Baldur's Gate 3

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deleted member 3664
  • Aloitettu Aloitettu
Heittelehtii kyllä ihan tolkuttomasti nopeudet, average varmaan joku 50M ja peak 800M...
NVIDIAN ajurilataussivu meni näemmä matalaksi joku aika sitten, vaikka ei tullut edes uutta Gameready-ajuria...
 
Haa, olin oikeassa. Tässä on laukaisu arvostelu täyden pelaamisen jälkeen (eli 5pv aiemmin sai pelin, ehti pelata lävitse mutta ei 100% tehnyt kaikkea):


Vähän pettynyt että tässä on perinteinen Larian ongelma eli alkupeli on todella hiottu, mutta loppua kohden heikkenee. Tässä tapauksessa vaikuttaisi olevan sisällön sekä teknisen toteutuksen muodossa.

Edit:

Early Accessin pelaajat, kannattaako tämä asetus olla päällä vai e?
1691079635453.png
 
Viimeksi muokattu:
Malmön serveri olivat yllättävän paljon lautausystävällisempi. Myös näemmä näyttisajurit tuli päivitettyä.
 
Early Accessin pelaajat, kannattaako tämä asetus olla päällä vai e?

Se riippuu täysin sinusta. Eli haluatko että peli on ns. täysin pöytäpeliä (noppien suhteen) vastaava eli teoriassa voit saada vaikka tuhat kertaa peräkkäin 20 tai 1 tuloksen. Vai haluatko varmistaa että et voi saada esim. 5 kertaa peräkkäin kriittistä onnistumista tai epäonnistumista vaikka "heittäisit noppaa miten monta kertaa tahansa".
 
Kattelen tässä tuon cohcarnagen streamia ja täähän näyttää ihan lupaavalta.
En ole Baldurs gate pelejä koskaan pelannut ja mietin vaikuttaakohan paljon, ei varmaan. Kauan sitten piti BG2 aloittaa, vielä en ole ehtiny lol :)

Vuoropohjainen taistelusysteemi vaikuttaa mielenkiintoistelta, tuollaiset pelit on kivoja, esim xcom2 ja Jagged Alliance 3, jota nyt hakkailen toista läpipeluukertaa, toki erilaisia, mutta vähän rpg kans.

DnD systeemi vähän outo, mutta olen tuollaisia pelejä tainnu pelata aiemminkin, mahtaisko olla oston arvoinen, tosin tällä hetkellä pelejä on vähän liikaa pitäs pelata muitakin mitä tullu ostettua, joten ehkä odottelis arvosteluja, toisaalta tämä näyttää kyllä hyvältä jo
 
Kattelen tässä tuon cohcarnagen streamia ja täähän näyttää ihan lupaavalta.
En ole Baldurs gate pelejä koskaan pelannut ja mietin vaikuttaakohan paljon, ei varmaan. Kauan sitten piti BG2 aloittaa, vielä en ole ehtiny lol :)

Vuoropohjainen taistelusysteemi vaikuttaa mielenkiintoistelta, tuollaiset pelit on kivoja, esim xcom2 ja Jagged Alliance 3, jota nyt hakkailen toista läpipeluukertaa, toki erilaisia, mutta vähän rpg kans.

DnD systeemi vähän outo, mutta olen tuollaisia pelejä tainnu pelata aiemminkin, mahtaisko olla oston arvoinen, tosin tällä hetkellä pelejä on vähän liikaa pitäs pelata muitakin mitä tullu ostettua, joten ehkä odottelis arvosteluja, toisaalta tämä näyttää kyllä hyvältä jo
Edellisellä sivulla oli mainittu tämä video


Tuosta saa vähän jotain kuvaa minkälaisesta pelistä on kyse. Samalla tyypillä on muutenkin hyviä videoita liittyen BG3. Minäkään en ole aikaisemmin pelannut edeltäviä baldur's gateja, mutta saman puljun divinity original sin 2 pelistä pidin todella paljon. Odotukset on kyllä korkealla. Takkuilee välillä ikävästi tuo steamin lataus.
 
Viimeksi muokattu:
@Spxi Minulla myös tökki steamin lataus. Vaihdoin serveriksi Tanskan niin lähti lataamaan täydellä kaistalla. 13,2MB/s tällä hetkellä. 100M netti minulla.
 
Pausettamisen jälkee tullu puoltoista tuntia tasaisesti täyttä kaistaa. Ehkäpä tänää pääsee ainakin hahmon tekemää vielä.. :think:
 
@Spxi Minulla myös tökki steamin lataus. Vaihdoin serveriksi Tanskan niin lähti lataamaan täydellä kaistalla. 13,2MB/s tällä hetkellä. 100M netti minulla.
Pitäiskö tämän olla ihan yleistä tietoa, mutta miten te vaihtelette nuita servuja? :D

edit: jaa löysinkin heti viestin lähettämisen jälkeen mistä sen voi vaihtaa
 
edit: jaa löysinkin heti viestin lähettämisen jälkeen mistä sen voi vaihtaa
Tuota tietenkin on turha kertoa muille :)

Mutta itse peliin, kaatui kerran siinä ihan alussa aikalailla ekan objektin kohdalla mihin voisi kättä laittaa tms. ja koko kone siis boottasi samalla. Sen jälkeen kyllä meni tuo "tutorial" läpi ongelmitta ja kivaa oli. Pitää jatkaa huomenna sitten illasta kun on kunnolla aikaa pelata.

