Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu Aloitettu
Itse en kyllä ymmärrä miten tai miksi tällaista pitäisi pelata ohjaimilla...hieno homma, jos se sujuu joltakin, itselle toi kuulostaa ihan painajaismaiselta jo pelkästään inventaarion osalta.
Näyttäisi ainakin sisältävän split-screen co-opin, joten vissiin sitä on viilattu pelattavaksi niin.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en kyllä ymmärrä miten tai miksi tällaista pitäisi pelata ohjaimilla...hieno homma, jos se sujuu joltakin, itselle toi kuulostaa ihan painajaismaiselta jo pelkästään inventaarion osalta.

Osa pelaa pelkästään konsolilla joten jos eivät halua yrittää säätää hiirtä ja näppäimistöä toimimaan PS5 kanssa tjsp. niin kait siihen sitten tottuu?
 
Itse en kyllä ymmärrä miten tai miksi tällaista pitäisi pelata ohjaimilla...hieno homma, jos se sujuu joltakin, itselle toi kuulostaa ihan painajaismaiselta jo pelkästään inventaarion osalta.
Pelihän on tulossa myös konsoleille (Pillars of Eternityt ja Original Sinsit jo löytyy joita en ole konsoleilla testannut) eli siinä mielessä padien pitäisi kaiketi toimia. Syyt jo moiseen listasin eli cooppi vaimon kanssa telkkarista, melkonen säätö väsätä molemmille taso hiirtä ja näppistä varten eli jos ei ole mielekästä ohjaimella niin jää cooppi välistä.
 
Pelihän on tulossa myös konsoleille (Pillars of Eternityt ja Original Sinsit jo löytyy joita en ole konsoleilla testannut) eli siinä mielessä padien pitäisi kaiketi toimia. Syyt jo moiseen listasin eli cooppi vaimon kanssa telkkarista, melkonen säätö väsätä molemmille taso hiirtä ja näppistä varten eli jos ei ole mielekästä ohjaimella niin jää cooppi välistä.

Näyttäisi se toimivan ainakin


Näemmä UI on rukattu kokonaan uusiksi
 
Omat mietteet pelistä tähän mennessä. Voi olla että en ole vielä tarpeeksi pitkällä tässä, mutta nyt fiilikset nämä.

ihan jees meno, mutta DOS paistaa kyllä läpi.
- hahmon luonti melkein sama
- näyttää suoralta kopiolta
- ukkoja voi olla vain neljä kuten DOS. BG:ssä on aina ollut 6 ja mielestäni sillä saadaan enemmän dialogia hahmojen välille ja enemmän tekemistä pelaajalle kun on enemmän ukkoja hallittavana.
- miljoonasti sälää mitä kerätä ja osa jopa täysin samaa, mustepullot, sulat, lapiot rikkinäiset kepit jne. DOS :ssa niistä sai tehtyä jotain, mutta tässä ilmeisesti ei. Eli ne ovat täysin turhia ja vain siksi mukana että on tehty copy pastella.
- taistelutkin kopioitu, voi lyödä kahdenkäden aseella useampaa, samat environment jutut, vedet/sähköt jne.
- tuo noppajuttu on ihan kiva

Melkein sanoisin että tämä on DOS3 jossa nyt vaan sattuu olemaan BG lore. Ei siis ollut aivan sitä mitä toivoin, mutta kyllähän tätä pelaa. Mielestäni tämä ei saavuta alkuperäisten BG:den fiilistä.
 
Omat mietteet pelistä tähän mennessä. Voi olla että en ole vielä tarpeeksi pitkällä tässä, mutta nyt fiilikset nämä.

- ukkoja voi olla vain neljä kuten DOS. BG:ssä on aina ollut 6 ja mielestäni sillä saadaan enemmän dialogia hahmojen välille ja enemmän tekemistä pelaajalle kun on enemmän ukkoja hallittavana.
- miljoonasti sälää mitä kerätä ja osa jopa täysin samaa, mustepullot, sulat, lapiot rikkinäiset kepit jne. DOS :ssa niistä sai tehtyä jotain, mutta tässä ilmeisesti ei. Eli ne ovat täysin turhia ja vain siksi mukana että on tehty copy pastella.

Pitkälti samaa mieltä tosta sälän keräämisestä ilman minkäänlaista craftingia - alussa ei ole mitään hajua mitä saatat tarvita pelissä, jos et tiedä, että craftingia ei ole olemassa eikä tule ikinä olemaan eli kaiken pl. quest itemit ja alkemiapalikat voi vaan suoraan myydä pois.
Sama homma toi hahmojen välisen keskustelun ja ihan vaan läpänheiton vähyys on vähän outoa. Jos jollakin on jotain sanottavaa siirtymillä, se on yleensä jokseenkin merkityksellistä. Tyhjänpäiväisiä, mukahauskoja, heittoja on aika vähän.
6 olis ehkä hieman liikaa ajallisesti taisteluissa, IMO, vaikka ärsyttääkin, kun tuskin tulen pelaamaan tätä montaa kertaa läpi, niin jää näkemättä monen classin skillit, tarinat ja synergiat jne.
 
