiintoinen laaja maailma mitä tutkia ja saaada pelaajalle sellainen tunne että hän haluaa oikeasti maksaa pelistä ja ostaa sen eikä vaan testata / ladata netistä ja unohtaa hetken kokeilemisen jälkeen.

EDIT: + uskallan väittää että peli kyllä tuottaa rahaa myös tekijöille eikä jää pienen joukon muisteltavaksi. Hieman samaa luokkaa kuin esim. Witcher 3.

EDIT2: itselleni ei toki esim. se että jokainen teksti ja puhe on ääninäyteltyä ole niin tärkeää, mutta sitä ei saisi käyttää tekosyynä sille että esim. Dragon Age 2 keskustelut lyhennettiin minimiin ja pelistä tehtiin lyhyempi "hack & slash" tyyppinen vs Dragon Age Origins (ensimmäinen versio) mistä oikeasti pidin ja olen useasti pelannut.

Juuri näin.

Kukaan ei ole pyytänyt mikromaksuja, woke-paskaa, season-passeja, loputtomia turhia skinejä, hollywood-näyttelijöitä (Keanu Reeves ja Cyberpunk olkoot poikkeus) yms. mutta silti niitä pelistudiot pakkosurvovat peleihinsä samalla kun juoni, ominaisuudet ja pelattavuus kärsii. Pelien ei myöskään ole pakko aina tavoitella entistä parempia grafiikoita jotka toimivat vain nvidian uusimmalla kortilla siedettävästi vaan kohtuus riittää.

Vanhoina parempina aikoina tämä ymmärrettiin ja pelit olivat hyviä. Nykypäivänä peliteollisuus olisi todennäköisesti jo kuollut ellei indie-pelikulttuuri olisi vahvistunut näin merkittävästi ja ellei se toimisi varteenotettavana haastajana AAA-peleille. Peliteollisuus ei mitenkään ole poikkeuksellinen ala jossa markkinatalouden lait eivät jostain syystä pätisi vaan BG3 on ja tulee olemaan mittapuu tulevaisuudessa sille mitä RPG-peleiltä odotetaan.
 
Juuri näin.

Kukaan ei ole pyytänyt mikromaksuja, woke-paskaa, season-passeja, loputtomia turhia skinejä, hollywood-näyttelijöitä (Keanu Reeves ja Cyberpunk olkoot poikkeus) yms. mutta silti niitä pelistudiot pakkosurvovat peleihinsä samalla kun juoni, ominaisuudet ja pelattavuus kärsii. Pelien ei myöskään ole pakko aina tavoitella entistä parempia grafiikoita jotka toimivat vain nvidian uusimmalla kortilla siedettävästi vaan kohtuus riittää.

Vanhoina parempina aikoina tämä ymmärrettiin ja pelit olivat hyviä. Nykypäivänä peliteollisuus olisi todennäköisesti jo kuollut ellei indie-pelikulttuuri olisi vahvistunut näin merkittävästi ja ellei se toimisi varteenotettavana haastajana AAA-peleille. Peliteollisuus ei mitenkään ole poikkeuksellinen ala jossa markkinatalouden lait eivät jostain syystä pätisi vaan BG3 on ja tulee olemaan mittapuu tulevaisuudessa sille mitä RPG-peleiltä odotetaan.

Ai niin, koska inklusiivisuus rinnastetaan näihin syöpäläisiin ja sekin pilaa kaiken :D Vain valkoisten heteromiesten pitäisi saada pelata valkoisia heteromiehiä sisältäviä pelejä. Mitä helvettiä? :D Ootko edes nähnyt BG3:sta?
 
65h täynnä ja vihdoin act1 taputeltu. Meinas mennä järki Grymforgessa sompaillessa. On kyllä niin kammottavaa yrittää bongata reittejä jne. kun on yhtään monimutkaisempi taso eikä viitsi käyttää teleportti-scrolleja tmv. turhaan...Piti sitten vaan ihan rauhassa jakaa porukka kahtia.
 
Itse just aloittelen act 3 lvl 10 ja pelin sisällä 62h ja steam 78h. Tarkotuksena on tutkia mahdollisimman paljon, pelata lawful good ja rekrytä kaikki mahdolliset seuraajat jotka hyviksenä voi. (Tosin tästäkin opin tänään redditin kautta että erään voi hyviksenäkin saada joukkoon tietyllä kikalla mutta katsotaan sitten kolmannen hahmon kanssa.)

Hieman tehnyt mieli rerollia rogue koska tällä hetkellä käytän shadowheartia 1 leveli rogueen dipattuna lockpick/disarm, astarion hyvinki pitkälti ollut leirissä koska itkee vain koska ei saanu munaa enkä ollut mulkku.

Hieman erikoista että vain yks origin hahmo jolla defaulttina sleight of hands mutta kaksi druidia silti jotka tuntuu aika turhilta vaikka toinen onkin tuttu naama

Tosin pelaan balancedilla eka ja sitten vasta tactician seuraavalla hahmolla pahiksena.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla ongelmia NVIDIAn uusien ajurien kanssa? Koneen uudelleenkäynnistyksen jälkeen näyttis 100% ja fps alle 20. Pitää asentaa ajurit uudestaan että toimii hyvin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 822
Viestejä
4 517 737
Jäsenet
74 482
Uusin jäsen
nup
Back
Ylös Bottom