Early Accessin pelaajat, kannattaako tämä asetus olla päällä vai e?
1691079635453.png
Mun mielestä tota valikkoa ei ollut olemassa aiemmin.
 
Pitäiskö tämän olla ihan yleistä tietoa, mutta miten te vaihtelette nuita servuja? :D

edit: jaa löysinkin heti viestin lähettämisen jälkeen mistä sen voi vaihtaa
Ihan perus netikettiä kertoa ongelmanratkaisu muillekkin: How to Change the Region on Steam

Splitscreen itselläkin kiinnostaa ja vielä pohdinnassa ostaisiko pelin PS5 vai PC, Steam Deck saanee lopulta kallistumaan Steam versioon. Pelattavaa aivan liikaa tällä hetkellä niin ehkäpä voisi alelaariin asti odotella.
 
GeForce Now on päivittänyt pelin, joten sitä kautta voi Mac -käyttäjät käydä aluksi pelaamassa siihen asti, kunnes Mac -versio tulee ladattavaksi. Savet toimi EA:ssa ristiin Macin ja GeForce Now välillä, joten oletan, että täydessäkin versiossa toimii samoin. Testasin tunnin verran pelata, eikä ollut mitään mutkia matkassa vielä (bugeja tai nettiyhteyden kanitusta).

Sonoma+GPT+Whisky ei toiminnut. Steam käynnisti pelin, mutta mitään ei koskaan ilmestynyt ruudulle parin kymmenen minuutin odottelunkaan jälkeen, vaikka tila oli Running.
 
GeForce Now on päivittänyt pelin, joten sitä kautta voi Mac -käyttäjät käydä aluksi pelaamassa siihen asti, kunnes Mac -versio tulee ladattavaksi. Savet toimi EA:ssa ristiin Macin ja GeForce Now välillä, joten oletan, että täydessäkin versiossa toimii samoin. Testasin tunnin verran pelata, eikä ollut mitään mutkia matkassa vielä (bugeja tai nettiyhteyden kanitusta).

Sonoma+GPT+Whisky ei toiminnut. Steam käynnisti pelin, mutta mitään ei koskaan ilmestynyt ruudulle parin kymmenen minuutin odottelunkaan jälkeen, vaikka tila oli Running.

No sehän on mukava kuulla. En tosin ole lainkaan tuttu tuon palvelun kanssa, mutta pitääpä tutustua. Ja tarkoitit siis sitä, että tuolta saisi savet mukaan sitten siihen varsinaiseen peliin macbookilla aloitellessa?
 
Olin early accessissa, mutta en saanut digital deluxea, kun nyt asentelin pelin koko version vaan näkyy steam storessa 9,95 eurolla. Mitäs tässä pitäis tehä että aktivoituu?

edit: jaahas, nyt asia korjaantui.
 
Larianin foorumit poissa pelistä.

1691135231429.png


Eihän sitä eilen illalla ehtinyt kuin hahmoa luoda ja vähän raapaista pintaa. Kyllä maistuu. Oispa loma, ei jälkikasvua ja kaljaa. Vain viimeisin kolmesta toteutuu.
Joku sivusto valitteli split screenin bugisuudesta, mutta ei ainakaan ennen maahansyöksyä vielä esiintynyt mitään ongelmia meillä.
 
Laitoin lataukseen. Vieläköhän tämä jaksaisi kiinnostaa 60e edestä. Noh ehkä selviää parissa tunnissa.

Aikananaan nuo 1 ja 2 tuli tahkottua läpi. Olikohan niissä jotain lisäreitäkin, ei jaksa dementtialtaan muistaa. Harmi että alkuperäset "korppu" boxit hävinnyt vuosien varrella ties mihinja vähän kaikki muukin. :rolleyes:
 
Miten arvelette, kun minulla on 5600x/1080gtx ja 32gb muistia sekä 3440x1440 näyttö. Toimiiko hyvin vai odotanko Ps5 version? Helvetin kovat himot.
 
Varmasti toimii jos vähä luovuttaa graffojen suhteen. Ei tämä ny muutenkaa varmasti ole sieltä vaativimmasta päästä teknisesti.
 
Täällä 5800X/1080gtx ja 32gb muistia ja peli halusi laittaa graffat automaattisesti ultralle. Itse peliä en kylläkään kerennyt pelaamaan hahmonluontia pidemmälle, koska oli aikainen herääminen tälle aamulle. Joten eiköhän se tuollakin kokoonpanolla pyöri kepeästi, varsinkin jos vähän hilaa graffa-asetuksia taaksepäin.