Onhan tää vähän sekavaa, ainakin kun en ole bg pelejä, enkä dos pelejä pelannut aiemmin. Taistelut on hankalia, ellei valmistaudu hyvin, ei oo casual pelaajan peli oikein, mutta ihan hyväkin että on haastetta.
Huomasin tuossa, että siinä suht alussa kun mennän sinne luolaan, en ollut tutkinut kaikkia paikkoja niin tarina oli hiton epäselvä ja sen suhten mitä tehdä. Osittain tuon vähän kehnon kamerakontrollinkin takia, ei tää ihan samaa open worldia ole kuin bethesdan pelit, pitää suht järjestelmällisesti edetä ja tutkia vähän joka paikkaa.
No asiat alko selkiytymään nyt. 90% kamoista ei mitään käryä mitä niillä voisi tehdä, alkaa olla painoraja täynnä charrulla, joten myyny pois.
Tässä joutuu save/load tekeen hitosti.
Keskustelujen ja vastausvaihtoehtojen laajuus on vähän liikaakin, no mutta kyseessä ei ole kuitenkaan arpg :)
 
Onhan tää vähän sekavaa, ainakin kun en ole bg pelejä, enkä dos pelejä pelannut aiemmin. Taistelut on hankalia, ellei valmistaudu hyvin, ei oo casual pelaajan peli oikein, mutta ihan hyväkin että on haastetta.
Huomasin tuossa, että siinä suht alussa kun mennän sinne luolaan, en ollut tutkinut kaikkia paikkoja niin tarina oli hiton epäselvä ja sen suhten mitä tehdä. Osittain tuon vähän kehnon kamerakontrollinkin takia, ei tää ihan samaa open worldia ole kuin bethesdan pelit, pitää suht järjestelmällisesti edetä ja tutkia vähän joka paikkaa.
No asiat alko selkiytymään nyt. 90% kamoista ei mitään käryä mitä niillä voisi tehdä, alkaa olla painoraja täynnä charrulla, joten myyny pois.
Tässä joutuu save/load tekeen hitosti.
Keskustelujen ja vastausvaihtoehtojen laajuus on vähän liikaakin, no mutta kyseessä ei ole kuitenkaan arpg :)
Samanlaiset fiilikset oli mullakin alkuun, mutta pikkuhiljaa peli aukeaa ja mitä pidemmälle tuota vääntää, sitä enemmän tekee mieli palata seikkailemaan.
Taistelussa kesti tovi oppia sopivat liikkeet ja taktiikat.
Vähän hassunlaisesti peli helpottuu mitä pidemmälle pelaa. Aukaiset uusia loitsuja ja kykyjä, jotka on saakelin vahvoja verrattuna alkupään tuhnuihin.

Noita turhia itemeitä on kyllä liiaksi. Tuntuu, että dos peleistä vain kopioitu tähän tavaraa, mutta ei sitten annettu niille samanlaista käyttöä.

Tarina imaisee sisään ja on kyllä saakelin upeita yksityiskohtia peli täynnä esim.
underdarkin maagin tornissa normaalin näköinen kaatunut jakkara, jossa tarkemmalla silmäyksellä runeja ja jos paiskaat jakkaran maahan, saat siitä kakkosnelosen palasen joka nostaa strenghtin 15 asti :woot:
 
Jos casuaalina haluaa pelata, niin kannattaa valita se eka vaikeustaso. Ei kyllä pahemmin tarvitse mitään tehdä järjestelmällisesti. Suositeltavaa toki tutkia jokainen kylä ja alue omana kokonaisuutenaan ja pitää quest-ketjut nätissä jonossa, mutta itse oon ainakin pommppinut milloin minnekin ja ihan puolivahingossakin tehnyt jotain oikein. Mitään gear-check-tyylistä tai tasoseinää ei ole vielä tullut vastaan ja tuskin tällä vaikeustasolla tuleekaan. Parempaa gearia on toki helppo hommata, kun loottaa ja varastaa kaiken mitä irti lähtee ja myy pois.
Jos haluaa jotain perusjuttuja käydä läpi videon muodossa, niin:

Parissa ekassa käydään läpi vähän harvemmin mainittuja perusjuttuja (2. olennaiset taidot: shove, jump, hide jne.), jälkimmäiset perus pelimekaniikkaa.
Yksi suurimmista on se, että siirtymällä manuaalisesti vuoropohjaiseen tilaan ennen taistelua, voi käytännössä jäädyttää peliympäristön vihut, ansat jne kaikki ja siirrellä tavaroita, luoda ansoja jne. Itse en ole tuota jaksanut vielä tehdä ollenkaan, kun ei ole ollut tarvetta.




 
Pelihän on tulossa myös konsoleille (Pillars of Eternityt ja Original Sinsit jo löytyy joita en ole konsoleilla testannut) eli siinä mielessä padien pitäisi kaiketi toimia. Syyt jo moiseen listasin eli cooppi vaimon kanssa telkkarista, melkonen säätö väsätä molemmille taso hiirtä ja näppistä varten eli jos ei ole mielekästä ohjaimella niin jää cooppi välistä.