Mitähän mäki ajattelin eilen, kun ajatuksena oli kokeilla vaan ihan pikaisesti peliä.. Saan pelkästään hahmonluontiinkiin kulumaan tunnista pariin :lol:
 
On tämä vaikea peli. Ei turhan montaa virhettä saa tehdä
Eikös tässä ole valinta vaikeustasolle? Sellasella helpoimmalla ”Story” vaikeustasolla olisi takoitus vaimon kanssa cooppina pelata ja nautiskella samalla D&D-sääntöjä mieleen palauttaen.

(eli olisi voinut kenties mainita vaikeustason X olevan paha eikä virheisiin ole oikein varaa)

edit: lisätty lainaus:

Mitähän mäki ajattelin eilen, kun ajatuksena oli kokeilla vaan ihan pikaisesti peliä.. Saan pelkästään hahmonluontiinkiin kulumaan tunnista pariin :lol:
Toivottavasti tarjolla myös toimivat valmiit hahmopohjat, ei tällä iällä jaksa enää min-max meininkiä :D
 
Eikös tässä ole valinta vaikeustasolle? Sellasella helpoimmalla ”Story” vaikeustasolla olisi takoitus vaimon kanssa cooppina pelata ja nautiskella samalla D&D-sääntöjä mieleen palauttaen.

(eli olisi voinut kenties mainita vaikeustason X olevan paha eikä virheisiin ole oikein varaa)
Balanced
 
Saakos tässä Baldurs Gatessa jostain asetuksesta laitettua kursoria isommaksi, ei ainakaan osunut tuollaista optiota silmään? Kovin on meinaan pikkuruinen osoitin, kun pelaa 4k ruudulla :hmm:
 
Balanced vaikeudellakin on jo tuo commander zhalk aika kova jos haluaa sen miekan :)

Kyllä ja ei, tietysti "kaikkea" ei ole tarkoitus tehdä mutta esim. command käskyllä voi saada hänet tipauttamaan aseensa, sitten vaan poimia sen ja jatkaa eteenpäin. Ellei ole ns. pakko sitten yrittää epätoivoisesti tappaa hänet JA apuun tulevat tyypit ennenkuin aika loppuu voi tehdä homman hieman helpommaksi. Silti sanoisin että aika loppuu jos tahtoo kaiken tutkia ja lootatata ja tappaa.
 
Ihan lähiaikoina en ole peliin tarttumassa, mutta jos joku on cooppiin perehtynyt ja osaisi antaa vinkin millä kahdella (valmiilla) hahmolla peliä kannattaisi pelata niin otan vinkin vastaan.

Kyllä ja ei, tietysti "kaikkea" ei ole tarkoitus tehdä mutta esim. command käskyllä voi saada hänet tipauttamaan aseensa, sitten vaan poimia sen ja jatkaa eteenpäin. Ellei ole ns. pakko sitten yrittää epätoivoisesti tappaa hänet JA apuun tulevat tyypit ennenkuin aika loppuu voi tehdä homman hieman helpommaksi. Silti sanoisin että aika loppuu jos tahtoo kaiken tutkia ja lootatata ja tappaa.
Kiitos spoileri tagista, yllä ollut spoileri (vaikkakin kenties merkityksetön) otti jo kupoliin :D

Oikeasti, ne spoiler tagit on olemassa syystä ja niitä käyttämättä paskotte muiden pelikokemuksen jotka eivät peliä Youtube-min-max-Twichien kautta pelaa. Herätys.
 
Nyt on hahmot 5 lvl. asti saatu grindattua mikä oli EA max level ja tuosta eteenpäin kovat odotukset mitä saa lisää kivaa tasojen noustessa. Oma tempest cleric on nyt varustettuna Light of Creationilla ja spirit guardianilla, ennen kuin menen riehumaan Goblin leiriin. Onneksi on ne kolme liittolaista, jotka lupasivat tulla paikalle kun torveen puhaltaa, että ei ihan kaikkea tarvitse tiimin hoitaa....

EA:n verrattuna, en ole hirveästi huomannut muutoksia, ehkä tavaraa saa enemmän kuin aikaisemmin ja sieltä täältä jotain pientä, kuten joidenkin cut scenen tapahtuminen eri järjestyksessä, sekä tuon Guardianin kohtaukset extraa. Hyvältä vaikuttaa tähän asti. Vielä ei ole tullut vastaan mitään legendaarista tavaraa, harvinaisia kyllä, mutta ne Larianin lupaamat legendaariset on vielä jossain piilossa.

Karlach on muuten kova tankki, suosittelen ottamaan mukaan edes kokeeksi. Tein hänestä wild magic barbaariin ja on ollut taisteluissa ekstramaustetta, kun ei tiedä mitä ekstraa hän saa lisää taisteluun, jos käyttää wild magic kykyään.

Peli-iloa vaan kaikille!
 
Divinity original sin 2 pelanneena ja rakastaneena otin BG3 eilen illalla haltuun ja ei vittu ku tulee turpaa. Oon tässä noin 14 pelitunnin aikana oppinu vaan painamaan f5 ja quicksaveemaan kokoajan ku jengi vaa kuolee joka toinen tappelu. Balanced pelimoodi oli siis oikea valinta vaikka mietin tacticiania...

Mielestäni multiclassista ois pitäny olla joku tutorial. Tiimi nyt level 4 ja ei ollut mitään tietoa että aivan mahdottoman pientä näppäintä painaessa voi valita multiclassin.
 
Divinity original sin 2 pelanneena ja rakastaneena otin BG3 eilen illalla haltuun ja ei vittu ku tulee turpaa. Oon tässä noin 14 pelitunnin aikana oppinu vaan painamaan f5 ja quicksaveemaan kokoajan ku jengi vaa kuolee joka toinen tappelu. Balanced pelimoodi oli siis oikea valinta vaikka mietin tacticiania...

Sama täällä. Vähän turhauttavaa kun pitää käydä kokeilemassa eri taisteluita että missä pysyy hengissä enemmän kuin yhden vuoron, mikä taas johtaa ympäriinsä juoksenteluun ja ihmettelyyn että mihinköhän tässä nyt voi mennä. Ei ois niin paha muuten mutta nyt jo kaks kertaa peli heittänyt tilanteeseen missä pitäis voittaa käytännössä mahdoton taistelu ja pitää ladata peli jostain hevonvitusta 30 min aikaisemmin.

Tykkäsin kovasti Divinity kakkosesta mutta siinä ärsytti kanssa ympäriinsä juoksentelu (joka kyllä helpotti loppua kohden).

Ehkä sitä on tottunu liikaan kädestäpitämiseen modernien pelien kanssa, joskus junnuna jakso vääntää Fallout kakkosta vaikka siinä kuoli ihan jatkuvalla syötöllä ties mihin.
 
Parempi tämä on kuin Divinity 2 jonka pelaaminen itselle oli lähes pakkopullaa.
Balanced vaikeudella ei ole vielä toistaiseksi tullut mitään muita ongelmia kuin että Gale tuntuu menevän maihin joka tappelussa.

Ainoa ärsyttävyys johon olen törmännyt on kun joku keskustelu triggeröityy niin siihen tulee hahmo jota ohjasi sillä hetkellä eikä sitä voi vaihtaa. Joutunut muutaman kerran reloadamaan että saan tuon oman hahmoni keskusteluun jolla haluan käydä melkein kaikki.

Edit: No nyt löysin heti vasemmasta alakulmasta character select nappulan, mutta ainankin normaaleissa keskusteluissa se hyppää pois keskustelusta kun sitä painaa.
 
Viimeksi muokattu:
Parempi tämä on kuin Divinity 2 jonka pelaaminen itselle oli lähes pakkopullaa.
Balanced vaikeudella ei ole vielä toistaiseksi tullut mitään muita ongelmia kuin että Gale tuntuu menevän maihin joka tappelussa.

Itellä varmaan käyny vaan huono tuuri että missä järjestyksessä menee kun tuntuu että kaikki nykyiset questit lukossa kun ei noita taisteluita pysty vielä 3 levelillä käytännössä voittamaan.
 
Itellä varmaan käyny vaan huono tuuri että missä järjestyksessä menee kun tuntuu että kaikki nykyiset questit lukossa kun ei noita taisteluita pysty vielä 3 levelillä käytännössä voittamaan.

Ainakin ennen goblin paikan loppua on monta isoa luolaa mitkä on koko mapin kokosia. Siellä pääsee noin level 5 asti
 
Täytyy vaan muistaa että tämä on hieman Baldur's Gate 1 henkeen tehty (mikä on minusta hyvä asia).
Eli tietysti jos menee joka paikkaan heti kun vaan pääsee löytyy varmasti pakkoja missä ei selviä hengissä.
Myös moni paikka on sellainen että ei ole tarkoituskaan "tappaa kaikkea mikä liikkuu".
Muutamia yleisiä varmaan lähes kaikkien tiedossa olevia juttuja:
- Pulloja voi heittää => jos kaveri on hieman huonossa hapessa ja sinulla on linjaa häneen voit heittää häntä "päähän" parannuspullolla ja hän (sekä ehkä ympärillä olevat kaverit) parantuvat hieman
- Yleensä on monia tapoja tehdä tietty juttu / päästä tiettyyn juttuun. Ryhmästä riippuen ei ole vain yhtä "ainoata oikeata" tapaa tehdä homma.