Original sinsit toimii minusta ohjaimella oikein hyvin. Toki vähän kankeutta inventoryssa, mutta ei paha. BG3 itse ohjaisin oikeastaan mieluummin ohjaimella niin ei tarvitsisi hiirellä kuvakulmaa vaihtaa ja sit tarkempaan tekoon vaihtaisin hiiren.
 
Pian level 5. Löytyi seikkailuilta pari uutta jäsentä leiriinkin. Vähintäänkin huvittavan oloinen hahmo tuo punabarbaari :giggle:
 
Onneksi tämä on vuoropohjainen. Minä en tykkää yhtään siitä toisesta tyylistä.

Joo, kyllähän tämän tappelu ihan saatanan paljon mielekkäämpää on ja myös mekaanisesti ylivoimaisesti uskollisin Dungeons & Dragons - toteutus mitä on videopeleissä nähty. Tykkäsin jo DOSeissa tuosta taistelukenttien vertikaalisuudesta ja siitä, että pystyit oikeasti käyttämään ympäristöä hyväksesi ja tässä sitä on viety vielä pidemmälle. Me gusta.

Onhan ne alkuperäiset Baldurit edelleen ihan saatanan kovia, mutta kyllä tämän kolmosen taistelumekaniikat taktisuudessa, monipuolisuudessa, P&P- uskollisuudessa ja puhtaasti toimivuudessa pieksee ne aivan edestakas mennentullen. Se ihmeellinen puolireaaliaikainen väännös alunperin täysin vuoropohjaisesta systeemistä oli alusta asti noiden IE-pelien isoimpia ongelmia, jota haukuttiin jo silloin kun eka BG tuli.

Muttajoo, onhan tää aika pitkälti vaan Divinity 3 Baldur's Gate kuorrutuksella... Mikä ei haittaa tippaakaan, koska DOS 1&2 lukeutuu itselläni kaikkien aikojen parhaisiin CRPGeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Pian level 5. Löytyi seikkailuilta pari uutta jäsentä leiriinkin. Vähintäänkin huvittavan oloinen hahmo tuo punabarbaari :giggle:
Karlach on oikeastaan paras noista rekryttävistä hahmoista mitä tulee läpän heittoon. Kun pääset pitemmälle, hänen kiroilunsa on mainiota kuunneltavaa, kun kertoo suoraan mielipiteensä eri tapahtumista tai bosseista. Muut hahmot ovat liian siveitä mitä tulee kielen käyttöön. Loistava tankki myöskin taistelussa, on muutaman kerran pelastanut pahasta tilanteesta.

Itselleni tapahtui pahin mahdollinen. Steamin pilvisynkat eivät olleet toiminneet Geforcen pilven kanssa ja menetin sellaiset 7h peluuta ja tietysti viimeinen tallennus oli ennen ison bossin taistelua. Onneksi muisti mitä tuon jälkeen tulee ja mitä pitää tehdä ja minne mennä, joten ei tarvinnut käyttää toista 7h päästäkseen samaan paikkaan mihin eilen illallla jätti. V-käyrä tosin katosta läpi, kun tänään aamusta asian huomasin.

Nyt kuitenkin taas lvl. 9 ja Baldur's Gaten esikaupungissa tutkimassa alueen pastorin murhaa, kun lentävää kääpiöelefanttietsivää ei kiinnosta kuin dokaaminen paikallisessa ilotalossa. Toinen homma on jutella postitoimiston pulujen kanssa ja etsiä kadonneita kirjeitä ja syytä pulukannan äkilliseen romahtamiseen. Siis tämä peli on ihan tajuton! Suosittelen hankkimaan varastoon paljon "juttele eläinten kanssa" -janojuomaa tai joku ryhmässä osaa jutella eläimille, koska tuo kyky tuo todella paljon lisämaustetta peliin.
 
Div os 1&2 tuli aikoinaan ostettua ja alkua pidemmälle en koskaan jaksanut.
Paljon dialogia ,mikä ei aina huono juttu ole jos taistelusysteemi ei olisi niin pitkäveteinen ja tylsä ainakin itselle.
Tämä samantyylisenä jää ostamatta, en ala enään kokeilemaan kolmatta kertaa.
Hyvää menestystä tälle toivon, ehkä ei yhtä kauan mene seuraavan osan tulemiseen.
Muita aiemmin "pakko ostaa" pelejä on
AoE 4 & Diablo 4, jäi ostamatta, endgame ja seasonit sisältönä ei vain kiinnosta.
 
Onkohan tässä jotain craftingia alchemyn lisäksi? Löysin jotain reseptejä aseisiin mutta vaikuttavat olevan enemmän end game tavaraa.
Voiko tässä tehdä ihan perus aseita ja varusteita?
 
Onkohan tässä jotain craftingia alchemyn lisäksi? Löysin jotain reseptejä aseisiin mutta vaikuttavat olevan enemmän end game tavaraa.
Voiko tässä tehdä ihan perus aseita ja varusteita?

Käsittääkseni vain yhteen quest-ketjuun liittyviä, ei mitään yleistä laajempaa craftingia.
 
Mielenkiintoinen muistutus Larianilta, joka kuulostaa kyllä ihan validilta. Uteliaisuus vs. sokea suorittaminen.