- Ryhmässä olisi hyvä olla teoriassa nämä 5 eri elementtiä (hahmoja voi olla 4 samaan aikaan ryhmässä):
1) "Lähitaistelu specialisti" (voi käyttää useita eri aseita tai yleensäkin on ns. "meleessä", hahmoluokat: taistelija, samooja, barbaari, paladini, munkki ja joku voisi ehkä sanoa warlock jos miettii hänen "spammaamaansa" cantrippia mikä on myös melee vahinkoa (Eldritch Blast vahinkotyyppi "force" ja hyökkää vastustajan haarniskaluokkaa vastaan käyttäen karismaa hyökkäys heittoon (+ tasolla 5 voi tehdä 2 hyökkäystä tuolla kuten esim. taistelijakin) kun muilla se yleensä on ketteryys (pitkän kantaman esim. jousen kanssa) tai voima (melee mättö).
Sinänsä ei tarvitse olla lähitaistelua edes, eli myös pitkä kantama toimii jos vain tulivoimaa on tarpeeksi. Mutta yleensä tämä halutaan jakaa myös alakohtaan:
1.5) "Tankki" eli hahmo mikä paitsi tekee sitä melee vahinkoa myös toimii puskurina heikompien jäsenten ja vihollisten välillä pyrkien saamaan nämä keskittymään itseensä ja kestämään sen vahingon kuolematta kun kaverit tappavat nämä viholliset. Koska joskus vihollisia on joko paljon tai ne kestävät sen ensimmäisen iskun ja hyökkävät takaisin.
2) "Kasvot" eli henkilö joka hoitaa sosiaaliset tilanteet ja eri keskustelut mihin sopii: bardi, paladini, warlockki, sorsa sekä teoriassa varas jos hänellä on korkea karisma & voi valita taidoiksi suostuttelun, petoksen sekä uhkailun.
3) Muut hommat: eli omaavat todella paljon eri kykyjä mitä tarvitaan (havainnointi, avaaminen, varastaminen, ansan purkaminen, historia tieto jne jne) : bardi, samooja tai varas.
4) Puolustus ja tuki loitsut (tämä toki myös sisältää pienet cantripit kuten guidance joka auttaa kyky heittoihin jne. eli parannus, buffaus ja vihollisten debuffaus sekä "moraalin laskeminen"). Eli hahmot jotka ensisijaisesti auttavat muita hahmoja ja toissijaisesti tekevät vahinkoa vihollisiin (ei siis esim. druidi joka heittää yhden loitsun, sitten muuttaa muotoa ja lähtee melee mättöön) mihin sopii :druidi, pappi tai bardi
5) Hyökkäysloitsut sekä varsinkin alueelliset hyökkäys loitsut mihin sopii :warlockki, sorsa tai velho

Eli esim. joku perinteinen velho, varas, pappi ja paladin täyttäisi aika hyvin nuo missä paladin olisi korkean karisman ansiosta keskusteluissa mutta myös hyvä taistelemaan ja toimimaan tankkina.

Jos ei halua yhtään spoilereita niin kannattaa ainakin alussa katsoa mitä tarjotaan vaihtoehtoja ja miettiä että kaikki muut paitsi se viimeisin on mahdollisia kumppaneita jotka voi värvätä mukaan ryhmään. (Siis ns. valmishahmo vaihtoehdoista)

Myös miettiä hieman sen mukaan minkälaisen hahmon sekä ryhmän luo jos joku noista vaikuttaa jo tosi mukavalta (ettei pahimmillaan ole 2, 3 tai jopa 4 samanlaista tyyppiä ryhmässä kuten esim. bardi, paladin, sorsa ja warlock jotka kaikki tahtoisivat sitten niitä karisma esineitä ja muut esineet jäävät ns. turhiksi)
Eli olisi hyvä jos vain yksi tarvisi karismaa, yksi voimaa, yksi ketteryyttä, yksi älyä, yksi viisautta jne jne. Siis tietysti kaikki noista hyötyy mutta että se olisi ns. "pääkyky". Kuten jousta käyttävä samooja sekä varjoissa hiiviskelevä varas molemmat varmaan käyttävät ketteryyttä ja se barbaari sekä taistelija ehkä sitä voimaa...
 
Täytyy vaan muistaa että tämä on hieman Baldur's Gate 1 henkeen tehty (mikä on minusta hyvä asia).
Eli tietysti jos menee joka paikkaan heti kun vaan pääsee löytyy varmasti pakkoja missä ei selviä hengissä.
Myös moni paikka on sellainen että ei ole tarkoituskaan "tappaa kaikkea mikä liikkuu".
Muutamia yleisiä varmaan lähes kaikkien tiedossa olevia juttuja:
- Pulloja voi heittää => jos kaveri on hieman huonossa hapessa ja sinulla on linjaa häneen voit heittää häntä "päähän" parannuspullolla ja hän (sekä ehkä ympärillä olevat kaverit) parantuvat hieman
- Yleensä on monia tapoja tehdä tietty juttu / päästä tiettyyn juttuun. Ryhmästä riippuen ei ole vain yhtä "ainoata oikeata" tapaa tehdä homma.

- Ryhmässä olisi hyvä olla teoriassa nämä 5 eri elementtiä (hahmoja voi olla 4 samaan aikaan ryhmässä):
1) "Lähitaistelu specialisti" (voi käyttää useita eri aseita tai yleensäkin on ns. "meleessä", hahmoluokat: taistelija, samooja, barbaari, paladini, munkki ja joku voisi ehkä sanoa warlock jos miettii hänen "spammaamaansa" cantrippia mikä on myös melee vahinkoa (Eldritch Blast vahinkotyyppi "force" ja hyökkää vastustajan haarniskaluokkaa vastaan käyttäen karismaa hyökkäys heittoon (+ tasolla 5 voi tehdä 2 hyökkäystä tuolla kuten esim. taistelijakin) kun muilla se yleensä on ketteryys (pitkän kantaman esim. jousen kanssa) tai voima (melee mättö).
Sinänsä ei tarvitse olla lähitaistelua edes, eli myös pitkä kantama toimii jos vain tulivoimaa on tarpeeksi. Mutta yleensä tämä halutaan jakaa myös alakohtaan:
1.5) "Tankki" eli hahmo mikä paitsi tekee sitä melee vahinkoa myös toimii puskurina heikompien jäsenten ja vihollisten välillä pyrkien saamaan nämä keskittymään itseensä ja kestämään sen vahingon kuolematta kun kaverit tappavat nämä viholliset. Koska joskus vihollisia on joko paljon tai ne kestävät sen ensimmäisen iskun ja hyökkävät takaisin.
2) "Kasvot" eli henkilö joka hoitaa sosiaaliset tilanteet ja eri keskustelut mihin sopii: bardi, paladini, warlockki, sorsa sekä teoriassa varas jos hänellä on korkea karisma & voi valita taidoiksi suostuttelun, petoksen sekä uhkailun.
3) Muut hommat: eli omaavat todella paljon eri kykyjä mitä tarvitaan (havainnointi, avaaminen, varastaminen, ansan purkaminen, historia tieto jne jne) : bardi, samooja tai varas.
4) Puolustus ja tuki loitsut (tämä toki myös sisältää pienet cantripit kuten guidance joka auttaa kyky heittoihin jne. eli parannus, buffaus ja vihollisten debuffaus sekä "moraalin laskeminen"). Eli hahmot jotka ensisijaisesti auttavat muita hahmoja ja toissijaisesti tekevät vahinkoa vihollisiin (ei siis esim. druidi joka heittää yhden loitsun, sitten muuttaa muotoa ja lähtee melee mättöön) mihin sopii :druidi, pappi tai bardi
5) Hyökkäysloitsut sekä varsinkin alueelliset hyökkäys loitsut mihin sopii :warlockki, sorsa tai velho

Eli esim. joku perinteinen velho, varas, pappi ja paladin täyttäisi aika hyvin nuo missä paladin olisi korkean karisman ansiosta keskusteluissa mutta myös hyvä taistelemaan ja toimimaan tankkina.

Jos ei halua yhtään spoilereita niin kannattaa ainakin alussa katsoa mitä tarjotaan vaihtoehtoja ja miettiä että kaikki muut paitsi se viimeisin on mahdollisia kumppaneita jotka voi värvätä mukaan ryhmään. (Siis ns. valmishahmo vaihtoehdoista)

Myös miettiä hieman sen mukaan minkälaisen hahmon sekä ryhmän luo jos joku noista vaikuttaa jo tosi mukavalta (ettei pahimmillaan ole 2, 3 tai jopa 4 samanlaista tyyppiä ryhmässä kuten esim. bardi, paladin, sorsa ja warlock jotka kaikki tahtoisivat sitten niitä karisma esineitä ja muut esineet jäävät ns. turhiksi)
Eli olisi hyvä jos vain yksi tarvisi karismaa, yksi voimaa, yksi ketteryyttä, yksi älyä, yksi viisautta jne jne. Siis tietysti kaikki noista hyötyy mutta että se olisi ns. "pääkyky". Kuten jousta käyttävä samooja sekä varjoissa hiiviskelevä varas molemmat varmaan käyttävät ketteryyttä ja se barbaari sekä taistelija ehkä sitä voimaa...

About näillä taktiikoilla tullut itse about pelattua. Turhankin monta tuntia BG1, BG2 ja Divinityjä takana.

Pitää vaan taas tottua ettei kyseessä ole level scaling peli missä voi vaan juoksennella miten huvittaa.
 
Hyvin toimii minun 1080gtx/5600x/3440x1440 kombolla.

Itse katsoin suosiolla alkuvinkkiä Fextralifesta ryhmädynamiikkaan. Taneli tuossa samoja juttuja puhuikin myös. Katsoin myös siinä, missä voi respecciä tehdä. Sitä en tajunnu, kun yhdelle hahmolle sain subclassin vaihdettua mutta kahdelle muulle en. Pitääkö levelin olla vaan korkeampi?
 
Jos Act 1:n aikana tulee pahasti pataan Balancedilla niin tekee kyllä jotain todella väärin. Early accessissa ainoa mikä tuotti oikeasti haastetta oli se lopun yllättävä tappelu siellä metsämökissä, ea:ta pelanneet tietää mistä puhutaan.
 