TL;DR: “If you’re coming into BG3 completely new, and you’re not used to this genre I can give you one tip: worry less about closing out quests and winning fights, and instead focus on exploring, toying with the tools & systems, remembering to take it slow and trust the dice. Talk to animals. Talk to the undead. If you can, find out how. Something locked? ‘Knock’ inaccessible? Stack crates. Turn into gas. Shrink. Grow! Everything you think you can’t do, you quite possibly can. Trust yourself, and trust the dice. It reacts to your success & failures.”
 
^ Tuosta tykkäsin kyllä jo DOSeissa. Oli oikeasti paljon erilaisia tapoja tehdä asioita, eikä pelkästän "valitsit hieman eri dialogivaihtoehdon niin sait lopun B lopun A sijasta".

Toisaalta sekin on aika hauska, että tässä BG:ssä tulee eri dialogivaihtoehtoja riippuen siitä kuka menee puhumaan. Pelataan kavereiden peliä neljän pelaajan co-oppina ja useamman kerran on tullut vastaan tilanne, että esim. velholla tulee omia [WIZARD] - valintoja, joilla saa tehtyä asiat vähän eri tavalla. Eli sen sijaan, että laittaa aina sen "face" karisma-hamon hoitamaan höpöttelyjä, kannattaa miettiä onko tämä mahdollisesti sellainen juttu mihin jollain muulla classilla saattaisikin olla jotain hyödyllistä.

Ainiin, yksi asia kyllä mikä ärsyttää on tuo että nuo dialogin check rollit kestää ihan saatanan kauan. Toivottavasti tulee pian patch jossa noita saa nopeutettua. Toinen QoL - homma näin multipleijerinäkökulmasta kaipaisi on se, että olisi kiva jos hyppäisit automaattisesti lähellä tapahtuviin dialogeihin mukaan. Varsinkin kun siitä ei tule edes mitään kovin hyvää indikaattoria että toinen pelaaja on aloittanut höpöttelyn jonkun hahmon kanssa. Pitää vaan tietää, että nyt pitäisi klikkailla korvaa.
 
Oisko spoilereita vähän ööh.
Nojoo, oli pakko vaihtaa tuo helpoin vaikeus, ei noista taisteluista tullu mitään.
Sain nyt tuon karlachin mytös, helpotti taisteluja kummasti. Menetin myös toisen silmän mutta sain hyvä passive abilityn tilalle, Hint, tee kaikki goblin leirissä ja vapauta vangit (pari ihmistä mitä siellä on). Act 1 on valtavasti tutkittavaa, löysin myös "easter egg" tai vastaava, tuollainen necronomicon kirja, joka on viittaus evil dead 3 elokuvaan, en ole vielä saanut auki.
Pelataan sitten ironman, imbossible, ultra-nightmare, no save tms tai mitä tässä onkaan, sitten kun on opittu tuo mekaniikka kunnolla.
Kannattaa myös hommata kutistus spell tai juoma pelissä on paljon paikkoja johon pitää mahtua pienempänä, en ole ite vielä päässyt tutkimaan noita pikkukoloja, mutta jos myöhemmin onnistuu. Harmittaa kun olen tuon skipannut.
 
Viimeksi muokattu:
Oisko spoilereita vähän ööh.
Nojoo, oli pakko vaihtaa tuo helpoin vaikeus, ei noista taisteluista tullu mitään.
Sain nyt tuon karlachin mytös, helpotti taisteluja kummasti. Menetin myös toisen silmän mutta sain hyvä passive abilityn tilalle, Hint, tee kaikki goblin leirissä ja vapauta vangit (pari ihmistä mitä siellä on). Act 1 on valtavasti tutkittavaa, löysin myös "easter egg" tai vastaava, tuollainen necronomicon kirja, joka on viittaus evil dead 3 elokuvaan, en ole vielä saanut auki.
Pelataan sitten ironman, imbossible, ultra-nightmare, no save tms tai mitä tässä onkaan, sitten kun on opittu tuo mekaniikka kunnolla.
Kannattaa myös hommata kutistus spell tai juoma pelissä on paljon paikkoja johon pitää mahtua pienempänä, en ole ite vielä päässyt tutkimaan noita pikkukoloja, mutta jos myöhemmin onnistuu. Harmittaa kun olen tuon skipannut.
Juuri meni act 2 bossi läpi. Eihän tuohon mitään mekaniikoita tarvi, jos on D&D pelannut joskus. Pitää vähän vaan käyttää omia aivoja.

E: Eikä tuohon myös spellejä tarvi, kun ottaa varastosta sen kääpiön joukkoon vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nvidialta tuli judet gamereadyt äsken: Baldur’s Gate 3 Game Ready Driver Released

Game Ready For Baldur’s Gate 3
Larian Studios’ critically acclaimed Baldur’s Gate 3 has been supported by our GeForce Game Ready Drivers since its Early Access launch 3 years ago. Now, we’re introducing additional optimizations and enhancements to further improve the hundreds of hours you’ll spend playing this epic role-playing game.
 
Juuri meni act 2 bossi läpi. Eihän tuohon mitään mekaniikoita tarvi, jos on D&D pelannut joskus. Pitää vähän vaan käyttää omia aivoja.