Eka hotfixikin tullu:

Huom, osa fixeistä on spoilereissa Steamissa mutta lainauksessa näkyy tyhjinä riveinä.


Hotfix #1 Now Live!
Version Number: 4.1.1.3624901
Hello everyone,

Happy post-BG3-launch day! Thank you so much for all the love and support you’ve shown Baldur’s Gate 3 – it’s been surreal to finally launch this game after six years in development, and an incredible honour to watch so many of you play and discover what the team has built. We hope you’ll enjoy BG3 for many months – even years – to come.

All that said, Hotfix #1 is coming in fresh: today’s update takes care of several crashes, bugs and much more.

We’ve been reading your reports on issues with saving your game, and have found a culprit – our cross-saves. Bearing in mind this will only be a useful feature come September 6 when the PlayStation 5 version launches (and beyond), we’ve decided to disable it for now to allow us to solve the issue in the interim. You shouldn’t notice anything in-game and Steam Cloud saves are unaffected by this change.

Thank you to everyone who has taken the time to report these issues to us. As always, reach out to our support team if you run into trouble.

And please keep showing us your Tavs and their adventures in the Forgotten Realms! We’ve been waiting for so long to see what you get up to.

CRASHES AND BLOCKERS
  • Fixed possibly getting stuck in a dialogue in the first confrontation with a major boss.
  • Fixed a rare issue where player character states would not update properly after dying.
  • Fixed a crash that could occur related to one of Astarion's cinematic dialogues in the endgame.
  • Fixed a crash that could occur when loading an old savegame while at Last Light.
  • Fixed a crash that could occur when using the brain reader in the Colony.
  • Fixed an issue that could cause you to get stuck in a loading screen when loading a savegame after dying.
  • Fixed a blocker during Character Creation preventing you from progressing if you chose a Zariel tiefling as your Guardian.
  • Fixed a potential crash triggered by the light system.
  • Added an error message to prevent crashes being caused by mods when starting the game.
  • Disabled Larian Account cross-saves temporarily to solve an issue blocking loads and saves. Steam cross-saves are unaffected.
  • Fixed a startup crash with the Steam API.
  • Fixed a crash that could occur when quick-loading a game while a container or corpse was open for looting.
  • Fixed a crash that could happen if an item unlocked a spell for a game entity without stats.
  • Fixed a crash that could occur when switching a race or a class in Character Creation.
  • Fixed potential crashes that could occur when closing screens like the options menu or when ending dialogues.
  • Fixed a potential crash when an enemy tries to use the Motivator during combat in the Steel Watch Foundry.
  • Fixed a blocker that could occur if you choose to attack the Emperor during a dialogue after you side with him.
  • Fixed a crash in PhysX.
MULTIPLAYER
  • Players will now correctly join cinematic dialogues that require all players to be present if they were listening in previously.
  • Fixed an issue that allowed players to listen in on private dialogues using the context menu.
  • Fixed an issue causing players to get stuck and not be able to join a dialogue if someone else is already in a dialogue.
GAMEPLAY
  • Fixed hair physics on drow and elf male strong body types.
  • Fixed an issue causing phase spiders to skip their turn in combat if they're standing on a web that's been destroyed.
  • Fixed an issue with dice rolling, where retrying could cause the roll to fail if you were applying bonuses and clicking really fast.
  • Duplicate spells no longer appear on followers' hotbars and you can no longer customise their radial menus. (Important to note: followers are not companions or full party members.)
  • Fixed Dark Urge randomisation in Character Creation for non-white dragonborn characters.
  • Fixed an issue preventing you from interacting with Withers in one of the camp locations.
UI
  • Fixed issues in cinematic dialogues when listening in.
  • Fixed an issue causing the character models for half-orcs, dragonborn, and half-elves to not update correctly when unequipping armour in the character sheet.
  • Fixed some issues with prepared spells during Level Up, when multiclassing.
  • Hid the version number during dialogues.
  • Fixed splitscreen cinematics showing sampling garbage.
AUDIO
  • Fixed audio issues with grunts, shouts, and moans across gameplay and cinematics.
  • Fixed a line being cut off when speaking to the Restless Myconid in the Underdark.
  • Removed a clicking sound during the credits.
  • Fixed audio levels in a dialogue with Mayrina in the Lower City.
ENGINE
  • Fixed a bug causing textures to appear in bright, neon colours.
  • Fixed a splitscreen issue causing characters to remain invisible after a dialogue ends.
  • Fixed an aspect ratio issue when FSR is active during splitscreen.
  • Fixed surface texture details not updating when changing Texture Detail in the game video options.
CINEMATICS
  • Fixed characters looking in the wrong direction in a dialogue with Mizora.
  • Fixed the Emperor turning backwards in an endgame cinematic.
  • Fixed a camera issue with the deep rothé.
  • Fixed camera and lighting issues with the strange ox at Last Light.
  • Fixed a blank screen in the cinematic when you put on one of Auntie Ethel's masks.
  • The nautiloid crash scene will now play even if your avatar is dead and a companion used the transponder instead.