E: Eikä tuohon myös spellejä tarvi, kun ottaa varastosta sen kääpiön joukkoon vaan.
Kääpiö?, en ole noin pitkällä. Ja en ole pelannut D&D, mutta kyllä tässä oppii uutta koko ajan. No juuri sain ton necronomiconin aukaisevan esineen, vai mikä lie. Todella hankalan taistelun jälkeen, mutta olipahan haastetta, lisähaaste tuli lähinnä kun en taaskaan ollut käyttänyt restiä.
Spider bossilla olen.
Pakko kyllä käyttää vähän googlea apuna, healing potionit on lopussa ja alchemy on vielä mysteeri.
Tuli vastaan joku petrified kääpiö, joka kyllä kuoli samantien kun unpetrifoin. Menin tuonne auntie luo mikä lupasi ton madon ottaa päästä, niin se olikin joku verenhimoinen hag :) Joten ei varmaan tuo ollut. sain käsityksen että Astrarion ois pitänyt olla mukana. ei ollut ekalla kerralla.
Galekin häipy lopullisesti partystä. En tiiä tuleeko takas, save on kyllä tulilla jos perun tuon. Tuli vaan yhtäkkiä gale has been permanently removed your party ja sen kamat tuli mulle, ei vaan ollu sopivaa kamaa antaa sille vielä.
26h takana ja act1 mennään vieläkin goblin camp hoitelematta, keränny leveliä vielä ja nyt ollaan lvl4-5.
 
Viimeksi muokattu:
Joo eilen party dingasi lvl 5. Eka alue alkaa olemaan aikalailla putsattu.

Käytännössä hag olisi tapettavana ja underdarkkiin olen löytänyt nyt kolme eri reittiä. Underdark on siis seuraava alue jonka menen siivoamaan. Goblinit teurastin hyvin pitkälti expan toivossa ja aloitusalueen nuohosin maan pinnalta hyvin perusteellisesti. Partyssä Shadowheart, Astarion ja Riippuen tilanteesta Gale tai Karlach. Oma hahmo kun on paladiini niin voi tankata aika hyvin. Level 5 sai myös toisen hyökkäyksen per vuoro. Helpotti huomattavasti.
 
> Eka alue alkaa olemaan aikalailla putsattu.

Voi tulla yllätyksenä kuinka paljon underdarkissa on tekemistä :D
 
tarkoitinkin tässä maan pinnalla olevaa aluetta, spoilerissahan se selviää
 
Tuli muuten aikamoinen voimahyppäys kun sain jengin vitoslevelille. Lae'zel (Fighter/Battle Master) sai ekstrahyökkäyksen ja oma sorcerer kolmostason loitsut eli esim. Hasten, niin yhdessä battle mastering Action Surgen kanssa Lae'zel voi kopsauttaa jotain onnetonta kuusi kertaa ekan vuoronsa aikana. Siinä keikahtaa jo seiskalevelin duergarkin pystymättä tekemään yhtikäs mitään. :)
 
Local coop split screeniä 13 tuntia vaimokkeen kanssa pelattu. Ei juurikaan ongelmia. Oikeastaan ainut mitä kaipaa on se sama ominaisuus mikä oli Diveissä toteutettu jaeutun ruudun suhteen. Eli ruudun yhdistyminen, kun ollaan samassa taistelussa/samassa kohtaa maastossa. Ja jos tuo ei tule olemaan mahdollista. Niin noinen vaihtoehto olisi, että toinen voisi pelata TV:n ruudulta ja toinen tietokoneen monitorilta (tai sama jos olisi kaksi monitoria vierekkäin). Ilmeisesti jälkimmäinen on jollain pelin ulkopuolisella kikkailulla mahdollista ainakin nvidian puolella.

Itse pelihän on mahtava ja tuskin tulee mitään muuta peliä pelattua piiiitkäään aikaan. Steam statsien perusteella aika moni muukin pelaa tätä. :)
 
Niin noinen vaihtoehto olisi, että toinen voisi pelata TV:n ruudulta ja toinen tietokoneen monitorilta (tai sama jos olisi kaksi monitoria vierekkäin). Ilmeisesti jälkimmäinen on jollain pelin ulkopuolisella kikkailulla mahdollista ainakin nvidian puolella.

EA:n aikaan taisi onnistua ihan käynnistämällä kaksi instanssia pelistä. Saattaa kyllä tuoda mukanaan muita ongelmia esim savejen suhteen.
 
Lvl 8 ukot ja 38h takana. Kyllähän tähän aikaa saa menemään ihan hyvin, jos kaikkia paikkoja tutkii. Nyt alkaa ukotkin kestämään ihan hyvin, kun on 130 helaa. Jeesaa myös pirusti, että saa kahta lyöntiä per vuoro.
 
Itellä joku 45h Steamin mukaan mutta saven mukaan 40h eli muutama tunti idlattu ja ny tutkitaan ahdistavaa Shadowlandsia tai mikä nyt onkaan
 
Vähän hassunlaisesti peli helpottuu mitä pidemmälle pelaa.
En ole BG3:sta vielä pelannut (ostin vasta eilen GOG.com:sta; BG1 - 2 lisäreineen on joskus aikoinaan pelannut läpi), mutta tuo on normihommaa ainakin perinteisissä tietokoneroolipeleissä, eli alussa on vaikeampaa koska olet heikko vätys joka kuolee yhdestä iskusta tai rotanpuremasta, mutta vähitellen voimistuessasi peli periaatteessa helpottuu, siitä huolimatta että alat kohdata myös kovempia vastustajia.
 