  • Fixed an issue with clipping characters in a cinematic dialogue in the Colony.

  • Fixed the avatar's head popping into place in a dialogue in the Colony.

  • Fixed Cazador's staff disappearing in a cinematic dialogue.
  • Fixed a camera that was zoomed in too far on a wolf.
  • Fixed Lae'zel's head popping in a dialogue with Vlaakith.

  • Fixed Orin and her victim clipping into an altar.
  • Fixed a blocked camera in the dialogue with Lunkbug and Laridda.
  • Fixed companions disappearing the morning after the Dark Urge gives into a particular Urge.
  • Fixed lighting issues in a scene with Z'rell at Moonrise Towers.
  • Fixed Araj's hands clipping when talking to her in the Lower City.
  • Fixed some companions being visible in the background of dialogues where they shouldn't be.

  • Fixed Ketheric's corpse standing back up in an idle pose.
  • Fixed a blocked camera in the dialogue with the ogres at the Blighted Village.
  • Fixed Raphael popping during the dialogue with the orthon.
  • Fixed camera, audio, and character movement issues in the dialogue with the monk's amulet.
  • Fixed a looping animation in the cinematic dialogue with the Brewer.
  • Fixed half-orc hirelings clipping when speaking to the pale individuals in Fraygo's Flophouse.
  • Fixed male halfling Dark Urge's hand clipping through his body when lying down.
  • Fixed lighting issues in the endgame cinematic.
  • Fixed Jaheira having jittering and popping hands in a dialogue in the Lower City.
  • Fixed a repeating animation on the submersible.
  • Fixed Wyll looking in the wrong direction when recruited.
  • Added reactions to the player character's face when talking to the ox in Last Light.
  • Fixed clipping between two Zealots of the Absolute in the Colony.

  • Fixed popping issues with Cazador in several dialogues with Astarion.
  • Fixed some issues with where characters are facing, animations, and cameras in the final combat cinematic.
 
Viimeksi muokattu:
Saakos tässä Baldurs Gatessa jostain asetuksesta laitettua kursoria isommaksi, ei ainakaan osunut tuollaista optiota silmään? Kovin on meinaan pikkuruinen osoitin, kun pelaa 4k ruudulla :hmm:

Vastaanpas omaan viestiin ja jos joku ihmettelee samaa ongelmaa. Pelissä olevan kursorin kokoon voi vaikuttaa, kun kursorin koon vaihtaa itse windowsin asetuksista. Baldurs Gate näköjään skaalaa kursorin kokoa tuon mukaan.
 
Peli kaatuili 1-10 minuutin välein. Vaihdoin FPS:n ja virkistystaajuuden 60:iin, niin loppui.
 
No sehän on mukava kuulla. En tosin ole lainkaan tuttu tuon palvelun kanssa, mutta pitääpä tutustua. Ja tarkoitit siis sitä, että tuolta saisi savet mukaan sitten siihen varsinaiseen peliin macbookilla aloitellessa?
GFN käyttää sun omaa Steamia eli savet menee suoraan samaan pilveen.
 
Voi että on maistunut tänään. Puoli viisi aamulla heräsin aloittamaan. Pienetkin oivallukset tarjoavat intoa. Hiiri on minulla vaan paska niin kuvakulman kääntely vähän nihkeää.
 
Ihan hyvää hupia ja hyviä tarinoita kyllä ja loistavaa ääninäyttelyä jne. Tuli rollattua halfling rogue ja nössö-vaikeustasolla mennään, koska ei jaksa käyttää tuhatta tuntia tähän. Välillä tulee jotain valintoja ja rolleja savescummattua. Olis kyllä jees, jos rollauksille olisi joku valinta menussa, että niihin ei menis 10s per roll...Jotenkin tarpeettoman hienon näköiseksi tehty koko homma ainakin omaan makuun. Onneks ei sentään sneakin tai perceptionin rolleille ole paiskattu tota koko ruudun rollausta :D
Onneksi julkaisu tuli lomalla :D Tunnin unilla duunit vois mennä vähän vasurilla.

Voi että on maistunut tänään. Puoli viisi aamulla heräsin aloittamaan. Pienetkin oivallukset tarjoavat intoa. Hiiri on minulla vaan paska niin kuvakulman kääntely vähän nihkeää.

itse pelasin miltei seiskaan ja heräsin just :D
 
Täällä on muuten aika hyvä mahdollisimman vähän spoilereita sisältävä video uuden pelaajan opettelu video pelimekaniikkaan. Mikä sisältää siis ihan liikkumiset, kameran, miten splitata party, mitä mikin valinta tekee jne.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 742
Viestejä
4 510 691
Jäsenet
74 485
Uusin jäsen
Varatus
Back
Ylös Bottom