En ole BG3:sta vielä pelannut (ostin vasta eilen GOG.com:sta; BG1 - 2 lisäreineen on joskus aikoinaan pelannut läpi), mutta tuo on normihommaa ainakin perinteisissä tietokoneroolipeleissä, eli alussa on vaikeampaa koska olet heikko vätys joka kuolee yhdestä iskusta tai rotanpuremasta, mutta vähitellen voimistuessasi peli periaatteessa helpottuu, siitä huolimatta että alat kohdata myös kovempia vastustajia.
Näinhän tuo on. Nyt kestää ukot kymmeniä iskuja ja vastaavasti yhdellä vuorolla saattaa saada sen 100-200hp vihuilta pois. Kyllä tässä noita 300hp bossejakin on tullut tapettua minioneineen. Pitää vaan aina muistaa ne taktiikat, eikä lähteä soitellen sotaan.

E: Naattia naattia. Nyt sai githyankille kunnon miekan.

1691577313199.png
 
Viimeksi muokattu:
Tältä hepulta on tullut pari hyödyllistä vinkkivideota kuinka käyttää hahmojen eri toimintoja:


 
Peli crashaa continue-napista työpöydälle ja samoiten joku n. 20 uusinta quick savea. Loppupäästä löytyi yksi mikä latasi sisään parin tunnin menetetyn peliajan kera. Kannattaa laittaa manuaalisia saveja väliin ja nostaa niiden quick savejen määrää asetuksista.
 
Peli crashaa continue-napista työpöydälle ja samoiten joku n. 20 uusinta quick savea. Loppupäästä löytyi yksi mikä latasi sisään parin tunnin menetetyn peliajan kera. Kannattaa laittaa manuaalisia saveja väliin ja nostaa niiden quick savejen määrää asetuksista.
Hotfix #2 patch noteissa oli tämä:
* Improved UI stability by preventing possible crashes and possible savegame corruption.

Mutta tiuha savettaminen ei ole koskaan huono neuvo...
 
Hotfix #2 patch noteissa oli tämä:
* Improved UI stability by preventing possible crashes and possible savegame corruption.

Mutta tiuha savettaminen ei ole koskaan huono neuvo...

Jeps, tuo patchi oli kyllä jo asennettu tässä tapauksessa
 
Jeps, tuo patchi oli kyllä jo asennettu tässä tapauksessa
Jos hotfix #2:lla tehdyt savetkin vielä korruptoituu, niin bugiraportti savefilen kera olisi varmaan hyödyllinen Larianille. Jos sellaisia jaksaa raportoida:
 
Käytättekö paljon long restiä?

Tajusin tuossa 25 tunnin kohdalla että olen käyttänyt sitä ehkä kuudesti. Ruokaa on 1500+ kertynyt. Pelaan jotenkin todella konservatiivisesti sen suhteen. Äskenkin tein 3 tappelua niin että oli jäljellä omalla hahmolla enää 2 level 1 taikaa ja yksi level 2. Ajattelin vaan kokeilla pärjäänkö. Balancedilla tämä tuntuu paljon helpommalta kuin esim. Divinity 2 tai BG1/2. Pitäisi varmaan harkita vaihtoa tacticianille.

Yksi syy miksi en tuota long restiä käytä kun se on se aika jolloin räplään inventarion kuntoon, katson varusteet yms. En jaksa tuota inventory managementtia kyllä yhtään.
 
Yksi syy miksi en tuota long restiä käytä kun se on se aika jolloin räplään inventarion kuntoon, katson varusteet yms. En jaksa tuota inventory managementtia kyllä yhtään.
Jos et tiennyt niin ymmärtääkseni ratkaisu on käyttää sitä "Add to wares" vaihtoehtoa kun nostat kamoja ja sit voit muut "Take all" tyylillä ottaa talteen. Ainakin itselleni tuntuu että tuo olisi nopeampaa kun käydä läpi ne miljoona tavaraa long restissä ja siinä kohtaan laittaa Wares puolelle ennen myyntiä.

Mutta joo tuo inventaario puoli on kyllä huono tässä.
 
Ite kyllä käytän nimenomaan taikoja enimmäkseen tappeluissa joten long restit tulee tarpeeseen.
 
Tacticianilla joutuu vetämään long restiä aina ison tappelun jälkeen, ruoka silti tuntuu pyörivän jatkuvasti siinä 200-300 haarukassa
 
Rykäsin druidien luota suoraan Hag:in tykö pelastamaan nuorta blondia häkistä. Jo suolla liikkuneet ukkelit vaikuttivat aivan liian vaikeilta, joten jätin muun tiimin venailemaan ja vedin yksinäiselle roguella stealthilla sinne häkistäpelastamisvaiheeseen asti. Voitte kuvitella pettymykseni kun sitä blondia ei sitten voikkaan pelastaa muutakin tappamalla sen Hagin. Ei ihan taivu tuolla lvl3 sinkkuroguella tuo bossfightti nimittäin. Jotenkin oletin että naisen voi napata vaikka kantoon colossal potionin kanssa, mutta ei. Ärsyttää ettei tuohon rakennettu mitään nonlethal strategiaa. En usko että saan tuota lvl3 porukalla kumoon, joten joutunen jättämään ainakin toistaiseksi suorituksen väliin :cautious:
Olenkohan muuten harvinainen tapaus kun ainakin näin pelin alussa on kova tarve vaan priorisoida ötökät pois kehosta ja unohtaa kaikennäköiset sivutehtävät jotka eivät ainakaan alkukuvauksien perusteella edistä tuota tavoitetta mitenkään? Tarinankulun osalta minusta epärealistista että porukkani haluaisi oikeasti käyttää aikaa mihinkään muuhun tässä vaiheessa. Tuntuu vain että tätä strategiaa toteuttaen tulee seinä hyvin nopeasti vastaan taisteluiden vaikeuden osalta...
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tämä goblin camp työläs, en tiedä onko bugi vai ei, mutta täällä pitää pelastella tuollainen druid kaveri, mutta aina kun tein sitä se pysyi hostilena ja aina respawnas täydet hp:t kun kolkkasin sen maahan, yritin myös tappaa kaikki alueelta, mutta ihan hemmetin vaikeaa, shadowheart kuoli kun yks bossi tyrkkäsi sen alas, no eikun loadia vanha save, sitten googletin vähän miten ton halsinin voi pelastaa, siinä on vissiin joku bugi, noin 6h veivaamisen ja googlettelun ja save load rumban jälkeen sain ton perkeleen viimein pelastettua ja se alko puhumaan mulle. joo ei kiva näin.

Rykäsin druidien luota suoraan Hag:in tykö pelastamaan nuorta blondia häkistä. Jo suolla liikkuneet ukkelit vaikuttivat aivan liian vaikeilta, joten jätin muun tiimin venailemaan ja vedin yksinäiselle roguella stealthilla sinne häkistäpelastamisvaiheeseen asti. Voitte kuvitella pettymykseni kun sitä blondia ei sitten voikkaan pelastaa muutakin tappamalla sen Hagin. Ei ihan taivu tuolla lvl3 sinkkuroguella tuo bossfightti nimittäin. Jotenkin oletin että naisen voi napata vaikka kantoon colossal potionin kanssa, mutta ei. Ärsyttää ettei tuohon rakennettu mitään nonlethal strategiaa. En usko että saan tuota lvl3 porukalla kumoon, joten joutunen jättämään ainakin toistaiseksi suorituksen väliin :cautious:
Tein ton eilen, se on pitkähkö guesti. Ja oma party on lvl 4, oliko joku 5 en muista. detect invisible auttaa siinä hagissa. se hag kun hyökkää niin siihen kun tekee vähän dmg se pakenee, sillä aikaa ne suokaverit voi hoidella, tosin ensi alkuun tein jotain persuasionia ja animal talkingia siellä, en tiedä miten se vaikutti. se sammakko oli aika vittumainen kun se kaato pelin 2 kertaa, jostain syystä en tiedä mitä hämärää tapahtui, muttta kaikki action barit katos ja shaezel lähti partystä kun madnessilla hyökkäsin siihen ja ainoa vaihtoehto oli alt tab ja sovelluksen sammuttaminen, oli sen verta sekavaa, että realoadasin ja tein toisella kertaa jotain erilain.
Kun meet sinne hagin perään varaa mukaan vesipulloja. ennen hagia on 4 masked vihollista, ja älä missään tapauksessa pistä maskia päähän -> save reload rumba huoh. jotain tossa oli kait jota en tajunnu, siinä vaihessa voi pistää sen non-lethal attack päälle.
Sen jälkeen tulee paljon ansoja, jotka voi joko ampua tai purkaa, ite räjäyttelin ne kaikki ja healing potioina kului.
Viimeinen hag tappelu, juuri ennenkuin hag kuolee tai heti sen jälkeen heitä vesipullo siihen häkkiin jossa se neitokainen palaa. Ja siinä missä Hag oli alunperin on vipu, jolla sen häkin voi laskea, ite etin sitä cameralla varmaan vartin ennenkuin löyty, sitä ennen yritin kaikenmaailman fly spellejä ja kerätä tynnyreitä siihen.
No se oli opetus pelin mekaniikoista, jotka ei ole ihan itsestään selviä.
älä tapa sitä neitokaista vaan kerää sieltä takahuoneesta se hagin resurrection wand ja takaisin maanpinnalla herätä hänen aviomies henkiin :) ja anna sille eukolle se wandi.
 
Viimeksi muokattu:
Onpas tämä goblin camp työläs, en tiedä onko bugi vai ei, mutta täällä pitää pelastella tuollainen druid kaveri, mutta aina kun tein sitä se pysyi hostilena ja aina respawnas täydet hp:t kun kolkkasin sen maahan, yritin myös tappaa kaikki alueelta, mutta ihan hemmetin vaikeaa, shadowheart kuoli kun yks bossi tyrkkäsi sen alas, no eikun loadia vanha save, sitten googletin vähän miten ton halsinin voi pelastaa, siinä on vissiin joku bugi, noin 6h veivaamisen ja googlettelun ja save load rumban jälkeen sain ton perkeleen viimein pelastettua ja se alko puhumaan mulle. joo ei kiva näin.


Tein ton eilen, se on pitkähkö guesti. Ja oma party on lvl 4, oliko joku 5 en muista. detect invisible auttaa siinä hagissa. se hag kun hyökkää niin siihen kun tekee vähän dmg se pakenee, sillä aikaa ne suokaverit voi hoidella, tosin ensi alkuun tein jotain persuasionia ja animal talkingia siellä, en tiedä miten se vaikutti. se sammakko oli aika vittumainen kun se kaato pelin 2 kertaa, jostain syystä en tiedä mitä hämärää tapahtui, muttta kaikki action barit katos ja shaezel lähti partystä kun madnessilla hyökkäsin siihen ja ainoa vaihtoehto oli alt tab ja sovelluksen sammuttaminen, oli sen verta sekavaa, että realoadasin ja tein toisella kertaa jotain erilain.
Kun meet sinne hagin perään varaa mukaan vesipulloja. ennen hagia on 4 masked vihollista, ja älä missään tapauksessa pistä maskia päähän -> save reload rumba huoh. jotain tossa oli kait jota en tajunnu, siinä vaihessa voi pistää sen non-lethal attack päälle.
Sen jälkeen tulee paljon ansoja, jotka voi joko ampua tai purkaa, ite räjäyttelin ne kaikki ja healing potioina kului.
Viimeinen hag tappelu, juuri ennenkuin hag kuolee tai heti sen jälkeen heitä vesipullo siihen häkkiin jossa se neitokainen palaa. Ja siinä missä Hag oli alunperin on vipu, jolla sen häkin voi laskea, ite etin sitä cameralla varmaan vartin ennenkuin löyty, sitä ennen yritin kaikenmaailman fly spellejä ja kerätä tynnyreitä siihen.
No se oli opetus pelin mekaniikoista, jotka ei ole ihan itsestään selviä.
älä tapa sitä neitokaista vaan kerää sieltä takahuoneesta se hagin resurrection wand ja takaisin maanpinnalla herätä hänen aviomies henkiin :) ja anna sille eukolle se wandi.
Itseasiassa kun jälkikäteen kävin katsomassa ohjeita tuohon häkkikohtaukseen, huomasin että olin käyttänyt taktiikkaa jota ei näytetty juurikaan opastettavan. Ukollani on se joku "taikakäsi" spelli, jolla sain häkin laskettua etäältä triggeröimättä Hagia lainkaan. Bossfightti käynnistyy tällöin vasta kun naikkosen luokse kävelee ja Hag ei siis tuikkaa häkkiä lainkaan tuleen, sillä nainen on siis jo valmiiksi sen ulkopuolella.
 
Goblin camp
goblin camp on aika haastava alussa, tuonkin ratkaisemiseen on varmasti monta tapaa, ellei sitten joinaa goblineihin.
Ennen taistelua keräsin ruutitynnyrit mitä pelistä löytyy ja goblin leirissä on myös ruutitynnyrivarasto. No kantelin ne siitä sopiviin paikkoihin, esim missä on enemmän vihuja kasassa ja osan mitä pysty dominomuodostelmaan, bossit yms. ja kävin haastamassa sille punaiselle goblin leadeareille kun ei oikein tykkää meikästä, taistelu alkoi, alkoi niin ei muuta kuin fireballia ruutitynnyriin boom, peli kaatui, jees.
No järjestelin uudestaan noita ja kaatui taas, mutta meni lopulta läpi, kun en laittanut kaikkia räjähtämään kerralla.
Kaatui myös kun menin sinne leirin alla olevaan temppelin, alkanu kaatuilemaan peli silloin tällöin.

Tämänkin varmasti järkevämmin voisi ratkaista, mutta kun alunperin mulla kömmähti tuon punaisen pirun kanssa juttelu ja koko leiri hyökkäsi niin halusin tehdä sen näin. Lumpin torvi, johon aiemmin törmäsin auttoi, mutta ne niistä ei ollut paljoa apua, lähtivät pois kun turn based combat päättyy, eikä jatkanee enää. esim vika bossi piti mennä normal time ja aloittaa uusi turn based combat jolloin noista trolleista ei ollu enää hyötyä.
 
Mulle on vielä 10 pelitunnin jälkeen vähän epäselvää kannattaisiko tässä pelata custom hahmolla vai ottaa joku valmiista. Kumpaan ratkaisuun olette omissa peleissänne päätyneet?
 
Tätä on kyllä odotettu. Aivan tavattoman hyvältä tuntuu näin 25h jälkeen. Tactician-vaikeudella mukavaa haastetta. Ainoo mitä kaipaan tähän lisäksi on mahdollisuus vaihtaa 3rd person kontrolleihin (kuten Dragon Age Origins). Paikkojen tutkiminen olisi imo mielekkäämpää näin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 823
Viestejä
4 517 788
Jäsenet
74 482
Uusin jäsen
nup
Back
Ylös Bottom